Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 58 reacties

Lego trekt de stekker uit Lego Universe. De kindvriendelijke mmog gaat in januari offline. De Amerikaanse ontwikkelstudio wordt opgeheven en een deel van het marketingteam in Denemarken verliest zijn baan. In totaal verdwijnen er 115 banen.

De servers van Lego Universe gaan op 31 januari 2012 offline, zo meldt het Deense speelgoedconcern. Lego ziet zich genoodzaakt de servers te sluiten, omdat er niet genoeg spelers zijn om de game rendabel te maken. Volgens Jesper Vilstrup, directeur van Lego, heeft de gratis speelbare mmog 2 miljoen actieve gebruikers. Dat levert echter niet genoeg op. "We zijn er niet in geslaagd een bevredigend verdienmodel rond de game op te bouwen, waardoor we besloten hebben de game te sluiten." Dat gaat ten koste van de resterende werknemers bij het Amerikaanse Play Well Studios, ontwikkelaar van de game. Er verdwijnen ook banen bij de marketingafdeling in Denemarken.

Lego kocht de rechten op de game in februari van uitgever Gazillion en nam tegelijk ook Play Well Studios over. Na de overname kwam al een deel van het team op straat te staan. De overname volgde op de release van Lego Universe, eind 2010. De ontwikkeling van de game verliep niet vlekkeloos. In de eerste planning stond de release voor halverwege 2008 op de agenda. De release werd daarna nog verschillende keren uitgesteld.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (58)

Met alle respect, maar als je met 2 miljoen active gebruikers niet uit de kosten komt...
Bezin eer ge begint.

Eerst een kosten/verdienmodel opmaken, dan game ontwikkelen zou ik zeggen.
Ik ken het spel niet, maar zaken zoals microtransactions, ingame reclame, etc...zouden toch voldoende moeten zijn.
Of een maandelijkse fee van 2¤ for example....lage drempel voor de fans en misschien voldoende voor het onderhoud.

Spijtig voor de spelers/fans.
Het waren 2 miljoen spelers die de free to play versie deden. Nog geen 100.000 betaalden ervoor las ik. Dat is nogal een verschil.

Plus dat daadwerkelijk alles gescreend werd voor mogelijk kindonvriendelijke content.

Als je dan inderdaad bedenkt dat de doelgroep niet veel geld tot beschikking heeft, is het niet heel onlogisch, misschien hadden ze meer op ouderen moeten richten dat bleek met mindstorms onverwachts ook ineens een gat in de markt.
Eerst een kosten/verdienmodel opmaken, dan game ontwikkelen zou ik zeggen.
Dat model was er al. Verder weet je vantevoren niet hoeveel een game wel of niet zal aanslaan. Het zou wel heel erg mooi wezen als je dat wel wist. Of misschien heb jij nog een glazen bol staan, thuis? ;)
Tja, de game had een behoorlijk concept, maar de uitwerking ronduit ... mager. De game leek ook enorm gericht te zijn op jeugdige spelers, die krijgen natuurlijk niet zomaar centjes van hun ouders om in een game te stoppen.
Daar heb je volgens mij het belangrijste punt te pakken: free2play-model werkt niet bij die jonge doelgroep. Als het wat meer op tieners of daarboven was gericht dan had men zeer wss met 2 miljoen actieve gebruikers wel een paar centen kunnen verdienen. Misschien zelfs wel nog niet te begrijpen voor de doelgroep, geen beschikking over eigen geld etc.
Niet alleen dat, ik zat in de béta, en moet zeggen dat ik het best een geining spelletje vond, maar zeker geen spelletje waar ik maandelijks voor ga betalen, daarvoor had het gewoon te weinig diepgang. Dan heb ik nog een klein broertje van 8 die nog niet een tiende van mijn tijd achter de PC doorbrengt; die gaat daar dus helemaal niet zo'n subscription voor betalen.
Ik twijfel daaraan. De smurfen App/game in de App Store gebruikt ook hetzelfde F2P verdienmodel, maar die was erg winstgevend.
Dat spel was winstgevend omdat er in-app aankopen met één klik gedaan konden worden, voor soms belachelijke bedragen (tientallen euro's). Tegenwoordig moet je bij iedere in-app aankoop een wachtwoord opgeven, maar de manier waarop dat spel onwetende kinderen geld liet uitgeven, gebruik makend van een zwakte in het systeem, is ronduit verwerpelijk. Niet echt een goed voorbeeld dus, wat mij betreft. Ik denk dat MicGlou het bij het juiste eind heeft.
Kindvriendelijk en betalen gaat gewoon niet samen. Kinderen hebben nu eenmaal weinig geld tot geen geld die ze mogen gebruiken van papa/mama voor een online spelletje.
Dat weet ik niet, Habbo Hotel is ook gericht op kinderen maar ook op tieners. Dat is toch eigenlijk hetzelfde model als Lego Universe.
Het geld van habbo komt van de 16+ spelers.

Zelfde verhaal met het 'kindvriendelijke' Puzzle Pirates.
Puzzle Pirates mag dan kinderlijk lijken, maar volgens mij is de gemiddelde leeftijd van de spelers nog behoorlijk hoog. Maar misschien komt dat vanwege de mensen waarmee ik speelde.
Relatief gezien is het goedkoper dan elke keer Lego kopen :) Als ik bedenk hoeveel (gulden) ik wel niet heb aan lego in een kist, daar kan je een mooie auto van kopen!
Oke, dus omdat ik het goed begrijp, moet iedereen die dit spel wel leuk vond, nu maar de dupe zijn omdat ze ( lego ) niet genoeg konden verdienen aan dit spel,

vind ik echt zware onzin net zoals EA games Command and Qonqeur red alert 2 + exspansion yuri's revenge

niet meer online kan spelen + alle accounts zijn verwijderd ben je fijn mee, zo hard lopen knokken voor een goeie dikke status,
Uhm, ja, lijkt me logisch. Als het ze alleen maar geld kost, waarom zouden ze het door laten gaan? Het is niet dat ze niet genoeg winst maakten, ze verliezen erop.
een oplossing zou zijn om het opensource te maken, of ombouwen naar een normale MP mode
precies daar kan ik me veel beter in vinden, net zoals de medal of honor series, AA SH BT, ik heb daaro iets van 8 game servers runnen + nog eens 4 verhuurd in totaal 12... het spel is zeker 8 jaar oud.... maar als je ziet hoeveel mensen nog steeds servers willen/kopen

zou dit voor lego ook zoeits kunnen betekenen
De maker van Lego Universe NetDevil heeft iedereen ontslagen dus ook Jumpgate Evolution is dood :'(
Als ze nu de bestaande sourcecode zouden vrijgeven aan de community dan wordt het misschien nog wat.
Yep, het begon net een beetje vorm te krijgen...

We hebben in ieder geval Infinity nog :)

[Reactie gewijzigd door Shakkara op 7 november 2011 17:33]

Voor dat ze een heel marketing "team" hadden was dit spel maar bar weinig bekend. Ik had toevallig een tijd terug iets er over gehoord, maar dat was ook meteen alles. Terwijl ik best wel wat sites langskom op een dag.
Kun je wel stellen, maar aan de andere kant zijn ze wel op de CES geweest, daar rapporteert tweakers ook altijd over. We hadden het dus kunnen zien.
Maar hier op tweakers verschijnen al die CES artikelen tegelijk, dus dan zul je een deel van de CES artikelen niet lezen hier omdat ze dan alweer 'oud' nieuws zijn.
quote "De servers van Lego Universe gaan op 31 januari 2012 offline" In 2012 dus toch nog het einde van "een" wereld ;)

[ontopic]

Zonde, ben zelf geen voorstander van dit soort games maar ik juig het toe dat ook Lego probeert te blijven inoveren. Al vind ik met de oude speelblokken niets mis!
quote "De servers van Lego Universe gaan op 31 januari 2012 offline" In 2012 dus toch nog het einde van "een" wereld ;)

[ontopic]
Einde van een universum eerder ;)
Wist zelfs niet dat er een mmog van Lego was.
Zo goed was hun marketingteam dan toch niet

Maarja, als ze focussen op kinderen zullen de inkomsten kleiner zijn dan andere 'volwassenere' mmog's waar de gebruiker meer toegang hebben tot geld en bereid zijn om het uit te geven
Als je tot de doelgroep behoort heb je gelijk.
toch jammer, ik had er ooit eens iets over gehoord dat ze ermee wilde gaan beginnen. Maar daarna niet echt meer in de gaten gehouden met als gevolg dat ik nu pas weer iets erover lees.

Denk dat dat ook een groot probleem zou kunnen zijn geweest, de marketing rondom deze mmo.
heel erg jammer!
ik hoor bij dit bericht pas voor het eerst over dit spel, en het lijkt me stiekem nog best geinig ook (21 jaar)
m'n hele jeugd zowat met lego gespeeld!
ik denk dan ook dat wanneer de marketing een stuk beter zou zijn, ze waarschijnlijk makkelijk meer dan 2 miljoen spelers kunnen werven, en het daarmee dus wel rendabel kunnen maken

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True