Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 47 reacties

Op 30 maart brengt Trion Worlds The River of Souls uit, patch 1.1 voor Rift. De naam van de patch is ook de naam van de voornaamste toevoeging: een raidzone voor 20 spelers. De patch bevat verder tijdelijke evenementen in de andere zones.

Ontwikkelaar Trion Worlds wil mmog Rift, dat op 4 maart verscheen, blijven ondersteunen door updates voor het spel vrij te geven. Op 30 maart verschijnt de eerste update, die de naam The River of Souls meegekregen heeft. Deze patch 1.1 voegt de gelijknamige raidzone toe, die geschikt is voor 20 spelers. De patch introduceert Alsbeth, de Mistress of Discord. Die weet onlangs overleden inwoners van Telara, de wereld waarin het spel zich afspeelt, weer tot leven te wekken en als een haast eindeloze stroom ondode krijgers op te roepen. De deelnemers aan de raid moeten die stroom zien in te dammen.

Met de patch, die op 30 maart wordt vrijgegeven, start ook een tijdelijk evenement, waarin dezelfde Alsbeth door de bestaande zones van het spel trekt en daar grote hoeveelheden rifts opent. Tijdens het evenement zijn unieke goederen te verdienen die daarna niet meer te bemachtigen zijn. Zo is onder andere een speciale Spectral Horse te verdienen.

Rift patch 1.1: The River of Souls Rift patch 1.1: The River of Souls Rift patch 1.1: The River of Souls
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (47)

Eindelijk zover dat ik een char op lvl50 heb en dat was het dan wat mij betreft. Als vernieuwend kan ik het niet omschrijven om eerlijk te zijn. Het is alsof je Warhammer speelt met een WoW interface. Buiten dat zijn er een hoop punten die na een bepaalde tijd beginnen te irriteren.

1. Voortbewegen. Alhoewel je een mount hebt dat ervoor moet zorgen dat je sneller van A naar B gaat, brengt het weinig. Je wordt namelijk, ook als je max lvl bent, door elke low lvl mob afgestegen. Zodra je ook maar 1 lifepoint damage krijgt ben je weer aan het lopen. Ook met lvl 50 en een 110% mount.

2. Instances. De instances zien er niet anders uit als de omgeving waarin je aan het spelen bent. Enige verschil is dat je een soort vaste route hebt die je afloopt waar je dan de elite groups tegenkomt die je moet omslaan. Je hebt niet het idee in een instance te zijn, meer een gebied waar alle mobs ineens elite zijn.

3. Questen. Als je alleen speelt zijn er genoeg qsten om te lvlen alhoewel dat niets met het "aantal" qsten te maken heeft. Het is namelijk zo dat je als je alleen speelt, de respawn zo snel gaat dat je XP technisch gezien genoeg verzameld om niet achterop te geraken qua lvl. Als je samen met iemand speelt ziet dat er heel anders uit. Dan kom je er namelijk achter dat je regelmatig 2 lvls achterloopt en dat er voor jouw lvl gewoon te weinig qsten zijn. Loop je 2 lvls achter dan heb je al snel het probleem dat het eeuwig duurt een mob te doden (veel misses enz). Om weer gelijk te komen moet je grinden of ini's gaan. Verder is het zo dat de questlines zo opgebouwd zijn dat je in 1 gebied, dezelfde mobs echt 4-5 keer om moet slaan om verder te komen.

4. RIFTS. Het idee is leuk alleen heeft het ook grote nadelen. Ten eerste hebben ze de XP die je kriigt van RIFTS naar beneden gehaald, met een patch weer een beetje terug maar al met al te weinig om mensen te motiveren ze na te jagen. De beloningen die je krijgt als je er 1 sluit zijn ook geen motivatie om dat te doen. Het echte nadeel komt wanneer er in een gebied te weinig mensen zijn om een rift te sluiten. Als dat te lang duurt wordt het vast onmogelijk om daar nog alleen rond te lopen laat staan te qsten. Als het je al lukt de groups die regelmatig spawnen te ontwijken, kom je er achter dat de mobs die je voor je quests nodig hebt, door diezelfde groups omgeslagen zijn.

5. Verdeling van Portals. Is met echt een raadsel. Het ene gebied heeft er 3-4 het andere voor het hele gebied maar 1.

6. Gecombineerde "steden". Na ja steden kun je het niet noemen, daar zijn er in het hele spel eigenlijk maar 2 van en die 2 geven je niet echt het idee in een stad rond te lopen, maar dat terzijde. Buiten het feit dat de indeling vreemd is, als je niet oplet heb je weer een npc van de andere zijde aan je kont, ben je weer pvp, wordt je weer omgeslagen enz, moet je erg oppassen als zo'n "stad" aangevallen wordt door groups uit de rifts. De npc's vechten namelijk ook mee en voordat je weet heb je er weer 1 aan je pet ofzo hangen met bovengenoemde volgen.

7. Uiterlijk. Ja het ziet er idd mooier uit als bv WoW, alleen probeer maar eens met die high instellingen te spelen bij een Major Invasion als er een paar raids zijn van beide kanten. De lag is dan enorm. Dit is overigens ook nog steeds zo bij de speciale low instelling.

8. Beroepen. Je hebt dailys nodig om tokens te verkrijgen voor recepten. Probleem is echter als je verder skilled, de qsten in een gebied zijn waar je ten eerste nog helemaal niet was of dat ver boven je lvl is. Dus moet je een keuze maken tussen of wachten met skillen of met lvl 50 de dailys doen.

9. Diversiteit met Souls. Waar RIFT "reclame" mee maakt is dat je niet meer gebonden bent aan een bepaalde klasse als het om tanks healers enz gaat. Een rogue kan bijvoorbeeld ook tanken en healen. Probleem wat zich echter nu al voordoet en wat bij WoW ook 1 van de redenen voor mij is het niet meer de spelen, zijn de onnavolgbare veranderingen aan skills gebaseerd op PVP cry babies. De eerste nerfs zijn al aangekondigd die bepaalde souls onbruikbaar maken als heal en ervoor zorgen dat bepaalde klassen toch weer terug gaan naar datgene wat ze in elke MMO zijn.

Al met al heeft RIFT het voor mij ook niet gehaald een MMO te maken die als eerste doel het plezier om te spelen voor ogen heeft. Zelfde tijdverlies met reizen als in WoW, zelfde grind process om te lvlen enz enz.
Heb meerdere rift beta's gespeeld maar het spel kon mij al snel niet meer boeien. te veel repeteerwerk en de graphics / controls lieten ernstig te wensen over. ook was ik totaal niet te spreken over de performance van de game (dit zal wel aan de beta's hebben gelegen, maar ook de laatste beta was niet veel soeps op dat gebied) , terwijl ik toch een upper-mid class machine heb.

Wellicht als het spel een beetje door ontwikkeld wordt is het over een jaartje ofzo te doen.
Gameplay en stabiliteit zit wel goed hoor. Zeker vergeleken bij de doorsnee MMO.
Repeteerwerk zit er nog wel in maar dat hoort nou eenmaal bij een MMO. Daar moet je van houden of niet. En als je het met een groepje doet is de charme juist het samenwerken.
Graphics/controls? Controls zijn precies hetzelfde als andere mmo's daarnaast kun je echt alles aanpassen.. dus ik snap niet wat je hier bedoelt.

Qua Graphics vind ik het helemaal vreemd, het spel ziet er op ultra fantastisch uit!(1920x1200, 16xAA)
Zelfs in de beta was dit het geval, misschien ligt het gewoon aan je setup, ik weet niet op wat voor kwaliteit je speelde? maar op Low kan ik me voorstellen dat het er minder uit ziet.

[Reactie gewijzigd door Dakreal op 25 maart 2011 14:45]

Ik doelde meer op hoe de controls "aanvoelen" in het spel. het is allemaal te laggy naar mijn idee.

Ik speel de game op een I5-750 @ 3.33 ghz en toendertijd 4 gb geheugen en een enkele HD4890. dat moet voor een MMO met zulke graphics (high setting) meer dan voldoende zijn, echter was het niet vooruit te branden.. Ja, dan houdt het wat mij betreft zeer rap op.
Goed om te zien dat Rift zo snel een redelijk grote update uitbrengt, dit houdt de spelers wel even bezig. Zelf ben ik een fan van Aion, en heb meegedaan in de Rift beta. Helaas kon Rift mij na een paar levels niet veel boeien en ben ik terug gegaan naar Aion.

Daar heb je dan weer het probleem dat grote updates dik een half jaar duren omdat ze worden vertaald in 3 talen(vanaf Koreaans) en bij Rift heb je dit niet of veel minder omdat deze developer van oorsprong Amerikaans is.
ik heb rift niet gespeeld maar wil dit ook zeggen dat het minder een constant durende level-grind is in vergelijking met aion? Dat was toen ik de beta speelde (en later ook de release) een ramp.
Ik heb nog geen 1 keer hoeven grinden en ben nu lvl 40. heb nog 4 gebieden qua quest's openstaan, en rifts/Warfronts doe ik niet zoveel. Dus Grinden zit er niet bij :)

Ik ben benieuwd naar de nieuwe content, alhoewel er nog voldoende content is wat ik nog niet eens heb gezien.

Na 6 jaar is er eindelijk een volwassen MMO opgestaan die prima naast WoW kan leven zonder dat je tekorten ziet.
Ik ben zelf 6 jaar bezig geweest met World of Warcraft, en heb dit ondertussen gezien.
Rift biedt ongeveer hetzelfde, maar heeft een totaal andere invalshoek doormiddel van Dynamische gebieden die constant veranderen, tevens is alles nieuw en vers waardoor het ontdekken en het oude gevoel weer terug komt.

Ik ben zeker tevreden met deze MMO en ben ook van plan hier een lekkere tijd mee zoet te zijn.

Oh en voor de mensen die meer willen weten over dit spel, bezoek het tweakertopic: [MMORPG] Rift: Planes of Telara, deel 2

[Reactie gewijzigd door Dakreal op 25 maart 2011 14:31]

Nog mooier is dat deze patch eigenlijk ook een kleine DLC is... en dat voor niets! Dat zien we tegenwoordig wel anders... de basisgame is tegenwoordig al regelmatig nog niet eens uitgebracht als men al over de betaalde DLC's begint te spreken.
Ik snap je redenering, echter klopt deze helaas niet. Een speler betaald om dit spel te spelen, maandelijkse kosten (zal rond de 15 euro zitten). Dit is onder andere voor het server onderhoud maar een deel daarvan gaa ook in de doorontwikkeling van het spel zitten. Je betaalt wel degelijk voor dit spel. Zie zo ook, een World of Warcraft. Alle tussentijdse grote patches (denk aan 3.3 voor Cataclysm, of de recente 4.2 "Firelands" om maar iets te noemen), krijg je "gratis" maar de echte uitbreidingspakketten betaal je dan weer voor.

Het grote verschil met patches voor MMOgames ten opzichte van DLC, is dat de ontwikkelaar pas achteraf geld krijgt voor DLC. Als het dan een flop word, lopen ze geld mis. Echter voor een patch voor eem MMOgame, hebben ze het geld al binnen, dus is het risico lager. Natuurlijk wel spelbreed gezien, maar je snapt mijn uitleg denk ik.

[Reactie gewijzigd door Nazanir op 25 maart 2011 14:32]

Kosten hangen af van hoeveel maanden je vooruitbetaald en of je pre-ordered. Voor 6 maand en early adopter is het 10/maand. (Toch wel netjes. :)
Dit is een MMO, die werken amper met DLC's, meer een vereiste binnen de MMO's.
Voor elke (betaalde) MMO komen er min of meer op onregelmatige tijden uitbreidingen. Voor WoW komt bijvoorbeeld binnenkort versie 4.1 uit met extra dungeons en daarna nog 4.2 met Firelands als extra raid. Zo is het met elke MMO met support.
Vond persoonlijk juist Aion vreselijk, vanaf lvl 15 was het alleen maar grinden grinden grinden. na lvl 25 mee gestopt.. Zag alleen maar hetzelfde. En steeds dezelfde paden volgen kwam me ook de neus uit.
wauw.. ik had dit kunnen posten haha.

ik speel ook Aion, en heb ook de rift beta geprobeerd. ik vond de besturing en skil activatie traag aanvoelen, en gewoon stroperig aanvoelen (en zo te zien is daar ook niets aan aangepast hier) toen in die beta die ik speelde werkte de rifts ook niet goed (nadat je klaar was met een rift bleef deze bestaan en zat je midden tussen de mobs).

het vertalen van updates is in der daad een groot probleem bij MMO's die in Korea(merendeel) en Japan worden gemaakt.
ik vond rift eigenlijk meer een gring game dan Aion (zeker na recente updates @ Aion) maar natuurlijk zijn het 2 verschillende games die ieder hun eigen ding doen / hebben.

wens de rift spelers dan ook veel plezier met het terug dringen van al die geopende rifts ;)
Ik heb de beta gespeeld, en wilde hier nog ff een reactie plaatsen, dat zou echter bijna een copy+paste van jouw reactie worden zo te zien...
Inderdaad een slechte saaie WoW clone, zonder enig pakkend verhaal en lelijk design.
De community van WoW was inderdaad wat je zegt, maar nu niet meer. Het is de laatste 2 jaar ernstig minder geworden. Als je met 'bekenden' speelt merk je dat niet, maar als je met vreemden aan de gang gaat is het meer ieder voor zich en er is totaal geen gevoel meer voor samen spelen tegen de boze wereld, maar elkaar gebruiken om zelf verder te komen liefst zo snel mogelijk. De algemene chat kanalen bieden geen meerwaarde meer voor het spel, maar worden gebruikt om elkaar af te katten of belachelijk te maken.

Bij Rift heb je dat trouwens ook, er zit zelfs duidelijk een grote groep WoW spelers in Rift momenteel die deze trend doorzetten. Die herken je omdat ze WoW-grapjes maken. LFG Hogger, dat soort haha-momenten. Speel je echter op wat andere tijden, laat ik voorzichtig zeggen dat ik denk dat dan de wat jongere spelers niet meer online zijn of ergens in een kroeg hersencellen staan te verdrinken, dan is de community al heel anders.

Het beeld dat je van WoW en Rift schetst vind ik wat beperkt en is zeker niet mijn ervaring.
Poeh, deze update is wel heel snel gekomen/aangekondigd, aangezien het overgrote deel van de playerbase niet eens level 50 heeft bereikt, en maar een heel klein gedeelte z'n toons zo hoog heeft dat hij Tier 2 of zelfs Tier 3 armor heeft.
Toch ben ik wel blij dat Trion er een uitbreiding opgooit. Als je ziet dat ze flink bezig zijn om alles glad te strijken (Ik noem maar een coinlock), heb ik er wel goede vertrouwen in dat de content vers blijft.

Ik ben wel bang dat de tijdelijke riftinvasie van Alsbeth (:X) te makkelijk zal worden (als in: kill 40 invasion en close 10 rifts).
Als dit goed gebalanced wordt, en ook wordt gekeken hoeveel mensen op dat moment in het gebied zijn, zal het hele leuke content en spelplezier opleveren.

Al met al: ik kijk ernaar uit :)
probleem van veel van die mmo's is, is dat het gewoon een grote grind fest is en wat voor de mainstream als saai wordt beschouwd. Daardoor ben ik ook gestopt met aion omdat het gewoon te saai werdt, heb zelf rift niet gespeeld nog maar het lijkt me een goeie game vooral dat ze grote updates uitbrengen en elke keer nieuwe dingen aanpassen!
ik vind rift allesinds veel beter dan aion, dat was me pas grinden zeg, oersaai! Rift speelt me toch een stuk vlotter en leuker en kan me voorlopig best boeien 8-)

het is sedert guild wars geleden dat ik me nog deftig geamuseerd heb met een mmo :)
Speel t nu ook een maandje of zo, en is idd erg leuk. ze hebben een boel dingen opgepakt van andere mmo's en vaak zijn dat maar kleine dingen die t spelen gewoon prettig houden. Controls gelijk houden aan WoW/ Warhammer een stapel lijken in 1 keer kunnen looten en zo, combineer dat met ingebouwde quest trackers, en een aan te passen interface.
Tot nu toe vind ik m iig erg gelikt, en ook de dungeons die ik tot nu toe gezien heb, hebben gewoon sfeer.
Classes is even wennen maar wel allemaal verschillend. leuke combo's mogelijk. En de content is gewoon ruim voldoende. het enige jammere vind ik tot nu toe, dat er maar 1 start gebied is.
Je bent dan ook al uit dat startgebied in een dikke 20 minuten.
Toch grappig dat mensen Rift (1 maand uit?) blijven vergelijken met de huidige WoW (6-7 jaar uit, en hoeveel uitbreidingen/ervaring verder?). Ik denk dat er zelden een MMO zo een smooth launch heeft gehad en van dag 1 technisch zo sterk staat als Rift.

Rift verouderd noemen graphics wise is een beetje kortzichtig, leent zich meer naar Lotro toe imo.(bv, winter area in Realm of the fae instance was <3).

Om te zeggen dat de content niet origineel is is ook weer kort de bocht redeneren, het bouwt natuurlijk, jammer genoeg, verder op het typische quest hub systeem, maar de variatie van rifts en invasions is zeer welkom en goed uitgewerkt.
Was/ben een van de innovators. Spel voor de launch gekocht met veel moeite lvl 40 gehaald. Ben nu 41 en heb totaal geen zin om dit spel te spelen.
Er zijn 2 soorten rifters: De fanbois en de crits. Volgens de fanbois is dit spel een geschenk van god en niets mee. Volgens de crits (ik) ontbreekt er nog veel. Ze hebben een mooie start gehad.Dingen worden ook snel gefixed maar sommige dingen ook weer niet. Dit spel is op dit moment gewoon niet af. Gear lvl 10 is gewoon gear lvl 40 maar dan met betere stats. Itemisation... wat voor itemisation! Iedereen lijkt op elkaar. Echt heel mooi hoor die chars maar het is net een soort incest familie. UI doet van alles wat jij niet wilt. Macro support is om te lachen, Geen addon support terwijl het in sommige gevallen echt nodig is. Al dit soort dingen.

Moet ook niet vergeten dat er op het forum een soort van elitism heerst die ik nog nooit eerder ben tegengekomen. Er is zo een enorme aversie tegen dingen die uit wow komen. Ik snap het niet, in sommige gevallen kan het het spel verbeteren.
Men wil niet dat je de spec kan zien van een ander. Men wil geen addon support. Men wil geen lfd-tool, terwijl dit echt nodig is. Je staat soms een halve dag naar een party zoeken.
Men wil geen dmg.meters. Het is net of de meeste het spel spelen.. met fuck you ik doe wat ik wil instelling. Zo kan je niemand controleren of verbeteren als ze iets fout gedaan hebben. Je kan ook niet zien of iemand echt een tank of een healer is of die wel de juiste talents heeft. Ook dat gezeur over PVP. Als je wilt pvp-en rot op en ga een ander spel spelen ofzo. mja dat is mijn mening.

Ik vraag me echt af hoe lang dit spel het gaat uithouden. Er gaan altijd mensen weg. Maar van een wachtrij van 1000+, paar weken daarna 100+ naar nu helemaal geen...??
Ik weet het niet. Ik houd RIFT wel in de gaten dit spel heeft gewoon potentie. Alleen nu nog niet.
"Als je wilt PvPen rot top en ga een ander spel spelen ofzo."

"Oh nee, iemand speelt het spel anders dan dat ik dat doe, hij moet wel een achterlijk figuur zijn." Ga eens heel snel een andere hobby zoeken.
Nee zo bedoel ik het niet. En idd mij reactie was kort door de bocht. Maar ik kom van WoW en sinds pvp in dat spel gekomen is worden er nerfs op pve doorgevoerd. En wat er nu speelt is dat er groep loopt te zeuren fix pvp or we leave. Daar was mijn reactie op bedoelt.
Zelf moet ik niets van pvp maar het heeft effect op pve.
Dat is zeker waar, maar je moet niet vergeten dat het andersom ook zo is. Met 4.1 worden Frost Mages gebuffed, met rond de 10% damage increase (Frostbolt en Icelance), omdat ze te weinig DPS doen, terwijl ze in PvP meer dan prima rond kunnen komen.
De reden waarom er nog geen addon support is kan je hier lezen (sry voor de vage url, eerste die ik vond met het officiele bericht van trion)

http://www.zygorguides.co...or-Rift-question-answered

Ze willen zeker weten dat het addon systeem op punt staat voor ze het ondersteunen, dus waarschijnlijk komt het er wel.

Ik vind zelf dat de UI customisation al heel wat opties geeft in rift. Addons als dps meters vind ik overbodig, en zelfs een beetje van de fun in een spel wegnemen, ik speel graag de spec die ik graag speel, niet degene die het meest dps geeft (als een spec niet raid-viable is is dat meer een balancing probleem).

Zelf heb ik het spel gekocht en mijn mage tot 50 gelevelled maar toen was nog niemand die ik kende 40+ dus heb ik het even niet gespeeld, en nu is mijn interesse volledig verloren.

OT: Goed dat ze hun belofte van snelle content updates waarmaken, qua professionaliteit en support verbaast trion me wel elke keer.
Hmm, door ArthasElsbeth oude helden laten resurrecten en hordes undead op de spelers afsturen... Ik wist dat ze veel van WoW 'geleend' hadden, maar dit... Wat wordt de volgende uitbreiding, een draak die de wereld ontwricht?

Zolang ze geen demo-versie hebben (nee, heb niet aan de bta meegedaan) ga ik het in ieder geval niet spelen, de meningen zijn me te verdeeld om er 50 euro tegenaan te gooien :)
Als je in iedergeval de moeite neemt om de lore te lezen, dan kun je tenminste een gefundeerd antwoord geven. Dit is weer erg jammer.

http://riftlore.blogspot.com/

[Reactie gewijzigd door Dakreal op 25 maart 2011 15:56]

Als ze nu gewoon iets origineels zouden doen in plaats van zoveel mogelijk kopiren (of die schijn wekken) dan zou ik me er wel in verdiepen, vooralsnog is Rift vooral een hype die zich iets te veel op WoW spelers richt (We're not in Azeroth anymore!).

Vindt je het gek dat iemand die WoW speelt dan parallellen ziet en dat goedkoop vindt aandoen?
Ik vind het inderdaad niet gek dat mensen het met WoW vergelijken, maar het blijft achterlijk dat je de lore afzeikt terwijl je er totaal niets van af weet.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True