Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 37 reacties

HTC ontwikkelt een Android-toestel met een 4,3"-scherm en ondersteuning voor de 4g-techniek wimax. Het toestel, met de codenaam Supersonic, zou draaien op een 1GHz-chipset uit de Snapdragon-lijn. Verder is er weinig bekend over het toestel.

Het toestel heeft een scherm van 480x800-pixels en een scherm dat 65.000 kleuren kan weergeven, zo blijkt uit informatie die Tweakers.net verkreeg. De Supersonic zou draaien op Android 2.1 en HTC's eigen Sense-interface meekrijgen, schrijft Engadget. Het toestel zal ook in Europa worden uitgebracht.

HTC bracht tot nu toe één wimax-toestel uit: de Max 4G, bedoeld voor de Russische markt. Het toestel was een aangepaste versie van de Touch HD. Wimax strijdt samen met lte om de vraag welk van deze protocollen de nieuwe 4g-standaard zal worden. Doordat onder meer Nokia, T-Mobile, KPN en veel andere bedrijven al een voorkeur voor lte hebben uitgesproken, lijkt het erop dat wimax die strijd zal verliezen of alleen in een nichemarkt zal overleven.

Nederland kent één commercieel wimax-netwerk: provider Aerea biedt in Amsterdam internet via wimax aan, al kan dat alleen nog in combinatie met een laptop gebruikt worden. Het is onduidelijk of de Supersonic de door Aerea gebruikte wimax-frequentie ondersteunt; de Max 4G deed dat in ieder geval niet.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (37)

Hmm, zolang er nog geen uitsluitsel is over wat de 4g standaard gaat worden laat ik deze maar even aan mij voorbij gaan...
Volgens mij is dat uitsluitsel er al lang. In Europa wordt het LTE. Voor ons is Wimax meer pasee dan 4g. Natuurlijk kunnen de Amerikanen, Chnezen etc wel wat anders kiezen zoals ze nu ook al doen.
Dat is nog altijd niet zeker dat het 100% LTE wordt. Voor de huidige providers is LTE zeker het aantrekkelijkst door de mallelijk te realiseren backwards compatability.

Echter liggen er ook al verschillende WiMAX netwerken in Europa (ook in Amsterdam), en is WiMAX interessanter voor de nieuwe providers die een frequentie hebben weten te kopen door de veel lagere inverstering voor een netwerk.

@TrekVogel - Zoals ik al zeg, de nieuwe providers, die momenteel geen netwerk hebben, hebben geen echte reden om voor LTE te kiezen, in tegenstelling tot de providers die al een UMTS netwerk hebben liggen. In Nederland krijgen we 2 nieuwe providers (er zijn tenminste 2 frequentiebanden beschikbaar voor nieuwe providers). En in het buitenland is de kans hierop ook redelijk groot. Gezien je als nieuwe provider geen oud netwerk hebt om je landelijke dekking mee te halen, wil je op rap tempo een landelijk netwerk uitrollen, de kosten hiervoor zijn bij WiMAX stukken lager als bij LTE. Daarnaast is WiMAX geschikter om ook andere diensten aan te bieden.

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 19 januari 2010 16:38]

Volgens mij heeft het grootste deel van de Europese providers toch echt al voor LTE gekozen. Waarom zouden ze ook WiMax nemen? Ze kunnen nu gewoon stukje bij beetje het 3g netwerk upgraden naar LTE en alles blijft werken.
Mmm.. misschien had ik nog even moeten wachten met de aanschaf van de HD2. Want ik zat heel erg te twijfelen tussen de Hero en de HD2. Uiteindelijk toch gezwicht voor de hardware van de HD2.... maar oei wat is windows mobile toch een 'achteruitgang' ten op zichte van mijn ervaringen met symbian/iPhone os/andriod. Ondanks dat ik alle tweaks heb uitgevoerd op de huidige 6.5.3, blijft het hier en daar haperen en vastlopen. Toch jammer van zulke goede hardware! Misschien dat WM7 een boel goed gaat maken, maar de geruchten over de WM7 update voor de HD2 zijn alweer de kop ingedrukt....

Maar als de Supersonic qua hardware veel gaat lijken op de HD2, kan ik niet wachten totdat XDA een rom geschikt maakt voor de HD2.. zodat ik ook kan genieten van een 'market place' die wel gevult is... en "uitzending gemist" die niet hapert... en... ach.. de lijst blijft maar doorgaan.
Ik weet niet wat voor een HD2 jij hebt gekregen maar dit gejank slaat echt nergens op.
Met HTC Sense merk je helemaal niks meer van de WinMO interface. Ook loopt het hier bij mij echt nooit vast en kijk ik prima films. RMA dan maar?

Hiervoor de Qtek 9100, HTC TyTn, Touch Pro, gehad maar de HD2 is echt een meester.

*Kan het WinMO gebash van alle kanten niet langer aanzien, al geef ik toe dat het op bepaalde punten beter kan*

:)
Mij hoor je niet zeuren over Sense. Dat werkt prima als 'touch'-schil voor WM. Ik heb het over de algemene "overall" ervaring met verschillende mobile operating systems. Daarin blinkt WM6.5.x nou niet echt uit. Zoals jezelf ook al aangeeft kan het op sommige punten gewoon beter. Ik onderstreep maar even de conclusie van Tweakers:

"De enige grote bedreiging zit in het platform: de schare Windows Mobile-fans lijkt af te nemen, terwijl vooral de iPhone en Android veel smartphoneliefhebbers weten te overtuigen. Wie de grootte niet afschrikwekkend vindt, heeft met de HD2 een goede en bijzonder snelle smartphone in huis. De toekomst zal moeten uitwijzen of dat genoeg is om op te wegen tegen de nadelen die velen zien in het gebruik van WM"
(zie ook de totale review: http://tweakers.net/revie...-mobile-op-zijn-best.html

Lees de gemiddelde reviews/ervaringen van een Hero gebruiker en ze zijn het er anoniem over eens dat andriod het in de meeste gevallen gewoon in 1 keer doet wat het moet doen... Daarom ben ik gewoon erg benieuwd wat naar de ervaring met Andriod als OS op m'n HD2. En ga me niet vertellen dat jij daar niet benieuwd naar bent...

[Reactie gewijzigd door Out of Order op 19 januari 2010 13:44]

Je kan het gebash richting Windows Mobile niet verder aanzien terwijl je twee alinea's erboven aangeeft dat het HTC Sense is die Windows Mobile "verstopt". Beetje hypocriet ;)

Windows Mobile met HTC Sense vind ik inderdaad prima werkbaar, hoewel er voor mijn VGA rom (HTC Touch Pro) nog enkele schoonheidsfoutjes inzitten.
Met HTC Sense merk je helemaal niks meer van de WinMO interface
Een deel van de hinderlijkste problemen zit juist in die HTC Sense interface.
Bijvoorbeeld het bekende SMS outbox probleem van de HD2.
Ook de HTC hardware(driver) voor de camera leverde veel issues met de HD2 hoewel die nu met een firmware upgrad verbeterd shijnen te zijn.

Het zijn dus niet echt WM issues ide de HD twee het meeste hinderen.


De market place regio disciminatie is inderdaad een heel hinderlijk issue op windows mobile.
Hier is een mogelijke oplossingtooltje van XDA
MarketPlaceRegionSwitch v1.1

[Reactie gewijzigd door 80466 op 19 januari 2010 13:17]

Thx for the heads up.. ga die ook maar eens proberen.

(Btw; Waarom zouden ze in vredesnaam applicaties regio gebonden verkopen? Als je de keuze hebt om je applicaties te wereldwijd te verkopen en dus meer winst te kunnen maken..)

[Reactie gewijzigd door Out of Order op 19 januari 2010 13:33]

Het is inderdaad volstrekt onzinnig dat de Windows marketplace niet is gebouwd met een simpel taalfilter zodat je alle applicaties in een zelf te kiezen taal kan zien.

Krankzinig slechte beslissing.

p.s. Ik zal ook nog wel de link naar het tooltje posten in het forum.
Hoewel ik het "gejammer" van jou niet aan kan horen (je doet het jezelf overigens aan, niemand bepaald voor jou wat je moet kopen) heb ik toch een tip voor je wat betreft de marketplace: http://www.freewarepocketpc.net/opnmarket/
Sorry hoor, maar dat 'gejammer' kan echt wel onderbouwt worden door inmiddels 4 maanden gebruikers ervaring. En het spijt me als ik WM fanboys tegen de schenen schop, maar het is gewoonweg inferieur. WM7 wordt van de grond af opnieuw geschreven en dat is niet voor niets.

En tuurlijk "doe ik het mezelf aan"; ik koop die telefoon, terwijl ik ook een Hero had kunnen aanschaffen. Maar dit soort dingen komen echt niet boven water als je er een half-uurtje mee hebt gespeeld in de winkel. Begrijp me niet verkeerd; ik ben erg blij me de keuze voor HD2; internetten gaat geweldig in combinatie met het grote scherm, de snelle cpu en de multi-touch; de muziekspeler is een verademing tov van wat ik had op mijn n82... De lijst positieve dingen is ook behoorlijk lang, maar vind het een beetje jammer dat mensen aankomen met "je doet het jezelf aan" argument om 'gejammer' onderuit te halen.

In ieder geval bedankt voor de goede tip! Ik heb het geinstalleerd en moet zeggen dat het in ieder geval mijlen voor loopt op de Marketplace van MS!

[Reactie gewijzigd door Out of Order op 19 januari 2010 13:33]

Balmer heeft het zelf een totale mislukking genoemd dus wat zit men hier nog hoog te houden?

Of WM7 een goed systeem wordt moeten we maar afwachten. De eeste versies na een grote vernieuwing zijn bij MS vaak brak. MS is geen innovator en evenmin zijn hun interface vernieuwingen erg succesvol. Op de een of andere manier weten ze steeds dingen te verzinnen waar gebruikers zich dood aan ergeren, maar waarvan ze zelf menen dat het een doorbraak is.

Dus voor WM7 een volwassen systeem is kan best nog wel langer duren dan na de introductie.

Bedrijven hebben niet voor niets op Windows7 afgewacht en dan nog liefst SP1. En dan werkt het goed, maar om nou te zeggen dat ze OSX er mee uit het water blazen? Nou echt niet. Het is een goede kopie.

Ik vind dat er de laatste tijd verbazend veel agressieve reacties zijn van MS verdedigers. Die elke kritiek op MS met persoonlijke aanvallen beantwoorden. Dat zegt waarschijnlijk iets over de cultuur van dit Amerikaanse bedrijf.

Het sterkt mij alleen maar in mijn afkeer van dit bedrijf met zijn weinig ethische zakenpraktijken.

[Reactie gewijzigd door degener op 19 januari 2010 20:11]

Hoe dwaas ben je uberhaupt om een bedrijf te verdedigen waar je de ins en outs niet van kent. Alle fanboy's van merken Microsoft, Apple Ati, Nvidia, AMD, Intel etc wtf praten jullie over je krijgt niet betaald door die lui het kost je geld.
Ik ben van de HD (zonder 2) naar de Hero gegaan. En ik ben daar blij om. Android vind ik beter dan Windows. Vergeet niet dat niet alles groot is op de HD2. Meestal zijn de HTC interfaces dat wel, maar de Windows applicaties blijven klein en moet je soms toch het pennetje gebruiken.
Volgens mij moet Android gewoon op de HD2 kunnen werken. Wie heeft dit al geprobeerd? Ik ben alleen benieuwd of dat de HD2 ook een coating heeft tegen vingerafdrukken. Dat vind ik van de Hero ideaal (iedere keer dat ik heb uit mijn broekzak haal is hij schoon!).
De HD2 heeft volgens mij gehard glas met een coating.. Maar deze helpt niet zozeer tegen vingerafdrukken. Want ik moet bekennen dat ik, zij het onder bepaalde licht condities, toch altijd even het scherm schoonmaak van vingerafdrukken. (Zeker als ik uitzending gemist kijk!). Het schoonmaken gaat trouwens wel erg gemakkelijk!
Op de Hero krijg je ook vingerafdrukken, alleen kan je die gemakkelijk verwijderen. Wat ik zei: Iedere keer dat ik de Hero uit mijn broekzak haal is deze schoon van vingerafdrukken. Als ik jou verhaal hoor, heeft de HD2 waarschijnlijk dezelfde coating.
Waarom word de vergelijking gemaakt met de HD2? Enkel omdat er een Snapdragon in zit, en ze dezelfde scherm resolutie hebben?

Maar, dit toestel zal dus zeer waarschijnlijk niet in Nederland uitkomen, aangezien er te weinig Wimax dekking is voor een introductie naar mijn idee.
Vond ik ook al apart ja, in het artikel word er vervolgens ook nergens meer de HD2 genoemd.
Misschien omdat 4.3" iets bijzonders is! Veel mensen wilden wel een HD2 maar dan wel met Android.. Dus als er dan van de makers van de HD2 een nieuwe 4.3" phone aankomt met Android is het niet zo raar om de link naar de HD2 te maken toch?
Een HD2 is wel iets meer dan alleen een 4,3 scherm
Ja, Windows Mobile en maar 3G.
De kans is groot dat de HTC Supersonic qua schermformaat heel veel op de HD2 gaat lijken. Dus ook qua vormgeving. En vandaar de vergelijking.

De HD2 leent zich goed, vanwege zijn specificaties (http://www.htc.com/nl/product/hd2/specification.html), om een volwaardige Android toestel te worden, door alleen Windows te vervangen door Android.
Als HTC zijnde zou ik dat allang gedaan hebben.
Dan hoef je alleen nog 4G toe te voegen en je hebt misschien de HTC Supersonic. Hoe die er uiteindelijk eruit komt te zien is natuurlijk speculatie.

[Reactie gewijzigd door Eric167 op 19 januari 2010 13:05]

En wat moet je dan met 4G? Alleen om niet onder te doen voor de volgende iPhone? 4G netwerken in Nederland waar je wat mee kunt, zijn nog wat schaars denk ik zo. De uitrol daarvan moet nog van start gaan.
Ja, het is een snapdragon processor met een 4,3" scherm, net als deze :P
Groot scherm, maar 65000 kleuren? hoe 2009! WinMo 6 had die limitering ook, en dat gaf allerlei lelijke banding-artefacten. Misschien een typo? of zijn de ruskies kleurenblind? :)
Banding artefacten?? en toch vind ik mijn xperia scherm beter dan een samsung met 16 miljoen kleuren.
  • xperia - 3inch res800x480 65k kleuren
  • samsung inn8 - 2.8 inch res 320x240 - 16miloen kleuren?
Die samsung is echt niet mooier dan de xperia ookal heeftie veel meer kleuren..

dat aantal meer kleuren is gewoon een hype ..
Die vergelijking slaat natuurlijk nergens op. De Xperia heeft meer dan vier keer zo veel pixels als de inn8, en ziet er daarom beter uit. Als je een film gaat kijken op schermen die als enige verschil het aantal kleuren hebben zie je duidelijk het verschil tussen 65k en 16m kleuren.
De HTC Supersonic werd van de week nog als het nieuwe WIMAX toestel van provider Sprint aangekondigd door geruchten sites.
Is het nu ineens een HD2 geworden volgens een andere geruchten site ?
(of is er nu sprak e van een 4,3 inch sherm en is alles met een 4,3 inch scherm meteen een HD2 ?)

[Reactie gewijzigd door 80466 op 19 januari 2010 11:50]

al sinds de eerste geruchten over de HD2 werd er al gezegd dat deze zowel android als WM zou ondersteunen, maar later bleek dat het enkel WM zou meekrijgen. Gezien de sterk overeenkomende specs (schermgrootte en resolutie, chipset, geen tobo) zou dit wel eens die lang verwachtte HD2 met android kunnen worden.
idd vind dit ook een beetje apart zeker aangezien de providers in west europa en flink aantal telefoonmakers de voorkeur voor LTE hebben wat backwards compatible is met HSDPA en UMTS etc.
De vergelijking met de HD2 en niet de Nexus One is omdat de HD2 een vergelijkbare schermgrootte heeft, en niet over een Oled scherm beschikt. :)
Hmm, langs de ene kant veel interesse in de hardware van de HD2, langs de andere kant ook veel in Android. Een combinatie van de twee is echt ideaal.
Alleen wil ik wel de nieuwste technieken, en in dit geval dus liever LTE.
De supersonic zou wel de HTC bravo (1 van de toestellen op de roadmap van 2010 van HTC) in het vaarwater gaan zitten, niet?
Goed om te horen dat Android 2.1 met Sense nog wel officieel in leven is, want ik zit er al een half jaar op te wachten voor mijn Hero... Mooie telefoon, maar zou je niet gewoon Android op de HD2 kunnen draaien? Op de Touch HD draait het inmiddels ook steeds beter, steeds meer hardware begint te werken.

[Reactie gewijzigd door Epic12 op 19 januari 2010 16:30]