Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 66 reacties

Valve wilde het mogelijk maken om de PlayStation 3-versie van Counter-Strike: Global Offensive tegen de versies voor de pc en OS X te spelen. Na een bčtatest van de shooter gaat het bedrijf die optie echter weer uit de game schrappen.

Valves Chet Faliszek liet tegenover website Joystiq los dat het bedrijf de crossplatform-functionaliteit van Counter-Strike: Global Offensive wil laten vallen. "De bètatest heeft duidelijk gemaakt dat we niet alleen de bètaclient, maar ook de pc-versie van de game na release regelmatig willen updaten", stelt Faliszek. "Om dat te bereiken moeten we de platforms scheiden, zodat het ene platform het andere niet in de weg zit. Daarom hebben we het idee van cross-platform spelen laten vallen en daarmee hopen we uiteindelijk elk individueel platform sterker te maken."

Valve kondigde in augustus aan dat de PlayStation 3-versie van Counter-Strike: Global Offensive gespeeld zou kunnen worden tegen de versie voor Windows of Mac OS X. Valve kan voor de versies voor Windows en Mac OS X zelf bepalen wanneer het patches of updates vrijgeeft. Bij de consoleversies van het spel, dat ook verschijnt voor de Xbox 360, is dat niet het geval. Updates moeten ter goedkeuring langs platformhouders Sony en Microsoft, die elke update aan een uitvoerige test onderwerpen. Dat maakt dat het patchen van consolegames langer duurt. Valve wil het patchen van de versies voor Windows en Mac OS X daar kennelijk niet op laten wachten.

Counter-Strike: Global Offensive
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (66)

Snap het probleem eigenlijk niet helemaal, je kan patches toch laten uittesten en on hold zetten, voordat deze word uitgebracht? kan je ze allemaal tegelijk uitrollen.

Nontheless jammer, ik weet niet hoe de balans zou zijn geweest, maar het leek mij wel een interessante optie.
Ooit ergens gelezen dat het uitbrengen van patches op de PS3 kosten met zich meebrengt. Volgens mij had Double Fine hier last bij het patchen van Brutal Legend, waardoor de game een bepaalde bug heeft waarbij save games niet meer geladen kan worden. De patch is er wel, maar de uitgever wil de kosten niet maken voor het uitbrengen hiervan.

Misschien dat ze bij Valve hier ook niet op zitten te wachten.

[EDIT]Nu met bron.

[Reactie gewijzigd door Stefandepefan op 6 maart 2012 14:56]

Console gamers zouden afgemaakt worden door de PC kant.

Keyboard + Muis is gewoon superieur aan controllers. Maar inderdaad, het had wel interessant geweest om zo'n grote game cross-platform multiplayer te zien hebben.
nieuws: Counter-Strike: GO op PS3 speelbaar met muis en toetsenbord

PS3 versie is speelbaar met DS3 controller, Move of met muis en toetsenbord!
Het kan mss wel, maar 95% van de gamers speelt nu eenmaal met zijn controller. Je zou ook kunnen stellen dat de pc-gamers maar een controller moeten inpluggen, wat ook volledig ondersteunt werkt en geen probleem is. Echter is het niet realistisch dat de pc-gamer een controller heeft, en nog veel minder dat elke console-eigenaar hier een muis en toetsenbord bijheeft. Daarnaast heb je dan nog de Xbox360, die plots geen muis en keyboard controls zou hebben.

Pc-gamers prefereren nu eenmaal hun muis om mee te spelen en vice versa, dus het probleem zou blijven.
I will just drop this here. Het aantal console gamers dat met een muis+toetsenbord speelt is namelijk miniem.
met de game UnrealTournament had je op de console een optie; vs console / vs computer - al dan niet met muis-keyboard

ofwel; wil je niet tegen pc gamers, dan gebeurd dat ook niet!
Dat was ook de bedoeling bij CSGO, van beide kanten.
Wat een achterhaald idee. Begrijp me niet verkeerd, ik ben pc gamer. Shadowrun bewees destijds dat het prima te balanceren is zonder handicaps te geven en prima werkt (geweldige game trouwens).
Of die functie later activeren wanneer ze weten dat de spel genoeg gepacht is.
Of willen ze de komende 10 jaar nog gaan patchen?

Edit betekent het dan dat de spel op dag 1 al niet klaar is?

[Reactie gewijzigd door raro007 op 6 maart 2012 14:36]

Edit betekent het dan dat de spel op dag 1 al niet klaar is?
Een spel zal nooit 100% bug vrij zijn, dus in dat geval blijven ze patchen idd
verder is het natuurlijk een compatief spel, en moet de balans ook goed blijfen, en daar blijven ze (Valve kennende) ook nog heel wat jaartjes aan werken

en natuurlijk wat REDSD zegt!

[Reactie gewijzigd door Sinester op 6 maart 2012 14:45]

CSS wordt nog wel een gepatched, het is niet ondenkbaar dat de ondersteuning aardig wat jaartjes door blijft gaan.
Maar volgens mij willen ze juist dat hun patches op de Windows/OS X niet on hold gezet worden. Ze zijn juist goed in snel updaten en niet tijden wachten (wat dus wel gebeurd als de update gecontroleerd moeten worden door Sony en Microsoft).
Dat gaat simpel weg niet lukken omdat counterstrike altijd een hele competitieve game is geweest. Als er een bug of iets dergelijke inzit of een balance issue moet deze er zo snel mogelijk uitgehaald worden zodat de competitieve kant van counterstrike er geen last van gaat krijgen.
Ik verwacht hier nu een hoop negatieve reacties op, maar ik verwacht dat ze hier een goede keuze gemaakt hebben.

Als het technisch te veel complicaties oplevert en daardoor de ervaring tijdens het online gamen niet ten goede komt, dan kan je dit beter schrappen.

Wellicht leggen de Xbox en PS3 SDK's beperkingen op waardoor niet alle controle bij de developer aanwezig is.

Het is jammer, maar waarschijnlijk de beste keuze.
De grootste reden is dat patches op consoles door MS & Sony goedgekeurd moeten worden en ook verspreid worden door beide. Als je je game eenmaal op Steam hebt, staan dan ben jij als ontwikkelaar degene die bepaalt wanneer een patch gereleased wordt. Maw als je cross platform play wil toestaan moet op de betrokken platformen tegelijk gepatched worden. Door de goede spelerfeedback in de beta is Valve opeens geinteresseerd in het patchen en up to date houden van hun titel (support voor CS/CSS was vroeger dramatisch at best) kiezen ze ervoor om de platformen te splitsen zodat ze iig 1 platform overhouden waar ze volledige controle over hebben.

Die bureaucratie is ook de reden waarom met name Treyarch heel erg z'n best heeft gedaan om heel veel aspecten van game balance en security in hun serverside playlist updates te stoppen in plaats van clientside. Zo kunnen ze veel dingen toch hotfixen zonder eerst op toestemming te wachten van MS & Sony.

Ik snap het wel van Valve, maar ik vind het toch jammer. Ik had graag gezien dat cross platform play wat meer van de grond kwam. Nu is een shooter niet de beste optie vanwege de verschillende input devices en de voor/nadelen van beide opties. Ik had toch graag een nieuwe (hopelijk succesvolle) cross platform titel te zien. Ik heb namelijk genoten van Portal 2, dat werkt prima.
Maar je zou dan toch ook kunnen stellen dat zolang de versies gelijk zijn, dat cross-platform (PC/MacOS-Xbox/PS3) mogelijk is. Stel dat er een hotfix komt voor de PC en 2 weken later is die fix er voor de Xbox/PS3, dat alleen die 2 weken niet tegen elkaar gespeeld kan worden. Zodoende hou je toch de mogelijkheid om tegen elkaar te spelen ongeacht het platform en kan je toch heel snel een update uitrollen, in ieder geval voor de PC-achtigen.

Tuurlijk als het spel uit komt, zal er met regelmaat een hotfix zijn waarbij de consoles dan moeten wachten, maar na een jaartje is de updatefrequentie dusdanig dat dit geen issue meer mag zijn. En als de hotfix niet critical is, zou je ook kunnen wachten tot alle systemen tegelijk geupdate kunnen worden.

Persoonlijk denk ik meer dat het een probleem is om de console spelers op het zelfde niveau te laten spelen dan de PC-spelers, lettende op hun skills. Denk dat uit de beta komt, dat de consolegames totaal niet kunnen meekomen, zoals ook al uit een andere test met een andere game bleek. Dit is dan een hele chique oplossing om niet toe te hoeven geven dat het zo is, ook al speelt de consoler met kb/mouse.
Microsoft had ook al een keer crossplatform FPS proberen doort e voeren maar heeft dit destijds niet gedaan. Laterna bleek dat de beste console FPS spelers geen partij waren voor de gemiddelde PC FPS speler. Het zou mij niet verbazen als Valve tot vergelijkbare conclusies is gekomen en derhalve besloten heeft om geen touwtje tussen deze twee cetgorien te binden.

Ik kan me ook voor stellen dat er verschillende patch onderdelen zitten tussen beide versies waardoor het wellicht moeilijker is om de versies met elkaar online te laten uitsyncen.
Wel een goed idee op PC spelers zelf te kunnen laten bepalen welke versie ze spelen. De CS community is hier wel redelijk gevoelig voor en zou misschien een oudere versie boven een nieuwere prefereren omdat bepaalde dingen daar in volgens hun beter zijn.
Weet niet of je handmatig kunt updaten...

Het wordt onder Steam uitgebracht, en daarin zit hun eigen versiebeheer. Start Steam op, en al je games worden automatisch geupdate naar de laatste versie.
Als een oudere versie populair blijkt zullen er waarschijnlijk snel genoeg gecrackte exemplaren met een bepaalde update op het net verschijnen. Maargoed, het is niet waarschijnlijk dat zoiets erg aan gaat slaan, tenzij Valve er echt een potje van maakt.
Natuurlijk wil je niet wachten op het langere patch traject van de consoles als je de PC versie speelt. Maar belangrijker nog dan dat is dat de console speler geen schijn van kans maken tegen de PC spelers. Je wilt niet in een team zitten met console spelers die gewoon gehandicapt zijn door hun platform, of spelen tegen spelers die de moeite van het schieten niet waard zijn.

Goede zaak dus dat ze de platformen van elkaar scheiden. Dat maakt het voor alle platformen een stuk leuker om te spelen :)
Daarom zijn er ook auto matchmakings ... (zie filmpje)
Naast dat het patchen moeilijk synchroon te maken valt is natuurlijk ook het grote verschil controller vs. muis & toetsenbord niet te verwaarlozen.
Ik geloof niet dat een controller ook maar in de buurt van pc kan komen met reactietijd, draaien, etc.

offtopic:
Ik hoop echt dat de 1.6 en Source community beide overstappen en zo een grote competitie hebben en denk dat heel goede anti-cheat hier bij zal helpen. Aantal cheaters in source is extreem hoog en moeilijk te detecteren vaak (skill vs. cheats)


En zo mogen nu ook het cross platform play uit de teaser halen :)

[Reactie gewijzigd door Dondorp op 6 maart 2012 14:35]

Ik neem aan dat ze de toesenbord + muis functie van de PS3 hadden gebruikt.
( zoals bv. Unreal Tournament 3 )
Jammer, ik keek hier naar uit. Mijn PC heeft kortluiting gehad dus mijn laptop zou dit spel niet trekken. Als ik met de PS3 clan warretjes zou kunnen spelen met vrienden zou perfect zijn.

Mits er keyboard/muis ondersteuning is ozls UT3 dat had uiteraard, fps spelen op consoles is bijna frustrerend te noemen soms..

Edit: Is het niet zo dat Valve, Steam voor PS3 heeft uitgebracht? dan kunnen ze via hun eigen platform de updates uitbrengen neem ik aan?

[Reactie gewijzigd door BigBrotha op 6 maart 2012 16:12]

En zo zullen ze nooit verder komen binnen games om ze cross-platform te maken, er zal altijd wel weer 1 of andere vage reden zijn waarom ze er vanaf zien (buiten de muis/keyboard vs joypad - maar dat is nooit op grote schaal op middenniveau uitgezocht).

Het is jammer, volgende poging dan maar weer.
is er al bekend wanneer dit spel uitkomt?
http://store.steampowered.com/app/1800/ "Begin 2012". Kan dus morgen zijn of 30 juni :)
OSX zal wel tegen pc speelbaar zijn, maar pc en osx niet tegen ps3, wat ik ook begrijp.

Muis en toetsenbord combi is toch wat sneller en nauwkeuriger als een joypad..

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True