Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 41 reacties

Canon is onder de naam Project 1709 een clouddienst gestart waarop fotografen hun creaties kunnen plaatsen. De site is vooralsnog als een bta beschikbaar en zou diverse koppelingen met sociale-netwerksites aanbieden.

Project 1709, vermoedelijk een werktitel van Canon, moet volgens de fabrikant uitgroeien tot een 'image management platform' waarbij foto's die op diverse websites zijn opgeslagen samengebracht kunnen worden. Ook kan een gebruiker foto's uploaden naar de clouddienst, al is onduidelijk hoeveel opslag deze zal gaan aanbieden en of er in de toekomst betaling vereist is. Wel belooft de dienst duplicaten te kunnen herkennen.

De interface van de webdienst toont foto's als tegels. Volgens Canon biedt de clouddienst uitgebreide zoekmogelijkheden waarbij onder andere informatie uit de exif-data wordt gebruikt. Ook moet Project 1709 koppelingen maken met diverse sociale-netwerksites, waaronder Facebook. Zo worden tags van de sociale-netwerksite gebruikt. Ook kan er met behulp van Facebook Connect op de site ingelogd worden, evenals met Google-, Yahoo- en Microsoft-accounts.

De clouddienst is voorlopig als een bèta beschikbaar voor gebruikers uit het Verenigd Koninkrijk en Duitsland. Canon zegt de dienst volgend jaar voor iedereen te willen openstellen.

Project 1709 Project 1709 Project 1709
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (41)

Handig voor Canon, voor hun een gratis fotobibliotheek met fotos die ze eeuwig mogen gebruiken zoals ze willen, hoeven ze nooit meer rechten te betalen over fotos gemaakt met hun cameras en mogen ze anderen opdragen om hun te betalen voor fotos die op hun servers terechtkomen. Wordt dus een constante inkomstenbron voor hun, dus goed idee voor de aandeelhouders en zo.
Moet je mij even vertellen hoe je daarbij komt. De foto's blijven eigendom van de maker. Of wil je soms zeggen dat als je een foto naar flickr/facebook/imageshack upload ook niet meer van jou is? Je slaat de plank nu volledig mis.
Van de voorwaarden op http://www.project1709.co...sAndConditions#tandc_five
5.2 When you upload or submit any content to our Services, you grant Canon (and those we work with) a non-exclusive, worldwide right and licence to freely use, host, store, reproduce, publish, modify, create derivative works (for example, versions of your content created to ensure your content works better with our Services), edit, publicly display, publically perform and/or distribute your content. The rights that you grant in this licence shall be free of charge, perpetual and capable of sub-licence. We may exercise all rights in the content in all jurisdictions to the full extent for the full period for which any such rights exist. This licence may continue even when you stop using our Services but may be revoked when you delete content or your account unless such content has been shared with others who have not deleted it.
En het heeft ook nog de bonus 'unless such content has been shared with others' dus de overdracht van rechten kunnen ook nooit vervallen zelfs niet als je je account of de inhoud wist (zoals in deze voorwaarden staat en ook b.v. van facebook zoals aangehaald), aangezien je door het uploaden het al ge-'share'-d hebt met canon.

[Reactie gewijzigd door Wody op 18 september 2012 01:33]

Moet je mij even vertellen hoe je daarbij komt. De foto's blijven eigendom van de maker. Of wil je soms zeggen dat als je een foto naar flickr/facebook/imageshack upload ook niet meer van jou is? Je slaat de plank nu volledig mis.
Niet volledig hoor. Facebook kan nl. al de content die jij hebt geupload gebruiken in reclame advertenties zonder dat ze jouw dienen te contacteren. Dat staat in de " terms of service " die je met hen hebt afgesloten om een profiel te openen.
Niets is nu eenmaal gratis !
Nou nog wifi op je camera, en alles meteen online opslaan :)
met de nieuwe canon 6d gaat dat lukken ;)
daar heb je eyeFi voor. Voor $30 wifi toegevoegd aan je camera. Ideaal

http://www.eye.fi/
Alleeen moet je wel dicht in de buurt van je computer staan.
Op verre afstanden werkt dit nog niet.
of een hotspot op je telefoon in je binnenzak
ja maar gezien de grootte van de beeldsensor duurt oploaden wel lang denk ik :)
de grootte van de sensor is niet het probleem, het aantal Mp en de eventueel gekozen compressie wel.

[Reactie gewijzigd door Shark.Bait op 18 september 2012 00:24]

En de Canon S110 dus ook in zakformaat :)
Ze hebben niet voor niets wifi op de 6D ingebouwd, zal mij niks verbazen dat dit met elkaar te maken heeft en toekomstige Canon camera's ook wifi ingebouwd zullen krijgen.

Voor de rest klinkt het als een mooie dienst, zal mij benieuwen wat de mogelijkheden zijn en hoeveel ruimte je krijgt. Zal helemaal mooi zijn als je gewoon je RAW bestanden online kunt backuppen :) (uiteraard weer afhankelijk van de hoeveel ruimte die je krijgt).

[Reactie gewijzigd door ViolatoR op 17 september 2012 20:01]

Daar heb ik 1TB harde schijven voor.
Veel goedkoper, sneller en betrouwbaarder.
Dat hoeft allemaal niet waar te zijn. Als je foto's puur als backup ergens anders wilt laten dan kun je ze prima hier zetten: http://aws.amazon.com/glacier/
sorry hoor, maar dat zijn prijzen per maand en $ 0.01 per GB per maand is echt niet zo laag.

Als ik de prijs van een gangbare schijf neem en deel door het aantal GB, deel door 12, en dan door 3 voor een afschrijving over 3 jaar, dan kom ik op 0.001 per GB per maand uit.

Factor 10 minder. Neem een extra schijf om elke dag backups op te maken en je zit nog steeds een factor 5 lager.

Als je dan bedenkt dat Amazon een gigantisch schaalvoordeel heeft, dan is dat een mooie melkkoe voor ze.
Ja, als de schijf helemaal vol staat, anders gaat je rekensommetje echt niet op hoor. :p

Maar er zijn erg veel professionals die hun foto's ook in een cloud bewaren. Ik heb thuis een Nas staan, en dan ook nog de foto's op twee verschillende computers (laptop en PC). Maar wat als er brand uitbreekt en ik ben met mijn laptop thuis... Dan is waarschijnlijk toch alles mooi weg, ook al heb ik het aardig gespreid. In dat soort gevallen is een cloud wel erg handig.

Of het deze zou zijn van Canon, wat toch meer een 500px en Flickr is dan een echte cloud voor data-opslag (voor wat ik er zo op het eerste gezicht van zie) is maar de vraag. Als ik mijn foto's in een cloud zou zetten, dan is dat voor een eigen back-up. Foto's die ik deel zet ik op Flickr.

Het gehele gepraat over wifi op de camera's snap ik niet zo. Het merendeel van de mensen bewerkt de foto eerst (tot in het oneindige zodat je de foto zelfs niet meer herkent :) ). Dus load je up vanaf je computer en niet van af je camera, Daarnaast vreet Wifi batterijen, dus kun je er een paar extra in je tas stoppen. Tot slot, hoe snel zou de verbinding zijn, de processor van een camera is echt geen Intel i7. Een klein kopietje delen op facebook, daar is dat wifi goed voor en verder niet. O ja, en voor tethering natuurlijk (ik bedoel het besturen van je camera vanaf een smartphone, laptop enz.; niet wat er in wiki staat, dat is wel heel erg onvolledig...)
Nog niets in the cloud/externe web-server staan. Ik kreeg van Canon wel iets van een "Canon Image Gateway", maar heb er nog niets mee gedaan.

Er is imho nog te veel onduidelijk omtrent de "Safe Harbour" principes en de betrouwbaarheid van sommige online diensten is ook nog niet je van het.

Verder heb je last van domme overheden die fysiek servers in beslag nemen als
een van de VM's illegale content heeft (Link)

Ook zijn de vraagstukken van goede online bescherming van het eigendom nog niet opgelost. CC, GPL en LGPL zijn een goede basis.

Verder denk ik dat een proffessional er niet op zit te wachten dat alles direct onlone gaat .

Dus wifi is een leuk idee, maar niet direct online.
Verder heb je last van domme overheden die fysiek servers in beslag nemen als
een van de VM's illegale content heeft (Link)
Voor zover ik kan nagaan is er geen enkel geval opgeschreven waarin dat zo is gegaan. Het heeft in de meeste gevallen ook geen zin daar de meeste vm's op shared storage als een SAN draaien. Bangmakerij om niets als je het mij vraagt.
verder denk ik dat een proffessional er niet op zit te wachten dat alles direct onlone gaat .
Het hoeft toch ook niet "direct" online te komen? Dan heb je in veel gevallen meer nodig dan wifi op een camera (in de rimboe zijn doorgaans geen wifi netwerken). Voor zover duidelijk is de social media integratie optioneel.
Voor zover ik kan nagaan is er geen enkel geval opgeschreven waarin dat zo is gegaan. Het heeft in de meeste gevallen ook geen zin daar de meeste vm's op shared storage als een SAN draaien. Bangmakerij om niets als je het mij vraagt.
On nee
Link 1(lees even goed door)
Link 2
Het hoeft toch ook niet "direct" online te komen? Dan heb je in veel gevallen meer nodig dan wifi op een camera (in de rimboe zijn doorgaans geen wifi netwerken). Voor zover duidelijk is de social media integratie optioneel.
Kan ik meegaan als "optioneel" deel maar expliciet is
Of ik lees er overheen of de gelinkte zaken zijn niet relevant. Bij mega upload ging het om een complete dienst. Bij het leaseweb incident besloot de hoster (voor zover ik lees) een compleet ip te blokkeren, er is daar geen fysieke host in beslag genomen waardoor de vm's die hier op draaiden ook op zwart gingen.

Link 2 betreft het vrijwillig afstaan van servers door een provider zonder dat daar een gerechtelijk bevel voor was.

[Reactie gewijzigd door Bor op 17 september 2012 21:08]

Ja, en dat bij gerenommeerde bedrijven als Canon natuurlijk precies zo. Mega Upload was een bedrijf dat echt op het randje opereerde. Dan kun je er op wachten dat dat een keer gebeurd.
Terecht dat je opmerkt dat de verhalen niet getuigen van gerechtelijke correctheid
en volledige "foute" diensten. Zonder meer een legitieme redenen om me te pareren.

Ik moest even snel zoeken maar nog even een link

Het probleem is dat je niet weet waar Canon zijn spullen gaat hosten cq waar de cloud staat... het is "THE CLOUD". Dus dit soort zaken kan zonder pardon ook bij Canon plaatsvinden. En Canon kennende zal die dat best wel afgevangen hebben in het kader van aansprakelijkheid.

Ik weet dat bepaalde overheidsinstanties het niet toestaan dat hun data in de cloud komt of alleen in een afgeschermde cloud in een niet vervreembare omgeving komt.

Dit is onder meer om te voorkomen dat bijvoorbeeld de Amerikanen onder de Partiot Act aan de spullen kunnen komen. De laatste link laat goed zien dat de angst voor
organisaties als "Brein" te groot is om correct recht te spreken.
Fotografeer jij voor een overheidsinstantie?
Fotografeer jij terroristische doelen waardoor de CIA je gaat volgen?
Sins wanneer doet BREIN iets met fotorechten?

Ik ben redelijk kritisch, maar dit is toch wel bangmakerij. Kijk naar Picasa, kijk naar Flickr, kijk naar dropbox dat gaat allemaal toch prima?
Ik moest even snel zoeken maar nog even een link
Ik snap het punt wel maar ook in dit geval gaat het niet om jouw initiele punt voor zover ik kan lezen:
Verder heb je last van domme overheden die fysiek servers in beslag nemen als een van de VM's illegale content heeft
Kortom, genoemde voorbeelden zijn allemaal irrelevant.

Het meegeven van servers door hosters zonder gerechtelijk bevel is natuurlijk gewoon dom en altijd mogelijk. Hetzelfde is ook mogelijk wanneer je zelf foto's online plaatst op een website. De term cloud heeft daar an sich niets mee te maken. Sowieso is Cloud een weinig zeggende term en zorgt ook opslag van data "in the cloud" er niet voor dat je geen goede backup hoeft te maken (waardoor je dus als het goed is geen data kwijt raakt wanneer een cloud dienst offline gaat).
De 6D inderdaad, en daarnaast al een aardig scala aan andere cameras. De mik 'n druk cameras beginnen ook veel met WiFi en GPS uitgerust te worden, en daarnaast kan je voor bijvoorbeeld de 7D ook modules kopen.

Maar zou dit ook werken voor RAW files? Ik denk (hoop) van niet. Dan wordt het helemaal makkelijk jatten voor sommige sites.
Zijn RAW-files uberhaupt de bekijken in een browser? Lijkt me sowieso niet handig om veel bestanden 20MB te uploaden met je camera. Als dit mogelijk is zal het naar mijn vermoeden als extra download-link bij staan en optioneel zijn.
Nog een paar extra accu's kopen dan :p.
Op de n of andere manier komt deze clouddienst van Canon op mij over als een soort wanhoopspoging. het gaat natuurlijk sinds het verscheiden van het filmrolletje niet meer zo goed met cameraproducenten en dus gaan ze nu op zoek naar extra's die het gebruik van hun camera kan blijven rechtvaardigen [tov Sony bijv of de camera in je Ipod]
Clouddiensten en internet lijken mij niet bij voorbaat de meest logische dienst voor een cameraproducent.dat levert dus veel twijfels op. Zeker t.a.v. veiligheid.
De verlinking met facebook etc maakt het er niet betrouwbaarder op wel "goedkoper" en minder serieus.

[Reactie gewijzigd door jostytosty op 17 september 2012 20:54]

Inderdaad gelijk heb je.
En aangezien harde schijven bijna niks meer kosten waarom zou je dan moeilijk doen om het allemaal bij een bedrijf op te slaan ?
Harddisc is een optie maar online is wel voor altijd. Harddisc kan stuk gaan (ookal is die kans klein)
Die kans is helemaal niet klein. Daarom zijn backups ook nodig.
Voor foto's is een cloud een goed idee, upload mijn foto's al een paar jaar naar een cloud om zeker te zijn dat ze niet verdwijnen (plus uiteraard op HD). Dit rechtstreeks vanaf de camera doen vind ik een minder goed idee.

[Reactie gewijzigd door [Roland] op 18 september 2012 09:29]

Wanhoop? Canon is zo goed als de beste camera maker! Wake up!
Nee, de grootste, niet de beste. Er zijn echt een heleboel veel betere camera-makers, maar die toestellen kan de gemiddelde gewone mens niet betalen. Overigens betwijfel ik ook of ze in hun segment de beste zijn, maar dat terzijde.

Een wanhoopsdaad lijkt mij ook onwaarschijnlijk. Ik denk dat je het meer moeten zoeken in de hoek van extra exposure, dus gewoon marketing.
hoezo link jij Canon met fotorolletjes? Kodak en Fuji, zij balen. Fabrikanten zijn blij. Met voortscheidende techniek heeft de camera eigenaar een reden elke paar jaar een nieuwe camera te kopen. Ook is er een grote vervanging geweest. Het gaat goed met de fabrikanten (als ze er op tijd bij zijn geweest).

Wifi is leuk maar volgens mij veel te traag om hoge resolutie foto's te sturen naar internet. Ik geloof in de cloud voor foto's maar pas na organiseren en bewerken op de pc. Alle "mislukte" upload je niet.
Je doet je nickname wel eer aan!
Ik begrijp niet hoe je durft te beweren dat Canon dit als wanhoopspoging doet. Sinds de introductie van de digitale fotografie worden er veel meer camera's verkocht.
In de tijd van de analoge fotografie kon je makkelijk twee of drie cyclussen achter lopen met het kopen van een nieuwe camera. In het digitale tijdperk heb je dan echt verouderd spul. De meeste profs en de enthousiaste amateurs kopen nu veel vaker nieuwe camera's omdat de ontwikkeling zo snel gaat.
Vraag me af of dit echt goed gaat werken. Granted.... ik volg social media en dat soort dingen niet echt, doe liever alles in eigen beheer, maar ik kan me wel herinneren dat veel fotografen moeilijk doen over hun foto die ze hebben geschoten. Copyright en zo. Is dat nog steeds zo, of leef ik echt in het stenen tijdperk wat dat betreft :)
fotografen doen tegenwoordig nog veel moeilijker.........
Ze doen niet veel moeilijker, de privacy is gewoon triest op de meeste sites, of je nou picasa/g+ of FB pakt, zet daar een foto op en zij mogen doen met de foto wat ze willen, waaronder ook gebruik voor adverteren.
Dat gecombineerd met de camera met wifi was het natuurlijk al te verwachten.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True