Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 42 reacties

Sega Studios San Francisco wordt per direct gesloten. De ontwikkelstudio is onder andere verantwoordelijk voor het nog te verschijnen Iron Man 2. De release van die game komt door de sluiting niet in gevaar, aldus Sega.

In een interne memo werd het slechte nieuws aan de medewerkers van Sega Studios bekendgemaakt, zo meldt website 1UP, die via een anonieme bron beslag wist te leggen op de desbetreffende memo. De kans is groot dat de in 1999 onder de naam Secret Level opgerichte ontwikkelstudio vrijdag al definitief zijn deuren moet sluiten.

Sega Studios San Francisco onstond in 2006, toen Secret level werd overgenomen door Sega. De uitgever zette het personeel van de studio op het project Golden Axe: Beast Rider. Die game verscheen in 2008 voor de PlayStation 3 en de Xbox 360. Het meest recente project van Sega Studios San Francisco is Iron Man 2. De ontwikkeling van dat spel is afgerond en Sega brengt het in mei 2010 voor alle gangbare platforms op de markt.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (42)

Bedankt voor je werk, doei, you're fired?

Deze wanpraktijken in de (Amerikaanse) game industrie zouden toch dringend eens aangepakt moeten worden...
@Tharulerz

Misschien heb ik de afgelopen jaren te veel in het management gezeten hoor maar:

Hoe zie jij dit dan? Dat die ontwikkelaars na het opleveren van de game, gewoon op kantoor gaan zitten internetten ofzo, pijltjes gooien? Als je je werk af hebt en er is geen nieuw werk, dan is het tegenwoordig toch gewoon zo dat je dan op straat staat? De ontwikkelaar ontwikkeld, als de game af is: klaar.... De support gaat vast gewoon door een kleinere studio geleverd worden. Ik begrijp dus de "wanpraktijken" dus niet helemaal...

[Reactie gewijzigd door TeleMax op 2 april 2010 17:06]

Overbrengen naar een andere tak binnen het bedrijf, omscholing,....
edit:
dat zien wij "Europeanen" aan als wanpraktijken..
De studio heeft geld problemen, SEGA niet.. en als de studio een tak is van SEGA dan...

[Reactie gewijzigd door Icekiller2k6 op 2 april 2010 17:32]

Dat kost geld en daar ontbreekt het blijkbaar aan, anders zouden ze niet zomaar tot sluiting overgaan.
Of het is gewoon niet effectief om dat personeel of studio nog langer aan te houden.
Standaard lesje economie is dat.

Op het moment dat iets meer kost dan het oplevert moet je er mee stoppen. (En het ziet er naar uit dat het in de toekomst niet gaat veranderen is dat)
Als je een grote zak geld hebt kun je het eerste heel lang vol houden. Maar het hoeft zeker niet te betekenen dat het geld op is.

Verder is dit gewoon vrije marktwerking. Survival of the fittest :)
Het is hard in de R&D als er geen projecten zijn. Dan heeft omscholing gewoon geen zin want er is geen reden tot omscholing of een andere tak want er is geen project.

Bedankt en houdoe zijn de normaalste zaak van de wereld in dit soort dingen.
Overbrengen naar een andere tak binnen het bedrijf, omscholing,....
in Amerika? Dacht 't niet.
Tegenwoordig komt na de release nog DLC. Kun je natuurlijk ook door anderen laten maken, maar het is tegenwoordig niet automatisch zo dat iedereen na het opleveren van een game pijltjes kan gaan gooien.
Hoezo wanpraktijk?

Studio maakt geen qualitatief hoge games, mensen kopen die games niet, studio draait verlies, studio wordt gesloten.

Als Sega alleen maar prul studios koopt herhaalt die zich een paar keer en wordt de uitgever opgedoekt. (hypothetisch)

Dit is normale marktwerking en zorgt voor een gezondere gamesindustrie in het algemeen. De goede werknemers zullen snel genoeg onderdak vinden, dus daar moet men zich geen zorgen over maken.
Was ook mijn eerste gedachte. Best lullig imho als je meer dan een jaar ergens aan werkt en dan zodra het af is wordt ontslagen, zodat je niet eens zelf meer de release kunt meemaken (als werknemer)...

Maar goed voor Sega is het al jaren een weg omlaag. Laatste spellen van hun vind ik ook allemaal teleurstellend. Ik ben bang dat we een dezer jaren ook over hun faillissement zullen lezen hier op Tweakers...
Als een bedrijf niet rendabel is kun je beter stoppen. Zo niet, begin zelf een bedrijf neem veel personeel aan en zorg dat zij het beter hebben dan jijzelf.
dan blijft de vraag. Waar blijft het geld als ik Iron man2 koop ?
gratis ?
Sega is niet failiet alleen die studio is gesloten dus Sega krijgt je geld
Betere vraag, gaan ze bugs wel patchen, en word het nu niet zo'n half afgemaakte game die ze gewoon maar uitbrengen om er toch nog iets aan te verdienen?
Uhm, 'tis een game op basis van een film... wat denk je zelf? :)
jammer dat er geen waardering gegeven kan worden voor sarcasme ;)
Bijna alle games, die gebaseerd zijn op Hollywood films. zijn geen sterke games.

Kijk bijvoorbeeld naar Iron man 1, Transformers, avatar. Mooie films, maar de games zijn slecht.

Saga heeft dus geen last van ontwikkelkosten.

[Reactie gewijzigd door Pykow op 2 april 2010 16:57]

Ik ben bang je ongelijk te geven. Iron man 1 was wel degelijk een goed spel, alleen het voelde onaf.

http://www.youtube.com/watch?v=u4DAFwN6bCc
Vandaar de gemiddelde score van 32% op metacritic?

Ik vond dat er toch wel wat meer mankementen waren aan Iron Man, net zoals dat bij Golden Axe het geval was.
Ehm, nou, wat een goed spel. Ik heb de PS3 demo afgerond door alleen maar die default fire button ingedrukt te houden (piew piew piew). Raketten, grenaten, allemaal niet nodig. Het grijpen van raketten is ook een leuk idee maar werkte gewoon niet, kun je dus maar beter dodgen. In mijn ogen één van de slechtste spellen die ik gespeeld heb.
Altijd jammer als een bedrijf ermee stopt. wel netjes dat ze de game afmaken, en niet halverwege het spel schrappen.
Ja anders haal je de gemaakte kosten er niet uit, je kunt beter iets releasen dan half afgemaakt werk in de vuilnisbak gooien. Nu maar hopen dat het geen afgeraffeld werk is.
Mijn PRINCE2 boek is het niet met je eens:

"Beter ten halve gekeerd, dan ten hele gedwaald"

Ik ga er dus vanuit dat ze verwachten de bijkomende developmentkosten er nog uit kunnen halen door de verkoop van de game, iets wat ik toch betwijfel. Iron man 1 was niet bepaald denderend (de game dan, de film was goed te doen).
Volgens mij is dat bedoelt voor software dat achteraf door de opdrachtgever aangepast kan worden, als het in dit geval hetzelfde gaat gebeuren then no problemo, maar dat zal waarschijnlijk niet gebeuren.
Ik zeg ook helemaal niet dat de game goed gaat worden, in tegen deel die movie games vooral de superhero reeks is 9/10 x crap. Wel een keer leuk om rond te vliegen ofzo maar dat was het ook wel. Heeft me eigenlijk nooit aangesproken.
Dat is inderdaad ook de grote zorg hier. Met uitzondering van de Chronicles of Riddick game heeft een filmgame nooit echt goede reviews gehaald. Verkoopcijfers zijn daarentegen weer heel anders, moeders die populair spel X voor zoonlief kopen lezen meestal niet de reviews ;)

Het zal dus interessant zijn om te zien wat er gaat gebeuren. Wordt het een baggergame die goed verkoopt, of niet? :)
Bedrijfskundige hebben zo hun reputatie in de IT ;)
Geld dat ook voor producten die min of meer af zijn?

Kijk maar naar het this is it tournee. Helaas was de main act komen te overlijden, maar hebben ze de investeringen toch nog kunnen terug verdienen in de film.

Prince2 is een goed PM methodiek, maar je zal nooit alles moet gebruiken (tenzij je van veel papierwerk houd). Daarnaast vereist Prince2 ook de creativiteit van de 'templates' af te stappen en het aan te passen naar je eigen project.

Daarnaast acht ik Prince2 niet heilig. Het is goed; begrijp me niet verkeerd. Maar ik geloof gewoon niet zo in de one solution fits all stelling.
Dit betekend dat support dus wel vergeten kan worden. Maarja het was toch al een film game dus veel zal het wel niet voorstellen.

@angienl
Je geld gaat naar Sega gok ik, gezien het feit dat zij de eigenaar van de studio waren.
Waarom zou je support kunnen vergeten? De uitgever, Sega, is gewoon verantwoordelijk voor hun product en zullen de support dus ook wel over nemen.

Blijft natuurlijk de vraag wat voor een support je überhaupt verwacht voor een game? "Help, ik zit vast bij level 5!" of zo? Installatie perikelen??
Met support zal hij updates en patches bedoelen
Hopelijk is de "quality" van het game dan niet belabberd
Ik schrok even van de kop. Was even bang dat de film niet door zou gaan (dat zou ook een raar bericht zijn voor tweakers). Maar gelukkig is er niks aan de hand. Dat een filmgame producent failliet gaat kan ik niet waker van liggen.
De film is draaiende in de bios in the big USA (7 maart al). 29 april komt-ie in NL. Ik las trouwens net dat je in duitsland de film ook al in de bios kan bekijken... als je graag een duits nagesynchroniseerde film wilt bekijken en je woont vlak bij de grens: have fun.

> http://www.imdb.com/title/tt1228705/releaseinfo

edit:
7 MAY is natuurlijk MEI en niet MAART. Foutje 8)7

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 2 april 2010 20:04]

Ik kan ook niet echt een duidelijke reden opmaken uit het artikel? Of heb ik ergens overheen gelezen? Gebeurt zoiets 'zomaar'?
Weer een bedrijf falliet... zonde zeg.

[Reactie gewijzigd door tmpdir op 2 april 2010 18:12]

Weer een bedrijf falliet... zonde zeg.
Niet failliet, maar gesloten door het moederbedrijf.
Ik snap niet echt waarom ze er mee stoppen? Maken ze geen winst meer? Is het spel gewoon slecht? Hebben ze geen opdrachten meer.

Beetje vaag artikel.

Wel zonde.

[Reactie gewijzigd door RVDBNL op 2 april 2010 16:51]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True