Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 104 reacties

Ping! komt beschikbaar voor het Android-besturingssysteem. De chatapplicatie is het equivalent van Ping voor BlackBerry-telefoons en stelt gebruikers in staat om onderling korte berichten te sturen via een internetverbinding.

Gary Fung, maker van de iPhone-applicatie voor Ping, meldt op Twitter dat een versie voor Googles mobiele besturingssysteem in de maak is. Vooralsnog is de applicatie alleen beschikbaar voor de iPhone. Wanneer de app voor het Android-OS wordt uitgebracht, werd niet gezegd.

De iPhone-applicatie Ping! is afgeleid van Blackberry Messenger: RIM ontwikkelde dit als chatapplicatie voor BlackBerry-telefoons met min of meer dezelfde functies. Met Ping! is het mogelijk om elkaar onderling berichten te versturen die automatisch naar de telefoon worden gepusht en als notificatie op het scherm verschijnen. Ping! lijkt daarmee op sms, maar verstuurt de berichten via de dataverbinding.

Samsung heeft met P!ng een soortgelijke applicatie. De fabrikant levert de app, afgeleid van het chatprogramma Palringo, mee op een aantal van zijn smartphones. Met de versie van Samsung is het ook mogelijk om met een pc te communiceren. Fabrikant LG overweegt ook om P!ng van Samsung te ondersteunen, omdat het chatsysteem niet gebonden zou zijn aan een telefoonmerk, zoals bij de versie voor de BlackBerry het geval is.

Ping! voor Android

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (104)

Iedereen met een dataverbinding en android kon voor dezelfde functionaliteit toch al push email gebruiken? Zelfde geld voor iPhone gebruikers, en ik neem aan dat push email ook op vele andere softwareplatformen mogelijk is. De noodzaak voor Ping ontgaat me een beetje.
De noodzaak van ping is dat het
a) Super eenvoudig is
b) Hip is
c) Gratis is

Ping heeft gewoon deze slag op zijn gebied gewonnen. Tuurlijk zijn er tal van alternatieven, maar als die niet populair genoeg zijn gaan ze vanzelf dood.
ja, maar om er n ou een blackberry voor te kopen?>

ping voor de iphone werkt nml ook niet samen met blackberry ping, of palringo/samsung ping.


Palringo is trouwens wel goed kut :P
Daarom moet iedereen over op whatsapp dat is voor iphone blackberry en binnen kort voor nokia en andriod. Whatsapp is het nieuwe sms.
Mij ook, msn messenger, google chat.. er zijn al tal van dit soort applicaties beschikbaar voor de mobiele telefoon :)
Het handige aan Ping is dat de berichten opgeslagen worden zoals een sms. Voor zover ik weet werken offline berichten op de mobiele versies van MSN niet altijd zoals het hoort, en een vervanging van sms is natuurlijk altijd handig.
Op mijn telefoon met WM6.5 worden de emails ook net zo opgeslagen als smsjes. Dit is volgens mij bij de iPhone en Android ook het geval?
Dus dan voegt ping eigenlijk niet veel toe aan push email toch?
Weinig, ik krijg ook vaker sms dan email van vrienden... Dat het zo direct is allemaal is wel meer voor smartphones, de goedkopere telefoons hebben geen mail en er zijn zat mensen die dat nooit zullen in (kunnen?) stellen den ik. Maar mail en messenger op telefoons is dus zeker in opmars!

En vergeet niet je hebt een internet abonnement nodig (als betaalbare optie), en dat heeft de helft nog niet ;)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 30 maart 2010 18:21]

Ping/What'sApp is vooral veel (veeel!) sneller als het gaat om snel berichten sturen met foto's / geluiden / locaties etc. Minder bloated als een email applicatie.
Daarom noem ik ook email, waarbij het niet uitmaakt of de ontvanger offline is. De perfecte vervanging van sms; betrouwbaar, snel, miljoenen gebruikers, gratis.
email blijft toch teveel gedoe Ping is gwn simpel: ik zie een kort berichtje boven en ik reageer met gemak erop.

E-mail moet ik langs verschillende schermen voordat het lukt. En ik hou mijn e-mail en sms graag gescheiden ;)
Op Android niet... Dus zie ik niet het nut voor mn Legend.
Hoezo gedoe ?
Met mail is dat toch hetzelfde ?
Lees een bericht, doe reply, klaar.
Dat was ook mijn eerste gedachte, maar je moet het meer zien als Twitteren naar (enkel) bekenden. Als vervanging van SMS eigenlijk, met als voordeel dat het via een data-abonnement loopt waardoor niet ieder berichtje geld kost, en waarmee je die "Tweets" tegelijk gescheiden kunt houden van wat inhoudelijker/zakelijker email-verkeer.
Voor het gescheiden houden kan je gewoon een mailbox filter instellen, bijvoorbeeld elke email die begint met [Ping] naar de folder Ping verplaatsen. Dan open je die folder en zie je zo de "ping" e-mailtjes erbij springen. Eentje aanklikken om te lezen en op reply drukken om te antwoorden, typen, send, terug naar folder lijst. Eigenlijk bestaat het dus al, maar moet je er iets meer moeite voor doen.

Ik had liever gezien dat er niet weer een nieuw, apart protocol komt voor communicatie; ik had liever alles geïntegreerd gezien in een grote standaard. Dan heb je op elk platform overal al je communicatie, en hoef je niet Skype, Msn, Icq, Twitter, Ping, SMS, en drie email boxen te checken voor nieuwe berichten.

[Reactie gewijzigd door Zoijar op 30 maart 2010 18:26]

Voor het gescheiden houden kan je gewoon een mailbox filter instellen, bijvoorbeeld elke email die begint met [Ping] naar de folder Ping verplaatsen. Dan open je die folder en zie je zo de "ping" e-mailtjes erbij springen. Eentje aanklikken om te lezen en op reply drukken om te antwoorden, typen, send, terug naar folder lijst. Eigenlijk bestaat het dus al, maar moet je er iets meer moeite voor doen.
Het is mij bekend dat je dat soort omwegen kunt bewandelen, maar of dat nou allemaal makkelijker is? Dan heb je weer verschillende folder/accounts, die je regelmatig moet gaan opschonen. Een vervanging voor SMS zonder elke keer een duppie te moeten aftikken, of het nou in een bundel zit of niet, lijkt mij wel nuttig.
Ik had liever gezien dat er niet weer een nieuw, apart protocol komt voor communicatie; ik had liever alles geïntegreerd gezien in een grote standaard. Dan heb je op elk platform overal al je communicatie, en hoef je niet Skype, Msn, Icq, Twitter, Ping, SMS, en drie email boxen te checken voor nieuwe berichten.
Ligt er misschien ook aan dat ik en mijn vriendengroep nooit MSN, Skype of ICQ gebruiken. Wel eens ooit een keertje gedaan, maar het was voor ons niet echt een meerwaarde en dan ga je het automatisch niet meer gebruiken. Sowieso zou ik graag hebben dat Ping! of een equivalent ook tussen diverse platformen mogelijk zou zijn.
Dan begrijp jij dus niet het nut van Twitter. Twitter wordt misbruikt, maar is volgens mij bedoeld om snel actuele informatie te vergaren over een bepaald onderwerp (ala #PenW). Volgens mij is Twitter nooit opgezet als personal messenger. En als je graag het ene van het andere gescheiden houdt maak je toch een prive en een zakelijk emailadres?

[Reactie gewijzigd door poepkop op 30 maart 2010 19:20]

Dan begrijp jij dus niet het nut van Twitter. Twitter wordt misbruikt, maar is volgens mij bedoeld om snel actuele informatie te vergaren over een bepaald onderwerp (ala #PenW). Volgens mij is Twitter nooit opgezet als personal messenger.
En dat heb jij dus helemaal fout. Omdat ik dus gebruik, zal dus ook aangeven dat het dus ook zo is:

"Twitter was originally conceived as a mobile status update service—an easy way to keep in touch with people in your life by sending and receiving short, frequent answers to one question, "What are you doing?"

Bron: Twitter zelf

PenW en DWDD verschaffen inmiddels ook via Twitter informatie, maar dat zou eigenlijk evengoed via enkel RSS kunnen. Dat is daar meer voor bedoeld.
En als je graag het ene van het andere gescheiden houdt maak je toch een prive en een zakelijk emailadres?
Dat ligt niet altijd strikt gescheiden. Vaak stuur je een terloopse opmerking of boodschap nu maar via SMS, om iemands mailbox niet onnodig te vervuilen. Vaak gaan dan een aantal berichtjes over en weer over een onzinnig onderwerp. Het zou best prettig zijn om dat via Ping! of iets vergelijkbaars te kunnen doen.
Het bestaansrecht van twitter boven andere social media chat dingen is dat het real time (=publiceren is gelijk vinden) is EN doorzoekbaar voor iedereen (mits het geen prive twitter is).
Dus ipv een chat tussen 2 personen is het ook nog eens een informatie bron voor de rest van de wereld. Zoals met alle informatie sputter web2.0 dingen word 93% gebruikt voor onzin geouwehoer maar dat wil niet zeggen dat het geen meer waarde heeft.
Neem bijvoorbeeld dat vliegtuig in america dat gecrashed in de rivier (wet ff niet welke het was hudson ofzo) was binnen een paar minuten was er al informatie te vinden op twitter dit was met geen enkel ander medium zo snel te realiseren.
Verder heeft twitter zoals hierboven al aangeven is de mogelijkheid om informatie er gemakkelijk te delen met mensen die je volgers aka vrienden en geïnteresseerden.

Verder ping nah niet voor mij ik mail wel en gebruik af en toe google chat. Ik hoef niet 16 uur per dag onderbroken te worden voor dingen als hee jij hier?
Mensen vinden bij sms en chat dingen dat je direct moet reageren, nou daar heb ik dus geen tijd voor als ik aan het werk ben of college heb.
Spreek liever af om een biertje te drinken veel leuker.

[Reactie gewijzigd door kaaas op 30 maart 2010 22:28]

Ik reageerde op de foute veronderstelling van poepkop: "Twitter wordt misbruikt, maar is volgens mij bedoeld om snel actuele informatie te vergaren over een bepaald onderwerp (ala #PenW). Volgens mij is Twitter nooit opgezet als personal messenger."

Met Twitter zelf als bron, liet ik zien dat dat helemaal niet het geval was

offtopic:
Het tweede deel van mijn reactie is helemaal ontopic, ik geef immers aan waarom er in mijn optiek best plaats is voor iets als Ping!, dus waarom er zo nodig naar 0 moest worden gemod is mij een raadsel
Sorry het was ook eigenlijk ter ondersteuning van jouw reactie niet als commentaar ofzo ik ben het namelijk helemaal met je eens
OK. Overigens ben ik het op mijn beurt helemaal met jou eens dat ik ook niet altijd door Ping! en/of Twitter onderbroken wil worden, en dan blijkt juist dat het makkelijk is dat het een aparte dienst is. Als je druk aan het werk bent zet je die dienst gewoon even uit, dat is makkelijker dan een email-account wel uit te schakelen en een ander (zakelijk) account weer niet, waarbij er dan ook nog moet worden aangenomen dat privé en zakelijke email strikt gescheiden loopt wat doorgaans ook niet het geval is.
Zou wel mooi zijn als alle merken met elkaar konden communiceren dan hebben we dadelijk een mooie opvolger voor het relatief dure SMS !! Want nu kan je niet communiceren met de verschillende versies van Ping :S.
Daar hoop ik inderdaad ook op, op die manier wordt sms in de toekomst ook vrijwel overbodig gezien steeds meer mensen een mobiele internet verbinding hebben en dat in de toekomst alleen maar meer wordt.

Jammer voor de telekom aanbieders :P
Inderdaad, ik ben benieuwt wat de providers nu weer gaan verzinnen om hun melkkoe niet te laten verdrinken.
Een internet-abbonement bijvoorbeeld.
Een internet abonnement vinden ze blijkbaar niet voldoende aangezien VoIP ook tegen gehouden word.
Ze moeten elk jaar een nieuwe reclame-term hebben, om de gemiddelde 15-jarige "Hi! Societyyyy..." wakker te houden voor nieuwe abonnementen.

5 jaar geleden was het SMS, toen kwamen de ringtones, dan internetten, Twitteren, Hyven, en nu Pingen!

99 manieren om stukjes tekst naar elkaar heen en weer te sturen. Lekker belangrijk.

* Stoney3K trekt nog maar even de manpage van talk(1) open.
Met WhatsApp dus weer wel
Dacht dat je ping-berichten op de iphone of een android-phone wel naar elkaar konden sturen, enkel niet naar de BB of Samsung versies ;)
Ben ik nou lomp? Maar waarom gaan we niet gewoon mailen? Is toch ook gratis? Is op ieder toestel gelijk en dan kan je het ook nog eens voortzetten op de pc. Ik heb gewoon een prive emailadres aangemaakt en daarmee mail ik tegenwoordig meer dan dat ik sms.
'Whatsapp' komt ook naar Android & Nokia en is al beschikbaar op de Iphone & Blackberry..

Bron: whatsapp.com
Idd Whatsapp is beter dan Ping.

Ik heb hetzelfde gevoel bij Whatsapp als bij ICQ. Hopelijk is de afloop niet hetzelfde...

Bij whatsapp is je 06 nummer je gebruikersnaam, bij Ping krijg je van die achterlijke gebruikersnamen. Whatsapp doorzoekt je adresboek ook naar gebruikte 06 nummers.
Waarom gebruikt niet iedereen gewoon gtalk? Veel makkelijker :?
omdat maar 1 vriend van mij een android systeem heeft, en met dit systeem iedereen kan meedoen.
Gtalk kan je overal op gebruiken, die Ping! spul niet.
Ping/WhatsApp heeft o.a. push notificaties, foto's/geluid etc.. Meer een vervanging van SMS/MMS. Gtalk is een IM, dan gebruik ik wel gewoon AIM en MSN.
Ik gebruik gewoon Skype, dat is ook te krijgen op vrijwel alle platformen en dan kan je nog gratis bellen ook (met 3G)
Skype is vrij onbruikbaar hoor op de meeste platforms. Het is namelijk niet geintegreerd in het systeem. Ik heb het geprobeerd op Symbian. Het werkt wel, maar je moet de hele tijd de Skype applicatie open laten en dat kost je teveel batterij.
Probleem met skype is dat het een vrij 'intensief' programma is...
gtalk word anders ook gepushed en draait standaard toch al onder android.
Het kost je dus geen extra cpu tijd, of je moet zo fanatiek zijn dat je het er uit gaat slopen via adb.
Dat is inderdaad wat ik heb gedaan: eruit slopen.
Noem me een ouwe lul, maar ik heb geen interesse in chats op mijn mobiele telefoon. NOG een manier van communiceren, terwijl sms/email net zo instant en prettig is tegenwoordig.

Aan de andere kant is het mooi dat deze applicatie beschikbaar komt voor Android. Nu nog Nokia's en WinMo's en het grootste gedeelte van de telefoonmarkt, die dat wil, kan dit protocol gebruiken.

[Reactie gewijzigd door bas-r op 31 maart 2010 09:55]

SMS valt af, en Instant Chat met Email vergelijken is het ook niet helemaal, dus nee je zit ernaast :)
omdat maar 1 vriend van mij een android systeem heeft,
wat heeft dat er nou mee te maken?

er zijn voor elk OS wel gtalk clients... gtalk is gebruikt namelijk gewoon het open XMPP/jabber protocol.

[Reactie gewijzigd door GiLuX op 30 maart 2010 19:18]

Waarom gebruikt niet gewoon iedereen mail ?
Al die apparaten kunnen mailen en dat is ook cross-platform.
Ik snap niet waarom er zoveel van dit soort applicaties zijn.

[Reactie gewijzigd door ASS-Ware op 30 maart 2010 20:23]

Omdat mensen hun mailbox niet vol willen hebben met allerlei vluchtige 'chats'? Voor veel mensen geld e-mail als iets dat een stuk serieuzer is dan chats en willen ze niet tussen die tientallen chats de paar nuttige mailtjes moeten zoeken.
whatsapp is veel beter idd. Voor mij de standaard sms applicatie aangezien ik daarbuiten niet veel smsjes hoef te sturen. Is het overigens ook crossplatform?

Met whatsapp kan je ook mmsén, video en afbeeldingen versturen is geen probleem.
Palringo heeft zelf al een p!ng client... dus wat is het nieuws nou? iemand kopieert en mod dat?
Ping van BB heeft een belangrijk voordeel, namelijk een grote installed base. Ik heb al vrienden die een BB erbij kopen om te kunnen pingen. In mijn ogen een steeds belangrijker verkoopargument voor BB. BB heeft er dus geen baat bij om de Ping dienst vrij te geven. Er zal dus een belangrijk crossplatform alternatief komen. Hierin zie je meteen weer de kracht van het creëren van een platform voor het ontwikkelen van software (lees Appstore en de opensource orientatie van Android).
Klopt, ik heb het ook in overweging genomen omdat al mijn vrienden zo'n beetje een BB hebben. Toch ben ik blij dat ik een Legend gehaald heb en mijn vrienden geholpen met mail instellen op hun BB ;)
Dit is ook de enige reden waarom men nu een BB koopt, onder de non-zakelijke gebruikers.
waarom pingen als je ook kunt mailen? Pingen is ooit bedoeld door blackberry in geval van nood, als het RIM netwerk plat ligt dat je dan direct over het data netwerk korte berchten kunt versturen. Datzelfde netwerk ondersteunt nu gewoon emails + attachments.

Dus kan iemand mij vertellen waarom ping en sms handiger zou zijn dan email ?

[Reactie gewijzigd door ronald.freriks op 30 maart 2010 17:34]

Met Ping of SMS stuur je korte berichtjes in één venster waar je ook direct de reactie van de tegenpartij ziet. Mail is veel logger en langzamer. Lijkt me een vrij groot verschil.

Voor SMS betaal je een bedrag per berichtje terwijl je bij Ping de data betaald en als je een data bundel bij je telefoonbundel hebt betaal je dus niets extra als je veel Ping berichten verstuurd.
Onder de jeugd maakt Blackberry zelfs echt een opmars omdat daar Ping op draait. Waarschijnlijk om deze reden heb je Ping sinds kort ook op de iPhone en Android.
Dat SMS nog wordt gebruikt is onder de niet-jeugd voornamelijk voor nood (dat je iemand toch écht moet storen).

De rest doet iedereen gewoon toch met email? Veel handiger qua compatibility/opslag/snelheid/grootte.

De jeugd loopt imo technisch hopeloos achter met hun verslaving aan SMS/Ping. Komt waarschijnlijk omdat die de investering van een data-abonnement te groot vinden, terwijl het gemiddelde SMS-budget per maand daar vele malen overheen gaat.
En welke deel van de bevolking heeft vaak smarthphones? juist ;)
Ik val onder de doelgroep die jij beaamt en ik gebruik ook liever mail..
Met Ping! (en Whatsapp) kun je ook foto's verzenden. ;)
En met email niet?
Ping/What's app is een combinatie van berichten sturen / foto's / geluiden etc en IM. Email niet en de gemiddelde email applicatie is heel wat trager.
behalve het feit dat email niet bedoelt is voor korte berichten (ivm lange emailadressen en niet iedereen zijn mailbox via zijn telefoon kan zien) en smsen meer geld kost dan mijn dataverbinding?
Dat gaat toch ook op voor Ping, Whatsapp en MSN? Je mobiel moet het maar ondersteunen en geinstalleerd hebben, diezelfde telefoons hebben meestal ook emailmogelijkheden.
Dan kun je de vraag ook stellen waarom gewoon geen sms?
Het mooie aan ping en whatsapp is dat het over het algemeen goed werkt.
Met e-mail push , komt het bericht vaak niet direct aan omdat de
telefoon meestal 1 keer per half uur email nacheckt. Bij bijvoorbeeld whats app, zie je of het bericht is verzonden en of diegene het bericht daad werkelijk gelezen heeft.
Als je de app eenmaal erop hebt staan hoef je geen contacten toe te voegen, hij ziet direct wie in je telefoon lijst whatsapp/ping heeft, en of hij/zij online is.

Ik denk dat het is een nieuw soort medium dat uiteindelijk zorgt voor het verdwijnen van het sms'en
Ping wordt op het scherm getoond staat in dit artikel.
Dus niet opgeslagen?
is de "BB ping" communicatie niet gratis ?
Ja (en nee) dat wel maar je moet geloof ik wel een BB special abonnement hebben, waar de prijs waarschijnlijk wel in berekend is ;)
maakt gebruik van internet volgens mij
Jawel. Maar dan kan je alleen naar anders BB's pingen... Met Ping voor de iPhone/Android ook naar die allebei.
En een ander voordeel van Ping is, is dat het heel weinig stroom kost. Moet je eens ebuddy aandoen op je iphone met push-notificaties. Eens zien hoe snel die leegloopt ;)

Maar ik heb veel liever whatsapp. Kun je gewoon je eigen telefoonnummer behouden.

[Reactie gewijzigd door Relief2009 op 30 maart 2010 18:23]

Scheelt volgensmij niet veel? Aangezien Ping ook Push notificaties heeft? ... Alleen ebuddy maakt iets meer verbinding met het internet, als je hem echt gebruikt.
Mooi om te zien dat dit soort veelgebruikte applicaties zich verder ontwikkelen naar andere platformen, in dit geval Android. Als veel populaire applicaties zich ontwikkelen voor meerdere platformen dan hangt de keuze van smartphone-OS steeds minder af van het aanbod applicaties, wat -denk ik- zal leiden tot meer drang tot innovatie van de fabrikanten om zich alsnog te onderscheiden van de concurrentie.
pingen is chatten alleen dan voorzien van een nieuwe marketing naam..
msn mobile en alle varianten bestaan al enige tijd, maar dat is natuurlijk niet 'hip' :)
Reden is denk ik dat MSN bloated is, van Microsoft is en een te jeugdig imago heeft? Bovendien kan je bij MSN zien of iemand online is, ik vind dat altijd vervelend.

[Reactie gewijzigd door poepkop op 30 maart 2010 19:27]