Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 35 reacties

Het derde World Rally Championship-spel van de Italiaanse gamesontwikkelaar Milestone verschijnt in oktober dit jaar. WRC 3 wordt gemaakt met de volledig nieuwe Spikengine en verschijnt voor de PS3, Xbox 360, pc en PS Vita.

Voor de nieuwe iteratie van het World Rally Championship-spel maakt Milestone een volledig nieuwe grafische en game-engine. Het spel zal meer dan vijftig officiële rallyteams bevatten, evenals de officiële gebruikte rallyparkoersen. De beschikbare auto's zijn voorzien van nieuwe modellingtechnieken, waardoor de handling levensecht moet lijken. Nieuwe features zijn beter vormgegeven toeschouwers, rallyfases en vernieuwde 'introcinematics'.

Uitgever Black Bean Games denkt dat de derde versie van het spel meer mainstream-gamers zal aanspreken.

World Rally Championship 3 screenshots World Rally Championship 3 screenshots World Rally Championship 3 screenshots World Rally Championship 3 screenshots World Rally Championship 3 screenshots
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (35)

Ng meer mainstream, dit terwijl elke rally fan toch wel zit te wachten tot er eindelijk iets nieuws komt dat kan concurreren met Richard Burns Rally.
Helemaal mee eens. Ik snap dan ook niet dat ze "hopen" dat het "meer mainstream spelers" aan gaat spreken. Dat is de enige groep die ze aanspreken tot nu toe.

RBR mag dan het andere uiterste zijn, de vorige twee WRC games en alle drie de Dirt spellen kunnen ook bij lange na niet aan de oude CMR games tippen. Dat waren echt geen sims, maar toch een stuk interessanter. In de WRC en Dirt games plakt je wagen aan de weg en moet je de handrem aantrekken (en dan ook geen tikje, maar meteen twee seconden vast houden) om de kont van de auto in beweging te krijgen. Manoeuvres als een "Swedish flick" zijn er niet bij. Wat net zo erg (zoniet erger) is, is het feit dat alle wegen 7 meter breed zijn, wederom om dat "mainstream" publiek maar aan te spreken (als iemand deze opmerking niet snapt: zoek eens een filmpje van een willekeurige rally op - gemiddeld zijn de wegen niet eens half zo breed). Deze rally games hebben weinig met rally te maken helaas.

@ lars_jj: wat hoort er dan nog onder het kopje realisme? Hoe de wagens rijden en reageren is in elk geval ook absoluut niet realistisch (en wat mij betreft, ook niet boeiend, kinderlijk eenvoudig).
Hoe bedoel je dat? Bij RBR of juist de huidige games?

Mijn punt is niet dat RBR niet realistisch is, maar het is ook niet de hemel op aarde zoals necrodethmortem lijkt te beweren (correct me if I'm wrong). Dan heb ik het voornamelijk handling en de nuances tussen de auto's en welke real world reacties een auto geeft op input of de weg.

Op wat je eerder zegt, Dirt en de reboot WRC's kunnen absoluut niet tippen aan de oudere WRC's en CMR's, maar dat ben ik ook niet helemaal met je eens. True, ze zijn veel minder trouw aan echt rally rijden, maar toch vind ik ze een hogere fun factor hebben. Op bepaalde vlakken zijn de huidige games wel echt superieur, ook al is dan niet aan hoe trouw ze zijn aan echt rally.
Dat is wellicht ook de bedoeling, maar als ik realistische racegames wil spelen denk ik niet als eerste aan CMR of WRC. Ook de oude niet.
RBR is uiteraard niet de hemel op aarde, maar er is nu eenmaal geen alternatief.

Studios vinden het blijkbaar niet de moeite om een spel met dergelijk realisme te ontwikkelen, omdat ze hun rap rap in elkaar geflanste arcade racers met wat blinkende graphics makkelijk denken te verkopen aan casual kopers, die er een paar weken hun plezier aan hebben en dan iets anders gaan consumeren.

Nochtans als je ziet hoeveel diehards nog dagelijks RBR spelen, lijkt het mij toch niet zo dom om toch een meer sim-gerichte game te ontwikkelen. De aanvankelijke verkoop zal misschien niet overweldigend zijn, maar er is een vl groter potentieel voor een trouwe fanbase waar ze veel langer op kunnen teren, bv dmv DLC ofzo. En onderschat ook niet de mond op mond reclame.
Vergeet ook niet dat, hoewel de dirt series erg mainstream en meer gericht op arcade is, je ook de hulpmiddelen voor een groot deel kan uitzetten. Voor de echte rally racer is het natuurlijk geen sim dan maar het komt een heel aardig eind. (puur op de handling niet op alle usa monster energydrink hype bullsh!t er om heen.)
De groep die RBR echt leuk vindt is behoorlijk klein vergeleken met de groep die smult van de mainstream games. Ik vind een beetje realisme wel gaaf, maar RBR is voor mij echt totaal onspeelbaar vanwege het ultra-realisme. Grote kans dus dat een RBR concurrent er voorlopig niet gaat komen :\
Niets kan nu nog concurreren met RBR, want die game is al 8(!) jaar oud...
RBR is erg lastig en heeft goede physics, maar als we het over realisme gaan hebben komen er meer dingen bij kijken dan een hoge moeilijkheidsgraad en goede physics (die nu ook niet meer zo super zijn als toen...). Niet dat het een slechte game is!

Dan zijn er ook nog games als Live for Speed, iRacing en rFactor... Of nog recentelijker: Racer. Als je realistische racers wilt, zijn dat leuke alternatieven...
Eerste rally-spel wat ik ooit speelde was Colin Mcrae Rally 1, op de Playstation. Sindsdien heb ik geen rally spel meer aangeraakt.

Deze ziet er grafisch goed uit. Ben benieuwd!


edit: typo.

[Reactie gewijzigd door RobinDraaijer op 4 april 2012 16:32]

Dirt 3 was grafisch ook best mooi hoor.
Mooier als de afbeeldingen die hierbij staan.
Misschien kun je daar ook nog eens naar kijken :)
Best leuk om te spelen.
Ben Dirt 3 op het moment aan het spelen en ben het nogal oneens met bovenstaanden over dat "wegen van 7 meter breed", 2 seconden handrem aantrekken is zwaaaar overdreven en dat plakken aan de weg valt ook wel mee. Ja, in die Trailblazer klasse voelt het wat "need for speed"-erig aan, maar da's niet gek met die boekenkasten van spoilers op die wagens. Het zal het vast qua realisme af kunnen leggen (vooral de (bemoei-)hulpmiddelen moeten even goed ingesteld zijn) tegen RBR, maar het moet voor de meeste mensen ook nog leuk blijven en geen frustratiefestival vanwege setups enzo.

Daarnaast ziet het er inderdaad prachtig uit, het is jammer dat je daar tijdens de race niet zoveel van meekrijgt (maar wel mooie replays kijken).

Ben hier ook wel benieuwd naar. Speel nu Dirt vooral vanwege gebrek aan beter; was altijd groot CMR fan en een rally-only game kan er altijd bij wmb.
Misschien heb je dan ook de vooruitgang niet gevolgd op het grafische gebied want deze screens geven m.i. niet een hoogstaand gevoel .

p.s. mainstream is er inderdaad genoeg al en RBR zou een graag gezien vervolg willen onder de liefhebbers . Helaas zijn er weinig racespellen die beide mogelijkheden aanbieden . Ook formule 2010 en 11 zouden zogenaamd ook een simulatie mogelijkheden hebben maar was niet het geval .
Op de plaatjes zie ik al een paar haarspeldbochten. Toch iets wat al lang niet meer voorkomt in Rally race games. Ik heb er dus wel goede hoop in dat het wel een interessante game kan worden voor de rally fan!
Heb je ooit de Colin McRae spellen gespeeld? Die hebben toch echt haarspeldbochten ;)
Ik neem aan ook de vorige WRC games...
Die heb ik zeker gespeeld. Zowel cmr 2 tot 2005 + wrc 4 t/m evolved.

Heb me zeker vermaakt met al die games.

In moderne rally games (dirt en deze wrc serie) was de trend steeds meer bredere wegen (zoals eerder genoemd), laffe bochtjes en korte tracks.

Dan lijkt mij deze wrc toch meer terug te gaan naar iig wat moeilijkere tracks.

Overigens hoop ik ook dat zelf schakelen weer eens een voordeel geeft (controle over je snelheid) tegenover automatisch schakelen, want in de laatste rally games was automatisch altijd beter dan manual...

Terwijl zelf schakelen tot meer fun/uitdaging leidt, wat mij betreft.
Als je het zo uitlegt deel ik je mening ;)
Ik speel de Dirt games ook graag en hier zitten nog zat haarspeldbochten in. Ook moet ik zeggen dat er vaak nog behoorlijke enge (als in smal) stukjes in. De tracks zijn idd vaak erg kort.
Het is inderdaad niet te vergelijken met oudere games, maar telt dat niet in alle genres tegenwoordig?

Zelf schakelen is tegenwoordig idd alleen nog maar op de juiste toeren op een knopje duwen, het lijkt op de rijstijl niet veel uit te maken. Maar dan moet je ook weer een stuurtje met pook hebben, want handmatig schakelen op een controller is voor mij nooit een succes geweest...
Dirt 1 had er ook een paar leuke in japan heur. Ben het ook eens met SuBBaSS hierboven, het is zeker geen sim maar dirt 3 is een heel aardige middenweg tussen een sim en echt arcade, met ook zeker een heel aantal hulpmiddelen die je uit kan zetten.
Het ziet er ook nog eens goed uit en persoonlijk vind ik die 3 x terugdraaien optie wel heel handig, ik crash altijd 2 meter voor de finish, vrij frustrerend als je de rest van de race 100% clean rijdt...
Hoewel de standaard hoger ligt, was CMR toch wel echt een van de bazen games op rally gebied.
Heb wel weer zin in een echte Rally game en dan bedoel ik niet zo'n game als Dirt 3 waar al die show rommel in zit wat niks met rally te maken heeft.

Ah de herinneringen aan Rallisport Challenge blijven altijd maar in mij opkomen bij elke nieuwe rally game. Wat een geweldige games waren dat en ver voor kwa grfx. Dice heb ik vroeger nog een mailtje gestuurd met de vraag of er ooit nog een deel 3 kwam, maar dat zit er niet meer in helaas door teleurstellende verkoopcijfers.

Misschien word dit dan wat we zullen het zien.
Rallisport 1 & 2...he-le-maal grijsgespeeld! Die 2 spellen zijn nu nog met name de reden dat ik de good old Xbox1 nog in bedrijf heb.

Ik zit eigenlijk helemaal niet te wachten op realistische rallygames... RBR, CMR, Dirt... dat is niet mijn ding. Ik wil gewoon een arcaderacer to the max! Sega Rally was de laatste vette rallygame die ik gespeeld heb, alleen is daar de framerate 1 grote treurnis.

Maar het gevoel van opspattend modder, gladde sneeuwwegen en stoffige woestijntracks komt toch het best tot zijn recht met een no-nonsense arcade rally game, uiteraard met niet-realistisch schademodel, want ik wil natuurlijk wel kunnen gooien en smijten, en niet weggetakeld worden omdat mijn carterdeksel lek is door een rots die in de berm ligt 8)7
Ik maar denken dat WRC over rallyracen gaat. Naief, want het gaat natuurlijk om de mooie natuurplaatjes.
Ow wacht even, op de 3e screenshot zie ik iets dat op een auto lijkt ;)
ik denk dat ze dat doen omdat de auto's er wel ok uitzagen in de vorige WRC delen.
de omgeving was echter bagger, net als het geluid, de turbo klonk als een kruimelzuiger en met geluid van de motoren als een pull-back autotje dat je tever naar achter trok
Vond CMR 2005 wel mooi en heb deel n van dit spel ook gespeeld. Wel leuk maar je bent er helaas zo klaar mee. Daarnaast leek het parcours ook overal hetzelfde, maar ik denk dat ik deze wel weer ga proberen.
Mooi dat deze ook uitkomt op de Playstation Vita. Met deze graphics haal ik hem dan zowieso in huis!
De vorige delen voelden erg Arcade aan vond ik.
Ik hoop dat dit wat realistischer aan gaat voelen dan de voorgangers.
Naar mijn idee was Colin McRae Rally 2005 wel de laatste serieuze rallygame. De kampioenschappen bestonden toen ook nog uit 12 stages.

Bij Dirt 1 waren de vrachtwagens wel een goede toevoeging....
Ik heb deel 1 even een uurtje geprobeerd, en ik vond hem ontzettend tegenvallen. Graphics waren niet wat ik ervan verwacht had, en de physics was helemaal een drama. Ik snap best dat je een game maakt die de mainstream aanspreekt, maar maak dan in ieder geval wat fatsoenlijke moeilijkheidsgraden in, zodat iemand die iets serieuzer wil rijden hier ook mee uit de voeten kan. Deel 2 is helemaal aan me voorbij gegaan moet ik eerlijk zeggen, en deel 3 zal ik zeker een kans geven, maar het moet wel echt een stuk beter worden dan deel 1, want die viel gewoon echt tegen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True