Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 110 reacties

De nieuwe jailbreak-methode waarmee de beveiliging van de iPhone 4S is te ontgrendelen werd binnen 24 uur meer dan een miljoen keer gedownload. Het aantal daadwerkelijke jailbreaks lag lager, en bereikte bijna een miljoen na drie dagen.

Aan Cult Of Mac liet een van de ontwikkelaars van de zogenaamde Absinthe-jailbreak weten de mijlpaal van een miljoen binnen 24 uur te hebben overschreden. Daarmee is deze nieuwste jaibreak-tool een van de populairste ooit. Het aantal downloads is opvallend, omdat op de eerste dag alleen nog maar een Mac-versie beschikbaar was. De Windows-versie verscheen een dag later.

Uit later gepubliceerde cijfers bleek dat niet elke downloader meteen aan het jailbreaken is geslagen. Na drie dagen hadden bijna een miljoen gebruikers hun iOS-apparaat van de beveiliging ontdaan. De helft van de jailbreaks werden uitgevoerd op iPhones, terwijl de iPad 2 ongeveer 300.000 keer werd ontgrendeld. Daarnaast werd de tool nog ongeveer 150.000 keer ingezet voor een iPad 2 die al eerder gejailbreakt werd: wie zijn iPad 2 nog op iOS 4 had draaien kon een oudere jailbreak-tool gebruiken, die op iOS 5 niet werkt.

De Absinthe-jailbreak werkt voor de iPhone 4S en iPad 2 met iOS 5. Bij de release lieten de ontwikkelaars weten moeite te hebben gehad om de A5-chip die in beide apparaten draait te kraken. Het is mogelijk dat het gebruikte lek in een volgende versie van iOS wordt gedicht. Ontwikkelaars van jailbreak-software zijn in een constant kat-en-muis-spel met Apple verwikkeld, waardoor er in de geschiedenis veel nieuwe jailbreak-software is uitgebracht.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (110)

Jailbreaken om gratis apps te downloaden is gewoon triest. Hoeveel apps heb je nou nodig? 80% van de apps zijn 99 cent en daar verdienen de developers al bijna niets op. Zet er een keer per half jaar 20 dollar/euro op en je hebt binnen een jaar 40 apps op je iPhone staan.

En het excuus 'ik wil graag een app testen voordat ik hem koop' slaat al helemaal nergens op. De meeste populaire apps hebben veel ratings, youtube filmpjes, screenshots en reviews. En als je de app download én hij werkt niet dan kan je ook nog een refund krijgen.

Heb zelf een 4S maar ik zie de meerwaarde van een Jailbreak niet.. heb in het verleden alleen maar gemerkt dat de batterij (nog) sneller leeg gaat (bij iPad 1/2 en iPhone 4).
Je kan veel meer dan dat, zoals apps draaien die niet aan de AppStore regels voldoen. Denk aan WiFiFoFum, compilers, lighttpd, themes, SBsettings, etc. Ook kan je dan de killswitch uitzetten waarmee Apple remote apps kan verwijderen, Push Notifications tweaken, security patches, enz enz.
Ook kan je dan de killswitch uitzetten waarmee Apple remote apps kan verwijderen
Ook dat gebeurt zo vaak (nog nooit meegemaakt en ik heb al een iOS device sinds de tweede iPod Touch)

Verder zijn al die jailbreak apps zo brak gemaakt dat je snapt waarom ze niet in de App store staan. Of zijn ze overduidelijk illegaal zoals emulators.

[Reactie gewijzigd door sanderev66 op 24 januari 2012 09:35]

Ook dat gebeurt zo vaak (nog nooit meegemaakt en ik heb al een iOS device sinds de tweede iPod Touch)
Maar het kan wel gebeuren. Het is hetzelfde idee als de zwartelijst updates van Brein. Iemand kan bepalen dat iets uit de lucht moet en dat gebeurd dan ook met pas achteraf berichtgeving door oplettende mensen. Apple en openheid gaan niet samen.

Ik vind het geen prettig idee dat een bedrijf meer controle heeft over mijn telefoon (die ik vrijwel continu gebruik voor o.a. vertrouwlijke informatie) dan ikzelf.
Ik wilde net zeggen, volgens mij heeft Apple die switch nog nooit gebruikt en er zijn al zat momenten geweest waar ze dat hadden kunnen doen (apps die al gedownload waren maar niet aan de App Store regels voldeden bijv.)
Waarom kijken de Apple ontwikkelaars dan zo goed naar de Cydia ontwikkelaars, er zijn nogal wat zaken overgenomen in iOS5 die in iOS4 uitsluitend via cydia te krijgen waren.
Je kan er veel meer mee. Maar 80% gebruikt het voor pirated apps met als excuus 'ik wil apps eerst kunnen testen voor ik ze koop'.
Het gaat niet om de gratis apps! Het gat vooral om de cydia tweaks die je iphone optimaal maken in mijn ogen. Om gratis apps te willen moet je wat meer doen dan alleen jailbreaken en cydia zelf is daar niet eens voor gemaakt!
Daarbij zijn van vrijwel álle populaire Apps een gratis versie met advertenties of een lite versie.
Carcassonne, Tickets to Ride zijn anders vrij populaire boardgames op de iPad en hebben beide ( net zoals vele andere games ) geen lite/demo versie. En deze spellen kosten allen 5+ euro en dus niet 99/79 cent! Ik heb beide spellen op de minder legale manier geprobeerd. Carcassonne heb ik na het proberen inclusief uitbreiding gekocht. Tickets to Ride heb ik slechts 1 maal opgestart en kon me totaal niet boeien...dus niet gekocht.
Had ik in plaats van proberen youtube filmpjes moeten kijken en reviews moeten lezen? waarom? reviews zijn objectieve meningen van reviewers en youtube filmpjes zeggen geen bal over of IK het leuk ga vinden.
Mijn iPad games collectie bestaat inmiddels uit +/- 60 games ( legaal aangezien mijn iPad niet langer gejailbreaked is ) waarvan 70% meer dan 3 euro heeft gekost. ik speel misschien nog 2 a 3 van de games nog af en toe. Op de meeste games was ik binnen 3 dagen wel uitgekeken.

Misschien moet Apple maar eens met een demo modus komen, waarmee je elke app/spel eenmalig 1 uur gratis kan uitproberen voor je geld uitgeeft aan iets wat je misschien totaal niet leuk vindt. 2.99 euro of meer is misschien niet veel maar 50 x 2.99 voor iets wat je niet gebruikt is WEL veel!
Je bent niet verplicht om iets te kopen en je bent niet verplicht om die twee spelletjes te kopen. Als je het wilt proberen en het is niet mogelijk dan gaat het toch gewoon over? Beetje een slap excuus om dingen dan maar illegaal te gaan lopen downloaden, vooral als er alternatieven zijn zoals youtube filmpjes kijken / reviews lezen. Als ik een bioscoopkaartje koop dan weet ik ook niet of de film leuk is en als ik ergens ga eten weet ik ook niet of het lekker zal zijn en als ik ergens op vakantie ga weet ik ook niet of IK het leuk ga vinden. Moet ik dan alles maar gaan jatten?
Apple store heeft toch een "money back policy"?
Klopt, alleen dit duurt weer lang .. Moet je een mail sturen waarin je je redenen uitlegt en onderbouwd ..
Jailbreaken doe je niet voor de gratis apps, het is ingewikkelder om via installous diverse checks en lage download snelheden te downloaden, dan om de app voor 0,79 te kopen.

Jailbreaken doe je omdat je daarmee geweldige extra mogelijkheden erbij krijgt. SBSettings, Winterboard, Firewall, Wifi Analyzer en nog veel meer.
Apple geeft bakken met geld uit aan zijn ontwikkelaars, alleen maar om te voorkomen dat hun toestellen gejailbreakt worden. In plaats van dat ze dan gewoon een keer een functie ontwikkelen die het toestaat om apps van buiten de store te installeren (zie Android), ben je van minimaal de helft van de jailbreakers af.

Het resterende deel zal alsnog jailbreaken 'omdat het kan' of om andere / aangepaste ROMs te draaien (gok ik, ik heb zelf nul ervaring met iPhone/Apple).

Edit:
Ik heb wel ervaring met Apple. Mijn schoonzus heeft een iPhone4. Zij vroeg mij om het ding wat aan te passen / in te richten (ook zij komt van Android); ze kon de door haar ingestelde achtergrond bijna niet zien door de apps die ervoor stonden.

Ik kon geen app drawer vinden, blijkt er niet in te zitten.
Dus ik denk: doe ik alle apps in een map, creeer je daarmee je eigen drawer. Limiet van 9 apps.

Google naar folder widget waar ongelimiteerd items in kunnen. Bestaat. Cydia.....

Heb haar telefoon overigens niet geroot, ze wil graag haar garantie behouden.

[Reactie gewijzigd door AllSeeyinEye op 24 januari 2012 08:50]

Apple geeft bakken met geld uit aan zijn ontwikkelaars, alleen maar om te voorkomen dat hun toestellen gejailbreakt worden.
Zal wel meevallen, hoor. Denk dat het voorkomen van jailbreaks eerder een secundaire prioriteit is en vooral gevolg van de werkzaamheden van de devs die zich in het algemeen met security van iOS bezighouden.

Apple heeft voor de vorm een rechtzaakje gevoerd (en verloren) over jailbreaken en lijkt het vooral te gedogen.

Voor hun is het een beetje tweesnijdend. Aan de ene kant is de jailbreak-scene een bron van inspiratie en aangezien ze vooral geld verdienen op de hardware: mensen die hun telefoon jailbreaken, hebben er ook eentje gekocht.

Aan de andere kant willen ze niet dat de meerderheid (of zelfs grote minderheid) jailbreakt, omdat dan het te groot risico wordt voor hun 3rd-party developers. Want, laten we eerlijk zijn, voor al die mensen die graag "hun telefoon willen tweaken" zijn er 10 die jailbreaken omdat ze te beroerd zijn om 79 cent voor een spelletje neer te tellen.

Het probleem met zoiets is dat het besmettelijk is: als al hun vrienden niet betalen voor hun games, dan voelen mensen zich een sukkel als ze wel betalen. Normvervaging treed op en de winstgevendheid van de App Store loopt terug.

En als die 3-party devs geld meer met de Store kunnen verdienen en naar andere platformen gaan, dan doet dat af aan de waarde van het product iPhone.

Al met al, het voorkomen van dat scenario is best een duit waard. Vanuit dat oogpunt geldt hetzelfde als met beveiligen in het algemeen: het is een cost-center. Maar wel eentje die je wat oplevert...
Ik ben het grotendeels met je eens, maar ik ben van mening dat Apple nog een ander motief heeft met de controle op de AppStore en de geslotenheid, namelijk de gebruikerservaring.
De gemiddelde bezoeker van tweakers.net weet wel hoe ze dit allemaal aan moeten pakken en waar we op moeten letten, maar wij zijn niet de gemiddelde gebruiker/consument.
De gemiddelde gebruiker wordt beschermd van malware en andere rommel, waardoor de ervaring van de gebruiker bewaakt wordt.
Als ik vrienden zie met een Android-toestel en wat voor bagger die er allemaal op hebben staan en steen en been klagen over de performance door al die rommel, dan juich ik het beleid van Apple alleen maar toe. Voor de gemiddelde gebruiker dus.

[Reactie gewijzigd door Vexxon op 24 januari 2012 11:09]

De belangrijkste reden dat Apple jailbreaken tegengaat is simpelweg veiligheid. Een jailbreak wordt bijna altijd mogelijk gemaakt door beveiligingslekken, en Apple zal te allen tijde bekende beveiligingslekken dichten.
Het vervelende is alleen dat "buiten de app store" voor het gros van de gebruikers gelijk staat aan "pirated apps".

Ik heb liever dat Apple de app store aantrekkelijk houdt voor betaalde apps zonder ads, in plaats van een omgeving te schepen waar je in elk scherm een banjer tegenkomt omdat het niet de moeite is te proberen geld te vragen voor je app.
"pirated apps" kijk liever eerst eens naar Cydia, daar staan standaard helemaal geen pirated apps in maar meer als 10.000 legale apps die gewoon niet in de appstore werden toegelaten of waarvan de ontwikkelaars er voor gekozen hebben om ze alleen in Cydia te verkopen. En daar is geen 1 app van pirated.

Dat je resources kan toevoegen met pirated apps is een ander verhaal.
Juist als Apple het jailbreaken minder moeilijk zou maken, dan is er een gerede kans dat de illegale resources niet meer toegevoegd kunnen worden in Cydia. Ik had ergens vernomen dat Saurik, ontwikkelaar van Cydia, er al over na zat te denken dergelijke sources te blokken.

Ik gebruik ook af en toe een minder legale source om apps te testen en als ze bevallen nadien te kopen. Maar als het jailbreaken toegestaan wordt door Apple, met de voorwaarde dat er geen illegale sources meer toegevoegd kunnen worden, dan zou ik daar vrede mee hebben. Er staan genoeg zaken in Cydia die de moeite waard zijn. :) Hell, dan zou je haast Cydia zelf in de appstore kunnen toelaten, met een melding dat er geen garantie wordt gegeven op het functioneren van de apps en tweaks uit Cydia.
Het vervelende is alleen dat "buiten de app store" voor het gros van de gebruikers gelijk staat aan "pirated apps"
En ook die leveren geld op. je kan free apps maken. je kan betaalde apps maken. Als mensen je betaalde app goed vinden. zal een groot gedeelte van de mensen hem gewoon kopen. vrijheid van keuze levert misschien minder geld op. Maar er is dan meer draagvlak voor het systeem. Waardoor er weer meer voor iedereen is. En ook meer mensen je product af nemen.

[Reactie gewijzigd door DigitalTux op 24 januari 2012 08:40]

Klant: Mag ik een brood van u?
Bakker: Dat is dan 1 euro alstublieft.
Klant: Sorry, maar dat heb ik er niet voor over, maar ik vind het wel heel mooi dat u bakker bent, mijn steun heeft u! Ik zal al mijn vrienden over u vertellen.
Bakker: GTFO!
Een brood is een fysiek product; een brood kopieren kost geld; een app kopieren kost niks, ergo, verlies van een kopie van het product geeft geen verloren inkomsten, het vergroot de kans op verkopen door mensen die het product legitiem willen hebben (wel tegen een schappelijke prijs uiteraard).

Zie acties op steam als voorbeeld.
Een app kopieren kost niets? En de tijd de ontwikkelaar geinvesteerd heeft om die app te maken? denk je dat die ontwikkelaar niet hoeft te eten?

software is net zo goed een product, fysiek of niet.

het is heel simpel, jij als eindgebruiker hebt niet het recht om te bepalen onder welke voorwaarden de app jou wordt aangeboden. Alleen de maker heeft dat. Als jij dan vervolgens de applicatie alsnog illigaal download (en software downloaden is altijd al illigaal geweest, in tegenstelling tot films en muziek), ben je gewoon bezig met diefstal.

het argument 'alleen om te evalueren' geloof ik al lang niets meer van. Iedereen die ik ken die dat rotsmoesje heeft gebruikt blijft die software gebruiken zonder er ooit voor te betalen, en gaan hard huilen als ze 'm kwijt raken door een crash.
Een app kopieren kost niets? En de tijd de ontwikkelaar geinvesteerd heeft om die app te maken? denk je dat die ontwikkelaar niet hoeft te eten?

software is net zo goed een product, fysiek of niet.

het is heel simpel, jij als eindgebruiker hebt niet het recht om te bepalen onder welke voorwaarden de app jou wordt aangeboden. Alleen de maker heeft dat. Als jij dan vervolgens de applicatie alsnog illigaal download (en software downloaden is altijd al illigaal geweest, in tegenstelling tot films en muziek), ben je gewoon bezig met diefstal.

het argument 'alleen om te evalueren' geloof ik al lang niets meer van. Iedereen die ik ken die dat rotsmoesje heeft gebruikt blijft die software gebruiken zonder er ooit voor te betalen, en gaan hard huilen als ze 'm kwijt raken door een crash.
Een app kopieren kost niets? En de tijd de ontwikkelaar geinvesteerd heeft om die app te maken? denk je dat die ontwikkelaar niet hoeft te eten?

software is net zo goed een product, fysiek of niet.

het is heel simpel, jij als eindgebruiker hebt niet het recht om te bepalen onder welke voorwaarden de app jou wordt aangeboden. Alleen de maker heeft dat. Als jij dan vervolgens de applicatie alsnog illigaal download (en software downloaden is altijd al illigaal geweest, in tegenstelling tot films en muziek), ben je gewoon bezig met diefstal.

het argument 'alleen om te evalueren' geloof ik al lang niets meer van. Iedereen die ik ken die dat rotsmoesje heeft gebruikt blijft die software gebruiken zonder er ooit voor te betalen, en gaan hard huilen als ze 'm kwijt raken door een crash.
Door dit soort argumenten krijg je juist een tegenstrijdige werking van piraterij. Ik ben zelf ook geen (grote) voorstander van piraterij, maar ik geloof wel degelijk in het try 'n buy principe. Verder zou ik 99% van al mijn piraterij-apps en games ook nooit daadwerkelijk gekocht hebben als ik daar voor had moeten betalen. Zie het als gratis advertisement voor de maker, want de mensen die zo'n app van mij dan wél gebruiken zie ik vaak genoeg hun portemonnee alsnog trekken.
Heb je die 99% ook daadwerkelijk allemaal gedeleted? Of gebruik je ze nog?
Bij de bakker ga je toch ook niet alle gebakjes eerst proeven, tenzij de bakker het ZELF aanbiedt.

<edit> @ CRXDelSol:
Gratis testen of met beperk te functionaliteit is een keuze van de maker, net als een proefstukje van de bakker, als hij je laat proeven en je vindt het lekker koop je het produkt. Idem tijdelijke versies software.

@ Marando: De redenatie is m.i. niet zo raar, je vindt hem alleen niet leuk. Je hebt vast meer albums op je MP3 speler staan dan de 70 die je hebt gekocht. Wees eerlijk, het is lekker makkelijk en lekker goedkoop en het is nog legaal in Nederland ook :-).

[Reactie gewijzigd door K.C. op 24 januari 2012 17:24]

Beetje rare redenering .. Een broodje proberen is iets anders .. Dan heeft het helemaal geen nut meer om het te kopen, maar stel een app lijkt jouw wat, die kan je een kwartier gratis testen, en als die je bevalt, zal je em moeten kopen ..

Daar is niks raars aan toch? Bij een broodje zie je gelijk wat het is, een app heb je een paar screenshots, maar je weet niet of het ook praktisch werkt voor waar je het voor nodig hebt. Kijk bijvoorbeeld naar de hele wereld aan Todo apps, allemaal dezelfde soort screenshots, maar je weet niet hoe het eigelijk werkt.

In zulke situaties zijn test periodes erg handig. Kwartier lijkt me redelijk, vanaf het moment dat de app is geďnstalleerd.
Vooral voor navigatie apps is het handig, die kosten al gauw 80 euro bij een beetje uitgeklede versie. Heb zelf ook Navigon Europe, heeft me 80 euro gekost, puur op de gok. Bevalt me uitstekend, maar als die me niet had bevalt, had ik een geld-terug traject moeten doen, wat dan weer veel tijd kost .. En dan maar hopen dat je het ook terug kan krijgen.
Onzin!

Ik heb al heel vaak muziek gedownload om het even op m'n mp3 speler te beoordelen. Vind ik het goed, dan blijft het op mijn mp3 speler staan en koop ik de CD ook. En ik ben niet de enige, zo denkt mijn vriendin er ook over. Zo hebben we samen de afgelopen 5 jaar toch wel zo'n 60 a 70 albums gekocht. (zowel nieuw spul als leuke oude cd's uit de ¤5 bak)

Met software doe ik hetzelfde. Als ik het programma goed vind en ik ben van plan om het te blijven gebruiken, dan koop ik het absoluut!
Je snapt het niet. Die ontwikkelaar is op het moment dat ik z'n code download zonder te betalen niet opeens al z'n programmatuur kwijt. Een ontwikkelaar moet inderdaad ook brood op de plank krijgen, maar het kopiëren van code staat in geen geval gelijk aan het meenemen van een brood. De ontwikkelaar mist namelijk niets.
Pas als de kopiërende consument ook daadwerkelijk van plan was geweest te betalen voor de applicatie die hij of zij nu gratis heeft, dán zijn het inderdaad misgelopen inkomsten voor de ontwikkelaar en is de vergelijking met het brood min of meer (want beiden missen wel/geen inkomsten) van toepassing.

In de digitale wereld zijn producten nu eenmaal niet schaars. Met letterlijk een druk op de knop kan data zich verdubbelen (of verhonderdvoudigen wat dat betreft). Juist daarom zien veel mensen de waarde van een digitaal product niet in. Logisch ook eigenlijk, want het fysieke product (de bytes) kost ook letterlijk niets (muv een klein beetje ruimte op de harde schijf). Het is dus niet eens raar dat mensen digitale media te duur vinden, je koopt enkel enorm overpricede bytes bij de aanschaf van een digitaal product.

Software is niets meer dan een idee en de uitwerking daarvan. Vroeger, vóór het bestaan van de digitale wereld, kon je dat idee vormen naar een fysiek product. Een product gemaakt van aardse materialen en dus schaars. Bij aanschaf van dat product betaalde je voor een groot deel voor dat wat het product ook daadwerkelijk waard was en in mindere mate voor het idee. Voor de mens is dat redelijkerwijs acceptabel, in tegenstelling tot iets dat behalve het idee verder geen waarde heeft.
Wat een vreemde redenatie zeg.
Het is heel simpel: als jij vindt dat iets niets waard is of 'overpriced' is moet je het ook niet downloaden/gebruiken. Ik bedoel waarom zou je?
hahahahaha
het is heel simpel, jij als eindgebruiker hebt niet het recht om te bepalen onder welke voorwaarden de app jou wordt aangeboden.
het is heel simpel, jij als eindgebruiker (en bezitter notabene) hebt niet het recht om te bepalen wat jij wel of niet mag doen met je EIGEN telefoon vanwege de koppelverkoop die eraan vast zit......

[Reactie gewijzigd door ioor op 24 januari 2012 17:50]

Dus een app kopieren kost niets? Oke, ander voorbeeld: stel je kopieert het recept van Coca Cola ... je hebt fysiek niets gestolen ... toch kun je Coca Cola miljarden schade toebrengen door het recept op internet te zetten of als product (tegen kostprijs) op de markt te brengen. En ga nu niet zeggen dat mensen eerst het kopie proberen om vervolgens als ze het lekker vinden echte Coca Cola gaan kopen.

[Reactie gewijzigd door HerrPino op 24 januari 2012 10:28]

Een recept is natuurlijk nog geen product, dat is het zeflde als dat iemand de source code van de app kopieert en zelf daarmee apps gaat maken :)
Je argumant klopt niet. Het recept van Coca Cola zou gelijk staan aan de source code van software. Iets wat jij niet stelt.
Klant: Mag ik een brood van u?
Bakker: Dat is dan 1 euro alstublieft.
Klant: Sorry, maar dat heb ik er niet voor over.
Bakker: U kunt het brood gratis krijgen, maar dan leg ik tussen alle sneetjes een reclamefolder van andere bedrijven.
Klant: Dankjewel!

Fixed that for you...
En je denkt dat men daarvan houdt? Dan worden die apps alsnog gekopieerd en wanneer mogelijk de reclame verwijdert. Punt bij de meeste mensen is simpelweg dat ze niet willen betalen. En dan hebben we het vaak over 1 Euro per app, ik ben het ermee eens dat je niet kan zeggen hoeveel developers verliezen, maar dat keurt het verder natuurlijk niet goed. Bovendien vindt ik nog wat te zeggen voor het kopieren van films, aangezien er in Nederland geen enkele goede legale online mogelijkheid was (inmiddels begint dat eindelijk te komen) maar dat is hier ook niet het geval en dan betaal ik er gewoon voor hoor.
Feit is dat als je betaald hebt, en de app is niet wat je zocht, of doet niet wat je denkt dat het moet doen , je gewoon VETTE pech hebt, en met nutteloze software rondloopt omdat je het niet terug mag/kan geven.....
En dus ga je het illegaal installeren? Tenzij je dan alsnog betaald als het bevalt, heb ik daar geen enkel begrip voor hoor. De prijzen zijn dan ook niet dusdanig dat je argument echt een probleem vormt.
Banners een probleem? Daarvoor heb je toch aangepaste host-files of adblockers die dat voor je doen?!

edit: waarom is dit als ongewenst gemodereerd? Ik reageer on-topic op een probleem dat in de post van Zpottr opgemerkt is...

[Reactie gewijzigd door AllSeeyinEye op 24 januari 2012 09:11]

Dat is geen oplossing, en tweakers is daar trouwens tegen aangezien tweakers op precies die manier zijn geld moet verdienen (met advertenties), die verwijderen is net zo zielig als betaalde apps gratis gebruiken.
"ze kon de door haar ingestelde achtergrond bijna niet zien door de apps die ervoor stonden" LMAO

De filosofie is simpel: Wil je een waanzinnig werkend systeem dat soepel, snel en eenvoudig draait, dan kies je voor het gesloten systeem van Apple.

Wil je kunnen tweaken, dan kies je voor het open systeem van Android.

Althans, dat is wat ik heb gelezen in de biografie over Jobs ;)
Ik denk dat de meeste non-digibeten inmiddels wel een Apple product kopen met in het vooruitzicht het rooten van het apparaat. Dan heb je een waanzinnig werkend systeem en de mogelijkheid om te tweaken.
LMAO

De filosofie is simpel: Wil je een waanzinnig werkend systeem dat soepel, snel en eenvoudig draait, dan kies je voor het gesloten systeem van Apple.

Wil je kunnen tweaken, dan kies je voor het open systeem van Android.

Althans, dat is wat ik heb gelezen in de biografie over Jobs ;)
Ik heb met een SGS2 dan toch echt een waanzinnig werkend systeem dat bijzonder soepel, snel en eenvoudig draait én dat ik volledig naar mijn eigen smaak heb kunnen inrichten (custom ROM, kernel, modem, instellingen, layout en uiterlijk).

Daarnaast, en dat is misschien nog wel een van de beste dingen van een root/jailbreak, maakt dat het mogelijk om een volledige image van je syteem en data naar een sd kaart weg te schrijven.

Dat daargelaten sluit ik mij aan bij :
Heb je zijn reactie gelezen? Als ze al aan iemand moet vragen om haar iPhone te tweaken dan ga je haar toch geen Android aansmeren zeker? Ze kwam van Android dat zal wel voor iets zijn zeker?
Overigens kwam ze van een Galaxy 3 (oud, traag) en is ze zonder enige bekendheid met Apple overgestapt naar een iPhone 'omdat dat ook goed is, toch?!'
Ze is van het aanpassen van achtergronden, widgets en pictogrammen. De rest mag ik altijd doen...

[Reactie gewijzigd door AllSeeyinEye op 24 januari 2012 15:08]

Heb je zijn reactie gelezen? Als ze al aan iemand moet vragen om haar iPhone te tweaken dan ga je haar toch geen Android aansmeren zeker? Ze kwam van Android dat zal wel voor iets zijn zeker?
Je iphone blijft ten allertijde ze garantie houden door een restore te doen.
Maar als-ie stuk is kun je dat vaak niet meer ;)
Apple heeft wel iets beters te doen dan elke iPhone te controleren op een jailbreak. In theorie vervalt je garantie als je jailbreakt, in de praktijk moet ik het nog maar zien. Volgens mij is er nog nooit iemand z'n garantie ontzegd vanwege een jailbreak.
Precies, en Apple kijkt niet zo nauw naar de Jailbreak er zijn immers mensen die de Iphone kopen voor deze optie, en zogenaamd werken ze hard aan de Security it's trully Amazing !!!
Apple geeft bakken met geld uit aan zijn ontwikkelaars, alleen maar om te voorkomen dat hun toestellen gejailbreakt worden. In plaats van dat ze dan gewoon een keer een functie ontwikkelen die het toestaat om apps van buiten de store te installeren (zie Android), ben je van minimaal de helft van de jailbreakers af.
Dat zou inderdaad een mooie ontwikkeling zijn. Een van de grootste problemen die ik persoonlijk met de App store heb is dat Apple de beslissing maakt over wat goed is voor de gebruiker en wat niet. Zo zijn er bijvoorbeeld geen gok en porno apps, twee concepten die een enorm succes zijn online maar niet te vinden zijn in de app store.

Het is prima dat dergelijke apps niet in de store voorkomen als men ze alsnog via een normale manier zelf kan installeren.

[Reactie gewijzigd door Sorcerer op 24 januari 2012 09:50]

Het probleem is dat Apple een Amerikaans bedrijf is en Apple dergelijk apps toestaat hebben ze natuurlijk een probleem. Zo werkt dat nou eenmaal.
Er zijn mensen die het jammer vinden dat dergelijke apps niet in de AppStore staan, maar er zijn ook mensen die meteen steen en been klagen en de pers opzoeken als deze er juist wel instaan.
En porno kun je overal op internet vinden (of wist je dat niet) dus daar heb je geen app voor nodig.
uh...waarom een merk naam? Je slaat de plank namelijk volledig mis...neem gewoon een product (bijv. pindakaas), dan heb je de keuze om jouw soort pindakaas te kopen bij een ander als je hofleverancier dat niet doet....
En..als je hofleverancier GEEN pindakaas verkoopt, dan kun je natuurlijk altijd klagen....
illegale apps installeren is ook van de redenen waar ik mijn iphone en ipad jailbreak.

Wie betaald er nou 80 euro voor logmein. Op de pc is het gratis en voor een app moet je opeens 80 euro betalen.

Met 80 euro ga ik liever wat leuks doen met mijn vriendin.
Jailbreak = root acces verkrijgen. Custom roms zijn er inderdaad niet op iOS...
Wel custom firmware (custom IPSW)
Euh, het artikel gaat net over jailbreaken => rooten van je iOS-device ;)
Was wel te verwachten. Het merendeel van mijn kennissen zat hier op te wachten. Ikzelf ben niet zo Jailbreak-achtig. Heb ze nog allemaal mooi op iOS draaien zonder Jailbreak. De meeste verklaren mij voor gek. Maar eigenlijk vind ik het wel mooi om een OS te hebben met tot in de puntjes qua design in orde is. Ik mis hooguit het "Android" homescreen customization level (lees: widgets). Maar van de andere kant, lekker simpel is ook niet verkeerd.

Dat een App geld kost boeit mij niet zoveel. Als een ontwikkelaar uren ergens in heeft gestopt en hij wil daar wat voor terug dan vind ik dat niet meer dan normaal. Hij/zij wil toch ook zijn/haar brood verdienen! En ben eerlijk de meeste Apps kosten minder dan 3 euro en het overgrote deel zelfs 0,79 cent.

Nee, voorlopig hobbel ik Jailbreak-free door!
Het betalen van apps staat los van de jailbreak imo; het gaat met name om apps die Apple niet toelaat en die mensen wel willen gebruiken
Dat is voor jou misschien de drijfveer, ik weet van mijn jongere collega's (15-18 jaar) dat zij willen Jailbreaken vanwege de besparing...
Ja begrijp ik, maar dat gebeurd toch. Moet eerlijk zeggen dat ik het ook deed met Android (want geen CC op dat moment).
Mijn ervaring was dat als je een beetje kwaliteit en updates wil, dan ga je snel weer terug naar betaalde apps.

Elke beveiliging tot nu toe wordt uiteindelijk gekraakt. Zonde van de investeringen.

Is het niet verstandiger om de uitgevers van de apps licenties te laten controleren? Ik snap dat de uitgevers dat niet willen, en Apple daarmee ook niet, maar een goede licensing in je app maakt illegale verspreiding al een stuk gemakkelijker.
Is het niet verstandiger om de uitgevers van de apps licenties te laten controleren?
Volgens mij is het door Apple niet toegestaan om een dergelijke controle in je apps te bouwen. Apps moet je kunnen downloaden en gebruiken, zonder allerlei extra controles op keys of licenties die een gebruiker eerst moet invoeren.
Dat vind ik dan weer heel erg triest. Dan heb je een telefoon van honderden euro's, maar niet eens een euro voor een app is dan weer teveel.. en het is niet eens zo dat je zoals bij Android een creditcard nodig hebt met oplossingen als Click&Buy.
Nou, dan lees maar eens wat andere topics door hier. Daar claimen veel mensen dus dat het hun echt gaat om het kunnen "uitproberen" en installeren van Apps waar ze anders voor moeten betalen. Dat er ook 3d party apps zijn die API's gebruiken die Apple niet toelaat dat klopt. Maar veel mensen gebruiken een Jailbreak ook voor "Illegale" installaties van Apps waar anders voor betaald zou moeten worden.
Het betalen van apps staat los van de jailbreak
Voor veel mensen niet. Die hebben geen zin om voor elke app een euro te betalen, dus dan is
zo'n jailbreak een uitkomst. De meest gebruikte apps staan trouwens gewoon in de App Store.
Al dat gezeur over die apps gratis downloaden. Ik heb daar geen enkele interesse in. Ik zou 'm alleen willen jailbreaken om van dat ellendige lockscreen af te komen. Ik heb een Ipad, en die ligt altijd thuis, op tafel of op de bank.
Dat lockscreen is dan nergens voor nodig. En omdat ik wel tientallen malen per dag die Ipad even aanzet om wat te bekijken, moet je ook even zoveel maal dat scherm onnodig unlocken. Natuurlijk is het geen onoverkomelijke ramp, maar het is wel uitermate irritant iedere keer, en al helemaal omdat het overbodig is.
Bovendien zet ik 'm ook wel eens met 1 hand aan, als ik m'n handen niet vrij heb, en dan is het wél nog veel lastiger. Onbegrijpelijk ook, waarom Apple hier geen keuze van gemaakt heeft, om dat lockscreen desgewenst uit te zetten, en ik 'm nu alleen maar daarvoor wil jailbreaken. Jammer voor zo'n apparaat wat nou juist het gemak zou moeten dienen.
Hiervoor is die smartcover wel handig!
Bij mij zit er een smarcover op en daarom heb ik dus geen last van bovenstaand probleem. ;)
Ik heb die smartcover ook ;)

Maar die heb ik er snel weer afgehaald, want 'tientallen' malen per dag die flap naar achteren vouwen begint ook irritant te worden, zeker als het niet nodig is, thuis. Toegegeven, het is minder vervelend dan dat lockscreen, maar ik wil op en top gebruiksgemak :Y)
En dat zou zo makkelijk kunnen met slechts één instellinkje ;)
Weet iemand of deze jailbreak nog steeds problemen heeft met iBooks? De untethered jailbreak voor niet-A5 apparaten (ik heb een iPad 1) had dat namelijk wel en dat vond ik toch wel een showstopper. Er was wel een workaround waarmee iBooks wel weer opende, maar je wel wat functionaliteit verloor, maar die was niet bepaald simpel. Ik moest dus kiezen tussen XBMC en iBooks en zo vaak kijk ik ook weer geen films/tv op mijn iPad in de winter.
Bij mijn iPad 2 iOS 5.0.1 lijkt iBooks nog te werken zoals voor de jailbreak.
Er is een iBook variant beschikbaar in cydia, blijkbaar doet iOS 5 erg moeilijk over eigen eboeken
Hoe het op A5-devices zit, weet ik niet precies, maar daar zal de fix ook wel in verwerkt zijn in de Absinthe jailbreak. Maar voor A4-devices en ouder, zoek in Cydia op Corona. Deze is inmiddels geupdate met een fix voor iBooks. Deze fix houdt in dat iBooks wordt geďnstalleerd als native app en daarmee werkt het weer als vanouds. Dit geldt ook voor iBooks 2 trouwens.
Ik ben soms eigenlijk ook wel blij dat alles gewoon werkt...voor mij geen jailbreak meer, ik vind het wel prima zo!
Moest ik mijn iphone jailbreaken zou het voor maar 1 reden zijn.
Ik zou graag thethering op mijn iphone4s hebben om mijn 3g internet te kunnen delen met mijn ipad of macbook of ipod.
gamen doe ik bitter weinig en zelfs dan voor 0.79 euro kan je al mooie games kopen.
Heb er dan ook al vershilende gekocht in de appstore.
Dat ligt aan je provider, tethering kan ik gewoon aanzetten op iOS 5, het zit er dus in, zonder jailbreak
Bij Vodafone werkt het in ieder geval niet, althans, je moet er extra voor betalen.
Volgende keer een andere provider kiezen (al hebben we weinig echte keuze in NL)
Bij Hi werkt het wel, ook zonder JB
Klopt, sinds ios5 kan je internetdeling doen. Instellingen/Persoonlijke Hotspot
Je hebt het nauwelijks meer nodig.. Thuis wifi, universiteit wifi, werk wifi en trein wifi tenzij je tijdens het shoppen wil internetten op je laptop/wifi ipad..
Ik weet het toch niet hoor, dat jailbreaken. Ik heb het met mijn iPhone 3GS destijds wel eens gedaan, maar ik had nou niet bepaald het idee dat het OS er stabieler van werd. Vond het ook weinig toegevoegde waarde hebben. Nee, ik denk dat ik mijn 4S maar lekker zo laat!
nou, ik heb hem net gejailbreaked, en kan nu mooi nintendo's elevator action old and new spelen op de ipad ;) en mame voor als ik ooit een icade koop ( ondanks dat ik al een arcade kast heb )
.. En weer gerestored naar orgineel, zag toegevoegde waarde niet
Dat ligt aan jezelf als je niet weet wat je er mee kan, tuurlijk zie je de toegevoegde waarde dan niet..
Dat ligt aan jezelf als je niet weet wat je er mee kan, tuurlijk zie je de toegevoegde waarde dan niet..
Waarom zou dat aan yleeuw liggen? Smaken en wensen verschillen. Voor de een is een jailbreak datgene wat een iPhone afmaakt. Voor de ander is het totaal waardeloos.

Het komt allemaal neer op persoonlijke smaak en voorkeur, net zoals de keuze voor een toestel van Apple, HTC, Samsung, Nokia, RIM, noem ze maar op.
edit

[Reactie gewijzigd door Agil1ty op 24 januari 2012 13:26]

Ik hoef niet per se gratis apps bijvoorbeeld, ik gebruik mn iphone voor twitter, facebook, mail, whatsapp en internet. Ohja, en tuurlijk ook nog eens in de maand een belletje. Maar het is geen gameconsole ofzo
Beetje ironisch. Er zijn tegenwoordig een heleboel telefoons waar je perfect op kunt mailen, twitteren, facebooken, whatsappen en surfen. Ben zelf enorm blij met m'n SGS2 die een samensmelting is van de iPhone en Android. Echter zijn het juist de iPhones die eenzaam en onbetwist aan de top staan qua 3d/gameprestaties. Zo ook de 4S, het heeft de krachtigste grafische chip die er momenteel in een telefoon beschikbaar. Niet dat de Android-flagships slecht zijn, maar de (fps) cijfers liegen er niet om.
Mwoah, de tweets komen zo snel binnen dat ik dat wel nodig heb hoor;)
+1

Half uurtje geklooid met SBSettings. Het enige voordeel was dat ik bluetooth nu met 2 klikjes kan aan/uitzetten, versus 4 klikjes zonder JB. Daar krijg ik dan een soort lelijke, hacker-achtige app (inclusief doodshoofd) voor terug die zo ingewikkeld is dat het niet binnen 10 minuten te doorgronden is.

Moet altijd wel lachen om figuren die aangeven "niet meer zonder JB te kunnen" en vervolgens de app "fake carrier" als bewijslast aandragen :X
Of je kijkt even verder en je ziet dat er prachtig geďntegreerde oplossingen zijn zoals binnen het Notification Center of met een andere skin voor SBSettings zelf.
Vind het vooral jammer dat veel tweaks op iOS 5 nog niet werken, en dat REPOs er weinig aan doen om te sorteren tussen iphone en ipad apps/tweaks in cydia...

Veel van de notificatie center tweaks in cydia werken dus niet op mijn ipad 2... Wel ben ik erg blij met iFile.. eindelijk alles kunnen downloaden is en verademing.
Moet altijd wel lachen om figuren die aangeven "niet meer zonder JB te kunnen" en vervolgens de app "fake carrier" als bewijslast aandragen
Moet altijd wel lachen om figuren die andere i-ding gebruikers die niet de "jan modaal i-ding" zijn belachelijk maken.....dat er nu deze tool nu in korte tijd meer gedownload wordt dan een officiele i-ding app moet toch zelfs de blindst mac-muppet wat zeggen toch?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True