Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 40 reacties

Koelerfabrikant Swiftech heeft twee waterkoelsetups ge´ntroduceerd, bestaande uit een radiator, een reservoir, een pomp en uiteraard een koelblok. De beide setups verschillen van elkaar wat radiatorgrootte betreft: 2x120mm en 3x120mm.

De zogeheten H20-X20 Edge-serie bestaat uit twee kant-en-klare waterkoelsetups, voor mensen die niet zelf een waterkoelsetup willen bouwen. De pomp en het reservoir zijn grotendeels geïntegreerd in de radiator, waarvan twee slangen naar het cpu-blok leidden. De pomp heeft een variabele snelheid, oplopend van 1300rpm tot 4500rpm. Het cpu-koelblok is een afgeleide van Swiftechs Apogee XT-blok. De setup zou als voordeel hebben dat er later ook extra, andere, hardware mee kan worden gekoeld, maar in eerste instantie is onderhoud niet nodig.

De H20-X20-220 Edge en H20-X20-320 Edge beschikken over respectievelijk een 2x120mm en een 3x120mm-radiator. De setups moeten 310 en 340 dollar gaan kosten, wat op het eerste gezicht niet veel duurder is dan het zelf samenstellen van een degelijke waterkoelsetup.

Swiftech H20-X20 320 Edge

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (40)

Mooi setje!! ik zou er nog aan gaan denken om weer waterkoeling aan te schaffen omdat ik mijn pc in de huiskamer heb staan en ik daarom graag een stille pc wil.

Maar ervaring met mijn vorige waterkoeling leert mij dat de pomp na een jaartje ook behoorlijk veel geluid kan gaan maken. Nog niet te vergeten de ventilatoren op de radiator ook natuurlijk.
Wat voor mij uiteindelijk resulteerde in weinig minder decibels en veel meer overlast van algenvorming en lastige slangen door mijn kast ivm oppassing dat er niks gaat lekken tijdens het versjouwen van mijn pc naar bijv. een lan-party.
Toch had ik toen een redelijk goed waterkoel setje ook van swiftech.
De pomp vibreert behoorlijk, die moet je het liefst op wat keukenrol zetten of in de lucht hangen aan tiewraps.
Het nadeel van compacte sets zoals deze is dat dat dus niet kan.
Reviews moeten uitwijzen hoe stil deze pomp is.

Ik heb zelf dezelfde ervaring en in mijn ogen is waterkoeling niet perse voor extreem stil, maar wel voor extreem veel koelvermogen. Je verplaatst de warmte alleen maar.

Als je dat niet nodig hebt kan je beter een stille luchtkoeling nemen.
En dan hebben we het nog niet eens over de hoge prijs.

[Reactie gewijzigd door Soldaatje op 2 september 2010 16:23]

Er bestaan al sinds mensenheugenis anti-viberatie pads voor pompen.
Of natuurlijk de welbekende Petra's Gel-Stuff Vibration Absorption Block.
Stille pc? Nieuwe Thermalright Arrow kopen. Seasonic X-serie voeding erbij. Hou je nog zo'n 100 euro over om je kast vol te hangen met stille fans.
Vreemde ervaring eigenlijk. Na 2jaar heb ik nog steeds even klare buizen als de eerste dag. Ook al vele malen naar lan parties vervoerd en nog nooit een lek gehad.
Natuurlijk doe ik bij aankomst wel altijd eerst de kast eens open om te controleren maar nog geen ongelukken gehad :)
Beetje het zelfde idee als de H50 en H70 van Corsair, ziet er leuk uit! Dit is misschien wel wat voor mij, de 2x 120mm :).

Alleen moet je hem nog wel zelf vullen, en mocht je later weer wat spaargeld hebben kan je altijd nog je GPU's etc er aan koppelen!

Prijs valt me daarin tegen wel erg tegen.. Volgens mij heb je voor die prijs ook al zo'n setje uit losse onderdelen.
Ik dacht juist dat je ze niet moest vullen

Bron: http://www.swiftech.com/products/h20-x20-edge.asp?30f15f50

Edit: Sorry, blijkbaar wel (Installation guide)

[Reactie gewijzigd door RubenBentein op 2 september 2010 16:04]

Er staat dat dit bij alle andere sets het geval is. Bij deze moet je het wel vullen, en dit ook omdat het is uit te breiden en je zelf moet kijken hoeveel centimeter/meter slang je nodig hebt.

Ik heb het hier over de set van Swiftech he, niet die van Corsair. Die zijn inderdaad gesloten, niet uit te breiden en al gevuld. Wat Swiftech zelf ook meldt.

Iets beter lezen :)

[Reactie gewijzigd door ro3lie op 2 september 2010 16:02]

Je leest het verkeerd, ten opzichte van andere closed-loop systemen op de markt, zijn deze juist wel uit te breiden volgens Swiftech.

[Reactie gewijzigd door UTwizard op 2 september 2010 16:01]

De setups moeten 310 en 340 dollar gaan kosten, wat op het eerste gezicht niet veel duurder is dan het zelf samenstellen van een degelijke waterkoelsetup.
Zou je het menen?

En dit is juist niet zoiets als de Corsair, dat is een gesloten systeem, hier kan je tenminste nog extra dingen aan toevoegen.

Zelf iets samenstellen lijkt mij iniedergeval altijd beter, kan je kiezen voor een stevigere pomp etc.

Maar inderdaad erg leuk voor de beginnende waterkoeler die er nog niet zoveel verstand van heeft, en later misschien nog wilt uitbreiden.
Het probleem met dat uitbreiden is dat koelblokken voor vga kaarten ook al 100 euro of meer kosten.
Hoeft niet, ik heb mijn eigen koelblok voor een 4890 ook voor 80 euro gekocht, en ja dit was een A merk.

Het gaat er maar net om wat je er mee wilt, als je later wilt uitbreiden is dit mooi.
Als je dat niet wilt is dit nogsteeds mooi, maar dan zou je misschien eerder moeten overwegen om stevige luchtkoeling of een H50 / H70 te nemen.
waarom? je kan nog steeds gewoon een MCW60 van Swiftech op je videokaart gooien. Ondertussen heeft Swiftech na 5 jaar een update gemaakt met de MCW80 maar de bevestigings punten zijn nog hetzelfde. maw reference design kaarten kan je vrijwel altijd gewoon verwisselen heel af en toe heb je een andere bracket nodig maar die kan je voor veel minder bestellen dan 90 Euro :)
Nadeel van dat blok is wel dat het niet full-cover is. Heatsinks op het geheugen zijn wel voldoende, maar voor de vreg's heb je vaak nog een extra fan nodig om ze koel te houden icm heatsinks.

Mooie aan een full-cover blok is dat je voor de videokaart totaal geen airflow meer nodig hebt. Als je een stille setup wil bouwen is dat natuurlijk erg fijn.

Afgezien van dat is het Swittech blokje ideaal. Een full-cover blok kan je zelden meenemen naar een nieuwe kaart. Dat MCW blokje kan je op wel 100 verschillende videokaarten kwijt. Daarmee is de GPU waterkoelen ook prima te doen zonder telkens een duur full-cover blok te moeten kopen.
@Soldaatje
Zoals anderen reeds zeggen is 100 euro volledig overdreven. Je hebt al een full cover EK blok voor onder de 100 euro en EK is gewoon een A merk en hoort bij de besten als het om afwerking en performance gaat.

Daarnaast heb je nog de goedkopere opties zoals een GPU only block en deze kun je gewoon op bijna elke GPU gebruiken. Heb nu al een flinke tijd een MCW-60 van swiftech welke een zeer goede performance geeft. Deze heeft nu al op een Geforce 7800GT een 8800GTS en nu een 260GTX gezeten en zal waarschijnlijk ook op mijn volgende VGA zitten.
De bracket waarmee je de koeler op de videokaart zet is los en mochten de bevestiging gaten veranderen kun je gewoon voor minder dan 10 euro een origineel nieuw bracket kopen of er zelf een maken.
De rest van de kaart heb ik altijd met losse blokjes passief gekoelt en op mijn 260GTX heb ik gewoon voor 30 euro een swiftech koeler.

Dus je kunt het zo duur maken als je zelf wilt.
Dan geef ik gezien de prijsstelling wel de voorkeur aan Corsair (Asetek relabeled).
De prijs houdt wel in dat je betere prestaties krijgt en/of stiller kan werken.
En voor wie van plan is om nog enkele jaartjes in leven te blijven, is het altijd slim om iets te nemen dat je kan uitbreiden wanneer je de gpu ook wil koelen.
Maar wat kwaliteit betreft zou ik toch zonder nadenken voor Swiftech gaan. Toch een firma die al meer dan genoeg haar degelijkheid op gebied van watercooling heeft bewezen.
Heb eerlijk gezegd nog nooit watercooling gehad.

Ook vanwege het feit dat je de set na enige tijd weer moet demonteren, schoonmaken en weer opnieuw moet opbouwen. Dit volgens diverse fora en mensen die zo'n opstelling hebben gehad.

Ik dacht eigenlijk altijd inbouwen, installeren, afvullen, draaien. Af en toe vloeistof controleren klaar. Setje voor jaren plezier.

Weet niet of dit nog steeds zo is. Maar dat weerhoud mij er van om zo'n set aan te schaffen. Heb namelijk niet super veel tijd te besteden aan dit soort dingen.

Ben wel benieuwd naar de performance van deze set. Ook al las ik dat de pomp waarschijnlijk te klein zal zijn om op langere termijn adequate zijn werk te zullen vervullen.

[Reactie gewijzigd door tijgetje57 op 2 september 2010 16:36]

Of je setup onderhouds vrij is of niet ligt voornamelijk aan hoe je je set bouwt.

Wil je pronken of niet, door koel vloeistof zonder kleurstof te kiezen. en niet-transparant onderdelen en slangen te kiezen, kan je onderhoud van 0.5~1 jaar terug dringen tot 2~3+ jaar.
Als je ook een niveau en een flow meter is je systeem in bouw, is in-prensiepe je systeem geheel onderhouds vrij
Klopt helemaal. Ik had voorheen Tygon slangen in combinatie met Fesser rode coolant. Op de eerste plaats was de vloeistof na ongeveer een half jaar niet meer zo mooi rood maar meer oranje. Daarnaast verkleurd die Tygon slang langzaam wat geler omdat de weekmakers in de vloeistof worden opgenomen. Vervolgens staan er ook verhalen op internet waarbij mensen die pre-fab coolant (zoals Fesser) gebruikt hebben, last hadden van een gel-achtige substantie in hun koelblokken. Het is echter nog niet duidelijk hoe dit komt. Er wordt aangenomen dat dit te maken heeft met veel hitte dumpen in het water voor langere periode. Dus wanneer er bijv. zwaar overgeklokt wordt en het systeem dan ook nog eens 24/7 staat te crunchen. Ik heb mijn i7 920 ook overklokt naar 4,1Ghz maar had gelukkig geen last van die substantie. Waarschijnlijk omdat ik mijn pc voor relatief korte periodes gebruik.

Uiteindelijk heb ik ook alles schoon gemaakt en gebruik nu zwarte XSPC slang in combinatie met dubbel gedistileerd water + silvercoil. Draait nu zo'n half jaartje en water ziet er nog steeds gewoon helder uit.
Is niet volledig correct hoor. Ik heb transparante Tygon en gekleurde vloeistof. Na 1,5jaar nog niks van aangeslagen buizen en enkel om de paar maanden moet ik enkele cl bijvullen.
Hier een foto. Waar hij over de witte fan op het geheugen gaat, kan je zien hoe proper de vloeistof en buis nog is.

Tygon R-3603
Simpel gedistileerd water uit de supermarkt + Swiftech HydrX (1flesje/1liter gedis water)

Dus je hebt wel gelijk dat je moet weten wat je koopt maar al de rest wat je zegt moet niet.
Bij het vullen van het systeem heb ik 2liter gedis water + 2flesjes gebruikt maar had nog een liter over na het vullen. Die overschot van 1,5jaar geleden gebruik ik vandaag nog steeds om bij te vullen en is nog steeds zo klaar als de eerste dag.

edit: De cpu is een i7 920 @4.5GHz die 24/7 aanstaat. Dus 't is niet alsof de setup niet afziet.

[Reactie gewijzigd door Rizon op 3 september 2010 20:18]

klopt.
Gewoon zo min mogelijk troep in je water hebben, dan hoef je het met een goeie closed loop eigenlijk nooit te vervangen. Ik heb met mijn vorige custom setup 3jaar gedraaid, niet eens water 1 keer moeten bijvullen. Het water kwam er schoon uit :) Gedestilleerd water gecombineerd met zilver (killcoil) is beste combinatie.
Inderdaad, zilver is heiligdom voor waterkoeling.
Dingen als PT_Nuke (PHN) zijn ook handige toevoegingen.

En natuurlijk gedistilleerd water nemen, in plaats van gedemineraliseerd.
Laatst genoemde haal je bij de kruitvat oid, kan je beter voor het schoonmaken gebruiken dan in de loop zelf.
Daarvoor kan je het best eerstgenoemde halen, vaak nog gratis verkrijgbaar bij apotheek als je vraagt naar flessen die zij normaliter toch weg doen na enkele dagen.
Je hebt wel setjes met een reservoir in een 5,25" bay, dan kan je dus makkelijk zien of er water bij moet.
Handig!
zo weet je zeker dat alles past als je water koeling wilt en je er weinig tot geen verstand van hebt. :P
Een simpele set samenstellen is echt niet zo moeilijk, en als je dat niet kan, dan kan je waarschijnlijk de set ook niet zelf installeren, en is een H50 of H70 waarschijnlijk een betere keuze.

Heb zelf de zelfde Swiftech radiator/pomp setup voor mijn HTPC en kan zeggen dat het heel stil is, ik betaalde 300 euro voor de set maar dat was inclusief een VGA blok.

[Reactie gewijzigd door player-x op 2 september 2010 17:11]

Op de website staat ook een schema waarin je kan vinden met welke kasten hij zoal al compatible is!

Edit:
En een schema met de temps van een overclockte i7 920 (4.1Ghz), inclusief 1/2 VGA kaarten.

[Reactie gewijzigd door ro3lie op 2 september 2010 16:04]

Let wel op dat die temperaturen Delta temps zijn, dus het VERSCHIL tussen de temp van de omgeving en de temp van de proc. Gooi er dus nog maar 20 graden bovenop om de echte temps te lezen...zo goed koelt de boel dus niet.

[Reactie gewijzigd door EcoR op 2 september 2010 16:27]

Ik zou zeggen vooral zo door blijven denken. Je praat hier over maximaal een C0 stepping cpu die best zwaar overklokt is als je de 1,39v bekijkt. Die wordt echt wel heet. Het zijn trouwens wel Delta T temps tijdens load. Je praat over een cpu die dan 65-70 graden wordt dat noem ik echt niet slecht. dat gaat je met een H50 echt niet lukken of met luchtkoeling. Geen enkele kit zal dat kunnen halen en ik ken genoeg losse setups die dat niet halen omdat ze nog oude waterblokken hebben, want ze hebben de laatste paar jaar echt wel wat vooruitgang geboekt qua blokken en de XT en in dit geval de XTL behoort toch wel tot 1 van de betere blokken en Swiftech radiatoren zijn altijd al goed geweest. Daarnaast gebruiken ze gewoon Liang pompen in hun kits en dan heb je uiteindelijk echt geen slechte set in huis.

Het enige wat jammer is is het feit dat de kit amper goedkoper is dan het los te halen.
Heel handig, maar te duur voor mij. Voor een prijs van ~ € 50 zou ik dit nog wel willen kopen. Of € 100 voor videokaart + CPU.
Voor €50 heb je amper een goed koelblok. Dit is geen speelgoed zoals luchtkoeling waar ze enkel beetje metaal op elkaar slaan.
Voor phase cooling kom je nog hoger uit. Dan heb je namelijk een energiefactuur met een extra kleine pc die constant blijft meetikken.
Die radiator met ingebouwde pomp ziet er wel netjes uit. Ik ben altijd al fan geweest van waterkoeling, maar je hebt natuurlijk het nadeel dat je een enorme hoeveelheid leidingwerk door je kast hebt lopen naar je pomp/CPU/GPU/radiator/whatever.

Het nadeel is natuurlijk wel dat het pompje niet groot kan zijn en ik dus even benieuwd ben of het setje veel ruimte biedt voor uitbreiding of extra capaciteit heeft voor overclocking.
Ik vind die radiator erg dun, die van mij is wel 2x zo dik :+

Verder denk ik dat je zelf voor 300 euro wel iets beters kan bouwen.
(mits je de kennis ervoor hebt)
Het zijn nogal brede vinnen, dus je kan er tragere fans opzetten maar door de hoogte zal het inderdaad niet al te veel koelvermogen houden. De 120x240 voor enkel een quadcore en de 120x360 als je er een lichte gpu bijwilt.
Het grote nadeel is imo enkel dat de mogelijkheden van inbouw enorm beperkt zijn.

Maar het is wel goed dat deze dingen blijven komen. Al 2jaar volop Asetek in mensen hun pc en misschien binnenkort nog meer Swiftech. Zolang het maar geen Thermaltake is zoals vroeger en binnen het jaar de miskoop beseffen.
Teleurstellende prijs.. Vast ruim meer koelvermogen dan de Corsairs maar een factor 5 hogere prijs is wel erg stevig. Je zou denken dat als je dat ervoor over hebt, je wel een custom variant zelf bouwt.
Precies het eerste wat ik ook dacht. Erg hoge prijs. Ik had eerder gerekend op maximaal 180 euro o.i.d. Zeker gezien het geen losse pomp is en een los reservoir wat je ook in een volledig andere setup zou kunnen gebruiken (of los verkopen om de onderdelen te vervangen voor zwaardere varianten).
Prachtig product. En dat zeg ik als iemand die al verschillende high-end zelfbouw sets versleten heeft. Zelfs als watercooling fanaat is het behoorlijk lastig om je setup zo mooi compact te krijgen zonder veel aan prestatie in te boeten.

Voor al die mensen die toch wel een serieuze watercooling overwogen, maar er vanaf zagen door de complexiteit, dit is het moment waarop je een kant en klare set kunt kopen die fatsoenlijk zal presteren op een zwaar overklokte processor.

[Reactie gewijzigd door TRG op 2 september 2010 16:08]

Imo zo snel als mogelijk testen!
Ben benieuwd hoe deze 2 tegenover "normale" watercool setjes presteren.