Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 72 reacties

Samsung heeft in een week tijd twee miljoen pre-orders gekregen voor zijn nieuwe vlaggenschip Jet. Dat beweert een Koreaanse techsite. Het mobieltje met 800MHz-processor moet nog deze maand in de Nederlandse winkels opduiken.

Samsung JetSamsung introduceerde zijn nieuwe telefoon vorige week tijdens een persevenement in Londen. De S8000 Jet, die deze maand zou uitkomen, is inmiddels in de voorverkoop gegaan. Wereldwijd hebben winkels alvast twee miljoen exemplaren besteld, schrijft Telecoms Korea.

Daarmee is het aantal pre-orders voor de Jet hoger dan dat voor zijn voorganger Ultratouch, waarvan in de voorverkoop 1,8 miljoen stuks werden besteld. De LG Arena werd een miljoen keer voorbesteld.

De Samsung Jet is een featurephone met een 800MHz-processor. Het 3,1"-scherm ondersteunt een resolutie van 800x480 pixels en is capacitief. De Jet biedt ondersteuning voor het afspelen van divx-bestanden en de Dolfin-browser is op de Webkit-engine gebaseerd. De Jet is geen smartphone: hij draait op een propriëtair Samsung-OS met de TouchWiz 2.0-interface. TouchWiz is Samsungs systeem van widgets op het bureablad van de telefoon.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (72)

Het toestel is inmiddels ook al in diverse winkels in ons land te vinden. Sinds vorige week woensdag al ;)
Voor iedereen met twijfels over het OS: Samsung gaat een SDK uitbrengen voor dit OS, dat ook op andere telefoons staat. De Jet, en ook oudere toestellen, zullen waarschijnlijk geen nieuwe applicaties krijgen. Theoretisch gezien zou het wel kunnen maar wordt voorbehouden aan nieuwe modellen. De browser en navigatiesoftware van de Jet zijn bijvoorbeeld native applicaties en geen Java of deel van het OS.

Het toestel zit net op het randje van wel of geen smartphone, je kan bijvoorbeeld alleen Java apps installeren maar Exchange support is wel standaard aanwezig.
Waarom is het geen smartphone? Het OS maakt toch niet uit?
Je kunt niet je eigen applicaties installeren en bent in het aanpassen van de telefoon beperkt in de mogelijkheden. Het is dan ook niet mogelijk om hier zelf voor te programmeren.
Is dat nodig om een smartphone te zijn? Een smartphon is gewoon een telefoon waarmee je pc achtige dingen kan doen zoals surfen, emailen en dergelijke.
Als het toestel in de markt wordt gezet als 'slimmer dan een smartphone', dan lijkt het mij logisch dat de mogelijkheden nog meer uitgebreid zijn t.o. een doorsnee smartphone, iig niet minder. De Jet is dus eigenlijk niet echt veel meer dan een veredelde GSM, er zit weinig flexibiliteit in het apparaat. Het ziet er leuk uit, het zal ook vast prima werken, maar de slogan is erg misplaatst en misleidend imo.
datzelfde zei men ooit ook over de iPhone, ik geloof dat die mening inmiddels wel herzien is.

Een smartphone kan mailen, surfen, klaar. Al die andere functionaliteiten als navigatie, muziekspeler, videospeler, camera, compas, zakmes, ballenkrabber (sorry) zijn in weze onzin en bijzaak.
Dat klopt van geen kanten wat jij zegt, ik kan ook surfen en mailen met mijn SE w890i... dat kan je nou bepaald geen smartphone noemen.

Een smartphone is eigenlijk een hele kleine zak computer, oftewel een PDA met een belfunctie. Agenda, email, media + optionele apps die bij benadering dezelfde flexibiliteit geven als een pc. Zonder navigatie kan het uiteraard ook een smartphone zijn, maar het is achteraf wel via diverse makers aan te schaffen voor de telefoon. Bij 'normale' telefoons zit je compleet vast aan de (java)apps die je door de fabrikant van het toestel worden aangeboden.

Eigenlijk is het dus de flexibiliteit van het OS die bepaald of het toestel een smartphone is of niet, dat heeft niets met de al aanwezige opties te maken, maar eigenlijk meer met de opties die je achteraf kan toevoegen/wijzigen/verwijderen etc. In dat opzicht is een iPhone dan dus ook geen echte smartphone, omdat de fabrikant je voorschrijft wat je wel en niet mag/kan installeren, bij een WM-phone ben je vrij welke software je installeert zolang het maar compatible met de hardware is.

[Reactie gewijzigd door MicGlou op 23 juni 2009 18:00]

datzelfde zei men ooit ook over de iPhone, ik geloof dat die mening inmiddels wel herzien is.
Alleen het feit dat iets een hype is wil nog niet zeggen dat het een kwalitatief superieur product is.
Op de site van Samsung wordt het apparaat anders wel 'Smarter than a smartphone' genoemd... beetje misleidend dus eigenlijk, want het is juist meer beperkt :S
Je kunt geen applicaties installeren.
Je kunt wel degelijk applicaties installeren met het omnia platform. De Widgets (apps) zijn er in verschillende soorten en zijn te downloaden met een app op het toestel.

Volgens jouwn definitie is elke huidige telefoon een smartphone, je kan immers op de meest goedkope telefoon al java applicaties installeren.
Hij bedoelt native apps die je eventueel ook nog op de achtergrond kan draaien. Lees: WM, Symbian (en Android geloof ik)
Waarom geen smartphone is een supergoede vraag!
Geen background apps is onzin.

Mijn SonyEricsson K530i is een super smartphone. Ik kan kiezen uit DUIZENDEN verschillende apps om te installeren, waarvan een aantal native. Ik ben niet gebonden aan de apps van SE. Google Maps, GPS software, verschillende email apps, Hyves, eBuddy en zo nog veel meer (zelfs Microsoft Exchange!). En via Yahoo! Go kan ik PDFs bekijken in mijn mail.
Kijk bijvoorbeeld op getjar.com. Nou en dat het java is?

Ik kan deze apps lekker in de background draaien.

Daarnaast kan ik veel sneller door de menu's van mijn telefoon bladeren en razendsnel surfen met mijn mobiel. Ik heb sneller een reisje gepland met 9292ov dan mijn collega met een iPhone (of misschien was hij nog niet zo gewend eraan?).

En mijn telefoon is van 2007, cheap, lekker dun, echte knoppen, geen touchscreen en geen Android of WebOS of Windows of Apple besturingssysteem.

Maar de meeste dingen die een "smartphone" kan kan dit ding ook. Dus welke features onderscheiden mijn telefoontje van een "smartphone"?
Ook GPS werkt prima via de headset (HGE-100), met navigatie, live flitsinformatie, zonder abo van TomTom.
GPS is dus niet ingebouwd maar is dat nu de onderscheidende factor?

[Reactie gewijzigd door Jazco2nd op 24 juni 2009 02:11]

Java werkt gewoon crappy. Dat heb ik maar al te vaak gehad. Dat je op elke telefoon java kan installeren maakt het niet meteen een smarthphone. Dat kan op elke lowbudget telefoon al
Jij moet eens een lesje logica nemen en mij geen dingen in de mond leggen.

Als het kunnen installeren van apps een voorwaarde is voor een smartphone wil dat nog niet zeggen dat elke telefoon die apps kan installeren een smartphone is :)

[Reactie gewijzigd door Zpottr op 23 juni 2009 18:22]

De vraag: Waarom is het geen smartphone?
Jouwn Antwoord: Je kunt geen applicaties installeren.

Smartphone = Het kunnen installeren van applicaties..

Dat staat er, ik leg je dus niets in de mond.

Deze telefoon valt een beetje in een grijs gebied, je hebt dus die Apps/widget dingen maar dat zijn nou niet echt heel uitgebreide apps. Wel kan je met deze telefoon uitgebreid gaan browsen/emailen en daardoor is het nou ook niet een "Domme GSM"
Je legt hem wel degelijk woorden in de mond.

als ik zeg:
-Alle dwergen zijn wielrenner.
zijn dan alle wielrenners dwergen? nee toch?

En dat doe jij precies hetzelfde, en als je er anders over denkt, ik scan met alle plezier de pagina van mijn nederlandsboek in waar het duidelijk staat uitgelegd.

Het is gewoon een opgepimpt mobiel met veel opties. Het zit wel tegen een smartphone aan, maar gaat niet erover heen. Omdat hij toch niet echt op zakelijk gebruik gericht is. (persoonlijke mening)

[Reactie gewijzigd door Huibino op 23 juni 2009 19:20]

Dit is wat men in de wiskunde het verschil noemt tussen een nodige voorwaarde en een voldoende voorwaarde. Ook contrapositie heeft hier mee te maken.
@ .. wie was het ook weer??

maar niemand vroeg om ALLE redenen dat de jet geen smartphone was. iemand vroeg alleen waarom het geen smartphone was.
als een van de voorwaarden voor een smartphone is dat je er eigen apps op kunt installeren, en dat kan niet, is het voldoende om alleen dat te noemen om aan te tonen dat het geen smartphone is. waarmee DUS niet gezegd is dat dat de enige voorwaarde voor een smartphone is, en ook niet dat het de neige voorwaarde is die de jet niet bezit om een smartphone genoemd te mogen worden.

je legt hem wel woorden in de mond, maar erger nog, JOU conclusie is veel te snel en te kort door de bocht.

de pot verwijt de ketel.... etc.
wanneer is een app een uitgebreide app?
Je kan eigenlijk stellen dat een smartphone een oud begrip is. Bijna iedere telefoon is tegenwoordig 'smart'.
Smartphone is ook eigenlijk meer een marketingwoord, het is geen form-factor oid en zegt eigenlijk vrijwel niks over het toestel.
Ik denk dat je dat rijtje beter om kan draaien. Immers, een telefoon dat een grote hoeveelheid van de noodzaak en mogelijkheid tot kiezen voor de gebruiker bepaalt pas beter bij een domme gebruiker. Een telefoon die meer keuze en bevoegdheid bij de gebruiker neerlegt vraagt eerder om een slimme gebruiker.
Euh sorry, maar de omnia is een smartphone, er staat Windows Mobile 6.1 op!! Dat kan je helemaal niet hiermee vergelijken, dit is Samsungs eigen OS. Hier kan je naast java applicaties en widgets niet op installeren.
heb zelf een touchwiz (met de hetzelfde OS dus) en daar kan je wel apps op installeren, java apps.
Inderdaad merkwaardig. Alsof alleen een Windows Mobile based GSM een smartphone is. Ik heb altijd geleerd: Een smartphone is een telefoontoestel met office functionaliteit.
ik denk dat het te maken heeft met kosten / telefoon. Een OS zoals Windows Mobile (Android ook?) kost een licentie = kosten = minder winst.

Voor de doelgroep van deze telefoon voldoet dit OS en gaat men niet meer kosten maken dan nodig. Denk ik : 0
hhmm...
jah maar wat dacht je dan van de ontwikkelkosten die Samsung heeft gedraaid voor deze OS ? Die vallen echt niet in het niets hoor ;) En zo'n simpel stukkie software zal het wel niet zijn...
Dus kosten = minder winst geldt nog steeds....
dat wel, alleen kun je het OS meerdere malen inzetten, terwijl je bij een windows mobile of Sxx licentie doorgaans per toestel moet afdragen. (en nog steeds ontwikkelkosten hebt vanwege het aanpassen aan het toestel).

Nu zijn ze ontwikkelkosten hoger, maar geen afdracht per toestel aan licentiegelden en je bent vele malen meer vrij in keuze qua hardware en het afstemmen van je software hierop omdat je alles in eigen huis houdt.

Uiteindelijk spreid je de R&D kosten veel meer uit over meerdere families telefoons.
(en wie weet kun je dit OS ook weer in licentie geven aan een andere Mobiele telefoon fabrikant)

[Reactie gewijzigd door arjankoole op 23 juni 2009 14:39]

Idd en het OS zal waarschijnlijk alleen aangepast worden... Verder gebruiken ze waarschijnlijk een doorontwikkeld OS die ze al vanaf de old school samsungs gebruiken

Zou me iig niet veel verbazen ze gaan niet bij elke telefoon het wiel opnieuw uitvinden (eerste les die ik heb geleerd bij programmeren!)
Zou me iig niet veel verbazen ze gaan niet bij elke telefoon het wiel opnieuw uitvinden (eerste les die ik heb geleerd bij programmeren!)
je staat versteld hoe snel dergelijke lessen in de praktijk vergeten worden :)
En met je eigen OS heb je meer ontwikkelkosten...
Ontwikkelkosten worden toch op een bepaald moment 'gehaald'. Samsung heeft in veel meer modellen hetzelfde OS al een tijd zitten

Verder zal het ook te maken hebben met de doelgroep. Niet iedereen wil een (ingewikkelde) OS waarmee je allerlei (gave) programma's wilt kunnen draaien.
Maar aangezien je het OS alleen hoeft te laten werken met je eigen telefoons scheelt het weer ontwikkelkosten.
Android kost niks hoor :-) Ja om alles wat samsung er bij wil proppen te maken natuurlijk wel maar dat kost alleen manuren niet licentiegeld oid... programmeren is gratis voor android (ook hier weer met uitzondering van de manuren).
Denk eerder dat het intressant is dat ze een volledig ander OS gebruiken voor de ervaring. Een HTC mag nog zo een mooie Touchflow hebben, eens voorbij zit je terug in de Windows Mobile Shell ( bij bijvoorbeel de e-mail ).

Met een eigen OS hebben ze een eigen look en manier van navigeren / configureren/
Jammer dat het geen normaal besturingssysteem heeft, dat bied je nog veel meer vrijheid en support..
Verder lijkt het me een erg snelle en leuke telefoon. Als deze android draaide had ik em gelijk gekocht.
Daarom vraag ik me ook af wat je aan een telefoon met een 800mhz processor hebt zonder besturingssyteem.
Hoezo "zonder besturingssysteem"? Er staat weldegelijk een besturingssysteem op...
Vrijheid snap ik, support niet helemaal. Ik neem aan dat Samsung wel support levert. Met android lijkt het me i.d.d. ook een mooite telefoon.
Ik vind het juist beter :D

Het werkt toch altijd het beste wanneer het OS gemaakt is voor de telefoon en de andere functies eromheen zijn gebouwd dit ipv bijv WM dat gebouwd is waarna de telefoon functie is geïmplementeerd

Lijkt hetzelfde maar qua werking vind ik de eigen OS van de fabrikanten veel beter/soepeler werken (Symbian, nokia, en Iphone OS, apple, horen hier bij naar mijn mening.)!
als deze android draaide was hij PERFECT!
Géén GPS mogelijkheden!?
samsung S8000 Jet

Volgens de Samsung site GPS ontvanger in de onmschrijving, en in de full specs staat

Netwerk en gegevens
GPRS Ja
EDGE Ja
3G UMTS / HSDPA (7,2 Mbps)

[Reactie gewijzigd door TrekDr0p op 23 juni 2009 15:39]

GPRS is heel wat anders dan GPS!

Maar om notsonewbie gerust te stellen, de S8000 Jet heeft GPS aan boord!

S8000 Jet

Verder biedt de SAMSUNG Jet een vernieuwde internet ervaring en is hij een ware multimedia krachtpatser met functies als een 5 MP camera en GPS-ontvanger.

[Reactie gewijzigd door Carbon op 23 juni 2009 16:15]

Alle samsung telefoons beginnen te lijken op elkaar, kan ook niet zo veel anders met een candybar touch based phone, maar waarom proberen ze zoveel te veranderen op die knop? Die kubus maakt het hele toestel een beetje lelijk imho, en ik zag dat de nieuwe pixon een 'rond vierkant' knopje, ik vind het rondje van de pixon, waar al deze phones als ik het zo zie vanaf stammen, gewoon goed. Verder wel mooie specs.
Samsung mag beginnen wat rustiger aan te doen met nieuwe telefoons uit te brengen. Niet dat ik ook maar ooit nog een samsung toestel zal kopen, maar ik vind het totaal geen indrukwekkende toestellen.
Samsung mag beginnen wat rustiger aan te doen met nieuwe telefoons uit te brengen. Niet dat ik ook maar ooit nog een samsung toestel zal kopen, maar ik vind het totaal geen indrukwekkende toestellen.
Hoe meer nieuwe telefoons, hoe meer keuze, hoe meer concurrentie, hoe lager de prijzen, hoe meer innovatie, hoe beter de telefoons, hoe beter voor de consument.

Geweldig toch?
@aval0ne:
Volgens mij kost het ook geld om een nieuw toestel te ontwikkelen en als je dat heel vaak doet gaat er meer geld zitten in het ontwikkelen van toestellen dan in innovatie.
Als ze allemaal van 1 fabrikant komen gaat dat natuurlijk niet op. Ik zou zeggen breng een stuk of 5 goeie telefoons op de markt ipv 20 middelmatige. Even voorbij gaan of de jet nu wel of niet goed is.
ik ben sinds een tijd van plan om n pixon te kopen, en had idd verwacht dat na ruim 3 maanden en tig nieuwe toestellen later de pixon goedkoper zou worden, maar het tegenovergestelde is waar: hij is duurder geworden, kijk maar in de pricewatch, de zwarte was op zijn laagst 275 en nu ruim over de 300.. Die vlieger gaat dus niet (altijd) op :/
wat jij vind kan samsung worst wezen, de verkoopcijfers van deze telefoon zijn blijkbaar erg goed, dus waarom zouden ze het anders aanpakken. ze verkopen blijkbaar meer telefoons dan bijvoorbeeld een apple met hun one-size-fits-all telefoon strategie.
Ik ben over het algemeen meer van de exclusieve toestellen. Toestellen die tenminste niet iedereen heeft. Ik hanteer eigenlijk nog steeds hetzelfde bij Samsung Mobile als bij hun HDTV's. Ik koop alleen kwalieit.
Ziet er mooi uit, niet al te groot scherm. En als ze het goed doen een vlot OS met die 800MHz processor. :)
Richtprijs? Even niet goed gekeken naar (pricewatch) rechts.

[Reactie gewijzigd door Hurtebise op 23 juni 2009 14:40]

en weer niet een 3,7" screen. Feit blijft het is een fulltouch en een groter formaat werkt velenmalen beter |:(

De OmniaHD daaraantegen heeft dat wel _/-\o_

http://dailymobile.se/wp-...ng-omnia-hd-vs-iphone.jpg