JailbreakMe.com binnen een week 1,4 miljoen keer gebruikt

Ongeveer 1,4 miljoen iOS-gebruikers hebben in de afgelopen week hun iOS-device gejailbreakt via JailbreakMe.com, waar iPhones, iPods en iPads op eenvoudige wijze worden gekraakt. De stats komen van de ontwikkelaar van de jailbreak.

JailbreakMe.com 3.0De jailbreak is op 1,4 miljoen apparaten gelukt, meldt ontwikkelaar Comex via Twitter. De stats zijn niet verzameld via Google Analytics, maar via de server waarop de afbeeldingen staan. Die afbeeldingen worden alleen getoond als de exploit daadwerkelijk succesvol is verlopen.

Van de 1,4 miljoen jailbreaks die zijn uitgevoerd, is bijna de helft van iPads: zo'n 684.000. Zo'n 535.000 keer werd JailbreakMe gebruikt vanaf een iPhone 4 of iPod touch 4th Gen, die eveneens in 2010 verschenen. Op oudere iPhones werd de jailbreak 135.000 keer gebruikt. Het grote aantal iPads wordt mede verklaard doordat het de eerste jailbreak is die op de iPad 2 werkt.

De jailbreak, die werkt met een pdf-exploit in iOS 4.3, kwam vorige week online. Gebruikers die met een iOS-apparaat op JailbreakMe.com komen, zien een pagina die doet denken aan een pagina uit Apples App Store. Op de pagina staat een installatieknopje voor Cydia, de alternatieve downloadwinkel voor gejailbreakte iOS-devices.

Comex ontdekte eerder een pdf-lek in iOS 4, waarvan de eerste versie van JailbreakMe gebruikmaakte. Apple dichtte dat lek snel na de ontdekking. De fabrikant zal ook nu vermoedelijk een fix uitbrengen voor het lek, al is niet duidelijk wanneer updates beschikbaar komen.

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

13-07-2011 • 16:13

142

Submitter: RedPixel

Reacties (142)

142
136
71
10
1
31
Wijzig sortering
Net even geprobeerd, als je op de website komt met je iOS device hoef je alleen op 'Install' te klikken! Zo simpel! :D.

Ik weet nog wel toen ik mijn vorige iPod Touch (3G) ging jailbreaken dat ik toen een hele middag bezig was :P.

Edit:
Ik wil natuurlijk niet zeuren, maar dit artikel moedigt jailbreaken en dus meestal ook het downloaden van apps zonder ervoor te betalen een beetje aan :/.

Edit 2:
Waarom leest niemand goed, ik zeg MEESTAL, meestal als iemand een iOS device jailbreakt is dat voor gratis Apps.

[Reactie gewijzigd door Timons106 op 23 juli 2024 12:31]

..hoef je alleen op 'Install' te klikken! Zo simpel!
Dat is in dit geval natuurlijk geweldig, maar dat ze dit doen via een PDF exploit geeft toch te denken.

De mensen van JailbreakMe.com zijn dus aardig, maar stel nu dat het een andere site zou zijn, zeg Hack-My-Phone-Without-Me-Knowing-It.com en ze zouden geen install knopje neerzetten maar het gewoon 'onload' van de pagina doen...

Zo simpel is het dus om code op de iPhone te krijgen en daarop uit te voeren... En dat betekent ook virussen. En dat betekent weer dat eigenlijk je adresboek op straat ligt, er software geinstalleerd kan worden die 0900 nummers gaat bellen, de microfoon zonder jouw weten aangezet kan worden (zodat je wordt afgeluisterd) etc etc.

Als je dat bedenkt dan is die PDF exploit levensgevaarlijk en moet echt asap gedicht worden.
In iOS 5 is hij al gedicht.

Ongewenst? Gut o gut, ik meld dat het gedicht is in IOS 5 en het is ongewenst :')

[Reactie gewijzigd door ZpAz op 23 juli 2024 12:31]

Al? In een OS wat nog niet eens uit is? Ja, dat is heel nuttig inderdaad voor al die gebruikers die nu een risico lopen 8)7
Dat heeft de jailbreak community al gedaan met PDF Patcher 2.

Eerst jailbreaken en daarna PDF Patcher 2 installeren. :)

edit:

naja zeg. Geef ik een oplossing dat een gevaarlijke lek dicht wordt mijn post op Irrelevant gemod. Rare wereld.

[Reactie gewijzigd door magnifor op 23 juli 2024 12:31]

Dmv die jailbreak kun je PDF patcher 2 downloaden in cydia, die gelijk het gat dicht. Althans, dat beweert de maker :).


Even refreshen als ik antwoord..

Maargoed, kinderlijk eenvoudig en zorgwekkend. Gelukkig is de JB community er al mee bezig geweest en ook Apple is ermee bezig (iOS5).

[Reactie gewijzigd door APAF-1 op 23 juli 2024 12:31]

In principe geldt dat voor elke exploit die ontdekt wordt.
Het kan net zo goed een javascript exploit zijn die uitsluitend werkt op android telefoons.

Het zou verboden moeten worden, die exploits.
Edit:
Ik wil natuurlijk niet zeuren, maar dit artikel moedigt jailbreaken en dus meestal ook het downloaden van apps zonder ervoor te betalen een beetje aan :/.
Hoezo apps downloaden zonder ervoor te betalen? Ik heb al meer geld uitgegeven in de Cydia store dan in de AppStore. De Cydia store bied simpelweg betere tweak programma's dan Apple zelf kan leveren, denk aan:
  • Celecte (bleutooth file sharing)
  • MyProfiles (profielen die automatisch je settings aanpassen afhankelijk van waar je bv bent, denk bv aan geluid zachter op het werk. Internet s'nachts uit enz)
  • LockInfo
deze info zocht ik dus, en bevestigt dan ook mijn vermoeden;

Cydia is een gewoon alternatief voor de Appstore waar je dus ook gewoon apps kan kopen...

Apple blokkeert dit gewoon omdat ze geen 30% meer vangen, ondanks dat ze by default al voorgeinstalleerd zijn op hun device...

Stel je voor dat je op een windows PC enkel maar kan downloaden uit een Windows Store, en dat het onmogelijk GEMAAKT wordt om te downloaden van een andere bron; de wereld zou te klein zijn...
Sterker nog; de wereld is al te klein als de Windows Store standaard geinstalleerd zou zijn, want dan zou de concurrentie zeggen dat ze uit de markt gedrukt worden... (denk maar aan de vele IE / Mediaplayer / ETC ETC processen uit eind Jaren 90, begin jaren '00).
Maar omdat apple geen microsoft is, wordt dit maar toegelaten. Ik begrijp dat niet, ik ben al 25 jaar Microsoft gebruiker en snapte indertijd perfect wat er mis was met microsoft, en had zelfs misnoegen tegenover microsoft. Ik bleef de producten wel gebruiken want die waren op zich niet slecht, maar ik was niet meer zo akkoord met de manier van werken. Bij apple gebruikers is dit blijkbaar anders, zij zijn geen gebruikers van producten maar hebben een soort van 'mist' rond hun hangen waardoor ze denken dat hun product en de manier waarop het werkt perfect is. Op een paar enkelingen na...

Zo weet ik nog heel goed dat ze android altijd slecht vinden, maar als ze dan features uit android overnemen (bv widgets), dan doen ze precies of dit is iets helemaal nieuw waar ze al een hele tijd op zaten te wachten... Ik snap dat niet...

De mooie ideologie van MAC is blijven steken in de jaren 80 en 90; de laatste 10 jaar is de ideologie van apple helemaal omgedraaid; het is nummertjes en verkoopsaantallen wat nu nog telt... De eerste mac was een zelfbouwcomputer waar je zelf dingen aan kon veranderen, daar waren ze zeer trots op want het was nog een redelijk goedkoop systeem ook! Nu koop je een toestel met een appel erop en je kan er amper nog iets aan aanpassen, tenzij het komt uit de winkel met de appel erop; je bent gegijzeld vanaf je het doosje opent... en dat is exact de positie waar ze je willen hebben...
Als je als bedrijf zelf hardware en software als één pakket verkoopt, mag je toch ook wel 'bepalen' waar de software vandaan gehaald wordt? Sterker nog, ze zijn ook niet verplicht om een SDK te leveren, dus als ze zouden willen dan zou het mogelijk moeten kunnen zijn om als bedrijf zijnde het 'niet mogelijk' te maken om er überhaupt iets op te installeren.

Of vind je het ook stom dat je op je Xbox alleen Xbox spellen kan spelen? Dan is het ineens wel geaccepteerd, maar zo snel het van Apple is, dan is het evil, gesloten en weet ik het wat.

Het is gewoon de kijk van een bedrijf op hun producten, veel mensen vinden het goed, en kopen het spul, andere mensen niet, en die kopen dus wat anders. Het is niet zo dat je naast Apple geen keuze hebt ofzo, er zijn genoeg andere merken op de markt.

En ja, de eerste Mac was inderdaad een zelfbouw computer, dat was ook meer een proof of concept, van wij kunnen dit, wil iemand in ons investeren? Je kreeg dan ook alleen maar een 'moederbord' de rest kon je er zelf bij halen. Totaal niet vergelijkbaar met nu, ze verkopen totaal pakketten, zint je het niet? Dan stem je nee, met je portemonnee*

*Dat rijmt ook nog...

[Reactie gewijzigd door ZpAz op 23 juli 2024 12:31]

Of vind je het ook stom dat je op je Xbox alleen Xbox spellen kan spelen? Dan is het ineens wel geaccepteerd, maar zo snel het van Apple is, dan is het evil, gesloten en weet ik het wat.
nee dat is niet "stom" want die xbox360 spellen kun je wel in een winkel van je eigen keuze kopen. Mocht microsoft ooit een systeem beginnen dat je je console games alleen maar in de "xbox shop" kan kopen, dan zal er een zelfde discussie onstaan als nu over apple.
Al die spellen die je in een winkel kan kopen worden allemaal gecertificeerd door Microsoft hoor, als die het niet goedkeuren komt het er niet in. Beide keren heb je dus één partij die controleert wat er op komt.

Maar het verschil, bij de ene moet je naar een fysieke winkel lopen, bij de andere niet. Maar de controle is exact hetzelfde.
ten eerste moeten die spellen gecertifieerd worden met een reden;

om te kijken dat alles volgens de regels gedaan werd en het systeem zelf (de xbox dus) niet in gevaar komt te liggen door bv een instabiel spel.

Ten tweede zou ik niet graag hebben dat ik ineens spellen voor de kiezen krijg die geen goedkeuring hebben, want dat zou betekenen dat ik geen zekerheid meer heb dat ze op xbox live de nodige parameters hebben waardoor cheaters geen vrijspel krijgen.

Ten derde kan ik mijn spellen kopen waar ik wil; Ofwel koop ik ze bij een online winkel en worden ze thuis bij mij geleverd, ofwel koop ik ze Online in de Microsoft Store en worden ze gedownload op mijn xbox.... zonder tussenkomst van een winkelier... ik koop ze gelukkig nog steeds liever ergens anders omdat dit vaak goedkoper uitkomt!

dat spellen voor de xbox 'goedgekeurd' moeten worden heeft dus zijn reden; anders zou je spellen krijgen die niet of half werken. Dat is dus een ander verhaal. Maar microsoft verplicht zijn 3rd party ontwikkelaars NIET om via Microsoft Publishing de games te laten persen op dvd's, noch verplichten ze om de games enkel via de online marketplace van de xbox aan te bieden... ze laten de ontwikkelaars vrij in hun keuze...
Cydia is idd een alternatieve appstore maar je kan er ook tweaks kopen. En dat is nou juist het grote voordeel van Cydia. In de AppStore ga je nooit een tweak tegenkomen..
nee logisch want cydia maakt je telefoon ook een stuk langzamer en dat wil apple niet
Kom eens met benchmarks!!! Ik ben benieuwd!
I could not agree more, maarja je krijgt dan ook nooit foutmeldingen he op die apple apparaten ;) Gaat wel fout, alleen geen foutmelding maar gewoon niet werken haha..

Maargoed voorlopig slaat het aan bij de "gebruikers" omdat zij er simpel mee overweg kunnen, doet wat het moet doen (of soms niet, gewoon blijven klikken of anders opzoek naar een andere app).

Ik heb nu 2 jaar een iphone en ipad gehad, die ipad en iphone moeten terug (einde dienstverband) en ga nu voor een samsung galaxy, kijken hoe dat bevalt. Die iphone en ipad zijn idd zo dicht als t maar kan, bevordert de technologische ontwikkeling absoluut niet. Jailbreaken is een remedie maar legt ook nog steeds het bluetooth uitwisselingsprotocol niet bloot. je kunt onmogelijk dingen delen met anderen, gelukkig hebben we dan dropbox oplossingen, maar dat werkt alleen met files waarvoor apps bestaan en sommige apps worden niet toegelaten door Apple ?! Awesome model ! Alleen dit al is een reden waarom de ipad nooit 100% een pc gaat vervangen !

Daarnaast zijn die Ios apparaten zo lek als een mandje, ik zou geen mactroep in mijn bedrijf willen. Kan binnen 15 minuten een volledige kopie maken van de telefoon, gebelde nummers, verstuurde smsjes, e-mails, bezochte webpagina's gebruikte apps en hun data, GPS coordinaten etc zijn allemaal te lezen.
Maar dat intresseert de gebruiker niet.

Gebruiker wil 1 button devices met endless possibilities in zo kort mogelijke tijd en dan ook nog het liefst mooi, plat en wat 100 jaar met 1 oplaadbeurt doen en ohja hij moet in je zak passen maar het scherm moet niet te groot.

Voorlopig zie ik de wereld om mij veranderen in gadgets die je een godsfortuin kosten die je helemaal niet nodig hebt, maargoed ik ben dan ook al 31. en heb alles zien ontstaan en vanaf mijn 15e vanuit technisch oogpunt bekeken.
volgens mij snap je het niet helemaal. Als apple geen controle meer heeft over de apps krijg je allemaal van die meuk zoals bij android. hele market staat vol slechte apps die niet of slecht werken. Als apple ze controleert zorgt dat voor goede apps.

En alweer je zegt hetzelfde en nogsteeds zonder te weten waar je over praat. Kijk eerst eens of je wat informatie kan opdoen.
Die laatste zin geldt ook voor jou. Apple kijkt niet naar kwaliteit, maar of de app geen bepaalde regels overtreedt. In beide markets staat evenveel troep, waarbij ik moet zeggen dat ik zelden tot nooit een app tegenkom die niet (goed) werkt..
Ik vind het toch erg dat je "illegale dingen" moet doen (volgens apple dan) om gewoon een programma te kunnen afhalen uit een andere winkel dan die van de fabrikant...

bij android is dit gewoon mogelijk zonder dat je moet jailbreaken of iets dergelijks.

Ik vraag me zelfs af of wat apple doet niet een vorm van monopolisatie is ... en dus eigenlijk verboden.. Daarenboven klagen ze anderen aan voor het gebruik van de naam App Store, maar wat hebben anderen aan die naam, als je er met een iDevice toch niet terecht kan?
Is het dan geen loze claim van apple om te zeggen dat ze vals concurreren?
Daar is niets ergs aan, zo zijn gewoon de regels van Apple. Overigens doet MS nu hetzelfde alleen helpen die een klein handje, Apple doet hier niet aan behalve patchen. Dus als je niet tevreden bent met de appstore kan je jailbreaken, ik zie echter weinig nuttigs hoor na een jailbreak.
Daar is niets ergs aan, zo zijn gewoon de regels van Apple. Overigens doet MS nu hetzelfde alleen helpen die een klein handje, Apple doet hier niet aan behalve patchen. Dus als je niet tevreden bent met de appstore kan je jailbreaken, ik zie echter weinig nuttigs hoor na een jailbreak.
Ik ben heel tevreden met de Appstore en koop ook regelmatig software maar dat heeft volgens mij niet met jailbreaken te maken. Ik heb een jailbreak gedaan op mijn Iphone 4 en Ipad 2omdat ikzelf mijn apparaten wil instellen zoals ik dat wil.

Als je niets nuttig aan de JB ziet zou ik toch eens beter gaan kijken, SBsetting, Thetherme, Retinadisplay op Ipad, etc etc etc

Eigenlijk is je IOS apparaat een echt apparaat NA een jb ;)
Schijnbaar zien meer dan 1 miljoen mensen wel het nut van een jailbreak. Met andere worden er is grote vraag naar.
1 op de 100 dus ongeveer. Hoe zit het bij Android met de bootloaders. Is ook daar iedereen tevreden? Elk product heeft minderheden maar die neem je voor lief als je het product koopt.

[Reactie gewijzigd door JoeriBlaau op 23 juli 2024 12:31]

1 op de 100 binnen 1 week lijkt me niet verkeerd voor 1 week. Eens kijken wat het na 1 maand of 1/2 jaar is dan maar.
Zelfs Prins Willem Alexander jailbreakte zijn Amerikaans Iphone, maar die besteedde het uit. Die zal wel blij zijn dat hij het nu zelf kan want het is nogal suf om in zo´n winkeltje aangetroffen te worden :)

Erger lijkt me het feit dat je Apple ook door een ander ge jaibreakt kan worden. Het is niet nodig om daarvoor naar die site te gaan. Iedere kwaadwillende kan een site opzetten met een pdf die de exploit benut. Vervolgens installeert deze zijn eigen payload en jij zal nooit weten wat. Je weet niet eens dat iemands anders volledige toegang over je Iphone data heeft.

Tegenover de 1,3 miljoen mensen die Jailbreak.me bezoeken, bewust actie ondernemen en vervolgens het programma van Cydia installeren dat je systeem gelijk patch tegen kwaadwillenden staan er dus honderd miljoen of meer idevices die nu kwetsbaar zijn. Dat zijn de mensen die hun hele hebben en houden aan Apple toevertrouwen want ´dat zal wel goed zijn´ en ´Apple controleert alle apps´. Dat laatste doen ze vast wel, maar ze hebben een mega exploit in hun OS nog steeds niet weten te fixen.

Ja, ze hebben wat gepatcht zodat de oude jailbreak die feitelijk dezelfde vulnerability gebruikte niet meer mogelijk was, maar binnen de korste keren lag deze dus weer open.

Feitelijk zijn dus alle Apple producten die IOS 4.x gebruiken al jaren kwetsbaar voor iedere kwaadwillige. Dát lijkt me eigenlijk belangrijker nieuws dan dat 1,3 miljoen mensen wel zoe slim zijn om hun toestel te unlocken zodat ze om te beginnen zichzelf kunnen beschermen.

De telefoon van Willem Alexander valt dus waarschijnlijk niet te hacken daar hij een jailbreaker is, maar die miljoenen high profile semi celebs hebben dus geen enkele veiligheid.

Ja, ja, IOS5 is op kernel gebied gepatched en dat is mooi maar daar hebben die tientallen miljoenen gebruikers voorlopig niets aan.

[Reactie gewijzigd door max3D op 23 juli 2024 12:31]

@max3D hierboven

Uhm, ja, dat geldt dus ook voor die Jailbrakers. Ik vertrouw liever een bedrijf onder audit dan een paar obscure hackers. Diezelfde hackers kunnen namelijk ook gewoon een nep root certificaat in je telefoon installeren. Terwijl jij denkt veilig te internetbankeren kunnen zij alles zien. En wat dacht je van keyloggers? Daarbij wordt door jailbrakers de markt voor ontwikkelaars stukgemaakt.

Stelen doe je ook niet?

[Reactie gewijzigd door bgever op 23 juli 2024 12:31]

Anoniem: 382158 @bbob14 juli 2011 00:28
Excuseer, maar de iPhone bestaat al sinds 2007, deze iPhone was toendertijd niet in Nederland te koop en moest via de VS of andere landen geïmporteerd worden. De mensen die in Nederland de iPhone hadden gekocht (waaronder mijn vader) moesten hem jailbreaken om hem te gebruiken met Nederlandse providers.

Apple met de 3G maakte het al voor een deel overbodig door de Nederlandse T-Mobile te ondersteunen en actief het toestel in Europa te verkopen. De mensen die jailbreaken zijn meestal dan nog de mensen die functies missen (tweaks) in dat toestel of mensen die gratis apps willen. Met de 3GS, en met iPhone OS 3.0 werden meerdere jailbreaktweaks overbodig. Ik ben zelf een iPhone-gebruiker en jailbreak vooral voor de tweaks.

Om maar eens even alles objectief te benaderen, ook als Applefan zie ik fouten of missende aspecten in bepaalde producten van Apple zelf. In de iPhone is dat vooral het missen van snel veranderen van 3G, Wifi en brightness settings bijvoorbeeld. Daarnaast heb ik ook de Notifications nog aangepast. Echter, de meeste apps die ik heb gedownload, zijn gekocht of gedownload wanneer ze gratis waren. De enige app uit de jailbreak-appstore is Navigon, omdat deze simpelweg te duur is in mijn ogen.

Kort gezegd, jailbreaken gebeurt al zo lang en eerder was er ook al zo'n methode via jailbreakme.com om je iDevice te unlocken. Ik denk niet dat het na een halfjaar qua percentage veel zal stijgen, want ik heb vrienden die geen drol snappen van jailbreaken maar het toch gedaan hebben. Met iOS5 wordt een groot deel van de tweaks die ik voor haar heb geinstalleerd overbodig en daarmee ook de aanleiding om te jailbreaken beperkt. Daarnaast ben ik ervan overtuigd dat niet alleen het aantal jailbreaks zal stijgen, maar ook het aantal actieve iDevices zal stijgen.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 382158 op 23 juli 2024 12:31]

... of ze wilden het gewoon proberen :)
Anoniem: 145867 @bbob14 juli 2011 11:31
De meeste personen jailbreaken toch voor illegale apps. Alleen durfen ze dat hier niet aan te geven ;)
Anoniem: 285004 @bbob13 juli 2011 17:36
Voor Adroid zijn ondertussen genoeg problemen ontstaan door brakke software....... Het is maar wat je wilt
maar je heb keuze vrijheid jij beslist en niet ene steve jobs.... ook al vergeet ie vaak van wie het toestel is en wie zijn boterham betaald heeft.....
Heb je z'n reactie wel gelezen?, want die was best logisch hoor :P

Maja, los daarvan, waarom kan Apple niet gewoon de installatie van custom software toestaan, maar je door een lang aantal super enge waarschuwingen heen sturen die er voor zorgen dat de gemiddelde gebruiker het gewoon niet aandurft. Op die manier zouden ze nog steeds controle over het ding houden en met wat geluk kunnen voorkomen/stuk moeilijker maken om gestole meuk op je ding installeren.
Anoniem: 380152 @vgroenewold13 juli 2011 16:36
u speelt vast de hele dag alleen maar angry birds?

Een Jailbreak is gewoon brood nodig op een iOs device. Mijn iPad 2 kan ik nu pas een beetje normaal gebruiken na die jailbreak.
En wat Timson zegt in de FiPo, waarom wordt een jailbreak meteen met illegale apps in verband gebracht?
Ik heb op mijn 3GS vanaf dag 1 een Jailbreak en heb nog niet een illegale app geïnstalleerd.
Het is gewoon een makkelijke smoes voor domme mensen die niet weten wat een Jailbreak in houdt en mensen die de anus van een meneer S. Jobs blind achterna lopen.
Waarvoor moest jij dan per se Jailbreaken? Ik bedoel, met welk doel? Ik heb het nooit gedaan en ook nooit gemist. En nee, ik speel GEEN Angry Birds. Het aanbod apps in de Appstore en de mogelijkheden van de iPhone (3GS/4) zijn voor mij prima, en ik ben geen doorsnee makkelijke gebruiker.
Waarvoor moest jij dan per se Jailbreaken? Ik bedoel, met welk doel? Ik heb het nooit gedaan en ook nooit gemist. En nee, ik speel GEEN Angry Birds. Het aanbod apps in de Appstore en de mogelijkheden van de iPhone (3GS/4) zijn voor mij prima, en ik ben geen doorsnee makkelijke gebruiker.
Voor tools als SBSettings, de calendar op je gelockte homescreen, schudden om alle apps in de achtergrond in 1 keer af te sluiten, etc.
Er zijn heel heel heel veel tools te installeren na een jailbreak.
Applicaties afsluiten? Waar is dat voor nodig dan? :)
Ik heb nooit geheugen- of snelheidsproblemen met de iPhone 4. Maar ok, was gewoon benieuwd. Ik heb zakelijk en privé nooit functionaliteit gemist, mede omdat alles zo snel bereikbaar is en goed / stabiel werkt.

/edit: Geen fanboy hier trouwens, ik heb nooit een iPhone gewild tot ik er toch één kocht (ik kon niet anti zijn zonder het geprobeerd te hebben!). Nu weer Android voor de afwisseling, maar toegegeven; iOS werkt gewoon écht goed.

[Reactie gewijzigd door Soeski op 23 juli 2024 12:31]

Anoniem: 285004 @ASS-Ware13 juli 2011 17:43
ja en? Zonder jailbreak ook hoor, zat applicaties
Welke Appstore applicatie doet dan hetzelfde als SBSettings? En heb je ook een Lockinfo-achtig iets in de Appstore? Wat te denken van Winterboard, MobileTerminal, Backgrounder icm MultiFlow (niet de iOS "multitasking"), AppBackup, MyWi, ActionMenu, NoSpot (weg met zoeken) en PhotoMail (meerdere foto's tegelijk mailen)?

Inderdaad, zat applicaties, alleen dit soort handige apps vind je niet in de Appstore.
Waarom koop je dan een iPad/iPhone als je vooraf al weet dat er bepaalde functies/opties (niet) opzitten en dat je een jailbreak nodig hebt om optimaal gebruik te maken van dat ding? Koop dan gewoon iets anders....
Als je iets koopt is het wel je eigendom hoor, dus wat je er opzet is toch je eigen zaak.

Eigenlijk triest, dat mensen de onzin van apple en andere fabrikanten beginnen te geloven, dat het normaal is, als deze fabrikanten de apparaten, die je koopt voor een groot gedeelte "blokkeren" van normaal gebruik vergeleken met andere apparaten.
Anoniem: 340068 @bangkirai14 juli 2011 07:27
Als je iets koopt is het wel je eigendom hoor, dus wat je er opzet is toch je eigen zaak.

Eigenlijk triest, dat mensen de onzin van apple en andere fabrikanten beginnen te geloven, dat het normaal is, als deze fabrikanten de apparaten, die je koopt voor een groot gedeelte "blokkeren" van normaal gebruik vergeleken met andere apparaten.
Het blijft eigendom van apple... Je hebt een gebruiksrecht.. Je mag het apparaat van hun gebruiken..
Zelfde als een windows licentie... Als je niet aan hun gebruiksrecht akoord gaat dan kunnen ze zo je desktop zwart maken en alle functies uischakelen
Nee dat is niet waar, het apparaat zelf is jouw eigendom. Je hebt slechts een gebruikerslicentie voor de software. Zou een mooie boel zijn als gebruikerslicenties ook voor hardware zouden gelden.
Ik geloof niet dat we het over brood hebben...

Als Apple producten wil beschermen, dan mag dat. Als gebruikers willen rooten/jailbreaken, dan moet dat ook mogen.

Er zijn wellicht zowel voor- als nadelen te vinden in het rooten/jailbreaken, maar om te stellen dat niet-rooters of -unlockers dom zijn is niet echt correct.

Jailbreaken is een mogelijkheid die sommige mensen aan zal spreken, en sommigen niet. Leuk dat het makkelijk kan, en dat was het. Denk je het nodig te hebben, maak er gebruik van, heb je het niet nodig, dan niet. Simpel.

Ik heb mijn telefoon geroot omdat ik er voordeel mee denk te hebben. Als er een collega zijn telefoon niet root, dan is het nog steeds zijn/haar keus.
waarom zou dat brood nodig zijn?
vele miljoenen vinden nl van niet en die paar jailbreak boys zijn niet zo'n grote groep hoor op het totaal.
Het is ook niet nodig, maar wel 'prettig' om te doen
"gewoon, omdat het kan"

Met SBsettings wat gegevens in de bovenste balk staan, waaronder memory free
en dan is 200+MB 'leuker' dan 40MB

gewoon, gevoelsmatig

En verder was mijn jailbreak voor het overgrote deel om XBMC op de iPad2 te draaien
daar is wel wat ergs aan. er zit gewoon een hoop functionaliteit die apple blokkeert. apple bepaald niet hoe ik mijn telefoon gebruik dat doe ik. zo zou het moeten en dit probeert apple te doen. en dan krijg je nu waarschijnlijk reacties maar android doet het ook en microsoft ook. omdat apple er mee weg kon komen zijn deze nu dus ook met dit soort acties gekomen
Anoniem: 175233 @vgroenewold14 juli 2011 14:16
Daar is niets ergs aan, zo zijn gewoon de regels van Apple.
Wanneer er een monopolie posititie ontstaat, dan gelden dat soort redenaties niet meer. Je kunt je dus inderdaad afvragen of deze regels wel door de (juridische) beugel kunnen. Maar daarvoor moet er eerst een klacht naar de EU o.i.d....
volgens mij snap je het niet helemaal. Als apple geen controle meer heeft over de apps krijg je allemaal van die meuk zoals bij android. hele market staat vol slechte apps die niet of slecht werken. Als apple ze controleert zorgt dat voor goede apps.
Ik heb liever dat Android een berg troep toelaat, dan dat ze een berg leuke en interessante apps onmogelijk proberen te maken. Van de troep heb ik geen last, van het missen van zaken als emulators en systemtools wel.

Laten we trouwens niet doen alsof de goedkeuring van Apple gerant staat voor kwaliteit. Het houdt simpelweg in dat een app niet één van de vele regeltjes overtreedt. Het zegt bar weinig over de kwaliteit.
Je hebt blijkbaar nooit een android in je handen gehad, laat staan in de market gekeken, want ik zie dat die mythe van slechte apps nog steeds bij je leeft. Laat ik je vertellen dat er ongeveer evenveel crap in de market staat als in de store van apple. Apple controleerd immers niet op kwaliteit maar of de app aan bepaalde regels voldoet...
Laten we dan ook stoppen met nieuwsberichten over Android, immers doen mensen daar ook massaal downloaden zonder te betalen.

Tweakers is een techsite, niet een site waar bedrijven worden beschermd tegen al het slechte.


Maargoed, mooie ontwikkeling, het is goed dat mensen zelf kunnen bepalen wat ze op hun apparaten zetten.
dat bedoelde ik dus niet hé...

mijn vergelijking met android was dat je bij android zonder jailbreak ook gewoon dingen uit andere 'appstores' kan kopen; bv Amazon Appstore...

bij apple moet je daarvoor illegale dingen doen (volgens apple toch), en dat lijkt me markdominantie/vervalsing... want ze verbieden gewoon concurrentie op hun devices ...

Zelf heb ik geen idevice, dus ik weet ook niet het fijne van cydia (kan je daar alleen maar illegale troep afhalen? of kan je daar ook netjes betaalde apps afhalen?), maar het lijkt mij voor developers niet altijd even interessant om voor een platform van slechts 1 partij afhankelijk te zijn... als er dan ooit eens een dispuut is blijf je namelijk afhankelijk en op die manier verlies je altijd als ontwikkelaar... Kijk maar naar de kranten en hun abonnementen.... dat was bij apple een tijdje geleden ook een héél verhaal omdat ze over hun abonnementen ook nog eens 30% zouden moeten afdragen (over de offline abonnementen die gewoon ook toegang geven tot de online content, iets wat je verwacht als je een krantenabo hebt)

Als ze in zo'n geval hun eigen zaakjes konden regelen en hun apps zelf verdelen (al dan niet via een andere appstore of hun eigen site) dan zouden deze discussies niet hoeven te zijn.. en dan zou apple misschien wat minder arrogant worden tov de mensen die er wel voor zorgen dat apple zo veel geld verdient aan heel die appstore... nu hebben ze al hun devvers gewoon gegijzeld, en zo'n situatie is NOOIT gezond, niet voor de ontwikkelaars, maar ook niet voor ons; want wij betalen uiteindelijk de rekenening, dus ook die 30% extra!

Ik zie het nog gebeuren dat bepaalde kranten de abo's voor de android toestellen gewoon 30% goedkoper verkopen dan die voor de iDevices; puur en alleen maar omdat ze bij apple er niet onderuit kunnen... en dan mogelijk hiermee nog adverteren ook "Get 30% rebate on your ANDROID subscription", en als ze dan beginnen met nog eens "Free Android Tabled with 2 Year Subscription"; dan is volgens mij het hek helemaal van de dam... en dan is dit gewoon puur en alleen maar het gevolg van hoe APPLE met z'n zaakjes omgaat...
Cydia is een alternatieve app store net als de apple app store, je kunt apps ontwikkelen en die aanbieden via cydia. Het voordeel wat je dan hebt is dat apple je applicatie niet kan afkeuren waardoor je meer mogelijkheden hebt.

Je mag van apple bijvoorbeeld geen applicaties ontwikkelen die hetzelfde kunnen als een applicatie die al op de telefoon staat. Zo zijn er in cydia een aantal sms applicaties waarmee je veel meer kunt, zoals scheduled smsjes sturen, direct zien hoeveel smsjes 1 bericht bevat, sms ontvangen bericht erbij zetten. Allemaal dingen die apple niet erin heeft zitten en ook niet erin wil hebben.

Ook mag je van apple geen tethering applicaties maken of applicaties die direct op de flash van je telefoon dingen doen (file explorer), dit kan dus allemaal wel via cydia.

Via cydia kan een applicatie ontwikkelaar ook kiezen om een vergoeding te krijgen voor de app. Dit wordt dan afgerekend via een betaalmodule in cydia (volgens mij is de extra afdraging veel minder in cydia, bij apple is het 1/3e van de prijs).

Natuurlijk zijn er ook mogelijkheden om alles gratis te krijgen (cydia apps en apple store apps), maar daarvoor was de jailbreak niet bedoeld.
Anoniem: 282252 @bogy13 juli 2011 19:25
Even voor de duidelijkheid, Apple vindt niet dat jailbreaken illegaal is. In de US is het bij de wet ook toegestaan. Daar is eens een rechtzaak over geweest. En volgen smij heeft Apple geen enkel persoon of bedrijf zoals Cydia voor de rechter gesleep omdat Apple vond dat de activiteiten illegaal zouden zijn.

Apple wil het liever niet, maar er is niet illegaals aan (illegaal als 'wettelijk verboden').

Die 30%, daar is al lang en breed over gepraat, Apple heeft dat nodig om hun infrastructuur te betalen en te onderhouden, en ja, daar is ontzettend veel geld voor nodig (dat zijn dus geen paar server zoals sommige tweakers doen geloven).
Op Cydia kun je een hoop gratis legale dingen halen (ook heel veel handige tooltjes & tweaks etc) die je niet in de App Store kan vinden dankzij Apple's monopolie. Er zijn ook apps waarvoor je idd moet betalen.
Inderdaad, ik heb het vorige week gedaan met m'n iPhone 4 (omdat ik wilde tetheren) en het is echt kinderlijk eenvoudig.

Grappig dat het zo'n vlucht genomen heeft, geeft ook wel aan dat gewoon veel mensen willen jailbreaken, zolang het maar eenvoudig is :)
Da's een aparte reden, mijn iphone kan dat gewoon zonder jailbreak :s
Dat zou kunnen, maar bij sommige providers word dit uitgeschakeld. Als je dan wil tetheren met de iphone moet het toestel een jailbreak krijgen om dit in te schakelen of dmv andere software te installeren.
Ow dat is dan wel heel laf van Apple dat ze de provider laten bepalen wat ik met m'n telefoon wel of niet kan. Niet nice :(
JailbreakMe is er al heel lang, sinds iOS (destijds iPhone OS) 1.1.1 kunnen mensen er makkelijk mee jailbreaken. Alleen word het altijd weer onmogelijk gemaakt door Apple omdat die de 'gaten dichten'. Dus het heeft niet een snelle vlucht genomen, of begrijp ik je verkeerd?
Ik jailbreak eigenlijk puur om winterboard,
Dat is een Cydia applicatie die je toelaat de looks van de iphone compleet te customizen
tetheren, de reden voor mij om te breaken.
Is het nog steeds met zo'n slider? Vroeger moest je een slider slepen net zoals het unlocken van je iPhone.

Ik heb nog steeds de 3G en die is moordend langzaam, dus wachtend op de iPhone 5!
Nee je hoeft echt alleen op 'Install' te klikken, als je daar op klikt dan installeert het gelijk Cydia op je telefoon. :)
Ik vind je claim dat het meestal voor gratis apps is een beetje raar. Het klinkt nogal stellig, terwijl het waarschijnlijk een mening is. Heb je daar enig bewijs voor, dat niet anekdotisch is?

Iedereen die ik ken jailbreakt om z'n iPhone te kunnen tweaken, dus gedrag aan te passen, tethering te activeren, dat soort zaken. Ook nogal anekdotisch bewijs.

Ik weet dat downloaden ook legaal is in NL, maar inbreuk op copyright is niet erg ethisch. Voor zover ik weet is jailbreaken legaal, dus laten we proberen een dubieuze sfeer te vermijden.
Ik heb zeker weten een onderstelling.
Ik geef toe ja, ik heb Installous gedownload van Cydia, dat is een programma om Apps te downloaden zonder er voor te betalen.

Als je Installous opent staat er: Chances are, you're a new iOS jailbreakers. Since last night jailbreak release, we've quadrupled in traffic and our servers are doing their best to cope. En er staat nog meer maar dat is niet van belang.

Wat ik uit deze tekst kan opmaken is dat er 4x meer bezoekers een app openen om apps te downloaden zonder ervoor te betalen!
Wat een onzin, zonder JB kun je zat gratis apps downloaden van de App Store.En als ze niet gratis zijn dan kosten ze meestal hooguit een paar euro.
Maar een JB is vooral om het systeem echt te gebruiken.
En idd met een JB kun je ook illegale apps downloaden maar daarom is JBen nog niet illegaal ?
Bij een bromfietsmotor kan ik ook zo bij dat mag ook gewoon maar je *kunt* hem ook opvoeren en dat is wel illegaal.
Eigelijk is dit wel handig voor Apple. Op deze wijzen wordt iOS wel steeds veiliger.
Deze bug (en vorige bugs) zijn best wel ernstig, aan gezien je root rechten krijgt.
Wel handig voor Apple?

Tsja, het is maar hoe je het bekijkt...

Eén van de redenen welk nogal wel eens door Apple fanaten genoemd wordt om Apple te gebruiken ligt een beetje in lijn met hetzelfde als wat Linux gebruikers naar voren brengen om geen Windows te gebruiken: Het is zo veilig, security is geen issue.

Maar dit is natuurlijk een veiligheidslek van hier tot Tokyo. En om eerlijk te zijn is het vrij frapant om te zien dat zodra Windows een lek van dit formaat heeft, iedereen moord en brand schreeuwt, maar nu Apple het heeft en even goed uit komt aan de hand van een jailbreak tool welk op deze manier werkt.... wordt het geprezen? :p

Ik zou me als ik een iPhone/iPad gebruiker was toch serieus zorgen gaan maken als ik onbekende sites zou bezoeken, er hoeft maar één kwaadwillende tussen te zitten en je gehele device kan potentieel geheel in hun handen liggen, misschien nog zonder dat je er aanvankelijk erg in hebt.

Welk besturingssysteem je ook gebruikt op je phone, dit is gewoon niet een lek welk je wilt hebben rondhangen.
Zou Apple in theorie die Comex kunnen aanklagen? Net zoals Sony bijv GeoHotz heeft aangeklaagd?

Want ze dichten wel elke keer al die lekken, maar verder lijken er niet echt stappen ondernomen te worden? Of is het een soort van gedoogbeleid? Snap het niet echt.
Nee dat zou niet moeten kunnen. Althans niet in Amerika waar Jailbreaken legaal is.

Corect me if I am wrong!
Maar is wat GeoHotz met de PS3 deed niet ook jailbreaken dan??
Maar is wat GeoHotz met de PS3 deed niet ook jailbreaken dan??
Ja, maar GeoHotz maakte 1 hele grote fout, hij publiceerde dingen als encryptie keys, en dat is door de DMCA expliciet verboden. Dat doet jailbreakme.com expliciet niet, en dat maakt het kosher in de ogen van de Amerikaanse wetgeving.
Als dat expliciet was verboden dan was het sowieso tot een rechtszaak gekomen die in Sony's voordeel beslist zou zijn geweest. Sony zou dan nooit hebben geschikt. Je opmerking klopt dus niet echt. Het is zelfs nooit tot een rechtszaak gekomen dus we zullen niet weten of het echt illegaal was. (Hij had het waarschijnlijk ook nooit gedaan als het expliciet genoemd illegaal was zoals je zegt)

De DMCA heeft een aparte regel waarin de beveiliging mag worden gebroken/omzeilt als het de interoperabiliteit tussen apparaten bevordert of bewerkstelligt. Dit is de reden waarom jailbreaken mag. Het heeft niets te maken met encryptie keys.

Apple mag de beveiliging echter zo moeilijk maken als ze willen om dit tegen te gaan, het is niet bij wet bepaald dat interoperabiliteit mogelijk MOET zijn.
Ah, heel duidelijk! Thanks!
Nee dat zou niet moeten kunnen. Althans niet in Amerika waar Jailbreaken legaal is.

Corect me if I am wrong!
Je hebt helemaal gelijk, de rechtbank in Amerika heeft bepaald dat gebruikers het expliciete recht hebben om hun iPhone te jailbreaken. (Echter, Apple heeft niet de expliciete plicht dit mogelijk te maken, dus tegenwerken kunnen ze, en zullen ze).
Ja, jailbreaken in de VS is legaal volgens de 'geweldige' DMCA (ach, het is beter dan wat ze momenteel erdoorheen proberen te drukken)
GeoHot ...zonder Z.... is ook zeker geen onbekende op het terrein van Apple Jailbreaks.
Die heeft voor zover ik weet ook nooit problemen met Apple gehad.

Verder vind ik een Jailbreak nuttig voor een aantal zaken die standaard niet in het OS zitten. Maar echt nuttige dingen die gedaan kunnen worden, vind je vaak ook in een latere versie weer terug in IOS. Een goed voorbeeld is het maken van folders, wat vroeger niet beschikbaar was.

In IOS5 verwacht ik weer zoiets als LockScreen:
http://www.iphonehellas.gr/wp-content/uploads/2010/01/Element-iPhone-Lockscreen-Cydget-Under-construction-Screenshots.jpg

Vergelijk dat maar eens met het notification center:
http://www.apple.com/ios/ios5/features.html

Apple heeft dus ook wel baat bij Jailbreaks:
- Apple beschermt het eigen OS, mensen gaan iig niet bij Apple klagen dat hun Jailbreak apps niet goed werken.
- Vervolgens kijkt Apple wel wat populair en/of wenselijk is.
- Daarna maakt Apple het dan zelf zodat alles wel in eigen handen blijft, en indirect beter blijft presteren.

Goed bezig dus!

SBSettings...iets vergelijkbaars heb ik van Apple nog niet gezien.
Ik vind het jammer dat hij niet werkt op de Iphone 3G. Dat is juist een toestel wat veel mensen denk ik nog achter hebben liggen en daardoor voor de massa wat logischer is om te jailbreaken dan een nieuwer toestel. Veel mensen denken toch snel dat ze hun garantie oid kwijt kunnen raken, en de 3G is al 3 jaar oud.

Ik zal is kijken of er nog andere opties zijn voor mijn 3G. Onder IOS 3 en IOS 2 altijd jailbreak gehad maar daarna niet meer. Maar ik mis mn tweaks wel....
De iPhone 3G heeft sowieso altijd een jailbreak door de bootrom exploit. Waarom er dan tijd aan verspillen als honderd-duizenden iPad2 bezitters al maanden op een JB wachten.

Daarbij hebben alle iPhone 3G bezitters die willen jailbreaken dat allang gedaan hoor. Plus het feit dat iOS4 niet heel lekker loopt op de 3G en daardoor vaak nog op een 3.1.3 of 3.1.2 zitten met spirit of blackra1n. Net zo makkelijk ;)
Ben bang dat deze optie in 5.0 niet meer gaat werken.. Zoiezo niet via de PDF methode. Maar moet wel zeggen dat deze methode een stuk makkelijker is dan via alle tools in windows / mac. Maar blijf het onveilig vinden ongeacht de onofficiele patch.
vervalt de garantie na een 'jailbreak'?
Nee, gewoon naar default restoren voor je hem opstuurt.
je zou toch verwachten dat meneer jobs de hint toch inmiddels wel zou krijgen dat kunstmatige limitaties alleen maar geld kosten en niets oplevert. (zie HTC die snel terugkomt van het encrypten van de bootloader)
In welk opzicht kost Apple dit geld? Heck, er is een complete comminuty gratis lekken voor hun aan het zoeken. Dat lijkt me een kostenbesparing.
De Jailbreakmethode van Comex is zo eenvoudig dat zelfs apple users hem kunnen doen! :+

nee even zonder gein. Er was veel commentaar op de jailbreak van comex, hij zou niet goed getest en "ge-rushed" zijn, maar na 1.4 jailbreaks en geen/weinig klachten lijkt het me een geslaagde jailbreak.
Mensen moeten hun SHSH blobs saven met tinyumbrella als ze dat nog niet hebben gedaan, dan kan er niets gebeuren.
Ik kreeg gisteren een jailbreakme update via cydia, iemand enig idee waar die voor diende?
Volgens mij alleen om problemen op te lossen met Verizon iPhones.
1.4 Miljoen in 1 week en nog steeds snappen ze bij Apple die hint niet?
Zet maar eens je eigen huis voor € 0,- in de verkoop. Snap je die hint niet?

Die 1.4 miljoen zegt niet of dat nu mensen zijn die 'extra' functionaliteit willen hebben of gewoon niet bereid zijn om voor software te betalen (of voor een alternatief te gaan).
Ik verkoop mijn huis nog steeds tegen de huidige waarde. Apple krijgt nog steeds zijn geld, alleen iedere sim kan dan opeens in je telefoon, je abbo heb je ook nog steeds.
Het lijkt me niet dat niemand opeens apps koopt omdat je ze gratis kan gebruiken, er zijn meer voordelen.
ik gebruik ook een jailbreak, en dan niet zozeer om de apps die je gratis kan downloaden, maar gewoon omdat er veel leuke 3rd party software beschikbaar is en ook thema's en dergelijke.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.