Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 51 reacties

In plaats van een standaard koeler met een enkele of twee grote ventilators, heeft Gigabyte zijn nieuwste videokaart van een koelsysteem voorzien dat met vijf kleine koelers werkt, die uitstaan wanneer het systeem geen zwaar werk verricht.

De Super OverClock-versie van Gigabytes GTX 680, ofwel de GV-N680SO-2GD, werd van een geheel nieuw koelsysteem voorzien. Gigabyte noemt zijn nieuwe koeler de Windforce 5X, waarbij de 5X naar de vijf koelers en vijf heatpipes verwijst. De vijf koelers blazen haaks op de kaart en het koelblok, waardoor de heatpipes veel langer zijn dan bij koelblokken met normale, grote ventilators. Dat moet een betere warmte-afgifte mogelijk maken en de gpu zou beter te overklokken zijn.

Cijfers kon Gigabyte nog niet geven, omdat de kaart nog in ontwikkeling is, maar de gpu en geheugen zouden flink hoger geklokt worden dan de standaardsnelheden van de GTX 680. Omdat kleine ventilators meer herrie neigen te produceren dan grotere varianten, werd een stukje software aan de kaarten toegevoegd. Via een usb-kabeltje worden de koelers softwarematig uitgeschakeld wanneer de gpu alleen een 2d-beeld hoeft weer te geven. Passieve koeling is dan voldoende. De aparte koeling neemt wel flink wat ruimte in beslag: in totaal zijn drie slots in een behuizing nodig voor de Super OverClock 680. Een prijs is nog niet bekend, een introductiedatum evenmin.

Gigabyte GV-N680SO-2GDGigabyte GV-N680SO-2GDGigabyte GV-N680SO-2GD

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (51)

Wat een vooroordelen allemaal weer. Er zijn geen cijfers bekend. Daarnaast is de oppervlakte van deze heatsink fors groter dan andere omdat de fans daar onderdeel van de hoogte zijn. Met een twee-slots koeler neemt de fan ongeveer de helft van de ruimte in die het koelsysteem nodig heeft. Nu is dat misschien tien of vijftien procent. Dus een grotere heatsink, betere airflow en je hebt al minder luchtverplaatsing nodig. Misschien maakt hij meer herrie onder load dan de grootfannige kaarten maar het is een OC-kaart, vergeet dat niet.
Lijkt me zeer lawaaiig wanneer je zit te gamen.
Verder wel een innovatief design :)
Ben benieuwd naar de standaardclocks en dan met name die van het geheugen

[Reactie gewijzigd door eL_Jay op 5 juni 2012 20:42]

Maar dan heb je je geluidsset lekker op knaller of je headset op toch?

Edit: het lijkt wel alsof iedereen hier héél de dag aan het gamen is, ze staan uit wanneer je in desktop modus rond surft. Een hybride gekoelde 680 GTX, best een aardig idee!

[Reactie gewijzigd door GewoonWatSpulle op 5 juni 2012 21:16]

Niet iedereen kan de geluidsset zonder na te denken op max zetten, en niet iedereen vind een headset lekker gamen. Zelf vind ik dat Asus het erg goed doet met de stille modellen, zelfs op dikke kaarten als de GTX 670.
Los daarvan dan: de airflow is bagger.
De airflow/geluidsproductie ratio is om te huilen.
Hij blaast warme lucht tegen de zijkant, waar de lucht zich door de hele kast verplaatst en wordt afgeremd (lagere airflow)

[quote]Eigenlijk presteert de koeler slecht, maar dat willen we nog even niet bekendmaken aan het publiek [/quote]
Cijfers kon Gigabyte nog niet geven, omdat de kaart nog in ontwikkeling is,
Als je goed naar de foto kijkt zie je dat de fans zuigen dus Pull config. Zie ook: strandtentje in 'nieuws: Gigabyte toont alternatief gekoelde GTX 680'

[Reactie gewijzigd door Damic op 5 juni 2012 22:05]

maar waar vandaan zuigen ze aan de onderkant is snechts een centimeter ruimte tot aan het moederbord...

bovenkant aanzuigen en achterkant uitblazen blijft de beste optie als je het mj vraagt.
meteen afvoeren de kast uit die warme lucht!
bovenkant aanzuigen en achterkant uitblazen blijft de beste optie als je het mj vraagt.
Nou nee dit werkt vele male beter, daar er een flink aantal fouten zitten in jouw aannames!
  • Er zit veel meer ruimte tussen de onderkant koeler en de mobo dan 1cm (+/-3~4cm)
  • Bij naar buiten blazen heb je misschien maar 10% van de opening dan wat de onderkant heeft.
bovenkant aanzuigen en achterkant uitblazen blijft de beste optie als je het mj vraagt.
Meteen naar buiten afvoeren is de beste optie, waar het niet dat de sloten achter op de kast nooit bedoeld waren om warmte aftenvoeren.

Een goede kast met een goede diagonale airflow zal veel meer warmte afvoeren dan de 10cm2 van het slotplaatje waar jij het over hebt.
als ik zo mijn 6870 eens bekijk die een KLEINER koelblok dan dit monster heeft zit er echt niet meer ruimte dan een cm...

het gaat er niet om waar de sloten voor zijn met de videokaarten van de afgelopen 4 jaar worden ze daar voor gebruikt en het werkt en 0.0% van de door de vga gebruikte lucht word opnieuw in de kast gebruikt en van de voor en zijkant word nieuwe verse koele lucht aangevoerd.
Naast dat de ruimte voor de airflow belabberd is is het ook gewoon oerdom om van boven naar beneden lucht te blazen, sommige mensen hebben hun kast namelijk plat liggen (mobo horizontaal ipv verticaal). Nu komt dan de warme lucht tegen het mobo, komt omhoog en wordt het opnieuw ingezogen.
Naast dit alles worden de koelers via _usb_ aangestuurd met een apart stuk software! Oftewel, als je besluit om te dual booten naar een ander os dan windows zit je alsnog in de herrie. Iedere videokaart die ik voorheen gehad heb had gewoon een simpel sensortje zitten op de kaart die de temperatuur uitlas en aan de hand daarvan de fan aanstuurt, is het dan zo veel moeilijker om dat nu ook te doen ?!?

Al om al zit je dus met een kaart die tijdens het gamen een hoop extra herrie produceerd, een niet goed doordachte airflow heeft, 3 slots ipv 2 in beslag neemt en afhankelijk is van extra software die zeer waarschijnlijk beperkt zal zijn tot windows.

Het concept is leuk en vernieuwend, daar scoort gigabyte wel punten mee, maar de uitvoering is ronduit slecht.
van boven naar beneden lucht te blazen
Begrijpend lezen is ook best handig, in de tekst, staat er dat de fans zuigen, en niet blazen.
Is trouwens ook te zien op de foto's.
Naast dit alles worden de koelers via _usb_ aangestuurd met een apart stuk software! Oftewel, als je besluit om te dual booten naar een ander os dan windows zit je alsnog in de herrie.
Dat is meer een theoretisch probleem dan een echt probleem.

High end gamekaarten worden voornamelijk in Windows bakken gestopt, en denk dat de markt waar deze kaart voor bedoelt is minder dan 5% dual boot heeft.

Voor die 5% zijn er genoeg alternatieven zoals de ASUS DC-II
Inderdaad. Die 40mm fans staan nu niet echt bekend om hun zachte zoem en enorme luchtverplaatsing.
Het heeft wel iets weg van een 3Dfx Voodoo 5 6000. Die had er 4 of 8 van 40mm.

Wat een laat nieuwsbericht overigens. HWI had al een bericht met deze kaart op
30 april. En TechPowerup al op 20 april

[Reactie gewijzigd door BITSthatBYTE.eu op 5 juni 2012 21:55]

Verder wel een innovatief design :)
Inderdaad, lekker terug naar af...

Kleine koelers hebben niet alleen minder airflow en zullen dus harder moeten blazen om dezelfde hoeveelheid lucht te verplaatsen (oftewel meer herrie), het geluid dát ze maken is ook nog eens van een hogere frequentie wat over het algemeen als vervelender wordt beschouwd dan lagere toonhoogtes.

De enige reden voor Gigabyte die ik kan bedenken om deze grootte fans te gebruiken in deze positie is het feit dat je videokaart anders enorm dik/breed wordt met grotere ventilatoren.

De kwestie van langere heatpipes en een stukje software dat de fans alleen laat draaien in 3D mode is niet afhankelijk van de koelers, maar vooral van het design van je koelblok (wat ook mogelijk maakt om passief te koelen in 2D mode).
Die fannetjes doen me denken aan die 10K rpm dingen in servers... daar wil je niet naast zitten de hele dag, want daar wordt je gek van.
Natuurlijk hoeven deze dingen een stuk minder intensief te koelen, dus het zou nog best eens kunnen werken. Ik ben erg benieuwd, we hebben immers een trend gezien naar steeds grotere en grotere ventilatoren op zowel GPUs als CPUs en in voedingen om het geluid te drukken, dan is een ontwerp met 40mm (oid) fannetjes in mijn ogen een gewaagde.
Hier moest ik ook gelijk aan denken. 10 van die 40mm fannetjes op een rij, vol vermogen blazen in een data-center.
Ja is erg vervelend als je voor een uurtje kabeltjes moet staan patchen met 60 van die zuisdingen om je heen 8)7

Alleen minder dat ze deze naar het moederbord toe laten blazen, kan opzich ook niet anders, maar nu hoopt er wel een hoop warmte op daarzo. En aangezien je chipset/cpu daar ook zit, lijkt het me niet heel erg bevordelijk voor je temperaturen.

[Reactie gewijzigd door niekdejong op 5 juni 2012 20:52]

Als je goed naar de foto kijkt zie je dat de fans in een pull-configuratie zitten.
Off-Topic: Ik zit er dus de hele dag naast ( 9 uur per dag dan wel) en je krijgt er koppijn van

On-Topic, dit lijkt mij inderdaad ook heel veel herrie produceren, gelukkig game ik niet( heb dus ook niet zo'n kaart nodig) maar lijkt me niet erg prettig
Nou, dat kan tegenwoordig best meevallen: wij hebben op het werk een nieuwe HP-server staan, met een stuk of 8 van die kleine turbine-fannetjes er in, die ligt op een bureau op de werkvloer voor testdoeleinden en ik moest er echt even voelen om er achter te komen of 'ie aan stond of niet, zo stil is 'ie!

Toegegeven, hij is nog niet heel druk, maar normaalgesproken is het alsof er een vliegtuig opstijgt als je naast zo'n ding staat.
Mooi om te zien dat er eens wat anders gedaan wordt.

Aan de andere kant hoe kleiner de fan hoe meer toeren de fan moet draaien om lucht te verplaatsen en hoe meer herrie de fans maken. Wat dat betreft lijkt mij dit een flinke misser.

Het is niet voor niets dat voor PC's we de afgelopen jaren van 40 en 60mm fans naar 80 en 120mm fans gegaan zijn. Een grotere fan werkt gewoon veel beter dan een kleine.

[Reactie gewijzigd door PilatuS op 5 juni 2012 20:44]

maar als je er dan weer meer gebruikt, kan je ze weer op lagere toeren laten draaien..
Toch denk ik wel dat er flink wat geluid uit komt, wat eigenlijk geen probleem is, als dit echt alleen tijdens het gamen is. Ik bedoel, wie gamed er zonder flink wat geluid uit zijn speakers? Dan hoor je die fannetjes toch niet

[Reactie gewijzigd door -Markster- op 5 juni 2012 20:47]

Bij de buren is deze al een paar keer aanbod geweest. Toch blijf ik het een interessant concept vinden. Het zou pas lachen zijn als een alternatieve koeling zoals deze de lightning en de matrix voorbij gaat :)
Ja, eerste waar ik idd aan dacht is dat je veel meer geluid krijgt. Maar dat staat ook al in het artikel. Toch kopen mensen dit soort kaarten niet echt vanwege de geluidsproductie denk ik.
Lijkt me best een goed concept, omdat de warme lucht vanuit de koelvinnen minder langs het pcb zal moeten. Maar die kleine fans gaan wel een probleem vormen. Het is leuk dat ze softwarematig gecontroleerd worden wanneer de kaart weinig doet, maar ze zullen nog altijd veel herrie produceren tijdens het gamen. Ergens begrijp ik deze gok van Gigabyte dan ook niet helemaal...

[Reactie gewijzigd door Bansheeben op 5 juni 2012 20:45]

mij lijkt dit soort koeling ideaal! Maar dan liever op een kaart in het midden segment. In 2D muisstil (multimedia) en als het nodig is kan je toch nog aardig een game spelen. Ik heb zelf tijdens het gamen 9 van de 10 keer een headset op dus het geluid hoor ik dan toch niet, beter als het volume van de TV hoger te zetten om de fans niet te horen.
Ik heb nu nog een mediacenter en een "budget" game PC in dezelfde kamer staan, en dat voornamelijk omdat de mediacenter bijna geheel passief gekoeld is. (stroomgebruik is in mijn geval minder belangrijk zit in de huur kosten erbij).

Ik denk dat hier wel een markt voor is, misschien geen super grote. Maar daar kan je de productie gewoon op aanpassen.
Ik ben zeer benieuwd naar de nieuwe koel methode.
Ik vraag me nu al af hoeveel geluid de 5 ventilators maken. En ze zeggen dat je met deze methode hoger kan OC'en, hoeveel hoger kan dat zijn?
Hoe zuinig is de GPU vergeleken met de normale GTX 680 of een GTx 680 OC die met 2 ventilators wordt gekoeld.

(ik weet dat deze vragen niet beantwoord kunnen worden, maar dit zijn wel de vragen die als eerst in me opkomt)
Gezien de montage van de fans lijkt het mij eerder dat ze lucht door de koeler heen zuigen ipv er doorheen blazen.. tenzij de bladen van de fan natuurlijk andersom zitten..
Het enige nadeel aan de opstelling zijn de kleine fans , niet dat het luid word of zo maar ik zie hier al stof en slijtage om de hoek kijken , als er een fan uitvalt heb je dat ook niet zo 1,2,3 in de gaten.

Ik verbaas me altijd nog waarom fabrikanten geen tunnel of schelp koeling gebruiken welke 10 x zo efficiënt zijn , minder fans nodig betere koeling en minder lawaai met meer lucht verplaatsing.