Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 46 reacties

Lian Li heeft een nieuwe full-tower aangekondigd, de Tyr PC-X1000. De kast valt op door zijn opdeling in drie zones, die moet helpen de hitte goed af te voeren. De fabrikant heeft de kast standaard voorzien van vijf regelbare ventilatoren.

De Tyr PC-X1000 is een goedkopere versie van de Tyr PC-X2000, die een vergelijkbaar basisontwerp heeft maar uitgebreider is uitgerust. De kast meet 230x680x430mm en is daarmee van het formaat fulltower. De behuizing is met name zo hoog vanwege de opdeling in drie zones. Helemaal onderin is er plek voor een voeding en drie 3,5"-hdd's. In het midden is er ruimte voor matx- of atx-moederborden en twee 2,5"-hdd's. Bovenin zijn zowel drie 3,5"-drivebays als drie 5,25"-bays te vinden. Elk compartiment wordt door een of meer 140mm-ventilatoren van de nodige airflow voorzien. De in totaal vijf kastventilatoren draaien standaard met 1200 rotaties per minuut, maar met een kleine fancontroller aan de achterkant kunnen ze ook op 800 of 980rpm worden afgesteld.

Alle hardware, inclusief het moederbord, kan met behulp van duimschroeven zonder gereedschap geïnstalleerd worden. In de moederbordhouder zit een flinke uitsparing die het verwijderen van een backplate moet vereenvoudigen, maar indien nodig kan ook de hele moederbordhouder uit de kast worden gehaald. Verder zijn er gaten voor cable-management aanwezig. De fans zijn van wasbare stoffilters voorzien. Om storende geluiden te dempen zijn de fans met rubberen ringen bevestigd en moet de voeding op rubberen stootkussens geplaatst worden. De Tyr PC-X1000 is volledig opgetrokken uit aluminium en weegt ondanks zijn grote formaat nog juist geen 10kg. De behuizing is vanaf eind augustus te koop voor een prijs van ongeveer 300 euro.

Lian Li Tyr PC-X1000 Lian Li Tyr PC-X1000
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (46)

Ik vind het maar een lompe kast en zie liever eens gelikte desktopvarianten verschijnen. Bijvoorbeld van het type Moneual Moncaso 972 die hier in dit land nog steeds nergens cash te bekomen is.
;(
Fabacom (www.fabacom.nl) is onlangs distribiteur geworden van Moneual. Misschien dat zij iets voor je kunnen betekenen
het bevreemd me dat in het onderste compartiment de warmte van de voeding wordt afgevoerd via de harde schijven. HDDs lijken me kwetsbaarder dan de voeding. Of zie ik het verkeerd?
Ik denk dat je het verkeerd ziet. Een voeding is namelijk een outtake fan die naar buiten blaast. De fan aan de voorkant bij de HDD's is een intake. De koele lucht gaat dus over de hardeschijven en dan door de voeding voordat deze naar buiten wordt geblazen.

beetje spuit 11

[Reactie gewijzigd door Griffin op 11 augustus 2009 16:26]

Ik denk dat je het ook verkeerd ziet. De voeding wordt namelijk met de fan naar beneden gemonteerd. Hij zuigt dus lucht van onder de kast (filter is hier aanwezig), en blaast deze door de voeding naar buiten aan de achterkant.
De lucht van de HDD intake fan gaat over de voeding heen door een raster naar buiten.

Hier is een filmpje dat veel duidelijk maakt over deze kast.
http://www.youtube.com/watch?v=IttZJtzhcqQ
Gelukkig zijn ze het raster niet vergeten, ik schok al! (waar gaat die warme lucht van de hdd's naartoe?). Via de voeding vond ik al gek, die heeft alleen een opening aan de achterzijde + de fan; maar daar hebben de hdd's niks aan.
Eerder andersom want de HDD's zitten voor de voeding, zie je in wel meer behuizingen.
Juist andersom me dunkt. Het rechterplaatje, daar zitten de hdd's rechts, en de voeding links. Rechts is ook de voorkant. Waar de lucht word aangezogen. Dus van intake -> hdd -> voeding -> outtake wat -juist- geen schade aandoet aan de hdd's.
Een harde schijf kan je gerust warm laten draaien, is niet zo erg. Een voeding daarentegen gaat op hogere temperatuur ook een lagere effeciŽntie krijgen en dus achter je rug meer verbruiken dan nodig.
Ik denk dat de voeding juist als outtake functioneerd in het onderste compartiment.
Zeer netjes dat je op deze manier (als je 3 harde schijven of minder hebt, anders zul je het rekje bovenin de kast ůůk moeten gebruiken) de harde schijven en de voeding buiten de airflow van de rest van de onderdelen kan houden.

Verder is het in het bovenste gedeelte van de kast gelijkmatig verdeeld met 2x intake en 2x outtake.

Ik vind dit overigeens een zeer stijvolle en vernieuwende kast, maar 300 Euro is een beetje teveel van het goede.
Zeer klasse dat alle fans 140 mm zijn, deze kast gaat je onderdelen zeer koel houden met een net geluidsniveau

Overigens haalt de voeding zijn verse lucht van onder de kast kast vandaan en hij pakt dus weinig of niets van die intake fan -in datzelfde compartiment- mee... lijkt me dat de airflow daar dus niet zo efficiŽnt werkt.

[Reactie gewijzigd door HugoBoss1985 op 11 augustus 2009 16:40]

Zoals hierboven al vermeld word; de voeding helpt de hdd's totaal niet! Heb je weleens een voeding gezien met een 120/140mm fan, die aan de andere kant of de stekker-kant nog ventilatie gaten heeft ? Nee dus.
uhm ja, de meeste voedingen zuigen lucht op met de fan (hedendaags) en blazen het door de intake van die lucht de warm geworden lucht uit een rooster aan de achterkant er weer uit. Lijkt me geen probleem hoor, die hdd's krijgen het echt niet warm als je er geen 3x 15k rpm schijven in drukt...
Vroeg‚h had je van die 80cm fans, nu nog natuurlijk, die aan de achterkant zaten en de lucht er direct uitbliezen. Is wat minder effectief gebleken met de grotere en dikkere voedingen van nu.

Over de kast, het is jammer dat er maar 8 schijven in kunnen maar echt weinig is dat nou ook weer niet, ik heb met 4 nu meer dan genoeg en dat is ong 2 tb aan ruimte. Dat is voor veel gebruikers al aardig wat. De echte hdd fanboys kopen wel een kast die specifiek voor veel hdd's gemaakt is. stackers enzo.
Ik vind echter het feit dat het wat beter is afgewerkt maar gedeeltelijk de enorme prijs van 300 e voor de kast kan verantwoorden, er is weinig nieuws onder de zon.
Ja er kan een atx en matx in maar is een e-atx ook mogelijk (gok van wel gezien de afmetingen) De compartimenten is niet echt nieuw meer en er is ook geen innovatieve nieuwe manier van bouwen gebruikt. 1200 rpm fans mogen dan wel verdomd stil zijn wil dat een van de goede eigenschappen zijn maar ik gok van niet.
De kast had voor mij niet meer dan 175 e hoeven te kosten.

[Reactie gewijzigd door SouLLeSSportal op 11 augustus 2009 20:10]

Zeg ook niet dat het een probleem is, alleen dacht iemand dat de fan van de voeding de hdd's helpt te koelen, wat niet het geval is. Buiten dat, de fan die lucht naar binnen zuigt, kan als ik het goed begrijp de lucht weer kwijt aan de achterzijde, via ventilatie gaten. zonder die gaten lijkt het me nml. geen goed idee. De warme lucht zou niet meer weg kunnen.
Kijk even naar de Antec P180 serie, die heeft hetzelfde compatiment als de Lian Li (En is al vier jaar oud ;)), maar heeft een normale layout qua CD/DVD drives. En kost bijna 200 euro minder ;)
Ik ken de Antec P180 series, ik heb gedurende een bepaalde tijd bij een grote computerzaak gewerkt waar ik regelmatig systemen heb gebouwd op basis van de Antec P180 series.

Maar Lian Li en Antec zijn niet te vergelijken... (En daar betaal je dus voor he ;))

[Reactie gewijzigd door HugoBoss1985 op 11 augustus 2009 16:41]

Lian Li is vast goed gebouwd, maar qua stilheid kan ook deze kast waarschijnlijk niet tippen aan de legendarische P180 serie. Daarnaast is dit danw el een big tower, maar exht veel past er niet in, er passen evenveel harde schijven en ik zelfs minder DVD-drives in, waarbij ik de 2,5" plekken even negeer, maar die kunnen vast goed gemaakt worden door een 5,25" plek op te offeren. Daarnaast ben ik ook niet onder de indruk van het uiterlijk van deze kast.

Ik zou inderdaad Lian Li niet met Antec vergelijken, maar dat is omdat Antec naar mijn mening veel interessantere producten levert.
Ik heb liever ook iets in de richting van een NineHundred dan dit hoor. :P
5 intake fans dus en maar 2 outtake fans? exclusief de fan die erbij komt van de voeding, dan nog een grote kans dat je juist een negatief effect krijgt qua airflow omdat de warme lucht niet voldoende wordt afgevoerd.. Je bent dus bijna verplicht er zelf meer bij te zetten lijkt me zo
Waar lees jij 5 intakes en maar 2 outtakes?
ik lees het volgende:
Elk compartiment wordt door een of meer 140mm-ventilatoren van de nodige airflow voorzien. De in totaal vijf kastventilatoren draaien standaard met 1200 rotaties per minuut, maar met een kleine fancontroller aan de achterkant kunnen ze ook op 800 of 980rpm worden afgesteld.
Dus in totaal 5 fans. En zoals ik kan zien op de foto zijn er 3 intakes en 2 outtakes (excl. de voeding).

Verder is 300euro voor een kast zonder voeding erg prijzig.

Ook is er 'maar' plaats voor 8hdd's. Terwijl je van zn grote kast meer ruimte voor hardeschijven kan verwachten?
Verder is 300euro voor een kast zonder voeding erg prijzig.

Mocht je er een voeding bij willen voor die prijs dan kom je in een heel ander klasse terecht,dus dat is een keus.

Ik vind de prijs redelijk,aangezien Lian Li in deze prijsklasse zit, en zou er een kwalitatief gelijkwaardige voeding bij nemen.

Ook is er 'maar' plaats voor 8hdd's. Terwijl je van zn grote kast meer ruimte voor hardeschijven kan verwachten?

Denk ook niet dat de kast is bedoeld voor server doeleinden(meer dan 8 schijven),sommige server kasten komen tot 10 schijven,dus opzich is ruimte voor 8 schijven best genoeg voor een full tower.

[Reactie gewijzigd door Fern op 12 augustus 2009 00:21]

Er zijn genoeg openeningen in een kast waar de lucht zo naar buiten kan, het is immers geen hermetisch afgesloten ding. Ik zou de outtake fans eventueel zelfs verwijderen. Door alleen intakefans en een stoffilter te gebruiken hou je je kast tenminste mooi stofvrij.

Ik zou natuurkunde eens opnieuw gaan volgens als ik jou was, intake en outtake gelijk houden is nergens voor nodig. ;)

@Hugoboss1985 - Als je het al zou lukken om alles dicht te plakken, dan zit je wel met een probleem, je hebt dan immers meer intake als outtake, de outtake ventilators zullen harder gaan draaien dan dat ze moeten draaien en gaan hierdoor kapot. Als je alleen intake gebruikt dan wordt er door de overige openingen geen lucht naar binnen getrokken, dus geen stof en geen "valse airflow". De outtake ventilators zullen niet heel veel toevoegen aan de prestaties als de intake goed geregeld is en er genoeg opening is om de lucht weer naar buiten te laten gaan. Het enige wat je wel doet is extra herrie creŽren, elke ventilator is een extra geluidsbron.

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 11 augustus 2009 18:01]

Ik zou alle fans erin houden en alle openingen (dus niet de openingen van de voeding en de outtake ventilatoren) aan de achterkant afplakken met tape...
Zo hou je hem ook stofvrij en behoudt je een goede airflow.
Immers gaat de lucht d.m.v. ventilatoren sneller naarbuiten dan via openingen.

Via die openingen komt toch alleen maar valse lucht naar binnen die direct weer naar buiten getrokken wordt door de outtake ventilatoren... dus daar heb je toch niets aan behalve extra stof en een valse airflow. :P

@knirfie244: Nouja ik heb het over airflow als ik bedoel dat de lucht door de kast getrokken word.
Hoezo heb je in het geval van deze kast meer intake dan outtake? (Het is toch gelijk met 2 intake en 2 fronttake fans?)
Door de aanzuigende kracht van outtake ventilatoren krijg je onderdruk in de kast.
Als je geen outtake ventilatoren gebruikt (Ok een voeding heeft meestal ook een ventilator, maar dat hou ik er even buiten.) zal de lucht minder snel door je kast heen getransporteerd worden wat betekent dat er (langer) warme lucht in je kast blijft hangen dan wat je met (extra) outtakefans kan bereiken.
Ik hou wel van een beetje overklokken, dat is al lang zo... en ik heb liever airflow dan alleen een voeding als outtake.

En staat jouw pc met de achterkant naar voren ofzo?
Outtake fans op de achter - of bovenkant zul je minder snel horen dan inttake fans aan de voorkant en/of zijkant.
Zo is het hier tenminste... ik heb zelfs een 120mm fan met meer rpm dan wat voorin zit en die laatsten hoor ik.
Ik heb geen fan aan de zijkant en ik heb een front mesh panel, dus het kan zijn dat er bij mij meer herrie van de voorkant af komt dan bij jou.

[Reactie gewijzigd door HugoBoss1985 op 11 augustus 2009 20:19]

Vraag me af hoe jij geteld hebt want ik tel namelijk 3x 140mm intake en 2x 140mm outtake waarbij er nog de voeding bij opgeteld moet worden.
cpu fan niet vergeten :)
Met 5 fans (of 7 volgens jouw telling) lijkt het me niet bepaald nodig er meer bij te zetten, tenzij je straalkachels in je PC in wilt bouwen.

Serieus, wat denken mensen altijd dat je zoveel fans nodig hebt? En dan uiteraard een 1,5-kW-voeding, want anders kun je echt niks meer met je PC doen....
Airflow? wat is dat ;)?

niks geen in of out take hier.. maar toch werkt het allemaal ;)
Ik denk dat mensen met een high end systeem met een 360 radiator en/of multi GPU opstellingen niet voor deze kast gaan. Je kunt dan beter een Cosmos of een 932 of een ACTS 840 ofzo nemen. Deze kast is voor mensen die graag heel veel geld uitgeven voor afwerking en bouwkwaliteit. Ik denk dat de markt nog meer een niche markt is dan die voor mensen die een 360 in hun kast kwijt willen.
Wat een ontzettend mooie kast..
Die zou heel goed mijn huidige beginners kastje kunnen vervangen..
*gaat sparen*

Als ik zo naar het filmpje kijk, (http://www.youtube.com/watch?v=IttZJtzhcqQ .. met dank aan D2D_Christiaan) is de kast zijn prijs echt wel waard.
Het zit hem precies in de kleine details en de vernuftige uitwerking van de gehele kast wat de kast zoveel waard maakt.. Wederom hulde voor Lian Li..

[Reactie gewijzigd door DonJunior op 11 augustus 2009 22:59]

Of die HD bay helemaal bovenaan in de kast nu wel zo handig is,dat vraag ik me af.
SATA kabel (data en voeding) zijn vaak net niet lang genoeg om die afstand te overbruggen,zeker als je de kabel netjes en strak wil wegwerken.
Jammer dat er niets groter (met alle schroefgaten gevuld) dan ATX formaat moederbord inpast.
Verder is het weer een op en top Lian Li kast,zoals we gewend zijn.
Zo, precies waar ik naar op zoek was. De oudere TYR PC-X2000 vond ik met een prijs van 600 euro te duur en de andere stijvolle Lian-Li's hadden allemaal toch een wat mindere ventilatie. Deze kast is mooi ingedeeld, ziet er strak uit en de ventilatie is zo te zien ook erg goed.

EDIT: Toch wel jammer dat er maar 1 voeding in past.

[Reactie gewijzigd door i7x op 12 augustus 2009 00:00]

Deze kast is geweldig!
Ik heb zelf de Lian Li PC-A70 en wil deze kast dan ook graag hebben.
Goede mod-mogelijkheden. Schijven onderin in een HDD 30 box van ikbenstil.nl.
Fans even aankijken, toch te rumoerig?, dan vervangen door fans van hetzelfde bedrijf als reeds gemeld. De Thermalright 120 CPU koeler past er perfect in. Alleen even kijken of de kast en met name de sidepanels resonantieproof zijn, anders ook bitumenfoam aan de binnenkant.
Voordeel, je hoeft niet nog eens 2x DVD-Rom covers apart te kopen.
Staat op mijn verlanglijstje...
Normaal gesproken erg fan van lian-li design, maar deze trekt mij persoonlijk een stuk minder. Die roosters op de voorkant vind ik niet echt mooi!