'Oude iPhone audio-accessoires zullen niet werken op nieuwe iPhones'

Oude iPhone-accessoires zullen niet werken op nieuwe iPhones. Dat zeggen fabrikanten van dergelijke accessoires. Dat komt door de nieuwe dock-connector van Apple. Die werkt met andere signalen dan de huidige connector.

In plaats van een 30-pins connector die Apple sinds 2007 op iPhones zet, is er hoogstwaarschijnlijk een kleinere connector te vinden op de volgende iPhone. Deze connector werkt in tegenstelling tot de huidige connector niet meer met analoge signalen voor de doorgifte van audio, maar louter met digitale signalen. Daardoor is een simpele adapter geen oplossing om huidige accessoires te laten werken op nieuwe iPhones, meldt Hardware.info op basis van gesprekken met fabrikanten van accessoires.

Makers van accessoires zouden daarom veelal kijken naar draadloze methoden van het koppelen van het accessoire met smartphones van Apple, zoals AirPlay en bluetooth. Daardoor zou de compatibiliteit geen issue meer moeten zijn bij audio-accessoires.

Apple heeft zijn volgende iPhone nog niet gepresenteerd en heeft bovendien nog niets losgelaten over de nieuwe connector. Daardoor is het onduidelijk wat de details zijn; wellicht past een micro-usb-kabel in de nieuwe aansluiting, zodat Apple voldoet aan de zelf in 2010 gemaakte afspraak over universele laders voor telefoons. Tot nu probeert Apple daaraan te voldoen door tegen betaling een adapter te leveren.

Naar verwachting presenteert Apple zijn volgende iPhone, die in geruchten vaak iPhone 5 heet, volgende week woensdag. Als dat sterk aanhoudende gerucht klopt, zal Apple deze week uitnodigingen versturen naar de pers. De release zou gepland staan op 21 september, waarna het toestel begin oktober in Nederlandse winkels zou moeten liggen. De nieuwe iPhone zou dunner en langer worden, en voorzien zijn van een groter scherm dan huidige iPhones.

iPhone uit geruchten

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

03-09-2012 • 14:42

216

Reacties (216)

216
208
94
7
0
51
Wijzig sortering
Apart dat hardware.info met fabrikanten van third-party accessoires heeft kunnen spreken over de nieuwe Apple dock. Een ander artikel geeft namelijk aan dat Apple totnutoe geen enkele specificaties heeft geopenbaard aan third-party fabrikanten.
http://www.macrumors.com/...os-device-dock-connector/
De waarheid zal waarschijnlijk wel in het midden liggen.
idd.

zoals altijd weet je nooit wat Apple in petto heeft, dit houd de geruchten warm en de aanloop naar een nieuw product "spannend".

Gewoon afwachten.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 458955 op 28 juli 2024 00:42]

En het grappige is dat de anti-apple personen de rumoeren voor waar nemen en het hardst schelden over vermeende richting die apple inslaat.

Persoonlijk hoop ik dat de nieuwe iphone lekkerder in de hand ligt dan de 4(s) want, ik vind het een lelijk onding. Maar behalve dat is het een heerlijk toestel :)

Jammer dat ik nieuwe accessoires moet kopen, maar toen ik vroeger van siemens naar nokia naar nokia ging (jaar na jaar na jaar), moest ik elke keer geld dokken voor nieuwe accesoires (voornamelijk carkits) omdat het niet paste, dat heeft apple al die jaren wel goed voor elkaar gehad, daar mogen de andere merken wel lering van trekken (door middel van hun eigen vindingen en niet van dat hopeloos gekopieer)
Apart dat hardware.info met fabrikanten van third-party accessoires heeft kunnen spreken over de nieuwe Apple dock. Een ander artikel geeft namelijk aan dat Apple totnutoe geen enkele specificaties heeft geopenbaard aan third-party fabrikanten.
http://www.macrumors.com/...os-device-dock-connector/
De waarheid zal waarschijnlijk wel in het midden liggen.
Ik weet 100% zeker dat firma's als Mercedes de info wel hebben. Dat Koreaanse wekkerradiosfirma's het nog niet hebben verbaast me niets.
Anoniem: 109004 3 september 2012 17:23
Had geen zin om alles door te lezen maar al dat gezeur over een connector.
Het schadelijke aan dit verhaal is dat het ging om het feit dat iedereen tig laders thuis heeft liggen.

Door een adapter te bieden met USB zijn die "milieu problemen" weg.
Je hoeft alleen maar een stekkertje te verbinden van de iPhone, of van mijn Digitale Camera of mijn Android toestel. Allen kunnen opgeladen worden met die ene adapter.

Ik zie het probleem niet zo.
Ik zie het probleem wel: alle docks, wekkerradio's, auto-aansluitingen, etc werken niet meer. Je kunt - tenzij je ALTIJD die adapter bij je hebt - niet overal even laden. Noem ze maar op, genoeg problemen.
Zit je dan met je dure (Bose, JBL, whatever) audio dock. Gelukkig kan je nog wel muziek afspelen via de gewone jack plug.
Of via USB, BT, etc. of geen nieuwe iPhone kopen ;)
Airplay heb je nog en aux ingang
Anoniem: 411179 3 september 2012 14:46
Als dit de nieuwe iPhone wordt, en dus 7.1 mm dik is ipv de 9.3mm van de 4S. Dan zou de audio jack toch een stuk groter moeten zijn in verhouding met de totale dikte van de iPhone? Zelfs bij mijn 4S lijkt de audio jack veel groter dan op deze foto
Die aansluiting heet niet voor niets een 3.5mm jack aansluiting, dus lijkt me dat ze daar nog wel wat ruimte hebben. ;)
Mocht de telefoon nog veel dunner worden, kunnen ze eventueel nog een 2.5mm jack aansluiting implementeren, maar dat lijkt me sterk.

Ik vraag me inderdaad af waarom ze dan niet voor micro-usb zijn gegaan. Ook daarmee lijkt het me prima mogelijk digitale audio en video over te dragen naar accessoires.

Als androidtelefoon gebruiker kun je veel mensen vragen of ze een micro-usb kabeltje hebben, ongeacht wat voor telefoon ze hebben. Wat zeg ik, zelfs de meeste andere apparaten (draadloze headsets, camera's, etc.) hebben ook micro-usb aansluitingen. Dus allemaal op te laden met hetzelfde kabeltje.

Straks kun je als iPhonegebruiker vragen "Hey heb jij een iPhone kabeltje voor me? Nee, die nieuwe." Hoeveel mensen zullen zo'n kabeltje hebben? Zul je hem zelf altijd bij je moeten hebben.

[Reactie gewijzigd door Nicked op 25 juli 2024 18:37]

Straks kun je als iPhonegebruiker vragen "Hey heb jij een iPhone kabeltje voor me? Nee, die nieuwe." Hoeveel mensen zullen zo'n kabeltje hebben? Zul je hem zelf altijd bij je moeten hebben.
Hoeveel ik dat nu al niet hoor terwijl het over grote deel hier iphone gebruikers zijn.
Dus de beschikbare kabels gaan alleen maar omhoog als ze nu ook de standaard USB lader methode gaan ondersteunen.
Als het zo belangrijk is dat je je telefoon moet opladen, dan neem je toch je oplader mee? ongeacht wat voor toestel je hebt. Ik hoor ook vaak mensen vragen om een micro-usb kabel. Toegegeven dat meer mensen die toevallig hebben liggen, maar lijkt me eigenlijk niet de reden om het type kabel af te kraken.
10 jaar geleden hadden ook alle telefoons een andere lader. soms zat er zelfs verschil tussen telefoons van hetzelfde merk. Dan nam je ook je lader mee.
10 jaar geleden hadden ook alle telefoons een andere lader. soms zat er zelfs verschil tussen telefoons van hetzelfde merk. Dan nam je ook je lader mee.
...en dat is nou juist de situatie waarvan we allemaal zo ontzettend blij zijn dat het verleden tijd is.

Bovendien, soms vergeet je zo'n ding, of ben je 'm kwijt of blijf je onverwacht langer van huis weg of wat dan ook, situaties te over dat het gewoon relaxed is als je telefoon met een veelgebruikte stekker op te laden is.
Daar zat ik ook al naar te kijken, waarschijnlijk gaan ze over naar een 2,5mm jackplug?
Opzich logisch, maar ook wel jammer. Apple heeft altijd geprobeerd zo compatible mogelijk te blijven met hun apparaten en accessoires, maar eens zul je dat moeten doorbreken.
Wat is er mis met een standaard micro USB connector? Dat zou pas compatible zijn met de rest van de wereld! :)
Die is niet tweezijdig, de geruchten zijn dat de nieuwe dock connector er op beide manieren in kan, zodat je er niet over na hoeft te denken. Dat zou voor mij een groot pluspunt zijn.

Verder is de USB 3.0 versie van micro USB enorm veel groter geworden.
Een groot pluspunt? toegeven, het is ietsje handiger, maar om het nu een groot pluspunt te noemen... Dat getuigt van overdrijving of extreme luiheid ;)

verder is microUSB3 nog steeds een heel pak comapcter dan de huidige dockconnector of de opvolger die we in de gelekte modellen zien. MicroUSB3 is dunner en even lang. Dus compacter.

De enige reden dat Apple zijn eigen connecetor gebruikt is dus echt puur eht afschermen van hun eigen ecosysteem.

[Reactie gewijzigd door kiang op 28 juli 2024 00:42]

het zou wel passen in de visie van apple, gebruiksvriendelijkheid en apparatuur that 'just works'.
Waarom worden deze fabrikanten serieus genomen? Denk je nou echt dat Apple met deze fabrikanten praat over de nieuwe iPhone? 'Double-down'

[Reactie gewijzigd door NotSoSteady op 28 juli 2024 00:42]

Omdat Apple ook echt wel aan de accessoires verdient van deze fabrikanten die licenties dragen van Apple. Apple is mede succesvol, door de vele en vaak luxere (tegenover android/nokia) accessoires die worden uitgebracht. Daarnaast is het belangrijk dat er vanaf de release accessoires in de winkel liggen die het product ondersteunen.

[Reactie gewijzigd door twister00004 op 28 juli 2024 00:42]

En je denkt dat Apple meer geeft om licenties dan om de geheimhouding van de iPhone en de nieuwe technologie die gebruikt gaat worden. Misschien werken ze wel aan hun eigen AirPlay dock, wie zal het zeggen.
With a new, much smaller, dock connector in the works, accessory makers are facing the very real possibility that they won’t be able to accomodate the new part in time for the Christmas rush. iLounge is reporting that Apple has not given any third-party developers access to components or engineering specifications for the new dock connector.
http://www.ilounge.com/in...dd-ons-may-miss-holidays/

[Reactie gewijzigd door NotSoSteady op 28 juli 2024 00:42]

En jij denkt dat wij voor betrouwbare meningen naar jou luisteren? Als iemand Apple keihard verdedigd met alles ben jij het wel :+

AirPlay is btw niet puur Apple? Dus wat jij zegt verandert helemaal niks aan de zaak. Goed om te lezen dat zelfs appelmonniken als jij mee eens zijn :).
Daarom juist, de microUSB3 is ongeveer even lang als de bestaande dockconnector, Apple wil juist kleiner (en ongetwijfeld wel USB 3, want het synchroniseren duurt nu al zo lang).

Het kunnen omdraaien vind ik wel handig, ik zit altijd te rommelen met de dock connector van nu als ik hem in bed even losgekoppeld heb om een SMSje te lezen ofzo. Maar toegegeven, een bobbeltje op de stekker maken zodat je voelt welke kant boven zou ziten had ook al een hoop geholpen.

Maar standaardisatie kan me verder niets schelen eigenlijk, ik heb toch alleen maar Apple spullen :)
Een groot pluspunt? toegeven, het is ietsje handiger,
In de praktijk (zonder Murphy) scheelt het toch 1 op de 2 pogingen! Handiger? Absoluut!
maar om het nu een groot pluspunt te noemen...
Ik heb genoeg door de gebruiker gesloopte micro-USB/HDMI connectoren gezien om te beseffen dat het wel degelijk een groot pluspunt is!
eerder is microUSB3 nog steeds een jeel pak comapcter dan de huidige dockconnector
Klopt! Maar de oude dockconnector heeft aanzienlijk meer pennen en een hogere pendichtheid en die extra pennen bieden functionaliteit die je niet vindt op een micro-USB 3.0 connector, maw duh!
of de opvolger die we in de gelekte modellen zien.
Nope!
De micro-USB 3.0 connector is met 12mm net zo breed als een normale USB-A connector , op de gelekte foto's kun je duidelijk zien dat de nieuwe 9-pin dockconnector bijna de helft smaller is als een USB-A connector

[Reactie gewijzigd door Carbon op 28 juli 2024 00:42]

Je kunt aan de connector toch zien welke kant boven moet? Op de iPod-connector zat (bij mijn antieke iPod mini) al een icoontje om aan te geven dat die kant boven moest. Ik steek mijn micro-usb stekker nooit op de kop in de connector.

Ik blijf erbij dat ik niet snap dat Apple niet voor de MHL-standaard gaat, zoals de rest van de fabrikanten doet. Goed, ze zullen vast dik geld verdienen aan de licenties op hun unieke connector, maar technisch gezien kan ik geen enkele reden bedenken voor deze keuze. Jammer, standaardisatie werkt zo goed in deze markt!
Je kunt aan de connector toch zien welke kant boven moet?
Op de bovenkant van de stekker staat meestal een embossed USB/HDMI logo, maar dat is bij kleine stekkers erg slecht te zien.
Op de iPod-connector zat (bij mijn antieke iPod mini) al een icoontje om aan te geven dat die kant boven moest.
Klopt, maar dat logo is gezeefdrukt en na 1 jaar gebruik amper meer te zien.

Stekkers die je op 'gevoel' kunt inprikken (zoals DC stekkers) zijn gewoon handiger.
Ik steek mijn micro-usb stekker nooit op de kop in de connector.
Elke keer als ik mijn TomTom aan de computer hang loop ik te vechten met die haakse micro-USB stekker, ik zal wel een uitzondering zijn :)
Ik blijf erbij dat ik niet snap dat Apple niet voor de MHL-standaard gaat, zoals de rest van de fabrikanten doet.
Het niet gebruiken van een bepaalde connector wil niet zeggen dat ze het protocol niet wordt ondersteund! Kijk maar naar de 'oude' dockconnector andere stekker maar wel USB.

De 9-pin connector gaat in ieder geval USB ondersteunen, dat zijn 4 pennen (+5V,D+,D-, GND) , blijft de vraag waar de overige 5 voor dienen (MHL-5? USB 3.0?)

Eerlijk gezegd geloof ik niet dat Apple MHL gaat gebruiken, ze hebben met AirPlay al aangetoond dat het ook prima zonder HDMI kabel kan.
Goed, ze zullen vast dik geld verdienen aan de licenties op hun unieke connector
Ahem MHL kost ook geld!

MHL FAQ

11. Is there an Adopter fee or royalties?
Yes, there is an adopter fee and royalty structure that is explained in the Adopter Agreement.
maar technisch gezien kan ik geen enkele reden bedenken voor deze keuze.
Jij misschien niet maar de Apple engineers lijken daar toch anders over te denken.

[Reactie gewijzigd door Carbon op 28 juli 2024 00:42]

AirPlay is leuk en aardig maar laadt het toestel niet op. Ook beschikken een hoop apparaten nog niet over AirPlay functionaliteit maar wel over HDMI.
Ze kunnen nog steeds Licentie vragen voor apparatuur die werken met de nieuwe iPhone. Denk aan audio afgifte dat gaat alleen nog digitaal. Wil je gebruik maken van deze via de connector? dan zou je dus een software oplossing of wel licentie moeten aanschaffen. Het is niet zo dat dadelijk HTC, Nokia of andere toestellen gebruik kunnen maken van de apple accesoires.
In de praktijk (zonder Murphy) scheelt het toch 1 op de 2 pogingen! Handiger? Absoluut!
Niks praktijk, in de praktijk zullen dingen als de vorm van de kabel en het onderbewustzijn zijn die waardes verkloten.
Inderdaad: de MicroUSBkabels die ik gebruik zijn licht asymmetrisch waardoor ik na een week zonder nadenken meteen de connector juist instak. Granted, die eerste week probeerde ik idd ongeveer 1/2 keer fout.

Maar er zullen wss wel onhandigere mensen zijn dus wie weet is dit wel een erg goed verkoopspunt. Niet voor mij, maar slecht is het zeker niet. Mocht het nu nog eens compatibel zijn :+
Niks praktijk, in de praktijk zullen dingen als de vorm van de kabel
Wel eens goed gekeken hoe de meeste mensen een HDMI,USB,DVI of VGA stekker inprikken?
Pak de stekker , probeer of deze past, zo niet omdraaien en nog een keer proberen.
Dat gaat namelijk sneller dan eerst kijken of de stekker en de connector de juiste oriëntatie hebben.
Klopt! Maar de oude dockconnector heeft aanzienlijk meer pennen en een hogere pendichtheid en die extra pennen bieden functionaliteit die je niet vindt op een micro-USB 3.0 connector, maw duh!
Sorry maar dat klopt langs geen kanten. De oude connector is analoog en parallel, terwijl de nieuwe serieel.

Het verschil tussen digitaal en analoog is als volgt: digitaal kan twee dingen zijn (1 of 0) en kan je dus enkel vooraf afgesproken waarden terwijl analoog alles kan zijn (tussen 2 grenzen natuurlijk). Neem bv een deur: die is open of dicht. Of een praktisch verschil: een trap is digitaal (je kan op 0cm, 20cm, 40cm...) staan terwijl je op een helling op elke hoogte die je wil kan staan.

Dan is er nog het verschil tussen serieel en parallel. Bij een seriële verbinding staan de bits simpelweg achter elkaar (een straat met 1 rijlaan) terwijl een parallelle verbinding staan de bits naast elkaar, zoals een autosnelweg meerdere rijlanen heeft.

De oude connector bied dus geen meer functionaliteit dan een USB3 verbinding.
Sorry maar dat klopt langs geen kanten. De oude connector is analoog en parallel, terwijl de nieuwe serieel.
En dat maakt mijn bewering over het aantal pennen en de pendichtheid van de connector onjuist? 8)7
Het verschil tussen digitaal en analoog is als volgt:
Grapjas, mijn specialiteit is o.a. het ontwikkelen van elektronica :)

De oude 30-pin connector heeft een stereo line-out (analoog), stereo line-in (analoog), bidirectionele TTL level seriële interface, USB , en 3 pennen voor video (analoog)
De oude connector bied dus geen meer functionaliteit dan een USB3 verbinding.
En op welke pennen zitten de aansluitingen voor line-in, line-out, seriele interface en video dan!

[Reactie gewijzigd door Carbon op 25 juli 2024 08:37]

Eén van de grootste voordelen van deze nieuwe 9-pin connector is dat het niet maakt hoe je de kabel in de telefoon stopt, hij past meteen. Met micro USB en de huidige kabel die Apple gebruikt kan je heel makkelijk de kabel ondersteboven in het apparaat stoppen. Ik vind het wel fijn dat dit straks niet meer kan, zodat ik makkelijk in het donker of tijdens het autorijden mijn iPhone kan inprikken.

Het zou natuurlijk nog fijner zijn als er een open standaard is die met dit soort dingen rekening houdt.
Tijdens autorijden zou ik dat niet doen, kan je flink wat kosten :)

En je kunt ze juist helemaal niet makkelijk er onderste boven instoppen?!? Dat past gewoon niet.

Maar je weet dus al dat het deze (welke, bron graag) connector wordt?
Iedereen zit namelijk nog te speculeren of het nu USB 2, USB 3 of eigen model stekker is.
Voordat je gaat rijden hoort je telefoon al ingeprikt te zijn. Tijdens het rijden met je rijden en niet met je telefoon spelen.

Daarnaast kan je de huidige microUSB aansluitingen juist niet ondersteboven in het apparaat stoppen... Dat past gewoon niet en je moet wel heel hard doordrukken om dan de connector te slopen.

Het fijne aan microUSB is dat ik universele producten kan gebruiken. En niet verplicht ben alle accessoires van hetzelfde merk te kopen als mijn mobiele telefoon. Natuurlijk is het makkelijk als het niet uitmaakt hoe om de connector aangesloten moet worden, maar om het nu van de daken te schreeuwen dat het eindelijk mogelijk is? Zo spannend vind ik het niet...
Universele producten? Je bedoelt dan dus audiosystemen waar je zowel je iphone als je android apparaat in kunt prikken?
Het apparaat zal nog steeds Android EN iPhone moeten ondersteunen.
Het enige wat het dan universeel maakt is dat er aan de software kant onderscheid wordt gemaakt wat voor device erin geprikt wordt.
Daarnaast geldt voor een heleboel audio systemen al dat ze beide ondersteunen, ze doen dat met een aparte kabel of andere manier.
Het mooie van het systeem dat Apple gebruikt is voor haar connectors is dat er niet noodzakelijk over USB 'data' gecommuniceerd worden. Het is een vrij elegante oplossing voor dit soort apparaten. Er zitten losse pinnetjes in die bijv. enkel audio out signaal geven. Het zou fijn zijn als dit de universele standaard was voor de makers van apparatuur, maar Apple gaat daar (natuurlijk) niet aan beginnen. Die verdienen miljoenen met het 'made for iPad/iPhone' label dat ervoor zorgt dat kopers zelden nog zullen overstappen naar een andere fabrikant (anders is immers meteen al je randapparatuur in één klap nutteloos).

Zie ook dit artikel; http://www.cultofmac.com/...s-dock-connector-feature/
En dat gebeurt nu dus alsnog: een compleet andere connector die je huidige 'made for iPad/iPhone' apparatuur waardeloos maakt.
Apple en compatibel met de rest van de wereld.

Het apple model is juist niet compatibel, alles in eigen hand. Nu weer nieuwe interface zodat je de rest kan weggooien en weer nieuw moet kopen = meer omzet = meer winst.

Een slim model en de meeste mensen blijven de apple braaf naar binnen slikken.
Wat een onzin Apple heeft toch gewoon industrie standaarden op z'n pc's en iOS apparaten zijn gewoon via USB aan te sluiten. Ook WIfi en blue tooth zijn gewoon de standaard implementaties. En na bijna 10 jaar overstappen op een andere connector is toch niet vreemd?
en blue tooth zijn gewoon de standaard implementaties.
Was dat maar zo, bluetooth van je iPhone is namelijk niet zo standaard. Hoeveel klachten zijn er wel niet dat bluetooth niet bepaald werkt met andere toestellen/apparaten?
Je bent duidelijk geen Apple gebruiker ...
Wat is er mis met een standaard micro USB connector?
De nieuwe dockconnector (als de geruchten kloppen) heeft 9 pennen (8 + 1 massa)

Dat lijkt verdacht veel op USB 3.0, dus wie weet!

Dat laatste zou ook de keuze voor een eigen connector (zonder polariteit) verklaren want de USB 3.0 micro connector is erg kwetsbaar.

[Reactie gewijzigd door Carbon op 28 juli 2024 00:42]

Het is dan maar de vraag wat je er verder op kunt aansluiten buiten officiele accessoires (die dan weer niet op andere apparaten werken). Waarschijnlijk niets, behalve een oplader.
En vergeet ook niet dat als Micro-USB wél op de iPhone zou zitten, dan zouden mensen er van alles en nog wat in kunnen steken (zoals externe HD's en andere accessoires die er helemaal niet voor bedoeld zijn)… wie weet wat je dan mogelijk meer sloopt dan wanneer je een "eigen" aansluiting hebt.

In de meeste gevallen ben ik helemaal voor een universele aansluiting (zoals HDMI, DVI, Mini DisplayPort, USB e.d.), maar in het geval van telefoons e.d. kan ik me best voorstellen dat je liever een eigen aansluiting hebt zodat je daar meer veiligheid mee hebt, terwijl je aan de andere kant ook meer mogelijkheden kunt aanbieden (doorvoer van allerlei signalen die misschien niet altijd even stabiel/goed door USB worden opgevangen/aangeboden)?
Want dat is bij Windows Phone en Android toestellen ook het geval? Ik moet zelf nog van het eerste geval vernemen dat op die manier zijn toestel gesloopt heeft. Met de USB standaard moet je echt je best doen om iets te slopen daarmee.
Ik zeg ook niet dát het gebeurd, maar ik kan me voorstellen dat het een goede reden is om "voorkomen is beter dan genezen" aan te houden in dit geval :)

Je geeft hackers (denk aan de Jailbreaks e.d.) misschien ook meer mogelijkheden om een iPhone te hacken, wat met een eigen aansluiting ook meer voorkomen kan worden. Zo is de Apple TV via de USB-aansluiting die daarop zit namelijk ook te hacken/jailbreaken… het zou goed kunnen dat Apple dit niet nóg makkelijker wil maken op de iphone?

[Reactie gewijzigd door Kapotlood op 28 juli 2024 00:42]

Waarschijnlijk is deze connector ook weer 'gewoon' compatible met USB. Neem immers aan dat je de nieuwe iPhone gewoon via een USB poort met je computer kan verbinden.
Juist om die reden voegt het in mijn ogen dus niets toe. Voor de computer connectiviteit gaat het prima over de USB kanalen: immers stop je een USB stekker in je computer. De andere kanalen worden dus waarschijnlijk gebruikt voor directe aansturing van het apparaat: maar dat zou volgens mij ook prima kunnen over de USB poort: aansturing over USB is niets nieuws.
Dat is onzin, want de huidige kabels van Apple zijn gewoon USB. Als je je iPhone of iPod aansluit via USB op je computer of iets dergelijks wordt er gewoon over de USB lijnen gecommuniceerd. Ook bij jailbreaken. Het enige voordeel van de DockConnector is, dat het aan de device kant(iPhone iPod etc) extra analoge lijnen biedt voor audio en video. Dus apparaten die hier gebruik van maken hoeven geen digitaal signaal te decoderen, maar kunnen gewoon direct stereo audio of s-video afspelen.
Als je een originele Apple USB kabel aansluit, worden deze lijnen niet gebruikt, de uitgang is immers een USB connector aan het eind.
Je zou zomaar gelijk kunnen hebben, maar ik zat meer te denken aan "directe" accessoires, zoals docks, de creditcard lezer… dat soort apparaten. Ik geloof zonder meer dat het een licentieverhaal is, maar een stukje controle over de kwaliteit/connectiviteit of andersoort mogelijkheden die ze hiermee kunnen aanbieden zie ik Apple ook wel voor aan :)
Nee, het is puur het afschermen van de iPhone/iPad-licentiemarkt.
Om die connector te gebruiken moet een fabrikant licentiegelden aan Apple betalen.
Ik ben ervan overtuigd dat alles wat die connector kan, ook via micro USB kan. De mogelijkheden liggen puur bij de elektronica (IC's) en de software.
Als je een telefoon sloopt door er een incompatible apparaat aan te hangen is er iets mis gegaan bij het ontwerp. Als je dat soort zaken wil beperken als fabrikant haal je de USB-host functie er uit.

Maar het komt er waarschijnlijk op neer dat Apple zijn eigen accessoires natuurlijk wil blijven verkopen. Deels hebben ze gelijk, maar als consument zit je er dus mee.
Ik vind het altijd leuk om te lezen dat men "domme" keuzes goed kan praten als het om X gaat (x is in dit geval Apple, maar hetzelfde wordt gedaan met Samsung, Android, Google, Microsoft en ga zo maar door).

Wanneer men in de zogenaamde fan-boy-mode opereert, kan men niet meer logisch nadenken en objectief naar de situatie kijken.

Als je afspraken maakt en die niet nakomt, dan is er gewoon wat mis, ongeacht wie je bent.

Ik kijk zelf ook uit naar de nieuwe iPhone, maar ik blijft het grappig vinden dat mensen andere telefoons afkraken omdat ze zo'n groot scherm hebben, maar nu Apple ook met een groter scherm komt is het opeens helemaal cool en hip.

Laat maar komen, die micro usb aansluiting!
Inderdaad het scherm van de iPhone 4S begint ook wel erg klein te worden, al heb ik zaterdag even de S3 in handen gehouden en dat is echt voor mij een stapje te ver. Mochten de geruchten waar zijn dan vind ik het wel jammer dat die alleen langer wordt en niets iets breder.

[Reactie gewijzigd door NotSoSteady op 23 juli 2024 06:47]

Er is een verschil met een 4 inch en bijna 5 inch scherm voor een telefoon.
Nee hoor. Voor mij was het meest schokkende nieuws in dit bericht dat ze hun scherm gingen vergroten. Een telefoon moet draagbaar zijn, oftewel in m'n broekzak. Ik wil geen aparte tas mee hoeven sjouwen voor m'n telefoon, dan kan ik net zo goed een tablet kopen, en dat vind ik ook nutteloze dingen.
Ik wil geen telefoon met koelkastscherm. Ik vind het echt een walgelijke trend dat mobieltjes tegenwoordig alleen maar groter worden. Mijn motorola werd vroeger een koelkast genoemd, maar die paste 2 keer in een S3...
Hoezo zou dit een USB-poort slopen? Ze kunnen gewoon softwarematig instellen dat deze apparaten gewoon niet werken.
Er is van alles mis mee... je kan er geen audio overheen doen, geen video, er zit een onbestemde random 5e pin op, het is te generic om een specifieke functie aan te duiden. Je kan bijvoorbeeld een luidspreker met micro USB connector maken die als iOS dock werkt, maar dan werkt de rest van de wereld er niet mee. Dan heb je mensen die zeggen: maar dan maak je het toch ook compatible met de rest?! En dan zeggen de business mensen: nee, want dat kost te veel geld.
In principe kan Apple gewoon de USB aansluiting gebruiken en er een analoog signaal overheen sturen als zij dat willen.
Niemand verbiedt hen dat.

Zie bijv. de MHL techniek, waar een (weliswaar digitaal) niet-USB signaal over een microUSB aansluiting wordt gestuurd.
Dat zit niet stevig als aansluiting zoals een dock
Ik dacht zelfs dat het in Europa verplicht was als telefoonfabrikant om micro USB te gebruiken om het een beetje overzichtelijk te houden. Of is dit gewoon een afgesproken standaard geworden tussen fabrikanten? Ik moet stellen dat het ongelooflijk handig is dat het merendeel van de mobiele telefoons dezelfde kabel heeft. Als ik mijn oplader vergeet is er altijd wel iemand in de buurt met dezelfde.

Als Apple het dan toch anders wil doen zou ik graag zien dat de kabel van de nieuwe iphone hetzelfde werkt als de stroomkabel van bijvoorbeeld een macbook. Dat hij hem vanaf een bepaalde afstand "vast zuigt" aan het apparaat.
Waren ze het niet verplicht volgens de EU richtlijnen om naar een Micro-USB te moeten?
Ik kan mij dan voorstellen dat dit model voor Europa geweigerd kan gaan worden.
Een standaard kan nooit verplicht zijn want anders kan je het hele windows wel de prullenbak ingooien
Tsja, daarom kost een authentiek Apple kabeltje ook gewoon 20,-. Omdat ze zo compatibel proberen te zijn. Marketing heet dat, en ik ben verbaasd over het aantal mensen dat dit allemaal klakkeloos geloofd.

Ik houd het wel bij DX kabeltjes, sneller stuk, maar je hebt er 15 voor de prijs van een Apple kabel.
Kabels zijn voor iedere leverancier extra inkomsten.
Dat was al in de tijd van videorecorders.
(extra scart mevrouwtje? Deze is maar fl 34,95)
Kijk maar eens naar hdmi kabels bij flatscreens bijde
Mediamartk.
En om maar even
Te reageren: de officiële Blackberry lader is net zo duur/geprijsd als een lader van Sony of Samsung & Sony, en allen zijn compatible met elkaar.. En de Samsung kabels zijn net zo duur als Apple.
http://www.bol.com/nl/p/s...axy-tab/9005000010689694/

Arstechnica (respecteert door ons allen :) ) had een artikel over hoe goed de officiële
Apple lader was: zeer "schone" stroom, met commentaar van een Philips enigineer.
(die voor beide os-en adapters maken)

Niet gelijk het oude "marketing" non-argument erbij halen svp.
Met dat verschil dat alle kabels van andere merken compatibel zijn, net als scart kabels, hdmi kabels en dergelijke. Als je een vergelijking maakt om mijn 'oude' marketing verhaal onderuit te halen, maak dan minstens een goede. Apple kabels zijn alleen compatibel met Apple producten, en nu zelfs dat niet meer altijd.

Daarom is de EU standaard ook bedacht. Iedereen had een ander soort oplader. Apple houdt daar echt niet aan vast omdat ze het zo goed met ons voor hebben.
typisch apple . mensen forceren te upgraden naar nieuwe dure troep XD
Ja zeker.

Daarom bestaat de huidige connector al sinds een jaar of 7 |:(
De 2e generatie iPod had de connector al, maar die was Fire wire gebaseerd. De 3e generatie had USB ondersteuning en die stamt uit begin 2003.
Klinkt eigenlijk meer als Intel, maarja.
offtopic:
Daarnaast: wie drukt jou een pistool tegen het hoofd dat je hun nieuwe telefoon moet kopen? Je hoeft geen iPhone te kopen...

[Reactie gewijzigd door iThinkSo op 28 juli 2024 00:42]

Lekker onderbouwd. Alleen het forceren al lijkt compleet uit de lucht gegrepen. Wie forceert je dan? En waarom zou je het doen?

En sinds wanneer is nieuwe troep niet duur? En wat is duur? En wanneer is iets wat je koopt bij voorbaat troep?
compatibel? hoe kan je nu zeggen dat zij altijd zo compatibel mogelijk zijn proberen te wezen, terwijl zij altijd andere connectoren/standaarden ontwikkelen? hoewel dat voor de rest niet uitmaakt, als het maar werkt... op een phone van 600 euro gaat men denk ik ook niet zien op een paar euro's, hetzelfde voor de rest van hun hardware
Typische houding van Apple die hiermee zegt, het maakt niet uit als we de aansluiting veranderen en daarmee mensen extra op kosten jagen doordat ze nieuwe accessoires moeten kopen, ze doen het toch wel.
Gewoon ook niet de industriële standaard handhaven door er een mini of micro USB aansluiting op te maken, nee hoor, gewoon weer Apple eigen. De accessoires kosten vervolgens een godsvermogen vergeleken met de standaard meuk die je koopt voor ieder andere smartphone. Voorbeeld:

Lichtnet adapter:Microsoft heeft het tenminste begrepen. Die gewoon met Windows Phone 8 eist van de OEM's dat ze een micro USB aansluiting standaard onderop en in het midden van de toestellen maken. Zo hou je een standaard en ben je gegarandeerd dat alle accessoires compatibel zijn met je toestel.
Het is maar net welke feiten je wil laten zien hè...

Samsung officiële lader € 17,99
dock connecter lader voor iPhone € 8,95

Om nog maar niet te spreken over laders die je bij de Tiger.dk kunt halen voor 3 euro.

Officiële laders zijn altijd duurder, hetzelfde geldt voor accu's, maar je bent vrij in te kiezen welke je wil kopen.

Daarnaast stamt de 30-pins dockconnector uit 2003 (als ik me niet vergis). Natuurlijk kun je deze blijven behouden en ik vind het zelf ook spijtig dat ze het niet doen, heb zelf ook nog een universal dock die ik al sinds de iPhone 3G gebruik.

Maar kijk bv. naar VGA, een afschuwelijk achterhaalde techniek die nog steeds gebruikt wordt omdat fabrikanten te bang zijn om over te stappen naar iets nieuws. Gevolg is dat er nog steeds beamers met VGA uitkomen én fabrikanten dus nog steeds VGA in hun laptops blijven stoppen (zelfs in ultrabooks). Zo blijft het een vicieuze cirkel.

Als je dacht dat Apple micro-USB ging gebruiken dan ben je imo echt naïef.
En daarnaast ben je altijd vrij om geen Apple product te kopen.

Verder is het zo dat de accessoire markt voor iPhone/iPad/iPod gigantisch veel groter is dan die van Samsung/HTC/etc. waardoor fabrikanten binnen no-time zich aangepast hebben.

Ik had het liever niet zien gebeuren, maar feit is dat de 30-pins dockconnector vrij groot is vergeleken met de huidige mini/micro usb/hdmi connectoren. Apple wil dus naar een kleinere connector, maar natuurlijk hun eigen propriëtaire connector gebruiken. Dit had iedereen hier van te voren kunnen voorspellen en je bent wel heel erg naïef als je had verwacht dat Apple micro-USB in ging bouwen (of je hebt 10 jaar onder een steen geleefd).
Officiële laders met China meuk vergelijken? Op die manier kan ik Apple ook goedkoop laten overkomen.
Ben ik naïef of ben ik realistisch? USB3.0 is namelijk ook gewoon beschikbaar in een micro USB variant. Dus technisch gezien had Apple gewoon een Micro USB3.0 aansluiting op de nieuwe iPhone kunnen zetten. Industry standard.
Mijn punt is de arrogante houding van Apple die wederom een EIGEN aansluiting maakt en daarmee wegkomen omdat de gemiddelde Apple liefhebbers (sheep in a herd imo) tóch wel de dure accessoires ervoor gaat kopen.

En je vergelijking met VGA snijdt geen hout want VGA is een behouden standaard mede door het feit dat de kabels langer kunnen zijn dan digitale kabels en dat heeft z'n voordelen voor conference rooms e.d.
Nee, want andere fabrikanten zijn totaal niet arrogant door hun eigen propriëtaire connector uit te brengen die EXACT op die van Apple lijkt, maar daar dan niet eens compatibel mee is zodat ze hun eigen adapters uit kunnen brengen (en die nog duurder prijzen dan die van Apple ook)....

*Kuch* Samsung *Kuch*
Dan noem je ook een fabrikant die een miljard schadevergoeding moet betalen aan Apple voor het stelen van een heleboel patenten.
Wel ontopic blijven he ;)
Dit is toch ontopic? Het ging over dat Apple een 'arrogante houding' heeft door een 'EIGEN aansluiting' te maken én 'daarmee wegkomt' omdat de 'sheeps' er dure accessoires voor gaan kopen.

Nou, blijkbaar is Apple dus niet de enige en heeft Samsung die 'sheeps' dus ook... (S-Sheeps?)
Meervoud van sheep is sheep ;)

Nee, Samsung is niet arrogant in die zin. Wel arrogant in de zin dat ze menen de dock connector van Apple te kunnen kopiëren. Maar daar had ik het niet over :)
Apple USB-lichtnetadapter: €29,00
Inclusief verzendkosten!

De Apple netadapter is weliswaar duurder maar het is ook kwaliteit wat ze leveren: Apple iPhone charger teardown: quality in a tiny expensive package
Micro USB lichtnetadapter voor alle telefoons behalve iPhone: €9,90
Nope 12,89 inclusief de verzendkosten.
En hoezo behalve? Bij de specs staat: "voor iPhone, iPod, iPod touch" 8)7

btw de Apple netadapter is universeel (100-240VAC) geldt dat ook voor die goedkope adapter?

[Reactie gewijzigd door Carbon op 28 juli 2024 00:42]

Anoniem: 16328 @Carbon3 september 2012 17:14
Als je de tekst in die link leest dan zie je ook staan dat Apple absurd hoge winsten moet maken op die oplader.
jouw 100/240v opmerking.
bijna elk apparaat wat je tegenwoordig koopt heeft dat, we leven niet in de middeleeuwen, alles wat ik thuis hebt is dat, zelfs mn oude nokia.
Apple zou er een sellingpoint van moeten maken.
Typische houding van Apple ....

Bijzonder kortzichtig. Vooral denken dat laders allemaal hetzelfde zijn.

Ik heb dan zo'n ideaal compatibel windows toestel. Daar kan ik met een standaard (niet nokia) lader mijn telefoon voor 70% opladen. Wil ik hem wel volledig kunnen opladen dan kost een Nokia lader mij 25,95 (twenga)


De apple USB lichtnetadapter heeft een signaling en laad met een hogere stroom. Zo één heb ik dan voor mijn iPad. Als ik de usb stekker in de lader van m'n Lumia stop, duurt het ongeveer 13 uur voordat die vol is (vanaf een 50% lading, proefondervonden bij een weekendje weg. En ja, je kan je iPad kabel in ieder ander USB-stekker-type-lader stoppen).

Ik begrijp dat het met laadstromen te maken heeft. Daar wil ik eigenlijk ook geen verstand van hebben. En dat Apple daar een intelligentie heeft ingebouwd en daar een prijs voor vraagt, mag je best niet mee eens zijn. Dan koop je een ander product. Maar wil je gaan Applebashen dan zou ik een ander onderwerp zoeken.

[Reactie gewijzigd door Wobblier op 28 juli 2024 00:42]

De apple USB lichtnetadapter heeft een signaling en laad met een hogere stroom.
Voor de duidelijkheid, die signalering is geen Apple bedenksel maar een onderdeel van de USB Battery Charging Specification v1.2.
Zoals voor alles zijn er verschillende merken.
Iemand die een "echte apple usb lader" wil kopen betaalt voor het merk wat extra.
Iemand die dat voor een ander merk wil doen doet dat evengoed.

En de tweaker die weet dat het vrijwel niks uitmaakt in de apparaten koopt het goedkoop.

Overigens staat bij die 2e link in jou post dat die ook geschikt is voor diverse apple producten _/-\o_
Anoniem: 310408 @LCP3 september 2012 18:48
Of 4 euro op Ebay.
Ja dat zijn deze dingetjes: http://www.arcfn.com/2012...-charger-and-why-you.html
Conclusions
Stay away from super-cheap AC adapters built by mystery manufacturers. Spend the extra few dollars to get a brand-name AC adapter. It will be safer, produce less interference, and your device's touchscreen will perform better.
Ik zou een andere connector niet toejuichen. Alleen al omdat ik tig Audio dockingstations en craddles bezit met Apple's huidige connector. Dat het niet compatible met andere telefoons is zal me een zorg zijn. Denk ook niet dat een telefoon stabiel kan staan op enkel de ondersteuning van een micro usb plug. Op de Apple connector wankelt mijn iPhone al, laat staan op een nog kleiner plugje(zonder verdere ondersteuning aan de telefoon).
De nieuwe (dock)connector wordt hoogstwaarschijnlijk onderteund via de audio-jack port, voor stabiliteit. Dat is ook een reden waarom deze nu aan de onderkant zit, naast het feit dat je zo geen last van de koptelefoonkabel hebt als je dan je telefoon vast houd.

[Reactie gewijzigd door ThomasG op 28 juli 2024 00:42]

Scherp. En dan heb je ook geen anologe audio meer nodig in je dockconnector.
Er zit toch ook een jack-audio aansluiting aan de "onderkant" ? Als deze 2 geen stevigheid bieden voor een dock, zou je aan hoesjes met een ingebouwde standaard moeten denken ofzo...
Anoniem: 256386 3 september 2012 14:46
logisch toch. De techniek schrijdt voort.
Standaarden zoals micro-usb, that is. Weet eigenlijk niet waarom Apple niet aan de standaard moet voldoen? Dacht dat er daar op Europees vlak een richtlijn rond gekomen was. Zou alvast veel makkelijker zijn. Het aanbod aan accesoires zoals radio's, boomboxen,... is veel groter voor de iphone dan voor alle andere gsm's die aan de standaard voldoen...
Er is geen Europese Richtlijn voor. De EU heeft op een gegeven moment tegen de industrie gezegd dat als de fabrikanten niet zelf niet zouden harmoniseren op een universele oplaadstandaard ze dan vanuit de EU een standaard zouden opleggen.

Toen hebben een hele reeks fabrikanten (in eerste instantie Apple, LG, Motorola, NEC, Nokia, Qualcomm, Research In Motion, Samsung, Sony Ericsson en Texas Instruments, later gevolgd door een tweede groep) de koppen bij elkaar gestoken en besloten in een Memorandum of Understanding om te standaardiseren op Micro-USB (2.4) of een Micro-USB adapter (2.5) te leveren.

Dat is de situatie die we nu hebben, een afspraak met de grootste spelers in de industrie maar geen juridische verplichting. En die is kennelijk ook niet nodig want het dreigement dat de EU het anders met regels zou oplossen bleek al voldoende.

[Reactie gewijzigd door Maurits van Baerle op 28 juli 2024 00:42]

Om aan de standaard te voldoen is het ook voldoende om adapters naar Micro USB aan te bieden, wat Apple tegenwoordig doet. Ze hoeven er niet eens gratis bij te zitten (heb ik pas gelezen, bron weet niet niet meer zo gauw te vinden).
Jullie hebben het telkens over nieuwe accessoires op huidige iPhones, maar hoe zit het met huidige accessoires op nieuwe iPhones? :) Gaat dus ook niet werken lijkt me, andere connectors.

Edit: op hw.info hebben ze het juist wel over huidige docks met nieuwe iPhones die niet werken.

Edit 2: wow, het artikel is volledig op de schop gegaan blijkbaar.

[Reactie gewijzigd door woekele op 28 juli 2024 00:42]

Met een adapter schijnen oude accessoires gewoon te werken, aldus de geruchten. Hoe dat past met dit gerucht... geen idee. Over een anderhalve week weten we meer. Misschien.

http://news.cnet.com/8301...ter-for-that-says-report/

En iedereen die het over geldklopperij heeft: nieuwe apparaten werken niet met de oude telefoon. Je hoeft dus in principe niks te vervangen...
Nee maar ik denk dat er nog voldoende mensen zijn die hun iphone 4s, 4, 3gs nog een tijdje houden en ik denk persoonlijk dat er dan steeds minder accesoires voor oudere modellen gemaakt gaan worden.
Ja want het is toch al behelpen met het aantal accessoires voor de iPhone :9
Zo'n adapter is dan waarschijnlijk wel wat anders dan een verloopstekkertje. Dat zal toch een stukje electronica zijn om met de digitale signalen weer analoge audio te maken.
De titel van dit artikel is (inmiddels):
Oude iPhone audio-accessoires zullen niet werken op nieuwe iPhones
Dus precies wat jij wil weten. Koop je de iphone5, kun je je dock wel wegdoen, adapter of niet...

Dus alle kabels, alle audiospullen, je autoradio, je telefoon houder, alles werkt niet meer met je nieuwe telefoon als het artikel klopt.
Shit, moet ik wéér een nieuwe auto kopen, die oude is niet meer compatible met apple!
8)7
Is dit niet altijd zo ? Heb al een aantal accesoires weg kunnen gooien omdat ze nieuwere iPods/iPhones niet meer ondersteunen (en ben niet de enige)
De connector was altijd hetzelfde, alleen het protocol voor extra informatie zoals: next, pause, track info. is steeds aangepast, en ook een keer de chip die controleert of iets een certified apparaat is.
Dat betekende alleen dat je iPhone niet meer kon opladen, en je de muziek niet kon besturen. maar de audio en video outputs deden het nog gewoon als ik het goed heb.
Ehm..dat is niet de schuld van Apple alleen, de fabrikant van je accessoires had ook best een firmware update mogen uitbrengen om met de tijd mee te gaan? Mijn auto/autoradio krijgt in elk geval een keer per jaar (al 3 jaar op rij) een update waar ook ondersteuning in zit voor nieuwe features, zoals title display via bluetooth audio en met de komst van de iPhone 3GS is er support voor het phonebook gekomen wat eerder niet werkte.

[Reactie gewijzigd door MissingDog op 28 juli 2024 00:42]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.