Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 36 reacties

City Interactive kondigt zijn nieuwe spel Enemy Front aan. Het schietspel speelt zich af tijdens de Tweede Wereldoorlog en is ontworpen door Stuart Black, dat eerder aan het roer stond bij de ontwikkeling van shooters Black en Bodycount.

City Interactive kondigt het nieuwe schietspel Enemy Front aan. De game speelt zich af tijdens de Tweede Wereldoorlog en krijgt volgens de uitgever uiteenlopende soorten missies die zich af zullen spelen tijdens verschillende perioden van de oorlog. Enemy Front wordt ontwikkeld op basis van CryEngine 3 en moet in 2012 verschijnen voor de PlayStation 3, Xbox 360 en pc.

Stuart Black is de ontwerper van Enemy Front en was eerder hoofd van ontwikkeling bij de EA-titel Black, die werd ontwikkeld door Criterion. Door meningsverschillen verliet Black Electronic Arts om bij Codemasters aan spirituele opvolger Bodycount te werken. Black vertrok voor de afronding van de game en na de release sloot Codemasters de verantwoordelijke studio. Black werd positief ontvangen, Bodycount kreeg echter slechte cijfers van critici.

Enemy Front Enemy Front Enemy Front Enemy Front
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (36)

Zzzzz weer een shooter over de tweede wereldoorlog. Hebben we er daar nog niet genoeg van?
Elk jaar komt er minstens 1 hedendaagse shooter uit. Ik heb daar nu eens genoeg van:
ironsight > red dots.
nazi's knallen > fictieve terroristen knallen.
Verzetstrijders en moedige soldaten > secret elite special black forces rambo unit.

Hopelijk word de gameplay ook een beetje zoals de klassiekers en niet weer een interactieve film zoals veel shooters vandaag.

[Reactie gewijzigd door .MaT op 20 november 2011 14:25]

idd... wordt ook een beetje zat van dat hersenloos knallen..

Doe mij maar een game met wat meer tactiek erin (Operation Flashpoint CWC / Hidden & Dangerous)
Zeg je dat ook bij shooters met dat buitenaards gespuis? Daar zijn er zoveel van, nog meer dan WOII shooters. Zeg dan gewoon dat WOII niet je favoriete onderwerp is.
Zo heb ik niks met dat buitenaards gedoe, zoals half-life, quake, doom, unreal, prey, rage en consorten.
De tweede wereldoorlog doet het altijd goed. De slechterikken zijn altijd slecht. Het heeft ons al kilometers aan boeken opgeleverd, jaren aan videomateriaal, spelletjes, memorabelia, films, muziek, etc. Het is een miljarden industrie. Ebn dan heb ik het niet eens over technologische vooruitgang die ws zonder die oorlog niet geboekt zou zijn geworden.
Best wel raar, dat veel mensen hun geld verdienen aan wat Hitler min of meer starte.
Wat dacht je van de medische wetenschap met waar Mengele startte. 2 hele gestoorde figuren die een snellere vooruitgang boekte doordat ze geen ethische grenzen hadden.
Gelukkig is dat nu anders, er is dan vermoedelijk minder snelle vooruitgang alleen de grenzen van ethiek blijven gehandhaafd (al ligt het soms wel erg dicht tegen de grens imo). Het is jammer dat snelle vooruitgang ten koste gaat van mensenlevens op grote schaal en vaak gepaard met onmenselijke wreedheden. De vooruitgang die in de 2e wereldoorlog is geboekt zou anders ook behaald zijn maar dan in een langzamer tempo. In oorlogstijd ligt de focus op het technologisch voorblijven van de tegenstander.
Op welk vlak van de medische wetenschap waren er dan grote ontwikkelingen? Naar mijn weten heeft Mengele alleen 'nuttig' onderzoek gedaan tijdens zijn studie.

De 'normale' onderzoeken die gedaan werden in Auschwitz waren gefocust op efficiŽnt uitroeien van de Untermensch. Andere onderzoeken waren bijvoorbeeld, het zoeken naar de beste manieren om onderkoeling en bevriezingsverschijnselen te behandelen. Geen van deze laatstgenoemde onderzoeken waren nuttig voor de maatschappij. Uitkomsten allang bekend, slecht gedocumenteerd en soms teveel variabelen om tot een gedegen conclusie te leiden.

Mengele zelf was meer gericht op erfelijkheid onderzoek.
Wat kortgezegd neerkwam op bloedonderzoek, afname van ledematen (o.a. vers) en uiterlijke kenmerken. Het daadwerkelijke onderzoek werd gedaan door Professor von Verschuer.
Het ontleden van levende mensen, castreren van mannen (zonder verdoving), steriliseren van vrouwen (zonder verdoving), injecteren met bacterieŽn (en kijken hoelang iemand leeft), injecteren van bloed (tweelingen) en de ogen van gevangenen injecteren met kleurstof met de hoop op blauwe ogen (wat niet lukte maar wel steevast leidde tot ontstekingen).

De Engel des doods heeft geen grenzen verlegt in het medisch vakgebied.

Ook na de oorlog heeft Mengele een dood veroorzaakt tijdens het doen van een abortus. Hij heeft namelijk enkele jaren gewerkt in een abortuskliniek (Zuid Amerika).

Na de tweede wereldoorlog rustte er tot in de jaren '80 een groot taboe op onderzoek op de genetisch verklaarbaarheid van acties bij ras, seksuele voorkeur en geloofsovertuiging. Dat verklaard ook de 'minder snelle vooruitgang'.

Het is langer verhaal geworden als dat ik voor ogen had. Ik snapte alleen niet dat niemand hier iets over heeft gezegd en zelfs een +1 mod.
Niet helemaal waar. Ik zeg niet dat 't direct Mengele was.. maar de relatie tussen roken en kanker was al door de Nazi's vastgesteld alleen jaren lang niet gebruikt omdat het nazi onderzoek was.
Daarnaast heeft men ook proeven gedaan met druk en kou om te kijken wat daar de invloeden van waren op het menselijk lichaam. Dat was niet om een efficientere manier te vinden, ondanks dat ze daar in hun ogen "mindere" mensen voor hebben gebruikt.

Over wetenschap algemeen:
Vergeet niet de ontwikkelingen m.b.t. rakettechnologie, daar hebben de Russen en Amerikanen na de oorlog dankbaar gebruik gemaakt van Nazi onderzoek.

Veel technische ontwikkelingen komen voort uit oorlog.

Meer on topic: een WW2 shooter mag van mij ook wel weer een keer. De screens vind ik nog wat minder... iets te cartoony mijn inziens. Met de huidige tech zou het toch meer kunnen lijken op bijvoorbeel Battlefield 3.
Ik vind het juist verfrissend om weer eens een WW2 shooter te hebben, de laatste goede was denk ik Brothers in Arms (Of World at War, maar daar was ik zelf niet zo'n fan van). Ik ben het met de anderen eens dat de 2e Wereldoorlog het nog altijd goed doet in verschillende films, boeken, etc.

Wel hoop ik dat de AI van je teamgenoten ook goed is, zodat je niet het idee hebt dat je in je eentje alle Duitsers/Japanners/Italianen een kopje kleiner maakt.
Jammer dat de screenshots meer concept art zijn dan echte ingame screenshots. De CryEngine 3 kan echt supermooie kwaliteit afleveren, maar dat zie je nu nog niet echt terug. Benieuwd hoe het is om met zulke graphics in een Tweede Wereldoorlog settings te spelen =).
Kan concept art zijn, maar dat ziet er echt heel mooi uit!
Ik houd niet van WOII shooters, maar deze ziet er toch wel mooi uit...

Met CE3 heb ik er wel vertrouwen in, loopt iig beter op consoles...

Als ze nou een moderne twist geven aan het woII gedoe kan het wat worden..
Niet de standaard situaties van elk woII spel, liever iets nieuws

[Reactie gewijzigd door StrongArmLance op 20 november 2011 14:16]

Black vond ik een van de mooiste spellen van ps2. WW2 vind ik best wel mooi, maar het moet wel dan over het verhaal gaan. Niet het aantal kills of alleen schieten. Net als de klassieke MOH : Frontline waar je niet alleen moet schieten, maar het ondercover gaan in hitlers gebied .
Met het verhaal schijnt het in deze game wel goed te zitten:

"De game speelt zich af over een periode van een aantal jaar en zal een aantal belangrijke momenten bevatten uit de geschiedenis, waaronder een missie in Wolf’s Lair en de activiteiten rondom de ontrafeling van de Enigma-code" Bron

Ik ben in ieder geval benieuwd of deze screenshots ingame zijn of toch concept art.
Valt me op hoe weinig artwork ze laten zien. Dit is duidelijk geen concept art, maar het enige dat ik zie is een character model in een een hele kleine omgeving en wat postprocessing.

Tot nu toe niet onder de indruk.
2e wereldoorlog! beste genre als je het mij vraagt. Die spraywapens van tegenwoordig spreken mij niet aan. Hopelijk wordt het een goede competitieve game.
Geef een gamer een gun een mooie setting en epische veldslagen waaraan je deelneemt en hij is tevreden. Destijds vonden we de landing op Omaha in het spel MOHAA waanzinnig! Dit kan je herhalen door een gigantisch epische veldslag na te bootsen en er zijn er genoeg geweest in WW2.

De keuzemogelijkheden:
http://nl.wikipedia.org/w...ns_de_Tweede_Wereldoorlog
Het is inderdaad erg saai. Hoewel ik moh:aa nooit echt gespeeld heb, wel eens het begin level, was dat voor zover ik gespeeld had aardig boeiende game.

De shooters beginnen aadig saai te worden. Laatste jaren gebeurd er ook niet zo veel met engine upgrades, eerder engine aanpassing om op xbox en PS te kunnen draaien.
Nou als er dan zo weinig gebeurd, waarom zijn die spellen dan zo kort, zo saai, zo eentonig, zo 13 in een dozijn?
Bij de meeste spellen heb je na een paar uur game play, alles gehad van het hele spel, je zit dan op de helft van de game en alles herhaald zich alleen maar. Na 6 uur gamen kun je het spel al de deur uit smijten.
De vijanden zijn het zelfde, de randomizer heb je ook ondertussen door als die erin zitten. De items varieren niet, de rewards zijn meestal alleen maar onnodige wapens.
En zo'n nano suit uit crysis of de veil uit wolfenstein zijn ook niet echt boeiend op langer termijn.

De beste SP shooter: Half life 2, sommige zeggen HL1 (nooit gespeeld)
Ook leuk: Prey, Return to castle wolfenstein, jedi knight 2 ( wel eens gespeeld, leek me goed ), Forsaken (oude futuristische game)

Beste MP shooter: Wolfenstein: Enemy Territory
Ook leuk: Joint Operations, Urban Terror (Q3 mod)

Beste game ooit: Zelda 3 (SNES) (Beste balans in alles, lang, uitgebreid, gevarieerd, belonend, spannend, meeslepend, verslavend)

Van wat ik gespeeld heb ooit dus he :)

Edit: Wat eigenlijk wou weten waar blijven nu de goede massive multi player shooters?
Zoals, zombie shooter, WW2 shooter met ranks, squads, platoons, etc. Dus met echte linies en strategische planning. Kan zelfs levens echt, gebaseerd op echte situatie uit WW2. Je moet een dorp of zelfs een stad overnemen, een brug,, rivier veiligstellen of opblazen. Of gewoon een dikke primitieve WW1 veldslag met super lange linie.

ZO kun je met WOW fantasy, ook ranks invoeren, meer power voor hogere ranks, meer macht, meer AI onder je, en dan ook gewoon veldslagen en challanges onder de evil (horde), duals onder de allies.

[Reactie gewijzigd door dreee op 20 november 2011 20:42]

Haah MP_marketgarden Wolf-ET precies wat jij daar schetst ..

toch leuk die oude herinneringen...
applaus voor de zinsbouw in de laaste zin </grammarnazi>


Black was best een goed spel, heb het ooit op de PS2 gespeeld. Grafisch erg sterk toen.
Los daarvan vind ik het een beetje lame dat er WEER een WW2 shooter gemaakt wordt.
Dit is echt de reden dan er zoveel indies gemaakt worden. Mensen willen wel eens wat nieuws zien.
De laatste jaren zijn het vooral shooters die zich nu afspelen of een klein beetje in de toekomst. De enige WW2-shooter die dit jaar verscheen waar ik nu op kan komen is Red Orchestra 2.
Wordt het misschien tijd voor een WW1 shooter? Of eentje over JoegoslaviŽ?
Dat zou er weer eens een andere draai aan geven.
WW1 was in trenches zitten en vooruit rennen naar de vrijandige trench als je officier dat zei. Als je al uberhaupt je trench uit kwam, meestal werd je al tijdens het klimmen doodgeschoten door de tientallen mitrailleursnesten.
Niet echt boeiend dus :)
"Weer een WW2 shooter"? Onder een steen geleefd de laatste jaren?
Het is jaren geleden dat die WW2 trend werd stopgezet. Nu zie je alleen nog maar shooters in het hedendaagse tijdperk. (Red Orchestra 2 is een uitzondering)

Ben blij dat we nog is een WW2 shooter zien. Met de engines van tegenwoordig kan je nu veel meer realiseren. Hoewel het verhaal van WW2 al uitgebreid verteld is, zijn er nu vťťl nieuwe mogelijkheden op vlak van techniek die indertijd met Moh AA , Moh PA, CoD1, CoD2 en BF 1942 totaal niet mogelijk waren.

Ik hoop dat Dice (developer Battlefield games) eens terugkeert naar het WW2 tijdperk. :)

edit: En vergeet niet dat er een nieuwe doelgroep is. Nieuwe gamers, die pas enkele jaren gamen, hebben nog nooit een WW2 shooter gespeeld. Velen zijn gestart met CoD MW2 en verder, maar hebben nooit CoD1 en CoD2 gespeeld.

[Reactie gewijzigd door Asgaro op 20 november 2011 17:11]

En dit is CryEngine 3? Ik begin stilaan te denken dat CryEngine 2 toch mooier was. Hopelijk zijn de physics beter dan in Crysis 2.
Enemy Front wordt ontwikkeld op basis van CryEngine 3 en moet in 2012 verschijnen voor de PlayStation 3, Xbox 360 en pc.
Dat is de reden. Cryengine 3 is zwaar aangepast om ook op consoles te draaien en dat vertaald zich in slechtere graphics en physics.
Crysis 2 loopt juist op CryEngine 3. ;) Al ziet dit er voor sommige mensen 'minder' uit, vergt het alsnog een hoop om dit uit een engine te krijgen.

Als deze stijl ingame is lijkt hij me wel erg gaaf. :)

EDIT: Deze stijl is ingame. Vind het wel mooi passen bij een WOII shooter. Als de gameplay nog goed is zal ik deze wel spelen.

Inglorious Basterds anyone? :9

[Reactie gewijzigd door 3K.Vengeance op 20 november 2011 14:57]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True