Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 38 reacties

HTC heeft een nieuwe versie van zijn bootloader-unlocker vrijgegeven met ondersteuning voor enkele nieuwe toestellen. Onder andere de Desire Z en ChaCha, beide voorzien van een qwerty-toetsenbord, worden nu ondersteund.

HTC Desire Z GrijsVia een speciaal daarvoor ingerichte website kunnen gebruikers de versleuteling van de bootloader van hun smartphone verwijderen. Dit stelt hen vervolgens in staat om HTC's versie van het Android-besturingssysteem te vervangen door een aangepaste variant. Dat meldt de fabrikant op twitter.

Naast de Desire Z en ChaCha kunnen nu ook de bootloaders van de Amerikaanse toestellen Aria, Droid Incredible, Status en T-Mobile G2-ontsleuteld worden.

HTC besloot maart vorig jaar de bootloader van zijn nieuwe toestellen te vergrendelen. Na veel negatieve reacties uit de community maakte de fabrikant in mei bekend dat het een mogelijkheid zou geven om de beveiliging te omzeilen. In augustus volgde daarop een online tool waarmee gebruikers de bootloaders van hun toestel kunnen ontsleutelen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (38)

S-off voor mijn Desire HD ging via een programmaatje in Windows, één klik en hij was s-off. Dit is natuurlijk wel makkelijker, maar het heeft ook geen zin om deze te locken, aangezien developers 9/10 keer wel er omheen komen. Verloopt hiermee je garantie trouwens? Mij lijkt dat dat pas bij het rooten gebeurd.
Je telefoon staat hierna geregistreerd als zijnde unlocked en zal in bepaalde gevallen uitgesloten kunnen worden van garantie.

Ik heb mijn Sensation geunlocked via de tool op XDA en na problemen met de hardware terug gebracht in orginele staat. Is gewoon aangenomen voor garantie en de nieuwe is weer unlocked.

Na veel HTC's te hebben gehad is mij één ding duidelijk. Software en drivers optimaliseren voor een toestel heeft HTC geen kaas van gegeten. De custom roms lopen in de regel veel soepeler, of je moet een alpha/beta van ICS willen draaien ofzo.
Eerlijk gezegd is mijn ervaring dat HTCs standaard RUU's, zeker op de Sensation, het soepelst lopen.

Custom zit meer tussen de oren, of in een opgepeperde processor.

Drivers optimaliseren zit er niet in, de custom makers moeten gewoon de meegeleverde drivers gebruiken.

Verder: benchmarks tell nothing.

Custom roms zijn goed voor andere features, interface of feeling. NIet voor performance.

[Reactie gewijzigd door RielN op 17 januari 2012 08:59]

Ik kan je vertellen dat de optimalisaties wel degelijk merkbaar en meetbaar effect hebben. Een batterij die consequent eind van de dag nog 50% over heeft ipv 10% zit niet tussen de oren. Ook is de gebruikservaring merkbaar beter. Check dit filmpje waarin de Desire HD met custom ROM wordt vergeleken met een stock Sensation; terwijl deze laatste een stuk betere specs heeft. Dit betreft hier inderdaad een overgeklokte ROM maar ik garandeer je, sommige ROM's zijn zo heftig getweaked dat ze nog beter lopen, zonder de overklok (die je altijd alsnog kan doen).

Als je je ook wat verdiept in wat er allemaal gedaan wordt in die ROM's dan snap je ook hoe dat komt (simpel voorbeeldje, moeilijker voorbeeldje). Dit allemaal afdoen als "tussen de oren" is weinig respectvol naar de mensen die bezig zijn met deze tweaks/ROM's en bovendien misleidend voor degene die overwegen met custom ROM's aan de gang te gaan.

Misschien is het inderdaad zo dat ze nog niet zo 'ver' zijn met ROM's voor de Sensation (al betwijfel ik dat) maar een goeie ROM voor de Desire HD maakt het meteen weer een smartphone die met gemak meedoet met de high-ends van nu. Om maar een voorbeeldje te geven.

Benchmarks kijk ik overigens nooit naar.
Ik ben het met je eens, maar toch moet ik een opmerking geven over dat filmpje:

De Sensation heeft een scherm met meer pixels dan de Desire HD. De grootste bottleneck van de huidige telefoons met schermen met steeds hogere resoluties is niet langer de CPU, maar de GPU.

Lees deze blogpost maar eens over Android hardware accelerated graphics.
Custom zit meer tussen de oren, of in een opgepeperde processor.
Ik ben het daar niet helemaal mee eens. Er zijn wel degelijk optimalisaties in custom roms die de performance verbeteren, zoals het gebruik van EXT4 in plaats van EXT3

Maar daarnaast zijn er ook optimalisaties die HTC zelf nooit zou doorvoeren. Zo is er een patch die de 3d animatie verwijdert als je scrolt van scherm naar scherm, dit maakt het veel soepeler en voor die seconde dat je die 3d animatie kunt zien tijdens het scrollen is het me dat verbetering waard.

Ook is er een tweak die scrollen in applicaties aanzienlijk beter maakt.

Via custom roms kun je features die in nieuwere modellen zitten, overzetten naar de oudere.

En je kunt vaak bepalen hoe snel de processor loopt, dit kan sneller zijn om net wat soepeler te werken, of juist trager om batterij uit te sparen.

Soms worden drivers geoptimaliseerd. Soms kun je features uitschakelen die voor jouw land toch niet nodig zijn die een betere prestatie opleveren.

Ik ben het er niet mee eens dat benchmarks niks zeggen. Ze zeggen niets over de real life performance, maar je kunt ze wel degelijk gebruiken om te kijken of je laatste configuratie beter of slechter loopt dan de vorige. Het is een vergelijkingstool, niet meer en niet minder.
Dacht het niet. Veel ROMs komen inderdaad met een lichte overclock. Maar naast die overclock vaak tientallen tweaks om alles sneller te laten draaien. Dan praat ik niet eens over al de Bloatware die in Custom ROMs eruit gesloopt zijn. Die zorgen ook voor veel performance winst imo.
Ja maar Riein heeft wel een punt voor wat betreft de drivers. Deze worden zelden geoptimaliseerd. Door minder bloatware, andere kernels en governers (bij Android) en soms door over of onderklokken of door over\onder volten worden er performance of batterij winsten gehaald.

Dus ja de ervaring is anders en soms is het toestel sneller\vloeiender door allerlei software tweaks en dergelijke, maar echte eventuele problemen met drivers worden zelden opgelost. Hooguit met een workaround omzeild.
Dan heb je in mijn ogen geen goede rom gehad. Al moet ik eerlijk toe geven dat ik het voordeel bij de Sensation minder duidelijk vond. Voor de Desire en voor de HD2 zijn de verschillen gigantisch. Maar daar is ook al wat langer voor ontwikkeld.
Je telefoon staat hierna geregistreerd als zijnde unlocked en zal in bepaalde gevallen uitgesloten kunnen worden van garantie.
Dat zou nogal consequenties kunnen hebben. Dat je garantie kan, maar niet hoeft, te vervallen als je een tootltje van HTC zelf gebruikt.
Wanneer wel wanneer niet.
Daarom zou ik graag een bron hebben waar je dit vandaan hebt!
Ik heb ook de desire HD, maar sinds een vrij recente over the air update (met HTC Sense 3) is er geen exploit meer om hem te rooten. Dit zou ik nu moeten doen met de bootloader unlocker van HTC zelf. Ze vermelden er inderdaad wel bij dat dan je garantie vervalt.
Dat is niet de enige manier, er bestaat een tooltje waarmee je de Desire HD gemakkelijk kan downgraden naar een exploitbare versie om hem daarna te rooten. Het is zelfs one-click. Zoek maar eens naar de Advanced Ace Hack Kit. :) Heb het zelf pas ook gedaan met een DHD met de laatste OTA update van HTC.
AAHK doet zijn werk niet helemaal goed.(Was nog met HTC Sense 2.5) Mijn DesireHD was heel mooi geroot en had een nieuwe recovery maar geen S-Off. Daar kwam ik later pas achter toen ik een nieuwe radio probeerde te flashen. Toen raakte ik licht geirriteerd omdat ik natuurlijk als eerst Windows de schuld gaf maar na controle in Ubuntu vond ik het probleem als snel :p

Edit @ Hieronder: Ja sorry, ik was gisterochtend niet helemaal wakker.

[Reactie gewijzigd door Macfreakje op 18 januari 2012 09:54]

Ace hack kit doet prima s-off. Hierdoor kan je perfect nieuwe roms installeren.
Wat jij bedoeld is eng-off en dat heb je nodig als je radio wil flashen.
Gewoon na de ace hack even de one tool draaien hiervoor en je bent klaar.
Nee, het is just het un-locken van je bootloader die de garantie doet schenden. Root zegt niets meer dan superuser permissies binnen je besturingssysteem.

Met een open bootloader kan je andere kernels en roms installeren die potentieel schadelijk zijn (althans, zo zien de fabrikanten dat - naast de inbreuk op hun eigendommen).

Met root kan je programma's uitvoeren die handelingen vergen waar je normaal gesproken geen rechten toe hebt. Iets wat gebruikelijk is binnen een *NIX gebaseerd systeem. Enkel root toegang geeft je geen mogelijkheden tot het installeren van een nieuw besturingssysteem op je telefoon.

[edit] Had dus een reactie op Gerjannn moeten zijn. Plus aanvulling;

Overigens vind ik het een goede zaak dat een fabrikant hier aandacht aan besteed. Ik vind dat ze er netjes mee om gaan. Ik denk dat andere fabrikanten (goed bezig Asus!) hier nog wel iets van zouden kunnen leren.

[Reactie gewijzigd door E-B op 17 januari 2012 08:48]

Hier staat dat het rooten niet eens ervoor zorgt dat de garante vervalt, alleen als de schade ook echt is toegebracht aan het toestel door de rom. Hoe ze dat willen vaststellen weet ik ook niet maar het blijft een vaag deel van de garantie vindt ik.

Bron: De bootloader van de Google Nexus One had een leuke feature: deze was ‘legaal’ te ontgrendelen. Gebruikers moeten voor het ontgrendelen wel eerst de gebruikersvoorwaarden accepteren. Die houden in dat, wanneer er sprake is van schade aan het toestel door het gebruik van inofficiële software, de garantie vervalt.
HTC's tool is niet echt S-OFF. Je krijgt er geen root mee, je kan alleen andere ROM's installeren. Just saying :)
Jammer dat KPN er niet tussen zit.

Op de site staat: "Unlocking your SIM lock is at the discretion of your operator/carrier and is not part of the bootloader unlocking scope."

Dus ik neem niet aan dat KPN hier blij mee is?
Vodafone NL staat ook niet bij RUU van HTC Desire. Ik heb eigenlijk geen idee hoe ik hier nu verder mee kan: Vodafone uit ander land pakken?
Ik heb voor mijn Wildfire S de HTC EU RUU gepakt en ik geloof dat jij voor je desire hetzelfde kan doen. Nederlandse carriers gebruiken volgens mij geen aparte bootloaders.

Inmiddels draai ik nu een weekje CM en het bevalt me uitermate goed.
De bootloader unlocken is niet hetzelfde als een SIM-lock verwijderen. De bootloader unlocken zorgt er slechts voor dat custom ROMS eenvoudig kunnen worden geïnstalleerd i.p.v. eerst je telefoon te moeten 'hacken'.
Wat heeft het unlocken van de SIM te maken met het unlocken van de bootloader?
Dat zijn 2 totaal verschillende zaken. Als je andere firmware of bootloader op je telefoon zet, verandert er NIETS aan je SIM-lock.

Om het SIM-lock te verwijderen moet je een code aanvragen bij je provider (of bij een 3e partij )

[Reactie gewijzigd door guapper op 17 januari 2012 10:12]

Ah leuk maar little less too late, die van mij is al tijden vrij van de standaard bootloader, en ik ben niet van plan voorwaarden te accepteren wat voor HTC een excuus kan zijn om bij een defect mijn toestel niet te repareren. Ik heb de orignele RUU nog ergens liggen dus er valt helemaal niks te zien mocht ik ooit een fysiek defect hebben aan mijn toestel.
Sorry, als ik hier even de wijsneus uit hang maar stel hé, hypothetisch gezien, wat als je CPU of ander aanverwant onderdeel kapot gaat (door bijvoorbeeld "onjuist overklokken"). Zou je je firmware dan nog terug kunnen zetten? Ik neem aan dat ze bij HTC in sommige gevallen nog prima kunnen constateren dat er een custom rom op staat (omdat juist de CPU module en niet de geheugen module kapot is) zonder dat je er zelf nog bij zou kunnen.

Of is dit dan typisch zo'n case; "jammer dan, risico van het vak."?

Dit is een serieuze vraag trouwens, ik heb hier nog nooit over nagedacht. Geen idee of dit een realistische situatie zou kunnen zijn.
Hmm ik heb nog nooit ergens vernomen in mijn omgeving dat een CPU doorgefikt is eerlijk gezegd, Ik heb wel bij oudere windows mobile toestellen mijn radio aan gort geholpen daarom doe ik niks meer met radioroms.

En ja misschien is het dan wel eigen schuld dikke bult, je moet gewoon weten wat je doet en proberen zoveel mogelijk risico te vermijden, ik denk dat zolang je niet rotzooit aan radioroms etc het allemaal wel goed blijft werken, plus dat android een stuk verder en stabieler ontwikkeld is (vind ik persoonlijk) dan windows mobile 6.x
De htc Legend staat er ook (nog?) niet tussen..
Nu de Aria is toegevoegd, zal de Legend (hopelijk) ook snel volgen. De meesten hebben hem toch al een tijdje dus je garantie is waarschijnlijk toch al vervallen, geen excuus meer om de bootloader niet te unlocken.
Als je bootloader ontgrendeld is kun je het toestel rooten toch? Na het ontgrendelen wordt je toestel van S-ON, S-OFF toch?

Ik vraag dit vanwege een Wildfire S. Deze zou ik willen rooten, maar dit kan pas als het toestel S-OFF is. Dat kan dan met deze HTC tool?
Deze tool unlocked de bootloader, dus rooten zou mogelijk moeten zijn.
Ik heb de tool geprobeerd voor de Wildfire S. Werkte hier niet.
De tool gaf aan een nieuwe firmware te gaan updaten, vervolgens start de telefoon opnieuw op en zegt de tool dat een update niet mogelijk is.
Vage boel.

Ging een stuk makkelijker op mn Desire met tools van XDA.

[Reactie gewijzigd door rinkel op 17 januari 2012 12:26]

Het zou moeten lukken, ik heb afgelopen zondag gewoon mijn bootloader geunlockt met behulp van htcdeveloper.com, ook met een Wildfire S...
@rinkel: Ja, Desire is makkelijk. Die heb ik geroot. Maar de Wildfire S is van mijn zus, maar die klaagt al na 2 weken sinds ze hem heeft, dat het geheugen zo snel vol is. Toestel is een T-Mobile branded versie, dus ik wil die rotzooi er eigenlijk zo snel mogelijk afgooien, en er in eerste instantie een officiele HTC Rom op te zetten. Daarmee schijnt het geheugen een stuk minder snel vol te lopen.

Maar goed, is theorie is met deze HTC tool de Wildfire S S-OFF te maken (ontgrendelen), zodat hij vervolgens geroot kan worden. Maar dat werkt volgens jou niet?
Mooi dat de Desire Z nu ook ondersteund worden. kan ik ook eens op een makkelijke manier gaan kijken hoe e.e.a. werkt
Ik krijg bij mijn Desire Z een error tijdens het uitvoeren van de bootloader unlocker. Heb zelf een Dezire Z via Vodafone NL. De software versie is 2.42.161.2. de unlocker geeft aan dat hij hem update naar 2.42.0.0. Bij de error zegt hij dat ik eerst moet upgraden naar 2.42.161.18 (error 190, rom is not updated). Ik kan echter de telefoon niet hoger upgraden, de telefoon is up to date volgens HTC. Ik heb als unlocker gekozen voor de HTC EU rom 2.42.405.2.

Iemand met een Desire Z van Vodafone die het wel gelukt is?

Ik krijg de zelfde error bij de vodafone UK of Vodafone CH GER roms. Waarschijnlijk is er dasn toch een Vodafone NL rom nodig, toch maar weer wachten op HTCdevs. Of toch eens de downgrade-root methode proberen.

[Reactie gewijzigd door D2D_Christiaan op 17 januari 2012 13:54]

Heel leuk dat de unlocker er is, maar door een fout wil mijn DHD niet meer opstarten. En ik mag zelf voor de kosten opdraaien...
Deze manier van HTC is veel te omslachtig. |:(

Ik gebruik het altijd Revolutionary, dit gaat ontzettend snel en daarna download ie ClockworkMod voor je toestel en zet ie die erbij op. (Wel een oude versie: 4.0.1.0 geloof ik maar met ROM Manager kun je 'm updaten naar de nieuwste versie 5.0.2.0).

Echter ondersteund Revolutionary een (nog) zeer beperkt aan toestel van HTC.

CyanogenMod heeft voor HTC een HTC Super Tool versie 3 uitgebracht, waarmee je het grootste gros aan HTC toestellen kunt unlocken. Met deze tool kom ik niet uit de voeten, een aantal opties in dat tooltje snap ik niet, ik weet niet wat ik eerst moet doen namelijk. Misschien dat iemand anders het hier weet...? O-)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True