Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 108 reacties

Foto's op een Braziliaans blog tonen vermoedelijk een kleinere versie van de Playstation 3. Bijbehorende documenten verklappen dat er drie modellen van de console zullen verschijnen, met verschillende hoeveelheden opslagruimte.

Op het Braziliaanse Tecnoblog zijn foto's verschenen die vermoedelijk een nieuwe kleinere versie van de Playstation 3 tonen. De foto's werden ingediend bij het Braziliaanse Agentschap Telecommunicatie Anatel. Het opvragen van de documenten bij Anatel levert een brief op waarin staat dat de ingediende foto's pas bij de introductie van het product mogen worden bekeken. Wel bevestigt deze brief dat er drie modellen zullen verschijnen.

Op de foto's is een console met een Playstation 3-logo te zien. De bovenkant is geribbeld, met een gladde voor- en achterkant. Het is onduidelijk waar de optische drive zich bevindt, mogelijkerwijs moeten de schijfjes bij de bovenzijde ingestoken worden.

Een brief die wel toegankelijk is, vermeldt dat de drie modellen onderdeel gaan uitmaken van de 4000-serie. De modellen heten CECH-4011A, CECH-4011B en CECH-4011C en beschikken respectievelijk over harde schijven met 16GB, 250GB en 500GB opslagruimte. 

Eerder deze maand verschenen bij de Federal Communications Commission al ingediende documenten, die ook wezen op de komst van een kleinere Playstation 3. De opvolger van de PS3, de Playstation 4 zou daarnaast al sinds augustus 2010 in ontwikkeling zijn.

Kleinere Playstation 3 SlimKleinere Playstation 3 SlimKleinere Playstation 3 SlimKleinere Playstation 3 SlimKleinere Playstation 3 SlimKleinere Playstation 3 Slim

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (108)

Hier een aantal betere foto's van het nieuwe model, waarbij ook te zien is dat de bovenkant opent met een schuifsysteem.

Een 16Gb versie is helemaal zo gek nog niet, als ik zie hoeveel ruimte de mensen in mijn omgeving gebruiken. De meeste gebruiken hem enkel als blu-ray speler of spelen maar enkele games. Een SSD, of HDD in dit formaat lijken mij vrij zinloos... Ik denk dat het hier om ingebouwd flash geheugen gaat.
Bwah, er zijn nog genoeg games die een verplichte install hebben, die kan oplopen tot meer dan 4GB. Ook PSN-games zijn tegenwoordig al gauw tegen de 2GB. Een 16GB HDD is echt wel te weinig, ik kwam met mijn oorspronkelijke 40GB model nog niet toe.
Sterker nog, ik heb mijn HDD van 500GB bijna volstaan... De reden waarom ik denk dat het flashgeheugen is, is omdat het dan nog mogelijk is om zelf een HDD of SSD aan te schaffen, mocht dat nodig zijn (lees: je speelt toch meer spelletjes dan je in eerste instantie dacht). Je blijft dan niet zitten met een vrij nutteloze HDD of SSD van 16GB.
Het verwijderen en beheren van data is voor de casual gebruiker heel lastig. Aangezien deze console voor de casual is bedoeld, zal het wat problemen opleveren.
Ik heb even gegoogled, vond de CECH-4001x
Ik geloof trouwens niet dat er al afbeeldingen zijn van de nieuwe PS3 :)


CECH-4001x
http://www.huffingtonpost...n_1650654.html?view=print

[Reactie gewijzigd door 8mile13 op 14 juli 2012 15:40]

en waarom zou je dat niet geloven? die tekeningen komen wel redelijk overeen met wat er op de foto's staat..
De mensen wachten op een aankondiging van een PS4 maar blijkbaar vindt Sony dat er nog veel uit de hardware van 2006 te vallen haalt.
De mensen wachten op een aankondiging van een PS4 maar blijkbaar vindt Sony dat er nog veel uit de hardware van 2006 te vallen haalt.
Vergeet niet dat de slimline van de PS2 het ook heel goed deed toen de PS3 uit kwam. Toen de PS3 in 2006 uit kwam, waren er 100 miljoen PS2's verkocht. Nu is dat royaal 153 miljoen. Dus de PS2 bleef goed verkopen ondanks dat de hardware verouderd was. Het is ook niet gek om te denken dat de PS3 nog lang goed zal verkopen, zeker nu de prijs zal dalen en het aanbod van games zal blijven toenemen. (Bron)
Een goedkope (slimeline) van de PS3 zal voor veel mensen dan ook een mooie deal zijn. Voor een relatief klein bedrag heb je een blu ray, mediaplayer, console, etc. Ik ben dan ook benieuwd welke prijs deze versies gaan krijgen.
edit:
Bron toegevoegd :)

[Reactie gewijzigd door Herman op 14 juli 2012 13:38]

Het gaat ook om de prijs van het bestaande aanbod. Je kunt, zeker als er een nieuwere console op de markt is, voor een habbekrats bestaande topgames aanschaffen. Omdat de console zelf ook minder duur is, is het een makkelijk (kerst)cadeautje voor jezelf of voor je kinderen; de drempel is gewoon laag. Ik vermoed dat de meeste mensen het nu dan ook vooral als console zullen kopen; BluRay ondersteuning is tegenwoordig meer een toevoeging dan een hoofdargument om te kopen, aangezien de meeste BluRay players nu ook gewoon voor onder 100 euro te koop zijn.
Zoals ik onder al beschreven heb is de staat der techniek gewoon prima; zelfs een PS2 ziet er gewoon nog prima uit (ik noem bijvoorbeeld Onimusha, ICO, GoW en GT4).
Een zijweggetje: ik ben nu weer eens Commandos aan het spelen op een 23" IPS. Ziet er eigenlijk nog steeds fantastisch uit, terwijl het praktisch prehistorisch is.
Tot bf3 konden consoles aardig mee komen vond ik. Ok grafisch was pc beter maar naar de gameplay kijkend waren consoles prima.. Alleen nu moeten we de grote Maps met 64 spelers missen en dat is toch wel een dikke tegenvaller en t teken dat nieuwe consoles wel eens mogen komen.
Van voor Crysis1 en elke open sandbox rpG met redelijke GFX kon het niet mee komen.
Flink opgepoetste corridor games zien er op console gelikt uit.
Of tilebase multy texuring kan je leuke resultaten verkrijgen.
Maar houd wel in dat men veel tijd en geld aan lapmiddellen kwijt zijn tijden game engine design en de contentpipeline moet dit ook ondersteunen.
Dit hebben ze altijd gedaan, zowel bij de PS1, PS2 en de PSP, telkens als er een NextGen versie aan kwam komen ze met een kleinere (voor hun goedkoper te produceren) versie van de huidige console.. Zou me zelfs niet eens verbazen als er hierna NOG 1 incarnatie van de PS3 komt..
Wellicht dat de 16GB versie om een SSD gaat? Hoewel dat in een PS3 misschien niet zo veel zin heeft, buiten geluidsproductie beperken...
Ps3 slim hoor je al vrijwel niet, laat staan de HDD.

Wel jammer, ziet er allemaal erg "goedkoop" uit
Wat een onzin, mijn gloednieuwe ps3 slim klinkt boven de stofzuiger uit. Al sinds hij gekocht is, en ik heb alles geprobeerd om het minder te laten zijn (rubberen pootjes etc,).
Oh en nee ik ben niet de enige met dat probleem, heel de serie van 320gb maakt heel veel lawaai.....
Dan zou ik teruggaan naar de winkel want mijn ps3 slim is al 2 jaar bijzonder stil.

Staat ie in een kast? Als die boven een stofzuiger uitkomt is het echt verre van normaal.

[Reactie gewijzigd door IJssiej op 14 juli 2012 15:20]

dan is er echt iets mis met jouw exemplaar, ik heb de 80gb phat, en die is echt redelijk stil op 1 m vanaf mijn hoofd.
Uitzetten is ook een optie :)
Ik heb hier ook een 320GB Slim staan, maar ik moet toch echt moeite doen om die van ongeveer twee meter afstand te horen hoor... Misschien een reparatie ofzo aanvragen?
Als media device is de Slim niet geschikt nee. Geluidsproductie is te hoog. De fans gaan ook moeilijk terug na het spelen van een spel bijvoorbeeld.
geluidsproductie te hoog? volgens mij heb je geen slim.
Mijn PS3 Slim is enkele malen lawaaiiger dan:

- Mijn desktop
- Mijn laptop
- 2 schermen
- 1 TV

En zo voort. Aleen de Xbox is erger. De Wii is de stilste console van de drie.

(Overigens is mijn desktop, een Mac Pro, niet eens zo stil als ik zou willen.)
16GB is inderdaad weinig en zal waarschijnlijk om een tikfout gaan, maar een SSD in een PlayStation 3 maakt wel degelijk een groot verschil.
Naast het feit dat het opstarten en updaten vele malen sneller gaat, gaat ook de game ervaring er een stuk op vooruit.

Het laden tussen de verschillende gebieden in bijvoorbeeld GTA is niet of nauwelijks aan de orde.
En zelfs de beeldkwaliteit kan in veel games zelfs verbeteren!

bron (en bekijk ook gelijk even de filmpjes)

Ik heb er zelf een 128GB SSD in zitten en ik zou niet meer terug willen naar een HDD!

[Reactie gewijzigd door internetinfo op 14 juli 2012 13:14]

Het lijkt mij sterk dat de 16Gb een SSD zal zijn. De mensen die voldoende hebben aan deze capaciteit zijn waarschijnlijke niet de 'echte' gamers (bij gebrek aan betere woorden), maar mensen die hun PS3 voornamelijk gebruiken voor de blu-ray en mediaserver mogelijkheden en misschien wel eens een enkel spelletje spelen. Mocht je wel meer capaciteit nodig hebben zou je de (relatief) kostbare SSD moeten vervangen en de meeste mensen zullen dan toch echt kiezen voor een HDD.

Ingebouwd 'goedkoop' flash-geheugen lijkt mij een veel logischere invulling.
Of voor mensen die hem enkel kopen voor de HD remake van THPS! Ik kan niet wachten, als de 16GB ook goedkoper dan ga ik voor die. Ideale mediacenter om af en toe een potje THPS op te spelen.

Maakt mij dan verder niet uit wat voor geheugen het is, zolang het maar werkt en genoeg is voor THPS en misschien nog een paar kleine arcade games erbij.
Geluidsproducite? Mijn PS3 is de stilste apparaat onder mijn tv.
16GB lijkt me wel erg weinig, moet dat geen 160GB zijn? De andere varianten hebben immers 250 en 500GB. Ben benieuwd naar de prijzen, maar ik hoop dat Sony binnenkort de PS4 aankondigt.
De goedkoopste Xbox heeft slechts 4GB opslag, dus het zou ook goed kunnen zijn dat het wel klopt en dat Sony de 16GB PS3 daar tegenover positioneert.
Dat betwijfel ik. Veel PS3 games moet je installeren voor je ze kan spelen. 3 Games installeren en je schijf zit vol. Het druist ook in tegen hun PSN strategie dus wees maar zeker dat het 160 GB is
Goed gezegd. Niet meteen gaan vergelijken met de XBOX want die heeft al jaren geen tot weinig opslag. De games zijn daar ook op aangepast. Bij de PS3 niet, waardoor devs steeds meer gebruik zijn gaan maken van de HDD als cache en opslag.
De eerste PS3 had toch ook 20GB?

Dus waarom zou het niet kunnen.

Het kan heel goed juist om de kosten te drukken.
De eerste PS3 had 60GB.
20 en 60GB waren de eerste.
Maar in Europa was er geen 20GB model te koop.
Ik heb de PS3 40GB (37gb zichtbaar)
De eerste goedkope XBox had helemaal geen opslag, en die memory cards waren gewoon oplichterij (kocht je een game, kon je hem niet eens opslaan omdat de savegame gewoon groter was dan wat de hele memory card aan kon).
De eerste goedkope Xbox had 256Mb ingebouwde opslag voor savegames, een memory unit was dus geen verplichting. Het was wel een bizarre keuze want in de eerste Xbox zal al een 8Gb harde schijf, om dan terug te gaan naar 256Mb (of nu 4Gb) was niet echt een vooruitgang te noemen. Savegames van 256Mb heb ik trouwens nog niet tegengekomen op de Xbox 360.
De memory cards zijn gelukkig verleden tijd, nu kan het gewoon met usb-sticks. De woekerprijzen die ze voor hun harde schijven vragen zijn ook overdreven, maar als ze opslag nodig hebben kopen gamers het toch dus kunnen ze dit perfect doen.

Ik denk dat de 16Gb wel zal kloppen, dit is waarschijnlijk gewoon een versie zonder harde schijf maar met wat interne opslag. Eigenlijk ideaal voor mij omdat ik nooit game op mijn PS3, ik gebruik hem puur voor films. Maar elke nieuwe PS3 versie maken ze gewoonweg lelijker, de eerste PS3 is een mooie (maar zware) console, de slim versie al een pak minder en deze is gewoonweg lelijk te noemen. Nuja, over smaak valt niet te twisten natuurlijk.

[Reactie gewijzigd door MClaeys op 15 juli 2012 11:35]

Het ziet er inderdaad als een behoorlijk verpauperd model uit met die ribbels van goedkoop plastic en die schuifklep voor de drive. Ben het helemaal met je eens.
16GB lijkt mij correct, er is niet veel verschil tussen 160Gb en 250GB en ik denk dat Sony een model zonder hdd op de markt wil brengen maar met een flashstorage van 16GB.
Ik denk dat ze daar mee gokken op de gebruikers die de PS3 als media player gebruiken.
16GB zal wel juist het minimum zijn dat dat ding nodig heeft.
een model met 16GB flash, zo'n flash chip kost sony haast niets dankzij hun eigen teruggekochte fabriek.

zoals dit model ook aangeeft is deze vooral bedoelt als budget model voor de Braziliaanse markt (anatel)
Waarom vinden zoveel mensen een 16GB model zo raar? Ik vind het een goede zet. Niet iedereen heeft veel opslag nodig in een gameconsole. Als je hem alleen voor saves en updates gebruikt is 16GB toch prima? Zeker voor de budget bewuste gamer.
Ik heb zelf een XBox voor mijn DLC enzo (waar dus ook al bijna 120GB vol is)en op mijn PS3 gebruik ik nauwelijks opslag. De XBox heeft zelf ook een model van 4GB.

Edit: @GeforceAA
Het is helemaal niet waar dat bijna elk spel installatie nodig heeft. Ook is het bij geen enkel spel 12GB, max is 4,5GB. 5,5GB

Hier een lijst van alle games waarbij het nodig is om te installeren incl. het formaat van de installatie. Daarnaast hoef je enkel de games op je HDD te hebben die je speelt.


Edit 2: @Sinned123
Is het zo moeilijk voor te stellen dat er consumenten zijn die liever minder geld uitgeven, dan dat ze veel opslag willen? Ik heb in mijn PS3 meer dan genoeg aan 16GB. Als er vraag naar is dan snijdt Sony zichzelf in de vingers als ze het niet doen. Dat het voor jou niet interessant is betekent niet dat het voor niemand interessant is. Sommige mensen hebben hem niet eens met internet verbonden.
Edit: Hoe meer consumenten je console hebben, hoe meer games je verkoopt. Dat blijft een punt. De mensen die honder games kopen, kopen de console sowieso wel. Maar als je die onderste groep consumenten over de streep trekt met een goedkopere console heb je er weer een aantal bij.

[Reactie gewijzigd door lars_jj op 14 juli 2012 23:33]

Ik zie notabene in de link die je zelf plaatst verschillende games die op 5GB of daarboven uitkomen.
Dan hebben we het nog niet eens over DLC, zoals bijvoorbeeld bij Fallout3.

Bovendien zou sony zich behoorlijk lelijk in de vingers snijden.
Ze bieden echt erg veel content aan via de PSN store en met 16GB kan je niet veel meer dan een simpel spelletje kopen.

Ik ben er dus vrij zeker van dat het een typo is, mocht het alsnog geen typo zijn.
Dan lijkt mij dit het juiste moment om de verantwoordelijke de spreekwoordelijke zak te geven.

Het geluid die de ps3 veroorzaakt komt trouwens voornamelijk van de blu-ray lezer en de Ventilator.
De HDD hoor je daar zeker niet boven uit.

@lars_jj
Ik kan het mij prima voorstellen.
Sony echter niet.
Als je op de console geen of weinig marge haalt, moet je het elders halen.
En dan blijven perhipals,games en andere diensten over.
Ze hebben dus liever 1 consument zoals ik (meer dan 100games op PSN, stuk of 40 fysiek), dan 10 consumenten (maximaal 3a4 fysieke games) die jij schetst.

[Reactie gewijzigd door Sinned123 op 14 juli 2012 20:15]

Ze hebben toch ook een 20GB PS3 gehad, dan zouden ze zich daarmee ook in hun vingers hebben gesneden toch?

En die was nog veel duurder ook.
De 20GB PS3 was van de 1e generatie.
Downloadable content heeft een enorme toevlucht genomen en Sony heeft door over de jaren heen goed op geanticipeerd. Volgens mij hebben ze van de huidige console's de meesten full size games beschikbaar.
Dus om die ps3 met de huidige versie te vergelijken met de huidige inzichten is nogal scheef.

Het verschil in prijs tussen een 16GB SSD of een 160GB HDD is verwaarloosbaar.
De marges die Sony maakt per PS3 zijn al tijden zeer matig en zelfs lange tijd negatief geweest.
Ze hebben helemaal niets aan die ene consument, die de allergoedkoopste ps3 koopt met Fifa13 en verder helemaal niets.
Je wilt dus de drempel niet te hoog leggen als dat type consument via de psn store ineens toch een game wil kopen.
Weinig HDD ruimte kan een drempel zijn.
Ik heb er zelf een 1TB HDD in zitten (na wat sloopwerk) en die staat nu voor 400GB gevuld.

Voor het vernieuwde plus abbonnement wat je nu kan afnemen, zijn de installaties bij elkaar iets 40a50GB.
Bij mij rijmt dat niet met een eventuele 16GB versie.

Bij Microsoft hebben ze het wat dat betreft beter bekeken, maak de Xbox360 zo goedkoop mogelijk, als de consument ineens besluit er meer gebruik van te maken komt hij erachter dat het basis pakket niet toereikend was.
Hoppa proprietary HDD, Gold Membership, Wifi dongle
Allemaal voor schandalige prijzen.
Voor de ps3 geld dat niet, HDD is zelf te vervangen. PSN is gratis en veel andere features standaard al ingebouwd.

Inmiddels heeft Sony andere inzichten (zie PS Vita met hun memory card) maar dan staat ineens wel de halve wereld op zijn kop.
Zeg je nou serieus dat het prijsverschil tussen 16GB flash en 160GB HDD verwaarloosbaar is?

Heb je weleens gekeken naar de prijzen van USB sticks laatste tijd?

Dat is maar een paar euro voor 16GB met de aantallen die Sony inkoopt, en ja ze zullen echt niet veel snellere flash in stoppen dan in standaard USB sticks zitten.

En sinds de overstromingen in thailand zijn harddisks echt veel duurder geworden,zelfs voor de overstromingen zou er een groot prijsverschil zitten.

Bovendien zoeken fabrikanten juist altijd naar waar ze weer een dubbeltje op kunnen besparen en dan is besparen op de harddisk eigenlijk vanzelfsprekend.

Dat Sony het niet eerder heeft gedaan komt gewoon door het moederbord die daar geen plek en ook geen ruimte voor had.

Nu kan het blijkbaar wel.
maar die is dus maar van korte duur geweest en alleen in japan, waarom? omdat er geen vraag naar was, iedereen wilde minimaal die 60gb versie...
De opslag zelf is niet raar, maar het feit dat je veel spellen kunt installeren op de HDD waardoor het laadtijden verkort is raar in combinatie met een downsizing van het geheugen natuurlijk. Maargoed, niemand weet wat Sony allemaal van plan is met de net overgenomen GaiKai.. misschien zit er ook wel een nieuwe filmhuur dienst of weet ik wat aan te komen, waardoor de Playstation weer een model heeft voor de mensen die allen BluRays willen afspelen en films willen huren.
Bijna alle PS3 spellen eisen dat een deel van het spel geïnstalleerd wordt op de HDD. 16(12GB) is precies één spel.

Ik denk dat dit gewoon tikfout is. Anders hadden ze dit allang gedaan.

[Reactie gewijzigd door GeforceAA op 14 juli 2012 14:38]

misschien is het gewoon uitbreidbare storage? Steek je eigen 2,5" disk erin en dan wordt die gebruikt? Handig om kosten te drukken voor Sony
Als ik zo de foto's bekijk is hij niet veel kleiner dan de huidige slim variant.. Snap alleen niet waarom ze nog een ps3 willen maken... Kunnen ze zich niet beter bezig houden met de ps4 ?? Gezien de huidige variant al wat jaartjes oud is..
De ps3 zal nog wel even in productie blijven, de geruchten over de ps4 lopen nouwelijks.
Als ze door een kleiner model kunnen bezuinigen op de onderdelen/assemblage kunnen ze daar toch weer wat op verdienen, of minder verlies op draaien.
Het klopt wel wat je zegt dat ze kosten willen besparen.. maar ze moeten hem ook ontwerpen wat ook weer veel geld kost.. dus zal het echt besparend zijn ?
Smeer het uit over miljoenen ps3 en dan valt het uiteindelijk allemaal wel mee.
Lijkt me sterk dat het nieuwe ontwerp bedenken over een euro aan kostprijs komt.
kostenreductie bij de productie
Inderdaad, die "nieuwe" PS3 ziet er in mijn ogen wel heel erg plastic fantastic uit.
Lijkt me erg sterk een opslag van 16 GB, lijkt me een typo die 160 GB zou moeten zijn. Maar in het originele artikel staat het echter ook ...

16 GB zou namelijk zo vol zitten met een aantal geinstalleerde spellen, wat foto's en een paar gedownloade spellen.

[Reactie gewijzigd door Juicy op 14 juli 2012 12:51]

Ik zou het wel fijn vinden, want het zou ook de prijs drukken (als het geen SSD is). Ik zou maar een spel spelen op die PS3 omdat ik hem wil gebruiken als 2e en 3e PS3 om mijn spellen op meerdere schermen te kunnen spelen, en dan heb je nauwelijks geheugen nodig aangezien er geen savegames op komen te staan of andere dingen want daar heb ik al een PS3 voor.
Ik ben echter veruit in de minderheid wat betreft dit gebruik en sony zal niet voor zo'n select groepje een aparte versie maken dus ga ik er vanuit dat het een typefout is.
Het enigste wat ik mis van deze en de laatset slim generatie is een Component aansluiting, Denk dat heel veel mensen die Live playthroughs daar ook last van zullen hebben gezien die overal een Hauppauge gebruiken.

Want voor zo ver ik weet schijnt de HDMI speciale encryptie te hebben dat je het niet kan recorden oid.

Of je moet een hele dure specialistische HDMI kaart nemen.

Betreft 16 GB als dat er standaard in zit net zoals de 4GB xbox opzich niet zo erg kun je altijd je saves backup maken.

Maar wil dan wel de optie om er een schijn ernaast in aan te kunnen sluiten wat ook de juiste formulering hier mag zijn
huh? er zit gewoon een multiAV connector op waarmee component kunt gebruiken.. Net zoals ik dat op deze ook zie.. Je moet er wel een speciale kabel voor kopen..

[Reactie gewijzigd door SuperDre op 14 juli 2012 16:51]

Ik vraag me af of die 16GB HDD space wel echt een HDD is, HDD's van 16GB lijken mij niet goedkoper dan bijvoorbeeld 120GB aangezien 16GB nergens nog geproduceerd wordt. Het zou wel als intern flash geheugen kunnen of als een SSD wat tof zou zijn voor de prestaties.
16GB flash chip, waarom zou je een 16GB HDD gebruiken?
een 16GB flash chip kost een halve euro qua productie kosten een HDD 10/20 euro.