Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 72 reacties

HTC heeft het Windows Mobile-toestel HD Mini uitgebracht. De smartphone is bedoeld als kleine versie van de HD2 en heeft een capacitief touchscreen. Het toestel beschikt over dezelfde processor als de onlangs uitgebrachte Legend.

De HD Mini is sinds deze week verkrijgbaar in diverse shops. Het is de derde smartphone van HTC binnen een maand; vorige maand kwam het Android-toestel HTC Legend in de winkel en sinds deze week is ook de Desire verkrijgbaar.

De HD Mini draait op Windows Mobile 6.5.3, de versie van Windows Mobile waarbij de startknop en het sluitkruisje onder aan het scherm staan in plaats van bovenin. Het toestel heeft een capacitief lcd-touchscreen van 3,2" met 480x320 pixels en is het eerste Windows Mobile-toestel met die resolutie.

De HD Mini loopt op een Qualcomm MSM7227-processor met een kloksnelheid van 600MHz. Deze cpu, die ook in de Legend zit, heeft een ARM11-core die is gebaseerd op een ARMv6-instructieset. Daarmee heeft de HD Mini veel minder grafische kracht aan boord dan de HD2, die een 1GHz-Snapdragon-processor heeft. Het ram heeft een grootte van 384MB, de grootte van het rom bedraagt 512MB. Een opvallend detail is dat de binnenkant van de telefoon fel geel is. Tweakers.net publiceerde twee maanden geleden een preview van dit toestel.

HTC HD Mini HTC HD Mini HTC HD Mini HTC HD Mini HTC HD Mini HTC HD Mini
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (72)

raar dat er zoveel verschillende toestellen uitkomen maar geen één met een fatsoenlijk toetsenbord..
Geheel mee eens. Dit jaar komt wel een toestel uit met toetsenbord maar is het niet waard: Testra. 3,2" , resistive scherm en een processor van 600mhz als ik het goed heb. Zeer teleurstellend.

Ik had liever gezien: 4" scherm, capicative scherm, snapdragon 1 GHZ en natuurlijk het volwaardige toetsenbord dat de Touch Pro 2 ook heeft. Dit zou een droomtoestel voor mij zin en ik denk ook voor de mensen die graag een toetsenboord willen hebben. OS laat ik dan als 2e. Ik vind Winmo goed maar Android wordt zo te zien toch de toekomst.

IMO zou HTC alleen maar capacitive schermen moeten uitbrengen, resistive is zo 2009.
HTC moet ook de onderkant van de markt bedienen. Ze kunnen niet ALLEEN maar high end toestellen gaan uitbrengen.

Resistive kan trouwens best handig zijn, als je handschoenen aanhebt ofzo.
Niks moet, waar je je pijlen op richt als bedrijf is slechts een keuze. Genoeg fabrikanten bedienen alleen de bovenkant van de markt waarmee vaak juist het effect wordt gerealiseerd dat ook mensen die eigenlijk niet voor een duurder product gekozen zouden hebben toch voor een product van het dure merk kiezen.

Ik zou het zeker niet raar vinden als HTC de budgetmarkt links laat liggen. Weinig eer aan te behalen en het wordt pas winstgevend bij enorme aantallen. Zet je je echter als kwaliteitsmerk in de markt dan kun je zomaar meer mensen naar de dure toestellen trekken. Zo werkt het nu eenmaal in de moderne markt: je zoekt niet naar wat de consument wil en je creëert desnoods zelf de vraag naar je eigen product. Mensen betalen graag wat meer als ze daarmee het idee hebben een beter product in handen te krijgen.

De prijzen van de nieuwe high-end toestellen van HTC vallen me trouwens nog goed mee. Nog maar een jaar of twee geleden was ruim 500 euro voor een nieuw model heel normaal. Daar zitten we nu meer dan 100 euro onder. Aparte ontwikkeling...
voor een toestsenbord kun je de Samsung Onia pro 7610 met Widnows Mobile 6.5 nemen of de Motorola Milestone met Android
Ik denk dat ze bedoelen dat er maar geen HTC telefoons met toetsenbord komen. Andere fabrikanten hebben inderdaad wel recente telefoons met tobo.
het lijkt me dat er vast nog wel een opvolger komt voor de HTC Touch pro 2, die was erg succesvol.
Samsung Omnia Qwerty! Goed toetsenbord met WM6.5 werkt prima!
Ben het ook met je eens, Omnia qwerty werkt prima met 6.5
Inderdaad, het toetsenbord is wel even wennen ( de knoppen hebben geen tussenruimte, maar sluiten direct aan ), maar uiteindelijk heel snel in gebruik! Zowel WinMo 6.1 als WinMo 6.5.
klopt maar er komen binnenko0rt vast geruchten over de touch pro 3.
maar de touch pro 2 is nu nog beste keuze alleen al vanwege de qwerty tobo
HTC Snap en Touch Pro2 hebben anders een heel deugdelijk toetsenbord hoor.

H
Nadeel is dat deze toestellen oude hardware hebben. Wat mensen moeten hebben is een toestel met toetsenbord, snapdragon processor, 3+ inch capacitief scherm, 800x480 resolutie en dan met WM en Android, dus niet voor 1 platform zo'n toestel uitbrengen, maar beide.
Yup, de Pro3 had een leuke welkomer geweest. Uiteindelijk maar de HD2 genomen, deze HD Mini vond ik toch iets te klein (tov qwerty toetsenbord).
Helemaal mee eens! Ik ben zelf vooral op zoek naar een telefoon met toetsenbord en Android o.d. De N900 is me net iets te prijzig en de Milestone schijnt niet zo een best toetsenbord te hebben (o.a. volgens de tweakers review)
Milestone heeft imo echter een prima toetsenbord.
Het is, net als bij ieder ander nieuw toestel, vooral een kwestie van gewenning.
Vandaar dat ik doorgaans de beoordeling van een toetsenbord met een korreltje zout neem in een review.

I may be biased omdat ik nu zelf een Milestone heb, maar ik vind het zeker 1 v/d pluspunten aan t toestel. Vraag in de thread van GoT wat andere gebruikers om hun ervaringen, ik wil iig niet meer terug naar onscreen.
Joh, koop er vervolgens gewoon SlideIT bij. Kost je net €5,- ofzo en is makkelijker dan originele on screen toetsenbord.
Ik ben er in ieder geval erg blij mee.
HTC touch pro 2?? met qwerty of vind je dat een kut toestel?
Mijn abo loopt pas in november af, ik heb een stille hoop dat er tegen die tijd wel een degelijke HTC is me touch + fysiek toetsenbordje :D
En het nut van een kanariegele binnenkant is....?

Ik vraag me af wat het bestaansrecht van deze telefoon zal zijn. Zijn het voornaamste verkoopsargumenten niet van de HD2 de snelheid, grootte en resolutie? Kan aan mij liggen hoor maar dit is de HD2 zonder al die goede dingen.
Dit kan je zien als een opvolger van de Diamond2
Nee dat denk ik niet. Volgens mij zat er al een Diamond 3 aan te komen.

Diamonds hebben ook een veel hoger resolutie scherm dus ik denk dat dit meer een (logisch) verkleinde versie van de HD2 is :p.

[Reactie gewijzigd door cpt.skydiver op 9 april 2010 14:36]

Niet echt, de Diamond had een 640*480 scherm, en de Diamond 2 had 800*480.

Ik denk dat dit meer een opvolger van de 3G Touch is (met een hele berg RAM). Beetje jammer dat ze hier de HD naam voor misbruikt hebben met zo'n lage resolutie en specs...

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 9 april 2010 14:41]

Het kanariegele is bedoeld om de aandacht te trekken, net zoals de schroeven, die je ook ziet als het achterkantje er op zit.

bron ben ik kwijt, maar geloof dat HTC met de HD2 mini wou laten zien hoe goed de toestellen in elkaar gezet zijn...
Was HTC niet het bedrijf dat hun vlaggenschip, de Desire, met tape in elkaar plakt?
Zolang die tape blijft houden maakt het me helemaal niets uit al deden ze het met pleepapier.... Dempt ook nog lekker.

Ik vind de schroeven een mooi detail eigenlijk. Het geel is ook wel grappig alleen zonde
dat je daar dus niets van ziet als de cover erop zit. Klein geel randje was leuk geweest.
Dit kleine model heeft het grote nadeel van de HD2 niet.

Size does matter!

Ik denk dat dit toestel als midrange toestel best wel hoge ogen kan gooien.
Ik vraag me af in hoeverre dit een verkoopsucces gaat zijn. Windows Mobile heeft toch voornamelijk de reputatie om een 'tweakers-os' te zijn en lijkt me dus een rare keuze voor een consumententelefoon, maar het 3.2" scherm met deze resolutie lijkt me dan weer niet echt iets waar tweakers warm van worden. Ik kan de doelgroep niet peilen..
Windows mobile is juist voor de consument bedoelt.
De meeste consumenten gaan af op een type toestel en niet op het os, hierdoor denk ik dat de toestellen in de onderstaande volgorde worden verkocht met het bijgeleverde os

Iphone os
Windows mobile
Symbian
Android
Blackberry
Maemo
Palm

Dat je als tweaker een andere volgorde hebt is een ander verhaal en dat je met het ene os meer kunt tweaken dan het andere is natuurlijk ook bekend.
Zet Android maar op 2, vorig jaar nog niet maar dit jaar gaan die beter over de toonbank als WM, als Symbian weet ik niet...
Windows Mobile is oorspronkelijk voor de zakelijke markt bedoelt. Microsoft (en HTC) hebben het aardig gebruiksvriendelijker gekregen met 6.5 en touchflo, maar alsnog, als ik zo om mij heen kijk, zijn er weinig leken die een voorkeur hebben voor wm.

Dan gaat het me dus niet zozeer om de tweakwaarde, maar om gebruiksgemak. Ik ga er maar vanuit dat dit toestel voor de algemene consumentenmarkt is bedoeld en in dat opzicht vind ik de introductie apart, aangezien wm (ook onder totale leken) de reputatie heeft niet heel erg gebruiksvriendelijk te zijn.
Gelukkig ben je geen marktonderzoeker :) in werkelijkheid liggen de verhoudingen "iets" anders met nokia en symbian 40/60 ruumschoots aan kop en de iphone ergens onderaan. Ook als je alleen naar smartphones kijkt is je lijstje niet represatief
Wat ik me nu serieus afvraag is wanneer HTC eens met een DUAL-SIM WIndows Mobile toestel uit komt?
Heb ook tot nu toe geen degelijke dual sim oplossing gevonden - ik denk dat fabrikanten niet staan te springen om deze uit te brengen. Sommige Chinese fabrikant hebben wel dergelijke toestellen.
Netwerken hier zitten hier vooral niet om te springen. Bellen tot je bundel op is, over je andere bundel.
Zeker ook niet te upgraden naar W7P?
Wordt ook een flop dan + brakkere cpu zie niet de doelgroep hiervoor neem dan HD2

[Reactie gewijzigd door fatshark op 9 april 2010 14:22]

en jij denkt dat iedereen een HD2 kan betalen? Ik denk dat de meeste mensen dat niet kunnen, dus of het een flop gaat worden weet ik nog zo net niet. Het is misschien "maar €100" voor jou, maar voor veel mensen is dat een hoop geld. Of ze zitten weer aan een duurder abonnement vast waar ze niks aan hebben.

De gele binnenkant misstaat niet, vind ik, alleen het nut is mij een beetje onduidelijk. Lijkt me sterk dat iemand hem dagelijks open heeft liggen of zo of even aan vrienden en kennissen gaat laten zien van "Hey kijk mij met m'n gele binnenkant!"
Waarom zou het een flop worden als t niet te upgraden is? Voorlopig zie ik niet veel voordelen van WM7 tov WM6.5, veel minder vrijheid...
Denk dat de mensen die nu WM6.5 met plezier gebruiken (en dat izjn er echt nog genoeg) liever bij 6.5 blijven eigenlijk, 7 neemt meer dingen van ze af.
Zeker ook niet te upgraden naar W7P?
Wordt ook een flop dan + brakkere cpu zie niet de doelgroep hiervoor neem dan HD2
|:(

Dus een toestel dat niet is te upgraden naar WM7 is brak/flop?
Dat het niet voor jou doelgroep geschikt is houdt niet in dat het ook een flop gaat worden, zijn genoeg mensen die deze telefoon zullen nemen. Vanwege het formaat, genoeg functies en dergelijke. Niet iedereen hoeft WM7 + WiFi + GPS (A-GPS) + 3G + 8-12 MP Camera + Multitasking + Tweakbaarheid en ga zo maar door.

[Reactie gewijzigd door ro3lie op 9 april 2010 14:37]

Multitasking kan je dus al wel vergeten met WM7, en de tweakbaarheid zal wellicht ook weinig hoge ogen gooien.

Doe mij dan maar 6.5.3 met Sense, dat heeft zich in de HD2 tenminste al bewezen. Verder is deze telefoon veel handzamer dan de HD2. Vergeet niet dat dit scherm dus even groot is als de veelgebruikte Hero en de nieuwe Legend, dus dat het te klein is is geen argument. Klein is juist fijn voor de mensen die geen HD2 willen.
Mooi toestel en een goede aanvulling op t assortiment.

Maar gaat deze eenzelfde heisa veroorzaken als de Desire?
Ik weet wel zeker van niet. De HD2 veroorzaakte al niet zoveel heisa, laat staan z'n kleine broertje :P

Maar jammer dat specs van dit toestel zo achterblijven. Ik vond de HD2 bij vlagen al niet super snel, dus dat zal hier wel helemaal tegenvallen.
Ik vond de HD2 bij vlagen al niet super snel
De HD2 was in Tweakers test sneller met websurfen dan een willkeurige Android of een iPhone. Dat is dan toch vrij indrukwekkend snel

[Reactie gewijzigd door 80466 op 9 april 2010 14:27]

[...]

De HD2 was in Tweakers test sneller met websurfen dan een willkeurige Android of een iPhone. Dat is dan toch vrij indrukwekkend snel
Dat ligt meer aan Opera's manier van werken denk ik. De interface van de HD2 vond ik werkelijk bagger traag, dat komt deels omdat het een touch-hack blijft op een OS (WM 6.5) dat geen touch kan, native gezien. In dat opzicht heb ik hoop dat dat met WP7 een stuk beter gaat worden.
kan WM6.5 geen touch, native gezien? Dat lijkt me heel raar voor een OS dat ontwikkeld is om gebruikt te worden op PDAs, die al jaren een touchscreen hebben...
Hij heeft het over finger friendly touch. :)
Dan heb jij getest met een vreselijk verrot HD2 toestel. Iedereen die serieus de HD2 een kans heeft gegeven weet dat dit toestel itt ander WinMo-based toestellen gewoon wel rap is.
Ben zelf bezitter van een HD1 en HD2 en andere (oudere) WinMo-toestellen.
Ja inderdaad. Het is ook niet met heel veel heisa geïntroduceerd. Ik denk dat HTC wel een toestel in deze prijsklasse wilde hebben, maar zich niet heel duidelijk wilde profileren als maker van low-end toestellen.

De naam is ook een beetje krang: HD mini. Klinkt een beetje tegenstrijdig, maar dat zal ook wel aan het bovengenoemde liggen.
Dat ligt niet aan de specs, dat ligt aan het besturings systeem.
Ja net hoe je het bekijkt, de specs zijn te laag voor het OS of het OS is te groot voor de specs ;) Dus wat ie zegt klopt gewoon net als wat jij zegt kan kloppen...
De specs en het OS zijn prima, het is HTC zelf die de boel verzaakt met oa slechte drivers en instellingen. Goede WM roms die je van xda-dev kan halen lopen in de regel een stuk soepeler dan de stock roms.
Niet veel heisa? Best gelezen en besproken toestel van tweakers tot op heden!
Ik denk eerder dat de iPhone best besproken telefoon van Tweakers is. Elk nieuwsitem erover veroorzaakt 150+ reacties.
Ik vind het een mooi toestel, en al is het niet zo krachtig als de HD2, beslist de moeite waard. En eerlijk gezegd vind ik dat geel ook wel mooi :)
En voor 350€ lijkt me dat een redelijke prijs te zijn. (al is het teveel voor mijn budget...)
Voor een flink tragere procesor en een fors kleiner scherm dan de HD2 vind ik een prijs van 250-300 euro logischer.
Ik wil deze, maar dan met Android... :/

Hopelijk komt er ooit een Legend Mini. Anders is de Sony Ericsson X10 Mini ook nog een optie over een paar maanden.

[Reactie gewijzigd door bredend op 9 april 2010 14:28]

Legend mini met net als deze een oudere cpu dan in de oorspronkelijke hd2 zit?
Doe me dan maar een desire mini met legend cpu haha
Lijkt me een leuk toestel maar hij lijkt me wel erg klein om een beetje goed op te kunnen typen, ben ook meer fan van fisieke toetsenborden en dat is wel jammer dat deze dat niet heeft.
lol apple style :D

ipad -> ipad mini
hd2 -> hd mini
Alleen jammer dat de HD mini al eerder bekend was... (leaks van fotos)
Ja joh, en binnenkort komt de iPhone HD uit, right? Beetje onzin wat je nu zegt.
Grappig dat je dit nu zegt, want als het goed is komt er inderdaad binnenkort een iPhone HD uit ;)
Inderdaad, en de HTC Touch HD bestaat al ruim 2 jaar ;) Wel heel knap van HTC als ze 2 jaar geleden al wisten dat Apple een iPhone HD gaat uitbrengen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True