Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 104 reacties

Het hoge aantal toestellen dat HTC momenteel uitbrengt, is mede de reden dat recente HTC-smartphones veel op elkaar lijken. Een topman van One&Co, het designbureau van HTC, zegt dat de ontwerpers het nauwelijks kunnen bijbenen.

Door het hoge aantal releases is er minder tijd per toestel, zodat het design niet bijzonder kan afwijken van wat geweest is, zegt topman Claude Zellweger van One&Co tegen Tweakers.net in een interview. Daarmee beantwoordt hij een van de meest prangende vragen over het HTC-design. "We kunnen het bijna niet bijhouden. Er komen meer telefoons uit dan wij zouden willen."

Alleen al voor de Nederlandse markt kondigde de Taiwanese fabrikant zeven nieuwe smartphones aan, waaronder de Evo 3D, Sensation en Incredible S. Voor andere werelddelen en providers in andere landen worden bovendien veelal aparte versies gemaakt.

Het design moet een eigen identiteit uitstralen. "Daarom zijn er onderdelen die altijd terugkomen, zodat mensen ook zonder logo zien dat het een HTC is." Daarom wordt voor elke generatie toestellen een 'design language' gekozen, een algemene reeks designelementen waarop elk toestel een variant is. Zo hebben alle recente Android-toestellen, op Facebook-telefoon ChaCha na, capacitieve knoppen, terwijl de trackpad is verdwenen.

HTC Desire S      HTC Incredible S HTC Incredible S HTC Salsa   HTC Wildfire S HTC Sensation
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (104)

Voor degene die denk dat het scherm bepalend is voor de totale vorm: het zijn juist meer de afrondingen die het design bepalen. Kijk naar het verschil tussen de Desire HD en de HD2, waar de DHD een veel zachtere uitstraling heeft met dezelfde dimensies.

Zelfde geldt voor Iphone 3G vs 4. Door een afronding te veranderen van 0,1 naar 0,5mm veranderd de hele uitstraling van een telefoon. Meer afrondingen, betekend een lievere, zachtere vorm. Scherpe lijnen betekenen kracht en robuust. Kijk maar naar BMW waar de ze auto's ondanks de ronde vormen een paar scherpe lijnen meegeven, voor deze kracht
Lijkt mij ook lastig om een geheel nieuw ontwerp te maken. Android smartphones hebben nu eenmaal een scherm en vier knoppen, vraag me af in hoeverre je daar veel anders aan kan doen. Zeker als je het toestel ook nog (redelijk) klein wilt houden. Het enige waar je nog in zou kunnen verschillen is de afronding van de hoekjes, de kleur en eventueel een bepaalde hoek erin zoals de Legend heeft, voor de rest lijkt het mij logisch dat ze allemaal op elkaar lijken.
Je hebt een hele achterkant waar je leuke printjes, een tweede schermpje (caller-id, etc.), een klokje, funky batterij-indicator of e-paper op kunt zetten of een touchpad op kunt plakken, de 4 zijkanten waar je scrollwieltjes in kunt zetten (zoals de volumeregeling van je walkman)

Er zou veel meer met verlichting gespeeld kunnen worden, waarom kan ik wel een ringtone kiezen, maar kunnen de randen van mijn telefoon niet groen oplichten als mijn moeder belt en rood als mijn baas belt?
Een leuke lichtshow tijdens het spelen van een mp3 doet het ook leuk in de tv-reclames en op feestjes.
Ik zeg: "Aurea Ambilight". Daarmee zou je allerlei leuke dingen kunnen doen (dus niet alleen ambilight bij video's)


Dan zijn er nog sliders waar je wat mee kunt doen, kleur- en materiaalgebruik (denk aan parelmoer of warmtegevoelige lakken)

Ze zouden een (gedeeltelijk) clamshell design kunnen maken, dan heb ruimte genoeg voor creativiteit.

Etcetera, etcetera, etcetera.

Een designbureau dat ook voor de tiende telefoon weer hetzelfde saaie "touchscreen-met-1-knop"-ontwerp uitpoept heeft gewoon een gebrek aan creativiteit.
Je hebt een hele achterkant waar je leuke printjes, een tweede schermpje (caller-id, etc.), een klokje, funky batterij-indicator of e-paper op kunt zetten of een touchpad op kunt plakken, de 4 zijkanten waar je scrollwieltjes in kunt zetten (zoals de volumeregeling van je walkman)

Er zou veel meer met verlichting gespeeld kunnen worden, waarom kan ik wel een ringtone kiezen, maar kunnen de randen van mijn telefoon niet groen oplichten als mijn moeder belt en rood als mijn baas belt?
Een leuke lichtshow tijdens het spelen van een mp3 doet het ook leuk in de tv-reclames en op feestjes.
Ik zeg: "Aurea Ambilight". Daarmee zou je allerlei leuke dingen kunnen doen (dus niet alleen ambilight bij video's)
Omdat ze ook denken aan de levensduur van de baterij die met dit soort functies achteruit zou gaan.
Tja het is en blijft een telefoon waarvan het grootste gedeelte scherm is, ik kan me wel voorstellen dat er een soort generiek ontwerp uitkomt na een tijdje.
Je hebt zeker alleen naar Apple en HTC gekeken? Nokia weet anders prima opfrissende designs op de markt te zetten ;)
Die wil vervolgens niemand hebben, dus dat is niet echt een relevante opmerking.
Waarom is het niet relevant?
Het gaat om het ontwerp, niet over verkoopaantallen en is dus wel degelijk relevant.
A ha dus HTC is de Audi onder te telefoons. Eentonig en alleen verschillend van afmeting en uitrusting.

Ontwerp is volgens mij van al deze dingen bijna gelijk plat en met scherm. Gaat meer om de mogelijkheden/opties en de bediening.
Ik weet niet naar welke Audi's jij hebt gekeken maar ik zie toch echt wel een verschil tussen een TT en een RS6 bijvoorbeeld. ;)

Ok tussen de A4 en de A6 zit uiterlijk niet een enorm groot verschil behalve de afmetingen maar een (Audi)kenner ziet het verschil meteen.

Zo is het ook met de HTC telefoons.
De doorsnee telefoon gebruiker ziet het verschil misschien niet direct maar iemand die weet wat ie kopen wil heeft zich van te voren goed ingelezen en de verschillen goed bekeken.

En je weet wat ze zeggen: If it ain't broke don't fix it.
Het is misschien een andere kleur die je nog kan gebruiken of net even een andere knoppen layout maar uiteindelijk zijn vrijwel de meeste smartphones een rechthoekig plat bakje met touchscreen en een mic en speaker. ;)
apple is de audi onder de telefoons (al ben ik het niet met je eens over je mening over audi ;))

ze brengen 1 (EEN JA!) telefono uit per jaar, en de 2g en 3g zijn 90% identiek. de 3g en 3gs zijn 100 % identiek (kwa desing dan he)
dan komt de iphone 4, eindelijk iets wat dan nog redelijk anders is als de eerste telefoons. nu komt er waarschijnlijk een iphone 4gs (of 4s) deze gaat als het goed is ook weer het zelfde desing houden??

htc brengt super veel telefoons uit en die verschillen stuk voor stuk meer kwa desing dan bijvoorbeeld apples.

dus ik vind het totaal niet erg dat ze dan wat op elkaar lijken (dit bericht was om iets duidelijk te maken niet om op apple te bashen, dus ik hoop dat ik jullie niet tegen je kroosje heb gestreken apple fans ;))
Juist wel relevant.. gaat hier om het ontwerp, en totaal niet of iemand ze wil hebben en hoe goed ze daarin verkopen.
Ik vind eigenlijk dat beiden wel een punt hebben.

Nokia komt wel met nieuwe designs .. maar ze verkopen ook voor geen meter. lol
Waarom moeten jullie zo'n welles-nietes spelletje doen -_-;

Ontopic: Ach ik vind kwa voorkant dat er bijna geen verschil in zit bij de htc telefoons maar de achterkant verschilt wel af en toe wat.. ok dat is minimaal maar verder lijkt het allemaal ongeveer op elkaar ja :P
Alleen komen de slechte verkopen van Nokia volgens mij niet door het design, want dat is in de meeste gevallen gewoon goed, maar meer door symbian of WP.. Sony Ericsson doet het ook erg goed qua design, maar dat de nieuwste xperia minder verkoopt dan de HTC versies komt dan weer puur door de hardware.

Kortom een slap excuus om te zeggen 'ze hebben allen een groot scherm dus moeten ze op elkaar lijken'
Ik denk dat er juist heel veel mensen zijn die een Nokia willen hebben, maar dit gewoon simpelweg niet doen vanwege Symbian. Misschien nu met WP7 erbij dat dat wat anders zal worden, maar aan het design van de Nokia's ligt het zeker niet.
nokia's desing is nu eenmaal niet mijn smaak, zo hebben ze nu met veel telefoons het platgeslagen sigaardoosjes dising (ken je de oude race auto's die de vorm hadden van een sigaar? mep deze plat en je hebt een nokia) ik vind ze gewoon echt niet mooi, maar er zijn natuurlijk ook veel mensen die ze wel mooi vinden.

dus of veel mensen nokia willen vanwege het desing vraag ik me af, alleen het licht ook niet aan het desing dat nokia slecht verkoopt. ze hebben gewoon weinig vernieuwende hardware en ook symbian is niet echt super
Ben anders gewoon gelukkig met mijn nokia c7 hoor..
Ik hoef niet alles te hebben. Menige mensen zijn altijd ontevreden en moeten altijd maar het beste van het beste te hebben.. Alles wat ik nodig heb zit al op de telefoon.. Facebook en hyves links hoef ik helemaal niet eens te hebben, kan dat via een normale pc ook wel.
Vind de accu duur gewoon weg belangrijker dan al die extras die erop zit.. Je koopt een telefoon om te bellen en niet om te laten zien dat je de man bent met je nieuw gsm. Blijkbaar schijnen veel mensen dat wel te doen, wat het ook mag kosten..

[Reactie gewijzigd door Robin4 op 7 juli 2011 11:17]

ik koop geen dure telefoons om "de man" te zijn met mijn stoere mobiel..
maar omdat ik gewoon erg veel op internet zit. (zo zit ik meestal 's avonds gewoon anderhalf of 2 uur aan een stuk te internetten. ook msn ik er veel op en gebruikt ik hem als "game console" en hiervoor zijn nokia's bijvoorbeeld niet echt geschikt ( zeker een c7 niet) ze zijn vaak langzamer dan andere telefoons omdat hardware niet nokia's sterkste punt is er zijn niet bar veel apps in de ovi store. daarom koop ik dure telefoons en zo zijn er heel veel mensen, zeker de mensen die op tweakers zitten kopen telefoons daarvoor. natuurlijk zijn er ook veel mensen die het kopen omdat ze het stoer vinden (of de we hebben geld dus kopen een iphone mentaliteit) maar dat mogen die mensen dat toch ook zelf weten? dat jij alleen belt met je telefoon betekend dat niet dat iedereen dat moet doen?
Ik kan nou niet gelijk enthousiast worden van de nieuwe Nokia designs. Vooral de nieuwe N-serie vind ik spuuglelijk. Maar dat is mijn mening.
Maar ze zien er wel anders uit en vallen daardoor meer op ;) Dat is de kern van Ventieldopjes comment.
Als het puur op design zou gaan, dan zou zeer zeker een Nokia overwegen! Vind het design geweldig!
Opfrissend misschien wel, maar voorlopig is het bij HTC een stijgende lijn en bij Nokia een daalende... Dus ja of het eentonige design in mijn ogen een probleem is? Totaal niet, wat is er mis dat ze op elkaar lijken? In welke vorm is dat een probleem eigenlijk?
Sjah het design van de HTC's zijn misschien wel eentonig maar ik vind ze wel echt mooi (en ik vind ze even stevig als de iphone en dat kan ik ook van weinig andere zeggen).
De designs van de (om iets te noemen) Nokia's zijn misschien wel afwisselend maar ook lelijk (over smaak valt niet te twisten)

Mijn keuze is simpel ;)

Maar qua het aanspreken van verschillende doelgroepen is dr wel iets voor te zeggen natuurlijk, alhoewel ik van mening ben dat een portfolio met allemaal sterk op elkaar lijkende producten een winnende combo is! Ik ben bijv geen fan van Apple maar op het moment dat je een Macbook AIR en een iMac naast elkaar legt zie je duidelijk dat beide gemaakt worden door dezelfde fabrikant en dat vind ik een voordeel

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 7 juli 2011 09:46]

en ik vind ze even stevig als de iphone en dat kan ik ook van weinig andere zeggen
Nou... Ik sta niet bekend als Apple fanboy, maar als er één ding is dat ik Apple moet nageven dan is dat de bouwkwaliteit die toch wel boven de rest uitsteekt. En ik heb meerdere HTC's gehad, en die liepen qua bouwkwaliteit uit van crappy (Magic bijvoorbeeld) tot goed (Touch HD en Desire).
Dat hoef helemaal niets met het design te maken te hebben natuurlijk, dat kan je niet echt weten. Ik denk dat Nokia's gewoon vreselijk slechte software heeft op zijn high-end smartphones, en dat lijkt mij de reden dat het niet verkoopt.
Nou als het toch niks met het design te maken heeft, kunnen ze net zo goed eentonig zijn :)

Tuurlijk is het een kwestie van een 1.000.000 factoren, maar het mag duidelijk zijn dat het design ze niet echt tegen houd in groei en bloei...

Daarbij vind ik 9/10 HTC mooi en 9/10 nokia's afschuwelijk, en ik ben echt niet de enige hoor :)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 7 juli 2011 09:24]

Inderdaad, laat staan de goedkope materialen die Nokia altijd gebruikt. HTC gebruikt krasvrij glas en bij nokia is het nog steeds plastic troep. Heb 2 nokia's gehad die bij normaal gebruik er na een poosje niet meer uitzagen. En 5 HTC's die er na afloop nog altijd goed tot redelijk uitzagen.
Gorilla Glas is geheel niet krasvrij. Het is krasvast. Lees de ettelijke fora maar met mensen met een bekrast Gorilla scherm.
Ik zat gister bij een vriend van mij, wij waren met 6 mensen met allemaal een high end phone met krassen ;) Dit waren Samsung, Apple en HTC telefoons :P
Tip: Screenprotector

Teveel krassen erop... screenprotector eraf en nieuwe erop. Kost je ook maar een paar euro...
Goed tegen de krassen.
De beeldkwaliteit en respons van het capacitatief scherm worden meestal beduidend minder.

Het blijft het kiezen van het minst slechte. Het zou mooi zijn als ze het glas nog een paar niveau`s harder kunnen maken, krasvrij zal wel nooit lukken.
dit is dus echt bullshit, idd koop je een 2 euro screenprotector van de aldi / lidl/ action dan is dit minder, maar ken je het principe capacitatief ? door de electrische lading in je lichaam weet de telefoon waar je drukt, laat een screenprotector dit fatsoenlijk door , dan maakt het niks uit dat hij er tussen zit, ook zijn die dingen gewoon absurd dun en compleet doorzichtig. dus de beeldkwaliteit blijft gewoon net zo goed.. (behalve als hij helemaal bekrast of vettig is maar dit geld ook voor een scherm)
Geen enkel type glas kan volledig krasvrij zijn uiteraard, en ik gok dat diamant iets te duur is om schermpjes van te maken... :P
Nokia slechte materialen, gast, je lult zo hard uit je nek he. Misschien is de software bagger en de specs minder maar op gebied van bouwkwaliteit is Nokia nog altijd een van de besten. Ga eens naar de lokale telefoonboer en bekijk de N8 goed, het zal je verbazen.

En dan moet je natuurlijk niet Nokias van 10 jaar vergelijken met een HTC van dit jaar. BTW, kijk maar eens naar telefoons van Qtec, dat was de vorige naam van HTC, of de G1. Een en al plastic.

[Reactie gewijzigd door zakkenjongen op 7 juli 2011 09:47]

sinds vorig jaar bestelde ik altijd nokia's voor onze medewerkers.

Beide laatste modellen voelde erg goed aan, maar tjonge jonge............ik heb nog nooit zo'n hoge uitval gezien van mobiele telefoons.

Van de Nokia E51 zijn erg veel toetsenborden kapot en zeker de aan\uit knop is erg fragiel. Ik heb bijna geen enkele telefoon terug gekregen waarbij de aan\uit knop nog heel was.

De mensen met de E52 komen nu ook massaal terug met hun telefoons. zij hebben allemaal problemen met de speakers, die erg schel is of kraakt.
Ik heb totaal 55 E52's gekocht, daar zijn er nu nog 37 van over.

Voor mij\ons geen Nokia's meer!
Hier met de E71, vervangen door een nieuw toestel (type even ontschoten). Bleek met name de software te zijn waar men niet over te spreken was. Ook hier gaat men langzaamaan over naar echte smartphones. De E-toestellen vallen daar niet onder m.i.
voel je je aangevallen ofzo? er zijn idd veel nokia's die gewoon niet super gemaakt zijn.
de n97: plastic en de schermbeveiligingsknop schoot bij veel telefoons naar binnen lens werd bekrast door het bestermkapje de ribbon van het scherm zat onbescherm vast (kan erg makelijk beschadigen dus) dit geld ook voor super veel low end telefoons van nokia, een en al plastic, dit hoefd natuurlijk niet slecht te zijn. Mijn telefoon is ook van plastic (samsung gs2) alleen htc's zijn altijd van goede materialen (ook de low end telefoons) en alleen de desire hd hadden somige last van dat de naden niet super aansluiten, dus om in jouw taal te spreken: gast, jje lult zo hard uit je nek he!
Nokia maakt ook gebruik van gorilla glass. En maakt geneog gebruik van andere materialen welke beter aanvoelen dan wat HTC heeft.

HTC zien er prima uit, totdat ze op de grond belanden. En heb je weleens ooit de afwerking van HTC's gezien? Naden die niet aan elkaar sluiten.

[Reactie gewijzigd door Relief2009 op 7 juli 2011 09:49]

Sterker nog, tot op heden is Nokia de enige die mobieltjes maakt met Gorilla Glass® van Corning. Alle anderen, inclusief Apple, gebruiken een (vaag?) 'krasvast glas'.
Daar klopt dus helemaal niets van:
http://www.corninggorilla...orilla/full-products-list

En dan nog staan hier niet alle fabrikanten weergegeven...

Daarnaast gaat het verder om het design en daar is HTC best sterk. Ik vind persoonlijk de HTC legend echt een geweldig staaltje design en zou graag willen dat ze daar, qua design, een opvolger van zouden maken.
Ik vind de bouwkwaliteit van de high end telefoons van de afgelopen 2 jaar toch wel erg goed, daarvoor wel regelmatig plastic schermen. Als Nokia een android of liever WP7 uit had was dat voor mij het overwegen waard geweest.

edit: ik weet dat WP7 er aan komt, maar dat duurde te lang.

[Reactie gewijzigd door CR35 op 7 juli 2011 10:18]

precies!

Waarom Nokia dan ook niet over gaat op android, blijft voor mij een groot vraagteken?
Nokia en Android=perfecte combinatie.

Waarschijnlijk wilt nokia geen telefoons verkopen, maar liever eigenwijs zijn..
opfrissend? het is maar wat je opfrissend noemt, ik noem ze spuuglelijk..
HTC is hier zelf toch ook niet bij gebaat? Waarom zouden ze zoveel toestellen fabriceren?
Omdat mensen dan door de bomen het bos niet meer zien zodat ze nooit het gevoel hebben dat ze een oud mobieltje kopen ;)
Niet bij gebaat, HTC haalt record winst na record winst :D Omdat iets nieuws in de ogen van de meeste consumenten beter is als iets ouds, daarom dus zoveel, omdat het verkoopt.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 7 juli 2011 09:16]

En ik maar denken dat HTC hun telefoons zelf ontwierp... Ik vind het een tegenvaller om te weten. Je koopt een telefoon soms omdat je het merk en hun ontwerpen een warm hart toedraagt, maar als ze het ontwerpen al uitbesteden, wat blijft er dan nog over van een merk? (Sense bij HTC, maar ja).
Maar goed, de 'client list' van One & Co staat vol met bekende namen, http://www.oneandco.com/client_list.html
Newsflash: bijna geen enkele fabrikant maakt een product van A tot Z helemaal zelf. Gespecialiseerde bedrijven zijn veel beter in één onderdeel van een product te maken/ontwerpen dan dat je alle kennis zelf in huis moet gaan halen. Notebook fabrikanten maken over het algemeen de processor, het scherm en dergelijke echt niet zelf. D'r zijn zat autofabrikanten die hun motor bij een ander merk inkopen, de meeste brandbare DVD's komen maar van 2 grote, dezelfde, fabrieken, alleen zit er dan een ander merklabel op. etc....
Haha duidelijk iemand die niet weet hoe business werkt. Veel bedrijven besteden het ontwerpen uit. Zelfs Sense wordt/werd niet eens door HTC zelf ontworpen.
Zolang ze allemaal wat meer op de Galaxy II van Samsung, de Iphone 4 of een Psion Revo lijken heb ik er geen bezwaar tegen dat het ontwerp eenvormiger wordt.
:+
Wat Nokia jaren geleden deed met hun telefoons (voor elke niche een toestel), doet HTC nu. Als je een highend HTC wilt hebben, dan is ie binnen een maand of 2 al vervangen door een ander toestel. En een maand later door weer een nieuwe. Klanten houden het niet meer bij, die blijven wachten of gaan naar de concurrent. Wat ik bijvoorbeeld niet snap is dat ze niet een toestel maken met betere specs dan de SGS2. Ik heb eindeloos vergeleken tussen de Sensation en de SGS2, maar de SGS2 heeft een beter scherm (amoled), meer geheugen, sterkere accu, dunnere behuizing, is lichter etc. Dus er zal binnenkort wel weer een nieuwe HTC uitkomen...

We weten allemaal hoe het nu met Nokia gaat (wordt gereedgemaakt voor overname door Microsoft. Eerst aandeel onderuit halen, personeel laten "infiltreren" en vervolgens voor een prikkie overnemen). Laten we hopen dat HTC niet dezelfde kant op gaat over een jaar of 2.
Oh daar hebben we weer 1 die graag cool wil lijken door MS af te zeiken. Nokia wordt door niemand overgenomen. NOkia doet gewoon wat het beste is voor het bedrijf ipv geld te stoppen in nutteloze OS'en welke geen toegevoegde waarde hebben op de huidige markt.

Volgens mij willen veel mensen dat ook Nokia weer met 20 Android telefoons per jaar komt of weer met 20 symbian-telefoons. Lekker overzichtelijk wordt het dan.

[Reactie gewijzigd door Relief2009 op 7 juli 2011 09:46]

Dus jij bent de min op mijn reactie? Dit is helemaal geen MS afzeik verhaal. Het is doorredeneren op wat er nu aan het gebeuren is. Ik trek de parallel met HTC, aangezien zij op hetzelfde punt staan qua line-up als Nokia een jaar of wat geleden.

Nokia was to big to buy, nu is het een prime target. 1+1=2.

Stel je voor dat over 3 jaar Android niet meer zo populair is voor $whatever reason (bv. Google + privacy), dan kan elke andere partij hetzelfde overkomen.
(Even Off-topic)

Google + Privacy = Win

Zover ik weet is Google de enige (grote) service waar je zomaar al je data kan meenemen en laten verwijderen van hun servers. (Google Takeout)

Google heeft een verschrikkelijke naam op vlak van Privacy al vind ik dat ze deze niet echt verdienen de laatste tijd, een aantal andere grote bedrijven daarentegen...
We weten allemaal hoe het nu met Nokia gaat (wordt gereedgemaakt voor overname door Microsoft. Eerst aandeel onderuit halen, personeel laten "infiltreren" en vervolgens voor een prikkie overnemen
Als dat zo doorzichtig is dan daalt de aandelen koers toch niet? Want dan wil iedereen meeprofiteren. Nokia is een rijk bedrijf met nog steeds erg goede cijfers, die neem je niet zomaar over. Hun positie in het groeiend segment van dure smartphones loopt terug maar verder is er niets aan de hand.
Geeft misschien ook aan dat ze uberhaupt een overvloed aan telefoons creereren.

Hoeveel 'actieve' Android toestellen zijn er nu? Cha Cha, Desire S, Incredible, Sensation, Desire Z?

In principe zou je met een low-, mid en highend toestel wel genoeg moeten hebben. Al dan niet in combinatie met een hardware qwerty keyboard.
Leuk om te zien is daarin toch wel, dat de prijs iedere keer een paar euro omhoog gaat, waardoor het opschalen van je toestel erg makkelijk gaat. Ik wil toestel A, maar B is maar 2 euro duurder, ooohw dan neem ik die, oohw wacht toestel C is meer 4 euro duurder dan B, dan neem ik die...

Zo heeft HTC dan toch weer 6 euro meer afgetroggeld van de gebruiker

Rule them by confusion :D

Ik vind het overigens wel bijzonder dat HTC zo ongelooflijk veel toestellen uitbrengt, dat ze allemaal op elkaar lijken heeft dan ook wel een logische achtergrond, waaronder simpelweg productie, als je een toestel uitbrengt en 4 weken later alweer een nieuwe introduceert, dan is het niet rendabel meer om een volledig nieuw ontwerp daaraan te koppelen steeds.
Je doet nu net alsof de HTC toestellen allemaal opvolgers zijn van elkaar, dit is niet het geval.

Een HTC Wildfire S heeft een andere doelgroep dan een Evo 3d of Sensation.

Ik trek daarom ook een parallel naar de automarkt, een bedrijf als Audi heeft ook verschillende modellen, voor elk segment een.... je begint in de A1 klasse en kan door tot een A9...... waarbij opgemerkt kan/moet worden dat je overigens ook prima hoog ik kan stappen.

HTC doet het zelfde, ze hebben een complete lijn toestellen op Android gebied, van een laag prijs segment tot een top model met bij behorende prijs. Dat dit bij Android kan zegt iets over het besturingssysteem. WP7 zit bijvoorbeeld veel meer vast aan regels die de OS bouwer aan de ondersteunde toestellen heeft opgelegd.
Ik snap ook wel dat HTC toestellen heeft in High / Mid en Low end, maar dat wil niet zeggen dat HTC in iedere range niet een erg ruime selectie hebt, waardoor je bijna op euro niveau je budget kunt opmaken aan een toestel van HTC.

Gekscherend zeg ik daarbij, dat ze je in de war brengen door zoveel uit te brengen. Dat is simpelweg een keuze van HTC om een superbreed aanbod te maken, waarmee zij de filosofie hanteren om de gebruiker alle keuzevrijheid te geven.

Er zijn klanten die gek zijn op keuze en die kunnen hun hart ophalen bij HTC, maar minder keuze word door veel gebruikers ook geapprecieerd, waarbij meer duidelijkheid is, door veel grotere verschillen tussen model A en model B.

De automarkt heeft inderdaad een soortgelijk verhaal lopende, waarmee ze ook proberen om iedereen geld af te troggelen. Bijvoorbeeld door idd een Audi A1 uit te brengen in 7 verschillende soorten met 50 verschillende accessoire pakketten die allemaal steeds een klein beetje duurder worden. Waarbij je van het ene naar het andere model ook nog eens flink omhoog kunt en wederom naar wens kunt aanpassen.

Maar volgens mij houd mijn argument nog steeds stand, als ik zeg dat de verschillen klein zullen zijn tussen de verschillende toestellen, omdat de productiekosten van steeds volledig nieuwe designs gigantisch zouden oplopen, waardoor de scherpe prijzen die ze nu kunnen aanhouden niet meer te handhaven zouden zijn.
Offtopic: als je over auto's praat, weet dan ook waarover je het hebt. Audi's in de A-range gaan van de A1 tot en met de A8. De A9 is er alleen als designstudie/concept... ;)
in totaal 22 varianten die én te koop zijn én Android draaien.

Wel met een aantal verschillende kleuren, maar dan nog zijn het een stuk of 10
Moet ook eerlijk bekennen dat ik het aantal nieuwe HTC's wat veel vind, ik bedoel wat is echt de toegevoegde waarde van de Desire S tov de Incredible S of van de Incredible S tov de Sensation? Zijn er mensen die nu nog voor de Incredible S gaan terwijl de Sensation al verkrijgbaar is?

IMHO zou HTC er goed aan doen om terug te gaan naar de situatie van pak em beet anderhalf jaar terug, één high end telefoon, één budget telefoon en één er een beetje tussenin. Denk dat dat een stuk overzichtelijker is en dat je dan (door de hogere aantallen) ook meer verdiend per telefoon.

Maar goed ze zullen er bij HTC vast over nagedacht hebben.........
Wellicht is die overvloed aan telefoons vooral terug te vinden in de aziatische landen, waar er een stuk meer mensen zijn met wat andere wensen (iets kleiner toestel, iets groter scherm, met of zonder toetsenbord, wel/geen usb/wifi/bluetooth/gprs/edge/3g/4g/3.5g etc etc).

De diversiteit in Azie is een stuk groter dan hier in Nederland, waar alles lekker nuchter is ;)
Is hetgeen hij zegt niet een beetje tegenstrijdig?
- Jammergenoeg lijken de telefoons op elkaar omdat we niet meer tijd krijgen om ze te ontwerpen.
- De telefoons moeten op elkaar lijken, zodat duidelijk is dat ze van HTC zijn.
Precies, dat zat ik las ik ook zo ;) Belangrijk aan designs is dat ze allemaal dezelgde kenmerken hebben. Zo kenmerkt de iPhone zich door de Home knop, die er al vanaf begin af aan ongewijzigd op zit. Bij HTC kan ik zo een twee drie niet ietsd noemen waaraan ze allemaal te onderscheiden zijn. (zonder het logo en de android knoppen hea ;))
Het design van een telefoon is voor mij nog steeds ondergeschikt aan de functie, kwaliteit, specificatie en betrouwbaarheid. Wanneer je HTC vergelijkt met een autobouwer zie je overeenkomsten.

Neem bijvoorbeeld Audi, op 100 meter afstand ziet de auto-analfabeet niet met welk model Audi je van doen hebt. Dit zal met de HTC telefoons ook zo zijn (wel op een iets kleiner afstand ;) )

Maakt het uit? Nee in mijn ogen niet, als de telefoons maar goed zijn en doen waarvoor de gebruiker ze koopt.

Overigens, gezien de goede cijfers die HTC kwartaal naar kwartaal maakt is het ook niet zo dat men het design van de toestellen niets vindt. Maar goed, Design is smaak, en er is niets zo persoonlijk als smaak....

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True