Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 29 reacties

Ontwikkelaar en uitgever Konami introduceert een feature in Pro Evolution Soccer 2012 die 'teammate control' wordt genoemd. Deze nieuwe optie in de besturing stelt spelers in staat om tijdens het spel twee voetballers tegelijk te besturen.

Teammate control is door Konami bedacht om de speler meer controle te geven over waar de overige voetballers heen lopen als de speler zelf aan de bal is. Het systeem laat de speler eerst door middel van de rechter thumbstick een voetballer aanwijzen waarvan hij de controle wil overnemen. Door de rechter thumbstick daarna in te drukken, wordt Teammate control geactiveerd en kan de speler de aangewezen voetballer precies daarheen laten lopen waar hij hem wil hebben, zo maakte Konami woensdag bekend.

"We werken al een hele tijd aan teammate control en we zijn blij dat het systeem in PES 2012 debuteert", zei Jon Murphy van Konami in een verklaring. “We bouwen al tijden aan een besturingssysteem waarmee je de voetballers echt kunt laten doen wat jij wilt. Waarmee je een tweede voetballer ook handmatig kunt besturen, terwijl de eerste loopt met de bal, zodat allerlei aanvalsmogelijkheden ontstaan. Tel daarbij op de Active AI-verbeteringen, waarmee secundaire voetballers zich beter kunnen vrijlopen en de ruimte kunnen opzoeken, dan denk ik dat we een stap hebben gezet naar de meest geavanceerde voetbalgame die vandaag de dag verkrijgbaar is", aldus Murphy.

Het concept van teammate control is niet nieuw. Electronic Arts probeerde spelers al eerder meer controle te geven over andere voetballers. In FIFA 2004 introduceerde EA daarom 'off the ball control'. De feature verdween echter weer uit de FIFA-reeks, nadat het door velen werd aangemerkt als een minpunt in plaats van een pluspunt.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (29)

vraag me af of dit wel gaat werken, ben je teveel met je medespeler bezig word je onderuit geschopt
Ik zag in een gameplay filmpje dat ze de bal physics ook eindelijk verbeterd hebben. :) PES 2012 gaat erg goed worden! PES 2011 is al erg tof (als je door een paar kleine dingetjes heen kijkt)! Licenties is een kwestie van patchen. :)
ik speel PES al vanaf deel 1, (of eigenlijk toen het nog International Superstar Soccer heette). Wat me in al die tijd is opgevallen dat het altijd het beste voetbal spel is geweest. Altijd zijn er wel kleine dingen die ze dan in een volgend deel weer verbeteren maar dan zijn er weer andere dingen die niet kloppen die ze dan het deel daarna weer verbeteren.
Wat betreft de AI en de scheidsrechter, dat moet wel echt beter na 2011. Vaak zijn onderdelen die nieuw zijn of geavanceerder worden bij de introductie nog niet volwassen.
Ik hoop daarom dat ze in 2012 lering hebben getrokken uit fouten van het verleden zoals bij fifa 2004 toen met deze feature.

Bij de Wii werkt het heel anders dan op de ps3 natuurlijk maar daardoor ook gelijk heel intuitief.

Het zou bijvoorbeeld leuk zijn als ze zorgen dat hij voor de 2e controller automatisch de dichtst bijzijnde speler kiest en dat je dat dan weer koppelt aan het hulp systeem oid. Als je met je 2e analog ook nog eens de speler moet beet gaan pakken en de analog in moet drukken zijn dat te veel handelingen om er daadwerkelijk wat aan te hebben.
Dit is slechts 1 van de nieuwe features/verbeterpunten :)
"Het concept van teammate control is niet nieuw. Electronic Arts probeerde spelers al eerder meer controle te geven over andere voetballers. In FIFA 2004 introduceerde EA daarom 'off the ball control'. De feature verdween echter weer uit de FIFA-reeks, nadat het door velen werd aangemerkt als een minpunt in plaats van een pluspunt."

Waarom het wiel nog eens uitvinden? In het verleden was het geen succes dus waarom nu wel?
Inderdaad, die functie was niet erg prettig. Ze moeten gewoon de AI beter maken, zodat goede voetballers betere lijnen lopen e.d.
Op de Wii speelt het best wel fijn om zo de looplijnen aan te geven. Maar ik blijf liever bij de Xbox360/PS3 versie. En om met een aparte stick de andere speler te controleren is teveel werk. Als er snel druk wordt gezet heb je geen tijd om nog met een 2de stick te klooien. In FiFa 2004 was dit ook niet fijn, dus waarom ze het nu nog een proberen is mij een raadsel.
Het zou zo maar kunnen dat Konami een veel betere methode heeft ontworpen dan EA in 2004 deed.

Als het eerste wiel vierkant is, en je zelf het ronde wiel uitvindt, dan is dat toch een grote verbetering en potentie voor succes?
Wat ik me dan wel afvraag is:

Wat gebeurt er met de speler die jij als eerst in controle had? Neemt de computer die over?

Kan me herinneren dat het in Fifa 2004 inderdaad niet al te lekker liep.
Je blijft de speler aan de bal gewoon besturen met de linkerstick, maar tegelijkertijd kun je ook een andere speler besturen met de rechtstick.
Het probleem met off the ball-control was vooral dat je gigantisch lange voorzetten blind op de stropdas kon geven. Daarmee werd vooral online constant op de buitenspelval van tegenstanders gespeeld voor wel hele simpele aanvallen/doelpunten.

Als ze het aanspelen van een teamgenoot wel gewoon 'lastig' houden, kan dit best wel gaan werken. Het is immers zo vaak ongekend storend dat je amper controle hebt over het vrij of de ruimte in lopen van een medespeler.

Wel eerst spelen, dan geloven, maar het blijft een interessant concept. :)
Probleem is wel dit kan niet op een toetsenbord :(
Een voetbal game op een toetsenbord is natuurlijk ook waanzin!!! :+
Tsja ik doe het nog wel vaak met een toetsenbord.
waarom koop je geen controller?? Onmisbaar voor de meeste games!

[Reactie gewijzigd door Hubman op 21 juli 2011 15:53]

Meeste games?? alleen voor voetball spellen vind ik het onmisbaar, de rest kan ik veel beter met tobo en muis

En gelukkig vind ik voetbal (lees sport) spellen niet geweldig
en waarom zou dat niet kunnen? Misschien niet zo gemakkelijk, aangezien de controls toegespitst zijn op een controller, maar ze zullen er vast wel een knoppencombinatie voor vinden...
omdat je voor sturen op een toetsenbord meer vingers nodig hebt dan op een controller :)

overigens heb ik pes6 jarenlang op een keyboard gespeeld, kan prima, alleen pes11 gaat lastig vanwege dat je dan alleen 45 graden hoeken kunt maken qua passes. in pes6 was het sowieso 8-way, kortom, pes maakte gewoon wat moois van je 45 graden hoek, maar in pes11 neemt hij die richting heel letterlijk.

zou leuk zijn als er een 'automatic pass' optie was zodat hij dan zelf bedenkt naar welk ventje je wilt passen :)]

</offtopic>
Ik ben benieuwd, gebrek aan diepgaande medespelers was wel storend in PES 2011, hopelijk bevat de nieuwe versie niet al te veel vernieuwingen op het gameplay vlak, en richten ze zich puur op het verbeteren van bugs en minpunten van PES 2011
Nou, ze doen het allebei! Zowel minpunten worden verbeterd ( zoals het slechte speler-switchen als je verdedigt ) als het verbeteren van de Gameplay. Dé grote verbetering dit jaar is de gameplay-AI die nu spelers veel beter loop-acties laat maken. Ook het verdedigen werkt beter.
Al die gameplay-verbeteringen zijn in zes filmpjes op de Facebook-bladzijde van Konami te vinden ( http://www.facebook.com/PES ), maar er is ook een compilatie van:
http://www.youtube.com/wa...c&feature=player_embedded
Er is nog een gloednieuw zevende filmpje, maar die zit niet in die compilatie; die kan je alleen van hun Facebook halen.

Ik ben erg blij met de grote verbeteringen die er komen. Gisteren is bekend geworden dat ook de Challenge-training weer terugkeert! Dat was altijd heel leuk om te doen. _/-\o_
PES is sinds 2009 ruk geweest, ik zie nu geen reden om te denken dat het nu wel gaat werken.
Kom, kom, een beetje soepelheid van denken zou geen kwaad kunnen :)
Bekijk die filmpjes maar eens, dan kom je wel op andere gedachten....

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True