Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 84 reacties

Mists of Pandaria, de vierde uitbreiding voor World of Warcraft, krijgt een geheel nieuw systeem om Talents toe te wijzen aan characters. Spelers krijgen nog maar eens per 15 levels een nieuw Talent, waarbij gekozen kan worden uit 3 opties.

Tijdens BlizzCon 2011 maakte Greg Street, system designer in het World of Warcraft ontwikkelteam, bekend dat het huidige systeem om Talents toe te wijzen aan characters overboord gegooid gaat worden in Mists of Pandaria, de vierde uitbreiding van de mmog, die de ontwikkelaar tijdens de fanbeurs aankondigde. Street wil een nieuw systeem omdat spelers in de huidige vorm veelal dezelfde Talents kiezen. Bovendien zijn er volgens Street in de huidige vorm, waarbij de Talent Tree van de verschillende classes is opgedeeld in drie takken die overeen komen met een rol of speelstijl, bepaalde Talents die vrijwel verplicht zijn om te kiezen, terwijl andere Talents vrijwel nooit gekozen worden. Er is volgens Street te veel keuze, waardoor er te veel 'junk' tussen de te kiezen Talents zit.

In de nieuwe opzet krijgen spelers in totaal zes Talents tot aan het nieuwe maximum level 90. Dat wil zeggen dat spelers bij elk vijftiende level een Talent krijgen. Daarbij kan de speler steeds uit drie opties kiezen. Van de in totaal achttien Talents heeft de speler er op level 90 dus zes gekozen. De keuze is daarbij volgens Street duidelijker.

Terwijl er in het huidige systeem vaak sprake is van een klein percentueel effect, kan de speler in het nieuwe systeem in veel gevallen een geheel nieuwe skill kiezen. Street hoopt daarmee te bereiken dat er meer diversiteit ontstaat en dat niet iedere speler dezelfde 'build' kiest voor een character in een bepaalde klasse. Omdat het Talent-systeem zo drastisch gewijzigd wordt, zullen er ook aanpassingen volgen aan de skills die de verschillende classes kunnen aanleren.

WoW: Mists of Pandaria - Mogelijke Paladin Talents WoW: Mists of Pandaria - Mogelijke Rogue Talents
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (84)

Wat voor systeem je ook verzint, er is altijd maar een spec en dat is de meest optimale (cookie cutter). Kies je iets anders dan wordt je weggehoond.

De enige diversiteit die je er dus in kan brengen als je keus wilt bieden is als alle opties exact even goed zijn, zoals de kleur of vorm van je attack. Doe iets met cijfers en je hebt of een optimum (hoe klein ook) of een irrelevante keuze.

Eigenlijk heb je dus geen keuze en kunnen ze het hele systeem wel opdoeken.
En zo wordt WoW steeds eendimensionaler. Op naar de console versie.
Nouja, je kan nog altijd een systeem hebben waarbij je, zoals in het voorgestelde systeem, 3 keuzes hebt, voor een healer bijvoorbeeld:
- Healing done hoger, maar cast speed ook.
- Healing over Time naast een direct heal.
- Casting speed verlagen, en ook de healing done.

Afhankelijk van je stijl kies je dan dus één van de drie. Denk je dat een keuze het best is omdat 80% die neemt, dan ben je naïef. Een optimum bestaat dan op basis van situaties (niet elke fight is hetzelfde).

De moeilijkheid zit hem dan in het feit dat je dus wel een echte keuze moet hebben. Zodra het niet (veel) uitmaakt wat je kiest wordt het inderdaad triviaal.
Je zal zien dat, bij verschillende keuzes, er binnen no time iemand van Elitist Jerks de 'gemiddelde speler' in een spreadsheet modelleert en de optimale spec post. Dan wordt je geacht die spec te nemen ook al denk je met jouw keuze beter te doen.
Daar zat ik ook al te denken en ik denk eerder dat je nu abbillities krijgt met lvl uppen. Snap de redenering van blizzard niet want je gaat met dit systeem precies het zelfde krijgen omdat mensen de beste build kiezen.
Nee, juist niet.

Kijk zelf maar even op: http://www.wowhead.com/mists-of-pandaria-talent-calculator

Je hebt keuze uit 3 verschillende talents, per 15 levels. als je deze 3 verschillende talents naast elkaar houden hebben ze wel hetzelfde doel, maar zijn toch anders van elkaar.

voorbeeld is paladin:

speed of light -> 60% sneller voor 6 seconden en je health nearby ppl
Long arm of the law -> na een judgement kun je 45 % sneller lopen voor 4 sec.
Persuit of justice -> 10 % extra movement speed voor elke holy power.

Dus de eerste 3 talents hebben allemaal te maken met de bewegingssnelheid, maar ze werken alle 3 anders. Ligt helemaal aan je speelstijl hoe je deze gaat invullen. Er is dus geen beste build.

Daarnaast, omdat ze allemaal hetzelfde doel hebben mis je ook geen belangrijke talent. Een voorbeeld is wederom paladin, waarbij je bij tanken gewoon sommige talenten MOET hebben (shield of righteous of hammer of righteous). Hierdoor gaan mensen juist hun talents verschuiven naar andere talents om ze uit te proberen.

Ook zorgt deze talenttree ervoor dat je geen verkeerde talents invult. Vooral voor beginnelingen is het soms moeilijk om talents in te vullen. Hoeveel talents heeft een speciale tree wel niet die geen enkele site adviseert voor een spec. b.v. nature's gaurdian bij een shaman.

Talents zullen dus veel minder invloed hebben op de gameplay dan nu het geval is. Een verkeerde build is er dus ook niet meer bij.

[Reactie gewijzigd door grote_oever op 23 oktober 2011 10:44]

Als talents nog minder invloed op de gameplay krijgen, worden spelers toch juist nog meer hetzelfde... Precies het tegenovergestelde van wat blizzard wil bereiken. Iedereen heeft nu hetzelfde op 6 talents na... voor deze uitbreiding waren er veel meer verschillende abilities die je vanuit de talent tree kon krijgen.
Blizzard probeert teveel voor de spelers te denken en dan gaat het fout. Precies wat je zegt, nu heb je nog maar 6 talents die anders kunnen zijn en ook bij elke tree zul je een beste talent gaan hebben.
Je kunt het ook anders zien.
De meeste talents (cookie cutter builds) heeft 99% toch al, omdat je anders jezelf in de vingers snijdt qua effectiviteit. Het grootste deel van de keuzevrijheid was dus eigenlijk al een schijnkeus, dus waarom zou je deze niet weglaten?

Wat ze nu doen is je de meeste van die talents gewoon geven, en alleen voor specifieke talents schotelen ze je de keus voor, maar dan op zo'n manier dat je maar 6 uit 18 talents kunt kiezen.
Mits goed gebalanceerd (tussen de keuzemogelijkheden dus) kun je hier dus zeker meer verschil uit halen dan voor deze methode.

Hypothetisch (stel dat het talenten waren):
Stel dat je nu als priest bijna altijd flash heal zou kiezen, en daarnaast shield.
Nu moet je kiezen tussen deze twee. Dat levert dus echt een keuze tussen speelstijlen op, omdat je ze nooit beide kunt hebben.

Maargoed, we moeten afwachten hoe het uitpakt.
Naja dan ben ik misschien die 1% wat zich geen zak aantrekt van de rest en gewoon het spel speelt omdat het leuk is..
Ik speel een Fire Mage en het boeit mij niet wat andere willen. Ik betaal, mijn Spec.

Dit systeem zal heel slecht uitpakken. Op wowhead.com kun je al een beetje spelen met die talents, maar waar is mijn instant Pyroblast bv? Ik doe niks met Frost en het eerste wat ik moet kiezen, is iets uit Frost.. :?

Als ze dit nu zouden maken voor de 3 trees en DAN de keuzes, zou het een stuk logischer zijn en duidelijker. Een mage is niet zomaar een mage en uiteindelijk wil je wel een bepaalde vrijheid houden en je manier van spelen je eigen maken..

Nu krijg je, zoals hierboven al wordt gezegt, teveel van hetzelfde. Dezelfde DOT's, dezelfde spellschains etc. Omdat er weinig anders zal overblijven.

Dat er een bepaalde groep is die wilt raiden en dan 100% optimal gear, stats, build wilt hebben, prima, maar er zijn ook genoeg mensen die het voor de lol spelen en zo gaat de lol er natuurlijk helemaal vanaf.
Wedden van niet? Er zal altijd een beste talent build voor een bepaald doel (pve,pvp,tank, single healing, multi healing) zijn en blijven.
Zelfs als er objectief geen beste is, zullen theorycrafters (elitistjerks e.d.) er wel een aanwijzen als de beste en iedereen die er zelf niet over na wil denken - 90% van de spelers - zal gewoon de builds van dat soort websites kopieren.
Wij, mijn vrouw, ik en vrijwel al mijn vrienden, waren spelers van het eerste uur.
De laatste WoW spelers die ik ken zijn afgelopen maanden (na jaren spelen) gestopt.
Ikzelf ben al weer een jaar of 3 gestopt. Tussendoor nog wel een poging (2x een avond) gedaan maar ik kon er geen plezier meer uit halen.

Stuk voor stuk zeggen de ex-spelers die ik ken 'ik ga me nooit weer zo laten opslokken door een spel'. Voor mij en een heleboel mensen met mij werd dit spel veel meer dan leuk tijdverdrijf maar echt een taak. Voor het werk eerst even postvak legen en alle expired items terug op AH zetten. Tijdens het werk even op WoWWiki kijken wat de droprate is voor een bepaald item. Voor het eten even snel de daily quests doen. Na het
eten zorgen dat charakter X nog even exalted wordt met Y.

Ik ben heel benieuwd of de nieuwe generaties zich ook zo laten opslokken door WoW of dat het een uniek fenomeen was waar mijn generatie extra vatbaar voor was.
Ik ga mijn kinderen in iedergeval (proberen te) leren om het verschil te herkennen tussen een spelletje spelen voor je plezier en je real-life proppen in de kleine momentjes tussen het spel door.
Mwoa ik ben gamer van het eerste uur en ik speel nog wel meer dan wow alleen, maar als ik met mensen heb afgesproken of andere hobbies heb dan wegen die even hard wat mij betreft. Mijn instelling is dat games zoals wow juist omdat ze persistent zijn gewoon doorlopen ook al ben ik er niet. Wow is niet gestopt omdat jij gestopt bent met spelen ;) vrienden en kennissen verwateren wel als je er geen aandacht aan geeft, als je een jaar later inlogt op je wow account dan ben je even ver als je was. Met die kennis in het achterhoofd zou eigenlijk iedereen een gezonde balans moeten kunnen vinden toch?
Hoewel ik nooit echt ontevreden ben geweest met de manier waarop de talent in de huidige en vorige expansies waren gedaan, moet ik zeggen dat ik hier eigenlijk wel naar uit kijk. Waarom? Er zijn te veel obvious passive talents tegenwoordig. Talents als ''Increases damage done by spell XX by 5/10/15%'' worden altijd door dps gekozen, omdat ze zo obvious zijn. Deze talents worden er nu uitgehaald en standaard door verwerkt in de respectievelijke talent trees, nu weet ik niet precies hoe het gaat, maar waarschijnlijk krijg je deze passives naarmate je hoger level wordt.

Dan is het nog zo dat je nog steeds een specialization kiest, net zoals je nu in Cataclysm kan doen, nu worden echter alle ability-talents die er eerst waren, standaard aan je gegeven op een bepaald level, zoals slam alleen voor arms warrior zal zijn.

Als laatste zijn er de class talents, deze kun je een beetje vergelijken met de huidige talents, aangezien je deze moet kiezen. Dit zijn de talents zoals gezien in de foto's in de post, het verschil met de huidige talents is dat ze voor alle talent trees zijn, wat je in feite doet is 6 extra spells kiezen, naast je specialization. Dit betekent dat nu bijvoorbeeld alle warriors bladestorm kunnen krijgen, zoals gezien hier, de meeste talents hebben hetzelfde effect, maar zijn net iets anders doordat de één AoE slowed, de andere slow langer duurt en de laatste juist stunned. Dit is net hoe je het liefst wil spelen, wat op de ene manier het customizen van je character, naar mijn mening, juist net iets uitgebreider is, omdat niet iedereen meer met precies de zelfde talent tree hoeft rond te lopen. Nu twijfel ik er niet aan, dat net als nu, er altijd één beste talent tree zal zijn, maar heel veel verschil zal het niet meer maken.
Ik vind het voor de warrior niet een goed voorbeeld. Als je moet kiezen tussen een ability die je eens per 90 seconden of eens per 20 seconden kunt toepassen denk ik dat ik al weet welke het meeste gekozen gaat worden. Lood om oud ijzer als je het mij vraagt.
Hou wel rekening met het feit dat alles nog niet eens in een béta fase is, zodra die begint en Blizzard de feedback binnenkrijgt gaat er nog van alles veranderen.
Zie ik dit nu juist dat er in totaal nog maar 18 talents / char zullen zijn ? :o

[Reactie gewijzigd door Nactive op 23 oktober 2011 11:28]

Dat is correct, maar de effecten worden dus nu ook groter, in plaats van de x% extra effect.

Ook hier te bekijken

[Reactie gewijzigd door mat.hi.as op 23 oktober 2011 10:26]

Is het niet 3x 18?
Nee, het is niet 3*18.

Talents zullen volledig los komen te staan van specs. Het is dus niet zo dat je talents neemt in de (bijvoorbeeld) Discipline tree. In plaats daarvan kies je je spec (voor Priest bijvoorbeeld Discipline, Holy of Shadow) en afhankelijk van die keuze krijg je bepaalde voordelen (zoals spreuken, bonussen, etc.). Daarnaast kun je iedere 15 levels een Talent kiezen. Deze kiest iedere spec uit dezelfde talent keuzes.

Hoewel het 18 mogelijke talents zijn, heb je 6 tiers en kun je uit iedere tier maar 1 optie kiezen. Je kiest dus op level 15 uit 3 opties maar die opties krijg je alleen op level 15. De 2 die je niet kiest kun je dus ook nooit meer krijgen (behalve door een respec).

Als ik kijk naar de talents die bij Blizcon gepresenteerd werden is het echter vooral flavor. De talents in iedere tier lijken dusdanig veel op elkaar dat de keuzes eigenlijk niets voorstellen. Voorbeeld: Op 1 tier van een tanking class zaten de volgende opties:
- Ontvang voor X seconden Y% minder schade
- Ontvang voor <Iets meer> seconden <iets minder> minder schade
- Krijg voor X seconden Y meer health points
En zo zijn er nog veel meer voorbeelden te geven.
(Disclaimer: De talents zijn nog lang niet definitief dus mijn terughoudendheid hier kan nog omgekeerd worden)
Voor zover ik zie op de site die ik heb gelinkt, heeft elke class 18 eigen talents, Wat ik met de tweede helft van de zin bedoelde, is dat momenteel veel talents zoiets zijn als "Your x does y% more damage". Dat heeft dus eigenlijk niet heel veel invloed. Nu zijn het daarentegen (bijna) allemaal spells of aanvallen die je ook gaat (moeten) gebruiken.
"Leuke" link. Ik weet echter niet hoe ze meer diversiteit hopen te bereiken. Je kan blijkbaar slechts 1 talent van een bepaald niveau kiezen. De 6 laagste talents kiezen kan bijvoorbeeld niet, wat de mogelijkheden al serieus beperkt. Mijn mage gaat dit niet leuk vinden.
Nee, 6 talents per char. maar je hebt wel de keuze uit 18 talents.
Nu worden de classes hetzelfde. Wat ik gezien heb is dat de priest straks ook al kan rooten. Alles gaat op elkaar lijken.
Als Blizzard gewoon van de talenttrees afgebleven was voor de introductie van Cataclysm was er niets aan de hand want dan kozen spelers ook gemengde talentbuilds in plaats van zoals nu dat je gedwongen wordt het meeste in een tree te kiezen.
Ik snap ook niet waarom ze nu denken dat talentbuilds diverser gaan worden, met nog minder opties is het nog makkelijker om een ultieme-tank-build te hebben, dit gaat echt niet veranderen.

Ze hadden beter verschillende manier om een zelfde doel te berijken kunnen toevoegen. Bijvoorbeeld meerdere manieren om te tanken als warrior want daar ben je voor.
De truuk is dat er geen "ultieme" talents meer gaan zijn. De talents die op Blizcon gepresenteerd zijn hebben meer met flavor te maken dan met doeltreffendheid.

De truuk is natuurlijk dat Bliz balanceerd tussen "cookie cutter" waar je een bepaalde set talents móet hebben om iets te kunnen doen, en "zinloos" waar de talents dusdanig weinig toevoegen dat het niet uitmaakt wat je aan talents hebt. Ze zijn nu aan het proberen een middenweg tussen die twee te vinden waar er, zoals jij al zegt, meerdere wegen naar rome leiden. Wat daar op dit moment uit gekomen is is, naar mijn mening, talents die meer flavor opleveren dan nut.
Ik ben toch meer van van het systeem van rift, 8 souls per class, 3 souls kiezen, 66 punten indelen en maximaal 5 verschillende combinaties van souls en punten opslaan.

Waar je de punten indeelt krijg je de bonussen (10% strength bijvoorbeeld), onder de tree unlock je automatisch de bijbehorende spells. Stel je deelt 10 punten in dan unlock je de eerste 7 abilities van de "soul". Voor de 8e ability zul je 12 punten in deze soul moeten stoppen. Zo zijn er aardig wat verschillende builds te maken met net een andere werking/ability. Voor een warrior tank zijn er bijvoorbeeld 4 mainstream builds afhankelijk van waar je de meeste punten in stopt (voidknight,paladin, warlord of reaver) maar deze hebben ook weer talloze alternatieven.

http://rift.zam.com/en/st...cukL.Aex0hVucM.EhMzV0bh.b

Overigens heeft rift ook sinds kort planar attunement waarbij je na het maximale level moet kiezen tussen 1 van de 6 typen en hier ook langzaam punten in kwijt kan. Die kiezen dus een totaal andere richting.

http://eu.riftgame.com/en/game/attunement.php

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 23 oktober 2011 14:50]

De redenen zijn ontzettend goed en de uitvoering van dit nieuwe idee is afwachten.

Op dit moment (en ook voor cataclysm) had je voor PvE eigenlijk maar de keus uit 1 (soms 2 specs) met maximaal 5 puntjes die je vrij kon verplaatsen naar persoonlijke voorkeur.

Het idee achter dit systeem is dat je de meeste spells die bij die spec horen al standaard krijgt en de talenten puur persoonlijke keuzes worden. Ze worden ook nog eens even makkelijk als glyphs te wisselen, dus midden in een raid even een talent veranderen kan ook nog.

Als de 3 keuzes per tier goed gebalanceerd worden zie ik hierin een enorm mooie mogelijkheid om de gameplay net dat beetje persoonlijker te maken. Niet langer talenten die 1% toevoegen, gewoon 3 talenten die zelfde effect op healing, dps, movement, survivability hebben en je ECHT een keus geven wat jij leuker vind of beter vind in een specifieke situatie.

[Reactie gewijzigd door Osxy op 23 oktober 2011 10:32]

Als je midden in een raid een talent kunt veranderen hoef je dus niet eens meer na te denken over je build wat nu nog wel (een beetje) is? Bij de laatste expansion hoef je dan een raid alleen nog maar te joinen om de boss neer te krijgen? Blizzard verziekt het helemaal door WoW veel te simpel te maken, alles gaat vanzelf en nadenken hoeft al bijna niet meer.

[Reactie gewijzigd door Kohaku op 23 oktober 2011 11:27]

Nu denken welke build je moet nemen? Laat me niet lachen.
Er is maar 1 build per spec viable.
Niet iedereen neemt klakkeloos een DPS build over die op een website staat. Toen de huidige talenttree ingevoerd werd heeft Blizz genoeg klachten gehad van mensen die geen hybride build meer konden maken. Niet iedereen stemt zijn build op een raid af.
En als je straks tijdens een raid van talents kunt veranderen gaat het helemaal nergens meer over.
Onzin. Wie gaat er bepalen welke build ik "moet" pakken? Ik bepaal nog altijd zelf hoe ik speel... En niet iedereen wilt op een top niveau raiden..
Daarbij komt het nog altijd neer op de speler zelf of ze wel op de juiste knopjes duwen en of ze niet in de stress schieten ;)
Houdt dit dan ook in dat veel opties die ik nu gebruik verdwijnen? Dat combo's van 3 (of 4, 5) verschillende types echt 1 actie wordt? Dit haal ik er namelijk niet echt uit, ben ik bang.
Het hele puntensysteem voor het invoeren van talents verdwijnt. Dus talents met 3 of 5 levels zijn er straks niet meer. Dat wordt gewoon 1 talent en that's it.

Talents die je bijv. nodig hebt om een volgende talent te kunnen aanleren, heb je straks ook niet meer. Wat je nog wel hebt, is dat sommige talents andere talents verbeteren, maar het is niet zo dat een talent verplicht is om een andere te leren.

Als je nu kijkt naar de talent tree keuze die je krijgt op level 10. Je kiest dan 1 talent + tree uit 3 keuzes. Dat krijg je straks gewoon om de 15 levels, 6 keer, tot aan level 90. Wil overigens niet zeggen dat dan ook altijd een skill erbij krijgt. Bij de ene talent krijg je wel een extra skill, bij de andere slechts iets passiefs.
De belangrijke talents krijg je automatisch, zodoende dat je geen belangrijke aanvallen van jouw class vergeet of jezelf blokkeert omdat je iets anders genomen had en net die belangrijke talent niet meer kan kiezen.

Het zorgt ervoor dat geen 2 chars gelijk gaan zijn, aangezien je om de 15 levels uit 3 verschillende talents moet kiezen, en dat je de 2 die niet gekozen zijn niet meer kan hebben.

Dus het wordt veel meer afwegen, en van low-level al opwerken naar een goede build als je geen geld wil geven voor een reset.

Tenminste, dat is wat ik gisteren op mmo-champion ervan kon opmaken, veronderstel dat er gisterenavond en vandaag weeral veel nieuws boven komen te staan is.

[Reactie gewijzigd door Ali3nSt0rmz op 23 oktober 2011 14:00]

Je zult meer gelijke chars gaan zien.
Als je maar uit 3 dingen kunt kiezen waarvan er al 2 niks zijn en 1 een iets betere (zoals bij de mages bv Polymorpgh opties?!) dan blijft er weinig over en pakt iedereen hetzelfde..

Nu kon je nog kiezen wat je wilde en jezelf unieker maken. En als low level moet je gewoon spelen. Maakt niet uit welke skill je pakt, uiteindelijk gaan ze toch wel dood. Kost alleen iets meer tijd ;)
Misschien zoals ze het presenteerden wel, maar ze hebben gezegt dat de verschillende keuzen nu nog niet "balanced" zijn.

Ze willen het moeilijk maken om te kiezen uit de 3 mogelijkheden, door het 1ne te buffen of het andere te nerfen.

Indien hen dat lukt, zal er genoeg variatie komen :)
Ik hoop dan idd dat ze goed gaan nadenken en bekijken welke zaken je nodig hebt in het begin van het spel en wat een toevoeging is..
Ja de talent tree wordt compleet anders veel talents die je nu heb krijg je standaard als spel. Als jij laat we zeggen een healer ben krijg je de healing cirkel als spel in plaats van het te kiezen in je talent tree, een shadow priest krijg deze spel dus weer niet.
Gebruik spreuk of spell, ik snapte je text aanvankelijk helemaal niet :P
Ik vind het best vervelend als ze dat omgooien. Doordat je character rustig groeit en rustig beetje bij beetje verandert, heb je weinig aanpassingen waar je telkens aan moet wennen. Als ze de talents veranderen, verandert dat ook alle bestaande characters, waardoor je ineens heel anders moet gaan spelen ermee. Je moet ook ineens opnieuw al je talens kiezen. Zeker als je een paar characters hebt die hoger level zijn, is dat zeer irritant.

Op zich niks mis met verandering, maar dit is een beetje veel verandering direct.
Ik denk dat dit geen probleem hoeft te zijn, ik ken mijn main goed genoeg hiervoor.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True