Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 222 reacties

Googles browser Chrome lijkt volgens de laatste cijfers van statistiekenbureau Statcounter deze maand Internet Explorer te gaan passeren als meest populaire browser op de Nederlandse markt. Firefox ziet zijn marktaandeel langzaam teruglopen, terwijl Safari terrein wint.

Volgens de laatste statistieken van Statcounter had Internet Explorer een marktaandeel van 33,5 procent in de maand mei. Chrome, de browser die door Google wordt ontwikkeld, had in mei een marktaandeel van 33 procent. Indien de trend van het afgelopen jaar zich doorzet in juni, dan zal Chrome zeer waarschijnlijk het stokje van Internet Explorer overnemen als populairste browser in Nederland.

Chrome, dat door Google agressief wordt gepromoot via zijn eigen webdiensten, laat al geruime tijd een stijgende lijn zien en was vorig jaar mei wereldwijd al marktleider volgens de cijfers van Statcounter. Bovendien neemt ook het marktaandeel van Internet Explorer op mondiaal niveau af, terwijl Microsofts browser jarenlang de dominerende partij was in de browsermarkt.

De statistieken laten verder zien dat het marktaandeel van Firefox in Nederland langzaam slinkt: in mei 2012 was Mozillas browser nog goed voor 17,4 procent, tegenover 15,2 procent afgelopen maand. Daar staat tegenover dat Safari en de Android-browser terrein winnen. Eerstgenoemde passeerde Firefox zelfs de afgelopen maanden en heeft volgens Statcounter inmiddels een marktaandeel van 15,6 procent.

Marktaandeel browser in Nederland tussen mei 2012 en mei 2013

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (222)

1 2 3 ... 6
Waarom wordt er steeds door tweakers.net crew gebruikt gemaakt van bronnen zoals Statcounter??
Statcounter telt hits geen unique visitors, dus dat maakt het als browsers pagina's prefetchen een voordeel.Tevens telt statcounter erg krom, een land waar statcounter veel counters heeft op hun sites telt zwaarder mee in hun ranking.

Of te wel, landen waar veel internet explorer wordt gebruikt maar waar weinig sites worden bezocht met een statcounter, zal de score lager uitvallen.

Hier was tevens de vorige posted in mei ook al over geposted door meerdere medetweakers, maar blijkbaar is dat niet relevant genoeg om hier aandacht aan te schenken. Gezien dat er weer gebruik wordt gemaakt van Statcounter.

Zelf maak ik sinds kort weer gebruik van Internet explorer 10. Mede door de goede sync tussen mijn desktop/laptop en surface rt tablet, maakt het in dagelijks gebruik erg fijne browser. De belangrijkste addons zijn er te vinden zoals adblocker en ghostery (beide gratis natuurlijk).

Hiervoor veel gebruikt gemaakt van chrome, alleen werd ik gek van de crashes met youtube filmpjes en het geheugen gebruik liep mijns inziens de pan uit.

Voor de geintresteerde, een quote van arstechnica.com
StatCounter, however, is recording something slightly different from Net Marketshare, the numbers we use for our monthly look at the browser war. StatCounter measures raw unadulterated pageviews. It doesn't attempt to make any corrections for pre-rendering (Chrome will render pages ahead of time if it thinks that the user will look at them, boosting its number of pageviews), it doesn't attempt to count unique visitors, and it doesn't attempt to use geographical weighting to account for uneven visitor demographics (some sites are more popular in the US than China, for example, so their browser usage will tend to be more representative of American users than Chinese ones).

[Reactie gewijzigd door vali op 2 juni 2013 18:08]

Post het dan bij Geachte Redactie, dan krijg je zeker een antwoord ;)
Dat zal ik zeker ook doen, jammer genoeg is het kwaad al geschiet en nemen andere websites zoals nu.nl het klakkenloos van Statcounter over en zorgt voor een vertekende waarheid.

[Reactie gewijzigd door vali op 2 juni 2013 16:34]

nu.nl: Gepubliceerd:
Laatste update: 2 juni 2013 10:33
2 juni 2013 12:09

Tweakers: zondag 2 juni 2013 15:12,

Pardon??? NU neemt niets klakeloos over, Maar Tweakers!
Feit blijft dat beide sites zonder enige nuancering allerlei niet te trekken conclusies afleiden uit de Statcounter gegevens. Wie het eerste publiceert wordt dan wat minder relevant.

Het enige relevante wat uit de gegevens van Statcounter lijkt af te leiden is de trendmatige informatie. En dan nog is die trend moeilijk (onmogelijk?) te lezen. Dat de browsers die een stijgende curve laten zien automatisch wel de meest populaire browsers zullen zijn is een kort door de bocht conclusie. Eigenlijk is die conclusie niet zinniger dan op grond van de informatie te stellen dat de chrome browser met name wordt gebruikt door fanatieke internetgebruikers, of dat gebruikers met de chrome browser veel pagerequests moeten herhalen of dat de Mozilla gebruikers vanaf juli 2012 bovengemiddeld last hebben van kapotte computers.
edit:
Last but not least:ik ben blij dat Tweakers als vali de Statcountergegevens verder duiden. Ik vrees dat nu.nl als site die luxe niet heeft.

[Reactie gewijzigd door teacup op 2 juni 2013 20:45]

Hij doelt erop dat beide websites de Statcounter cijfers klakkeloos overnemen, niet elkaar.
lijkt me stug, NU neemt namelijk vaak dingen van Tweakers over. maar goed.
Dus wil je hierbij zeggen dat echte "Die hard" internetters Chrome gebruiken? ;) hahaha
Inderdaad, tevens heeft een land als China bijvoorbeeld evenveel invloed op de cijfers als Nederland, wat gewoonweg een vals beeld geeft.
Welke bron zou tweakers dan wel moeten gebruiken? Zover ik weet is er geen objectieve bron die de lading echt goed dekt, en is statcounter een van de minst slechte in deze.
Update
http://gs.statcounter.com...-NL-monthly-201305-201306 (link blijft up-to-date deze maand)
Vandaag:
  • 33.6% Chrome
  • 30.95% Explorer
  • 16.89% Safari
  • 15.15% FireFox
  • 2.19% Android
- Chrome is MSIE voorbij.

Wel opvallend, op onze niet tech site zit FireFox rond de 30%.

Ander opvallend gegeven is dat de "bar" versie hele andere cijfers laat zien (10% verschil, en andere winnaar).

Ik kan dus niets anders dan beamen dat statcounter onbetrouwbare data geeft.

[Reactie gewijzigd door djwice op 3 juni 2013 21:37]

Ik denk er ook over na om van Firefox naar Chrome over te stappen. Firefox sluit meerdere keren per dag gewoon af sinds de laatste update. Heel erg vervelend als je een forumpost aan het typen bent.

Voor de rest is het logisch dat Chrome meer gebruikt wordt dan IE. Overal krijg je Chrome reclame te zien en vele mensen weten gewoon ook van vrienden/kennissen/familie of de computerboer dat IE rommel is. Een daling van 10% in een jaar tijd is wel erg veel.
Dat is het ironische juist, IE is al lang geen rommel meer. Dat was het wel en toen vierde het hoogtijden. Dus deze statistieke zeggen helemaal niets over of iets rommel is of niet.

Het zegt alleen iets over wat op een moment door de grote meuten wordt gebruikt. De grote meuten is zoals altijd onwetend en heeft nagenoeg geen verstand van de materie. Als je een willekeurig iemand vraagt te onderbouwen waarom hij of zij browser X of Y heeft dan krijg je vaak vage en rare antwoorden. M.a.w. de gene met de dikste marketing machine heeft het grootste marktaandeel.
Helemaal met de agressieve methoden die google gebruikt is het niet zo vreemd dat ze zo groeien. Zowat bij ieder programma dat je installeert wordt standaard chrome browser mee ge´nstalleerd (tenzij je goed oplet en het vinkje weghaalt tijdens installatie). Blijkbaar hebben ze er geen vertrouwen in dat de kwaliteit van hun browser genoeg is om marktaandeel te krijgen en verlagen ze zich tot dit soort praktijken. Jammer, google.
Echt kwalijk kan ik ze het niet nemen. Natuurlijk is het jammer en erg laag, maar hoeveel mensen nemen Řberhaupt bewust een keuzen voor een browser? De meeste mensen kan het volgens mij echt geen zier schelen welke browser ze hebben. Het zijn vaak enkel en alleen de jongeren die er zich een beetje mee bezig hebben gehouden.

Bij dit laatste wordt dan vaak gekeken naar populariteit en niet zo zeer functioneren. Het is populairder en je komt beter over als je Chrome gebruikt i.p.v. IE. Als mede studenten je met IE zien werken is er een kans dat je daar wel een opmerking over kunt verwachten.
Maar als het wordt meegeinstalleerd (wat ik ook wel jammer vind) dan betekent het nog niet dat je het gebruikt. Tenminste, het is niet zo dat Chrome automatisch start en de taak van IE overneemt, (atechnische) mensen klikken toch simpelweg op het blauwe icoontje.

Ik ben zelf bewust Chrome gebruiker, ik vind het heerlijk werken. Als Now en het notificatie centrum fatsoenlijk en wel naar Chrome komen dan ben ik helemaal blij. Ik hou wel van de visie van Google om er meer een OS van te maken.
En dat is aggressief? Zowat bij iedere windows install wordt standaard IE browser mee ge´nstalleerd. Lijkt me geen verklaring voor de veranderende voorkeuren.
De opkomst van Android en iOS lijken me een meer voor de hand liggende verklaring. Zie ook de groei van Safari. Ik denk dat veel mensen helemaal geen browser kiezen, maar gewoon gebruiken wat ze voorgeschoteld krijgen.
Kan ook zijn doordat IE6 (en 7) als "bagger" en "slecht" worden aangemerkt.
Een heleboel consumenten gebruiken nog XP, waardoor ze niet de nieuwere IE kunnen gebruiken. Dus is er maar 1 alternatief; een andere browser installeren.
Aangezien Chrome uitgebreidt wordt gepromoot valt daarvoor de keus.
Door de rommel heeft IE de deur wagenwijd opengezet voor nieuwkomers. Die rekening krijgen ze (terecht) gepresenteerd. Heeft niks met meute en schapen te maken, doch slechts met alternatieven.
Ik gebruik de Nightly van Firefox en met uitzondering van Flash zie ik eigenlijk nooit crashes (en Flash crasht alleen zichzelf). Aurora, Beta en Release zouden nog veel stabieler moeten zijn. Dus het ligt waarschijnlijk aan je profiel. EÚn optie is om naar about:support te gaan en de Reset Firefox knop te gebruiken. Dat behoudt je browse geschiedenis en bookmarks maar geeft je verder een vers profiel. Let wel: zonder je oude extensies dus. Ik zou een lijstje maken van de extensies die je wil houden en die na de reset opnieuw installeren. Even vervelend maar hopelijk zijn je problemen daarmee opgelost.

[Reactie gewijzigd door Mitsuko op 2 juni 2013 16:29]

Firefox mag niet crashen op profielinstellingen, zolang je daar niet zelf in hebt zitten rommelen. Een browser (of ieder ander systeem) moet in staat zijn zichzelf gezond te houden.
Firefox mag niet crashen op profielinstellingen, zolang je daar niet zelf in hebt zitten rommelen. Een browser (of ieder ander systeem) moet in staat zijn zichzelf gezond te houden.
De browser kan geen controle uitoefenen op de ge´nstalleerde extensies, dat is een onredelijke verwachting en zou er alleen maar toe leiden dat de mogelijkheden van extensies worden ingeperkt. Het gaat sowieso om meer dan alleen een paar instellingen.
Extensies voeren geen native code uit, en kunnen allÚÚn maar de API van de browser gebruiken. De browser kan dus juist volledige controle uitoefenen op extensies en themes. Het is juist bij arga´sche browsers als IE, waar extensies wÚl gewoon dll's met native code zijn, waar de browser geen enkel benul heeft van wat een extensie uitspookt.
Een ander groot voordeel is de integratie van apps en extensions. Chrome is al supersnel maar zelfs met een hoop extenties blijft het nog gladjes draaien. Geen advertenties en tracking cookies door o.a. AdBlock, DoNotTrackMe en Ghostery; RSS plugins; Chrome to Phone (meteen een vraag: is er een omgekeerde variant hiervan?); Unblock The Pirate Bay, YouTube Options (full version) - noem maar op.

Internet Exploder, on the other hand.. voelt nog steeds stotterend aan, slordige menu's buiten de algemene look om dan, geen plugins..
Internet Explorer 10 voelt bij mij vrij soepeltjes moet ik zeggen. Maar er blijven curieuze dingen in aanwezig die al meegenomen lijken te worden vanaf IE6 (en dus echt onderdeel zijn van het ontwerp van IE). Zo komt het dikwijls voor dat een URL ingetypt in een nieuw tabblad, toch stiekem opent in het oude tabblad. Of dat de internetopties niet te openen zijn zodra een tabblad blijft laden. Of dat het geheugengebruik van ÚÚn enkel IE venster blijft toenemen als dit langer openstaat (dit laatste is overigens voor een deel 'working as designed', maar de traagheid die daarbij komt kijken na een hele dag de browser open te hebben staan niet). Dit maakt dat ik, ondanks dat ik IE10 een prima browser vind, ik liever bij Firefox blijf.

Wat Chrome betreft.
Als je bedenkt dat Chrome anno nu met group policy in bedrijfsomgevingen uit te rollen is (en ook actief uitgerold wordt), is dat toch wel de nagel aan de spreekwoordelijke doodskist. Daarvoor werden alternatieve browsers massaal door bedrijven gemeden, zelfs in het geval dat de medewerkers huilend achter hun pc zaten met een gedwongen IE6.

Daar komt nog eens bij dat IE het dubbel zwaar omdat bedrijven vaak vast zitten aan oude IE-versies voor kritieke bedrijfsapplicaties. In plaats van te upgraden naar IE9 of IE10, wordt er naast IE ook Chrome ge´nstalleerd. Dit is vanuit gebruikersperspectief erg positief maar maakt wel dat het zichtbare marktaandeel van IE nog verder afneemt. (Immers, IE is dan nog wel in gebruik maar voor intranet en andere specifieke pagina's).

Edit:
Dit zodat dit ras de exploits en 0-day target blijven zodat wij Chrome & Firefox gebruikers veilig kunnen blijven voelen?
Kleine nuance. De afgelopen jaren zijn er evenwel kwetsbaarheden gevonden in Chrome en in Firefox. En ik heb zelfs gelezen dat dit er meer zijn geweest dan bij IE maar die bron kan ik nu niet terugvinden helaas.

[Reactie gewijzigd door Eagle Creek op 2 juni 2013 15:45]

Dat zie je bij ons ook... Iedereen moet IE gebruiken voor bepaalde bedrijf afhankelijke taken. Maar internetten doet men gewoon met Chrome ernaast.
Meeste hebben hier daarvoor de extentie IE Tab geinstalleerd.
Omdat wij sharepoint gebruiken en enigste waarin je aantal functionaliteiten in kan gebruiken is IE voor de rest is het Chrome of enkele FF
Ik persoonlijk blijf bij firefox. Waarom:

1. Chrome heeft een paar dingen die niet lekker werken, belangrijkste voorbeeld zijn een aantal bugs mbt fora waar ik op zit (foto's worden niet getoond) slaat de .php site op ipv de foto.
2. Google weet al genoeg van mij, alle websites gaat me dan weer iets te ver (voor zover ze dit niet al weten)

Daarnaast zou ik de statestieken wel eens willen hoeveel desktop en hoeveel Android. Gezien Chrome ook op elke tablet/telefoon staat by default is dat toch ook een grote markt.
ik heb bij sommige sites ook problemen met inloggen met chrome
bijv bij de hardware.info buren kan ik onder chrome geen reacties plaatsen.
ook heb ik vaak issues met crashes van de video players enzo.

dit heb ik minder met IE en FF, maar het is vooral de ruimte van Chrome, en de snelheid die me toch terug laten komen naar deze browser. al ga ik binnenkort opera eens proberen gezien deze ook over gaat stappen op chromium. en dan niet al mijn searches meteen naar google gaan.
Onder Chrome tablet kan ik geen foto's uploaden naar het fotoalbum hier. Dit omdat ik daarna geen link ofzo krijg waar deze dan staat (leeg tabblat) firefox voor android doet dat feilloos. Maar voelt wat trager aan(maar werkt over het algemeen wel beter).
@kevinp,

Wat bedoel je precies met 'slaat de .php site op ipv de foto' ? Als je daadwerkelijk php code ziet kan dan nooit de schuld van de browser zijn. De php code wordt server side omgezet naar bijvoorbeeld HTML en dus niet client side.
Waarom doet firefox het dan wel "goed"

als ik rechter muisknop op afbeelding opslaan doe, dan krijg ik bij chrome de php site waar de foto op staan. En bij firefox de daadwerkelijke foto die ik wil hebben.

Misschien zit er serverside wel iets verkeerd, maar firefox doet toch wat ik wil.
Ja, aangezien in deze grafiek "Android" extreem laag staat, en "Safari" extreem hoog, moet het wel zo zijn dat mobiel er bij in zit, maar ook dat mobiel en desktop gewoon opgeteld zijn voor Chrome en Safari. Geldt waarschijnlijk ook voor Firefox en IE, maar die hebben extreem kleine marktaandelen op mobiel.
Firefox heeft mij teveel eigenaardigheden. Niettemin heb ik 1 probleem met Chrome dat maar niet opgelost lijkt te worden.

Als mij IP adres verandert, bijvoorbeeld omdat ik een VPN aanzet of switch naar een ander Wi-Fi netwerk, dan doen reeds geopende tabs 2 minuten lang helemaal niks meer. Nieuwe tabs met andere website openen werkt wel gewoon. Na 2 minuten is alles weer normaal.
Maarja, volgens W3 is het IE ras een uitstervend ras.

http://www.w3schools.com/browsers/browsers_stats.asp

Misschien toch maar een soort van bescherming opzetten. Dit zodat dit ras de exploits en 0-day target blijven zodat wij Chrome & Firefox gebruikers veilig kunnen blijven voelen?
Maarja, volgens W3 is het IE ras een uitstervend ras.

http://www.w3schools.com/browsers/browsers_stats.asp

Misschien toch maar een soort van bescherming opzetten. Dit zodat dit ras de exploits en 0-day target blijven zodat wij Chrome & Firefox gebruikers veilig kunnen blijven voelen?
W3 count op eigen bezoekers zo ver ik weet, dat zullen voornamelijk devs zijn.
Ik denk dat een developer niets te zoeken heeft op een baggersite als w3schools, als je mijn vorige reactie had gelezen was je daar lang en breed achter gekomen.

W3(.org) heeft NIETS, maar dan ook helemaal niets w3schools.com te maken. Die site staat bekend om zijn rommel, en niets anders dan dat!

Er staat wel een counter op de pagina van w3schools, maar neem die met een korrel zout, er zouden volgens hun meer mensen zijn met Linux dan met Windows Vista.

Wat er ook op deze site staat, geloof het niet, of verifieer het ergens anders. Dit is geen plek waar de jou genoemde dev's hun informatie gaan halen!
Wat is dan een betere website voor een beginneling? Ik heb er redelijk wat aan gehad.
Als je html echt wil leren begin je bij de tutorials van W3.org, Als je daar een beetje wijs uit word, kan je de HTML5boilerplate template downloaden, dit is een kale template, waar je al je attributen, tekst en opmaak nog zelf moet maken (er staan een hoop ideeŰn in de test.html).

Als je grotere websites moet gaan maken is Wordpress.org echt geen slecht idee, je hebt bij het plaatsen van een nieuwe pagina geen noodzaak om elke keer een nieuwe frontpage te maken, wordpress doet dit voor je. Naast dat er een wysiwyg-editor is, kan je nog steeds een pagina tweaken door juist de tekst-editor te gebruiken

Hou er rekening mee, dat er op dit moment nog geen HTML5 standaard is, je kan er wel naar zoeken, maar zolang daar geen standaard is, kan je beter de tutorial van w3.org gebruiken, en eventueel je geschreven pagina door de validator van w3.org laten lopen
edit: laatste candidate voor HTML5

[Reactie gewijzigd door Johannes77 op 3 juni 2013 00:13]

"Give a man a fish and you feed him for a day. Teach a man to fish and you feed him for a lifetime".

De resources die je geeft zullen iemand alleen snel op weg helpen, maar leren er dan weinig van op de lange termijn. Beter laat je ze blogs lezen en zelf experimenteren, mensen volgen op Twitter, dat soort dingen. Zo blijven ze op de hoogte en leren ze van de beste mensen in het veld.

Mijn lijstje aan resources om mee te beginnen:
Smashing Magazine
A list apart
Net magazine
UX Magazine
Mozilla Developer network (100x beter dan W3schools)

Dit is nog wel een leuke site om interactief via een aantal lessen de basis van HTML, CSS en Javascript te leren:
Codecademy
"Give a man a fish and you feed him for a day. Teach a man to fish and you feed him for a lifetime".
...
In het geval van HTML/CSS lijkt me de quote van Ron Swanson toepasselijker.

"Give a man a fish and you feed him for a day. Don't teach a man to fish, and you feed yourself. He's a grown man. Fishing's not that hard."
Sorry, maar w3schools heeft niets te maken met W3, die hebben namelijk w3.org als ip adres. Als je wat meer wil weten over w3schools kan je het beste kijken op http://www.w3fools.com/ wat in het leven geroepen is door Paul Irish (een van de top 50 ontwikkelaars van de komende HTML5), uit pure ergernis over w3schools. Quote van w3fools.com:

From W3Schools's own footer…
We do not warrant the correctness of [W3Schools] content. The risk from using it lies entirely with the user.

We couldn't put it much better ourselves.

Ondanks dat het bericht van w3schools wel een punt van waarheid in zich heeft, gebruikt ongeveer 30% van de internet gebruikers IE, wat het niet een te verwaarlozen of uitgestorven groep is.
Als er 1 website is die je niet moet vertrouwen op webstats, dan is het wel degelijk W3Schools, wat trouwens geen onderdeel is van het W3C.
Op dezelfde pagina staat ook nog een mooie disclaimer.


Statistics Can Be Misleading

You cannot - as a web developer - rely ONLY on statistics. Statistics can be misleading.

Note: W3Schools is a website for people with an interest for web technologies. These people are more interested in using alternative browsers than the average user. The average user tends to use the browser that comes preinstalled with their computer, and do not seek out other browser alternatives.

Tip: Global averages may not be relevant to your web site. Different sites attract different audiences. Some web sites attract professional developers using professional hardware, while other sites attract hobbyists using old computers.

Anyway, our data, collected from W3Schools' log-files, over many years, clearly shows the long term trends.


Dit bericht gaat ook over Nederland, en dus niet over de bezoekers van W3Schools.
Internet explorere gebruik ik nog gewoon voor intranet applicaties, die niet regelmatig geupdate worden, en soms dus even /opeens niet meer werken. Firefox met plugins voor het grote gevaarlijke internet, maar dat kan af en toe net zo goed chrome zijn.
Ghostery is er ook voor IE en je kunt bijvoorbeeld SimpleAdblock gebruiken voor het blokkeren van reclame in IE.
Verder heb je geen extensie nodig voor het blokkeren van tracking in IE.
Tracking protection is ingebouwd, Tracking protection kan met een TPL
Ook XSS scripting protectie en malware download bescherming zijn in IE standaard al aanwezig.
Omgekeerde variant:
klik
Voor Android dan.

[Reactie gewijzigd door reemprive op 3 juni 2013 00:01]

Er is geen omgekeerde variant voor chrome to phone. Maar als je chrome gebruikt voor zowel je desktop als je tablet/smartphone kun je je pagina's synchroniseren. Je kunt dan door een tablad te openen en op andere apparaten te drukken zien welke sites je hebt bezocht en op welk apparaat. Je moet het synchroniseren waarschijnlijk wel even aanzetten bij instellingen.
Heb je al gekeken naar een update, dat zou dat moeten oplossen..

Ik ben zelf, als web developer, heel veel meer tevreden over b.v. de rendering van Firefox, die van Chrome vind ik echt bagger als je 't eens goed vergelijkt.

Trouwens, heb je de niewste Firefox nightly als eens gezien, die komt er bij mij sneller uit dan Chrome momenteel is. Alleen de Javascript engine van chrome is in sommige aspecten iets sneller maar daar valt mee te leven, aan de andere kant heeft het ook extreme minpunten.
Even een reactie op jou (sub) vraag: er is ook Phone2Google Chrome extensie en een Android app om de "koppeling" tussen jou telefoon en jou browser te kunnen maken. Het werkt heel goed.

On topic: Ik geloof dat deze trend niet zo vreemd is. IE vertoond kuurtjes en veiligheidslekken, in mijn ervaring loopt hij ook niet snel(genoeg). Daarnaast gebruikt min of meer iedereen de Google als zoekmachine en als je dat doet en geen Chrome ge´nstalleerd hebt (of als primair browser gebruikt) wordt je “gebombardeerd” door "vriendelijke verzoeken" om dat vooralsnog te doen. Allemaal prima! Het helpt om de zoekfunctie beter en sneller te gebruiken.
Al met al: Google doet voldoende om de klant tevreden te houden en nieuwe klanten (c.q. gebruikers) van Chrome te binden. Chrome to Phone is een van de tools waarmee zij dat doen.
Dit kan toch standaard al met Chrome? Als je op al je devices aanmeld met je Google account, kun jij bij een nieuw tabblad door je historie van een ander device bladeren, en de URL openen.
Ja, inderdaad geen extensions voor nodig. Het werkt "gewoon", als je maar inlogt.

Hetzelfde werkt overigens ook met Safari op Desktop en mobiel.
alleen is IE geen rommel, op dat gebied is chrome namelijk net zo'n troep. Maar veel tweakers zijn inmiddels zo gebrainwashed op dat gebied.. Er is gewoon geen 'beste' browser, ze hebben allemaal zo hun voordelen, en nadelen.. voordeel voor chrome is dat het een crossplatform browser is, dit zal ook behoorlijk debet hebben aan de voorsprong..
Als je als front-end developer W3C valid sites maakt, dan ben je het daar niet mee eens ;) IE is nog steeds troep. Chrome kan ook nog wel eens raar doen.. Firefox is niet meer stabiel en is langzaam, maar wat betreft CSS/HTML krijg je wel de beste resultaten zonder omwegen/hacks te bedenken.

Alhoewel de meeste problemen er nu wel uit zijn bij IE10.

[Reactie gewijzigd door quintox op 2 juni 2013 22:36]

Ik kan jou ervaring (ben geen webdeveloper maar maak wel websites) ook beamen.

IE6 tot IE9 is echt gigantische TROEP. IE10 is "oke". Chrome heeft soms af en toe rare dingetjes waarvan je zegt: wtf maar relatief makelijk op te lossen.
En firefox draait gewoon alles vaak goed en is stabiel maar is iets trager als IE en Chrome.

Denk dat alle webdevelopers het wel met jou comment eens zijn. Dit is gewoon zoals het nu is.
Het is sowieso verstandig als je meer dan een paar zinnen gaat tikken op een website, om dat eerst in bijvoorbeeld notepad te doen.
Sjezes man. Jij hebt echt vetrouwen in je browser!

Wat ik bij onbekende websites doe is even Ctrl+A Ctrl+C voordat ik op submit druk... Genoeg baggersites die je input voor het gemak "vergeten".
Serieus? Ik ga er vanuit dat je dat sarcastische bedoeld want ik (en ik denk 99% met mij) typ nooit iets in notepad. Firefox heeft een spellingcheck in zich. Dus voor zoiets hoeft het niet. En crashen doet de browser hier nooit.

Alleen externe tooling (meestal flash) wil nog wel eens problemen geven.
Het kan ook gewoon een brakke site zijn. Ik ken ook sites waar je beter eerst je text kunt kopieeren omdat de site je reactie niet op slaat.
Ik ben recent overgestapt en nog geen seconde spijt. De overstap nu is zoals ik destijds met IE naar Firefox had; enorme snelheidswinst, stuk simpeler / innovatiever zonder enig verlies van functionaliteit.
Adblock, TrackMeNot en Ghostery zijn de plugins die ik gebruik in Chrome en het werkt echt enorm snel.
Ik gebruik FF de hele dag en het crashed nooit. Ik gebruik geen flash en Java heb ik ook van mijn systeem verwijderd. Ik mis het nergens.
Je kan FF niet de schuld geven van slechte 3d party software. Ik verkies nog altijd FF als mijn primaire browser.
Staat bij al de hele week en ook vandaag al de hele dag aan, maar gewoon afsluiten zoals jij het noemt heb ik geen last van. Nooit eerder gehad ook.
Dan zou ik toch eens gaan zien wat die crashes veroorzaken :| heb deze morgend wel gemerkt als je Firefox openlaat staan voor een nacht dat Flash player je geheugen vol zet (letterlijk) ondanks dat hij niet meer actief is :|
Ik heb Firefox zelf niet geŘpdate, ik zit nog op versie 16 of zo; en toch heb ik ˇˇk dat het de laatste tijd zomaar crasht! Dan moet het aan een extensie of plug-in liggen. Ik verdenk Flash eerlijk gezegd, want dat update ik wel regelmatig. Mijn enige andere plug-in is Silverlight. Anders misschien een extensie? Maar ik geloof dat ik die ook al een tijd niet heb geŘpdate.

[Reactie gewijzigd door 514499 op 3 juni 2013 07:21]

http://microsoft-news.com...chrome-hits-all-time-low/
Zegt precies het omgekeerde. Firefox en IE winnen. Chrome loopt tegen een muur van 16%.
Dat gaat om wereldwijde statistieken. Wereldwijd heeft IE nog een aandeel van bijna 56%.
Je kijkt bij MS zelf, die zal alleen nieuws presenteren waar IE goed uit de bus komt :)
De reden is niet alleen aggressieve promotie door Google zelf, maar ook koppelverkoop en ongevraagde installatie (meegeleverd met aangevinkt vinkje bij andere software).

Okay, misschien valt dat onder aggressieve promotie, maar dan met hulp van derde partijen.

Hoe dan ook is het ironisch dat IE nu marktaandeel verliest door toepassing van hetzelfde soort tactieken waar het ooit groot door geworden is.

Om een verdere paralel te trekken: binnen een paar jaar moet Google zijn handelswijze aanpassen wegens monopoliemisbruik.

@hieronder: Waarom zou een web-browser een essentieel onderdeel van een OS zijn? Dan moet je de office-suite ook meerekenen, en het fotobewerkingsprogramma, en al die andere dingen die jij nou net vaak gebruikt. Een browser lijkt me alleen essentieel als het om een web-based OS gaat of iets met de cloud (maar zelfs dat kan zonder browser - met een RDP-client of een X-server!)

En... Zelfs al vind je het meeleveren van IE geen (ongeoorloofde) koppelverkoop: het valt niet te ontkennen dat IE zijn marktaandeel juist heeft behaald omdat het meegeleverd werd met Windows. Toch enige vorm van koppeling.

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 2 juni 2013 22:55]

Ik denk dat je koppelverkoop en ongevraagde installatie wel mag rekenen onder agressieve promotie. Maar het gelijk trekken met hoe IE de populairste browser is geworden? Nee. Dat niet. Een browser is nogal essentieel bij een besturingssysteem, logisch dat IE daar mee wordt geleverd, het is gewoon onderdeel van het OS en geen apart product. Maar Chrome heeft geheel niks te maken met CCleaner, Flash, etc.
SRware Iron is Chromium met alle tracking onderdelen eruit gehaald.

Toch de betere keuze.
Elke keer dat Iron bovenkomt, voel ik toch weer de nood om deze blogpost hier te zetten: http://neugierig.org/soft...m/notes/2009/12/iron.html
SRWare lijkt meer op kwakzalverij om wat centjes bij te verdienen, dan op een betere keuze.

http://www.insanitybit.co...alternative-to-chrome-21/
http://neugierig.org/soft...m/notes/2009/12/iron.html
Het is inderdaad raar dat mensen over privacy zitten te zeuren bij Chrome terwijl ze gewoon een kale Chromium browser kunnen downloaden zonder dat er iets van Google in zit.

En dan nog klagen? of zijn die mensen dan gewoon tegen "opensource".
Privacy is echter lang niet het enige issue bij Chrome, nog Chromium of eender welke Webkit/Blink-gebaseerde browser.
Voor webdevelopers een prima ontwikkeling. Bij de toename van Safari is het denk ik relevant dat een groot deel hiervan te danken is aan Safari voor iPad. Het is ook grappig om te zien dat door het automatisch updaten dat MS heeft ge´ntroduceerd op nieuwe OS'en het gebruik van IE10 precies evenredig toeneemt met de afname van IE9.

Zie ook:
http://gs.statcounter.com...-NL-monthly-201206-201305

[Reactie gewijzigd door Marcovd op 2 juni 2013 15:23]

Ligt er aan. Als het IE10-gebruikers zijn die overstappen naar Chrome heb je er als webdeveloper niets aan. IE versies 8 en lager zijn de browsers die je weg wilt hebben. Het zal mij een worst wezen of een gebruiker met IE10, Opera 12, Firefox of Chrome op een site komt waar ik aan werk; als het maar een moderne browser is.

Een goede webdeveloper let mijns inziens op webtechnieken en -standaarden, en nooit op browsers. Het enige moment dat je daar op let is als je een specifieke hack moet toepassen, wat nu dus voornamelijk voor oude IE-versies moet worden gedaan.

Als ik naar de grafiek van browserversies kijk zie ik dat IE9 veel harder daalt dan IE8. IE10 komt niet eens in de lijst voor. Zo gelukkig word ik hier dus vooralsnog niet van, want het ziet er naar uit dat juist mensen die al een redelijk up-to-date IE hadden deze verruilen voor Chrome, waar je als webdeveloper weinig mee opschiet.

*edit*
Jouw versiegrafiek toont blijkbaar wel IE10, wat de mijne niet deed. Evenwel blijft mijn punt staan dat het geen nut heeft als mensen bij IE8 blijven :-)

[Reactie gewijzigd door jurrie op 2 juni 2013 15:29]

Ben het helemaal met je eens, het gaat mij met name om IE 7 en 8. Het gebruik van deze browsers neemt toch sneller af dan ik had gedacht, met name IE8. Zodra deze browsers geen noemenswaardige gebruikersaantallen meer hebben dan kunnen webdevelopers zich volledig focussen op webtechnieken en -standaarden en de lelijke hacks gewoon achter zich laten.
Alleen IE 7 en 8? .... 9 is ook nog een drama hoor.

Vanaf IE10 is het tenminste te doen en tenminste een versie die vele nieuwe technieken ook goed rendert etc.

Aan alle mensen die dus nog IE6 tot 9 draaien :) Wijs ze dan alsjeblieft naar IE10 of Chrome of Firefox of Opera.
IE10 is prima browser. (eindelijk). Maar dat was nooit zo geworden als Chrome en Firefox er niet waren geweest. Dan waren we nu nog op IE8.

Goede concurrentie is goed. Er moet gewoon niet 1 browser overheersen klaar.
Zelf ben ik zeer tevreden over chrome/chromium. Firefox ook wel en Safari, IE10 en Opera ook wel. De nieuwste versies hebben allemaal HTML 5 redelijk goed onder de knie. En nu gaat het er straks op aan komen welke de beste WebGL implementatie zal hebben.

Chrome vind ik de meeste gebruiksvriendelijke met een clean look waarbij de browser zelf zo min mogelijk opvalt. Het gaat immers om het browsen en niet om de fratsels.

[Reactie gewijzigd door Texamicz op 2 juni 2013 18:31]

Voor mij is Chome juist degene met de fratsels. Vooral hoe je een google account wordt opgedrongen. Zo moet je bv als je een extensie wilt installeren eerst inloggen met een google account. Wtf? En het heeft me nog een hele tijd geduurd voor ik er achter was hoe je die 'sign in to chrome' onzin bij het opstarten weg krijgt.
Nee, ik hou het lekker bij firefox. Die geeft tenminste niet je hele hebben en houden door aan de maker.
ie9 was ook al een primna browser en aangezien ie10 is voortgeborduurd op ie9 had ie10 echt wel geworden wat het nu is.... daar heben we echt geen andere browsers voor nodig.
Dacht dat MS toch wel had laten zien de laatste jaren hoe weinig ze van anderen en hun mening aantrekken.
anders waren de ribbon en metro er nooit geweest e was de startknop er nog in volle glorie.

en ie9 is cleaner te maken dan chrome!
IE9....

Probeer eens Gradients in CSS + Border radius :/ Mennn Moest ik weer een work around maken door een 1 pixel brede Gradient png te maken en die daar achterlangs te trekken met CSS vanwege IE9..
kan wel wezen maar als gebruiker heb ik daar toch geen last van.
wat voor een dev de beste browser is is een heel ander verhaal maar als eindgebruiker maakt het geen hol uit.
alles word weergegeven alles werkt en het is instant meer hoeft een browser niet te doen.
Hoezo? IE10 is echt heel goed. Zeer blij mee. IE 9 was ook al erg goed.
Gebruikte eerst Firefox maar bij iedere update mag je weer 'hopen' dat je adds-on blijven werken en na de zoveelste melding "deze addon is niet compatible...." besloten Firefox te verlaten en over te stappen of Chrome. Waarom heeft Chrome NOOIT last van dit probleem, iemand een idee? Hoe vaak je ook update, alles blijft gewoon werken.!
Dat is al lang niet meer het geval. Sinds Firefox 10 zijn add-ons standaard compatible, tenzij de auteur specifiek heeft aangegeven dat de addon niet werkt met de nieuwe versie. Sommige auteurs gebruiken die optie preventief, maar dan is het aan hun om te zorgen dat er op tijd een nieuwe versie beschikbaar is. Daar hebben ze 6 (Nightly) + 6 (Aurora) + 6 (Beta) weken voor.
Het is natuurlijk wel zo dat mensen die de pc alleen gebruiken voor belangrijke dingen zoals belastingaangiften en vliegtuig tickets boeken aan IE genoeg hebben, maar dat komt ook omdat ze Chrome simpelweg niet kennen. Mijn ouders vinden Chrome nu bijvoorbeeld fijner dan IE, als ze eenmaal gewend zijn aan de nieuwe interface. Bijvoorbeeld de Adblock extensie voor Chrome, ze wisten niet dat zoiets mogelijk was, ''Maar als je er eenmaal aan gewend bent is het best handig.'' :)
Welke mensen hebben dan niet genoeg aan IE? Iedereen zijn favoriete browser hoor, ik zal je echt niet vertellen dat het fout is een browser te gebruiken, maar chrome nodig hebben? Ik zie niet in waarvoor je Chrome echt nodig hebt, oftewel wat niet elke andere beetje browser net zo goed kan doen.

Ja een webdeveloper heeft Chrome nodig, om te testen. Dat telt niet, want die heeft elke populaire browser nodig. Zelf merk ik bijzonder weinig verschil tussen browser. Ja de layout is een fractie anders, en je merkt wel wat dat de ene browser niet de ander is, maar een significant verschil zou ik het tegenwoordig niet noemen.

En ik heb nog wel een reden waarom Chrome het wel lukt marktaandeel erbij te krijgen, beter dan het ooit Firefox is gelukt ook al was er vroeger veel meer reden om een andere browser te gebruiken: Agressieve marketing. En niet alleen op de google homepage, maar wat dacht je van Adobe Flash updates? Je denkt een security update te installeren, dus je klikt een paar keer op volgende, maar dan blijkt hij standaard ook Chrome te installeren.
Een reden om iets anders dan IE nodig te hebben: je hebt geen Windows. Ook dat is tegenwoordig een valide reden en iedereen behalve MS speelt hierop in.
Of het nu Chrome/Chromium, Firefox of Opera is, alle browsers zijn cross platform behalve IE. Niet omdat het niet kan (dat is met de andere voorbeelden al aangetoond) maar omdat ze niet willen.
Dit betekent ook dat de meeste web-developers liever niet op IE werken: moet je alsnog testen in een andere browser. Firefox en WebKit lopen minder uiteen en het is dus minder testwerk om IE te laten voor wat het is.
Ik ken zelfs bedrijven die, voor het ontwikkelen van web-applicaties, een IE premie erop doen (die hoger is naarmate de te ondersteunen IE versie ouder is).

Wat er nu langzaam gebeurt is dat iedereen direkt/indirect het advies krijgt IE niet te gebruiken . Is dus geen reden van genoeg of niet, het is meer een kwestie van IE als product is niet interresant.
Safari is sinds versie 6 ook niet meer cross-platform (de Windows versie is discontinued)
Mensen die de pc alleen gebruiken voor 'belangrijke dingen' zouden juist mijlenver van IE moeten blijven. Ik heb uberhaupt nooit begrepen waarom mensen IE zijn gaan gebruiken, het is vanaf het begin een draak van een instrument geweest in vergelijking met Netscape en later Firefox.

Chrome is een fijne browser voor doorsnee gebruik, maar Firefox is beter aan te passen omdat er veel meer extensies voor zijn. Dit wordt echter wel steeds beter voor Chrome. Maar ik blijf bij Chrome altijd het idee houden dat Google op de een of andere manier over m'n schouder meekijkt. Dat zal wel niet, maar toch, ik vertrouw ze niet 100%.

Apart ook dat Safari Firefox voorbij gaat, zal wel door al die iOS-apparaten komen want ik kan me niet voorstellen dat er veel mensen zijn die Safari voor Windows gebruiken en zoveel Macjes zijn er ook niet in omloop.

En het zal wel aan mij liggen, maar ik begrijp werkelijk niet wat hier offtopic of zelfs irrelevant aan is...

[Reactie gewijzigd door PhilipsFan op 2 juni 2013 16:17]

Dan doen ze inderdaad, alles wat jij namelijk intypt in de urlbalk, wordt naar Google gestuurd.
Ja maar dat kan je ook uitzetten. Dus dat is verder geen punt. En anders installeer je Chromium, heb je hetzelfde maar dan zonder de Google extra's.
dat klopt, dat heet een zoek opdracht 8)7
Euh nee. Als ik www.tweakers.net in type is dat geen zoekopdracht.
Tijdens het intypen kan het zijn dat de browser niet weet dat jij een url intypt, en voor google instant (wat standaard aanstaat in Chrome) is het wel nodig om data naar Google te sturen om suggesties te tonen tijdens het typen.
Chrome is naar mijn mening ook de beste allround browser! snel en stabiel op alle platformen.
Ook een leuke feature is het synchroniseren van geschiedenis en tabbladen tussen verschillende apparaten, ongeacht wel OS erop gedraaid wordt. Ik vind het erg praktisch dat ik een interessant artikel op de desktop, zo op mijn iPhone aan kan klikken om hiermee naar een ander te gaan.
Dat kan Firefox ook. En IE synced ook tussen devices (tablets<>desktops<>laptops).