Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 55 reacties

Er zijn afbeeldingen verschenen van een Nokia-toestel dat op S40 draait en een processor met een kloksnelheid van 1GHz heeft. Dat is opvallend, omdat dit besturingssysteem voornamelijk voor budgettelefoons wordt gebruikt.

Het toestel op de afbeeldingen staat bekend onder de ongebruikelijke naam C3-01.5. Gebruikers van een Chinese website kregen het toestel in handen en melden dat er naast de 1GHz-processor van een onbekend type, 512MB ram wordt ingebouwd. Gezien de naam- en vormgeving gaat het om een vernieuwde versie van de C3-01, die Nokia eerder met S40 uitbracht. Hoewel op een van de afbeeldingen ook de naam C3-01 staat, verraadt het batterijcompartiment van de telefoon dat het toestel de naam C3-01.5 krijgt, aldus cnBeta.

Het scherm zou van het ClearBlack-type zijn, dat onder andere op de Nokia E7 is te vinden en te vergelijken zou zijn met amoled. Daarnaast komt er misschien een nieuwe versie uit van de X3-02; de X3-02.5 gaat net als de C3-01.5 beschikken over een 1GHz-processor, 512MB ram en een ClearBlack-scherm.

De namen C3-01.5 en X3-02.5 werden al eerder op de website van Nokia gevonden. Daarbij werden ook andere toestelnamen gevonden, waaronder C2-01.5 en X2-01.1. Ook dit lijken qua naamgeving updates te zijn van eerdere toestellen, maar details ontbreken vooralsnog.

Nokia liet eerder weten Symbian niet zelf verder te zullen ontwikkelen en zich op Windows Phone te richten. Wel blijven er toestellen uitkomen met het budgetbesturingssysteem S40. Het lijkt erop dat Nokia deze toestellen meer mogelijkheden wil geven. Niet alleen werkt de Finse telefoonmaker aan het verbeteren van de hardware, Nokia liet eerder al weten dat het zijn cross-platformtechniek Qt naar S40 port. Ontwikkelaars kunnen met Qt applicaties maken, waardoor het besturingssysteem min of meer een smartphone-OS wordt.

Er waren eerder al geluiden dat Nokia plannen heeft om S40-toestellen met een 1GHz-processor uit te brengen, omdat een Zuid-Amerikaanse Nokia-medewerker daarover op Twitter berichtte. De bewuste Tweets zijn inmiddels verwijderd. Releasedatums zijn daarnaast nog onbekend, maar het is mogelijk dat de Finse fabrikant tijdens zijn Nokia World-conferentie in oktober aankondigingen gaat doen.

Nokia C3-01.5 Nokia C3-01.5
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (55)

Vrij kansloos als je het mij vraagt. Symbian werkt vrij al vlot en licht dus 1Ghz is naar mijn mening niet nodig.
Waarom is dit kansloos? Op dit moment zijn 1 Ghz cpu's niet echt high-end meer, maar gaan meer naar mid end. Je hebt voor high end nu alweer o.a. dual core en over niet al te lange tijd ook quadcores.
Los daarvan zijn er genoeg voorbeelden (nokia 5800, n97 etc) waaruit blijkt dat het symbian os ook wat snellere hardware mag gebruiken. Zeker als het meer en meer wordt neergezet als multimedia platform om a.a. video s etc. te bekijken. Los van dit alles is het natuurlijk ook marketing technisch mooi om te zeggen 'ook onze low budget phones hebben 1 ghz cpu's.

Dus de stap is eigenlijk zeer de goede richting op net zoals RIM dat nu ook doet.
Ik vind het ook redelijk kansloos hoor, ik heb op dit moment een E6 die geklokt is op 680 Mhz, maar daar merk je echt helemaal niks van, gaat als een zonnetje.
Symbian is gewoon een lekker licht OS. En je moet toegeven dat het dan vreemd is om dit op een S40 toestel te zetten i.p.v. Symbian^3.
Ik denk dat 1 Ghz echt overkill is voor S40.
Overigens ben ik van mening dat net als in de pc markt de GPU dingen veel effectiever kan afhandelen dan de CPU. Dus een iets mindere CPU met een goede GPU zie ik veel liever.

Edit: en dan ook nog 512 MB ram, dan zie je ook niet dedicated op Symbian^3 toestellen helaas, hoewel ik tot nu toe gelukkig nog geen memory full meldingen heb gekregen..

[Reactie gewijzigd door Only op 19 juli 2011 16:45]

Feit is dat Symbian in z'n geheel hardware accelerated is, dus het grafische gedeelte komt niet voor rekening van de CPU, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Android. Daarom kan een Symbian-toestel ook af met een relatief tragere processor dan bijvoorbeeld Android. Hoe dit nu zit met S40 weet ik zo niet.
De CPU in de 5800 is vlot zat, maar er mag wel wat meer werk geheugen in. Dat zou al een hele hoop helpen.
Vrij kansloos als je het mij vraagt. Symbian werkt vrij al vlot en licht dus 1Ghz is naar mijn mening niet nodig.
Lees het artikel:
Nokia liet eerder al weten dat het zijn cross-platformtechniek Qt naar Symbian S40 port. Ontwikkelaars kunnen met Qt applicaties maken, waardoor het besturingssysteem min of meer een smartphone-OS wordt.
Stel dat men (Nokia zelf, of eventueel derden) bijvoorbeeld een webbrowsertje voor dergelijke toestellen wil ontwikkelen met fatsoenlijke Flash-ondersteuning, dan heb je toch redelijke hardware nodig, ook al is Symbian zelf vrij vlot en licht. Vergelijk het met een ultra-lichte Linux-distributie, dat kun je op heel oude hardware draaien. Ga je echter surfen met een (zelfs lichte) webbrowser, zodra je op sites komt die zwaar op Flash leunen stroopt alles meteen.

Nu kun je natuurlijk reposteren dat men daarvoor dan maar een 'echte' smartphone moet kopen, maar ik kan me voorstellen dat Nokia een paar modelletjes S40 in de collectie wil hebben voor (oudere?) mensen die wel een fatsoenlijk webbrowsertje op de telefoon willen hebben, maar waarvoor een echte high-end smartphone weer teveel van het goede is.
maar waarom s40 als s60 een veel beter os is...

als ze echt wat zouden willen bij nokia hadden ze wipho7 op alle highend toestellen gezet,
en s60 op de mid en low ends... enige wat ze dan hadden moeten doen is de GUI een flinke opruim beurt geven - en alle ui's etc eens goed onder handen nemen zodat het weer een duidelijk en simpel os wordt...
We zitten inmiddels op Symbian^3 en s60 is verleden tijd.
en alle ui's etc eens goed onder handen nemen zodat het weer een duidelijk en simpel os wordt...
Dit hebben ze inmiddels ook gedaan met Symbian Anna (een subversie van S^3), of je het een verbetering vind laat ik aan jouw oordeel over.

OT: Wat mij totaal ontgaat is waarom ze dan niet gewoon S^3 erop knallen. Het is alsof je een elektrische fiets uitrust met het motorblok van een kawasaki, pure overkill dus. Het meest vreemde vind ik nog dat een 1ghz toestel ook nog eens het vlaggenschip zou zijn omdat het dan het snelste nokia toestel is.
Sorry nee, dit is een zeer goede toevoeging, nokia mag wel eens wat snellere telefoons produceren, en symbian een boost geven. het werkt niet zo vlot als jij zegt hoor. de N97 miniheeft zo nog een 450MHz (zo ongeveer) processor, en dit is veels te traag. ook mis je de hoeveelheid ram bij veel internet gebruik, dus die 512mb is wel welkom.

En voor zo een telefoon is dit al helemaal ideaal, dit is een telefoon die zelf mijn vader nog zou kunnen kopen, niets high tech touchcreen only met toetsenbord, nee een echte fijne oude wets uitziende telefoon. Super!
Ik loop nog zelf rond met een n73 :X en in combinatie met Opera Mini voldoet deze ruimschoots. Alles wat je nodig werkt gewoon en je kunt alle sites bezoeken die je nodig hebt, YouTube (mobile) werkt ook gewoon en kan er digitale radio mee beluisteren.
Heb vaak gekeken naar alternatieven, maar ik moet elke keer tot de conclusie komen dat ze geen toegevoegde waarde hebben. Meeste apps die beschikbaar zijn, zijn geen verlengstuk van een site, maar een vervanging en in dat geval bezoek je de site gewoon. Struikelprobleem is Flash, maar gezien de toekomst mbt tot nieuwe gsm-abbo's wordt elke bit afgewogen en na een paar xxl-rekeningen kunnen dergelijke simpele telefoontjes een revival maken. Naast flash willen sommige apps te pas en te onpas verbinding leggen met het internet om up te daten en ondanks het feit dat je het in veel gevallen kunt uitschakelen, weet de massa dat niet en die maken nou juist het succes.
de N97 miniheeft zo nog een 450MHz (zo ongeveer) processor, en dit is veels te traag.
Maar die draait dan ook geen s40.
Dus even jouw post vrij vertalen: Dit toestel maakt geen kans omdat het supersnel wordt? 8)7

Het feit dat langzamere processors ook meer batterij zuigen omdat ze meer moeite hebben speelt geen rol? Nog afgezien van het feit dat het een mooi marketing praatje is, je fotos waarschijnlijk zeer rap op je scherm verschijnen etc.
Dus even jouw post vrij vertalen: Dit toestel maakt geen kans omdat het supersnel wordt? 8)7
Ik denk dat hij, "Vermaeson" bedoeld dat ze niet gekocht zullen worden omdat
Symbian werkt vrij al vlot en licht
Ik dacht die foto al te herkennen, gsmarena heeft een artikel gewijd aan dit toestel:

http://www.gsmarena.com/1...rst_of_many-news-2902.php

Persoonlijk zie ik totaal geen heil meer in dit soort toestellen, helemaal in toestellen gebasseerd op een OS dat Nokia zelf ook al heeft opgegeven. Daarnaast, waarom zouden ze een budgetphone, een hogere kloksnelheid geven dan een wat meer high-end georienteerde smartphone, zoals de X7, die draait op 680 Mhz? Wat is de meerwaarde van zo'n hele snelle dumbphone? Of profileren ze het als een smartphone, zonder touchscreen, klein schermpje maar slechts een numeriek toetsenbordje?

Ik kan me niet aan de gedachte onttrekken, dat Nokia de weg kwijt lijkt te zijn met dit toestel. Hij heeft de uitstraling van een dumbphone (klein scherm, numeriek toetsenbordje, simpeler ogend toestel), maar Nokia propt er wel high end hardware in en een OS dat ook bedoeld is dumbphones.

Ik kan me niet indenken, dat het fijn is om te surfen op een toestel zonder touch, of een e-mail te typen met zo'n beperkt toetsenbordje. Ook zie ik veeleissende apps niet echt doorgang vinden op een toestel als deze (of zwaardere java apps), vanwege het kleine scherm, waardoor je afvraagd waar zo'n processor goed voor is.

Nee, Nokia lijkt niet meer wat het ooit is geweest, en dat is echt heel erg jammer.

[Reactie gewijzigd door Nazanir op 19 juli 2011 16:42]

waarom zouden ze een budgetphone, een hogere kloksnelheid geven
Misschien omdat de prijzen van die onderdelen (CPU) nu danig goedkoop zijn, dat het gewoon kan. Zo simpel is het soms :)
Ik kan me niet aan de gedachte onttrekken, dat Nokia de weg kwijt lijkt te zijn met dit toestel. Hij heeft de uitstraling van een dumbphone (klein scherm, numeriek toetsenbordje, simpeler ogend toestel), maar Nokia propt er wel high end hardware in en een OS dat ook bedoeld is voor smartphones.
Waarom zou bepaalde hardware 'voorbehouden' zijn aan een bepaalde klasse producten. Waarom zou je jezelf als fabrikant zo beperken, zo in hokjes denken?
Dit soort hardware was kostprijstechnisch en economisch voorheen niet mogelijk geweest. Hetzelfde als vragen waarom er geen Core i7 in mijn PC van 5 jaar geleden zat.
Nu kan zulke hardware wel verantwoord toegepast worden in de budgetmarkt, dus waarom niet? Nokia verkoopt nog steeds bijna 1 miljoen S40 mobieltjes per dag. Da's dus een grote klantengroep die ze zo heel blij mee gaan maken. Ik vind het een klasse zet van Nokia. Eindelijk.

[Reactie gewijzigd door Fireshade op 19 juli 2011 16:30]

nokia heeft S40 op gegeven? sinds wanneer is dat dan?

Mensen verwarren geloof ik S40 en S60 nog al eens met elkaar...
Ik heb zelf als tweede telefoon (gekregen) een Nokia C5-00. Dat lijkt mij een te vergelijken toestel. Waarom? Omdat het op S60v3 draait. Ook een ongewoon OS voor een op het oog simpel toestel. Het toestel is dan wel simpel om te zien, maar heeft verbazingwekkend veel in huis, inclusief navigatie en draait heel soepel. Zelfs is er een versie van Quickoffice aan boord. Ook multitasken gaat prima op dat ding. Een echt werkpaard hoor. Ik heb er Roadsync op gezet voor het syncen met Google kalender, mail en contacten. Gaat uitstekend. Stiekem toch een halve/driekwart smartphone in een dumpphone jasje.

Ik vermoed dan ook dat Nokia iets dergelijks met deze telefoon van plan is. Basiszaken aanbieden op een comfortabel werkend toestel wat vooral moet kunnen bellen en een grote accuduur. Want daarin blinkt Nokia in het algemeen uit. Mijn C5 is bij veelvuldig gebruik nog nauwelijks leeg te krijgen.

[Reactie gewijzigd door WOteB2 op 19 juli 2011 16:32]

Maar hier gaat het om een S40 toestel (S40 UI draait niet eens op Symbian, heeft geen echte multitasking). Ik ben een S40 fan, gewoon bellen, veel features, alles stabiel, geen apps hoeven kopen en niet te vaak opladen dus ik ben blij dat er aan gewerkt wordt, echter het nut van die GHz knallers onder S40 zie ik nog niet.
Ach, kopen is natuurlijk wel wat anders maar Java midlets kunnen er prima op draaien hoor. www.getjar.com gaat al weer een poosje mee.
S60 is dan ook gewoon een smartphone OS wat al jaren meedraait en tegenwoordig erg ondergewaardeerd is.
Het idee om een halve smartphone in een dumbphone jasje te steken kan ik nog wel begrijpen. Maar wat ik me afvraag, is wat het voordeel is van S40 boven S60v3?

Bij mijn weten zijn beide OSen licht (goed voor de accuduur), en kan je de basistaken met beide goed uitvoeren. Maar als je van je telefoon een halve smartphone wilt maken dan lijkt me dat S60v3 een voorsprong heeft, namelijk meer bestaande apps en ondersteuning voor multitasking.
de huidige versie van s40 is inderdaad beperkt op dat vlak, maar het kan goed zijn dat er nieuwe features in komen. Ik kan me best voorstellen dat de huidige s40 niet eens met zo high end hardware overweg kan. Sowizo brengen ze veranderingen aan daar ze Qt er voor willen laten werken
Het zal vast mogelijk zijn om S40 op te poetsen om er halve smartphones mee te maken, maar waarom steekt Nokia hier tijd en geld in als S60v3 al geschikt is voor dit soort telefoons?
Ik begrijp niet echt waarom er dan niet eerst een toestel op 1Ghz met Symbian^3 is uitgebracht. Blijkbaar is die customerbase nog zo groot danwel loyaal dat Nokia denkt dat daar vraag naar is?
Ik zie nergens staan dat deze al is uitgebracht ;)
Wie weet komt er wel eerste een nog onbekend ^3 toestel met 1GHz (of hoger) uit....
Daar mag je zeker van zijn...
S40 lijkt daarmee toch steeds meer een budgetsmartphone OS te worden en daar is niets mis mee. Het OS staat als een huis met onder meer de energieconsumptie. Jammer is wel dat Symbian^3 nog wel een aantal updates krijgt en dit verder voor S40 niet lijkt te komen.
Het scherm zou van het ClearBlack-type zijn, dat onder andere op de Nokia E7 is te vinden en te vergelijken zou zijn met amoled.
Dat is anders voor geen meter te zien :P Bij de toestellen met AMOLED zie ik de overgang van scherm naar de bezel bijna niet, hier is het zwart gewoon duidelijk veel ichter dan de zwarte bezel...

Is het wel OLED of is het LCD?
http://conversations.noki...at-is-clearblack-display/
LCD dus met minder reflecties dan normaal, niks AMOLED achtigs aan, behalve dat het zwart vergelijkbaar aan AMOLED zou zijn (wat ik dus totaal niet zie op de foto's bij dit artikel).

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 19 juli 2011 16:39]

Wat nutteloos, s40 is in mijn ogen geen smartphone OS met hele zware apps e.d., dus heb je niets aan zo een hardware. Het is wel raar dat ze die hardware gebruiken in hun budgettelefoons, maar niet in bijvoorbeeld de nokia n97, die het moest doen met 600+ mhz processor...
Nee, absoluut niet nutteloos.
S40 kan ten eerste veel meer aan dan je denkt. Het enige wat tot nu toe ontbreekt is processing power. En die is er nu! Eindelijk topzware Java apps draaien op S40 'without batting an eye'.
Je redenering hoort dus omgekeerd te zijn.
De N97 is dan ook al weer oud, geen wonder dat die het met mindere hardware moet doen.
Ja maar toen die uitkwam had bijvoorbeeld Samsung wel al gsm's met 1Ghz
S40 is geen Symbian, even artikel aanpassen? Find/replace :)

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 19 juli 2011 16:05]

Deze fout zie je erg vaak inderdaad. Tweakers is met dit artikel trouwens wel consequent, want ook in de Pricewatch wordt S40 tot Symbian gerekend...
Moet inderdaad even gemeld worden want dit artikel slaat de plank helemaal mis!
Tweakers nieuws stikt van de fouten, zeker sinds die overname is de kwaliteit van de berichtgeving echt om te janken.
Is het de grafische schil van Symbian maar dan veel beperkter dus geen apps e.d.?
Wat heeft dat nou weer voor nut op zulke simpele toestellen? Mensen die een S40-toestel kopen weten niet eens wat dat inhoud. En voor de batterij zal het ook wel niet goed zijn.
Wat heet simpel? Je hebt wel gelijk dat S40 kopers simpel willen. Maar nu kunnen ze ook simpel 720p video schieten, simpel HD-filmpjes afspelen. Simpel topzware games spelen, ook gewoon touch keyboard gebruiken, etc, etc.
Daar heb je geen Symbian of Meego voor nodig. S40 kan dat allemaal, als de hardware er maar is. Het enige wat S40 niet kan, is multitasken. Maar dat konden de eerste iPhones -toch wel high end destijds- ook niet.
Heb nu een Nokia C5 en weet een toestel zoals deze is precies wat ik zoek qua opvolger, degelijk, numeriek, klein, robuust, maar wel zaken zoals whatsapp en dergelijke. Heel fijn nieuws als je het mij vraagt!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True