Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 109 reacties

Dropbox heeft bekendgemaakt dat het in een financieringsronde 250 miljoen dollar heeft binnengehaald. De start-up, die online opslag en overdracht van bestanden biedt, wil met het verkregen kapitaal zijn activiteiten uitbreiden.

Het geld wordt onder andere ingezet om andere bedrijven mee te kunnen overnemen, zo maakte de start-up bekend. Daarnaast wil het bedrijf samenwerkingen aangaan met andere bedrijven en meer personeel aannemen. Specifieke plannen werden niet bekendgemaakt. Wel liet Dropbox weten ongeveer 45 miljoen gebruikers te hebben. Zij bewaren elke drie dagen ongeveer een miljard nieuwe bestanden op de servers van de opslagdienst. Met de kapitaalinjectie van 250 miljoen dollar heeft het bedrijf nu in totaal 257,2 miljoen dollar verkregen.

Daarnaast claimt Forbes dat Dropbox in 2009 een overnamebod van Apple heeft afgeslagen. Het is onbekend wat Apple precies bood, maar het zou om een bedrag met negen cijfers gaan. Toenmalig ceo Steve Jobs zou tegen de oprichters van de opslagdienst hebben gezegd dat het verstandig was om het bedrijf te verkopen, omdat Apple anders met een concurrerende dienst zou komen. Kortgeleden kwam het bedrijf uit Cupertino met iCloud, waarmee ook online opslag van bestanden mogelijk is.

Dropbox biedt online opslag van bestanden, waarbij gebruikers een aantal gigabytes gratis krijgen. Dit kan uitgebreid worden door anderen uit te nodigen voor de dienst, of door te betalen. Dropbox kwam de afgelopen tijd een aantal keer negatief in het nieuws, omdat de beveiliging meer dan eens niet op orde bleek te zijn.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (109)

Ik denk dat als je een bedrijf leidt met 450 miljoen investering dat je dan geld genoeg salaris mag ontvangen. Met een overnamebod zouden ze hun 'kindje' uit handen geven terwijl ze nu gewoon lekker naar eigen inzicht blijven door klussen. Misschien hebben ze wel grote plannen en is dat belangrijker dan snel even te cashen.
Geloof je het zelf. Meer dan 1 miljard EURO voor zo'n dienst.

En ik vind het juist goed dat niet elk bedrijf zich laat overkopen. Ik zie iCloud absoluut niet als een waardige dropbox concurrent, al is het alleen maar omdat iCloud alleen op Apple devices beschikbaar is en Dropbox op alle devices.
Op de korte termijn is het idd wel stoer dat je zo'n bod afwijst, maar op de lange termijn zal je toch moeten bedenken waar Dropbox naar toe gaat. Google, Apple en Microsoft zijn er overduidelijk mee bezig om cloud storage als naadloze online backup te gaan integreren in hun iOS/OSX/Android/ChromeOS/WP7/W8 ecosystemen, en de kans voor Dropbox is levensgroot dat ze de volgende Yahoo, AOL, Opera, Sun, Friendster of mIRC worden: prima platforms, maar niet heel relevant meer.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 18 oktober 2011 18:56]

Ik snap wel waarom je post zo hoog scoort, eigenlijk ben ik het ook wel deels met je eens. Het is natuurlijk een ietswat onvoorspelbare 'move' om "Nee" te zeggen tegen een persoon die al vanaf het begin een idool was voor dropbox. Is het niet hartstikke verstandig om gewoon voor Apple te gaan? Maar is verstandigheid wel wat Dropbox wil...?

Noem het dom, noem het stoer, noem het 'onverstandig voor de lange termijn', of noem het gewoonweg een gemiste kans. Grappig genoeg zit er een waarheid verscholen in ieder optie, maar de echte reden dat Houston z'n ziel niet verkocht heeft is heel duidelijk te op te maken uit het interview met Forbes; hij was nog niet klaar met Dropbox.

Buiten het feit dat Apple hartstikke tof is (ben zelf ook onder de indruk van Steven en Apple), het is en blijft een groot bedrijf. Grote bedrijven zijn log en relatief langzaam, dat weet Houston. Met slechts 70 werknemers ben je gewoon veel wendbaarder en als je kijkt naar omzet per werknemer dan doet Dropbox het ongelofelijk goed. Het is een natte droom voor investeerders.

Ik was enigszins teleurgesteld om te lezen dat Steve blijkbaar heeft gezegd dat ze 'investeerders niet moeten vertrouwen'. Want wat is erger dan iemand hebben die in je investeert? Juist, iemand die je opkoopt. Al met al denk ik dat Steve, natuurlijk wel lichtelijk gefrustreerd, ook wel begrip had voor de keuze. Hij zou precies hetzelfde gedaan hebben, verwacht ik. Het is geen wonder dat de jongens van Dropbox zo hard vasthielden aan het magische apparaat (om in de Apple sfeer te blijven) dat ze van de grond af aan opgebouwd hadden, dat heeft Apple ook in een soortgelijke mate meegemaakt.

Het belangrijkste in je werk is niet de zekerheid of 't geld. Dat is wat een overname hun had kunnen opleveren. Het belangrijkste in je werk en eigenlijk in je leven is dat je doet wat je lief hebt.

De spanning die Dropbox nu heeft, door het vuur van de grote jongens onder de voeten. De wendbaarheid die het bedrijf nu heeft, doordat het relatief klein is. De persoonlijke sfeer die er ongetwijfeld zal hangen, door het ons-kent-ons en de korte geschiedenis. Dat zijn slechts drie van de vele aspecten waar een entrepeneur als Houston naar verlangt, hoe gaaf het ook klinkt om onderdeel te kunnen zijn van een bedrijf dat je idoleert.

[Reactie gewijzigd door Josh op 18 oktober 2011 21:00]

Want wat is erger dan iemand hebben die in je investeert? Juist, iemand die je opkoopt.
Dat ligt fundamenteel niet zo heel ver van elkaar af. In beide gevallen wordt een nieuwe partij (mede-)eigenaar van het bedrijf, met alle rechten en plichten van dien. In allebei de gevallen heb je de kans dat de investeerder alleen maar snel wil cashen, zich op een vervelende manier met de bedrijfsvoering gaat bemoeien, etc. Uiteindelijk draait het (zoals met alles in het leven) om goede afspraken maken en betrouwbare partners vinden. Want wie betaalt, bepaalt.

Het kan natuurlijk ook gewoon dat nu de grote cloudstrijd tussen Google, Apple en Microsoft echt begint los te barsten, hij de boel nog even een jaar of 2 door wil trekken, naar 100+ miljoen gebruikers groeien, en zich dan verkoopt voor een paar miljard aan de (dan wanhopige) 'verliezer' van de drie grote spelers. Da's ook een bewezen strategie :)

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 18 oktober 2011 22:27]

Gooi daar ook nog even Amazon bij... die is ook druk bezig.. Ze hebben enorm veel concurrentie. Hun business model is relatief zwak, inkomsten uit ruimte verhuur. Reclame gaat niet en producten hebben ze verder niet.

Je hoeft maar genoeg concurrenten te hebben en je user base zal stagneren of zelfs dalen.
Negen cijfers is tussen de $100.000.000 en $999.999.999. Maar inderdaad tussen de 100 miljoen en een 1 miljard voor zoiets, daar kan ik niet bij. Waarschijnlijk heeft Apple er heel verstandig aan gedaan gewoon een concurrent neer te zetten.
Dat is helaas niet waar. iCloud draait net zo goed op andere machines (mobiele apparaten daargelaten).

Wat ik vooral wil weten, is of Dropbox met dit geld de strijd met iCloud aangaat. iCloud is out-of-the-box al 5GB en heeft extra sync-functies voor contacten, agenda en dergelijk. Ik heb nu beide, en ik kijk graag aan waar dit heen gaat voordat ik een van de twee laat vallen!

edit; ik zeg wel 'helaas', maar er is niets helaas aan. Hoe meer crossplatform, hoe beter! ;)

[Reactie gewijzigd door Asitis op 18 oktober 2011 18:03]

En ik vind het juist goed dat niet elk bedrijf zich laat overkopen. Ik zie iCloud absoluut niet als een waardige dropbox concurrent, al is het alleen maar omdat iCloud alleen op Apple devices beschikbaar is en Dropbox op alle devices.
Wereldwijd heeft Apple al iets van 18% van de smartphone-markt in handen en in de US bijv. 13% van de PC-markt. De meesten zullen iCloud gebruiken vanwege de goede integratie, dus toegankelijk voor iedereen. Dat is al een aardige hap uit het marktaandeel van Dropbox.
Toch zullen ze ook willen delen met niet-iOS gebruikers en tot op heden kan dat volgens mij niet?
9 cijfers is minder dan 1 miljard.
Voor de rest: 45 miljoen gebruikers is ook heel wat waard, vind het wel terecht zo'n groot bod.
Geloof je het zelf. Meer dan 1 miljard EURO voor zo'n dienst.
Dat dacht ik ook toen ik las dat 1 of andere 'telefoon app' werd overgenomen voor 5 miljard. Het kan dus wel ;)
Userbase is geld waard, simpel.
Dropbox is niet meer wat het was sinds de introductie van Ubuntu One. Die heeft nu ook een windows client en bovendien 5GB opslag zonder dat je daarvoor vriendjes moet regelen.
bovendien 5GB opslag zonder dat je daarvoor vriendjes moet regelen
Windows Live Skydrive biedt al enkele jaren gratis 25 GB opslag en voor foto's en office documenten straks zelfs unlimited gratis opslag.

[Reactie gewijzigd door 80466 op 18 oktober 2011 18:04]

De skydrive is dan wel 25GB, je hebt slechts 5GB daarvan beschikbaar voor de Sync van Mesh.

Beiden hebben echter duidelijk hun voors- en tegens.
Ik gebruik zelf beiden en merk die verschillen toch heel duidelijk.
  • Mesh heeft als grote voordeel dat je willekeurige mappen kunt syncen, waar Dropbox alleen een folder is, die gesynct staat.
  • Met Mesh kun je aangeven welke computers welke files gesynct moeten hebben
  • Ook is vind ik het delen van bestanden makkelijker met de Skydrive, evenals het syncen (en het heeft dus meer opslag dan Dropbox).
  • Dropbox heeft als absoluut voordeel ten opzichte van Mesh dat het een instant sync heeft. Dat wil zoveel zeggen als dat Dropbox meteen synchroniseert op het moment dat je een bestand opslaat met het programma nog aan, terwijl Mesh een bestand niet kan syncen op het moment dat het nog open is in een programma.
  • Verder ben ik onlangs door de semi-realtime synchronisatie van Mesh (wat ik een tijd gebruikte voor folders waar ik in werkte) in combinatie met SyncToy enkele nieuwere bestanden kwijtgeraakt omdat óf SyncToy, óf Mesh een nieuwer bestand aanzagen voor een ouder bestand, terwijl het oudere bestand gewoon later geschreven was en dus wel nieuwer leek, maar dat niet was. Dit probleem is minder nadrukkelijk aanwezig bij Dropbox doordat het direct synct, en ook vanwege de redelijk robuuste versiebackup.
Ik zou Mesh dus vooral gebruiken als Backup en voor bestanden die je wat minder vaak wijzigt. Dropbox is beter als je het als workdirectory gebruikt.

Edit: Mesh geeft je ook een mogelijkheid om je computers op afstand te bedienen. Als je dus een Home versie van Windows hebt kun je Mesh draaien als alternatief voor Remote Desktop.

[Reactie gewijzigd door Buggle op 18 oktober 2011 20:53]

Het lijkt me sowieso niet handig om meerdere sync tools tegelijk te draaien. Zelfs al gaat het doorgaans goed, het is bijna onmogelijk te voorspellen wat er dan precies gaat gebeuren bij versieconflicten of een onderbroken sync proces.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 18 oktober 2011 22:54]

Daar geef ik je in principe gelijk in, maar je zou verwachten dat dergelijke sync tools niet alleen de inhoud van een bestand kopieren maar ook de metadata. Een bestand dat gesynchroniseerd wordt moet ten alle tijden identiek blijven. Als dat gebeurd was, was er geen probleem geweest.
Ik gebruikte namelijk SyncToy voor de algemene sync tussen twee laptops (ik draaide automatisch iedere dag savonds een Sync), en Mesh (nu dus Dropbox) voor de bestanden waar ik momenteel aan werk op die twee laptops. Wat ik dus met Mesh deelde was een subset van wat er gesynct werd met Synctoy.
Soms wijzig je eens ergens een file, en wil je dat die ook op je andere computer wijzigt. Het gaat echter te ver om je complete computer te mirroren met een cloudstorage. Los van het feit dat dat geld kost en niet noodzakelijk is, zijn er ook nog eens privacyissues. ik zit me nu eigenlijk al af te vragen of ik niet beter mijn Master Thesis kan encrypten zodat er geen problemen ontstaan. Iemand vertelde me laatst eens dat Dropbox in de voorwaarden heeft staan dat de bestanden die je op Dropbox zet van hun worden, of iets in die zin. Dat lijkt me een klok/klepel, maar waar rook is, is vuur.

[Reactie gewijzigd door Buggle op 18 oktober 2011 23:58]

Vergeet niet dat je met folder junctions een heel eind kunt komen om via dropbox verschillende (@random) folders kunt delen - hiervoor is ook een guide beschikbaar op de site van dropbox.

Zo sync ik mijn c:\xampp\htdocs folder met dropbox en zorg ik dat de junctions op al mijn devices ingesteld staan zodat ik mijn laptop gewoon kan dichtklappen, en op mijn workstation gelijk verder kan werken aan webapplicaties zonder verlies.

Ik heb gemerkt dat dit erg veel tijd scheelt :-)
25 GB is heel leuk als je geen Windows gebruikt! In het lijntje van cross-platform cloud opslagdiensten hoort Windows Live Skydrive echt niet thuis. Dropbox en Ubuntu One daarintegen wel.

En Skydrive mag dan wel een webinterface hebben (en die hebben ze allemaal), maar daarmee ga je toch echt niet dagelijks werken. :)

[Reactie gewijzigd door Sorcix op 18 oktober 2011 18:17]

De Mac sync client is prima, ik heb hier 3 Macs en 2 Windows bakken draaien die syncen met Skydrive/Live Mesh. En los van de native sync client, de Skydrive site is gewoon HTML5, die draait overal. Juist die goede HTML5 web interface (goede foto gallery, super document viewing/editing in Office Live) is IMO een groot pluspunt boven Dropbox.

Ik snap ook helemaal niet waarom Microsoft het hele Skydrive gebeuren zo weinig promoot. IMO is het een betere/volwassener service dan Dropbox en Google Docs, en ze bestaan al twee jaar langer dan iCloud, maar op 1 of andere manier doen ze hun uiterste best om de boel zo obscuur mogelijk te houden. Geen reclame, geen grote aankondigingen op conferenties...zelfs op T.net kent bijna niemand het.

Wil niet zeggen dat het allemaal perfect is (integreer Sync en Skydrive nou eens echt! Laat me nou gewoon betalen voor extra storage!) maar van de "grote 4" cloud services ben ik er toch het meest tevreden mee.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 18 oktober 2011 23:21]

Door Dreamvoid, dinsdag 18 oktober 2011 18:43
Ik snap ook helemaal niet waarom Microsoft het hele Skydrive gebeuren zo weinig promoot. IMO is het een betere/volwassener service dan Dropbox en Google Docs, en ze bestaan al twee jaar langer dan iCloud, maar op 1 of andere manier doen ze hun uiterste best om de boel zo obscuur mogelijk te houden. Geen reclame, geen grote aankondigingen op conferenties...zelfs op T.net kent bijna niemand het.
Heb laatst een Windows Phone Mango seminar bijgewoond op een beurs en daar hadden ze het echt wel over skydrive. Waarschijnlijk zal je het daarin veel meer terugzien en automatisch ook in promoties van WPM.

O.T.
Beetje fatsoenlijke concurrentie is nooit verkeerd lijkt mij?!

[Reactie gewijzigd door jerheij op 19 oktober 2011 14:49]

SkyDrive werkt gewoon op basis van WebDav, wat weer een openstandaard is. Grote kans dat je hiermee prima met de ipad kan connecten. Je moet het adres wel even op een omslachtige manier zoeken: http://skydrivesimpleviewer.codeplex.com/.

Ook kan je op deze manier zonder verdere software je drive in windows mappen.

[Reactie gewijzigd door vandeGerrit op 18 oktober 2011 20:10]

Ik denk dat Skydrive dan ook wel voeten aan de grond gaat krijgen ingevolge de lancering van Mango. In dit filmpje lijkt Skydrive ook zeer goed te werken. Vind het alleen jammer dat de Windows Live zo erg doet denken aan Hotmail, wat m.i. toch wel een beetje afbreuk aan het imago doet.
n.b. ik weet dat Hotmail ook onder de Windows Live diensten valt

Snap overigens niet waarom Dropbox zichzelf destijds niet aan Apple verkocht heeft. Als het daadwerkelijk om miljard(en) ging is er toch eigenlijk geen aanwijsbare reden om niet tot verkoop over te gaan?
9 cijfers is xxx.xxx.xxx, dus je spreekt niet over miljarden. volgens 9to5mac ligt het bedrag rond de $800.000.000, maar dan hadden ze hun bedrijf moeten verkopen.

Nu hebben ze eenderde van dit bedrag op eigen voeten, zonder aan apple te moeten verantwoorden. Ik vind dat ze het behoorlijk goed doen.
Dus in plaats van overgenomen door Apple voor 800 Miljoen en er klaar mee zijn. Gaan ze voor 250 Miljoen een investering aan en moeten ze verantwoording afgeven. Je reactie klopt niet helemaal.
Er bestaat misschien nog iets anders dan geld? Wees maar zeker dat die vent sowieso al geld genoeg heeft, waarom zou die dan zijn 'levenswerk' verkopen om iets wat ie toch al heeft? (dit gaat natuurlijk lang niet voor iedereen op, in tegendeel, maar het kan wel)
of hij denkt straks een beursgang te kunnen doen, dan wel de hut alsnog te verkopen aan google, microsoft, apple of facebook, en dan nog meer dan die 800 miljoen te kunnen vangen.

veel startups werken zo, en het is niet zo alsof dropbox nou een breed productaanbod heeft. ik zie geen levensvatbaar businessmodel. Maar, dat zagen we ooit ook niet van google, en die hebben daar toch aardig wat van kunnen maken. ;)
Een bedrag met 9 cijfers is geen bedrag van miljard(en), maar 100 miljoen(en).
Allemaal leuk die alternatieven, maar ik gebruik regelmatig Windows, OSX en Ubuntu, en daarnaast heb ik nog een smartphone waar ik het ook handig vind om bij mijn bestanden te kunnen.

Dropbox dus :)

Daarnaast ben ik erg benieuwd waar ze mee gaan komen.
Op dit moment kies ik ook Dropbox boven alles!
Dan vraag je waarom? Nou net als waarom whatsapp populair is. Dropbox werkt lekker op elk apparaat die ik heb..
Namelijk op mijn:
-Windows laptop
-Mijn iMac
-Mijn Android telefoon

Ik zie dit geen andere dienst doen. Dat is hun sellingpoint!

Alsof icloud,skydrive naar Android komt... nope. Mischien ubuntu one wel..
Ben tijdje geleden overgestapt van DropBox naar SugarSync vanwege de beveligings strategie van DropBox - die vond ik niet acceptabel, mede doordat ik privacy gevoelige informatie in mijn DropBox moet opslaan. SugarSync heeft dit beter voor elkaar en kan minstens hetzelfde als DropBox.

Ik las destijds op Internet dat SugarSync soms niet snel genoeg synchroniseerde: geen problemen mee. Ik gebruik het op Windows, OSX en mijn iPad. Op mijn iPad werkt Documents2Go prima met de bestanden die op SugarSync staan, ook offline.

Een nadeel van SugarSync is dat het een stuk complexer overkomt dan Dropbox doordat het ook veel meer mogelijkheden biedt.

Ik las vandaag op MacRumors dat Apple $800 miljoen had geboden voor DropBox. Zit er werkelijk meer potentieel in DropBox? Met name nu ik SugarSync vrij aardig in de vingers begin te krijgen heb ik hier steeds grotere twijfels bij. De opbouw van DropBox paste natuurlijk wel in het straatje van Apple - juist die eerder genoemde beveiligingsstrategie waar ik moeite mee had, is exact wat Apple nodig had voor de iCloud om zo de matching voor elkaar te krijgen.
Dropbox is weer iets waarbij je persoonsgegevens hebt, wat je voor reclamedoeleinden kan gebruiken, daarom wordt het ook zo waardevol geschat. Net als Facebook.
Skydrive is er toch al voor Android?
Skydrive is in principe altijd te benaderen. Met een WP7 toestel kun je ook alles mobiel op skydrive plaatsen.

OT: Ik las net ergens dat het om een bod van bijna 600miljoen ging. Dropbox wilde alleen liever zelfstandig blijven.
Dropbox is niet meer wat het was sinds de introductie van Ubuntu One. Die heeft nu ook een windows client en bovendien 5GB opslag zonder dat je daarvoor vriendjes moet regelen.
Het standaard (en valide!) argument op Tweakers. xxx is veel beter. Maar toch heeft Drobox heeft meer dan 25.000.000 gebruikers en is daarmee de standaard. Ubuntu One is inderdaad mooi maar werkt niet samen met mijn iPad apps, andere online services etc. Voor mij is het daarmee gewoon van geen enkel nut.
Het feit verder dat Dropbox al een grote community heeft en daardoor al makkelijker gebruikt kan worden door collega's of studiegenoten lijkt mij een grotere plus dan dat platform X meer schijfruimte bied of op meer platformen werkt. 99% van de keren dat je dit wilt gebruiken werk je toch met mensen die ook Windows of Mac werken. Linux kom ik op school maar heeeeeel sporadisch tegen.
Daarnaast is waar je het waarschijnlijk voor wilt gebruiken 2GB ruimschoots voldoende. En als je meer nodig hebt voor specifieke doeleinden kun je altijd nog naar alternatieven gaan kijken. Het is dan ook bedoel om snel een paar bestanden op te slaan en te delen. Voor permanente opslag heb je andere dingen zoals FTP's, NAS of SkyDrive (ik draai bijvoorbeeld mijn moeders userfolders in sync met Mesh, zodat er altijd een backup is en zij daar niet naar om hoeft te kijken - zoveel data heeft ze niet, maar wel meer dan 2GB).
de windows client werkt voor geen meter
geen notificaties, geen overzicht, automatisch file sync werkt niet en vooral traaaaaaaaaaaag.
Nu weet ik wel dat het een beta is , maar toch.
Heb dropbox en Ubuntu One op hetzelfde moment (3 dagen geleden) en op dezelfde devices geprobeerd. (xp,win7,Iphone 4, android) en dropbox is gewoon vele malen beter

alleen in 2 dingen blinkt ubuntu one uit
en dat is automatische photosync van je mobile device (maar het werkt niet en vooral traag)
en 5gb cloudspace (met dropbox referrals kom je ook al ver)
Werkt 10x beter dan welk alternatief dan ook. En is beschikbaar voor ALLE devices.
Oja, want Windows, Ubuntu, Android en iOS zijn ALLE devices. Sorry, maar WM, WP7, Bada, Meego, Symbian, etc worden anders nog vrolijk overgeslagen. Van de meeste platformen is ondertussen al wel een dropbox app klaar of onderweg.
ubuntu one :F die zijn recentelijk begonnen met afbouw van features; zo kun je je bookmarks niet meer syncen
Ik gebruik sugarsync, daar krijg gratis 5GB en iedere refferal levert 500MB extra opslag ruimte op.
One is inderdaad prima als je enkel Ubuntu gebruikt. Ik vind Dropbox een pak handiger want het werkt gewoon én op mijn Windows-laptop én op mijn Ubuntu-partitie én op mijn Ipad. En dankzij de vriendjes heb ik nu meer dan 5 GB ter beschikking.
Ubuntu werkt ook op je Windows laptop
Ja maar dan is het traag en buggy. :)
Wat is dat gedoe met de cloud allemaal? Het is gewoon een paar bestandjes op een server, wss zit er nog FTP achter ook ;(
Het maakt geen bal uit of je HTTP of FTP als protocol gebruikt, bij cloud storage gaat het om meer dan alleen een transfer en storage: is de sync robuust, is er versioning, kan je met meerdere mensen tegelijk aan een document werken, worden foto's/muziek/video handig weergegeven, etc.

(edit: @ ASS-Ware, dat mag ik ook hopen, maar t was ter illustratie :P )

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 18 oktober 2011 19:30]

Het maakt geen bal uit of je HTTP of FTP als protocol gebruikt, bij cloud storage gaat het om meer dan alleen een transfer en storage: is de sync robuust, is er versioning, kan je met meerdere mensen tegelijk aan een document werken, worden foto's/muziek/video handig weergegeven, etc.
Ik mag toch hopen dat er geen HTTP of FTP wordt gebruikt ivm security ?
Dan hoop ik toch op HTTPS of SFTP.
'Cloud' is een hypewoord van managers. Zodra ontwikkelaars iets uit moeten leggen aan managers via tekeningen, word het internet altijd als een wolkje getekend. Ziehier het niveau van sommige managers.
Of de ontwikkelaars weten het niet makkelijker/beter uit te leggen?
Dropbox gebruikt Amazon Simple Storage Service (S3) onder water. Dat werkt inderdaad via HTTPS.
ik begrijp nog steeds niet wat het verdien model is van dit soort diensten...
Waarom zou je hier 250 miljoen in pompen, hoe haal je dat er ooit uit?
De visie is dat mensen de komende jaren massaal gaan betalen voor grootschalige online backup en sync services (je foto's, je muziek, je documenten). Denk maar eens in als bijna iedere PC gebruiker een abo heeft op een cloud service provider - dat is een miljardenmarkt. Als Dropbox het voor elkaar krijgt om niet ondergesneeuwd te raken door de giganten Google/Microsoft/Apple/Amazon (laat staan al die andere hippe startups met hetzelfde model) dan is dat geen belachelijk bedrag.
Dit gaan ze verliezen. Online back-up is niet alleen meer foldertjes syncen. Het is tegenwoordig integratie in de applicaties die je hebt (office tools, Muziek beheer applicatie, Film beheer apps, etc...). Het zogenoemde naadloos syncen. Je merkt het niet maar het gebeurt wel. Gebruikersgemak is nog veel groter dan.

Zowel Google, Apple, Microsoft als Amazon werken hier hard aan. Dropbox zal hierin denk ik op termijn de verliezer in zijn.
DropBox heeft betaalde features (meer ruimte) hoeveel dat oplevert weet ik niet.
En ik maar denken dat DropBox een onderdeel was van MacOS, ik zag toch echt een keer de "shared folder" met deze naam voorbij komen. :S

Mooi, een paar terug had je geen enkel online backup bedrijf en waren de nieuwkomers "goud" in deze markt, nu heb je er tig, de één nog beter dan de ander.
Hoe zit dat met de hosting eigenlijk? Ik dacht dat je bestanden veelal in de US gehost worden en dat dankzij de Patriot Act, Big Brother altijd inzage heeft in deze...
Is een goede VPN-tunnel naar je eigen machine (moet wel always-on in dat geval, kan een bezwaar zijn) niet gewoon het beste/veiligste?
Als jij denkt dat je een betere sysadmin bent dan de professionals, ja dan kan je het beter zelf doen. Maar 99.9% van de wereldburgers heeft geen idee hoe je:
1) een dedicated fileserver inricht op een remote locatie met bijna 100% uptime
2) een VPN tunnel configureert
3) een werkende cross-device sync van laptop-smartphone-tablet-desktop naar die server inregelt

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 18 oktober 2011 19:33]

De VPN is een makkie met iVPN en werkt naar behoren, de uptime heb je idd niet helemaal zelf in de hand (storing elektra/provider etc.) en dat laatste punt, zou imo nog het lastigste zijn. Van één server naar de rest syncen (met rsync) zou nog redelijk te doen zijn, mits je over alle gegevens beschikt end-to-end, maar van cross-polling en syncen via die server vind ik ook al lastiger klinken, maar het is niet ondenkbaar. :P

Ik deel je mening dat het gebruiksgemak en bereikbaarheid vd dienst voor een grote groep bovenaan staan, met veiligheid op een gedeelde of tweede plaats.
Wellicht is een encypted opslag nog het beste, waarbij je bestanden versleuteld worden, vanaf het moment dat ze je nic verlaten ;)
Onder OSX heb je inderdaad een "shared folder" met de naam Dropbox. Hierin kunnen anderen bestanden plaatsen om met jou te delen binnen het netwerk. Dit was in de oudere versies van OSX in ieder geval het geval. In Lion is dat vervangen door Airdrop waarbij je enkel bij elkaar in de buurt hoeft te zitten, niet eens op hetzelfde of überhaupt op een netwerk.
Is het percentage betalende gebruikers groot genoeg dat daarmee de kosten normaal gesproken gedekt worden, of heeft Dropbox nog een andere inkomstenbron?

Hele goede dienst trouwens, gebruik het naar alle tevredenheid, en het werkt echt geweldig; niks anders dan lof dus voor deze dienst!
Is het percentage betalende gebruikers groot genoeg dat daarmee de kosten normaal gesproken gedekt worden, of heeft Dropbox nog een andere inkomstenbron?
Nee, de betalende gebruikers betalen voor de gratis gebruikers. Voorlopig is het meer belofte dan winst. Niets mis mee hoor. Zo begon Google ook. Ik zou er graag in investeren omdat ze het gewoon goed doen.
Kun je DB na al die jaren nog steeds als startup beschouwen?
Na 4 jaar (met het produkt pas 3 jaar oud) mag je je nog best een startup noemen hoor ;) Zeker als je nog in de venture funding fase zit.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 19 oktober 2011 00:21]

Moah, er zijn best veel bedrijven die nooit die fase uit komen, geld binnen halen is immers een kans om te groeien.
Toevallig eergisteren nog een betaalde Dropbox account genomen zodat ik 50+ gig kwijt kan. Nu kan ik in principe al mn persoonlijke bestanden (excl films, games) kwijt en weet ik zeker dat ze veilig staan.

Ook de sync tussen Mac OSX, Linux, Windows en mijn Android telefoon vind ik prettig (die laatste synced niet).

Ben wel nieuwsgierig naar het aandeel gratis gebruikers t.o.v. betaalde gebruikers trouwens.
Veilig? Jij hebt het nieuws over de beveiligingslekken gemist? Denk dat je bestanden op je eigen NAS een stuk veiliger zouden zijn... Ik heb niets tegen dropbox hoor, gebruik het zelf ook maar niet om de reden dat het dan 'veilig' zou staan. Er staan bij mij dan ook geen zakelijke / belangrijke gegevens op.
Veilig in de zin van crashende hardeschijven, diefstal of brand. Mijn bestanden synchroniseren daarnaast automatisch met een HDD (Timemachine).

Ik ben me er bewust van de Dropbox medewerkers bij de bestanden kunnen als ze dat willen maarja. Dat is bij veel meer hostingproviders wel het geval. Zou me ook even inlezen over de beveiligings issues. Er zijn een paar issues waar sprake is van een storm in een glas water.

Buiten de veilige backups die altijd worden bijgewerkt is de synchronisatie naar andere computers ook ideaal.

[Reactie gewijzigd door Pindamann op 18 oktober 2011 19:26]

Dan encrypt je toch gewoon alles voordat je het er op zet?

Uiteindelijk heeft lokaal opslaan op een NAS op je eigen LAN ook zijn risico's: brand, diefstal, software bugs, fout ingestelde sync, hack aanvallen van buiten, iemand die tijdens de backup over de stroomkabel struikelt, je wraakzuchtige ex, etc.

Weeg dat risico af tegen de regering die je bespioneert, of je cloud provider die een security fuckup maakt.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 18 oktober 2011 19:28]

Denk ook niet dat je in deze context 'veilig' als 'beveiligd' moet zien, maar als 'het staat ergens anders'. Je kunt wel een eigen NAS hebben, maar als de fik in je huis gaat, ben je blij dat je meest belangrijke bestanden ergens anders op de wereld staan waar geen brand is. Ondangs dat (zoals laatst gebleken) sommige mensen binnen Dropbox in jou files zouden kunnen kijken, verwacht ik niet echt dat iemand dat daar doet en er met je gegevens vandoor gaat.
Ik zie in dropbox echt nog een goede toekomst.

Ik vind het slim van ze om het bod van Apple af te slaan, cloud-storage is de laatste tijd pas echt actueel, dus de waarde van dropbox zal nog wel stijgen.

Grote voordeel van dropbox boven iCloud is imho dat hij er voor alle devices is, en niet alleen voor iDevices...
Het grootste voordeel van dropbox boven iCloud is voor mij dat dropbox niet van apple is.