Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 8 reacties

Stuart Black werkt niet langer aan het schietspel Enemy Front. Studio City Interactive heeft de lead designer vervangen door Mark Bristol en geeft de game een nieuwe richting. Black is een eigen studio begonnen en werkt aan een iOS-titel.

Spelontwerper Stuart Black is vertrokken bij City Interactive, meldt VG247. Black werkte bij de spelstudio aan de Tweede Wereldoorlogshooter Enemy Front. Er bleken meningsverschillen tussen Black en de studioleiding te zijn over de richting van het spel. Black wordt vervangen door Mark Bristol, die eerder aan Doom 4 heeft gewerkt. Enemy Front krijgt nieuwe karakters, gameplay en een multiplayermodus, aldus studiobaas Marek Tyminski. De shooter wordt ontwikkeld op basis van CryEngine 3 voor de pc, PlayStation 3 en Xbox 360.

Tegenover GamesIndustry.biz maakt Black bekend dat hij als indie-developer verdergaat. Zijn eigen studio heet Self en hij werkt daar aan een iOS-titel. Ook heeft hij plannen voor een pc-game op basis van de Unreal-engine. Stuart Black was eerder verantwoordelijk voor de schietspellen Black en BodyCount. De spelontwerper verliet gedurende de ontwikkeling van beide games de studio's waar aan de spellen werd gewerkt.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (8)

Wat zegt dit over Stuart Black? Waarschijnlijk dat er moeilijk met hem samen te werken is. Dit is immers al de 3e studio waar hij lopende een project vertrekt. Logisch dat hij dus nu zijn eigen studio begint, de vraag is immers: wie zal hem nog willen aannemen?

Door zelf een studio te beginnen kan hij alles volgens zijn eigen inzichten doen en hoeft hij niet meer compromissen te sluiten met de directie maar het is maar de vraag hoe het zal zijn om onder hem te werken.
De laatste tijd switchen er nogal een hoop designers van werkgever. Is dat nou omdat ze iets nieuws willen (ipv uitmelken van oude games / ideeen) of ???

B.v.
nieuws: Ontwerpveteraan Cliff Bleszinski verlaat Epic Games
nieuws: Hoofd SW-TOR-team verlaat BioWare

[Reactie gewijzigd door bonus op 12 oktober 2012 11:41]

Ja, ik heb het gevoel dat designers weer de (creatieve) vrijheid willen hebben en een steeds belangrijkere rol willen gaan vervullen in de game indrustrie. Als je bedenkt dat de extra management laag volledig onnodig is om nowadays een game te vermarkten door de verschillende app stores en steam. Denk ik dat een klein team met relatief weinig resources snel de breakeven punt kan bereiken

En wie zijn daar nou meer geschikt voor dan de lead designers, het creatieve spil van een game burea.

[Reactie gewijzigd door Tiri op 12 oktober 2012 11:55]

Slechte voorbeelden.

CliffyB heeft geen plannen gepresenteerd. Meestal als men naar een andere studio gaat wordt dat pas aangekondigd als het contract rond is.

En de Dr.s van Bioware hadden zeer waarschijnlijk een contractuele eis dat ze 5 jaar als hoofd van BioWare moesten aanblijven bij de verkoop, en die was laatst dus voorbij. Ze wouden zeer waarschijnlijk al veel eerder weg.

Maar dat gamedevs van studio veranderen gebeurt continue, alleen wordt er niet altijd even veel aandacht aan besteed.
Ik denk dat het probleem met name rigiditeit is aan de ene kant, en er simpelweg wel genoeg van te hebben gehad aan de andere kant bij veel van de wat oudere designers in het vak.


Diegene welk geheel uit de markt stappen, zitten vaak al sinds de early days dat gaming echt opkwam (eind jaren '80, begin jaren '90) bij hetzelfde bedrijf. Hebben daarin veel werk geleverd in een tijd waarin games in het teken van revolutie stonden. Dit heeft zich een beetje voortgezet tot het begin van dit milennium waarna de zaken langzaam meer een evolutie begonnen te worden.

Voor veel veteraan designers kan ik me voorstellen dat diet niet langer ècht interessant is. Zeker gezien op een gegeven moment de mogelijkheden ook gewoon op zijn. Men klaagt al snel over uitmelken, etc. Maar alternatieven zijn er nu éénmaal niet zozeer. Kijken we naar wat veel indie developers nu doen, is het feitelijk veelal weinig anders dan uitmelken van game designs zoals we die op de commodore, NES, etc reeds gezien hebben.

Als veteran designer, is dat natuurlijk ook lang niet zo interessant meer indien je ambities bij revolutie lag.


De tweede groep is rigiditeit. Deze mensen verlaten veelal niet de markt, maar gaan tevergeefs elders werken, beginnen vaak snel te switchen van bedrijf en uiteindelijk maken ze maar één of andere startup waar je een maand later nooit meer iets van hoort.

In de zin van BioWare is hierin bijv een goed voorbeeld Vogel. Welk jarenlang zeer stellig was in het feit dat SWTOR géén f2p titel zou worden, ook al gedurende de development EA reeds meermaals aangegeven had alle opties open te houden en het actief te bekijken bleef Vogel aangeven dat zolang als hij er iets over te zeggen had, dit niet zou gebeuren. Tsja, blijkbaar had hij er niet zoveel over te zeggen, en is hij zijn heil maar ergens anders gaan zoeken. Ik meen Zenimax online waar die nu zit. En waarschijnlijk zal die daar ook weer vertrekken zodra er wordt besloten f2p te worden.

Stuart Black lijkt daarin weinig te verschillen, in 2010 verliet hij al Codemasters waar hij destijds werkte aan bodycount, nu verlaat hij dit project weer.
Of gewoon geld? De grootste sprongen in salaris maak je immers als je van werkgever switcht.
Ben heel benieuwd naar deze game, hier is al een stukje gameplay te zien.

http://www.youtube.com/watch?v=X4bmZyTDSWs

Het ziet er erg gaaf uit. Helaas geen release date bekent.
De spelontwerper verliet gedurende de ontwikkeling van beide games de studio's waar aan de spellen werd gewerkt.

hmm.. dat zegt mij toch wel iets over de designer, ofwel hij heeft zoals het lijkt nog geen 1 spel tot een release gebracht..

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True