Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 66 reacties

Op een Taiwanese website zijn de eerste foto's en benchmarks opgedoken van de HD 5750, een videokaart die samen met de HD 5770 het mainstream-segment moet gaan bedienen. De 5700-kaarten hebben 1120 streamcores aan boord.

De gpu beschikt volgens de Taiwanese forumposter over 1120 in plaats van de 800 streamprocessors waar eerdere berichten over repten. Het aantal van 1120 cores betekent dat er 14 simd-engines aanwezig zijn, omdat die elk uit 16 threadprocessors bestaan, die weer uit 5 streamcores zijn opgebouwd. Aangezien er vier texture units gekoppeld zijn aan een simd-engine betekent dat ook dat er 56 texture units aanwezig zijn. De geheugenbus werd van 256bit naar 128bit gekortwiekt maar het gddr5-geheugen is op een respectabele snelheid van 4600MHz geklokt. Hierdoor is er een bandbreedte beschikbaar van 73,6GB/s. De gpu zelf is vooralsnog op 700MHz geklokt.

In de 3DMark06 en 3DMark Vantage benchmarks gaat de HD 5750 redelijk gelijk op met een GTS250. De videokaart is echter een stuk sneller dan de HD 4770, maar de benchmarks zijn niet echt representatief voor echte gameprestaties. Op de foto's valt verder te zien dat de videokaart net zoals zijn grotere broers, de HD 5870 en de HD 5850, ook twee dvi-, een hdmi- en een displayport-uitgang heeft. Voor de energietoevoer lijkt de videokaart genoeg te hebben aan een enkele zespins-pci-e-connector. De verwachting is dat de 5770 en de 5750 over twee weken mondjesmaat te koop zullen zijn, voor een prijs van respectievelijk 199 en 149 dollar.

HD 5750 HD 5750 HD 5750 HD 5750
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (66)

Het feit dat we zeer snel de lagere HD5000 serie kaarten zien, geeft duidelijk aan dat TSMC problemen heeft met de 40nm yield produktie. Alle GPU chips die dus niet voldoen om als HD5870 dienst te doen met de volle 20 SIMD-engines, worden dan keurig als HD5850 (18), HD5770 (14) of HD5750 (14??) gebruikt, afhankelijk van hoeveel SIMD-engines het nog doen.

Opzich is dat natuurlijk een goede techniek, die AMD ook toepast met de CPU divisie, wat tot de X3 Tripple core lijn heeft geleid.

Doordat alle HD5000 kaarten 8-kanaals LPCM, Dolby TrueHD en DTS-HD Master aankunnen, zullen deze HD5700 versies daar uitstekend voor zijn door hun veel lagere energie behoefte.

Het is dan wel te hopen dat er ook een low-profile versie komt, al zal dat vermoedelijk wel moeten wachten tot de Redwood of Cedar versie, want ik vermoed dat deze HD5700 serie eventueel de Juniper versie betreft, doordat ze een 128-bit geheugenbus hebben. Al kan het dus een binned-down versie wezen van Cypress vanwege de eerder genoemde yield problemen.

[edit] Ik bedoelde dus dat de HD5700 serie ideaal is voor gebruik in een HTPC, al zijn er vele gebruikers met een low profile kast, dus hopelijk komt er een HD5500, HD5400 of HD5300 series die dat oplost. In de tussentijd kan AMD/ATi werken aan het verminderen van het energie verbruik van de HD5870 chip, zodat het mogelijk wordt om de HD5870X2 binnen de PCI-Express vermogens limiet te houden. Aangezien nVidia nog lang niet klaar is met de Fermi G300 videokaarten, denk ik dat ze die troef echter achter de hand houden. Omdat de GTX295 het nog steeds wint in sommige benchmarks, denk ik dat ze wel met een HD5850X2 versie zullen komen, die wel binnen de grens zou vallen.

[Reactie gewijzigd door Ron.IT op 2 oktober 2009 10:53]

Het feit dat we zeer snel de lagere HD5000 serie kaarten zien, geeft duidelijk aan dat TSMC problemen heeft met de 40nm yield produktie. Alle GPU chips die dus niet voldoen om als HD5870 dienst te doen met de volle 20 SIMD-engines, worden dan keurig als HD5850 (18), HD5770 (14) of HD5750 (14??) gebruikt, afhankelijk van hoeveel SIMD-engines het nog doen.
Dit is een totaal andere chip, niet een gekortwiekte RV870. Deze chip is vanaf het begin ontworpen met 128 bit geheugeninterface en met veel minder SIMD cores. Bewijs is in de foto's te vinden. Dit is HD5870/HD5850 chip, en deze HD5770 chip is veel kleiner.
Precies!

En om dan Ron.IT's redenatie even door te zetten... Het nauwelijks voorhanden zijn van de gekortwiekte 5850 moet dan blijkbaar wel betekenen dat de 40nm productie heel goede yields oplevert.... :X
Tsja, het stond al wel in hun roadmap en planning dat ze binnen 6 maanden gelijk meerdere _chips_ willen introduceren, dus ook al een berg kaarten. Voorlopig is dit een 'lek' en is het afwachten of ze ook daadwerkelijk al binnen 2 weken te koop zullen zijn.

En of het dan allemaal volgens planning is of dat het een roadmap is specifiek opgezet om met lage 40nm yields te kunnen werken... tsja. Ik zou de mailtjes wel eens in willen zien waar in dit soort dingen besproken worden :)
Wat een lelijke reference cooler.
Als dit ding gelijk opgaat met een GTS250 zit er dan ook nog een prijsverschil in die neigt naar 1 van de kaarten?
Ik denk niet dat hij gelijk op zal gaan met de GTS250. Dat doet een HD4850 al. 3DMark is niet erg representatief, het is dus wachten op game-benchmarks of een vergelijking met een Ati-kaart. Met 3Dmark06 haalt de GTS250 een hogere score dan de HD4870, dus als deze kaart hoger scoort zou hij wel eens sneller dan de HD4870 kunnen zijn.
Ik denk dat de HD5770 wel in de buurt van de HD4870 kan komen. Maar hij heeft aanzienlijk minder geheugen bandbreedte als de HD4870 en dat kan nog wel eens voor wat problemen gaan zorgen.

Maar we zullen het over een aantal weken wel zien. Het lijkt mij een zeer interessante kaart.
Het gddr5-geheugen is op een snelheid van 4600MHz geklokt. Hierdoor is er een bandbreedte beschikbaar van 73,6GB/s

Dit zou voldoende moeten zijn om de 4870 te evenaren of zelf voorbij te streven :)
Het gddr5-geheugen is op een snelheid van 4600MHz geklokt. Hierdoor is er een bandbreedte beschikbaar van 73,6GB/s

Dit zou voldoende moeten zijn om de 4870 te evenaren of zelf voorbij te streven :)
De HD4870 zit standaard al aan 115GB/s bandbreedte, en de HD4890 aan 125GB/s. Dit komt omdat beide kaarten een geheugenbusbreedte van 256-bit hebben, terwijl de HD5770 (net als de HD4770) een 128-bit brede bus heeft, waardoor de geheugenbandbreedte ok is, maar niet het niveau van de hogere kaarten kan halen.

Hier kan je mooi alles nakijken.

[Reactie gewijzigd door IveGotARuddyGun op 2 oktober 2009 13:39]

Het klopt wat je daar zegt, maar dat wil niet zeggen dat de bandbreedte een bottleneck gaat vormen, kijk bijv. eens naar de hd4850 tov de hd4870 (gddr3 vs gddr5) wat effectief hetzelde is als 128bit vs 256 bit

Het performance verschil ligt in lijn met de snelheid van de GPU en niet met de geheugen bandbreedte.

[Reactie gewijzigd door johnkessels87 op 2 oktober 2009 14:08]

De HD4850 heeft net als de HD4870 800 Streamprocessors. De Performance verschillen zijn soms meer dan 25%. Ook al clock je de core van de HD4850 op 750 MHz nog steeds is de HD4870 tot een 20% sneller. Als je van beide de 1 GB versie pakt wordt het verschil nog groter oplopend tot 40%+.
Qua prestaties gaan ze misschien gelijk op, maar qua features is de HD5750 veel verder ;)
Dat zou voor mij een reden zijn om voor deze kaart te gaan.
Helemaal mee eens, Ik wacht sowieso waar nVidia mee komt. Na de berichten van laatst is dat wachten denk ik wel de moeite waard.
dus nvidia's paper-launch heeft een effect. :/
het zal nog 6 maanden duren voor dat Fermi beschikbaar is terwijl Cypress is nu all beschikbaar. het is de strategie van nVidia om vlak na launch van Amd de boel te beconcurreren met met NIKS. de chips is niet een productie rijp.
Leuke kaart maar ik begrijp er inmiddels helemaal niets meer van: een 4850 is dus 'groter' en 'sneller' dan een 5750, ookal is het typenummer lager?

Is er ergens een mooi overzicht met alle kaarten naast elkaar, als het kan ook met die van nVidia?

- edit - Gevonden op de site van ATI zelf:
http://products.amd.com/en-us/GraphicCardResult.aspx

[Reactie gewijzigd door Neus op 2 oktober 2009 11:51]

neuj Typenummer is eigenlijk lager. Zie het zo:

5750:
5=generatie
7=klasse
50=snelheid binnen die klasse

hierbij is de 4850 dus wel van een oudere generatie maar ook een hogere klasse (8 ipv 7) :)
Ah kijk! Handige uitleg, thanx!
Het gat in prestaties (en formaat) tussen 5700 en 5800 is nu wel groot, ze kunnen deze kaart beter als 5600 verkopen.
Dit is de 5750 er is dus ook nog een 5770. Qua SPU's is het :

HD5870 1600
HD5850 1440
HD5770 1120
HD5750 960

Dat geeft toch wel een goeie scaling qua performance shader wise. Dan zal de core ongeveer op zon 600/750 mhz zitten en met een 128bits GDDR5 combo nog genoeg ruimte bieden qua geheugen. Dit is dan ook een HD5770 als deze 1120 shaders heeft.

[Reactie gewijzigd door Reinman op 2 oktober 2009 11:54]

Maar ATi geeft zichzelf nu ook geen kans om de serie up te graden. Bij de 4k serie was dat wel mogelijk; ze begonnen met de 46xx, na een upgrade werd het de 47xx.
3 mogelijkheden voor ATi lijkt me met deze serie:

- Onlogische naamsveranderingen
- Nieuwe kaarten, oude namen
- Snel een nieuwe serie (6xxx).

Ik vind trouwens dat de mainstream kaarten wel duur worden zeg, ook al zijn het dollars... Voor een 7600gt betaalde je nog geen 100 euro geloof ik. Nu zijn dit ook wel retesnelle kaarten natuurlijk :).
Het zou mooi zijn dat de achterliggende reden is dat ze al ver zijn met de HD6xxx lijn, maar dat valt te betwijfelen. Tevens, als ze al zo ver zijn valt het te betwijfelen dat ze die al snel uitbrengen omdat ze dan gewoonweg verlies draaien op de 5000 serie.

Tevens zijn de HD5x90 en HD59xx namen gewoon nog beschikbaar.

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 2 oktober 2009 21:22]

Ik snap dat wel niet helemaal...die 3 verschillende poorten...

Zet er gewoon 4x HDMI op ofzo...displayport is nog niet echt ingeburgerd helaas...En ik vind het ook jammer dat je voor Eyfinity dus 2 schermen moet hebben met DVI/HDMI en 1 met Displayport, om er 3 naast elkaar te zetten. Voor zover ik weet kan 2x DVI en 1x HDMI-DVI namelijk geen 3 schermen aansturen. Je kan de HDMI alleen gebruiken als je een van de DVI-poorten niet gebruikt...

Ze maken het zichzelf zo moeilijk soms :P
4x hdmi, heb je niets aan. De verschillende uitgangen zitten er om zoveel mogelijk verschillende displays mee aan te kunnen sturen, niet gelijktijdig. Anders moet je 4 verschillende kaarten uitbrengen ipv 1. De meeste mensen zitten tenslotte acher 1 scherm.

HDMI weet ik niet, maar displayport kan je daisychainen dus heb je aan minder connectoren voldoende. Waarom 2x dvi, is dacht ik omdat je de dvi kan bundelen en dus een hogere resolutie scherm aan kan sturen dan met een enkele verbinding.

De D-sub ontbeert nog.
Het feit dat er maar 2 DVI uitgangen zijn ligt in de opbouw van de kaart. De kaart heeft de mogelijkheid om 6 singalen aan te sturen. Helaas gebruikt een DVI aansluiting er 2 per aansluiting.
Het overgrote deel van de schermen gebruikt nu nog DVI dus om je kaart uit te rusten met geen enkele DVI aansluiting is absurd te noemen. En nu zitten er op de meeste kaartjes 2 DVI poorten dus hebben ze dat overgenomen. Nu blijven er nog 2 signalen over (en zowel HDMI en Displayport gebruiken 1 signaal). En dan hebben ze van elk iets bijgestoken. Dus kan je HDMI gebruiken om je tv erop aan te sluiten en kan je de Displayport gebruiken voor je 3e scherm die je gewoon met een verloopstekker (nu nog vrij duur, dacht iets van 20€, maar zal veel goedkoper worden).

Wat wel jammer is is dat je niet 2x DVI en HDMI kan aansturen. Enkel 2x DVI en Displayport of 1x DVI, HDMI en Displayport.
Hoe presteren deze kaarten nou tov. de 4870 1GB? Ik wil mn 2900XT eens gaan upgraden (Core2Duo E4300, 1.8GHz op P35 chipset mobo) en vraag me af of het mobo wel snel genoeg is voor zo'n (mainstream/budget) kaartje.
Als je toch al op een P35 mobo'tje zit... Ik denk dat een nieuwe CPU (budget uiteraard, core2duo'tje < 3.0ghz) en dan zelfs een HD4770, of deze, of een oude 4850 je al zooo berg in performance gaat opleveren :).

2900XT's hebben veel cpu nodig om lekker hun werk te kunnen doen, dus ik denk dat je 1.8ghz core2duo'tje hem nu ook al tegenhoud. Zou dus zonde zijn om er een snellere videokaart in te zetten _misschien_. (Je merkt het verschil zowiezo wel hoor :))
Tnx voor de info, ook de andere reacties natuurlijk :) Deze kaart zou wel erg interessant zijn voor me icm. een processor-upgrade dan :) Mooie tijden in hardwareland, wat een luxe :) (ik herinner me dat ik nog 1000 gulden heb betaald voor een GeForce 2 GTX oid).

edit: processor zal ws. een C2D E7400 worden :)

[Reactie gewijzigd door Cartman! op 2 oktober 2009 11:09]

En waarom niet gewoon overclocken tot 3 ghz? Die cpu moet dat makkelijk halen
Heb een slechte stepping, ik krijg hem niet stabiel op 2.7Ghz+. En ondanks dat ie daar 2 maanden stabiel op draaide nakte die me ineens tijdens t gamen (Crysis). Sindsdien durf ik t niet meer aan met die E4300.
als je toch plan een nieuwe te kopen.....

en als je een nieuwe koopt zou ik meteen voor een quadcore gaan.
kleine price premium. maar zeker veel meer future proof.

gamedesigners kunnen nu nog niet goed multithreaden maar daar komt heel snel verandering in. DX11 zal ook wel meehelpen.

[Reactie gewijzigd door freaq op 2 oktober 2009 16:56]

Ik zou zeggen, DX11 is noodzakelijk.

DX10 en lager zijn single-threaded, waardoor het heel lastig is om met multi-CPU's data aan te sturen. Komt er op neer dat één thread op de cpu de data afhandeling met DirectX moet doen, en de rest het aanlevert. Dat maakt het dus behoorlijk gecompliceerd voor de programmeur.

DX11 is zelf behoorlijk multi-threaded, en dat maakt het veel makkelijker om de verschillende cores aan het werk te zetten, aangezien de correcte data afhandeling grotendeels door DirectX overgenomen wordt.

Dat is trouwens een software aangelegenheid, die dus ook op oudere gpu's werkt.
Het is meer een tussenoplossing denk ik nu. Gewoon voor ~200e upgraden en over anderhalf jaar weer een echt dikke bak kopen. Dan zie ik dan wel weer wat er te koop is.
Makkelijk, eerder je CPU die de boel limiteerd, maar een HD4890 moet ook makkelijk op dat moederbord draaien (pci-e 1 heb je denk wat op ze hoogst 5% minder presteert dan de opvolger)
Van deze kaartjes wordt verwacht dat ze ongeveer gaan presteren als een HD4870. Maar met de toevoeging van DX11 en ze zijn zuiniger. Aan de prijs in dollars te zien gaan deze kaartjes de rol overnemen die de HD4870 nu heeft, dus ik vraag me af of die laatste dan nog verder in prijs gaat dalen, dat moet haast wel.

En ja, je CPU bottleneckt aardig. Je mobo niet :)
Ja hoor, moet lukken. Heb zelf een P35 (Gigabyte EP35-DS3) icm een 4870. Trap gewoon die e4300 op z'n staart zodat hij op 3.0 GHz draait, of iets dergelijks, en dan zal je zeker een leuke verbetering zien.
CPU kan je flink overclocken, of koop een E7400 en clock die wat over en kijk hier eens voor wat benches: http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=3650
Haha leipe koeler (volgens mij doet ie het wel goed), had eerlijk gezegd niet verwacht dat ze al zo snel de mid/low end markt gaan bedienen. Of is dat Nvidia die eerst de high end een paar maandjes op de markt laat en vervolgens de markten er onder gaat bedienen (met de nieuwe kaarten)? Iig leuk kaartje, met dual slot koeling (daar ben ik fan van).
A;s die koeler het net zo 'goed' doet als de referentiecooler van de HD4770 dan vrees ik van niet.
Jah idd echt jammer van die koeler :( heb liever een dualslot koeler die de warme lucht uit de kast blaast.
Ik heb de dualslot-uitblazende turbo-stofzuiger van m'n 4870 af gehaald en vervangen door een Accelero, passief. Zelfs met een klein beetje airflow is het hele systeem koeler dan standaard, dus een dualslot koeler zegt niet alles.
Mjah die paar watt aan wamrte, oke elke watt is er 1 maar hierdoor wordt je cpu echt geen 5 graden warmer oid ;)
Net zo snel een GTS250? Dat valt me wel tegen, eigenlijk. Met 1120 streamprocessors, een chip op 700MHz, en een geheugenbandbreedte van 73.6 GB/s, zou deze chip een stuk sneller moeten zijn dan de Radeon HD4850 (800 streamprocessors, 625 MHz klok, en een bandbreedte van 63.55 GB/s), maar hij is blijkbaar 'maar' net ietsje sneller.

Ook de HD58xx valt eigenlijk, als je kijkt naar de specificaties van de chip, qua prestaties nog enigszins tegen. Ik denk dat ATI met drivers de prestaties nog erg gaat verbeteren.
Hou er rekening mee dat de huidige spellen niet genoeg shaders hebben om alle stream procs aan het werk te zetten, en dat de optimalisaties in de drivers om dit te corrigeren nog niet gemaakt zijn.
De grote van de koeler voorspelt onheil voor het consumptiegebruik.
De nieuwe 5-reeks die al gelanceerd zijn, zijn ook niet erg zuinig vooral dan het topmodel.
Het piekvermogen ligt misschien vrij hoog, maar ATI heeft voortreffelijk werk gedaan met het idle-gebruik van de kaart, en dat is toch de staat waarin de kaart het grootste gedeelte van de tijd in draait. Ik denk dat het totale stroomverbruik van je PC zeker daalt als je je HD4xxx vervangt door een vergelijkbare HD5xxx.
met maar 1 aansluiting is het max 150 watt. wat hoog is voor main stream maar ook weer niet super hoog. en waarschijnlijk is het een stuk lager (maar net te veel voor de 75 watt die het pci-e slot zelf kan leveren)
daarbij hadden ze ruimte voor een dual slot koeler omdat de kaart zo veel aansluitingen heeft en dat misschien wel gebruikt om hem stiller te maken.

iedereen klacht toch altijd over die kleine fannetjes. zetten ze er een keer een grotere op is het weer niet goed :P

[Reactie gewijzigd door Countess op 2 oktober 2009 23:29]