Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 70 reacties

Internetgigant Google heeft zijn Cloud Print-dienst vrijgegeven. Via deze dienst kunnen gebruikers van de nieuwste Chrome-browsers of het aankomende Chrome OS voor netbooks vanaf elke locatie documenten printen.

Google Cloud Print vereist momenteel Chrome 9 en wordt vermoedelijk ook aan de verwachte bètaversie van Chrome OS toegevoegd. Om met een normale printer van de printdienst gebruik te kunnen maken, is de Cloud Print Connector nodig. Deze is momenteel beschikbaar voor Windows 7, Vista en XP. De printtool moet op termijn ook beschikbaar komen voor OS X- en Linux-gebruikers. Er moeten in de toekomst ook printers op de markt komen die via een netwerkverbinding direct met Cloud Print kunnen communiceren en dus niet langer een pc nodig hebben.

Om van Cloud Print gebruik te maken, is een Google-account nodig, zo meldt Chrome-projectlid Peter Beverloo op zijn weblog. Vervolgens kunnen printopdrachten worden gegeven aan de lijst met printers, evenals enkele basisinstellingen zoals het staand of liggend uitdraaien van documenten. Ook kan een testpagina worden afgedrukt. In het beheergedeelte kunnen desgewenst verschillende printers aan Google Cloud Print worden gekoppeld.

Google Cloud Print

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (70)

Wat is zoal het nut van het kunnen printen op een printer die niet bij je in de buurt staat? Je zal toch naar die printer toe moeten om het printje te bemachtigen.
Buitenshuis printen lijkt me inderdaad niet zo nodig, hoewel je het dan wel klaar hebt liggen wanneer je thuis komt.

Wat natuurlijk vooral handig is dat je dan gemakkelijk met alle computers op je netwerk op één printer kunt printen.
Dat kan ook al met Bonjour/Rendezvous/Zeroconf in combinatie met de bestaande print-protocollen. Dit is met name nuttig als je wilt printen vanuit webapplicaties. Als ik het goed begrijp is dat ook het doel hiervan, gewoon vanuit Google docs op 'print' drukken, en dan waar je ook bent dezelfde lijst met printers en instellingen krijgen.
je hebt hele mooie WiFi en LAN printers tegenwoordig...

als je dan vanaf het internet (ergens anders dan thuis) wilt printen, maak je verbinding met de OpenVPN server in je router en print je het over die beveiligde verbinding..
Als je geen OpenVPN op je router kan draaien kan het ook met SSH-tunnels..
Met die SSH-tunnel heb ik 1 keer gedaan toen ik een documentje had, welke m'n vriendin thuis nodig had... dan kan je 2 dingen doen, het document mailen, of met tunnels spelen :)

Verder, het komt inderdaad maar HEEEEEL weinig voor dat je iets uit een printer wil krijgen waar je op dat moment zelf niet bij kan.. maar ik denk dat dit vooral handig is met chrome-os, als je dan inlogt (met je gmail-account) heb je automatisch al je printers bij de hand...
Ik heb het al geprobeerd vanaf een development build op een Chrome OS netbook en ik vind het wel handig. Je hoeft geen drivers geinstalleerd te hebben op je computer om toch te kunnen printen. Ik denk persoonlijk dat dit wel toekomst heeft.
De computer waar je heen print moet toch deze software plus printer drivers hebben geinstalleerd? Op een andere locatie misschien niet, maar dit is toch gewoon een printjob versturen over het internet naar een printer thuis?
Ik hoop dat deze dienst op IPP gebaseerd is en dat, bijgevolg, Mac OS X en *nix systemen ondersteunt worden mbv CUPS, eventueel met een hulp programma om cups (makkelijker) bereikbaar te maken vanaf het internet.

Ik hoop ook dat ze een print api voor Honeycomb ontwikkelen, want deze zit niet in Gingerbread...
IPP kan alles al wat dit zou kunnen. Het is alleen niet echt eenvoudig op te zetten voor minder ervaren gebruikers. Maar met een selfsigned certificaatje en een portforward ben je in principe klaar.
Ik wil gewoon vanaf m'n android-phone printen naar m'n netwerkprinter, nog niet echt iets handigs voor gevonden.

-edit- @ raamklaza

Maar dan moet je dus altijd een machine hebben draaien. Terwijl ik de meeste huis- tuin- en keukendingetjes met m'n telefoon kan doen. Maar printen dus niet.

[Reactie gewijzigd door Vos021 op 8 december 2010 14:40]

Zet je documentjes in een bepaalde folder in dropbox.

Op een computer in je netwerk laat je die folder in de gaten houden en als er een bestand in de folder komt print je computer uit.

Moet je maar even googlen is een gedetailleerde beschrijving van.
Waarom dan dropbox? Dan staan je documenten vrij ter inzage op een Amerikaanse server... Need I say more?
komt het dan niet verkreukeld aan?

edit: als ik het goed begrijp kan je overal terwereld met je eigen printer printen (thuis). Was er dit al niet (behalve dat het nu besturings systeem onafhankelijk is)

[Reactie gewijzigd door Luukje01 op 7 december 2010 19:47]

Verkreukeld aankomen?

Ja, er bestond al langer zoiets als een print server. Dit moet je zien als een oplossing die weliswaar een printserver bevat, maar veel belangrijker:

Één plaats waar je overal bij kan (dus geen NAT gezeur) om alle printers waar jij rechten toe hebt (dus geen verschillende adressen voor school, thuis, werk enz onthouden) te bereiken en te gebruiken zonder voor iedere printer drivers te hoeven installeren.

[Reactie gewijzigd door Nijn op 7 december 2010 20:03]

Als ik nu een bedrijf zou starten, zou ik serieus overwegen om volledig zonder servers te werken. Dat is een aardige overhead om te besparen.
Wellicht is het niet mogelijk omdat je specifieke software nodig hebt die server-client werkt of omdat het niet toegestaan/gewenst is om bestanden over internet te delen, maar anders zou ik het wel weten.
met SaaS kan je idd een heel end komen en met cloudbased VM's kan je het gat invullen.
Amper nog servers nodig in principe..
Hier genoeg klanten die alleen een (eenvoudige) router en desktops op kantoor hebben staan, rest via hosted diensten dus 't kan prima.
Ik heb ervaring bij een bedrijf die alleen een Synology hadden staat om wat grote files mee te sharen, de rest (mail/docs) ging via Google Apps. Verder alleen een routertje en het was klaar. Ideaal als je het mij vraagt! Alleen één KPN storing en je kan niets meer doen :+
Je kan altijd redundant internet nemen natuurlijk. En glas (of kabel) en ADSL
Één plaats waar je overal bij kan (dus geen NAT gezeur) om alle printers waar jij rechten toe hebt (dus geen verschillende adressen voor school, thuis, werk enz onthouden) te bereiken en te gebruiken zonder voor iedere printer drivers te hoeven installeren.
Het klinkt mooi, maar centralisatie betekent tegenwoordig bijna altijd een lock-in. Ik wil niet afhankelijk zijn van een centraal iets. Decentraal is juist de toekomst, dus ik wil het zelf kunnen hosten.

Beetje zoals Jabber. Briljant concept.
offtopic:
Kabels worden steeds dikker dus kan er ook steeds meer doorheen zonder dat het kreukeld
En laat me raden: nog steeds geen hoofdwachtwoord functionaliteit?
:O Chrome doet me nog steeds net zo veel als de folders in de brievenbus...

Chrome is niet de snelste browser, Firefox is dat. Ik bespaar zo veel tijd met het wachtwoordbeheer van Firefox dat Chrome traag is als dikke str*nt. En had ik al verteld dat het vervelend was? Bij deze: geen fatsoenlijk wachtwoordbeheer is zwaar irritant.
Firefox moet je iedere keer opnieuw starten als je een add-on installeert. ZO irritant is dat! Die check op nieuwere versie van de add-ons tijdens het opstarten is nog irritanter.

Als Firefox vast loopt, loopt de hele browser vast, bij Chrome alleen 1 tabblad.

Chrome start op en kijk op de achtergrond of er updates zijn. Je hebt nergens last van.

Chrome heeft een vergelijkbaar wachtwoordbeheer.

Heb je überhaupt Chrome wel eens geprobeerd?
ik ben helemaal weg van chrome echt een zeer handige supersnelle browser

heeft voor mij sinds dat ik een laptop gebruik 1 minpunt surfen met chrome vreet veel meer stroom als surfen met een andere browser zoals firefox of ie9

dat komt omdat chrome met 1 pagina open bij mij al 5 processen heeft lopen en voor elke tabblad erbij er ook weer een nieuw proces wordt gestart

dat heeft natuurlijk als voordeel dat als er wat vastloopt dat meestal maar 1 tabblad is

het vreet ok zoveel geheugen(kijk maar eens in taskmgr) dat je ook wel mag verwachten dat de browser snel is
Ik kan met de eee-laptops op mijn werk echt alleen met Chrome internetten. Firefox en IE zijn gewoon te traag.
Ik heb dus niet echt dat Chrome zo veel nodig heeft om snel te draaien. Je kan toch moeilijk zeggen dat Firefox en IE gewoon expres heel traag zijn op slechte pc's?
Heb je Opera al eens geprobeerd?

Als ik hier op een Celeron D met 3.20 GHz en 2 GB DDR2 geheugen zowel Opera als Chrome start, zijn ze allebei ongeveer net zo snel. Echter, Opera gebruikt met 5 open tabbladen 210 MB geheugen en 3% processortijd terwijl Chrome 8 processen die samen ongeveer 230 MB geheugen en 20% processortijd verbruiken. Toch kan ik met hele rare sites een tabblad laten crashen, maar de rest gaat gewoon door.

Ik heb Opera 11 ook al geprobeerd, met extensies en tabblad grouping. dat laatste is echt extreem handig. Met extensies hoop ik dat Opera eindelijk FireFox eens gaat vervangen. Opera heeft standaard ook al erg veel in huis. Iets vergelijkbaars met Firebug bijvoorbeeld, waardoor je direct ''live'' wat kan aanpassen in je browser. Het heeft een behoorlijke cleane interface, maar er zitten veel meer opties in dan in Google Chrome. voor mij is Google Chrome gewoon incompleet, terwijl het veel meer CPU kracht van deze oude computer vraagt.

Het enige nadeel is tot nu toe dat sommige sites, vooral sites die eigenlijk alleen ontwikkeld zijn met de nadruk op IE, niet goed werken in Opera. Meestal is dit simpelweg op ''Probleemsite melden'' te klikken, en een simpel beschrijvingtje in te typen. Bij de volgende versie is de site dan meestal werkend. Er zijn echter ook sites, zoals die van Ziggo, die prima werken in Opera maar een erg vervelende melding laten zien, omdat ze niet compitabel zijn. Ik heb nooit problemen met de site, alleen die melding komt bij bijna elke pagina terug. Ik zal Ziggo daar eens een keer over mailen.
Ook ik gebruik Opera nu een aantal jaren en ik kan niet anders zeggen dat er geen enkele browser zo compleet wordt afgeleverd. Natuurlijk zijn er voor elke functionaliteit die Opera standaard bij zich heeft wel addons, plugins en scripts te vinden voor Firefox en Chrome maar die zal je steeds apart erachteraan moeten installeren. Maar vooral de snelkiezer is geweldig, die paar voorkeuze zenders voor je absolute favorieten is een fantastische uitvinding.

Ik vind de OOBE van Opera net wat beter en sinds de latere versies van Firefox ook stukken stabieler. Maar net als wat je al aanhaalde over de compatibiliteit, ik gebruik naast Opera ook Firefox (want volgens vrouwlief loopt Hyves nèt niet helemaal lekker in Opera) en Internet Explorer (want de bank software is IE-only :( ).

Chrome gebruik ik eigenlijk alleen om te checken of m'n websites het in de meest gebruikte browsers het een beetje willen doen zoals bedoeld. Chrome trekt me niet, heeft niet 'out-of-the-box' wat ik erop wil hebben en qua snelheid ben ik ook niet erg onder de indruk al is dat nog niet eens zo belangrijk voor mij.

Ik ben wel benieuwd wat Chrome OS nou verder gaat brengen, dat dan weer wel, het zijn weer nieuwe stappen in de evolutie van OS-sen en online diensten. Volgens mij heb ik ergens ook iemand van Microsoft horen roepen dat in de (nabije) toekomst MS ook in die richting gaat sturen maar ik weet natuurlijk niet wat daarvan allemaal werkelijkheid gaat worden.
Je vergeet wat! Sublieme browsing experience! Utra efficiënte paginaweergave, Opera legt de focus on content, niet op het browsen. (link)

[Reactie gewijzigd door JonathanP op 8 december 2010 12:34]

Chrome heeft ook deze functionaliteit (zoals Firebug) standaard ingebouwd zitten. Rechterklikken op een element in deze pagina en "element inspecteren" duwen. Dan zul je pas zien hoe goed dit in Chrome werkt, je kan werkelijk alles bekijken en ook het Javascript debugging is veel handiger dan in Firebug.. Ook de audit functionaliteit vind ik uitermate handig, met heel veel kleine tips voor developers om je website sneller te doen laden.
En Chrome heeft hetzelfde probleem met sites die speciaal voor IE ontworpen zijn, net omdát ze voor IE ontworpen zijn ;) Zeker als het op die sites met ActiveX aankomt.. Grootste fail van Windows imo :)
Zoiets als LastPass bedoel je?
Chrome is niet de snelste browser, Firefox is dat.
Ware het niet dat Firefox al zo lang als ik mij kan herinneren een ongelooflijke nare bug heeft die de UI compleet onbruikbaar maakt tijdens het weergeven van Flash objecten (met name grotere video's).

Nee, mijn voorkeur voor Firefox kent een andere reden - de extreem uitgebreide extension/add-on/plug-in API. Die van Chrome kan daar op dit moment echt nog niet aan tippen.
Welke bug dan? Ik bezoek vrij veel sites met Flash-content, maar ben nog nooit tegen iets dergelijks aangelopen.

Lang geleden was er een bug dat Flash-content hoe dan ook altijd op de voorgrond werd gerenderd en bijvoorbeeld HTML-menu's er dan achter verdwenen maar dat is al jaren opgelost.
Ik vind Firefox een prima browser, maar het is zeker niet de snelste.
Je zegt dat Firefox de snelste browser is, maar je kan geen bronnen noemen die dat ondersteunen.
IK denk dat Chrome of Opera de snelste browser is:

BRONNEN:
Sunspider 0.9.1
Chrome 7.0.517.41 - 208.3ms
Firefox 3.6.12 - 638.1ms
Firefox 4 Beta 6 - 364.4ms
Chrome wint

The Kraken
Chrome 7.0.517.41 -12046.8ms
Firefox 3.6.12 - 14467.1ms
Firefox 4 Beta 6 - 9768.9ms
Firefox 4 wint

Peacekeeper
Firefox 3.6.12 - 3628
Chrome 7.0.517.41 - 10740
Firefox 4 Beta 6 - 5735
Chrome wint

ACID3:
Chrome 7.0.517.41 - 100/100
Firefox 3.6.12 - 94/100
Firefox 4 Beta 6 - 97/100
Chrome wint

Het feit dat Chrome alleen door Firefox gepasseerd wordt in een benchmark die door Mozilla is gemaakt, zegt al iets over de geloofwaardigheid van deze benchmark.
(oh en Chrome draait tegenwoordig zelfs al op versie 8, die nog sneller is ;D)

Begrijp me niet verkeerd, ik vind Firefox best okay, maar Chrome is sowieso sneller!
Dat is rendersnelheid. Er is ook nog zoiets als de snelheid van de browser zelf. Dus alles eromheen. Dingen als opstarten, beginnen met laden, plaatjes tekenen, printen. Zelfs usability-aspecten wegen mee: hoelang duurt het om een adres in te typen, hoelang ben je bezig een pagina op te slaan.

Snelheid is meer dan alleen renderen, en is zeker meer dan alleen synthetisch.
Chrome is niet de snelste browser, Firefox is dat.
Firefox en IE duren bij mij ongeveer 10 seconden om op te starten.. Google chrome is zo snel als het opstarten van Notepad..
Is dit veilig? Al je documenten gaan dan toch langs Google (Het zal vast wel beveiligd zijn, maar dat zegt tegenwoordig ook niet meer zoveel)
Printopdrachten via het internet versturen?
Weet iemand of deze print jobs toevallig langs Google gaan? Anders hebben we er opnieuw een "mooi" Google product bij.
Nu heeft Google net zo iets als Apple met Airprint. Misschien is dit een tussenstap of een voorproef voor een Airprint achtig iets voor Android (als dat er nog niet is, ben daar niet zo thuis in).

Lijkt me in ieder geval wel handig. Gebruik alleen geen Chrome maar FF. Ben wel van plan Chrome OS op m'n netbook te gaan zetten als het 'officieel' uit komt.
In onder andere Chrome 8 kan je het ook inschakelen door '' about:flags '' in je adresbalk te tikken.
Ik zie de meerwaarde niet. Dergelijke zaken zijn als sinds Windows 2000 en eerder mogelijk zónder dat je documenten langs Google worden gestuurd: Microsoft IIS Webprint