Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 136 reacties

De iPhone 3GS kan met behulp van een gratis applicatie 720p- en 1080p-videocontent afspelen. De functionaliteit is door Apple echter niet in de officiŽle specificaties opgenomen en de hd-applicatie blijkt nog niet stabiel te werken.

Dat de iPhone hd-video kan afspelen, werd ontdekt door een forumposter in China. Techsite Engadget heeft het nieuws bevestigd. Normaal gesproken kan de iPhone 3GS de hd-video's met een maximale bitrate van 30Mbps niet afspelen, maar in combinatie met de gratis applicatie FileAid zou dat wel moeten lukken. Op de iPhone 3G is het afspelen van hd-video, met of zonder deze applicatie, niet mogelijk.

Er zitten echter nog wel wat haken en ogen aan het afspelen van hd-video: bij de test van Engadget stotterde een 720p-video en een trailer van een Apple-website maakte dat de audiodriver van de iPhone crashte, waardoor het toestel geen geluid meer weergaf. Het gerucht dat de iPhone 3GS met hd-content overweg zou kunnen, deed al langer de ronde, maar officiële ondersteuning van de zijde van Apple blijft vooralsnog uit.

Video (ff88d8c7)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (136)

De belangrijkste eigenschap is niet of je al dan niet 720p of 1080p kan afspelen, maar de bandbreedte die de HW aankan.

Het is duidelijk in het filmpje hierboven dat hogere bitrates niet werken.

Het lijkt erop dat Apple gekozen heeft om backward compatible te blijven met oudere modellen maar de HW video decode accelerator gebruikt om het verbruik naar beneden te halen.

Op langere termijn verwacht ik dat daar verandering in zal komen en dat de huidige HD streams van iTunes ondersteund zullen worden. Niet de bitrates van BlueRay dus, maar 720p HD content van relatief lage kwaliteit.
Precies .. het boeit absoluut niet of hij 720p of 1080p resoluties aan kan. Het gaat erom dat hij de bitrates die nodig zijn voor een 1080p filmpje aan kan.

Ik kan ook een 1080p filmpje maken die bizar klein is en nog op de oudste PDA kan draaien. Betekend nog niet dat een apparaat een 1080p speelfilm kan afspelen.
Dat de hardware dit kan is weinig verrassend. In de nieuwe iPhone zit de SGX543 van Imagination die in de specs aangeeft dat HD videoweergave mogelijk is. Blijkbaar zitten er in het OS en de API's ook al voorzieningen om HD decoding te doen.
1080P op zo'n klein schermpje? Lekker nuttig ook weer.
My first thought. Ook over s-video heeft het compleet geen zin, aangezien s-video die resoluties toch niet aan kan. Het enige voordeel is dat je niks hoeft te transcoden als je normaalgesproken 720p of 1080i/p kijkt. Ook Apple ziet dit momenteel in, anders hadden ze het wel in de marketing mix gegooid.

Persoonlijk denk ik dat Apple nu gewoon kijkt of het kan (proof of concept + testing) en wat er evt. nog aan het apparaat moet veranderen om het wel smooth te laten lopen en dat we bij de volgende revisie een hdmi-out kunnen verwachten incluis grootse campagne door Apple. Op zich een goede move, zolang men er voor de 3GS maar niet al te veel van gaat verwachten.

edit: ik wist niet dat de iPhone/iPod Touch ook component ondersteunde. Dat verandert de zaak natuurlijk. Mits Apple het stabiel gaat krijgen zou ook voor de 3GS al een waardevolle toevoeging zijn.

[Reactie gewijzigd door HarmoniousVibe op 21 augustus 2009 10:28]

Hm, verrek, dat wist ik ook niet ;)
Dan heeft het inderdaad nog nut.. hoewel het natuurlijk niet iets is waar het beestje voor bedoeld is.
Het zal eerder DisplayPort zijn dat ze zullen ondersteunen, en geen HDMI-out. Wat natuurlijk beter is voor de toekomst...
erm... iPhone 3GSHD? :+
jij snapt hoe apple werkt ;)

alhoewel ik het eerder in de iPod touch zie opduiken dan in de iPhone eerlijk gezegt, dat creeert weer iets meer spreiding in dat segment namelijk. (bovendien heeft de touch iets meer ruimte, omdat er geen GPS, compass, of telefonie hardware in zit)
Touch is kleiner (alleen dunner) dan de iPhone.
lijkt me geestig als ze daarna ook met AC3 decoding en nintendo connectiviteit komen, dan wordt dat de 3GSHDAC3DSi :-)
Een theorie is dat dit in ontwikkeling is omdat Apple uiteindelijk ook de mogelijkheid wil bieden dat je op je TV kunt gamen, met de iPhone als controller&console tegelijk.

Of dat je via iTunes gekochte televisie-content kunt kijken!
In principe is een iPhone + docking station dan gelijk aan een AppleTV op zakformaat. Moeten ze wel nog Front Row porten naar de iPhone, maar dat zal de moeite niet zijn.
Als we daarop uit gaan komen, ben ik ineens blij met mijn tweejarig 3G contract - volgend jaar juli omstreeks zou er weer een nieuwe moeten komen *familyman kruist vingers*

Jumjum, veel beter dan mijn blueray die ook youtube afspeelt. Kan het veel beter?
1080P op zo'n klein schermpje? Lekker nuttig ook weer.
Met een kabeltje kan je het op een scherm toveren. Dus hoeft niet per se op zo'n klein schermpje. ;)

In nieuws: 'Volgende iPhone kan hd-video afspelen' - update word overigens ook gezegt 'volgende generatie iPhone kan HD content afspelen', werd word echter niet gezegt of het de opvolger van de 3GS is of de 3G. ;)
Oftewel, "hij kan het" houdt in dat de video wel afspeelt, maar stotterend, en de audiodriver crasht zodat je geen geluid hebt? Waar ik vandaan komt noemen we dat "Hij kan het niet."
Sommige filmpjes crashen het geluid en te hoge bitrates kan hij niet afspelen. 20mbit kan mn wdtv niet eens. En niemand gebruikt dat soort files. Een goede 10mbit h264 rip is gewoon blu-ray kwaliteit en dus zelfs op een 46" TV meer dan genoeg (let wel: een goede 10mbit rip, ik kom ook zat 10mbit rips tegen die slechter zijn dan een goede dvd)

Dus als ze die bug met de audio oplossen en de component uit zou 1080p aan blijken te kunnen dan lijkt me dit een mooie feature.

[Reactie gewijzigd door martijnve op 21 augustus 2009 10:47]

je moet het zo lezen denk ik. de iphone 3gs bevat een hardware video decoder die 1080p kan afspelen. deze functionaliteit zit ook al in de api, dus een programmeur kan er ook al bij.

apple heeft er echter voor gekozen deze functionaliteit niet te gebruiken, en de hd feature van het onderdeel dus ook niet te verheffen tot iphone 3gs feature.

dus je zou kunnen zeggen dat die hardware video decoder het wel kan maar de iphone 3gs kan het niet.
dus je zou kunnen zeggen dat die hardware video decoder het wel kan maar de iphone 3gs kan het niet.
De titel van dit artikel (en dat van Engadget) is niet "De hardware video decoder van de Iphone 3GS kan 1080p-video afspelen". De titel is "De iPhone 3GS kan het". En zoals je zelf ook al zegt: dat kan hij dus niet.
tsja, er wordt van je als tweaker wel verwacht dat je enigszins begrijpend kunt lezen. als je alleen de titel leest en niet de rest van een artikel zul je nog met veel misverstanden te kampen krijgen in je verdere leven.

en voor kritiek op de titel is deze reaktieruimte niet de juiste plek. er is op got een speciaal forum voor om feedback te leveren aan de redactie. het heet "geachte redactie": Geachte Redactie

edit@Domovoi:
lees erin wat je wilt maar het is echt een welgemeend advies om kritiek op tweaker artikelen in bovengenoemd forum te bespreken. de rest van je analyse kan ik niet volgen en is voor eigen rekening.

[Reactie gewijzigd door BreezahBoy op 21 augustus 2009 13:30]

tsja, er wordt van je als tweaker wel verwacht dat je enigszins begrijpend kunt lezen. als je alleen de titel leest en niet de rest van een artikel zul je nog met veel misverstanden te kampen krijgen in je verdere leven.
Ook in de rest van het artikel wordt niet gesproken over de hardware video decoder, maar over de iPhone zelf. Je opmerking over het alleen lezen van de titel slaat dus nergens op, en lijkt eerder op een kinderachtige poging tot afreageren. Merkwaardig.
Apple heeft gewoon de boot gemist met de 3Gs.... telefoons met HD ondersteuning en fatsoenlijke HD-output zullen op korte termijn gaan komen.
Apple fanboys face it, je loopt achter :+ deze workaround zal niet gaan werken hoe graag je het ook zou willen..

[Reactie gewijzigd door Thijs_ehv op 21 augustus 2009 10:42]

Apple heeft gewoon de boot gemist met de 3Gs.... telefoons met HD ondersteuning en fatsoenlijke HD-output zullen op korte termijn gaan komen.
Ik denk dat we het er over eens zijn dat het weergeven van HD content op zo'n klein scherm onzin is.

Blijft de mogelijkheid om een dergelijk apparaat te gebruiken als portable HD mediaplayer, maar daarvoor is de tijd nog niet rijp want...

1) Het merendeel van de consumenten heeft geen TV die geschikt het weergeven van HD.

2) Er is enkele manier (althans in de EU) om eenvoudig en legaal aan HD content te komen.

3) Geen eenvoudige mogelijkheid om je DVD/BD verzameling te rippen voor onderweg.

4) De opslagcapaciteit die portable flash based devices nu bieden (16-32GB) is veel te krap voor HD.


Portable HD media players zullen pas echt interessant worden als die 4 punten zijn opgelost.

[Reactie gewijzigd door Carbon op 21 augustus 2009 11:44]

1) de LCD tvs zijn nog nooit zo goedkoop geweest als nu, valt allemaal wel mee volgens mij

2) weerhoudt dat andere producenten dan van het uitbrengen van HD players? bekijk het
aantal HD movie-players eens op de pricewatch, er zit geld in die business.

3) daar zijn talloze eenvoudige oplossingen voor, dan heb ik het gewoon over drag-and-drop of software met simpele wizards.

4) 32 GB , daar kan heel wat HD materiaal op, afhankelijk van de gebruikte codecs natuurlijk. het is portable, je gebruikt je iphone niet als centraal opslagpunt natuurlijk.

[Reactie gewijzigd door Thijs_ehv op 21 augustus 2009 11:50]

1) de LCD tvs zijn nog nooit zo goedkoop geweest als nu, valt allemaal wel mee volgens mij
Voor jou misschien, de meeste kijken nog naar een 'oude' beeldbuis.
2) weerhoudt dat andere producenten dan van het uitbrengen van HD players? bekijk het
aantal HD movie-players eens op de pricewatch, er zit geld in die business.
We hebben het hier over 'echt' portable (denk aan telefoons)

BTW Ik heb al heel wat geld weggegooid aan die zogenaamde HD players, het blijven gewoon tweaker apparaten, maw niet geschikt voor de doorsnee consument.
3) daar zijn talloze eenvoudige oplossingen voor, dan heb ik het gewoon over drag-and-drop of software met simpele wizards.
Helaas zijn die 'eenvoudige' tools veel te ingewikkeld voor de normale gebruiker.
4) 32 GB , daar kan heel wat HD materiaal op
Kom nou toch, een goede h264 DVD (2 uur) rip met 5.1 geluid is al 2.3GB, voor HD is 14Mb/s (h.264) echt het minimum en dan zit je al snel op een 13GB voor dezelfde film.

[Reactie gewijzigd door Carbon op 21 augustus 2009 13:43]

ik heb m'n iPhone niet gekocht voor 1080p video, ik kijk er hooguit eens het journaal op.

Dus, de boot gemist? Het ding heeft nooit HD ondersteund officieel, dus of dit nou gaat werken of niet, dat wisten we op voorhand al, en zullen het dus niet snel missen. :)

(ik zie het nu van 1080p op een telefoon uberhaupt niet, met of zonder HDMI uitgang)
En dat weet je omdat je de applicatie in kwestie bent het ontwikkelen? Laten we even reacties plaatsen zonder onze persoonlijke frustraties erin te verwerken.

Feit is dat telefoons op dit moment een scherm hebben waar je als gemiddelde gebruiker niet graag een lange film op gaat kijken, of dat nu in SD of HD is. De meeste logische toepassing op het moment is het linken van een smartphone aan een HD televisie/beeldscherm, en daarmee films gaat bekijken (ipv. een DVD- of BluRay speler of een mediacenter). Daarvoor gaat de batterij van de huidige smartphones niet lang genoeg mee, en past er (imo) niet genoeg op het interne geheugen.
Op het moment dat je 5 films achter elkaar kunt kijken, en een hele bibliotheek aan HD films op een gemiddelde smartphone passen, lijkt HD ondersteuning echt aantrekkelijk voor mij.
en als die komen zullen ze tegen een hoop dezelfde problemen aanlopen als de Iphone.

te weinig opslagruimte voor HD content(zelfs met uitbreiding)
te klein scherm met een te lage resolutie om meerwaarde te hebben
batterij capaciteit die niet toereikend is om naast je dagelijkse dingen een hele film te kijken.(is zonder HD ondersteuning al een hekel punt).
Voorlopig hoor je van mensen met een symbian telefoon dat ie te beperkt is, mensen met windows mobile dat ie traag is, veel crasht, mensen met een iPhone of android telefoon dat ie alles kan, en dat ze nog nooit zo'n goeie telefoon gehad hebben.

Hoezo mist Apple de boot dan?

Deze opmerking van jouw valt in het water terwijl de boot al aan de andere kant aan het aanleggen is.
OT:
Deze opmerking van jouw valt in het water terwijl de boot al aan de andere kant aan het aanleggen is.
:D
Kinderachtig. Ga ergens anders klieren, noob.

Je snapt gewoon niet dat het er om gaat dat het mogelijk blijkt te zijn om via de ingebouwde api's en video hardware HD-content af te spelen (ik zeg hier niet dat het een extra functie is die je gratis krijgt om soepel HD media af te spelen zonder probleem).

Het is gewoon leuk dat het ontdekt is, en daar is waar het om gaat. Iedereen dacht waarschijnlijk dat de api's er niet mee konden werken, of dat de video hardware niet gebruikt kon worden met HD filmpjes.
Huh... waar komt dit vandaan? Apple fanboys hebben toch al een apple tv waarmee ze vanaf iTunes met een Apple product HD naar hun tv kunnen streamen en op een iPhone maakt die 1080p niks uit omdat je er niks van merkt op zo'n klein scherm.
Huh... waar komt dit vandaan? Apple fanboys hebben toch al een apple tv waarmee ze vanaf iTunes met een Apple product HD naar hun tv kunnen streamen en op een iPhone maakt die 1080p niks uit omdat je er niks van merkt op zo'n klein scherm.
Denk dat het hier vandaan komt. Er zijn dus gewoon kabels beschikbaar, waarmee verschillende iPod's en iPhone beeld kunnen outputten naar TV. :)
Huh... waar komt dit vandaan
Daarmee bedoelde ik de opmerking, de hele discussie ging inhoudelijk over de iPhone die HD kon spelen en opeens begint Thuis_ehv over Apple fanboys die graag HD willen op de iPhone, dat vind ik een beetje bashen en daarom vraag ik waar dat vandaan komt.
Vervang HD door MMS, fatsoenlijk zoeken of een andere iPhone OS3.0 feature, en dan zie je in dat je precies hetzelfde bericht had kunnen posten voordat iPhone OS3 uit kwam.

Toch was de iPhone ook met OS2 een groot succes. Apple dat de boot mist? Nee, de iPhone verkoopt toch wel. Achterlopen? Qua features en hardware wel ja, qua gebruikerservaring loopt de iPhone nog steeds als een Usain Bolt voor de rest uit.
Het zal wel aan mij liggen, maar wat moet je nu met een telefoon die HD content kan afspelen als de 42" en kleinere LCD/Plasma schermen er eigenlijk al geen baat bij hebben. HD komt past tot zijn recht op 42"en grotere schermen. Puur marketing als je het mij vraagt en daarbij waarom is dit nieuws als het nog absoluut niet fatsoenlijk werkt?
Complete onzin weer. Ik zie het verschil al duidelijk op mijn 26" die in mijn slaapkamer aan de muur hangt. Ik zit er 3,5 meter vanaf en DVD vind ik gewoon hartstikke lelijk. Bovendien ben je niet duidelijk met "HD" want HD kan ook 720p met een bitrate van 1Mbit zijn. Ja, dan snap ik ook wel dat jij geen verschil ziet.
Dan moet je een fatsoenlijke DVD speler aanschaffen. :P Het verschil tussen DVD (720/1024x576) en 1280x720 zie je op zo een afstand gewoon niet. Als je een slechte DVD speler hebt van 3 euro, dan wel ja. Stop maar eens een moderne DVD in je computer.

http://myhdtvchoice.com/w...hdtv-viewing-distance.png
Ik kijk geen films via mijn computer maar via een PS3 en een Xbox 360 met upscale functie. Ga zelf een betere speler aanschaffen, bijdehand. En ik zie duidelijk verschil. Overigens kijk ik niet eens DVD's meer, maar Blu-rays. Je moet niet altijd van die site's geloven. Waar zijn die gegevens op gebasseerd? Hoe is dat te meten? Welke bitrate's zijn er gebruikt? Om het verschil in kwaliteit te zien is gewoon per persoon anders. De een is gevoeliger voor details dan anderen... Daarboven zei iemand nog dat het pas bij 47" merkbaar is en nu zegt een grafiekje van iemand anders weer dat het bij 32" pas merkbaar is. Zo je je meteen weer hoe onbetrouwbaar zulke gegevens zijn.

[Reactie gewijzigd door Mick1990 op 21 augustus 2009 12:59]

Dan had je dat eerder moeten zeggen. Upscalen maakt het beeld ook niet beter ofzo hoor.

Een Blu-ray in je PS3 of een DVD in je x360 is ook een groot verschil.
Het ligt er natuurlijk maar net aan hoe ver je van het scherm af zit; jij zit (waarschijnlijk) verder van je 42" tv dan ik van mijn 20" tv. Maar ik ben het wel met je eens dat dit (vooralsnog) weinig toevoegd.
Idd. Zo zie ik al duidelijk op mijn laptop scherm (15,4", 1280x800) het verschil tussen gewoon en 720p. Komt omdat ik op nog geen halve meter zit. Zelfde geld voor een tv. Als je op 10 meter afstand zit zie je het verschil later dan bij 3 meter.
Bovendien gaat het erom dat als je een film hebt je deze niet hoeft te converteren naar een lagere resolutie om te kunnen kijken.
Opvallend dat er meerdere mensen in de comments de opmerking maken dat HD afspelen op de iPhone onzin is, maar dan opeens HD afspelen op, laten we zeggen, een Zune HD wel leuk vinden en het dan als 'iPhone zal falen' feature aanmerken...

Mocht de iPhone (3G/GS/GSHD) HD gaan ondersteunen, dan zal dit op dezelfde manier als andere telefoons & media players zinvol zijn, via een kebeltje naar een groot scherm...
Dat zijn voor een deel iphone gebruikers die het moeilijk vinden te acceptereren dat de iphone qua functionaliteit\mogelijkheden inferieur is aan andere smartphones (ok, andere telefoons die wel hd aankunnen zijn er nog niet, maar voor hoe lang?)

Maar wat als hij nou wel HD aangekund had, dan was het ineens wel supercool en nuttig geweest, wow ik kan mijn iphone aan de tv hangen en HD bekijken, ik heb geen standalone player meer nodig! Sterker nog, er wordt een tweakers nieuwsbericht aan gewijd, en het werkt nog niet eens fatsoenlijk!!

Waarschijnlijk lijk ik nou een iphone basher, klopt ook wel een beetje, ik vind de iphone overrated.
Neemt niet weg dat als ik even met de iphone speel, er toch wel koopneigingen ontstaan, want, de interface is natuurlijk gewoon super, maar om het daar nou voor te doen?

[Reactie gewijzigd door Thijs_ehv op 21 augustus 2009 13:58]

qua functionaliteit\mogelijkheden inferieur
Het hangt er maar net vanaf welke functionaliteit en mogelijkheden je belangrijk vindt. Als je 10mp foto's het belangrijkst vind dan is 'ie inderdaad inferieur.
de interface is natuurlijk gewoon super, maar om het daar nou voor te doen?
Zo lang er geen andere toestellen met een bruikbaarder interface komen doe ik het er voor ja. Want die interface gebruik je bij elke handeling die je op het ding doet. Een feature als HD video afspelen daarentegen maar sporadisch. Het blijft voor mij vooral een telefonie en internet device, en daarin is 'ie voor mij (voorlopig) superieur.

[Reactie gewijzigd door edwingr op 21 augustus 2009 20:24]

Ik vind de beperkingen die opgelegd worden door apple (en de prijs die je voor ervoor betaalt ) al reden genoeg om de telefoon als inferieur aan te merken. Er zijn telefoons die voor de helft van de prijs hetzelfde kunnen, waar je meer vrijheid hebt om te doen wat je wilt doen (ok, behalve ontploffen, dat doen die telefoons dan weer niet :+ )
En welke opgelegde beperkingen heb je het dan precies over? Ik ben persoonlijk nog niet tegen beperkingen aangelopen die voor mij zwaarder wogen dan de bruikbaarheid van het totale ding.

En natuurlijk zijn er telefoons die hetzelfde kunnen, maar de manier waarop ze 'het kunnen' is dan vaak het probleem. Bovendien denk ik niet dat die 'de helft' kosten.

Maar zoals ik al eerder zei: 't is maar net wat je belangrijk vind.
Right.. 'talloze voorbeelden'. Op pagina1 zie ik eigenlijk maar 1 beperking die relevant is voor eindgebruikers: 'geen seks'. En toch kan ik genoeg seks zien op iphone. Gewoon op t web, en dan is die multitouch nog handig ook met zoomen van plaatjes ;).

De meeste 'beperkingen' gaan overigens over apps die niet worden toegelaten in de app store. Als dat je showstopper is moet je inderdaad geen iPhone kopen. Voor mij is dat het niet.

[Reactie gewijzigd door edwingr op 21 augustus 2009 16:59]

Het weigeren van apps in de appstore is voor de eindgebruiker niet direct hinderlijk. En zelfs al was het zo, bij een andere smartphone heb je iets dergelijks sowieso niet (ja, er zijn smartphones met een systeem waar je applicaties kan installeren, en nee, het lijkt me erg onwaarschijnlijk dat die volstaan met apps die niet op de iPhone "mogen").
het belangrijkste is niet of je 720p of 1080p kan afspelen, maar de bandbreedte die de HW maximaal aankan, de hoge bitrates werken ook zeer slecht, dat is ook duidelijk te zien in bovenstaande filmpje
Het kan ook aan de drivers liggen.. Heel duidelijk is het nog niet, maar dat het mogelijk is zien we allemaal, nu nog wachten tot het 'kan'.
phat; nu nog een tv-out kabeltje en je hebt een geil tooltje om je films bij vrienden te bekijken

//edit
http://support.apple.com/kb/HT1454

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 21 augustus 2009 10:17]

Nou, ik kijk toch liever gewoon stabiel een film. Het zal wel niet voor niets uitgezet zijn door Apple.
Ik mag toch aannemen dat het wel de bedoeling is om het uiteindelijk stabiel te krijgen, als het blijkt dat het uberhaupt mogelijk is met de hardware. Het zo me verbazen als het lukt om vloeiend elk H264 bestand op 1080p af te spelen dat je er op loslaat. Zou erg knap zijn als het lukt.

Apple is wel 1 van de voortrekkers van OpenCL om GPU's makkelijk te kunnen programmeren en gebruiken voor dit soort dingen (zal in Snow Leopard zijn debuut maken in een consumenten OS), en een tijdje terug kwam ik nog ergens tegen dat PowerVR posities open had staan voor het ontwikkelen van OpenCL toepassingen. Zou me niks verbazen als dit werk-in-uitvoering is om video decoding met OpenCL te versnellen op de PowerVR chip in de iPhone.

[Reactie gewijzigd door johnbetonschaar op 21 augustus 2009 11:17]

Developers van hardware gaan er van uit dat de volgende iPhone een Tegra Soc (system on card) zal hebben en daarmee is het HD gedeelte opgelost. Ik weet niet meer waar maar ik heb hier slides van gezien. De powerVR chip met de ARM 9 processor is een leuk systeem maar met Tegra gaan we straks echt hele gave dingen zien.
Ik zou daar graag een bron van willen zien. Het huidige Tegra platform is nog gebaseerd op ARM11 architectuur. De huidige processor van de iPhone met Cortex A8 architectuur is sneller. Natuurlijk heeft het Tegra platform andere leuke voordelen, maar het is absoluut niet zo dat dat sneller (of zelfs veel sneller zou zijn). Op dezelfde kloksnelheid is Cortex A8 twee keer zo snel als ARM11. Overigens heeft de iPhone daarnaast ook een krachtigere grafische chip (Power VR) en wellicht is daarmee wel beter mogelijk om o.a. HD video af te spelen.

Tot slot ligt het meer in de lijn de verwachting dat de volgende iPhone een chip van eigen makelij zal hebben. Apple heeft immers alweer bijna anderhalf jaar geleden PA Semi overgenomen. Ze zullen deze chip(s) natuurlijk ook weer baseren op de nieuwste architectuur van ARM, dus Cortex A8 en niet ARM11.
Ik had begrepen dat de kracht van die Tegra's ligt in 'dedicated' specialized processing units, oftewel dat er een groep chips-on-die bij de cpu zit, die vervolgens specifiek een taak op zich nemen gespecialiseerd in hardwarematige audio en video codecs.

De cpu mag dan sneller zijn, maar als zo'n system-on-chip het goedkoper (zuiniger?) kan doen kun je potentieel meer met dezelfde batterij/form-factor, lijkt mij?
Zou kunnen, wist ik nog niet. Tegra platform ziet er inderdaad wel heel erg veelbelovend uit. Maar als ze echt met OpenCL aan het klussen zijn hiervoor dan kunnen ze dat straks mooi hergebruiken op die Tegra chip, want nVidia doet ook mee met OpenCL. Das nu het mooie van standaarden :+

[Reactie gewijzigd door johnbetonschaar op 21 augustus 2009 11:17]

een Tegra Soc (system on card)
SoC = System on Chip ;)
Ik heb gehoord dat ze daarom ook met Psystar zo'n probleem maken.
Ze willen niet op random hardware hun spul draaien, anders kan het instabiel worden of kunnen er andere problemen komen.
Apple eist gewoon dat hun producten perfect werken.
Dat is wat ik heb gehoord dan.
Best kans dat er wel aan HD op de iPhone wordt gewerkt.
Het is toch wel weer een extra reden om zo'n duur apparaat te kopen.
Apple eist gewoon dat hun producten perfect werken.
ELKE fabrikant streeft erna om z'n producten perfect te laten werken. Apple is hier niet uniek in. En net als elke andere fabrikant slaagt Apple hier maar ten dele in.

Wie beweert dat Apples perfect werken, of dat ze nooit crashen of hangen, heeft gewoon te weinig ECHT met Apple gewerkt ;p

Ik beweer overigens niet dat dit beweert werd door de poster, maar het glazuur springt af en toe van m'n tanden van het 'Apple Weet Hoe 't Moet(tm)'-gehalte wat ik hier en daar in reacties aantref.

[Reactie gewijzigd door tofus op 22 augustus 2009 13:37]

Je hebt helemaal gelijk... maar perfect is subjectief. Trust wil ook dat het perfect werkt, maar dat doet het ook niet.

Ik denk wel dat Apple probeert zijn hard- en software zo goed mogelijk op elkaar te laten afstemmen. Vandaar dat hun producten veelal gesloten zijn (en dus beperkt in de mogelijkheden). Voor Windows/PC machines is dit veel lastiger te realiseren.

Apple levert goede producten, maar perfect... nee! Volgens mij weigeren ze ook (te) nieuwe technologieen in hun producten omdat het nog niet soepel loopt. Of ze weigeren een standaard (als bluetooth) fatsoenlijk te implementeren, zodat het niet compatible is met iphone-nokia transfers....

Kortom, iedereen levert een perfect product af, alleen kun beter prijs/kwaliteit controleren. Trust kost niks, kun je dan ook weinig van verwachten. Apple is overpriced... en de fans schreeuwen maar dat het perfect is (zou ik ook doen, als ik zo'n lap geld uit heb gegeven...)
Het is toch wel weer een extra reden om zo'n duur apparaat te kopen
omdat het ook echt zo nodig is om HD op een 3,5" scherm met een resolutie van 480*320 te kijken? 8)7 Sorry hoor, maar het nut hiervan ontgaat me kompleet, ook gezien het feit dat het je batterij zo leegtrekt... Het is leuk/knap dat het kan maar meer dan dat is het momenteel niet...
vergeet vooral je stroomkabeltje niet, en zet er voor de zekerheid ook maar een brandblusser naast ... :+

geen dedicated chip aanwezig om deze functionaliteit te ondersteunen (zoals een tegra of ion) dus het beestje zal lekker warm worden, en lekker veel stroom slurpen!
geen dedicated chip aanwezig om deze functionaliteit te ondersteunen (zoals een tegra of ion)
De iPhone en iPod Touch hebben een PowerVR SGX chip aan boord, naast 3D graphics hardware bevat deze ook dedicated hardware voor h.264

[Reactie gewijzigd door Carbon op 21 augustus 2009 10:56]

Je hebt gelijk, de powerVR SGX 535 zou hd video moeten kunnen ondersteunen.
Ik vraag me wel af op welke clockspeed de gpu in de 3GS draait, aangezien apple zelf de ondersteuning niet geimplementeerd heeft.

" the PowerVR SGX 535, 545 and 555 cores can reach full-frame rate playback at up to HD resolutions, depending on clock speed and standard, removing significant video processing load from the host CPU. "
Een HD resolutie hoeft niet persť 1080p te zijn. Tenslotte wordt bijna elke laptop met een 13xx x 768 resolutie ook HD genoemd.
titel: IPhone 3GS kan 1080p-video afspelen

Nu klopt de titel 1 op 1 wel natuurlijk, 1080p video is blijkbaar af te spelen.
Maar zonder geluid, fatsoenlijke bitrate en outputmogelijkheden heb je er natuurlijk niks aan...
Nee, dan noemen ze het HD-Ready.
Ben ik de enige die denkt wat met de batterij duur bij het afspelen van hd film :+