Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 15 reacties
Bron: 3DGPU

Bij 3DGPU is een informatief stukkie te vinden over texture compression, zoals S3TC van S3 en het wat nieuwere FXT1 dat 3dfx straks gaat gebruiken. Hieronder een gedeelte, lees hier meer.

As we all know, texture compression has only fairly recently been a "must have" feature in 3D accelerators. Although we've seen modern types of texture compression since the days of the Savage3D, and various other types of compression dating all the way back to the Voodoo 1 and even before, only recently has there been a "critical mass" of support for texture compression. Nearly every vendor supports it or has announced support for the future: S3, NVIDIA, ATI, 3dfx, and even Bitboys have either shipping or announced products which support texture compression.

There are two types of modern texture compression, S3TC (also known as DXTC in the context of Direct3D), and 3dfx's new FXT1. S3TC has of course been around in various incarnations since the Savage3D, and is now supported by NVIDIA (and ATI, I think) as well in shipping cards. 3dfx on the other hand has announced FXT1, which in some ways is similar to S3TC, but with a few nice improvements that should make a decent difference. The downside, of course, is that no one currently has a shipping implementation of FXT1.

Lees meer over

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (15)

Ik denk dat het wel een goede zaak is dat die compressie er komt (en al een beetje is), omdat de geheugeneisen een beetje de pan uit beginnen te reizen. Ik heb net een GeForce256 DDR met 32 mb gekocht en je merkt dat met Q3 op 1024x768x32 met 32 bits textures dit geheugen niet genoeg is in sommige maps.
Hiermee bedoel ik q3dm9 waarin de framerate soms terug valt tot 2 per seconde. Als je dan de texture detail één stapje terug doet is er niets aan de hand. Mijn conclusie die ik hieruit trek is dat er op het moment dat die framerate naar beneden duikt er wordt geswapt naar het veel langzamere systeemgeheugen.

Als nu die textures worden gecomprimeerd zal de snelheid wel íets afnemen, maar niet zo erg als het niet meer in het lokale videogeheugen past.

Het zou belachelijk zijn als ik nu weer een kaart met 64 mb nodig heb.

Maar misschien ligt dat schokken ergens anders aan?? Ik heb een Amd Athon 550 en hij draait helaas op AGP 1x... Ik krijg hem met de detenator 3.69 wel op 2x, maar dan gaat de beeldopbouw net zo snel als met een ISA videokaart.
Budi, dit kan ook aan heel andere zaken dan de videokaart liggen. Kijk hiervoor even in het forum http://gathering.tweakers.net
"...even Bitboys have either shipping or announced products..."

Is de Glaze3D dan al beschikbaar?
Ik heb ook S3TC op m'n S3 :( kaart , en Unreal Tournament is echt super mooi.
De textures zijn veel gedetailleerder (de textures krijgen meer struktuur).
Tof dat het nu ook op andere kaarten verschijnt ! :)
Wel raar dat er nog steeds maar 1 spel is dat texture compression gebruikt. Toch?
Machiel er zijn wel meer games die S3TC ondersteunen.

Hier een lijst met titels die S3TC ondersteunen.

http://www.s3chips.com/default.asp?menu=savage4&sub_menu=s3tc#2
Budi, ik ken het probleem hoor. Maareuh, NVidia heeft toch altijd zo zitten braggen (opscheppen :)) over AGP texturing? 3Dfx was toch zo slecht omdat ze oa. geen AGP texturing ondersteunden? Nu zie je wel, in de praktijk werkt het gewoon NIET. Dat valt me dus weer zwaar tegen. Of het is gewoon een lachertje, of AGP texturing is om de een-of-andere reden niet enabled/niet goed ondersteund. In de praktijk wil je dat trouwens ook helemaal niet hebben; de poly's moeten over de bus gepompt worden en daar moeten dan zeker ook nog textures bij? nee, da gaat nie!
ATI schijnt ook echte S3TC te hebben voor OpenGL (MAXX en Fury Pro).
Ze hebben de GeForce palletized textures beloofd wat volgens mij ook veel zal helpen (compressie van 4, S3TC is 6x).
Hmmmmmmm.. komen de schitterende graphics van Quake III Arena NOG meer tot zijn recht.... haha UT freaks laten we geen ruzie gaan maken... UT ook wel leuk hoor ;) en smaken vershillen nou eenmaal
Het zal wel iets schelen in performance. Maar volgens mij niet zo vreselijk veel. Ik heb een celly 366 op 5.5 x 103 met G400 32, core/mem op 146/195 en Q3DM9 loopt gewoon lekker in 1024x768 32 bits... en als-ie nou heel af en toe niet echt helemaal vloeiend gaat zit ik daar niet mee. Ik ga geen nieuwe kaart met 64meg of TXcompresion kopen omdat één game af en toe wat minder snel gaat.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True