Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 47 reacties

Recom heeft een behuizing voor mediacenters en desktops ge´ntroduceerd. De RC-MC1 biedt ruimte aan atx- en micro-atx-moederborden. Het uiterlijk van de behuizing is afgestemd op de vormgeving en grootte van audio-apparatuur.

Het front van de RC-MC1 is van zwart geborsteld aluminium gemaakt, terwijl de rest van de kast is opgetrokken uit zwart gespoten metaal. De mediacenter- annex desktopbehuizing is geschikt voor standaard componenten: naast een atx-moederbord kan de koper zelf een atx-voeding uitkiezen en ook de drivebays voor de optische drives accepteren normale drives in plaats van de duurdere slimline-versies.

De behuizing biedt plaats aan vijf fans, waarbij twee 80mm-exemplaren voor de afvoer van warme lucht achter uit de kast kunnen zorgen. Een derde 80mm-fan zuigt koele lucht via de bodem aan en aan de zijkant is plaats voor twee 80mm- of 120mm-fans. De frontbezel biedt naast de twee optische drives ruimte aan twee usb-poorten en audio in- en uitgangen. De RC-MC1 is 37 centimeter breed, 45cm diep en 153 millimeter hoog en weegt 6,1 kilogram.

De behuizing is zonder voeding en ventilators per direct verkrijgbaar en kost ongeveer vijftig euro. Recom werkt nog aan een editie met meegeleverde stille voeding en 80mm-ventilators, maar daarvan is de prijs nog niet bekend.

Recom RC-MC1
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (47)

He een desktop computer (ie. niet tower), zo zag m'n 386 er ook uit ;)

OT:
mooi frontje, al lijkt 2 optical drives me niet nodig voor een HTPC...

[Reactie gewijzigd door RoadRunner84 op 14 april 2010 12:01]

Het zijn gewoon 2 bay's en meer niet. Wat jij erin stopt is je eigen keuze.
Ik kan me bijv best voorstellen dat hier een mooie CI lezer ingestopt kan worden

OT: Best een mooi kastje maar niet echt speciaal en die 5 fans vind ik ook niet echt leuk ofzo

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 14 april 2010 12:29]

Je zou er een HDD in kunnen doen, maar het zijn geen reguliere bays.
Als je naar de afbeelding kijkt zie je duidelijk dat er eject knoppen zitten en als je goed kijkt zie je ook dat de hoeken zijn afgerond.

Er zijn trouwens wel betere kastjes te krijgen, ook met erg vergelijkbaar design, al kosten die dan wel wat meer. Maar goed, het is natuurlijk maar net wat je als beter beschouwd. Het is natuurlijk een mooi voordeel dat je hier zelf de voeding en fans kunt uitkiezen.

[Reactie gewijzigd door Solinx op 14 april 2010 15:54]

Je hoeft er geen 5 fans in te bouwen.
Ik vind het er best aardig uit zien, maar geef de voorkeur aan een aluminium of zilverkleurige variant. Champagne-kleur mag ook. Dat zwart vind ik zo depri.
Zie je wel meer voor mediacenter PCs, past beter bij andere apparaten zoals een STB of AVR.

en ook in de bedrijfswereld zijn desktops nog niet dood.

Zelf heb ik de behuizing van men 286 omgebouwd voor men mediacenter.
uuh wat dacht je van een 'back-up' maken van je duur gekochte DVD/BD?
...Waar betaal je anders al die kopieerheffingen voor?

[Reactie gewijzigd door Ducktape op 14 april 2010 12:07]

Die rip je toch naar je HDD, Of wil jij een lawaaierige drive horen spinnen tijdens het kijken naar een film?
Idd. Schijfjes wisselen is zoo 2004.
2004? doe sinds 2000 al niet meer aan verwisselbare optische schijfjes
Lijkt me toch sterk. Hoe heb jij anders ooit Windows op je pc gekregen.

Mooie behuizing verders. Ik ben benieuwd wat hij moet opleveren.
PXE? Bootable USB? Al was hij er dan wel vroeg bij in 2000 :)
Waarom Windows?
Inderdaad hij gebruikt nog wel floppy's, dus het zal wel DOS of Linux zijn. }:O
lol @Soldaatje
Win95 is ook nog op 30 floppies uitgebracht. Maar omdat floppy nul error correction heeft moet je dat 20 keer overnieuw doen. Toen der tijd heb ik bij de 3e keer een parallel snoer gepakt en alles vanaf cdrom over de printer poorten gedaan :P
Een floppy heeft trouwens wel error correction. Helaas kreeg je alleen niet te horen als die werd toegepast, waardoor je altijd te laat was met je veiligheidskopie.
Hij heeft er gewoon een live linux USB in gestopt ;-)
Geen Ir ontvanger ingebouwd? Lijkt me toch wel een vereiste voor een mediacenter...
Verder is het ontwerp mij een beetje teveel dertienineendozijn...weinig spannends aan.

En daarbij nog: 5 80mm fans? Dat zou ik niet in mn woonkamer willen hebben hoor.....

[Reactie gewijzigd door styxz op 14 april 2010 12:03]

Je hoeft er toch niet perse 5 fans in te zetten. 8)7
Er zitten zelfs helemaal geen fans bij het pakket.
Punt is een beetje dat voor een beetje media center je er toch nooit 5 in wilt hangen...zelfs niet als je ze traag draait (nou goed: niet in mijn builds in ieder geval).
5 80mms kan je traag en stil laten draaien,
Ziet er netjes uit.

Denk dat dit voor een kleiner budget een leuke behuizing zal zijn. Genoeg ruimte om je spullen in kwijt te kunnen voor een leuke prijs.

[Reactie gewijzigd door Redney op 14 april 2010 12:02]

Het is maar waar je van houdt. Met 50 euro als prijs kies ik toch liever voor de Nox Media, omdat die een compleet brushed alu front heeft, en niet een combinatie met plastic.
Die vind ik er dan net wat mooier uitzien.
Ik heb die nox media even bekeken, maar die heeft een hoogglans gespoten behuizing. Niet direct mijn smaak. Vind dit dan toch mooier.
De nieuwe Nox Media is inderdaad hoogglans. Zelf heb ik het vorige model, dat was net als deze kast met een geborsteld zwart front en ook 2 drivebays. Net zo duur als deze kast, maar net iets mooier: 2 geborsteld stalen klepjes onderaan het front, met daarachter USB en en ruimte voor floppydrive/CI-lezer en een mooie grote powerknop met verlichte blauwe rand eromheen. Daarbij vergeleken is dit een saaie kast.
wel een mooie kast, maar wat is hier nieuws aan?
toch gewoon een computer kast? :)
Do not tempt the casebuilders, my son. :+

50 euro voor een kale kast is wel redelijk, zelf je voeding en fans kiezen is altijd handig.
Ik dacht even dat het een Lian-li kast was voor een prijs van 200 euro, zo zie je maar weer. ;)

[Reactie gewijzigd door Soldaatje op 14 april 2010 13:13]

Volgens mij is het al snel stukken duurder dan 50 euro. Voor 50 euro zou ik zeker zeggen: tempting...

'T is een mooi kastje, zou bij ons goed onderin de tv-kast passen. Nu meen ik dat die kleine draadloze toetsenbordjes ook wel snel heel duur zijn, eigenlijk moet je die er ook nog bij. En een trackpad erop natuurlijk. Maar dat heb je niet gauw bij een losse behuizing.

Ik vind dat ze wel wat karig zijn geweest met de aansluitingen aan de voorkant. 2xUSB is echt een minimum. Wij hebben hier externe harde schijven die twee USB sloten hebben, uit ÚÚn USB kunnen ze niet genoeg prik halen. Er is geen eens een card reader bij.

[Reactie gewijzigd door Amanoo op 14 april 2010 19:40]

Lijkt verdacht veel op een Nox Media :)
Dat was ook het eerste wat ik dacht. Best fijne kast is dat, onder mijn TV staat er eentje. Zwart geborsteld aluminium icm de vorm zorgt dat het tenminste goed bij je andere apparatuur past. Het enige minpunt is dat de bovenkant van de kast wel heel erg stoffig wordt, en dat de intake voor de PSU linksboven zit, ondersteboven dus, wat ook een stofnest wordt.
@Oli469, woensdag 14 april 2010 12:05 hieronder
Een infrarood ontvanger is ouderwets. Zelf heb ik een afstandsbediening die gewoon met een draadloos usb ontvangertje werkt, hoef je niet te richten. Conceptronic, kost 20eu.
Idd... Ik heb zelf 2 weken geleden de Nox Media II besteld en in gebruik genomen. Er waren maar weinig alternatieven met de beperkte afmetingen waar ik mee uit de voeten kan van mijn tv kast.
Weer een HTPC-kast zonder infraroodontvanger... Ik vraag me af waarom zoveel fabrikanten zoiets cruciaals weglaten.

Voor de rest mooie prijs.

EDIT @ hpt870: een klassieke midtower is dan ook niet met zwart aluminium afgewerkt

[Reactie gewijzigd door Oli469 op 14 april 2010 12:42]

Mooie prijs? Relatief gezien is het een mooie prijs, aangezien htpc kasten vrij prijzig zijn. Ten opzichte van een simpele miditower, is het geen mooie prijs. Wat maakt deze kasten nou exponentieel veel prijziger? Alleen de vraag? Kwalitatief gezien is dit niet veel beter lijkt mij.

@Oli469: Er zijn genoeg goedkope aluminium kasten in de pricewatch te vinden. Misschien dat de borstel die ze eroverheen hebben gehaald de ~20euro extra legitimeert voor kopers. Voor mij niet in ieder geval.

[Reactie gewijzigd door hpt870 op 14 april 2010 12:49]

Volgens mij is dit exact dezelfde kast als de Nox media: http://images.hardwareinfo.net/products/large/058843.jpg

Alleen het frontje is iets anders.
Deze kast is al weer enkele jaartjes oud :P
Dat wou ik ook al zeggen. Alleen het frontje van die nox is plastic maar ik vind hem groot voor een pc die je onder je TV wil zetten
Mooi apparaat. Maar mijn inziens nog net iets te blokkerig om in mijn huis kamer mediacenter opstelling plaats te nemen.
""Recom werkt nog aan een editie met meegeleverde stille voeding en 80mm-ventilators, maar daarvan is de prijs nog niet bekend."

Goed wetende dat zij deze combinatie al enige tijd klaar hebben en mogelijk iets later in productie ging, maar dat hieraan nog gewerkt wordt en de specificaties en prijs nog veel zullen schommelen tegen oplevering, m'n grootste bedenkingen hierbij.

De spiegelachtige stootbar onderaan vind ik nu zelf niet zo mooi, ook jammer dat het zo afsteekt bij het zwarte en het zwart gespoten metaal.
Er zijn inmiddels al zoveel RF afstandsbedieningen dat mij dat niet zo'n probleem lijkt...
Meegaan met de tijd noemt men dat.
Mooi kastje verder.