Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 38 reacties

Koelerfabrikant Noctua heeft de NH-C14 ge´ntroduceerd. De top-down-koeler kan zowel onder als boven een 140mm-fan worden geplaatst. Met de fan aan de onderkant is de koeler slechts 105mm hoog.

Noctua toonde tijdens de Computex, ruim vijf maanden geleden, al een prototype van de NH-C14. De koeler zou wat prestaties betreft dicht in de buurt komen van de meer gebruikelijke tower-koelers. Zes heatpipes zorgen voor de koeling van de cpu en worden op hun beurt gekoeld door een groot aantal aluminium vinnen.

De koeler werd zo ontworpen dat er een 140mm-fan aan zowel de onder- als bovenkant kan worden geplaatst. Met de fan aan de onderkant heeft de koeler een hoogte van 105mm, waardoor deze ook gemakkelijk in een minder ruime behuizing zal passen. Met de fan aan de bovenkant is er daarentegen weer genoeg ruimte voor geheugenmodules met heatsinks.

Noctua levert standaard twee NF-P14 FLX-fans mee. De koeler is verder geschikt voor elke gangbare socket van AMD of Intel en moet met behulp van het SecuFirm2-systeem worden geïnstalleerd.

Noctua NH-C14

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (38)

Volgens een Duits Review site kost het ding rond de 75 Euro. Voor diegene die ongeveer de prijs willen weten.

Maaaaaar....dan heb je wel een super ding met 6 Jaar Garantie :)

[Reactie gewijzigd door RoadKill_NL op 24 november 2010 09:59]

Mwah rechtvaardigt de prijs in mijn ogen niet. Noctua is niet zo top als veel mensen denken. Hun reputatie is grotendeels te danken aan goede marketing. De twee Noctua NF-P14 FLX fans die erbij geleverd worden leveren teleurstellende prestaties.

Je betaald dus 75 euro voor een middelmatig presterende koeler met 2 fans die matig presteren. Voor 75 euro (en goedkoper!) haal je veel betere koelers :)

Bron: http://www.xbitlabs.com/a...-fan-roundup_5.html#sect0

[Reactie gewijzigd door n0elite op 24 november 2010 12:58]

Wat vind jij dan de betere koeler? ik heb zelf nu een tijdje de D14, in veel reviews ownt die de Mugen en de H50, en in sommige gevallen zelfs de H70. terwijl die laatste 2 duurder zijn.
als de C14 in de buurt zou kunnen komen van de D14 is dit zeker een fantastisch ding!
Ziet er goed uit, op deze manier heb je ook nog wat aan je airflow.
Het eerste wat ik dacht was dus precies het omgekeerde. Je airflow gaat hier totaal kapot aan omdat je OF lucht die wat hang (of aangezogen door side fan)op je socket/moederbord blaast (warm) of warme lucht die daar maar wat hangt weg blaast (tegen de zijkant?

Lijkt me niet gunstig dit :)
Ten eerste vind ik het een best mooi ding. Volgens mij had Noctua weinig tot geen blow top-down coolers in hun assortiment, nu komt er eens verandering in. Daarnaast een goede keus qua fans, grote fans (3 pin, 140mm) die lekker rustig kunnen draaien die volgens de specs het volgende produceren:
- ULNA: 750 rpm; 71,2 m3/h; 10,1 dB(A);
- LNA: 900 rpm; 83,7 m3/h; 13,2 dB(A);
- FULL: 1200 rpm; 110,3 m3/h; 19,6 dB(A);
- Meer specs @ Noctua.

Behoorlijk stil dus met veel airflow. Ik denk dat als je alleen een frontintake hebt dit op zich best kan, maar vooral bij een zij-intake met of zonder airtunnel koelt dit ding volgens mij als een gek! :9 Die warme lucht wordt dan wel afgezogen ben ik van mening.
Heb je geen zij-intake, dan zou ik ook helemaal niet zo'n koeler kopen.

@ Nas T (hieronder): Als je de Noctua nu met twee 140mm fans (push-pull opstelling) laat koelen, waarbij ze op de ULNA mode draaien. Ze produceren dan volgens jou 13 tot 15 dB(A), maar dat is wel optimaal wat betreft de vergelijking met andere fans die dan veel meer dB(A)/debiet (=m3/h) produceren.

[Reactie gewijzigd door marcel87 op 24 november 2010 14:45]

Ik denk dat je bij de specs wel 3 tot 5 dB mag optellen.
Ik ben al jaren bezig met stilte, mijn ervaring is dat fabrikanten nooit reŰel specs vermelden.
Ik ervaar 12~13dB als til (wat resultaten van Silentpcreview betreft). Ze meten in een omgeving waar 11dB omgevingsgeluid is en producten die 13dB produceren, zijn (door mij) nauwelijks of niet hoorbaar.
Ik schat dat een 120mm ventilator bij 600~700RPM ook om en nabij de 13dB aan geluid voortbrengt. Een Scythe Slipstream, komt goed uit de test.

Ik durf met zekerheid te zeggen dat als een 140mm ventilator (welk merk/kwaliteit met de huidige markt ook) met 750RPM ronddraait, deze geen 10 dB produceert, ik zou het op 15dB schatten, maar misschien zelfs hoger.

Aan de andere kant: een casefan zit toch bij een uitlaat van de kast, dus wordt minder gedempt dan een ventilator op de processorkoeler.
Je airflow gaat hier totaal kapot aan omdat je OF lucht die wat hang (of aangezogen door side fan)op je socket/moederbord blaast (warm)
De VRMs worden soms weinig gekoeld met vele side-to-side CPU koel oplossingen, en kunnen dan te heet worden en voor onstabiliteit zorgen. Zelfs 'warme' lucht zorgt dan voor meer koeling dan 'geen' lucht. De kans op plekken waar de lucht niet kan circuleren is soms groot door obstructies. Grote geheugen koelblokken kunnen bijvoorbeeld de voor-naar-achterkant luchtstroom blokeren voor de VRM heatsinks.

Kijk maar eens naar een thermal-imaging resultaat vanaf de zijkant van een computerkast en je staat er soms verrast van hoe slecht de uiteindelijke koeling is, zelfs in een kast met talloze ventilatoren. Nu is een thermal-imaging machine erg duur om dat eventjes voor je eigen computer te bekijken, maar met een IR-thermoment kom je ook ver (al is het natuurlijk veel minder nauwkeurig), en die ligt wat gemakkelijker in het financiŰle bereik, en kan je ook voor andere toepassingen gebruiken, zoals voor de BBQ of auto.

Thermal Imaging voorbeeld
Dat ligt aan je kast.

Zelf heb ik een Antec P193 met 2 x 140 MM aan de boven kant en een 120 MM aan de achterkant. Dus meeste warme lucht wordt zonder probleem weggezogen.

Heb trouwens alle standaard fans van Antec allemaal vervangen met Noctuas. Sidepanel heb ik zo aangepast met een plastic plaat dat er een 140 MM fan in kan ;)
Zes? Ik zie er 7, of ben ik blind?
*edit*
Zal wel een houder zijn.

*edit2*
7 double-posts... lol

[Reactie gewijzigd door Yezpahr op 24 november 2010 17:26]

De middelste is geen heatpipe als ik het goed zie.

[Reactie gewijzigd door _J7_ op 24 november 2010 09:46]

The NH-C14’s six heatpipe c-type design allows for superb quiet cooling performance while maintaining a much lower profile than today’s tower-style coolers and providing excellent airflow over RAM modules and near-socket mainboard components.
Op de foto lijken het er inderdaad zeven, maar als je naar de "uiteinden" kijkt, onderop de koeler, zie je wel degelijk zes heatpipes. Met dat "zevende" stukje metaal wordt de koeler aan het blok vastgehouden :)
7 Heatpipes ja, als je goed kijkt zit er in het midden een platte.

EDIT: Zat net ff te kijken naar andere foto's maar dat is geen 7de Heatpipe. Lijkt meer op een extra versteviging.

[Reactie gewijzigd door RoadKill_NL op 24 november 2010 09:45]

Die middelste lijkt plat, die zal wel als steun dienen. Zoals je ziet komt hij ook niet weer naar buiten, zoals de andere 6.
middelste is t kabeltje van de fan :Y)
Nee je bent niet blind, op dit plaatje kijkt hij er zeven te hebben maar de middelste hoort er niet op te zitten. Hij heeft er 6 en geen meer of minder. De middelste zal vermoedelijk gebruikt worden om de heatsink aan het platform vast te houden. Aan de voorkan kan je ook het aantal heatpipes zien trouwens.

Edit:
[quoteDe koeler is verder geschikt voor elke gangbare socket van AMD of Intel en moet met behulp van het Securfirm 2-systeem worden ge´nstalleerd.[/quote]

Het is trouwens SecuFirm2, dit zal ik ook even in het taalfoutentopic zetten.

Met twee fans ziet hij er trouwens wel cool uit:
http://legitreviews.com/images/news/2010/noctua_nh_c14.jpg

Toch weer eens een ander model... :D. Ik wilde deze week de Noctua NH-D14 bestellen, maar toch nog even wachten hoe deze presteert.

[Reactie gewijzigd door Chocola op 24 november 2010 09:40]

Genoeg goede reacties, maar niemand die een duiderlijkere foto plaatst!

In de bron is dit plaatje te vinden, waarop het duidelijk te zien is.
Heel simpel, op het plaatje in het artikel zie je maar 6 heatpipes uitsteken uit het blokje wat tegen je processor zit.
Klopt maar zou het niet voor ondersteuning kunnen zorgen?
volgens mij kan je nu heel goed en gericht de warmte uit je kast krijgen door middel van een opening in de zijkant van je case, die de meeste budget case's hebben.

zoals hier: pricewatch: Xigmatek Asgard

ook in htpc's lijkt mij dit een mooie oplossing eens kijken hoe dit ding zich houd tegen de pricewatch: Scythe Shuriken Rev. B
Klopt dit is inderdaad wel zo maar meestal heeft men toch wel wat fan's aan de voorkant die voor koele lucht zorgen. maar met dit onwerp wat je zegt door de warmte langs de zeikant aftevoeren kom je miss in conflict met je goede airflow.
En dan kost deze wss evenveel als de hele case.
daar gaat je budget :p .

Wel goede koeler lijkt me, al hadden ze het oppervlakte wel wat groter mogen maken, door hem wat dieper te maken, lijkt zo super doen :s .
Ziet er weereven eigenzinnig uit als een doorsnee Noctua er uit hoort te zien.
@wiplash 1990: lees even beter...er kunnen 2 fans op: een onder en een boven. Dit voor een push-pull opstelling. Qua temperatuur op de linker Side panel richten...nog niet geprobeerd, aangezien ik de koeler niet heb, maar zal wellicht de airflow anders sturen.
Logischerwijze zou het linker side panel als intake dienen en via de fans op de koeler over het moederboord blazen niet andersom.
noujuist andersom gebruiken deze cooler..
gebruik de zijkant als "uitlaat" en laat van het moederbord af blazen anders blaas je alle warme lucht naar binnen, en dit lijkt me niet echt de bedoeling xD
Het beste kan je de fan lucht er doorheen laten zuigen en een fan ervoor die koele lucht naar je socket blaast monteren.

[Reactie gewijzigd door sebasss2 op 24 november 2010 09:32]

mag je zelf bepalen - zitten ook 2 fans bij dus denk ook dat er push-pull mogelijk is :Y)
Lijtk wel op een vernieuwde versie van de oude krachtpatser van thermaltake, the OLD '' BIG TYPHOON" . Geloof alleen wel dat deze een stuk beter zal koelen !

Plaatje BIG TYPH : http://ecx.images-amazon....I/51mYCtlVzQL._SL500_.jpg

[Reactie gewijzigd door BioBlade op 24 november 2010 09:34]

Heb zelf de oude versie NH-C12P SE14 wat ook een zeer goeie koeler is. Wat me aantrekt bij deze is Push-Pull als Low Profile, alleen ff wachten op de Compatibility List :)
de push-pull opstelling lijkt me zeer interresant,
dit door de houding van de cooler, kan je op deze manier zogoed als alle warmte afvoeren via de zijkant van de kast,

dus je bent meteen je warmte kwijt,
ook zal deze opstelling (2 fans) aanzienlijk schelen in de warmteproductie.

lijkt me een heel mooi idee
Ik zou sowieso de fans zo plaatsen dat deze richting het moederbord blazen, aangezien deze ook een briesje over de overige componenten blazen, zoals een eventuele heatsink op het chipset. Daarbij komt nog dat het side panel per kast verschilt. Niet elke side panel is met gaas/perforatie versiert. Zelf zou ik achteraan een fan richting deze Noctua laten blazen, de Noctua op het moederbord, en indien mogelijk, boven de warmte afvoeren.