Google maakt installeren Linux-distro's op Chromebook Pixel mogelijk

Google heeft het op zijn nieuwe Chromebook Pixel mogelijk gemaakt om andere besturingssystemen te installeren. Daarvoor heeft de bios een aanpassing gekregen, waardoor gebruikers een alternatieve bootloader kunnen installeren, bijvoorbeeld voor Linux.

Informatie over de bios-veranderingen werd online gezet door Bill Richardson, een Google-medewerker, op het Plus-netwerk van de internetgigant. Normaal gesproken hebben de Chromebooks een vrijwel gesloten bios, maar sinds de release van de nieuwe Chromebook Pixel is het mogelijk om het apparaat in een ontwikkelaarsmodus te zetten. Dan kan een alternatieve bootloader worden geïnstalleerd naast de al bestaande bios-componenten.

Er zijn instructies online gezet, waardoor gebruikers zelf een alternatieve bootloader kunnen installeren, om vervolgens een alternatief besturingssysteem op de Chromebook te zetten. Richardson zelf heeft LinuxMint op zijn Pixel Chromebook gezet. Google heeft bovendien kernelpatches met drivers voor de Pixel vrijgegeven.

Met een bios die geschikt is voor alternatieve bootloaders komt Google tegemoet aan de wens van vele gebruikers, die om een dergelijke feature hadden gevraagd. Daardoor is het aannemelijk dat er op termijn instructies verschijnen om andere Linux-distro's te booten en wellicht ook Windows-besturingssystemen.

De Pixel is Googles nieuwste Chromebook en is door de internetgigant zelf ontworpen. Opvallend aan het apparaat is de resolutie, die met 2560x1700 pixels de hoogste pixeldichtheid ooit op een laptop noteert, aldus de internetgigant. Daarnaast levert Google 1TB aan opslag via zijn cloudopslagdienst Drive bij. Met een prijs vanaf 1300 dollar is het ook Googles duurste Chromebook tot nu toe.

Door RoD

Admin Mobile

24-02-2013 • 10:35

44 Linkedin

Reacties (44)

44
42
25
3
0
10
Wijzig sortering
Erg mooie laptop. Hij blijft echter wel gericht op het continu online zijn. Een 32GB flashdrive heb je best snel vol als je onder het "gewone" Linux software gaat installeren. Internet appjes zijn meestal niet zo groot.

Of moet je dan nog steeds alles op een clouddrive installeren? Lijkt me met de huidige internetverbindingen nog net iets langzamer gaan dan op een SSD. Qua opslag lijkt het dus op een duurdere tablet. Er had voor die prijs best een 256GB SSD in gemogen, of in ieder geval de keuze tussen een grotere SSD of 1TB online storage.

Google had er ook voor kunnen kiezen om een meer professionele Linux versie op de markt te brengen met Chrome als soort van windowmanager, zodat er ook niet-Chrome gecompileerde apps/extensies mogelijk zijn. Waarschijnlijk hebben ze hier (nog) niet voor gekozen vanwege de beveiliging.

Het feit dat ze andere versies toestaan wil wel zeggen dat ze begrijpen dat mensen die niet altijd aan het internet hangen, of mensen die grote offline apps willen gebruiken/installeren misschien meer hebben aan een gewone Linuxversie. De online apps worden echter wel steeds beter. En aangezien de offline storage niet zo groot is, blijft het een laptop die voornamelijk gericht is op online gebruik.

De laptop blijft er echter fantastisch vanwege het scherm. Wat je er ook op draait.
Anoniem: 353137
24 februari 2013 11:36
Ik ben hier zeer geinteresseerd in, alleen ik vraag me dan weer af hoe het qua drivers zit dan als ik bijvoorbeeld LinuxMint installeer op de Pixel. Zal het touchscreen bijvoorbeeld dan nog wel werken?

Verder gruwelijke notebook! :)
http://lkml.indiana.edu/h.../kernel/1302.2/02945.html
The following patch series will add support for the isl light sensor,
atmel mxt touchpad, and atmel mxt touchscreen on the Chromebook Pixel.

[PATCH 1/6] Platform: x86: chromeos_laptop - add i915 gmbuses to
[PATCH 2/6] Platform: x86: chromeos_laptop - Add a more general
[PATCH 3/6] Platform: x86: chromeos_laptop - Add isl light sensor for
[PATCH 4/6] Platform: x86: chromeos_laptop - Add support for probing
[PATCH 5/6] Platform: x86: chromeos_laptop - Add Pixel Trackpad
[PATCH 6/6] Platform: x86: chromeos_laptop - Add Pixel Touchscreen

[Reactie gewijzigd door fridgeman op 24 februari 2013 12:18]

Richardson zelf heeft LinuxMint op zijn Pixel Chromebook gezet. Google heeft bovendien kernelpatches met drivers voor de Pixel vrijgegeven.
Werden de vorige chromebooks niet verkocht zonder praktisch enige winst? Dan kan ik begrijpen dat ze het gesloten wilden houden. Iets zegt me dat ze met 1300 dollar al winst maken op het apparaat.
Je mag die prijs niet gewoon de prijs van de laptop noemen, aangezien je voor die prijs een Terabyte cloud opslag krijgt voor 3jaar. Er zijn mensen die meer betalen om tot 1TB te geraken.
Dropbox bvb vraagt voor een TB $795 per jaar,
Drive vraagt hiervoor $50 /maand, dit is $600 / jaar,

Overigens vind ik dit een mooie ontwikkeling: de cloud is toch voor veel mensen de toekomst, aangezien het een extra beveiliging tegen verlies van data biedt. Voor c++-ontwikkelaars en dergelijke te overtuigen heb ze toch iets betere dienstverlening nodig: voor die mensen bestaat er immers nog geen deftig cloud-alternatief.
Ook zouden ze in het algemeen hogere upload en download rates moeten behalen, aangezien het nu een grote vertraging is tov een harde schijf ofzo.

[Reactie gewijzigd door pinna_be op 24 februari 2013 10:48]

Waarom C++ ontwikkelaars? Wat maakt die zo veeleisend?
Als we het over Google hebben, het punt dat C++ niet eens op de AppEngine roadmap staat. Als je C++ wilt draaien op een chromebook voor bijvoorbeeld client side crypto of andere CPU intensieve taken dan hebben we natuurlijk NaCl, wil je wat zwaarder werk in de (google) cloud doen, dan moet je naar Go grijpen. Opzich een leuke taal, maar geen C++ helaas. Verder is het niet dom om dingen die op de client kunnen ook op de client te doen. Scheelt je gewoon geld want CPU gebruik in de cloud kost gewoon pegels. Zou echter mooi zij als Google NaCl in AppEngine in zou bouwen zodat je eenvoudig je logica tussen de client en de cloud kunt verplaatsen als daar redenen voor zijn. Pixel? dan dus NaCl op de client. ARM chromebook, laten we het dan maar in de cloud doen, anders doen we het chromebookje mischien te veel pijn. :*)
Whut?! Volgens mij sla je de plank mis met C++ ontwikkelaars, of C ontwikkelaars. Waar denk je dat de cloud services zelf mee gemaakt zijn? En als je antwoord met een script taal, wil ik je vragen met welke taal de script taal ontwikkelt is :+
</couldnotresist>
Dropbox wordt in niet triviale mate in Python ontwikkeld

En dat is ook niet zo vreemd: als je ook maar *iets* weet van gedistribueerde systemen dan weet je ook dat CPUs in veruit de meeste gevallen de bottleneck niet zijn, maar eerder de typische zaken zoals persistent storage of nog erger de netwerk verbindingen. Dan is het vanuit zowel technisch als zakenperspectief een uitstekend idee om hogere abstracties en een taal die inherent al meerdere OSen ondersteunt te gebruiken.

[Reactie gewijzigd door Jeanpaul145 op 24 februari 2013 19:26]

Juist, tot de rekening komt. Hogere abstracties betekent gewoon hoger resource gebruik, of het nu CPU, RAM, persistent storage of data transfer is, hoe hoger het abstractie niveau hoe hoger het resource gebruik hoe hoger aan het eind van de maand de rekening. Als je ook maar *iets* weet van het verdienmodel van cloud providers dan weet je ook dat je als je je rekening in de klouwen wilt houden je maar beter op gepaste momenten een paar abstracties over boord kunt gooien. En ja, dan is het handig als je een taal gebruikt die je daar de ruimte toe laat en je geen gevangene maakt van die abstracties. Talen als C++ en Go geven je dan een stuk meer controle over het bedrag dat je eind van de maand onder de streep ziet dan bijvoorbeeld Python.
Wat heeft C++ met cloud te maken? De een is een programmeertaal de andere een service over netwerk technologie. Cloud opslag is bovendien bij voorbaat een techniek die ten dode is opgeschreven. Voor de thuisgebruiker duurt het nooit lang voordat een RIAA/brein de cloud opslag provider aanklaagt voor copyrightschending met gevolg dat de provider een filter moet inbouwen en de thuisgebruiker dus niet al zijn data er op kwijt kan (over 'beveiliging tegen verlies' gesproken). Voor bedrijven is het altijd lastig om de garantie te krijgen dat de bedrijfsgegevens niet daar landen waar het bedrijf het niet wil. Zo zijn er europese bedrijven die geen data bij Amazon of Google kunnen neerzetten aangezien dit Amerikaanse bedrijven zijn en de plicht hebben om de data ten aller tijde op verzoek van de Amerikaanse staat beschikbaar te maken.

on-topic: goeie zaak dit.... voor een beetje internetten is een chrome-book misschien leuk, maar ik persoonlijk ben nog niet overtuigd dat een web-OS een echt OS kan vervangen. Misschien in de verre toekomst. De resolutie is natuurlijk top. Ik vraag mij alleen af wat voor grafische kaart erin zit
Ik vraag mij alleen af wat voor grafische kaart erin zit
Er zit geen aparte grafische kaart in; de GPU die in de Core i5 CPU zit wordt gebruikt voor de graphics, zoals in het aankondigingsartikel te lezen is:
De Chromebook Pixel wordt aangedreven door een Intel Core i5-cpu waarbij de igp het scherm aanstuurt, zo maakte de internetgigant bekend.
Alsof 1TB iets voorsteld voor google.. Je vergelijkt het met dropbox? Een relatief dure dienst.

Amazon aws kan je 3 jaar lang 1TB aanbieden voor 285 euro. Google zal dit dit voor eigen diensten nog een stuk goedkoper voor elkaar krijgen neem ik aan. Ook hoeveel mensen gebruiken daadwerkelijk 1TB?

Het is geen harde schijf die wacht tot jij er iets opzet. Jij plaatst een bestand, Google kijkt of jij nog niet aan je limiet zit, jij krijgt ruimte toegewezen.
Hartstikke leuk als je die 1TB ook daadwerkelijk gebruikt, maar ik doe het niet. Van mijn 18.4GB opslag op Dropbox gebruik ik maar 1.2 (en als ik ga opruimen kan ik daar 3/4 zo vanaf gooien) en van mijn 5GB standaardruimte op google drive gebruik ik maar 6MB. Ik heb liever dat ik die 3 jaar 1TB niet krijg en daardoor een paar honderd euro minder betaal dan dat ik betaal voor iets wat ik niet nodig heb.
Mooie notebook, en als dit straks kan is het helemaal gaaf.
De resolutie is in ieder geval sweet. Jammer dat ik net (met moeite) een laptop gekocht heb met 1920 bij 1080, er zijn er op het moment maar een stuk of 11 die dat hebben..
Afgezien van het feit dat dat ding behoorlijk overpriced is, kan het handig zijn een laptop te kopen zonder Windows licentie. Op het Nikkef heeft iedereen met een laptop of er zelf Linux op gezet, of een Macbook. Je moet als deeltjesfysicus (of als masterstudent) gewoon Unix software kunnen draaien. Het gevolg is dat iedereen die geen macbook wil een Windows licentie moet kopen en deze weg moet gooien. Ik neen aan dat Chrome OS goedkoper is, en dus minder erg om niet te gebruiken.
Dit is de perfecte laptop, om in de terminal te werken, of voor lange tekstbestanden (code bestanden)

Ik denk dat ik er toch eentje ga kopen, tegen volgend jaar ofzo..

Voor foto en video, ben je beter af met een doorsnee tablet

[Reactie gewijzigd door g4wx3 op 24 februari 2013 12:36]

Anoniem: 120539
24 februari 2013 10:55
Nu de weg naar de installatie van Windows vermoedelijk ook open ligt wordt dit ineens wel hele interessante hardware. Goeie zet; mensen komen in aanraking met Chrome OS, maar koudwatervrees om opgesloten te zitten en het apparaat daarom maar niet te kopen is niet (meer) nodig.
Goeie zet inderdaad, maar ik vraag me wel af wat dan nog de waarde is van Chrome OS en waarom het nog uberhaupt een Chromebook heet als je toch permanent vanaf Linux of Win load? Ik hoop dat er toch een vorm van lokale opslag is voor bijvoorbeeld games, dan wordt het ook voor deze groep een stuk aantrekkelijker..
"Met een bios die geschikt is voor alternatieve bootloaders komt Google tegemoet aan de wens van vele gebruikers, die om een dergelijke feature hadden gevraagd"

Kan je hieruit niet het volgende halen?:
Gebruikers vinden chrome niet goed of compleet genoeg en willen daarom een andere os..
Chrome OS is in feite een extreem uitgeklede linux variant, dus ik snap ook niet waarom je Chrome OS zou willen als je ook een willekeurige linux distro met Chromium kan hebben die minstens evenveel kan als Chrome OS (hoogstens iets minder geïntegreerd), maar je wel een volledig OS tot je beschikking hebt.
Nee dat kun je er niet uit halen. Wat je er wel uit kan halen is dat Google het apparaat ook wil verkopen aan mensen die er Linux op willen draaien. Uitbreding van de doelgroep dus.

Voor de mensen die zonder gezeik op de bank snel een webbrowser, cloud diensten en wat apps willen kunnen draaien is Chrome perfect. Zeker de betaalbare modellen zijn veel goedkoper dan een laptop en je kunt er toch voor de meeste gebruikers alles mee doen wat ze zouden willen kunnen. Voor de mensen die simpelheid en luxe willen en niet helemaal over willen op Apple hardware is er dan dit luxe model.

Aan de andere kant is het dus nu ook voor de powerusers, die graag Linux installeren, een mogelijkheid om dit apparaat te gaan gebruiken.
Kijk, dit zijn pas developers!
Apple en Microsoft kunnen er nog wel wat van leren!
Ja want het is nog nooit mogelijk geweest om een ander OS te installeren op een Laptop/PC die met Windows is geleverd }:O

Het zou pas nieuws zijn geweest als Google dit had tegen gehouden op een laptop van 1300 dollar. Maar nu wordt het weer ineens in het nieuws gebracht alsof het erg mooi en netjes van Google is.
Wel doordat je het ChromeOS systeem zelf nooit naar de mallemiezen kunt helpen.


Maar, de allereerste CR-48 had dit al, de series 5 etc. Twee bios-chips.
Ja, want Apple maakt het helemaal niet mogelijk om Windows te installeren op een Mac en leveren ook helemaal geen drivers voor Windows... |:(

Ooit al van Bootcamp gehoord?
Meet Bootcamp zit je wel vast aan wat Apple meelevert. Komt er een nieuwe windows - dan kan je maar hopen dat Apple bootcamp bijwerkt. Meestal mag je dan weer dokken voor een "betaalbare" upgrade, voor zoverre er geen wijzigingen zijn die niet meer op uw hardware draaien. Zie maar hoe snel ze beveiligingslekken dichten - vaak valt dat heel zwaar tegen, desondanks men grotendeels op Open Source draait, iets wat veel apple-gebruikers vergeten. Apple is een gesloten bedrijf - dat misbruik maakt van Open Source - zo zie ik dat.
M.a.w. Apple bepaalt wat u kan draaien - wie iets anders draait, heeft toch nog iets meer z'n eigen lot in handen.
Bootcamps Windows 7 drivers doen het ook goed met Windows 8. Daarbij heb ik, sinds bootcamp standaard in OSX zit, nooit voor een update van Bootcamp moeten betalen.

Daarbij kan je op elke Windows laptop ook gewoon Linux installeren.

[Reactie gewijzigd door 90710 op 24 februari 2013 11:43]

je vergelijkt even appels met peren. ("Daarbij kan je op elke WIndows laptop ook gewoon linux installeren") Die Windows laptops worden niet door Microsoft zelf gemaakt, dus daar heeft Microsoft ook helemaal niks over te zeggen. Vergelijk het met een Apple TV, daar kan alleen iOS op, Samsungs Wave die officieel alleen Bada draait, een Android telefoon (uitzonderingen daar gelaten).

Dit is Google's laptop die naast Chrome OS ook gewoon Linux mag draaien. Vandaar dat denk ik de prijs ook hoger ligt, Google kan nu namelijk geen (reclame)winst maken op het moment dat iemand Linux draait (het hele verdienmodel van Google zeg maar).
Het maakt toch allemaal niet uit? Je kan toch Windows en Linux e.d. gewoon draaien op Mac? Dat het via de bootcamp tool is maakt echt niets uit. Zolang ze de tool blijven ondersteunen is dit net zo goed als "rechtstreeks" installeren zoals we gewoon zijn op gewone computers.
Pixel met Arch(bang) of Gentoo? habba!
@Dopdop:
Bij de meeste Linux distro's zitten de drivers standaard in de kernel.
Maar je bent nooit 100% zeker dat alles gaat werken, het betreft hier namelijk een redelijk nieuw toestel.
Anoniem: 353137
@delacer24 februari 2013 12:26
Klopt, maar is dat ook zo met touch screens? :)
En inderdaad, een nieuw toestel betekent ook onbekend terrein natuurlijk.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee