Microsoft brengt Office 2013 uit en maakt prijzen bekend

Microsoft heeft zijn kantoorsoftware Office 2013 uitgebracht. Dat heeft het bedrijf bekendgemaakt. De thuisversie kost in combinatie met een abonnement 100 euro per jaar. Een abonnement voor onder meer studenten kost 80 euro per vier jaar.

Nederlanders en Belgen kunnen de nieuwste versie van Microsofts kantoorsoftware vanaf nu aanschaffen, zo laat een woordvoerster van Microsoft weten aan Tweakers. Tegelijkertijd geeft het bedrijf de Nederlandse prijzen voor de kantoorsoftware vrij; die waren, in tegenstelling tot de Amerikaanse prijzen, nog niet bekend. De samenstelling van de abonnementen is hetzelfde als in de Verenigde Staten.

Naar nu blijkt moet voor een 'Thuisgebruik Premium'-account 100 euro per jaar worden betaald. Gebruikers krijgen dan toegang tot Word, Excel, PowerPoint, OneNote, Outlook, Acces en Publisher, naast onder meer Skype-tegoed en extra SkyDrive-opslagruimte.Ook krijgen ze nieuwe versies van Office zonder extra te hoeven betalen. Een abonnement voor studenten en docenten op het mbo, het hbo en universiteiten kost 80 euro per vier jaar.

Speciale abonnementen voor kleine bedrijven zullen op 27 februari worden aangekondigd; de prijzen daarvan zullen op die dag bekend worden gemaakt. Een stand-alone-versie zonder abonnement voor thuisgebruikers en studenten, met Word, Excel, PowerPoint en OneNote, kost 140 euro. Zelfstandig ondernemers moeten 269 euro betalen voor een versie waarbij ook Outlook wordt meegeleverd. De professional-versie van Office, aangevuld met Outlook, Publisher en Access, kost 539 euro per licentie.

Wie Office 2013 in de winkel koopt, krijgt geen doosje met een cd of dvd, zo bevestigt Microsoft desgevraagd. "De doosjes bevatten een kaart met een unieke code", aldus Microsoft-woordvoerster Julie de Widt-Bakker. Daarmee kan de gebruiker de software downloaden. Indien een abonnement wordt aangeschaft, moet het na een jaar met behulp van een creditcard worden verlengd.

Office 2013 biedt onder meer een interface die beter geschikt is voor touchscreens; het uiterlijk doet denken aan de interface van Windows 8 en Windows Phone. Nieuw is verder onder meer dat Word pdf-documenten slikt. Excel bevat de nieuwe feature 'Flash Fill'. Hiermee worden patronen in de ingevoerde gegevens herkend, en op basis daarvan kunnen cellen worden gevuld. Microsoft biedt in Outlook 2013 ondersteuning voor Exchange ActiveSync, waardoor ook het synchroniseren van agenda's en contacten met niet-Exchange-servers mogelijk wordt, zoals met een Gmail-account. Overigens stopt Google juist met het aanbieden van ActiveSync aan consumenten, behalve voor wie dat al gebruikte.

Microsoft Word 2013 - TabletMicrosoft Powerpoint 2013Microsoft Excel 2013

Door Joost Schellevis

Redacteur

29-01-2013 • 14:59

276

Submitter: Flaggie

Reacties (276)

276
264
157
17
1
23
Wijzig sortering
En toch begrijp ik sommige reacties hier niet helemaal.
We klagen er over dat €100,00 per jaar duur is, dat is € 8,33 per maand, waarbij je dus (omdat dit een abonnementsvorm is) de nieuwe versies kunt blijven gebruiken.
Volgens mij is het zo dat je deze licentie op 5 computers mag installeren (bron).
Dat is dus € 1.66 per pc per maand voor een eeuwig durend abonnement.

Als je het zo gaat bekijken vind ik de prijs best mee vallen. Als ik namelijk de standalone versie koop (die ik niet op 5 systemen mag installeren, maar slechts op 1) ben ik voor 5 systemen dus al €700,00 kwijt. Daarnaast is € 140,00 voor een office suite helemaal niet zo extreem duur. Office 2010 (home and student) kost pakweg € 90.00. Koop eens een andere office suite, die zitten in dezelfde prijsklasse hoor.

Als je de nieuwste versie van Office wilt gebruiken, ben je dus goedkoper uit met een abonnement als je voor meer dan 3 systemen office nodig hebt.

[Reactie gewijzigd door walteij op 23 juli 2024 15:47]

Met de Home and student versie van Office 2010 was ik voor €90 voor 3 PCs helemaal klaar. Niks geen maandelijkse kosten, gewoon klaar.

Wil ik met Office 2013 hetzelfde dan ben ik 3x €140 = €420 euro kwijt, meer dan 4 x zoveel.

Of ik ga naar een abonnementsvorm, waarbij ik elk jaar moet blijven betalen, ook als ik Office maar heel weinig gebruik, en per jaar meer kwijt ben dan ik met Office 2010 in totaal kwijt was.

En ja, ik weet wel dat ik voor die €100 ook meer krijg, maar daar heb ik geen behoefte aan, meer dan Word, Excel en Powerpoint hebben we thuis niet nodig.

Vergeleken met Office 2010 praat je hier voor het thuisgebruik over meer dan een verdubbeling van de kostprijs. Ik vind het niet gek als mensen daarover klagen.
Precies,

Beste optie volgens mij is dus nu een office 2010 pakketje nog op de kop te tikken voor die €90 euro.

Dan mag je voor die 90€ meteen kiezen voor een upgrade naar 1 licentie office 2013 standalone van €140 euro of een jaar gratis office 2013/365+ op 5 pc's.

Als je dan na een jaar niet opnieuw €100 wil aftikken kun je altijd nog terugvallen op je oorspronkelijke 3 licenties van 2010. Die kun je tot in de eeuwigheid blijven gebruiken.

De komende 2/3 jaar zijn die nog courant genoeg.

[Reactie gewijzigd door apodictus op 23 juli 2024 15:47]

Anoniem: 310408 @schekker30 januari 2013 10:03
Met de Home and student versie van Office 2010 was ik voor €90 voor 3 PCs helemaal klaar. Niks geen maandelijkse kosten, gewoon klaar.
Moet je wel vergelijken tussen dezelfde producten he? En de Home Student versie van Office 2010 was een heel stuk kleiner dan dat er nu aangeboden word.
euro 1,66 p/pc/mnd Als je 5 pcs hebt.
MS doet dit niet voor niks, ze krijgen zo een beel stabielere cash-flow. Zelfs zonder verkopen hebben ze toch een vaste inkomsten bron.

Voor een consument zijn alle abbonementen wel een risico als je een keer wil bezuinigen.
Ik geef liever eenmalig een bedrag uit dat ik op dat moment heb. En daarna geen kosten meer.
Moet ik een tijdje bezuinigen heb ik niet te veel van dit soort abbonementen. Nibud zou hier een stokje voor moeten steken...
Belangrijkste verschil is dat je elk jaar ? 100,- betaald en dat je de ? 140,- versie vele jaren kunt gebruiken.. De home and student versie mocht voorheen ook nog 'es op 3 pc's gezet worden..
@Walteij

In 2007 kocht ik Office voor thuisgebruik met drie eeuwig durende licenties voor 119 euro. En met die versie kan ik inmiddels al zes jaar prima uit de voeten en ik verwacht eerlijk gezegd niet dat daar de komende jaren verandering in gaat komen. De overgang naar 2007 destijds was echt een grote stap, veel groter dan de stapjes die nu gezet worden.

En prijzen per maand zijn niet interesant, het gaat er alleen maar hoeveel je het uiteindelijk in totaal kost. Voor zes jaar gebruik van Office 2007 (3 licenties) zou ik met het nieuwe prijsmodel 420 euro kwijt geweest zijn, meer dan 300% meer dus. Bij het abo model zelfs 500% meer (al kreeg ik dan wel de nieuwe versies, echter voor mij hebben die weinig toegevoegde waarde).

En qua licenties, wie heeft er meer dan drie nodig? Laten we eerlijk zijn, op je smartphone en tablet lees je documenten, als je lekker wilt gaan werken, ga je toch over op je laptop of pc.
Als je niet genoeg geld hebt dan neem je een gratis of goedkoper alternatief. Dan ga je geen piraatje spelen. Met die instelling verdien je het om arm te blijven. Als er nu helemaal geen alternatief was had je heel misschien een punt, nu is het gewoon een beetje jammer..
Het hangt er maar net aan wat je ermee gaat doen. Als je maar sporadisch een documentje maakt is het wel veel, maar als je er elke dag of week redelijk gebruik van maakt, lijkt het me een normale prijs.
Office 2013 is sinds maandag ook beschikbaar in het HUP (Home use program). Als jouw werkgever volume licenties afneemt kun je dit onder voorwaarden thuis gebruiken voor eenmalig 12,95.

Je krijgt hierbij ook Sky Drive Pro. Weet niet of hier ook Skype tegoed bijzit.

http://www.microsofthup.com/hupus/chooser.aspx?culture=en-US
Office 2013 was sinds enkele weken al verkrijgbaar via hup. Het heeft in het aanbiedingen topic gestaan. Er zit geen skype bij.Het betreft 1 licentie voor max 2 pcs.

[Reactie gewijzigd door Burns op 23 juli 2024 15:47]

Anoniem: 338693 29 januari 2013 15:01
Kun je Office 2013 ook volledig web based draaien? Dus op een chromebook gebruiken of een android/iOS product? Ben namelijk wel geïnteresseerd in het pakket voor studenten. 20 euro per jaar (exclusief aanschaf).

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 338693 op 23 juli 2024 15:47]

Volgens mij doel je op Office 365 University. Deze bevat:
- Licentie voor 2 pc's plus 'geselecteerde' mobiele apparaten
- Word, Excel, PowerPoint, Outlook, OneNote, Publisher en Access
- 4 jaar Office 365 (dat is dus gewoon de web based volgens mij)
- 20GB SkyDrive
- 60 minuten Skype per maand

Store pagina: http://www.microsoftstore...L_FX102918415_XT102933909

Je moet dan wel een proces door dat controleert of je echt studeert. Voor 80 euro lijkt me dat een prima deal, zojuist besteld.
Deze kun je ook als docent aanschaffen. Ik ben zelf MS MCT en heb geprobeerd deze uni versie te kopen en dat lukte. Wel een nadeel is dat de prijzen 1 op 1 zijn over genomen.

US Store: $79
NL Store: €79
Ik vind het een hoop geld, zeker voor thuisgebruikers. Bovendien bevalt het me he-le-maal niet dat dit enkel in combinatie is met een abonnement. Indien er gebruik gemaakt wordt van een betaalde Office-versie, hoort deze investering eenmalig te zijn.

Persoonlijk vraag ik me ook af in hoeverre Microsoft Office nog aantrekkelijk is voor particulieren. Er zit zo veel onnodige poespas in die de gemiddelde gebruiker niet nodig zal hebben terwijl er wel voor moet worden betaald. Ik denk dat deze gebruikers meer baat hebben bij een kostenloos opensource-alternatief of desnoods naar een vorige (abonnementsloze-) versie van MS-Office terug grijpen.
Duur? Voor 140 euro heb je een software pakket dat je eindeloos lang kan gebruiken, je krijgt er 10 jaar ondersteuning voor, dat is 14 euro per jaar. Deel dat nog eens door 365 en je komt enkele centjes per dag uit. Voor 80 euro per jaar heb je ook al een uitgebreid pakket, je hoeft voor Office 16 niet te betalen als deze uitkomt, en hoeveel kost dat je per dag? Minder dan 33 cent.
@Loller1 : Ik vind het duur ja. Sinds Office 97 is er eigenlijk weinig noemenswaardigs veranderd voor consumenten. Word, Excel en Access doen nog steeds wat ze 16 jaar geleden ook deden. Om nou € 140 te betalen voor exact hetzelfde pakket in een opgepoetst jasje vind ik zonde van het geld, zeker nu er voldoende gratis alternatieven zijn die het (nogmaals - voor consumenten) net zo goed doen als Microsoft Office.

Bovendien kun je dat pakket niet eindeloos gebruiken. Microsoft geeft je wel 10 jaar ondersteuning mits je een Windows gebruikt die fatsoenlijk compatibel is met Office 2013. Ik bedoel; verwacht jij over 10 jaar écht nog met Windows Vista / 7 / 8 te werken ? Tegen die tijd zal de ICT een heel andere richting ingeslagen zijn en zal ook kantoorsoftwware drastisch veranderd zijn.

Die berekening van jou slaat nergens op, sorry. Ik durf te wedden dat de meeste mensen gewoon slaafs bij Microsoft zullen aankloppen om Office 2014 / 2015 en 2016 aan te schaffen zodra ze de kans krijgen. Mensen houden er nu eenmaal niet van om met verouderde software te werken, ook al voldoet deze nog volledig.

Op die 10 jaar ondersteuning moet je je dus niet blind staren. Bedrijven zijn er om jou zo veel mogelijk geld uit de beurs te kloppen door slimme verkooppraatjes te maken voor producten die je helemaal niet nodig hebt en die in feite amper wat bijdragen voor de meeste mensen. Ze zijn er heus niet om ons consumenten een plezier te doen. Het zou ongelooflijk naïef zijn als jij gelooft dat dit wel het geval is. Gelukkig ben ik zelf nogal cynisch aangeleged dus trap ik niet zo snel in dat soort ongein.

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 23 juli 2024 02:58]

Je hoeft dus ook niet over te stappen als voor jou Office 97 nog prima voldoet en Office 2013 niets extras toevoegt.
In het onderwijs, waar ik werk, heeft het zeker wel toegevoegde waarde. Al is het maar dat de studenten een officepakket voor hun neus krijgen waar (de meeste) al mee bekend zijn. Of dat het raar staat dat je docx niet kunt openen en dat je daardoor al de aansluiting mist met andere hogescholen/universiteiten en bedrijven.

Verder kan je veel over office 2007-2013 zeggen, maar ze zijn wel degelijk inuatiever ingericht en makkelijk in gebruik dan 97. Zeker voor de beginnende klanten. Buiten de hoeveelheid security issues die zijn verholpen vanwege de nieuwe bestandsformaten.

Het klopt inderdaad wel dat de meeste office varianten prima werken. Zolang je documenten niet tussen verschillende officepakketen gaat gebruiken. Want dan kom je ineens in de wondere wereld van compatibiliteits issues terecht.
Die compatibiliteits issues waar jij het over hebt zijn dan ook het wondermiddel dat Microsoft gebruikt om mensen te bewegen wederom geld uit te geven aan software die ze al hebben. Daarnaast wordt door de abonnementstructuren waar ze nu aan beginnen (en dat geld ook voor veel van de cloud meuk die je overal ziet) voorbij gegaan aan de handel... alweer een bedrijfstak naar de klote... Bedrijven die zich voorheen konden redden met een SBS server bijvoorbeeld, die staan nu ook in de kou: die SBS versie is per versie 2012 gedumpt. Als ondernemer kun je dus kiezen: of teveel geld uitgeven aan software, omdat MS jouw niet meer interesant vindt, of overstappen naar de cloud, die hoe dan ook veel te duur is en qua performance en functionaliteit ver achterblijft. 2013 wordt het jaar van de omslag.

We hebben dus: A) Office 2013 dat niks toevoegd, maar waar ze je wel een abonnement op aansmeren, B) Windows 8 met een GUI waar niemand op zit te wachten, en C) een goedlopend serverproduct waar ze een punt achter zetten. Zelden zo'n onbetrouwbare leverancier gezien...

De IT bedrijven verdienen niks meer met de verkoop van Microsoft spullen, dus die gaan echt wel wat anders aan de man brengen.
@conhen : Wow, het is voor het eerst dat ik het gevoel heb met iemand op dezelfde golflengte te zitten ;-)

Je hebt inderdaad gelijk; een product wat nog prima voldoet wordt op een begeven moment niet meer gepatched omdat het (volgens Microsoft) niet meer rendabel is. Vervolgens gaan ze dit commercieel uitbuiten door mensen te overtuigen dat de upgrade vele malen beter is, terwijl je op vijf vingers kunt natellen dat je direct een complete lijst met updates en servicepacks voor je kiezen krijgt zodra Windows Update je PC bij wil werken.

Met open standaarden flikken ze een vergelijkbaar kunstje; je creëert eerst een probleem door af te wijken van de geldende standaarden en met een eigen open "standaard" aan te komen zetten. Vervolgens heeft de helft van je klantenbestand moeite om deze bestanden te openen en krijgen ze het advies te upgraden naar de laatste versie, terwijl je gewoon van begin af aan had moeten zorgen dat je je aan de geldende standaard had gehouden.

Internet Explorer is daar ook een heel mooi voorbeeld van. Je laat mensen webpagina's bouwen voor een browser die zich (tot voor kort) niet aan de geldende HTML-standaarden hield. Het gevolg was dat pagina's die voor IE waren geschreven er op vrijwel iedere andere browser gammel uitzagen. Microsoft gaf vervolgens aan dat het aan de andere browsers lag, waardoor IE een gigantisch marktaandeel verwierf. Nu het eindelijk is doorgedrongen dat dit niet de waarheid was, hebben andere browsers weer marktaandeel terug gewonnen en wist Microsoft niet hoe snel ze zich toch maar aan de standaarden gingen houden.

Bij HTML5 was het tijden lang ook kantje-boord met Internet Explorer. Volgens de HTML5-Index behaalde IE ongeveer 1/3 van de punten die concurrerende browsers als Firefox, Opera en Chrome. Pas na de release van IE9 heeft de score zich aanzienlijk verbeterd.

Kortom; laat je niet van alles wijsmaken door bedrijven die puur op je centen uit zijn. Ik vraag me af of het voor bedrijven wel interessant is om van Office 2010 naar Office 2013 te "upgraden". Zo veel verschil zit er tenslotte niet in. Echter zullen ze juist vanwege deze (wurg-)contracten geen andere optie hebben ben ik bang.

Betreffende Windows 8; laat ik daar maar niet over beginnen. Daar heb ik mijn mening al tot in den treuren over gegeven en heb niet zo'n zin in de zoveelste flamewar ;-)

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 23 juli 2024 15:47]

@Tegenstrever : Dat Microsoft lekker doet waar ze zelf zin in hebben als het op open standaarden aankomt is al lang bekend. Zij vonden het nodig om met een eigen open standaard te komen, terwijl ODF als open standaard was verkozen. Met Docx documenten hoef je ook lang niet overal mee aan te komen zetten; heb in het verleden al verschillende keren het bericht gekregen van bepaalde instanties dat ze het niet geopend kregen. Kortom; Docx is geen verkoopargument. Ze hadden ODF moeten implementeren. Het probleem met vele "standaarden" is dat het uiteindelijk geen standaard meer is. Het versplintert veel te veel.

Betreffende het "intuïtiever" inrichten ben ik het niet eens. Ik word doodziek van al die vernieuwde menu's. Het wordt er onoverzichtelijk van omdat alles weer ergens anders zit weggestopt. Maar goed, dat is een kwestie van smaak.

Ook security-issues zijn geen verkoopargument. Microsoft vind het gewoon niet rendabel om dat soort dingen fatsoenlijk op te lossen en noemen verbeterde beveiliging een reden tot upgraden. Bij mij moet je met dat soort gedoe niet aan komen zetten. Als een product een groot risico met zich meebrengt zal ik eerder geneigd zijn om een alternatief product te gaan zoeken. Als je vervolgens toch bij dezelfde firma aanklopt voor een nieuwe versie van dat risico-product ben je gewoon niet handig bezig.

*mompelt iets over ezels en stenen*

Ik snap sowieso niet dat er zo belachelijk veel beveiligingsproblemen in een office-pakket kunnen zitten. Microsoft is al sinds 1989 bezig met Microsoft Office. Dat zijn ondertussen bijna 24 jaar. Ik vind het onbegrijpelijk dat ze nóg steeds aan het rotzooien zijn met een basisprincipe als beveiliging. Ze brengen patch na patch na patch uit en het lijkt er niet veel beter te worden. Het lijkt Java wel ...

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 23 juli 2024 15:47]

Precies, ik ben nog steeds dolblij met Word Perfect op m'n 80286.
Ja het is een ander verdien model en een nieuwe interface. Maar vergeet niet dat dit ook een erg jong verdien model is dat nog verder ontwikkeld moet worden. Wellicht dat je straks niet alleen gaat betalen voor welke applicaties er in je abo zitten, maar bevoordbeeld ook voor de losse features die je gebruikt. Dan zou het zomaar kunnen dat je voor een kale versie veel minder betaald dan de full versie met Macro's toeters bellen en zwaailichten. Dan wordt het voor thuisgebruikers ineens weer veel interessanter om office te hebben. Voordeel voor MS is dat weer veel meer mensen dan met office gaan werken waar ze dat anders met andere software hadden gedaan.

Voor mij persoonlijk betekend de huidige weg die MS inslaat dat ik even op een ander OS overstap en nog even aan office 2013 vasthou. Maar wie weet, als het model en de interface volwassen zijn kom ik weer terug bij windows. Het feit dat je tegenwoordig zo makkelijk overstapt bewijst ook wel dat de software markt volwassen aan het worden is.
"Word, Excel en Access doen nog steeds wat ze 16 jaar geleden ook deden. "
+
"Ik bedoel; verwacht jij over 10 jaar écht nog met Windows Vista / 7 / 8 te werken ? Tegen die tijd zal de ICT een heel andere richting ingeslagen zijn en zal ook kantoorsoftwware drastisch veranderd zijn."

Het spreekt elkaar wat tegen.

De Cloud is de meest recente radicale ontwikkeling in deze markt maar er zijn genoeg goede redenen om als bedrijf niet voor Cloud te kiezen; (schijn) veiligheid, privacy, data-controle, Patriot Act, noem maar op. Omdat de grote aanbieders (MS, Google) nu de Cloud richting op zijn gegaan verwacht ik ook niet dat er binnenkort weer een radicale verandering aan zal komen. De markt voor online officepakketten is verre van volwassen en de strijd zal zich eerst daar beslechten voordat ze hun zinnen op de volgende trend zetten.

Het zou me echt niet verbazen als het office pakket dat je nu aanschaft nog goed 10 jaar mee kan gaan. Het office pakket evolueert zeer traag zoals je zelf ook zei, radicale features die het leven veel gemakkelijker zouden moeten maken zijn niet erg waarschijnlijk. Ik bedoel maar, een touchscreen voor Word? Serieus? En op devices is het juist aantrekkelijker met een cloud app te werken dan iets te installeren; het device kenmerkt zich als decentraal en leunt zwaar op connectiviteit.
Je gebruikt eigenlijk 4 argumenten voor één argument welk veel grote bedrijven al weerlegd hebben gezien vele migraties naar de cloud?
Ik heb echt lang met office 2000 thuis gedaan. Nu was die nog uit mijn studententijd en dus niet echt helemaal "legaal". Iedereen van mijn generatie is wel de arme student geweest.

Tegenwoordig heb ik een gratis versie office 2007 gekregen als zakelijke ex-medewerker/klant/relatie van een grote bank.

Die oude office versie is echter geen enkel probleem! De bedrijven hebben meestal conversie pakketten en kunnen jouw oudere versie van je documenten gewoon openen. Bespaart toch leuk geld!

En werken op privé apparatuur moet je voor de rest weigeren, dus voor veel anders heb je het ook niet echt nodig. Je wilt niet in een prive/werk verstrengeling situatie terecht komen.
Dan ga je er wel van uit dat je de office licentie kunt meenemen naar de volgende computer. Ik heb tenminste nog nooit 10 jaar met één en dezelfde computer gedaan.
En stel dat je twee jaar met één officepakket doet, dan betaal je 70 euro per jaar. Aangezien ik niet elke dag een brief tik of excelberekeningen (thuis), zou ik eerder uitkomen op een paar euro per gebruikte dag. Dan wordt het wel interessant om te zoeken naar een alternatief, dat minder kost.
Ik begrijp sowieso niet waarom elke 'buurman' perse de nieuwste Office versie moet hebben resp. vaak al heeft. Hij kent 80% van de features niet en zal ze ook nooit nodig hebben. Helaas loopt het merendeel vd bevolking slaafs achter de kudde aan. En helaas 'doceren' ze op de lagere school al 'ICT' onderwijs in Word en Excel. En op het voortgezet gebruiken ze ook allemaal Microsoft producten; bijzonder als je bedenkt dat de overheid voor open-source gaat 'tenzij'.
Guido Weijers heeft hier een leuk stukje over. Meehheeh! Meeeeheheheehheh!
Zo heb ik op de lagere school van mijn dochter al eens een opmerking laten vallen dat ze de kinderen niet leren met computers om te gaan maar trouwe, slaafse Microsoft afnemers maken. Briefje tiepen doe je in Word, tabelletjes in Excel, presentatietje in Powerpoint, en natuurlijk staat het blauwe E-tje synoniem voor internet.

Op de vraag waarom er niet les gegeven werd met open source software werd al helemaal ontwijkend gereageerd, dat waren toch wel erg lastige vragen die ik maar beter aan de school-IT-er moest stellen. Toen ik dat dus ook werkelijk deed werd ik aangekeken met een gemixte blik van 'waarom doe je me dit aan', 'daar heb ik geen antwoord op' en 'ga jij mij de les lezen?'.

Gerichte opmerkingen dus met als achterliggende gedachte onafhankelijke leerlingen achter te laten, het werd me alleen niet echt in dank afgenomen.

[Reactie gewijzigd door sleezball op 23 juli 2024 15:47]

misschien omdat het nogal aandringend is? Het is nou eenmaal standaard. Het kost niet veel. Ze krijgen namelijk gewoon support van microsoft/dell. Dat krijg je bij opensource niet.

Dat is het verschil. Snellere/betere uitrol. Dat 'slaafse' waar jij het over hebt, is ook wel een gedachtenspinsel van je.
Anoniem: 28912 @boto3 februari 2013 01:29
Als je het kind verbiedt illegale software te gebruiken en het gebruik van inferieure pakketten toe laat als die het met haar/zijn eigen zakgeld betaald, kan je heel makkelijk voorspellen welke softwarepakketten er niet gebruikt zullen worden.

Laatst gebruikte ik de macro recorder op mijn werk. Neemde gewoon een andere set aan functies op die ik aangaf. Blijkt na onderzoek dat de macro recorder binnen Word een "benadering" doet van de functies die je gebruikt.

Een "benadering", wie bedenkt zoiets nou?

Er kwam geknoei binnen Visual Basic bij kijken om iets simpels als een sneltoets voor PasteSpecial voor elkaar te krijgen. Het is echt een bizzar slecht pakket.
Uiterst pijnlijk dat dit soort prutswerk qua programmatuur de "standaard" is geworden.

Dus ja, ik kan dat 'slaafse' van sleezball heel goed voorstellen.
Je kan ook gewoon een single licentie aanschaffen, dan betaal je wel een stuk meer.

http://office.microsoft.c...sgebruik-FX102898564.aspx

Office 2013 is niet enkel met een abbonement!

Ik heb een poos terug (3-4jaar geleden) open-office gebruikt, maar ik vond het niets. Tov. MS Office werkt het helemaal niet intuitief, en ik miste zelfs een hoop functies, en van MS Office gebruik ik misschien maar 10%, dus om dan al features te missen.

Verder was toen het opendocument formaat niet altijd compatibel met de MS variant. Dat was misschien wel de fout van MS, maar als 99% van je documenten uit een MS Office komen, en 90% van de documenten die jij stuurt kunnen niet goed gelezen worden. Dan houd het na een tijdje ook eens op. Het staat een beetje lullig als je een CV opstuurt en de layout is helemaal om zeep.

Ik vind 100€ per jaar niet eens zo duur. In 2016 krijg je er gratis een nieuwe Office bij, en je kan dan voor 3 jaar 5 pc's van Office 2013 voorzien (incl. outlook publisher en access). Voor een enkele licentie voor 1 pc ben je ook al 140€ kwijt.
en 90% van de documenten die jij stuurt kunnen niet goed gelezen worden. Dan houd het na een tijdje ook eens op. Het staat een beetje lullig als je een CV opstuurt en de layout is helemaal om zeep.
Als het alleen gelezen hoeft te worden: export to PDF. Nooit er vanuit gaan dat iets belangrijks als een CV wel goed ingelezen gaat worden door een andere partij, en zolang ze niets hoeven te wijzigen moet je gewoon PDF gebruiken. Nog geen problemen ondervonden met PDF, en die ene keer dat ze liever een doc hebben kan ik die ook gewoon opsturen. :)
alleen als hij geinstalleerd is, of anders office 365. Of het snel draait op menig chromebook is een tweede.
de meeste chromebooks hebben verouderde hardware met trage processoren en geringe autonomie op batterij. Geen idee of dat het meest geschiktste platform is voor een zwaar product als office 2013. De office 365 versie zal on-line hetzelfde draaien als de google docs versie, met meer features trouwens.
office een zwaar product?

Ik weet niet wat er aan office 13 is verandert, maar office draait bij mij zelfs goed op een pentium 4 met 1,5 gb ram. (word,excel,visio en powerpoint)
Anoniem: 58485 @eL_Jay30 januari 2013 10:12
Bench eens met Office 2003 vs Office 2010 en 2013 ;)

Ik vraag me af wat de toevoeging is voor die meerprijs. Volgens mij oude wijn in nieuwe zakken, met wat Metro toeters en bellen.
Office 365 heeft niet echt meer features in tegendeel, de belangrijkste feature: samenwerken, is bij Google Docs veel beter uitgewerkt.
Is Office 365 daar niet voor?
Grote kans dat het er wel aan gaat komen, maar zullen wel extra kosten/ander abonnement aan verbonden zijn.
Die abbo dienst wel(365 voor premium thuisgebruik), die koppel je aan een live id waarmee je overal er gebruik van kan maken. De web app is wel wat beperkter dan de geïnstalleerde versie.

De non abbo versie is alleen te gebruiken op één pc (ipv de drie waarop een office 2010 licentie op te gebuiken was). En kan dus ook niet als webapp gebruikt worden.
Voor 100€/jaar mag ik hopen van wel
Wat een onzin. Ah, jouw software kost 100/jaar? Dan mag ik hopen dat hij webbased draait ... Het een staat volledig los van het andere. Office 2013 is een desktop-softwaresuite. Office 365 is de cloud-varient daarvoor.
Anoniem: 174991 @Zer0CooL29 januari 2013 16:39
Voor die 100 euro krijg je mooi wel ongevraagd een uur internationaal Skypen. Goed voor zeker 3 euro per maand = 36 euro per jaar.

Kun je dat geld ook terugkrijgen omdat je hier niet op zat te wachten? Reken er maar niet op : u vraagt om office, u krijgt Skype.

Hoe verdient Microsoft haar investering van 8,5 miljard en al deze gratis minuten terug? Makkelijk, ze verkrijgen zo een monopolie. Hierna is het makkelijk.
De reden daarachter is waarschijnlijk dat Microsoft zakelijke gebruikers wilt pushen over te stappen op Skype en Lync laten vallen.
Dat lijkt me heel sterk.
Zakelijk wil MS juist dat je Lync gaat gebruiken. Het heeft weinig zin om daarvoor Skype te gaan promoten aangezien deze een hoop functionaliteit mist die Lync wel heeft.
Inderdaad, Lync blijft erg belangrijk. De nieuwe versie van Lync is ook relatief eenvoudig te koppelen aan Skype via een federatieve koppeling, dit zal zeker het succes van Lync in de zakelijke markt bevorderen.

Ook goed nieuws voor Skype gebruikers trouwens.
Ja en de reden dat loetje6 'koppel verkoop' roept is omdat dat dus niet acceptabele praktijken zijn.

Omdat MS af wil stappen van Office als 'softwarepakket' en over wil gaan op Office als 'service' is het mijns inziens vrij acceptabel van Project_Newt om te veronderstellen/hopen dat je het web-based kunt draaien.

Ze verwachten namelijk ook dat je het kreng download en je krijgt niet eens de mogelijkheid een offline installer aan te schaffen!

Ik blijf wel mooi bij mijn getorrente versie van office 2010.. 2012 had al een onacceptabele interface (mijns inziens, smaken verschillen, geen flamewar SVP) en 2013 ga ik dus al helemaal niet aan beginnen.
Ik maak misschien èèn office document of èèn excel document per maand dus daar ga ik echt geen 100 euro per jaar voor betalen.
Anoniem: 455299 @Ayporos29 januari 2013 23:12
Probeer dan eens Google Docs of Libre Office. Google Docs is voor de doorsnee/incidentele gebruiker prima (en op elke telefoon/tablet/computer te lezen/bewerken) en Libre Office bevat feitelijk alle features voor de veeleisende gebruiker (en ja, wel met een klassieke interface).
Ook in de excel-kloon? Want Excel vind ik wel echt een super relaxt programma en toen ik open office probeerde (een paar jaren geleden) was hun versie ervan toch echt telleur stellend in vergelijking met MS Excel.

Ach voor nu ben ik gewoon happy met MS Office 2010 (torrent :+ ).. het is maar een prive-PC en de (weinige) documenten die ik erop maak zijn toch voor prive/niet commercieel gebruik dus er zal sowieso geen hond naar kraaien.

Wellicht wanneer ik een nieuwe PC bouw dat ik me eens zal verdiepen in die alternatieve office pakketten, iig bedankt voor de tip ;)
Lync laten vallen?
100 euro per jaar voor thuisgebruik? Vind ik nogal fors. Dat komt neer op zo'n 300 euro voor alleen Office (met wat extras waar niet iedereen op zit te wachten) als je van een lifespan van 3 jaar uitgaat.
Wordt flink wat vergeten in het artikel. Voor die 100 euro per jaar heb je met Office 365 voor Thuisgebruik Premium:

•Gebruik Office waar en wanneer je het nodig hebt.
•Licentie voor maximaal 5 pc's of Macs (en 5 licenties voor een android/ipad smartphone en/of tablet)
•De nieuwste versies van Word, Excel, PowerPoint, OneNote, Outlook, Publisher en Acces
•Inclusief 60 Skype-minuten per maand in 40+ landen om in verbinding te blijven
•Ontvang +20 GB online opslagruimte op SkyDrive, voor eenvoudige toegang en het delen van documenten (27 GB totaal)
•Beheer van je computers/tablets online, je kan namelijk computers toevoegen en verwijderen. Erg handig als je een nieuwe computer hebt gekocht.

Persoonlijk vind ik de nieuwe office erg fijn werken. Draai het al een tijd op mijn surface RT en ik moet zeggen dat de skydrive integratie echt handig is. Het is zeer gemakkelijk om even snel iets aan te passen en later thuis eraan verder te werken. Zonder te klooien met usb sticks.

[Reactie gewijzigd door vali op 23 juli 2024 15:47]

Microsoft is een expert tegenwoordig in de plank volledig misslaan. Het gross van de gebruikers heeft geen meerdere licenties nodig noch een skydrive noch skype minuten ( in een office pakket :') ) noch OneNote/Outlook/Publisher en Access.
Huh? Een laptop/pc voor de man en voor de vrouw is toch niet zo heel raar meer? Ook de kinderen hebben tegenwoordig wel een laptop ofzo. Dan zit je toch al snel op 3 a 4 licenties.

Ik denk juist dat 5 licenties beter aansluit dan 3 licenties voorheen.

One-note gaat ook een stuk belangrijker zijn als je ook een Windows Phone hebt voor het doorgeven van de boodschappen bijvoorbeeld.

Skydrive is ook een stuk belangrijker deze keer, doordat je snel daar bestanden kunt opslaan. De integratie is nu iets dieper verwerkt. En de mogelijkheid om ook de web-apps te kunnen gebruiken is ook erg handig voor als je je skydrive(-bestanden) deelt met meerdere mensen.

Wederom geld hier dus:
Dat jij (een tweaker) genoeg hebt aan een stuk minder, wil nog niet zeggen dat IEDEREEN genoeg heeft aan een stuk minder. Ik zie in ieder geval genoeg mogelijkheden met dit pakket.

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 23 juli 2024 15:47]

@Martinspire : Vroeger installeerde je een licentie gewoon op ieder systeem dat je in huis had. Ik vind het onzin dat je als particulier méér dan 1 licentie moet afnemen indien je (in je eigen huis) meer als 1 computer hebt staan.

Dat is gewoon smerige geldklopperij.
Omdat het vroeger illegaal werd gedaan is het smerige geldklopperij? je koopt normaliter een licentie per systeem, niet per fysiek huis of iets dergelijks.
@MsG : Het werd juist illegaal gedaan omdat het geldklopperij is. Als jij een licentie koopt voor een product vind ik dat je dat op 5 systemen mag installeren, zolang het voor particulier gebruik is en deze systemen eigendom zijn van jou of de mensen die bij jou in huis wonen.

Dat bedrijven geld willen verdienen snap ik ook, maar je kunt het kapitalisme natuurlijk ook overdrijven. Er mag wel een bepaalde speelruimte in zitten om het een beetje leuk te houden.

Bedrijven als Microsoft hebben tenslotte ook schijt aan jou, dus waarom zou jij dan het braafste jongetje van de klas willen zijn ? Zolang iedereen slaafs achter bedrijven zoals Microsoft aan blijven lopen zal er ook weinig veranderen. Ze lachen zich helemaal kapot om gezinnen die braaf 5 aparte licenties voor 5 computers nemen. Lekker makkelijk geld verdienen.
Je systemen mogen dan wel van jouw zijn, maar de software is dat niet. Tenzij je het zelf ontwikkeld hebt en de intellectuele eigendom van jou is.
Als je meerdere auto's hebt, dan moet je ook voor elke auto een apart kenteken hebben. Zelfde laken een pak. Meerdere PC systemen, meerdere licenties voor de software. Microsoft dwingt je immers niet om meerdere systemen in huis te hebben.
Ben je het er niet mee eens? Dan koop je het niet, maar dan moet je ook niet zeuren als je het officieel niet mag gebruiken.
Of je koopt 1 licentie en het hele huishouden maakt gebruik van die ene pc waarop het geinstalleerd is, wanneer Office gebruikt moet worden. En ga me niet vertellen dat je gezin zo productief is dat je met z'n allen tegelijk de hele dag door een pc bezet moet houden.

[Reactie gewijzigd door Poops_McGhee op 23 juli 2024 15:47]

@Poops_McGhee : Grappig dat je dat kentekenverhaal aanhaalt. Er zijn namelijk landen waar je meerdere oldtimers op hetzelfde kenteken kan zetten. Als ik me niet vergis was dat in Groot-Brittanië. Niet zo'n handig voorbeeld dus.

Dat bedrijven voor ieder systeem een aparte licentie moeten hebben kan ik nog wel begrijpen. Die gebruiken het systeem ook primair om het bedrijf draaiend te houden zodat er winst gemaakt kan worden. Bedrijven kunnen dat in de regel ook moeiteloos betalen.

Een particulier zal de software in de regel voor eigen gebruik zonder winstoogmerk. Ik vind het daarom onzin dat je als particulier een licentie voor iedere machine moet nemen. Dat dit met Windows het geval is vind ik nog niet zo'n ramp; de OEM-licentie kost maar een paar euro bij aanschaf van een nieuwe PC. Ik zeg bewust "geen ramp", maar blij ben ik er evengoed niet mee. Tenslotte is het bijna niet mogelijk om een nieuwe laptop zonder besturingssysteem te kopen. Windows wordt je overal in de maag gesplitst, ook als je niet van plan bent om het te gaan gebruiken.

Mocht ik straks een keer een nieuwe laptop aan moeten schaffen is het eerste wat ik doe Windows 8 eraf knikkeren en er Windows 7 (x64) op installeren met de licentie die op mijn huidige laptop zit.

Dat ge-eikel met licenties moet maar eens afgelopen zijn voor particulieren. Het huidige verdienmodel vind ik niet redelijk. Als jij 3 PC's in je bezit hebt vind ik dat je Office gewoon met dezelfde licentie op alle drie de computers moet kunnen installeren.

Door een flexibelere houding aan te nemen in dat opzicht zul je ook zien dat consumenten eerder geneigd zijn om te betalen. Momenteel denken veel mensen ook "Dikke neus, drie licenties betalen ? Ik download wel een kopie van Office 2013 van een of andere torrent-site". Eindresultaat; geen verdiensten voor Microsoft. Zeker in deze tijd houden mensen de hand op de knip. Daar zul je rekening mee moeten houden als bedrijf zijnde.

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 23 juli 2024 15:47]

@Martinspire : Vroeger installeerde je een licentie gewoon op ieder systeem dat je in huis had. Ik vind het onzin dat je als particulier méér dan 1 licentie moet afnemen indien je (in je eigen huis) meer als 1 computer hebt staan.

Dat is gewoon smerige geldklopperij.
Dan koop je gewoon Office 2010 voor Thuisgebruik en Studenten, probleem opgelost.


kleine edit....

Als je deze koopt krijg je gratis update naar office 2013. De nieuwe versie zonder abonnement vorm is de "office 2013 voor thuisgebruik en studenten"

[Reactie gewijzigd door vali op 23 juli 2024 15:47]

@vali : Het gaat in dit geval om Office 2013, niet 2010. Maar ik snap wel wat je bedoelt.
@jaquesparblue : Precies ! Ik heb al die overtollige meuk helemaal niet nodig. Het enige dat ik wil hebben is Excel en Word. De rest (zoals Outlook, Skype en OneNote) mogen ze lekker houden. Er zijn bovendien genoeg gratis mogelijkheden om verbaal met elkaar te communiceren over een dataverbinding en die overige bloatware en Skydrive-abonnementen mogen ze ook houden.

De vorige Office-versies begonnen al aardig opgezwollen te raken met onnodige software die deels afkomstig was van door Microsoft overgenomen bedrijven. Het lijkt steeds erger te worden. Microsoft denkt dat ze een compleet product op de markt brengen maar leveren (naar mijn mening) een volgepropt, onoverzichtelijk en deels irrelevant stuk kantoorsoftware af die meer op de zakelijke markt gericht is dan op consumenten; die leveren namelijk bijna niks op.

Ze hadden gewoon een normale consumenten-Office moeten maken met de standaard applicaties die er al sinds Office 2003 in zitten; Word, Excel, Access, Powerpoint en Outlook. Het mooiste zou zijn als je gewoon een licentie kon nemen op losse applicaties, zodat je het Office pakket precies naar je eigen wensen kunt samenstellen.

Software afnemen in combinatie met een abonnement ga ik van m'n leven lang niet aan beginnen. Dan werk ik wel verder met LibreOffice, dat voldoet ook volledig voor mijn taken. Als anderen dan vervolgens mijn bestanden niet goed geopend krijgen, downloaden ze maar een of andere viewer. Ik zie niet in dat ik me in rare bochten moet gaan wringen omdat Jan en Alleman zonodig Microsoft Office wil gebruiken.
Ze hadden gewoon een normale consumenten-Office moeten maken met de standaard applicaties die er al sinds Office 2003 in zitten; Word, Excel, Access, Powerpoint en Outlook. Het mooiste zou zijn als je gewoon een licentie kon nemen op losse applicaties, zodat je het Office pakket precies naar je eigen wensen kunt samenstellen.
Verdiep je eens wat meer in de materie . Er worden nog steeds office pakketten verkocht met licentie zonder abonnement. Had de volgende keer op mijn link getikt. Had je namelijk een falende reactie en een hoop schaamte bespaard. Wat kan tevens Microsoft eraan doen dat de redactie de helft aan informatie vergeet de posten?

Kleine quote van de website:
Office 2010 voor Thuisgebruik en Studenten

Doe meer thuis en met je huiswerk.
•Licentie voor 1pc, voor thuisgebruik
•de nieuwste versies van Word, Excel, PowerPoint en OneNote


Office 2010 voor Thuisgebruik en Zelfstandigen

Beheer je leven er werk op een efficiente manier.
•Licentie voor 1pc, voor zakelijk en thuisgebruik
•De nieuwste versies van Word, Excel, PowerPoint, OneNote en Outlook

[Reactie gewijzigd door vali op 23 juli 2024 15:47]

En verlengen met een creditcard ...
Aha, maar hier ze een meesterzet. Je hebt het idee dat je betaalt voor Skydrive en Skype tegoed, het wordt erbij geinstalleerd, dus je gaat het gebruiken ook.

Het heeft weinig te maken met Excel of Acces en andere producten zouden ook kunnen bieden wat Skydrive en Skype doen. Maar.... de slordige miljard klanten zullen nu zeker geen ander product gaan gebruiken.
Als je Office 2013 gebruikt, zal je heus wel blij zijn met die 20 extra GBs op SkyDrive. Ik snap ook niet wat er zo vreemd is aan 60 gratis belminuten per maand via Skype in een office suit. Je weet toch wel dat Skype een veel gebruikt programma is geworden?

Ook OneNote wordt door veel consumenten gebruikt hoor, het is een zeer handig en uitgebreid programma, zeer zeker op een tablet. Outlook, Publisher en Access zijn nieet eens bedoelt voor de gewone consument, daarom zitten ze ook niet in het abonement voor studenten, nog in de stand-alone versie. Van Office 2013 kan je veel zeggen, maar dat het de plank mis slaat? Nee.
met skydrive is het toch wel echt handig, want al je documenten zijn zo beschikbaar op alle devices PC/Laptop/tablet. Steeds meer mensen hebben meer dan 1 PC en op die manier is alles overall beschikbaar.

Bovendien als je meerdere windows 8 devices hebt worden je settings via skydrive gesynchroniseerd.

Dus best handig!
Niet? Dat gaat juist toenemen. Als die versie inderdaad ook werkt op macs, ipads en iphones en adroid, en niet alleen de ms dingen, dan vind ik dat wel echt een meerwaarde. Kan je onderweg ook even snel je documentje raadplegen op het device wat je dan toevallig bij je hebt.
Ze moeten toch IETS doen om het goedkoop te laten lijken...
Ik vraag me af of die 20 cq 27GB online opslag bij de 25Gb die sommige gebruikers die dit aantal(waaronder ikzelf, want al heul lang hotmail-gebruiker!!) hebben, opgeteld wordt.
Dit komt neer op ruim een halve terabyte online opslag, of zie ik dit verkeerd????
@qbig1970 : Ik heb twee simpele D-Link NASsen (DNS-325) met cloud-functie. Heb 4,3 TB en een vlotte internetverbinding tot mijn beschikking. Bovendien staat al mijn data op MIJN harde schijven en zit ik niet aan een duur abonnement vast.

Zou niet weten waarom ik een bedrijf zou moeten betalen om mijn (potentieel gevoelige) gegevens op te mogen slaan. Ten eerste is me dat risico te groot en ten tweede veel te duur.
En je NAS kost gelukkig niks.... Je betaalt een deel beheer van je gegevens, veilig en netjes opgeslagen, zodat je er op alle momenten bij kunt komen.
Niet iedereen heeft een NAS staan. Dat jij het niet nodig vindt om je data elders te laten beheren, wil nog niet zeggen dat de hele wereld daar ook zo over denkt. Fijn dat je een mening hebt, maar vergis het niet als een feit.
@Poops_McGhee : Ik weet ook wel dat een NAS geld kost, maar het biedt toch heel wat meer flexibiliteit dan een commerciële cloud. Bovendien is het vele malen sneller.

Ik combineer de voordelen van een cloud met de voordelen van een externe harde schijf. Nogmaals; ik wil zo min mogelijk gegevens uit handen geven aan derden, laat staan dat ik daar voor wil betalen.

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 23 juli 2024 15:47]

Mijn data bij bijvoorbeeld Google staat veiliger dan jouw data op jouw NAS. Interessante stelling?
@RielN : Als je met "veiliger" bedoelt dat je data niet verloren gaat als er bij Google een van de schijven crasht, dan ja. Als het om privacy gaat, geniet een eigen harde schijf toch de voorkeur.

Echter vertrouw ik Google nét zo min als Microsoft als het op privacybescherming aankomt; beide bedrijven hebben hier op z'n minst een twijfelachtige reputatie.

Microsoft omdat ze jarenlang software als WGA (Windows Genuine Advantage) / WAT (Windows Activation Technologies) mee installeerden die uiteindelijk als mal- of spyware werden aangemerkt. Deze updates staan na een schone installatie van Windows 7 standaard uitgeschakeld op last van de EU.

Google verkoopt (deels-) onrechtmatig verkregen gebruikersgegevens zodat jij gerichte advertenties krijgt waar je niet om gevraagd hebt. Bovendien is het nog dat hele gedoe om Streetview geweest, wat in een aantal landen nog een vervelend staartje gaat krijgen.

Dus ja, ondanks dat ik regelmatig backups maak van belangrijke data geef ik eerder de voorkeur aan potentieel dataverlies dan dat ik mijn gegevens door dat soort softwaregiganten laat beheren (en er nota bene nog voor moet betalen).

Kort samengevat; "veilig" is een relatief en behoorlijk rekbaar begrip.
ik gebruik 25GB skydrive-opslag en ik betaal er geen cent voor, ik heb al 13 jaar(!) een hotmail-account, vandaar dat dit zo'n groot aantal gb's zijn!
qbig1970 : 25 GB is nog steeds heel wat minder dan de 4,3 TB die ik heb. Als ik bij vrienden ben kan er simpelweg op mijn cloud worden ingelogd om films in HD direct te streamen. Mijn uploadsnelheid thuis is er vlot genoeg voor. Dus waarom zou ik eerst al mijn data via internet naar een commerciële cloud gaan uploaden terwijl alle gegevens bereid op mijn NAS staan ? Beetje dubbelop, nietwaar ?

Bovendien hoef ik geen Hotmail account; ben blij dat ik die jaren geleden al heb opgezegd en ben overgestapt op Gmail.
Dat zie je verkeerd, als het 250 en 270 GB was geweest had je gelijk gehad :P
@Peenutzz: je hebt gelijk: 25Gb plus 27Gb is absoluut geen halve TB 8)7
Anoniem: 455299 @vali29 januari 2013 23:28
Zeg maar net zo fijn als Google Docs op een Android tablet. Maar dan gratis en resp. de helft van de prijs.
Tja je kunt m ook standalone kopen voor 140 euro minus Access, Outlook en Publisher wat het merendeel toch niet gebruikt...
Ik gebruik anders al jare outlook en vind het een groot gemis dat het niet in de Home & Student versie zit. Ik hou het dus vorlopig lekker bij 2010. Ik ga geen 200+ euro uitgeven voor een beetje briefjes tiepen...
Er zit in windows 8 gewoon een mail en calender client, werkt prima voor thuis gebruik. Daarom zullen ze hem wel uit de standaard versie hebben gelaten. 140 euro voor office vind ik eigenlijk nog wel mee vallen dan.
Die mail client in windows 8 ondersteund alleen geen POP email 8)7 . Moet je blijkbaar je provider gaan vragen of ze even je pop email omzetten in imap of een andere app gaan installeren. Gebruik daardoor nu maar thunderbird voor mijn mail maar vind outlook lekkerder werken.
POP werkt gewoon hoor... staat hier gewoon in de lijst als ik op "Ander account toevoegen" klik.
POP zat niet in de beta's maar is nu idd beschikbaar
Ik heb voor 2010 ook zoiets betaald, FPP met 3 licenties.
Was z'n geld echt wel waard, zeker als je het vaak gebruikt, wat ik als student wel doe.

140 voor een standalone licentie vind ik weer wel wat duurder, weet niet hoeveel pc's die ondersteunt en voor hoe lang, maar het gaat op dit moment wel een mentale grens over.

offtopic.
Vind de interface er persoonlijk waardeloos uit zien zoals het er nu uit ziet....
Ik hoop dat dat aan te passen is, anders blijf ik, net zoals met win 7 en win 8 lekker op windows 7 draaien.
Microsoft biedt in Outlook 2013 ondersteuning voor Exchange ActiveSync, waardoor ook het synchroniseren van agenda's en contacten met niet-Exchange-servers mogelijk wordt, zoals met een Gmail-account.
Is het niet zo dat Google recent bekend heeft gemaakt de ondersteuning voor ActiveSync te stoppen en enkel nog caldav/carddav te gaan ondersteunen, of zit dat hier anders?
.oisyn Moderator Devschuur® @hiekikowan29 januari 2013 15:29
Alleen betalende gebruikers kunnen vanaf 30 januari (morgen dus) nog nieuwe clients aanmelden voor ActiveSync. Je kunt vandaag dus nog Outlook 2013 aanmelden, daarna niet meer :)
Je moet daarvoor gaan betalen, het verdwijnt uit de gratis versies van Gmail.
Nope, voor betalende klanten blijft men het ondersteunen.
Anoniem: 126717 29 januari 2013 15:15
Naar nu blijkt moet voor een 'Thuisgebruik Premium'-account 100 euro per jaar worden betaald. Gebruikers krijgen dan toegang tot (...)
Eh, lees ik dit verkeerd? Kan je niet meer gewoon een los pakket kopen zoals met alle andere software, en ben je verplicht om (minstens 1 keer) verbinding te hebben met internet?
Je kan ook nog de gewone office versies kopen ;) Die kosten 140 euro voor thuisgebruikers, 260 voor mkb en 500 euro voor prof.

En die werken zoals office 2010 en eerder deed. Je hoeft alleen tijdens de installatie je key te activeren.

[Reactie gewijzigd door 90710 op 23 juli 2024 15:47]

Bedankt! Zou wel handig zijn als dit ook in het bericht stond, ik begon me al zorgen te maken.

Ik ben overigens zeer tevreden over 2010, dus voor mij nog geen reden om te upgraden. Ik heb ook tot iets meer dan een jaar geleden nog met 2003 gedaan, werkte ook goed.
Mooi pakketje, ik werk er al een tijdje naar volle tevredenheid mee, maar één ding moet me toch van het hart:
Touchscreen support voor Office... die denken dus echt dat je hele documenten gaat zitten bewerken op je tablet :') Ergonomie wordt het toverwoord voor de volgende Windows en Office gok ik, omdat iedereen straks een lam handje krijgt van die tablets.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 399 op 23 juli 2024 15:47]

Ik denk dat dit vooral handig kan zijn voor toekomstig laptopgebruik: Haswell ultrabooks krijgen namelijk ook een touchscreen, en dan kan je makkelijk met je scherm door een document bladeren en je tobo gebruiken voor echte (tekst) aanpassingen.
Wie weet worden op termijn dan de touchpads minder tot helemaal niet gebruikt. Zeker met de laptop op de schoot, werkt zo'n touchpad toch nooit echt lekker.

OT: Gelukkig verkopen ze ook nog de stand-alone. €100 per jaar is toch wel een stevig bedrag voor de gemiddelde thuisgebruiker. Ik kan me moeilijk voorstellen dat iemand zo'n abbo gaat nemen, om af en toe is een wordfile of een spreadsheet te kunnen maken thuis.

[Reactie gewijzigd door SteroiD op 23 juli 2024 15:47]

Daarnaast heb je de mogelijkheid van Microsoft Office Starter (2010). Dat is weliswaar met reclame, maar wel gratis. (Zie inleiding tot Office Starter).

Voor degenen die thuis af en toe een keer een documentje moeten maken of openen, een prima oplossing.

Ook al is Office Starter gratis, ik kan me voorstellen dat deze versie eveneens wordt aangepast. Al is het maar om mensen voor de betaalde versie(s) 'op te warmen'.

[Reactie gewijzigd door Edddd op 23 juli 2024 14:15]

Anoniem: 117252 @Edddd29 januari 2013 15:40
Maar Office Starter wordt vanaf vorig jaar niet meer meegeleverd bij nieuwe pc's en laptops en is ook helaas niet meer te downloaden bij Microsoft.. Heel jammer, want het is meer dan genoeg voor een incidenteel document, zoals je al schrijft. Misschien dat het toch te veel omzet heeft gekost, want ik had helemaal geen behoefte aan een uitgebreide Office versie.
Office Starter was wat Office Web Apps nu is. Zo heel erg is het dus niet, het enige verschil is dat je het nu binnen je browser draait en dat je het niet meer op je PC hoeft op te slaan en er overal bij kunt. Met andere woorden, het geen dat Office Starter 2013 zou zijn geweest als het had bestaan.
Geen reclame en Gratis ?

Zie daarvoor Libre-office: Gratis & geen reclame of andere fratsen / beperkingen !
http://nl.libreoffice.org/
http://nl.wikipedia.org/wiki/LibreOffice

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 64119 op 23 juli 2024 15:47]

Helemaal mee eens. En lekker handig: met een druk op de knop maak je overal een pdf'je van!
Probeer eens een gratis alternatief...
Office 2013 is ongeschikt voor tablets. Dat zie je ook aan heel de interface + het feit dat alleen voor Office de desktop omgeving van Windows RT wordt gebruikt. Hier zal nog flink aan gesleuteld gaan worden. Natuurlijk is het voldoende voor het bekijken van een documentje, maar daar zijn wel meer oplossingen voor. Nu betaal je bij Windows RT geen licentiekosten, dus dat scheelt uiteraard maar is meer een daad om marktaandeel te verwerven ;)

[Reactie gewijzigd door Rinzwind op 23 juli 2024 15:47]

Nu betaal je bij Windows RT geen licentiekosten, dus dat scheelt uiteraard maar is meer een daad om marktaandeel te verwerven
Ik zie het toch wel als een belangrijke feature van de Surface.
Wanneer je een Touch- of TypeCover gebruikt en eventueel een muis erop aansluit, werkt het als een trein.
en die muis heb je eigenlijk niet eens echt nodig, althans ik niet.
Anoniem: 135995 @Vexxon29 januari 2013 17:41
[...]
Wanneer je een Touch- of TypeCover gebruikt en eventueel een muis erop aansluit, werkt het als een trein.
Behalve dan in de trein... want een Surface op je schoot gebruiken, schijnt niet fijn te zijn helaas.
In de trein kan ik prima met mijn surface rt uit te voeten. Leuk dat je een foto plaatst, maar bijna alle intercity's hebben de mogelijkheid om je tablet neet te zetten in de rugleuning van een stoel.

Daarnaast werkt geen enkele tablet fijn als je het op schoot hebt inc. een toetsenboerd, daar hebben ze de touchscreen voor uitgevonden.
'Dat zie je aan de interface'.... dan kijk je naar de verkeerde interface, je kan oa de ribbon bar in touch layout zetten, waardoor er veel meer ruimte komt om de iconen. Daardoor ook met vingers prima te bedienen.
Zullen we eerst de review afwachten voordat afspraken als "office 2013 is ongeschikt voor tablets" gaan maken? De interface is namelijk iets anders als je hem op de tablet gebruikt ;)
Ja, waarom eigenlijk niet? Als je er een keyboard bij hebt voor het typewerk (eg Surface of desktop met touchscreen), dan lijkt het me fijn dat je snel even een actie kan kiezen door het aanraken van het scherm

[Reactie gewijzigd door Ergomane op 23 juli 2024 15:47]

Tip: BT keyboard en muis. Werkt als een trein, en ook in de trein. Ik ben ook blij dat Office 2013 op mijn Win 8 RT tablet "gratis" is meegeleverd. Werkt prima als je snel wat moet doen en niet bij een desktop kan komen.
BT keyboard en muis kan je dan ook weer voor andere devices gebruiken. Ze werken ook om mijn HTC 8X. Beetje over the top, maar wel geinig dat het werkt.
Voor studenten en thuis gebruikers gaat LibreOffice nu wel een interessant alternatief worden.
Niet voor studenten. Als je veel moet samenwerken (zoals veel studenten moeten) en je dus veel bestanden over en weer stuurt is het een must om een programma te hebben dat hetzelfde laat zien als je studiegenoot. Openoffice wil nog wel eens dingen door elkaar gooien, en je wilt niet een uur voor de deadline nog even de hele opmaak opnieuw doen omdat je openoffice gebruikt.
Dat komt omdat bijna alle opleidingen iets belangrijks vergeten: opleiden. Je hoort je studenten te leren dat opmaak van je document het laatste is wat je doet, als de inhoud min of meer vaststaat. Dat stuur je voor revisie rond Je gaat niet met 10 man aan een opmaak zitten werken. Wel aan de inhoud, en dat kan prima. Doet mijn dochter ook.
Ik weet niet wat voor opleiding jij hebt gedaan, maar bij mijn opleiding worden voetnoten, tabellen, grafieken, pijlen, plaatjes etc. gebruikt. Die wil je niet allemaal op het einde nog in elkaar zetten en toevoegen. En je wilt ook niet op zoek naar de helft van je tabel die opeens over 2 pagina's is verdeeld. Of een grafiek die opeens een totaal andere indeling heeft.

Dus nee, je gaat niet met zijn 10en aan een layout werken, maar je wilt ook niet 10 uur aan je layout zitten omdat één iemand te gierig is voor een programma te betalen.
Daarom werkt LaTeX ook zo goed, zolang je gewoon een goede structuur aanhoudt, hoef je je over de layout geen zorgen te maken. In groepswerk vind ik het ook een enorm voordeel dat je de structuur kunt zien in de bron. Het enige voordeel dat Word hier heeft, is de track changes optie. Die werkt op zich wel goed, maar met vimdiff en comments kan ik daar prima omheen werken.

In het begin is het misschien even wennen, maar ik ben persoonlijk 100x efficienter met Vim en LaTeX dan ik in Word ooit zou kunnen zijn en het eindproduct ziet er nog beter uit ook. Zelfs wanneer ik een enkele keer voor m'n werk Word moet gebruiken, schrijf ik de tekst meestal in Vim en plak die pas in Word als het klaar is. Invoeren gaat in Word op zich prima, maar als editor heeft het bijzonder weinig te bieden. Overigens gaat deze kritiek ook op voor andere tekstverwerkers.

Het hele principe van een wysiwyg tekstverwerker is aan mij niet zo besteed. Het is misschien fijn als je een programma pas net, of heel af en toe, gebruikt. Dan kun je zonder veel te leren toch redelijk uit te voeten. Wanneer je echter veel schrijft, is het op de lange termijn, naar mijn mening, niet echt efficient.
Volledig mee eens. Vooral voor grotere documenten een genot. Ik vind het eigenlijk een schande dat Office nog steeds dezelfde problemen heeft. Dan heb ik het over opmaak bij grote documenten. Het gebeurt nog steeds te vaak:

- Uitlijnen van plaatjes
- Irritant autocorrectie die niet er intelligent is en vaker in de weg zit dan helpt
- Crashes die leiden tot corrupte bestanden. En laat in godsnaam Word niets proberen te repareren.

Het zijn elke keer randzaken die aangepast worden. Nieuwe GUI of een aantal nieuwe opmaakthema's bijvoorbeeld. De kern van een tekstverwerker, het tekstverwerken zelf, blijft na al die jaren brak.

Je kan trouwens voor LaTeX ook gewoon subversion gebruiken.
Ik heb alle projecten waar ik langer aan werk in bzr of git staan. Met latexdiff kun je dan ook eenvoudig gemarkeerde pdf's maken met veranderingen tussen verschillende revisies.
ehm, vind je dat studenten eerst alles in notepad moeten schrijven, om aan het eind alles samen te voegen, en de opmaak te doen. Lijkt me niet handig.

In de tig projecten die ik de afgelopen jaren op de universiteit gedaan heb, ben ik 1 keer iemand tegen gekomen die OpenOffice gebruikte, en te koppig was om te switchen. Dat was echt een ramp, dingen als verwijzingen, referenties en voetnoten gaan continu stuk. (en nee, dat zijn geen dingen die je pas aan het eind doet!)
Anoniem: 455299 @Hobbit1329 januari 2013 23:31
Gebruik in dat geval Google Docs, een betere applicatie die simultaan bewerken toestaat is er niet. Maar het bevat wel een stuk minder features...
Dat komt omdat bijna alle opleidingen iets belangrijks vergeten: opleiden. Je hoort je studenten te leren dat opmaak van je document het laatste is wat je doet, als de inhoud min of meer vaststaat. Dat stuur je voor revisie rond Je gaat niet met 10 man aan een opmaak zitten werken. Wel aan de inhoud, en dat kan prima. Doet mijn dochter ook.
precies. En in dat geval zou ik LaTeX gebruiken. Lekker gewoon aan de tekst werken, en er komt tenminste een fatsoenlijk getypeset document uit (of kan Word al fatsoenlijk microspacing, kerning, ligatures, inhoudsopgaven, referenties, enz hanteren?)
Dit is juist een uitstekend argument VOOR LibreOffice: je dwingt niemand geld uit te geven: iedereen kan het gratis gebruiken.
Ja, en we zouden ook allemaal in kladblok kunnen werken. Of misschien alles met de hand schrijven en dan bij elkaar plakken. Feit is gewoon dat 99% van de mensen word 100x fijner vindt werken dan openoffice, waardoor mensen daar voor kiezen. En ja, dan moet de minderheid (de openoffice fans) zich in dit geval aanpassen. Net als we allemaal in het Engels schrijven, en niet in het Chinees, hoewel sommige studenten dit makkelijker vinden.

Maar gelukkig weten jullie het beter dan 10000en studenten. Misschien dat jullie morgen even langs kunnen komen en iedereen overtuigen dat openoffice beter is en ze daarmee tegelijk naar openoffice kunnen laten overstappen?

[Reactie gewijzigd door Orian op 23 juli 2024 15:47]

Ik denk dat de meeste mensen niet echt kiezen, maar gewoon gebruiken wat ze voorgeschoteld wordt. Een voordeel van word is, dat je eigenlijk vrijwel niets hoeft te leren om er redelijk mee te kunnen werken. Ik zie vaak mensen gewoon kopjes op vet zetten ipv een opmaakprofiel te gebruiken, handig is het niet, maar je komt er mee weg.

Alternatieven als LaTeX, markdown, docbook en org-mode, hebben een leercurve. Zonder die investering valt er niet echt mee te werken, maar als die moeite wel wordt genomen is het voor veel mensen veel efficienter. Er zullen altijd mensen zijn die liever Word gebruiken, maar dat het merendeel kiest op basis van een afweging geloof ik niet, mijn ervaring is, dat je dat goed kan zien bij studenten die wel een LaTeX cursus hebben gehad.
Jij doet alsof iedereen met Word kan werken. Het feit dat 9 van de 10 gebruikers kolomen uitlijnt met spaties, omdat ze niet weten hoe je een tab instelt, en kolommen eng vinden, overtuigd mij niet van hun kennis van Word. Zij zijn inderdaad net zo goed af met Kladblok. Word is een prima tekstverwerker, en ik kan er prima mee uit de voeten. Zo ook met LibreOffice, wat ook een prima pakket is. De funtionaliteit is 95% identiek. En ja je zult af en toe iets moeten opzoeken om te weten hoe het precies werkt. Zo ook met Word. Ik vind jouw houding van: "Jij moet maar gewoon MS Office kopen, want ik heb me ook laten afzetten" nogal arrogant. Je kunt ook vanje eigen softwareleverancier (MS dus) verlangen om een fatsoenlijke OpenDocument implementatie te maken, je betaald er tenslotte meer dan genoeg voor.
Anoniem: 392811 @Joshua29 januari 2013 15:25
Niet echt.

4 jaar voor maar €80 is een koopje voor studenten. En als mensen geen nieuwe licentie willen kopen, blijven ze toch gewoon bij office2010? Waarom zou je dan overstappen naar LibreOffice?
Overstappen misschien niet... maar nieuwe studenten...

Ik vind 80 Euro voor 4 jaar nog steeds 80 Euro meer dan ik voor Libreoffice betaal voor 4 jaar. En dan heb ik al die tijd en ook erna gewoon recht op upgrades.
Mij moet toch echt van het hart dat ik verbaasd ben over al dat "touchscreen" gehipe en gedoe.

Denkt Microsoft nu écht dat we met zijn allen op kantoor met kromme rug voorovergebogen over ons touchscreen gaan zitten om in Office te zitten "touchen"?
Ik denk dat werkgevers toch iets meer naar ergonomie kijken dan Microsoft. Het is per slot van rekening toch de werkgever die meebetaalt als al zijn werknemers thuis zitten met rugklachten en/of andere RSI-gerelateerde ongemakken....

Touchscreen is prachtig voor je tablet of mobieltje, maar achter een PC vind ik het toch écht nergens op slaan!
dit dus. Ik snap ook niet waarom ineens de 'hele wereld' overgaat op touch-dingen. Het lijkt wel het 3D-effect. Alle tv-makers gaan ineens 3D tv's pushen. We zien dat het tot totaal NIKS geleid heeft. Heb sterk het idee dat het hele touch-fenomeen daar ook naar toe gaat.
Hoezo niks? Heb je een bron? 3D in bios is ontzettend leuk (behoudens voor diegenen die er hoofdpijn oid van krijgen). Idem voor TV. Laatst Spiderman gehuurd en gekeken met 3D brilletjes. even wennen aan het suffige image "nerd brilletje op", maar toch.

Totaal niks is, net als mijn verhaal, ook maar een mening.
Omdat de fabrikanten er niet meer primair op focussen en zich meer toeleggen op andere features. Blijkbaar is het toch niet zo'n USP als men dacht. Dat enkel individuen het zo geweldig vinden blijft natuurlijk altijd bestaan, maar voor de gemiddelde sterveling is het zeker niet per se een selling point.
Daarom zal Office dus ook standaard starten zoals het was in Office 2010, alles gewoon tegen elkaar en klikken. De touch mode is bedoelt voor tablets, er is dus opzich niet veel verandert wat ergonomie betreft voor huidig gebruik.
Skypetegoed inbegrepen? Ze willen gebruikers dus pushen om het hele MS pakket te gebruiken. Ik ben best tevreden over office 2013 en Skye-out, maar wil toch ook graag de keuze hebben om Google talk en Drive te gebruiken.

Als ze mensen het hele pakket willen laten gebruiken, zonder klanten voor het hoofd te stoten, moet MS volgens mij toch eens naar een ander business model zoeken.

Waarom maken ze office niet gewoon gratis, en halen ze inkomsten uit conference calls, samenwerk-services en cloud storage?
Office gratis maken? Jij hebt denk ik nog nooit naar de jaarcijfers van Microsoft gekeken.
Er zijn voldoende gratis alternatieven, en er komt een punt dat ook de zakelijke markt om zich heen gaat kijken.

Met de snelle veranderingen die we zien (cloud opslag, live samenwerken aan documenten, videochat integratie etc.) denk ik persoonlijk dat het huidige business model van office over zijn houdbaarheidsdatum heen is.
Naar wat zouden ze kijken? De o zo geweldige open source alternatieve die volledig gratis zijn? We hebben het over bedrijven, voor hen draait het erom dat ze zeker zijn van ondersteuning, niet alleen om de prijs.
Het gebruiken van Office is voor een bedrijf lang niet zo duur als de gebruiker van Office. En als dat niet overtuigend genoeg is is Microsoft niet te beroerd om potentiële gebruikers van OpenOffice bang te maken:
https://www.youtube.com/watch?v=kzdykNa2IBU
Let op het vrouwtje dat zegt: Als studenten OpenOffice gebruiken krijgen ze een lager cijfer.
Studenten die verder kijken dan de templates van MS en bewust kiezen voor opensource zouden een punt vextra moeten krijgen!
Anoniem: 292995 @84hannes29 januari 2013 20:36
Haha, wat een afgang. Een groot gedeelte van de universiteiten wereldwijd (NL en USA zijn uitzonderingen) zijn inmiddels al over op OO/LO.
Er zijn voldoende gratis alternatieven
Precies... ik snap nog steeds niet waarom mensen MS office blijven aanschaffen terwijl er ook zoiets als open/libre office. Gebruik zelf al een tijdje libre office, en ik hoef niet meer terug naar MS office.
Ja, dit riekt toch sterk naar de koppelverkoop waarmee diverse browsers van de markt zijn gedrukt. Kijk, ik snap dat je diverse office-applicaties als pakket verkoopt. Die draaien op eenzelfde framework en als gebruiker kun je ook nog een en ander combineren.

Skype is een tool die hier toch maar zijdelings mee is verbonden. Je bent niet productief en je bewerkt geen document. Het is een communicatie tool waar bovendien concurrentie voor is.

Nu verplicht je bij de aankoop ook 'gratis' ongeveer 5 euro beltegoed per maand te nemen. Op dat moment zal niemand meer een concurrerend product gaan gebruiken.

Op het moment dat de concurrentie dood is, kan de monopolist de prijzen weer zelf bepalen. Simpel geval van dumping en koppelverkoop waarbij de monopolie van 1 product (office) gebruikt wordt om de markt voor iets anders (voip) in handen te krijgen.

Alles goed en aardig, maar ik stel voor dat dit paard van Troje een optie wordt: ja is wil een maandelijks Skype-toegoed OF ik wil een korting van 60 euro per jaar op office.
Ik hoop dat je wel beseft dat Skype gewoon thuis hoort onder Office, het is ten slotte een programma dat veel wordt gebruikt door bedrijven. En het is toch gratis, waar doe je moeilijk over?
Anoniem: 174991 @Loller129 januari 2013 17:05
Ik dacht dat ik het goed uitlegde, maar niet dus. Het moet de keuze van een gebruiker zijn of een bepaald product "hoort" of niet "hoort". Er bestaat iets als het misbruik van een monopolie om het onmogelijk te maken voor concurrentie. Daar kijk je naar mijn mening nu naar.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.