Gelekte software Sony-telefoon bevestigt 4k-video en 20MP-camera

Een gelekte system dump van een onaangekondigde Sony-telefoon bevestigt dat dit toestel met de codenaam Honami een 20MP-camera heeft die video's kan opnemen in 4k-resolutie. Daarmee is het de eerste telefoon met deze feature.

Camera-string HonamiDe system dump, die in handen is van een tweaker die liever anoniem blijft, toont dat de telefoon met als typenummer C6906 een scherm heeft van rond 5" met een resolutie van 1920x1080 pixels, net als de eerder dit jaar aangekondigde Xperia Z. De soc is een Snapdragon 800 van Qualcomm, de eerste mobiele processor die het opnemen en afspelen van 4k-video ondersteunt.

In het bestand met de tekst die wordt getoond in de camera-app is bovendien zichtbaar dat de maximale resolutie van de camera 5248x3946 is, oftewel 20MP. Met hdr ingeschakeld daalt de resolutie tot 4998x3748 pixels. Wie foto's wil maken in 16:9 kan dat doen op 14MP, 4998x2810 pixels. De 4k-video wordt opgenomen in een beeldverhouding van 2:1, 4000x2000 pixels. Daarmee kan het niet full-screen op 4k-schermen worden afgespeeld; die hebben in de breedte niet genoeg pixels, namelijk 3840.

De telefoon, met als codenaam i1 Honami, zou begin juli worden gepresenteerd, beweert VR-Zone. De site baseeert zich gedeeltelijk op gelekte afbeeldingen van de telefoon, die door GSMArena online zijn gezet.

Sony Honami naast Xperia Z en Xperia ZL

Sony Honami naast Xperia Z en ZL

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

30-06-2013 • 14:36

68

Reacties (68)

68
67
31
4
0
15
Wijzig sortering
Brute specificaties.. ben benieuwd of het waar is!
Zeer bruut, en hopelijk waar. Alleen de details en uitwerking klinken net onlogisch, waardoor het ook weer onwaarschijnlijk lijkt. Waarom video in 4000x2000 pixels? Waarom geen 3840x2160 (UHD)? En als hij toch voornamelijk bedoelt is om te filmen, waarom dan geen 3:2 of 16:9 sensor?

Voor dat eerste is misschien een verklaring: Ergens in het proces van 'lek --> Tweakers' is de oude 4k benaming, 4k2k, vertaalt naar 4000x2000, terwijl er waarschijnlijk wel 3840x2160 werd bedoeld.

Wat jammer is is dat bij het filmen niet de volledige sensor wordt gebruikt. De HTC One heeft bijvoorbeeld een 16:9 sensor, waarbij je de hele sensor gebruikt tijdens het filmen, wat resulteert in betere low-light opname's. Verder is de sensor grote inderdaad interessant. Hopelijk is deze groot genoeg.

Als er een bedrijf is die hier wat van zou moeten kunnen maken is het Sony. Ze hebben zo ongelooflijk veel ervaring met camera's en met name de sensoren dat ze in een uitstekende positie zijn om een brute camera in een normale smartphone te stoppen. Hopelijk lopen ze niet de kantjes ervanaf.

De categorie waarin ze het waarschijnlijk gaan verpesten is software. Wat met deze Snapdragon 800 zou kunnen is niet alleen 2160p op 30 fps, maar ook bijvoorbeeld 1080p op 120 fps. Dat lijkt mij heel gaaf voor slowmotion opnames. Of 720p op 240 fps. Ook hoge resolutie time-lapses lijken me ontzettend gaaf om hierop te schieten. Hopelijk vergeten ze niet dat soort features te implementeren, en daarmee echt het uiterste uit de hardware te persen.

Ik geef Sony in ieder geval een grote kans als eerste een telefoon met 4k camera neer te zetten, en ben zeer benieuwd wat andere bedrijven gaan doen.


PS: Nu weten we meteen wat de Galaxy NX mist: Of een Snapdragon 800 of een Ambarella A9. Als die er in zat zou je er bruut mee zou kunnen filmen (2160p op 30 fps, 1440p op 60 fps, 1080p op 120 fps en 720p op 240 fps) zou het voor professioneel gebruik ineens een stuk interessanter worden, aangezien de Galaxy NX verwisselbare lenzen, optische stabilisatie en nog veel meer heeft. Ook burst, HDR en noise reduction zouden daarmee een stuk beter zijn). Gemiste kans Samsung, gemiste kans.
Jij hebt duidelijk de afbeelding bij het artikel niet aangeklikt, daarin staat de volgende regel 4k2k_txt ">4000x2000 (2:1) </string> . Erg jammer, ik had ook liever 3840x2160 gezien.

[Reactie gewijzigd door NSG op 26 juli 2024 02:09]

Misschien omdat ze het willen lanceren met een 4K TV lineup ? ...
Dan zou een echte 4K resolutie toch veel logischer zijn denk ik?
an sich is 120 en 240 fps wel mogelijk met de CPU,
maar dat wordt wel eerg lastig met zo'n kleine sensor, het moet dan echt extreem licht zijn om nog iets te kunnen zien,

verder iig erg interessant, apaarte aspect ratio idd, maargoed mogelijk bedoelen ze wek gewoon UHD, who knows.
" En als hij toch voornamelijk bedoelt is om te filmen, waarom dan geen 3:2 of 16:9 sensor?"

Naar mijn weten zijn de meeste sensors die je in pro apparaten vindt niet in consumentenformaat uitgevoerd.
Dit is dus totaal niet raar of nieuw.
Volgens mij was Nokia ook met de EOS 4K aan het testen, dit was een paar maanden geleden gelekt!

Trouwens er is ook een timelaps video geschoten in 4k met de Nokia 808.

[Reactie gewijzigd door Jay47 op 26 juli 2024 02:09]

PS: Nu weten we meteen wat de Galaxy NX mist: Of een Snapdragon 800 of een Ambarella A9. Als die er in zat zou je er bruut mee zou kunnen filmen (2160p op 30 fps, 1440p op 60 fps, 1080p op 120 fps en 720p op 240 fps) zou het voor professioneel gebruik ineens een stuk interessanter worden, aangezien de Galaxy NX verwisselbare lenzen, optische stabilisatie en nog veel meer heeft. Ook burst, HDR en noise reduction zouden daarmee een stuk beter zijn). Gemiste kans Samsung, gemiste kans.
De NX heeft wel een speciale image processor voor de sensor, resoluties hoeven nog geen drol te zeggen over de kwaliteit.
Sorry maar je kan toch op zijn minst je reactie onderbouwen en nalezen.

Ontopic: interessante ontwikkeling. Samsung heeft ook enorm veel ervaring met deze zaken maar Sony heeft gewoon nog meer ervaring op dit vlak. Jammer dat ze niets meer doen met walkman behalve wat stomme effectjes. Clear Sound en DSEE of wat het ook was op de A826 (legendarische geluidskwaliteit) werkten echt zeer goed.

Verder kan het goed zijn dat dit een prototype is met vroege firmware die de rare resolutie zou kunnen verklaren.

Wat ik dan niet begrijp is dat fabrikanten van monitors stil blijven zitten. Een 2.5k monitor kost je nog steeds een halve PC of de prijs van een goede GPU. Terwijl we kleinere tablets zien met diezelfde resolutie, wat uiteindelijk moeilijker is om te produceren.TV fabrikanten begrijp ik wel, om zo iets massaal te kunnen verkopen moet er eerst content zijn en met de huidige snelheden in de EU zal het zeeer moeilijk zijn om en TV kijken en te downloaden tegelijker tijd.
Anoniem: 449164 @Soulaiman30 juni 2013 23:45
Ik denk dat de 4K monitoren voor veel fabrikanten niet interessant genoeg zijn, alleen Sharp maakt de panelen en dan nog op 32" stel je de prijs is voor...
Anoniem: 166774 @smitterz30 juni 2013 23:03
alleen jammer dat er niks aan hebt.
Ik denk zelf dat een telefoon met zo'n Chinese naam hier niet op de markt zal komen. (of in ieder geval niet met deze naam). Chinese namen pakken niet zo goed in Nederland.
Honami is de interne codenaam. Xperia S was bijvoorbeeld Nozomi, Xperia Z is Yuga.
Het is maar een codenaam, de uiteindelijke naam zal vast iets pakkenders worden ;)
Honami is slechts een interne codenaam voor het apparaat.
Mijn Xperia S, bijvoorbeeld, werd ook voor het eerst bekend onder de naam "Nozomi".
Overigens is Honami ook Japans (net als het bedrijf Sony), niet Chinees.
De uiteindelijke naam wordt Sony Xperia i1

Hier worden de details besproken de uitlekken:

http://www.esato.com/boar...?topic=204753&start=12900
Enne... daar komt nog bij dat het een Japanse code naam is en geen Chinese.

Sony komt uit Japan, wie weet dat niet zou ik haast denken?
Anoniem: 449164 @Frozen30 juni 2013 23:50
Dat is alleen de code naam, en aangezien Sony een Japans bedrijf betreft zullen ze wel wat Aziatisch klinken ja.
Reken ermaar op dat je videos minstens één GB zullen slikken per minuut met zo'n hoge resolutie.
Als Sony slim is gebruiken ze HEVC (High Efficiency Video Coding) (ook bekend als h.265). Deze codering kan 3840x2160 op 32.0 fps opslaan met een bitrate van 'maar' 25 mb/s. Dat is zo'n 3 MB/s, maal 60 is 180MB per minuut. Laten we zeggen dat je in deze telefoon (internet of SD maakt niet uit) 64GB geheugen hebt, dan kan je 64GB/180MB/min = ±355 min, dus bijna 6 uur.

Dat is voor normale kwaliteit. Er is ook nog een hoge kwaliteit optie in HEVC ingebouwd, die heeft op dezelfde resolutie een vier keer zo hoge bitrate. Dit zal echter meer voor professionele doeleinden gebruikt worden. In dit geval is dat dus 100 mb/s. Er zijn in totaal 13 levels van codering beschikbaar in HEVC, met hun eigen bitrates.
Enige probleem is dat, als ze dat doen, de telefoon het hoogstwaarschijlnlijk zelf niet zal kunnen afspelen.
Op dit moment kan h.264 wel HW-gedecodeerd worden door een smartphone-soc, maar h.265 nog niet (nog veel te nieuw). Dit zou dan gedecodeerd moeten worden worden met software, maar dat gaat je met een smartphone-soc op dit moment nog lang niet lukken (probeer maar eens h.264 @hi10p af te spelen op een smartphone, dat lukt ook al niet.)

ik zie dat dus nog niet zo gauw gebeuren.


[EDIT:] Ik lees net dat de snapdragon 800 gewoon HEVC ondersteunt, dus wat ik zei klopt niet.

[Reactie gewijzigd door xIntenso op 26 juli 2024 02:09]

Deze ontwikkeling voor video is leuk maar 20 mp voor foto tja klinkt leuk maar blijft toch een beetje als
1000pk motor op een skelter monteren.
Nee, dat zou gewoon jezus hard gaan. Gewoon bruut om te hebben, omdat het ongekend hard gaat (en als je dat ding nog beetje kan ombouwen, krijg je Atom principes.. wat gewoon goed werkt).

Dit doet me denken aan oude Trust tijden, effectief een 0.3 megapixel lens die dan 4 megapixel foto's schiet. Of de tijd van speakers dat ze 1000watt!!! (pmpo) waren, leuk om de specs te showen, maar in de praktijk blijft het matig op z'n best.

Einde van de rit, hoe hoog die megapixels ook zijn, een simpele 12MP dslr schiet altijd betere foto's.

[Reactie gewijzigd door SinergyX op 26 juli 2024 02:09]

Einde van de rit, hoe hoog die megapixels ook zijn, een simpele 12MP dslr schiet altijd betere foto's.
Helemaal mee eens, teveel mensen staren zich blind op het spec sheet zonder de realworld resultaten te zien.

Maar laat ik ook eerlijk wezen, de huidige generatie smartphones schieten redelijke kwaliteit foto's, natuurlijk niet de kwaliteit van een dslr die gebruikt wordt door iemand die weet wat hij doet, maar dat is over het algemeen niet de doelgroep van de smartphone film/fotografie... De meeste smartphone gebruikers willen een simpele point & click camera.

Nu een 20MP camera stoppen in een smartphone is een simpel excuus om voor de volgende generatie smartphone weer de hoofdprijs kunnen vragen.
Ik vraag me af of Sony ook de sensor groter heeft gemaakt: de Nokia PureView 808 heeft een grotere sensor dan point & shoot camera's en als ik de samples bekijk maakt die betere foto's dan mijn Panasonic TZ-30 P & S camera.

Nu verkoopt Sony ook (P & S) camera's en het zou best kunnen dat ze bewust geen smartphone uitbrengen met grotere sensor om hun P & S markt niet te kannibaliseren.
Maar ik hoop van wel: persoonlijk koop ik in de toekomst liever een smartphone met goede camera (betere sensor) dan een P & S, daar wil ik best voor betalen.
Ik zie in het plaatje ook de resolutie 1980x1080 (16:9) staan onder het kopje Full-HD. Beetje raar, niet?
Ik zie in het plaatje ook de resolutie 1980x1080 (16:9) staan onder het kopje Full-HD. Beetje raar, niet?
1080p is a set of HDTV high-definition video modes characterized by 1080 horizontal lines of vertical resolution[1] and progressive scan, as opposed to interlaced, as is the case with the 1080i display standard. The term usually assumes a widescreen aspect ratio of 16:9, implying a resolution of 1920×1080 (2.1 megapixel) often marketed as Full HD.

https://en.wikipedia.org/wiki/1080p
Ik denk dat Fleximex doelt op de resolutie van 1980 x 1080 i.p.v. 1920 x 1080 zoals te zien in de afbeelding in het artikel. Ik neem aan dat het een typo betreft.
Toch klopt het helemaal wat jochem paste, als je beter leest. Jammer van de downmod.

Lees dit even goed: 1080p is a set of HDTV high-definition video modes characterized by 1080 horizontal lines

En dan dit:
The term usually assumes a widescreen aspect ratio of 16:9

Dus: 1080p, oftewel full hd, beschrijft enkel de horizontale lijnen. De aspect ratio wordt vanuit gegaan 16:9 te zijn. Terwijl de 'bioscoop tv's' van Philips zelfs 21:9 zijn.

Maar wat een brute specs voor die telefoon zeg. Hopelijk heeft de telefoon zelf een redelijke buffer om alles weg te schrijven zonder haperingen.
Anoniem: 449164 @Montaner30 juni 2013 23:48
Met waarschijnlijk 2 GB ram of zelfs 3 moet dat wel lukken denk ik.
Ik hoop dat de batterij langer dan 10 minuten meegaat als in 4K aan het filmen bent
Gezien het formaat van de telefoon kan er ook een behoorlijke accu in. Maar dat zal inderdaad nog meer vreten aan de accu dan 1080p filmen
Het eerste wat ze moeten testen bij deze telefoon is de optische resolutie. Het zou me niet verbazen als de werkelijke "scan"resolutie een stuk lager ligt dan die theoretische 4k.
Wat zit iedereen toch altijd te zeuren om die megapixels. Ja, het zal heus een hoop marketing zijn, maar tegenwoordig kan je al knappe plaatjes schieten met de huidige telefoons. Mijn 2 jaar oude 8MP Galaxy S2 schiet (bij voldoende licht) echt prima foto's. Direct de vergelijking maken met een spiegelreflexcamera maken is belachelijk.
Anoniem: 145867 30 juni 2013 22:30
Sony? Nexus 5 pls ?
4K opnames met een telefoon *_*
Ik vind het sowieso hard gegaan, ik kan me no een tijd herinneren dat je in blokjes op kon nemen. Tegenwoordig hebben steeds meer mensen een Full-HD cam op zak. Wel prachtig wat mij betreft, levert soms bijzondere beelden op van dingen die "ineens" gebeuren.
Daarom moet er weer 4k uitkomen, zodat wij blijven kopen.
4k porno jonge! BAM!

Ik snap ook niet waarom de opnameresolutie zo raar is... hebben ze er een 5248x3946 sensor in ge frot.. wordt vervolgens nog geen 40% van de pixelresolutie gebruikt voor '4k' video opname.

Of zouden ze wel alle pixels gebruiken en downscalen? (betere lichtopbrengst?)
Lijkt me stug, kan me voorstellen dat enkel het encoden van 4k al geen makkie is.. laat staan dat je elke frame nog moet downscalen. (gezien het geen meervoud van 2 is zal er dus veel gerekend moeten worden daarbij)
opslaggeheugen vol na 2 minuten film...
Anoniem: 449164 @BasZer30 juni 2013 23:47
Sony moet dan inderdaad wel zorgen voor uitbreidbaar geheugen anders kan het nog wel eens krap worden

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.