Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 37 reacties
Submitter: abusimbal

NZXT heeft zijn nieuwste behuizing, de Vulcan, over een maand in de winkels staan. De mini-tower is primair bedoeld om mee te nemen naar lan-parties. Voor wie de behuizing alleen stationair gebruikt, is het handvat echter verwijderbaar.

De Vulcan maakt deel uit van de Crafted Series die hardwareproducent NZXT voert. De lan-behuizing heeft een bescheiden formaat gekregen om te kunnen worden meegedragen naar lan-parties, maar biedt nog wel voldoende ruimte voor een krachtige, fullsize-videokaart. Wel moeten concessies worden gedaan aan het formaat van het moederbord; alleen matx-borden passen in de Vulcan, maar ook high-end moederborden zijn volop in dit formaat te vinden.

Wie de behuizing om zijn uiterlijk koopt en er niet mee sleept, kan het handvat waarmee de behuizing kan worden gedragen verwijderen. De Vulcan is dan een reguliere mini-tower, met ruimte voor een psu onderin, vier uitbreidingsleuven voor videokaarten en voorbereiding voor waterkoeling. Aan de voorkant zijn twee 3½"-bays en twee 5¼"-bays beschikbaar, terwijl er intern ruimte voor twee harde schijven is.

Een front-intake-fan en top-exhaust-fan van beide 120mm en voorzien van blauwe leds zorgen voor luchtstroom en zijn met knoppen aan de voorkant regelbaar. Het zijpaneel van de Vulcan is grotendeels van gaas gemaakt en biedt plaats aan een optionele 200mm-ventilator. Ook aan de achterkant kan een extra 92mm-koeler worden geplaatst en bovenop is plaats voor een tweede 120mm-fan.

Mede dankzij alle gaten is het gewicht bescheiden: 5,8 kilogram. Het metaal is zowel aan de binnenkant als aan de buitenkant zwart gespoten. De Vulcan is 422,5mm hoog, 180mm breed en 406mm diep. Vanaf eind mei is de Vulcan verkrijgbaar, voor 60 euro.

NZXT VulcanNZXT VulcanNZXT Vulcan

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (37)

ik vind het handvat op kasten echt geniaal, als er iets lomp is om te dragen is het een systeemkast (en zonde om te laten flikkeren)
nu nog hopen op een ATX variant, wat toch de grootste groep zal aanspreken

[Reactie gewijzigd door Exile_NL op 21 april 2010 15:28]

Dé reden waarom ik mijn oude kast alweer een jaar of 8 had. Verder was het niet veel bijzonders, maar het handvat is wel extreem handig idd. Nu toch maar overgestapt op een fatsoenlijke kast (de CM 690 II advanced), het nadeel van geen handvat weegt absoluut niet op tegen alle voordelen van m'n nieuwe kast.

't Is jammer dat een kast met handvat niet gewoon wat meer standaard is. De meeste kasten met handvat die je kunt vinden zijn lelijk (zoals deze) of onhandig (eveneens zoals deze, ik bedoel kom op, alleen mATX? Ook mis ik nogal wat drivebays).

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 21 april 2010 15:24]

Ach ja, je hebt de kasten uit de Cosmos serie die ook zijn uitgerust met een zeer goed handvat, maar die zijn dan weer heel duur. Het is gewoon handig dat NZXT met zo'n behuizing op de proppen komt en dat het handvat verwijderbaar is! :D

De kast zelf vind ik echter niet zo geweldig... Wat mij betreft hadden ze er beter een ruitje in kunnen zetten in plaats van nog zo'n roostertje. Da's een beetje dubbelop als je naar de voorkant kijkt. Ook niet zo geweldig voor het stof, dat blijft daar overal in hangen en kan met een beetje pech zo de kast in.

En alleen mATX? Sja... Ik vind het een voordeel: je hebt minder gewicht om mee te zeulen en het is een net formaat. Volgens mij heb je daar voor lanparties meer aan dan je super-duper HD5970 of GTX295. mATX-bordjes zijn er ook zat. :)
En alleen mATX? Sja... Ik vind het een voordeel: je hebt minder gewicht om mee te zeulen en het is een net formaat.
Dat staat buiten kijf, maar om dan gewone ATX moederborden dan meteen maar niet te ondersteunen vind ik wat ver gaan. Daarmee sluit je dus meteen alle mensen uit met een ATX moederbord (en dat zijn er nogal wat) die eventueel een nieuwe kast zochten, maar geen nieuwe PC.
Een LAN-boxje heeft niet zoveel nodig:
Moederbord, videokaart, wat RAM, en dan een SSD voor je OS en een 1 of 2TB schijf voor je games, films en muziek.

Eventueel wat externe schijven met e-sata of usb3 icm een usb3-pci kaartje, vooral voor de mensen die veel demo's, trailers en vakantiefoto's willen delen :+
Waarom zou het gros van de lanners speciaal geld uitgeven voor een aparte LAN PC?
Of je bouwt even de PC over naar de lanbox :D
Vind het zelf erg lelijk en ook nog eens onhandig. Alsof je zo'n zware kast met een hand gaat dragen, en dan ook nog bang zijn (ik althans) dat het handvat maybe afbreekt en je systeemkast met die dure bende valt, no thanks. Ik pak hem wel gewoon op met mijn handen. Heb zelf een Cosmos 1000 met twee handvaten aan de zijkant, daarbij durf ik het ook niet aan.

[Reactie gewijzigd door jporter op 21 april 2010 15:42]

Bij de cosmos-s is dat echt geen probleem (die heb ik zelf), kan me niet voorstellen dat het bij de cosmos 1000 anders is.
Als je het mij vraagt maakt het de kast lelijk en groter, als je die kast zo van voren kijkt, ziet er toch niet uit?

Maar bij de eerste foto is duidelijk dat deze eraf te halen is?
Dus wat ik mij afvraag hoe is deze gemonteerd?

Maar verder vrij mooie kast, voor die prijsklasse :*)
zoiets als inklapbaar?
Ik mis alleen nog wieltjes, als ie voor lan's gemaakt is, dan wil je ook die kast niet onnodig tillen, en vaak heb je nog zat spullen die je er bovenop wilt zetten en dan rollen maar.
Vaak zijn de tafels ook relatief klein, dat je de kast vaak niet op tafel zet.
Het is beter om de kast wat hoger op z'n pootjes te hebben staan ivm stof etc.

Maar goed als je een beetje handig bent, kun je die wieltjes er natuurlijk zelf onder maken.
Een kast op wieltjes? Alsjeblieft niet, dat is een absolute hel voor je harde schijven als je 'm over straat rijdt. Tenzij je er grotere kinderwagen-achtige wielen onder zet natuurlijk, maar dan wordt het weer wat onhandig.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 21 april 2010 22:29]

koni gasschokdempers , met veer in led kleur


of een pc-draag sukkel
twister00004, woensdag 21 april 2010 15:23

Heb ik ook, echter ik heb gewoon bij de locale bouwmarkt een plankje gekocht met wieltjes er al onder, kost geen fluit en hoef ik ook niet in mijn kast te gaan zagen / schroeven. Past precies onder het bureau (ook qua hoogte) en ook onder de kast en scheelt qua slepen (ook als ik ff bij de stekkers moet zijn en met stofzuigen) enorm :)
De kast is eerlijk gezegd niet mijn smaak, vooral de voorkant vind ik niet mooi. Handvat is best handig maar mocht wat minder opzichtig. Voordelen: Lage prijs, gewicht en de blauwe LED is wel weer erg mooi!
Dat handvat is ook verwijderbaar, zie het artikel. ;) Dat is ook wel handig, want dat ding steekt toch een behoorlijk eind uit en als je hem erop laat zou je problemen kunnen hebben met het plaatsen. :)
Ok, het ziet er erg gelikt uit, maar de hoeveelheid stof die erin zal komen...
Dat 'handig voor lanparties handvat' vind ik altijd zo'n onzinargument. Je loopt op een gemiddelde lan altijd te sjouwen met van alles en nog wat, maar een gemiddelde miditower kun je prima onder een arm meesjouwen als het moet zonder dat het je rug kost. En of je nu 5 of 6 keer naar je auto loopt dat maakt ook niet zo heel gek veel uit.
Misschien dat ik ietwat anders tegen sjouwwerk aankijk, gezien ik gewoon met een lian li PC A70 en een 30" monitor naar lanparties kom, maar veel mensen die ik op een lan tegenkom hebben gewoon een standaard miditowertje, de zgn 'lanbehuizingen' zie ik maar heel erg weinig.

Verder ben ik benieuwd hoe de kabelmanagementmogelijkheden zijn van deze kast. Ik hoop dat een goede reviewsite deze kast eens onder handen neemt :)

[Reactie gewijzigd door TERW_DAN op 21 april 2010 15:43]

Ik denk dat het met de stof wel mee zal vallen, er vanuit gaande dat er stoffilters achter alle roosters zitten.

Maar als deze kast echt bedoeld is om mee te slepen naar LAN e.d. dan mis ik wel dingen als wieltjes en expansion slot om muis/toetsenbord vast te zetten. Ook lijkt er geen slot optie te zitten op het zijpaneel (hangslot).

Ik heb recentelijk de CM Sniper Storm Black Edition gekocht en daar ben ik zeer tevreden over. Deze kast heeft alle voordelen als de NZXT Vulcan en meer(o.a. weggewerkt handvat, blauwe leds, goede ventilatie, hangslot optie). De Sniper is wel groter/zwaarder (wat zeker een nadeel is tov de Vulcan).
Na een keer goed kijken is het zo'n lelijke kast nog niet.
...maar biedt nog wel voldoende ruimte voor een krachtige, fullsize-videokaart.
Mooi uitgewerkt vind ik.
Wow mooi ding hoor. de nzxt gamma was ook al cool. deze is weer budget en weer mooi, 1 ding mis ik op deze en dat is front port usb? of zit deze op de bovenkant?

Het mesh sidepanel ben ik een grote fan van omdat je dus er makkelijk fans in kan plaatsten.
Ik hoop snel iets meer over deze kast terug te vinden op tweakers.

edit: interpunctiefouten

[Reactie gewijzigd door Esxca op 21 april 2010 16:54]

volgende maand in de winkel is maar goed ook, voor deze maand hebben we al genoeg vulkaan gehad.

Maar ontopic: leuk detail, dat handvat. Het ziet er uit als een degelijke en ruime kast. Misschien een opvolger voor mijn nogal gedateerde chieftec.
Ik vind deze kast echt geniaal, zelfs een prachtig ontwerp. Deze kast heeft alles wat "ik" nodig zou moeten hebben! Mooi Side paneltje en ook genoeg mounting plekken voor case fans. Maar ook de prijs O+ voor 60 euro zal dit zeker mijn volgende kast worden. Al moet ik wel zeggen dat er niet zoveel bay's zijn om je HDD in te plaatsen en je lezers in de plaatsen. Maarja ik denk dat een "gamer" daar toch niet echt veel van nodig heeft. Verder vroeg ik mij af zou hier een 5970 in passen? Want wat ziet men als een Full Size videokaart? :? ik kijk naar de afmetingen maar kan het helaas niet echt inschatten... Op de foto's "lijkt" ie wel breed genoeg. Verder echt een super kast!

[Reactie gewijzigd door warhunter6 op 21 april 2010 16:59]