Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 118 reacties

Een ontwikkelaar heeft de private sleutel van Apples Airport Express ontdekt en een opensource-emulator ontwikkeld waarmee programma's en apparaten zich kunnen voordoen als Airport Express, zodat iTunes ernaar kan streamen.

James Laird maakte een AirPort Express open en zocht naar de private key op de rom. Volgens de ontwikkelaar viel de code die de sleutel aan het zicht moest onttrekken op als een vlam. Daarna kraakte hij de versleuteling, zodat hij de key kon onttrekken. Apple gebruikt de private sleutel voor zijn AirTunes-streamingtechnologie, die audiostreams versleutelt en de verzending naar Airport Express regelt.

Via AirTunes kan iTunes alleen naar de Airport Express streamen en niet naar andere apparaten of applicaties. Om dit laatste mogelijk te maken, combineerde Laird de private sleutel met de Apple Lossless Audio Codec-decoder om een kleine emulator te maken. Het resultaat noemde hij Shairport en deze software doet zich aan iTunes voor als een reguliere Airtunes-share. Volgens MacRumors opent de mogelijkheid vooral deuren voor het ontwikkelen van applicaties voor bijvoorbeeld mobieltjes of consoles, waarnaar iTunes dan kan streamen.  

Airport Express

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (118)

voor wie zal dit vooral interessant zijn (naast developpers) en is dit dan helemaal legaal?
Vind het heel erg cool dat dit nu gepubliceerd is en niet rechtstreeks naar apple gecommuniceerd is van de desbetreffende "ontwikkelaar" zodat het gefixed kan worden.

wat zijn trouwens de mogelijkheden van apple nu? zouden ze dit met een update of patch systeem kunnen oplossen zoals Sony dat bij de PS3 beweert? Ik heb namelijk geen kaas gegeten van apple TV dus weet ook niet of er überaupt gepatched word...
In de EU is reverse engineeren met het doel iets compatible te maken met iets anders toegestaan. Het publiceren van de informatie die je hierdoor hebt verkregen is echter NIET toegestaan. Evenmin is het toegestaan met de informatie een concurrerend product te maken.

In de US is het op zich toegestaan, maar niet als de EULA het verbiedt.

Zie: http://en.wikipedia.org/wiki/Reverse_engineering#Legality
Precies, de DMCA verbied op zich niet het reverse engineeren van een product (Sec. 1201, paragraaf F), maar verbied dit wanneer dit in de gebruiksvoorwaarden staat.
Hier in Nederland trekt de rechter zich in de praktijk maar bar weinig aan van EULA's, ondanks wat de contentproviders ons willen doen geloven, maar het publiceren van een "reverse engineered" product valt denk ik onder auteursrechten breuk.
Op het moment dat je gewoon zelf de software ervoor schrijft, hebben de auteursrechten er helemaal niks mee te maken.
Tenzij je product op één of andere manier een patent schend (en dan bedoel ik geen software-patent).
Wat het waarschijnlijk doet, Apple kennende.
In de EU is reverse engineeren met het doel iets compatible te maken met iets anders toegestaan.
Hoe kom je erbij?
Waarom zijn er dan reverse engineered open-source drivers. Als je de source code van reverse engineered open-source drivers en bijvoorbeeld wine dlls geeft, publiceer je dit ook.
Bijvoorbeeld ook de van origine Franse nouveau-driver.

Voor zover ik weet bestaat er geen Europese regel voor reverse engineering, deze wordt per land geregeld.

[Reactie gewijzigd door worldcitizen op 11 april 2011 17:43]

Maar wel een richtlijn link
Ik kan het even niet meer op de wiki van Nouveau vinden, maar ze doen daar dus niet aan reverse engineering van de nVidia drivers omdat dat illegaal is.

Reverse engineeren betekend volgens mij strikt dat je de driver zelf bekijkt (bijvoorbeeld door te disassemblen). Bij het Nouveau project gebruiken ze daarom allerlei tools om het gedrag van de driver te observeren (system calls, PCI traffic, shared memory access, etc), zodat ze niet de driver zelf hoeven te analyseren en ze niet illegaal bezig zijn.
Dat is ook een vorm van reverse engineeren.

De reden waarom ze niet naar de code kijken is waarschijnlijk om niet het risico te lopen daar later onbewust stukken van over te nemen in nouveau.
Maar hoe heeft hij hem nu gevonden?
My girlfriend moved house, and her Airport Express no longer made it with her wireless access point. I figured it’d be easy to find an ApEx emulator – there are several open source apps out there to play to them. However, I was disappointed to find that Apple used a public-key crypto scheme, and there’s a private key hiding inside the ApEx. So I took it apart (I still have scars from opening the glued case!), dumped the ROM, and reverse engineered the keys out of it.
Bron
Wat een droogkloot :P hij laat het zo simpel klinken terwijl je echt wel wat kennis nodig hebt om hier op te komen haha (droogkloot in de positieve zin van het woord)

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 11 april 2011 16:57]

Dat is niet zo gek, 't is een Aussie (of in ieder geval; daar woont hij) :D Grappen maken zit de Aussies in 't bloed :)
biomedical engineer
Sydney, Australia
spare time
certain person trying to get me to document my work
Overigens heet de C code hairtunes, ook wel grappig gevonden ;)
/*
* HairTunes - RAOP packet handler and slave-clocked replay engine
* Copyright (c) James Laird 2011
* All rights reserved.
...
Uit de credits in de README:
Thanks also to Apple for obfuscating the private key in the ROM image, using a
scheme that made the deobfuscation code itself stand out like a flare.
Dit is zijn blog waar ook de ShairPort source code (C + PERL) gehost staat, en dit is de post die hij deed bij de VLC developers mailing list waar hij zijn verhaal deed (inclusief de Airport Express private key).

[Reactie gewijzigd door 4np op 12 april 2011 10:46]

Altijd Respect met hoofdletter R voor dergelijke mensen. Heel knap EN creatief!
En hij heeft nog een vriendin ook... _/-\o_
Wel geinig trouwens dat hier 'hackers' (meervoud) staat... volgens mij ging het dus maar om 1 persoon.
zie je hem niet? het is 't vlammetje naast dat zwarte draadje
Eindelijk dan je iPhone of iPod touch inzetten als stream-ontvanger van je gigantische library op je PC en streamen naar alle audio-jack compatibele apparaten :D

Een functie die er al van in den beginne had in moeten zitten, maar nee, Apple wilt dat je meer geheugen koopt hé.

ik wacht al ongeduldig op de app. ;)

[Reactie gewijzigd door 108886 op 11 april 2011 17:31]

moet je wel een gehackte ipod hebben, want Apple gaat die app natuurlijk nooit toestaan op de appstore ;)
Er zijn al apps die vanaf je pc streamen naar je iOS device.
Oh ja? welke? die wil ik dan wel hebben :)
Zoals hierboven gezegd, gewoon de iPod app op je iPhone of iPad. Sinds de laatste update van iOS kun je gewoon een extra iTunes library - op bv. je PC - openen. Simple as that!

Uitleg

Eerst in iTunes thuisdeling inschakelen, daar heb je wel je Apple-id voor nodig en je moet de PC/Mac machtigen. Vervolgens:

iPod-app --> Meer (staat onderaan in balkje) --> Gedeeld en vervolgens de gewenste library kiezen.

Houd er wel rekening mee dat als je "gedeeld" hebt gekozen je niet bij de muziek op je iPhone kan. Wil je die weer horen dan even onder "Gedeeld" de optie "Mijn iPhone" kiezen.
Bedankt :)
Niet een echt voor de hand liggende manier, maar na wat geklooit werkt het idd.
StreamToMe
Airplayer

Voor beide moet je wat server software installeren op je PC/Mac

[Reactie gewijzigd door Kura op 11 april 2011 21:20]

De app heet iPod en staat standaard op elke iPhone/iPod touch.

Blijkbaar wil Apple dan toch niet zo graag dat je extra geheugen koopt als jij beweert.
op mijn iPod is er geen iPod app, wel een music app (op iPhone heet die misschien iPod?)
Maar die kan geen streaming music aan voor zover ik weer
t..
Met iOS 4.3 kun je via een lan-netwerk een iTunes bibliotheek van een computer doorbladeren en items afspelen. Deze functie zit in de iPod/Muziek-app.

http://www.macworld.com/article/158479/2011/03/home_sharing_ios_43.html

Met de iPod-app wordt doorgaans ook de Muziek-app op de iPod touch bedoeld.
De iOS 4.3 Software update kan alleen geïnstalleerd worden op een iPod touch van de vierde generatie of hoger.
iPod Touch is het DERDE generatie of hoger ;)
Jawel. Update maar naar 4.3.1 ;)

[Reactie gewijzigd door sanderev66 op 11 april 2011 19:30]

Als het ook voor de iPod 2G beschikbaar komt (wat niet meer zal gebeuren), graag :)
Het gaat lekker! Eerst de key van de PS3 en nu deze. Is dit mischien een teken dat mensen openheid willen?
Mensen als in de meerderheid van de westerse wereld zullen zich niets aantrekken of iets open-source is of niet.
Mensen als in de een kleine groep ontwikkelaars die hun stem laten horen als ze iets opmerkelijks gedaan hebben: ja.
Mensen als in de meerderheid van de westerse wereld zullen zich niets aantrekken of iets open-source is of niet.
Openheid hoeft geen open source te zijn.

Het gaat in dit geval erom dat je dit Apple apparaat aan een niet Apple apparaat kunt koppelen. En bij de PS3 dat je er Linux en homebrew op kunt draaien.
En hacks, en illegale games. Ja, er wordt wel gezegd dat dat officieel niet de bedoeling was, maar de hackers wisten dat dat ook mogelijk zou worden met de hack (van de PS3).

Wat dat aangaat is deze hack minder ingrijpend - het betekent dat er (mogelijk) minder Apple hardware gekocht wordt, maar de cijfers daarvan vallen in het niet met piraterij en verlies aan inkomsten die de honderden gamemakers nu krijgen.
de cijfers daarvan vallen in het niet met piraterij en verlies aan inkomsten die de honderden gamemakers nu krijgen.
Welke cijfers? Geeft eens een bron (onderzoeken betaald door de gamesindustrie tellen niet uiteraard). De (redelijk) onafhankelijke onderzoeken die ik langs heb zien komen zijn het niet bepaald eens over de grootte van het probleem en zelfs niet of er wel een probleem is.
Het punt zit in de redenatie "als downloaden niet mogelijk was, dan zouden alle exemplaren die nu gedownload worden gekocht worden". Als die redenatie zou kloppen dan zou de volgende namelijk ook moeten gelden: "mensen verkrijgen [downloaden of kopen] altijd dezelfde producten, onafhankelijk van de kostprijs". Klinkt bedenkelijk he?
Als morgen opeens iemand een manier bedenkt om auto's te downloaden, denk je dan dat het aantal Rolls Royce's, Ferrari's en Lamborghini's op de weg omhoog gaat? Als de RIAA, MPAA en game-industrie gelijk hebben niet; de prijs van het kopen van een cd, video of spel maakt immers niet uit; als je het niet kunt downloaden (zoals dat vandaag de dag het geval is bij auto's) dan zal iedereen alle producten die ie wil "netjes kopen". Dus iedereen die een Ferrari wil zal die netjes kopen; als het morgen mogelijk wordt om je Porsche te downloaden dan zal het totaal aantal Rolls Royce's gelijk blijven (het aantal dat in de winkel gekocht wordt zal natuurlijk afnemen, maar precies evenveel als er gedownload worden).
Wat mij betreft mag je alle juryleden die downloaders tot miljoenen-boetes veroordelen vragen om een verklaring te ondertekenen dat ze bovenstaande een aannemelijke verklaring vinden. Zo niet dan kun je iemand nog steeds wel veroordelen, maar je zult op een veel, véél lagere schadevergoeding uitkomen.

Voor de overzichtelijkheid hou ik het hier even op "downloaden vs. kopen". Strikt genomen moet dat natuurlijk "illegaal downloaden vs. kopen" zijn (anders komen Steam en GoG in de verkeerde categorie terecht), maar dat maakt de redenatie onoverzichtelijk, vandaar deze "afkorting".
De laatste keer dat ik automerken in een voorbeeld gebruikte was er een wazige gast die ging liepen miepen over welke merken ik als voorbeeld gebruikte, vandaar nu alles door elkaar, lees het maar als "mijn favoriete automerk".

@humbug:
Ik bedoel dat ik weinig waarde hecht aan een RIAA / MPAA / Brein(-gesponsord) onderzoek, omdat die niet onafhankelijk zijn. Om dezelfde reden hecht ik trouwens weinig waarde aan een onderzoek gesponsord door, laten we zeggen, de mensen achter TPB. Ik wil juist een onderzoek zien van iemand die niet betrokken is (maar wel geïnteresseerd in het gebied). Een onderzoek van een universiteit (dat niet via de n-de geldstroom gesponsord wordt natuurlijk) telt dus wel gewoon mee.
En nee, aan de verkoopcijfers van PC's kun je niets zien; je hebt geen nul-meting. Denk je dat er zo lang over gediscussieerd zou worden als het zo eenvoudig en simpel was...?

[Reactie gewijzigd door robvanwijk op 12 april 2011 15:08]

Het is natuurlijk kinderachtig om te stellen "onderzoeken van de betrokken industrie mogen niet" Laat dat nou net zo'n beetje alle betrokkenen uitsluiten, ja dan hou je weinig over...

Feit is dat je gewoon aan de verkoopcijfers van (bijvoorbeeld) de DS of PC verkopen kan zien dat illegaal downloaden een grote impact heeft op de markt. Mensen die dat niet geloven steken hun kop in het zand en snappen vast ook niet waarom we tegenwoordig (vrijwel) alleen nog maar console ports zien. Zelfs succesvolle PC games worden tegenwoordig aangepast voor de console (dragon Age,) ten koste van de PC spelers.
Beetje kort door de bocht om dat te stellen.
Je zou dat alleen aan die verkopen kunnen zien als je dezelfde producten zou hebben zonder piraterij (de nul meting) en dat is nu juist het probleem, die is er namelijk niet.

Er is gewoon niet inzichtelijk te krijgen of als, in het auto voorbeeld, er 50 auto's verkocht zouden worden zonder piraterij bestaat en bijvoorbeeld 40 verkocht en 5000 "gekopieerd" worden als het er wel zou zijn.

Het is natuurlijk onzin om te stellen dat alle 5010 auto's inkomstenderving zijn. Juist die 10 stuks is niet inzichtelijk te krijgen en sommige onderzoeken zeggen dat het er zelfs -10 (60 verkocht) zijn andere weer 20 (30 verkocht).
Behalve brein etc. die houden het op de 5010 en dat is sowieso onzin.
In welk opzicht kan je zien dat dit invloed heeft op de verkoopcijfers? Is het misschien niet te wijden aan een slechte kwaliteit van het spel? Het is makkelijk om te roepen "We hebben lagere omzetcijfers door piraterij" dan door te zeggen "Ja aandeelhouders, we maken prut en de consument wil het gewoonweg niet".

Zie spellen als COD en World of Warcraft, de consument betaald hiervoor. Desondanks dat er wegen zijn om het betalen te voorkomen. (Cracked servers enz.)

Dat uitgevers een port van de console versie maken en als reden geven piraterij is gewoon een goedkope manier van besparing. "Ja sorry mensen, we maken ferrari's voortaan van papier want ze worden te vaak gestolen".
maar de cijfers daarvan vallen in het niet met piraterij en verlies aan inkomsten die de honderden gamemakers nu krijgen.
Hoezo gamemakers? Wat dit doet is zorgen dat je Itunes kunt streamen naar non Apple devices. Dat heeft niks met games te maken!
De massa roept er niet om nee, omdat dit onderwerp hen niet interesseert of omdat ze niet beseffen wat ze zouden kunnen hebben.

De massa vindt het dus niet raar dat je met itunes enkel naar een airport express kan streamen.
Geef hen nu 2 mogelijkheden, zonder een merk op te plakken:
a) Een stuk hardware en software die enkel naar deze hardware kan streamen.

b) Keuze uit verschillende stukken hardware of ingebouwd in bestaande toestellen en software die naar elk van deze apparaten kan streamen.

Voor wat zouden de meesten kiezen denk je?
Wij tweakers zouden onmiddellijk voor b kiezen.

Maar je spreekt hier over een massa en 'joe sixpack' kiest dan voor a indien het gemakkelijk in te stellen is en laat dit nu het sterke punt zijn van apple:

Je haalt de AE uit de doos.
Je steekt hem in het stopcontact
Haal even wat te drinken in de koelkast
Even verbinden met uw wifi-netwerk
Steekt de audio-jack in de AE
Klaar.

Welk toestel kan dit ook?
Wij tweakers zouden onmiddellijk voor b kiezen.
Nou nee, ik heb vrijwel alles van Apple. Server-software tweaken: yep. De rest moet 't gewoon doen. Ik heb er domweg niet meer de tijd voor om alles maar zelf te moeten bouwen / uitvogelen / tweaken.
Ik heb er domweg niet meer de tijd voor om alles maar zelf te moeten bouwen / uitvogelen / tweaken.
Inderdaad wie wel, ik ga toch geen 2 uur moeilijk doen om DLNA aan de slag te krijgen, bouwen, uitvogelen en ook nog is moeten tweaken...

Of kan ik gewoon elk willekeurig huis binnen lopen met DLNA (en wifi waar me telefoon me kan verbinden), en binnen 2 minuten 1080p op het scherm streamen? (dit is het goede antwoord :D)

Je hebt moeilijk en je hebt doen alsof iets moeilijk is, en streamen via DLNA is een eitje :)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 12 april 2011 09:11]

Voor de glimmende witte met het design-uiterlijk natuurlijk.
Wat wil je daarmee zeggen ?
Degene die het gewoon doet als je ze aanzet zonder eerst een paar uur te moeten kloten met ongegrijpelijke instellingen en menu's, natuurlijk.
Volgens mij is het feit dat veel mensen Apple-producten en een PS3 kopen, juist géén teken van dat mensen openheid willen.
Preciesch, dat komt ten eerste omdat het Gewoon Werkt (tenminste, Apples, enkele uitzonderingen daargelaten), en omdat het voor de gemiddelde persoon (90+% van de bevolking) gewoon te moeilijk is om een 'illegaal' iets aan de praat te krijgen.

Sowieso zullen er geen Airport clones komen, tenminste niet in westerse landen, aangezien Apple vast wel een patent of andersoortige legale bescherming heeft tegen gebruik van hun protocol / key.
Preciesch, dat komt ten eerste omdat het Gewoon Werkt (tenminste, Apples, enkele uitzonderingen daargelaten), en omdat het voor de gemiddelde persoon (90+% van de bevolking) gewoon te moeilijk is om een 'illegaal' iets aan de praat te krijgen.
Klopt, dat het gewoon werkt, althans als je dus een Airport Express hebt gekocht bij je Mac. de doelgroep van Apple koopt die beide dan ook, want zij hebben geen zin om te puzzelen hoe iets aan de praat te krijgen en hebben er ook nog eens het geld voor.

Als je geen Airport Express hebt, werkt het dus gewoon niet, wat dat je ook probeert (totdat iemand zoals uit dit artikel het hackt). Koop je echter een ander merk, met DLNA, dan werkt het ook gewoon, echter dan weer niet met iTunes, op andere Apple hard- of software.
Sowieso zullen er geen Airport clones komen, tenminste niet in westerse landen, aangezien Apple vast wel een patent of andersoortige legale bescherming heeft tegen gebruik van hun protocol / key.
Wat dacht je van gewoon juridisch vervolgen van degenen die het op de markt durven brengen, daar kun je gewoon van op aan, en ongeacht wat de uitspraak zou zijn bij hoger beroep en na cassatie, de meesten zullen dat niet zien zitten en er op voorhand van afzien, en als er toch een enkeling met een product op de markt komt, dan zal die bij de eerste maning eieren voor zijn geld kiezen, simpelweg omdat hij geen zin heeft in de rompslomp en de financiële lasten van een gerechtelijke procedure, zeker niet tot aan het hoogste rechtsorgaan. en dan ga ik er voor het gemak nog even van uit dat hij die kosten zou kunnen dragen, wat ook niet evident is.
Tuurlijk willen mensen openheid en goedkope spullen, maar denk je dat dit iets zal veranderen? Ik zie je al naar je baas stappen met een geweldig idee en de vraag om enkele miljoenen te investeren in iets wat daarna door anderen goedkoper nagemaakt zal worden omdat je het open maakt. Dat kan je van een bedrijf als Apple al vergeten.
Volgens MacRumors opent de mogelijkheid vooral deuren voor het ontwikkelen van applicaties voor bijvoorbeeld mobieltjes of consoles, waarnaar iTunes dan kan streamen.
Voor tweakers inderdaad, maar lijkt me niet dat Apple het gaat accepteren van andere bedrijven om deze emulator te draaien?
En wat wouden ze me doen? Aanklagen dat ik software draai die hun niet aanstaat?

Er valt weinig te accepteren voor Apple volgens mij...

edit: reverse engineren is strafbaar in de US, maar het gebruiken van de vrijgekomen info ook? Zoja dan hebben de amerikanen er weinig aan :P

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 11 april 2011 16:58]

Tja.. hoe deed Sony het ook alweer met GeoHot?
Tja.. daar gaat het toch niet om?

De key is er, mijn vraag gaat dan ook duidelijk over het gebruik van die key, of dat is toegestaan (hier sowieso, in de US weet ik dus niet, omdat de key op een illegale manier is verkregen)!
Tja.. hoe deed Sony het ook alweer met GeoHot?
Sony doet op dit moment heel veel schreeuwen. Maar ze hebben nog steeds geen zaak.

Het is zelfs nog de vraag of de rechter in Californië de rechtszaak tegen GeoHot oppakt en dan is het nog de vraag of Sony deze rechtszaak wint.
Hangt er een beetje vanaf of de software copyrights schend, maar ik zie niet in waarom, zon sleutel is genoeg.
Vraag me nu af of dit wel of niet strafbaar is. Het kraken van de sleutel was duidelijk niet de bedoeling, maar staat 'gewoon' op de ROM die je gekocht hebt. Wordt vast weer een interessante rechtzaak.

[offtopic:] +1 voor de naam Shairport. _/-\o_
In de VS is reverse engineeren verboden.
Hoe deden ze dat dan met de bios chip van ibm? Compaq had dat toch gedaan? Volgens mij is het gewoon legaal...
Bedoel je dit:
A famous example is that of Columbia Data Products who built the first clone of an IBM computer through a clean room implementation of its BIOS.
Zelfs als je iets anders bedoelde is dat een interessant artikel trouwens (staat ook gelinked vanuit het AMD-artikel trouwens vanwege het gedoe tussen AMD en Intel over de x86-licentie, als je nog een groot voorbeeld wil).
Does reverse engineering infringe an owner’s copyright?
The answer is no. (...) The court, ruling that the fair use exception can apply to software, decided that reverse engineering software code to discern the unprotected ideas in a computer program is a fair use. If you are interested in reading the court opinion, the case is Atari Games Corp. v. Nintendo of America, Inc., 975 F.2d 832, 24 USPQ 1015 (Fed. Cir. 1992).
Volgens dit artikel was het in 2009 iig nog niet illegaal...

[edit] en @Herko_ter_Horst had dat ook al nagezocht.

[Reactie gewijzigd door Sn0zz op 11 april 2011 17:08]

In de VS is reverse engineeren verboden.
Dat is pertinent niet waar. Reverse Engineering is zelfs in de DMCA expliciet uitgezonderd van vervolging. (mits aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan)
Hier wordt ik blij van. Ik ben een gebruiker van Spotify en wil eigenlijk tijden de Airplay functie gebruiken om vanuit Spotify (iPhone) naar mijn speakers te streamen.

Airport Express was voor mij geen optie omdat ik maar 1 setje speakers heb en zou betekenen dat ik telkens zou moeten switchen tussen mijn MacBook en Airport Express omdat ik alle geluiden over mijn speakers wil (dus ook YouTube enz). Airfoil kan dat, weet ik. Persoonlijk vind ik dat geen mooie oplossing.

Nu kan ik mijn MacBook als een Airport Express gebruiken. Enig idee hoe ik de package kan installeren op mijn Mac?

http://mafipulation.org/blagoblig/2011/04/08#shairport

[Reactie gewijzigd door magnifor op 11 april 2011 19:15]

Je moet het zelf even compilen, er is geen package voor. Je moet in ieder geval Avahi installeren, libao en Perl. Ik heb dat gedaan onder Linux, en het werkt prima.

Onder OS X heb je Bonjour als mDNS, en geen Avahi. Het is wel wat werk om het Perl gedeelte om te schrijven naar Bonjour als mDNS service.
Ik heb een guide gevonden hoe je het moet installeren:

http://mmacteo.tumblr.com...26/shairport-instructions

Heb zelf nog niet getest. :)
Waarom heeft apple altijd de neiging om alles dicht te timmeren? Ze kunnen prachtige hardware maken maar willen niet dat je meer doet dan simpele spelletjes spelen of muziek luisteren.
Apple wil dat het out of the box werkt zoals zij willen dat het werkt. Ze zitten niet te wachten op mensen die eerst duizdenden dingen moeten gaan instellen, gewoon inpluggen verbinden en klaar.

En het grappige is, wíl je iets instellen dan is daar een heel handige tool voor die zowel als Wizard of handmatig te bedienen is. En waar je zo ongeveer net zo veel mee kan als een webinterface van een cisco router, en zelfs meer.

De AirPort Express is een geweldige WiFi router, printer-server en muziek-streamer. Wat wil je nog meer? Dat hij koffie zet? O wacht, je wil er LINUX op draaien. Koop dan gewoon een cisco router!

[Reactie gewijzigd door sanderev66 op 11 april 2011 23:02]

Cisco routers draaien IOS of VxWorks, tenzij je er alternatieve firmware op flasht. De private key van AirTunes decrypten is dus even unsupported als OpenWRT runnen op je Cisco. Nu weer ontopic liefst :)
Las het vanmiddag ook al :) ik ben benieuwd wat voor dingen we nu allemaal gaan krijgen dit opent aardig wat deuren. of apple er blij mee zal zijn is wat anders denk ik
Denk dat Apple het niet leuk vindt, maar ook niet heel erg mee zit. Het is vervelend, maar er zullen weinige bedrijven zijn die AirPlay-hardware gaan aanbieden zonder licentie te nemen. Als die dat wel doen kunnen ze namelijk gewoon vervolgd worden.

Dat er wat software komt die AirPlay kan.. dat heeft maar beperkte impact, dat zullen voornamelijk wat hobbyisten zijn.

Daarnaast zijn AirPlay-licenties geen grote inkomstenbron voor Apple. Het is voornamelijk nooit open geweest, omdat waarschijnlijk de contentleveranciers (platenmaatschappijen) dat met Apple zo zijn overeengekomen.
Straks allemaal Airplay zooi op Ebay vanuit china :) Niet dat ik het gebruik... DLNA ftw.
i hope! airplay namaakje voor 5 euro komt u maar!
ik hoop dat andersom hiermee ook snel mogelijk wordt, bvb van mijn Android phone naar mijn airport express stations
Andersom is al langer mogelijk. O.a via Airfoil.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True