Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 54 reacties

Team Meat, de makers van het succesvolle Super Meat Boy, zal geen WiiWare-versie van zijn game maken. De game is af, maar het team weet de omvang niet onder de 40MB te krijgen, de grens die Nintendo stelt aan WiiWare-games.

Team Meat liet in november al weten dat het niet wilde lukken om de omvang van de WiiWare-versie van Super Meat Boy onder de 50MB te krijgen, terwijl Nintendo eist dat downloadgames van Nintendo niet groter dan 40MB mogen zijn. Team Meat liet toen weten dat het de door henzelf gestelde deadline van november niet zou halen. Nu laat Team Meat los dat het onwaarschijnlijk is dat de game, die succesvol was als download op Xbox Live en voor pc, als WiiWare gaat verschijnen. Het is de makers nog steeds niet gelukt de game binnen 40MB te passen zonder afbreuk te doen aan de kwaliteit. De makers willen vooral niet verder schrappen in de muziek en cutscenes die in het spel zijn opgenomen, terwijl daar wel de winst te boeken is die een release als WiiWare mogelijk zou maken.

Team Meat hoopte echter vooral dat Nintendo dispensatie zou geven, en hen zou toestaan om de game 5 of 10MB groter dan de gestelde limiet te mogen opleveren, maar daar wil de Japanse consolebouwer niet aan meewerken. Team Meat probeert daarom nu uitgevers te overtuigen om de Wii-versie van de game op schijf in de winkel te leggen. Tot nu toe echter zonder resultaat. "De drie grootste uitgevers hebben al laten weten dat ze er niets in zien omdat er geen geld te verdienen zou zijn aan winkelversies van Wii-games," aldus Team Meat's Edmund McMillen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (54)

Beetje jammer van Nintendo. De gestelde grens is gebaseerd op wat? Qua technische limieten maakt het niets uit. Aangezien er al POC hacks zijn geweest met complete games, geconventeerd naar WiiWare. Eventuele download wachttijden voor gebruikers zou het ook niet kunnen zijn, aangezien system menu updates al ca. ~70mb groot zijn.
Heel vreemd dat ze die ~5 10 mb speling niet geven voor een hele toffe game.
In de tijd dat we 8gb+ games van steam rukken en games van 150mb uit de appstore downloaden moet een spelletje van 60mb op de Wii toch wel kunnen?

40Mb is een heel vreemd limiet, het hoeft toch niet op een old-skool cartridge te passen :~

[Reactie gewijzigd door donny007 op 27 december 2010 11:18]

150mb in de AppStore valt zo langzamerhand nog mee!

Deze kerst (je moet toch wat tijdens familiebezoek) dacht ik 'even' SpiderMan spelletje binnen te halen. Bleek 467 MB, toch wel wat fors voor het 1Megabit-lijntje bij mijn ouders, haha.

En games als Rage HD en Riven (het vervolg op Myst, dat ook geen kinderachtige 500MB telt) zijn de 1 Gigabyte-grens gepasseerd.

Dus ja, Nintendo stelt een beetje lage limieten. Aan de andere kant, volgens mij zit er ook extreem weinig geheugen voor opslag in zo'n Wii (512 MB). Dus daar moeten ze ook een beetje rekening mee houden. De gebruikservaring wordt toch minder als je constant je opslag moet beheren, terwijl je eigenlijk spelletjes wil spelen.

[edit]

Oops, net gecheckt, ik zie dat Rage HD "maar" 750 MB is, en nog geen gigabyte.

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 27 december 2010 11:29]

Het opslaggeheugen van de Wii kan al een flinke tijd uitgebreid worden met een SD(HC) kaartje, waardoor dat 512mb argument ook in rook op gaat..

Raar inderdaad van nintendo deze actie?
Het zal waarschijnlijk wel te maken hebben met dat de Wii maar 512 MB opslag aan boord heeft - en hoewel je dingen ook op een SD kaart kunt ploffen werkt dat toch niet hetzelfde als het interne geheugen. Om de n of andere reden krijg ik het nog niet voor elkaar om dingen ook vanaf de SD te starten, de Wii staat er dan nog steeds op dat de data eerst naar het interne geheugen geschoven wordt. Vreselijk irritant, ook al omdat het SD geheugen via een apart menu benaderd wordt, en je dus niet gewoon al je titels in dat hoofdscherm kunt zetten.
Dat hebben ze heel simpel zo gedaan omdat het niet mogelijk is (beveiligingstechnisch) dat de Wii een spel vanaf een SD kaart start.
NOVA 2 is 700+ MB. Dat is echt ongelovelijk, gewoon meer dan een CD-rom!
Beetje jammer van Nintendo. De gestelde grens is gebaseerd op wat? Qua technische limieten maakt het niets uit. Aangezien er al POC hacks zijn geweest met complete games, geconventeerd naar WiiWare. Eventuele download wachttijden voor gebruikers zou het ook niet kunnen zijn, aangezien system menu updates al ca. ~70mb groot zijn.
Heel vreemd dat ze die ~5 10 mb speling niet geven voor een hele toffe game.
Het systemmenu wordt daarentegen steeds overschreven en gaat dus niet van de 512MB af elke keer als je een update download.

Ik weet dat je WiiWare spellen tegenwoordig ook op SD kan zetten, maar ik vraag mij af hoeveel gebruikers dat gebruik van maken. ;) Je zit dan dus met de limiet van het geheugen in de Wii en die is gewoon gering, namelijk maar 512MB.
Ik vraag me toch af of die game niet zo te optimizen is dat hij alsnog onder de 40 mb komt. Je kunt allicht een aantal muziekjes en geluidjes eruit jassen en de overgebleven geluiden wat vaker herhalen. Doet wel iets afbraak aan je artistieke integriteit, natuurlijk, maar als je al zo ver bent met het project zou ik er toch voor gaan.
Ik denk dat de ontwikkelaar al veel heeft gedaan om de grootte te beperken. In het artikel staat ook dat ze het niet kleiner kunnen krijgen zonder kwaliteit te verliezen.
Lezen is lastig
De makers willen vooral niet verder schrappen in de muziek en cutscenes die in het spel zijn opgenomen
"Doet wel iets afbraak aan je artistieke integriteit, natuurlijk, maar als je al zo ver bent met het project zou ik er toch voor gaan."

Dekt de lading nog steeds. Begrijpend lezen is lastig geloof ik, ja.
Ik denk dat dit ook een beetje een macht spelletje is. Zoals al eerder opgemerkt is die 40mb gewoon een vreemde limiet voor moderne downloads. Als ontwikkelaars nintendo nooit pushen om die limiet te verhogen zal het er ook nooit van komen. Blijkbaar is het nu niet gelukt, maar die limiet gaat echt wel binnen niet al te lange tijd omhoog, kan haast niet anders.
en waarom niet in 2 delen uitbrengen voor 2x de halve prijs?
Zou er wel een aan kunnen liggen dat Nintendo dat ook niet wil. Ik weet niet hoe de Wii-store in elkaar steekt, maar ik kan me voorstellen dat Nintendo niet een Wii-store wil met honderd gefragmenteerde games in vier verschillende delen. Ziet er niet netjes uit en werkt verwarrend. Waarom ze dan niet gewoon een uitzondering maken als het een echt toffe game betreft weet ik ook niet.
wat is hier zo tof aan dan?

het lijkt mij en beetje een mislukte versie van Super Mario..
Speel het misschien eerst even want als je hett met Super mario begint te vergelijken dan heb je dat volgens mij nog niet gedaan... .
en waarom niet in 2 delen uitbrengen voor 2x de halve prijs?
Inderdaad! Dat truukje heeft Monkey Island ook gedaan, dus da's niets nieuws.
Dit ziet er inderdaad wel uit als een behoorlijk orginele gameplay.
Echt complex lijkt deze game ook niet. Ik vind het dan ook raar dat ze het niet onder de 40mb weten te krijgen, even wat meer audiocompressie toepassen bijv.?
Of verdeel de levels van de game en breng een part 1 en een part 2 uit!
Ik zie geen probleem meer, alleen nog maar dubbele inkomsten ;)
Was 400mb download voor pc. En zoals hierboven al vermeld, ze willen geen crappy versie uitbrengen.
Ik vind dat ze moeten bedenken of die 5 a 10 mb nou echt uitmaakt voor al het geld dat ze terug krijgen.
Dan krijg je het "Voor hen doe je het maar voor ons niet?" verhaal. Al vindt ik het limiet van 40mb ook maar raar gekozen.

Persoonlijk denk ik ook dat het niet gaat lukken om het op schijf uit te brengen, want de productie en distributie kosten zijn te groot en dan wordt het te duur voor een minigame.

Wel spijtig dat ze het niet onder de 40mb krijgen. Als ze blijven proberen luk het heus wel.
Die 40MB is helemaal niet zo gek, al lijkt het voor de games van nu wel weinig. De Wii is immers nog de enige "huidige-generatie-console" die geen harde schijf aan boord heeft en het moet stellen met flash geheugen. Al kun je er tegenwoordig wel grote SD kaartjes instoppen en hier games van opstarten. Dat kon vroeger niet.
Ja, de wii heeft maar 512 MB voor de savegames en alle downloadbare games. ALs je iets op SD zet dan moet dit nog VOOR het starten van het spel verplaatst worden van SD naar intern geheugen. Dus je moet altijd 40 MB vijr hebben in het main geheugen om iets van SD te kunnen laden...
Wie, Nintendo of Team Meat? Ze kunnen nog best geld verdienen met een mindere game (ook al zou ik dat ook uit principe niet doen). Voor N zal het weinig uitmaken.

Overigens is het spel de komende 6 uur nog -75% op Steam (3,50 euro). Daar weegt het trouwens 238MB.

[Reactie gewijzigd door Jeroen op 27 december 2010 14:31]

Ja maar om het rendabel te maken zal de prijs van da game op disk een stuk hoger liggen dan een downloadbare versie. Dan zij toch veel mensen eerder geneigd om het te downloaden. Dan is er nog de kwestie van, "Wil ik hiervoor speciaal naar de winkel rijden?".

Al bij al is een disk versie mogelijk, maar net omdat er gangbaardere alternatieve zijn zal die disk versie het gewoon niet zo goed doen imo.
Precies. Als andere gameshuizen onder de 40mb kunnen zitten, waarom zij dan niet.
Het kan ongetwijfeld, de vraag is of ze dat willen? Ga je een game met minder levels uitbrengen, dan krijg je ongetwijfeld negatieve publiciteit/sentiment, wat de gehele vlees-jongen franchise niet ten goede komt. Just buy it for the PC, and go play with your meat, boy! ;)
daarom ... it's nintendo's loss ... niet het onze ...
Is hier niet omheen te komen? schrap de 5e wereld ofzo zodat het onder de 40mb komt en zet die er in de vorm van een update bij. dan blijf je misschien binnen de mazen van nintendo maar toch nog boven de 40mb. Ik kan me niet voorstellen dat ze er niet overheen mogen mbv een update, dit zou te belachelijk voor woorden zijn.
Dit is echt een baas spel. Voor 3 pond gekocht en je kan gewoon 310 levels spelen:O Epic background muziek erbij en gaan!
Team Meat wil gewoon geen "shitversie" uitbrengen van SMB. Lees dit artikel maar 'ns. Het gaat hun niet om het geld verdienen; het moet echt een versie zijn waar ze achter kunnen staan.
Het artikel maakt duidelijk hoe stom men is geweest. Men heeft afgekoerst op 40 MB en dacht gemakshalve dat Nintendo de limiet zou bijstellen......hoe dom kun je zijn?
En het artikel geeft mij inderdaad de indruk dat men MP3 tracks wil gebruiken. (6 tracks a 3 minuten is dan al gauw 18 MB!) Hoe moet het dan wel? Realtime de music track ten gehore brengen (music tracker). Zij hebben duidelijk nooit gehoord van 4Kb demo competities en wat daar mogelijk is. Een bekende 4KB demo is Elevated en bestaat dus uit een 4KB executable met daarin music en graphics tot aan 1080P!!
Zie dit youtube filmpje om een indruk te krijgen. Of download het origineel hier.
Ik hoop hiermee duidelijk te maken dat echt aan de jongens van meatboy ligt en niet aan de limiet van nintendo!
Misschien dat ze een deal kunnen sluiten met een uitgever zodat Super Meat Boy als bonus bij een andere game op de disc kan.
Opties: http://uk.wii.ign.com/index/release.html
ik weet waar ze die lijst vandaal halen... maar daar staan een hoop "oude" games bij..

de sims 3 heb ik al zeker een maand op m'n wii staan, op die IGN lijst staat ie voor 30 dec.
trackmania hetzelfde, die is al uit, en komt niet zoals op bovenstaande site op 30 dec.
en dan staat wii party er ook nog tussen...

dus even een andere lijst zoeken voor opties :D
Wat nou als ze het spel opdelen in 2 delen, zouden ze dan misschien onder het maximum zitten?

Misschien wordt het spel als geheel dan duurder, maar momenteel hebben ze een berg werk verzet en er niets aan verdiend...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True