Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 40 reacties

Er is een foto opgedoken van wat de opvolger zou zijn van de Sony Ericsson Xperia X1. De vermoedelijke X2 heeft een uitschuifbaar qwerty-toetsenbord en een knop voor toegang tot de Panel-interface van Sony Ericsson.

Gadgetsite Engadget kreeg de foto van een anonieme tipgever. Het toestel zou de interne codenaam Vulcan dragen. Specificaties en een introductiedatum zijn nog onbekend. Het toestel lijkt sterk op de Xperia X1: het heeft een groot scherm, met daaronder een aantal hardwareknoppen. Het qwerty-toetsenbord lijkt eveneens veel op dat van de X1, alleen heeft Sony Ericsson pijltjestoetsen toegevoegd.

Op de foto is duidelijk een knop te zien voor de Panel-interface van Sony Ericsson. Panels zijn verschillende bureaubladen voor het toestel. Ontwikkelaars kunnen door middel van een sdk zelf panels maken, al is dat tot nog toe niet veel gebeurd. Op de Sony Ericsson Satio, de 12-megapixelcameratelefoon met Symbian, staat de Panel-interface niet. De Xperia X1 is daarmee het enige toestel dat momenteel panels ondersteunt.

Sony Ericsson hintte vorige week tijdens een persevenement op de komst van een volgend Xperia-model. De fabrikant is van plan later dit jaar een toestel voor de zakelijke markt te introduceren. Of daarmee de Xperia X2 wordt bedoeld is onduidelijk.

Vermoedelijke Xperia X2
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (40)

Uit het artikel:
De vermoedelijke X2 heeft een uitschuifbaar qwerty-toetsenbord en een knop voor toegang tot de Panel-interface van Sony Ericsson.

(...)

Op de foto is duidelijk een knop te zien voor de Panel-interface van Sony Ericsson.
Dit is niet zo heel erg nieuw: de panel knop zit ook al op de X1 (onder de telefoon opnemen-toets).

Voor de rest zie ik het nut van pijltjestoetsen op het QWERTY-toetsenbord niet. Als de telefoon zelf ongeveer even groot blijft, dan is er minder ruimte over voor andere toetsen. Dit houdt in dat je alleen maar meer toetsen krijgt met dubbele functie. Kijk maar naar het pijltje links, die als alternatieve functie vraagteken heeft gekregen.

Bovendien is dit redundant: 'pijltjes' kunnen al worden gebruikt met het D-pad naast het LCD scherm (en natuurlijk met de 'optische joystick'). Het D-pad is te bereiken door de rechterduim omhoog te bewegen tijdens het typen: je hoeft je hand niet eens te verplaatsen. Dit voelt ook niet krampachtig aan.

Nu zou het kunnen zijn dat dit toestel geen D-pad meer heeft. Gekeken naar de zijkant van het LCD scherm is het niet duidelijk of dit aanwezig is of niet.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 4 juni 2009 11:30]

Voor de rest zie ik het nut van pijltjestoetsen op het QWERTY-toetsenbord niet. Als de telefoon zelf ongeveer even groot blijft, dan is er minder ruimte over voor andere toetsen. Dit houdt in dat je alleen maar meer toetsen krijgt met dubbele functie. Kijk maar naar het pijltje links, die als alternatieve functie vraagteken heeft gekregen.

Bovendien is dit redundant: 'pijltjes' kunnen al worden gebruikt met het D-pad naast het LCD scherm (en natuurlijk met de 'optische joystick'). Het D-pad is te bereiken door de rechterduim omhoog te bewegen tijdens het typen: je hoeft je hand niet eens te verplaatsen. Dit voelt ook niet krampachtig aan.

Nu zou het kunnen zijn dat dit toestel geen D-pad meer heeft. Gekeken naar de zijkant van het LCD scherm is het niet duidelijk of dit aanwezig is of niet.
Als je zelf de Qtek 9100 (HTZ Wizard) hebt gehad, praat je wel anders. Nu ik al 7 maanden m'n Xperia X1 heb, mis ik nog steeds die pijltjestoetsen. Het hangt natuurlijk van je ervaring af, maar ik vind pijltjestoetsen op een QWERTY toetsenbord verrekte handig!

[Reactie gewijzigd door gordian op 5 juni 2009 11:19]

Ik hoop dat ze die panel interface veranderen en bruikbaar maken het enige wat je er nu mee kan is wisselen van 'desktop' bij mijn telefoon ook de minstgebruikte knop.

Het zou handig zijn als je zo kan schakelen tussen actieve programma's of iets dergelijks.

ben benieuwd welke WM versie er op komt?
De panels hebben geen enkel nut voor mij. Wanneer je bijvoorbeeld per ongeluk op de panel knop drukt ipv opnemen bij een inkomend telefoontje kun je meer dan 5 seconden niks doen (dus ook niet opnemen!).
Meer nog, bij een reset (gebeurt wel eens bij WM) ben je de panel instellingen kwijt. Kan je terug alles instellen.
Bij een reset is het normaal dat je alle instellingen kwijt bent. Dit kenmerkt het verschil tussen een reboot (opnieuw opstarten) en een reset (alle instellingen weg)...
Het enige panel wat ik toch met enige regelmaat gebruik is het buienradar panel. Zoek hier eens op de fora voor dit panel, hij heeft me meer dan eens droog gehouden :-)

De nieuwe panelmanager van SE is al een stuk beter trouwens. Het aanbod van panels blijft bijzonder mager, maar de snelheid is echt met sprongen vooruit gegaan.
Gezien de Windows knop (bron) links boven zou ik vermoeden dat minimaal Windows Mobile 6.5 erop komt. Wie weet als de release date ergens in 2010 ligt, komt er wel Windows Mobile 7.0 op.
Hoop dat ze voor een ander OS gaan, dan zou dit best interessant zijn.

@hieronder:
check, ik zocht ergens anders.

[Reactie gewijzigd door snirpsnirp op 4 juni 2009 17:52]

Er zit linksboven een Windows-toets
nu hopen dat deze zonder de haarscheurtjes blijft.

Ben erg benieuwd naar de specificaties. Om de huidige Xperia X1 te overtreffen is stiekem namelijk nogal wat hardware nodig...

* InjecTioN hoopt en denkt aan 1ghz cpu's
nog al wat hardware nodig? een snellere processor misschien wat meer werkgeheugen?

Wat ik graag zou zien is wat meer opslag intern ipv dat beetje 250 ofzo wat het nu is? en dan nog een micro SD voor foto's muziek etcetc..
Het is Ericson en ik dacht dat die met Memory Stick werkten? Al heb ik ergens horen waaien dat ze willen overschakelen.
die overschakeling hebben ze al toegepast bij de X1 hoor ;)

ik heb er in iedergeval gewoon een Micro SD in zitten
Dat was verplicht omdat HTC niet met MemoryStick werkt.

Maar de relatie met HTC is slecht omdat ze slecht geleverd hebben, waarschijnlijk wordt deze niet meer door HTC gemaakt dus kan het goed zijn dat er terug MemoryStick in zit.

[Reactie gewijzigd door multimediacar op 4 juni 2009 11:25]

De Sony-Ericsson Satio heeft geloof ik ook al een MicroSD slot.
Yes, de X1 heeft verrassend genoeg gewoon een 3,5mm jack-audio slot ipv de proprietairy SE-plug, en er gaat eveneens geen Memory Stick in maar een SD-HC kaartje. Matter of fact er zat zelfs een grote sticker op de doos met aanwijzingen voor een gratis 8GB MicroSD kaart! Ideaal :)
NIEUWS: Sony Ericsson zegt Memory Stick vaarwel

Daar zijn we dus (bijna) vanaf!

[Reactie gewijzigd door PaT op 4 juni 2009 12:42]

Het toestel zou volgens dit artikel iig ver over de specs van de Idou heen moeten gaan en die heeft een cpu van 600 mhz er in zitten.

Ik hoop op ondersteuning voor SDXC (ijdele hoop)! Kan ik tenminste al men muziek en een paar filmpjes erop kwijt als ik een kaartje van 64 gig erin kan steken ;) en gaat nog veel sneller dan met SDHC ook.

Iemand enig idee wanneer de eerste toestellen komen die dit ondersteunen?

[Reactie gewijzigd door esben op 4 juni 2009 11:02]

Zeer interessant, alhoewel ik het toetsenbord er echt ouderwets uit vind zien met dat rood. Het design is nu niet heel erg hip ofzo. Waar andere fabrikanten ronde vormen aannemen, zet SE gewoon een blok op de markt :P. Nu wachten op de specs!

[Reactie gewijzigd door The__Virus op 4 juni 2009 10:52]

haha dat is het eerste wat ik dacht... ik vind hem nu al ouderwets. Ook de hoekige kanten aan de toetsten maakt hem oud. Lijkt wel op een toetsenbord van een een of ander oud computertje van vroeger waar mij de naam ff van ben vergeten. (Atari of zo)
De Atari Lynx heb er zelf 2 :P
Jammer dat er nog steeds geen dedicated knoppen zijn voor de numerieke toetsen. Het Touch Pro toetsenbord heeft imo een wat betere indeling. Hoop dat ze het nog veranderen.
hij is idd niet zo mooi als de vorige...beetje oldskool maar dan de lelijke kant van oldscool.
Het panel systeem wat Sony op deze telefoons plaatst kun je zien als een desktop, maar ik zie het als het starten van een programma. Het radioprogramma is een panel, doch zou ik deze liever als programma gezien hebben , zodat ik die vanuit het startmenu kan starten.

Over het laatste gedeelte van het beklag van HetMes kan ik meepraten!
Dit is mijn eerste touch-screen telefoon. Ik zet het scherm altijd uit via de aan-uit knop, maar na het ontvangen van een sms, herinnering, batterij-status melding, en weet ik veel wat nog meer, springt het scherm aan en mag je hopen dat je geen extra afspraak in je agenda hebt staan, iemand gebeld hebt, of je tijdzone op Sri Lanka hebt gezet...

Ja je kunt de telefoon expliciet vergrendelen, zelfs met pincode. Alleen als je met een pincode je telefoon vergrendelt, en je wordt gebeld, dan kun je pas ophangen NA het intoetsen van je pincode. 8)7

Edit:
Ohja, en tip aan HTC bouwer van deze SE telefoon: maak ook de achterkant van de telefoon HELEMAAL van metaal! M'n telefoon was al na enkele weken ergens gebroken (frame) (niet laten vallen of lomp gedrag), diverse haarscheurtjes en waar de pen in moet is een hoekje afgebroken. Daarnaast brokkelt de lak van de D-pad af, en blijft er altijd vuil in randen van het scherm zitten.

De camera kan soms geen foto's maken en loopt dan vast, waardoor ik m'n telefoon moet soft-resetten. Daarnaast geeft hij aan dat ik een ongelezen SMS heb, maar dit is niet zo. (bekend probleem)

Ik ben op zich nog wel tevreden over de telefoon omdat dit m'n eerste high-end telefoon is en hij toch best veel kan. Met haarscheurtjes kan ik wel leven, maar het blijft een slechte indruk richting HTC.

Na al dit beklag, moet ik zeggen: ik zou deze telefoon zo weer kopen. Dus X2 kom maar op :P

[Reactie gewijzigd door Cheater op 4 juni 2009 12:12]

Helemaal van metaal gaat niet gezien de antenne ergens verstopt moet worden waar de signalen wel doorheen kunnen.

Tevens heb ik de camera en sms problemen nog nooit meegemaakt.

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 4 juni 2009 23:25]

vind hem wel vet.. doet me ook ergens denken aan een oude IBM thinkpad (prachtige laptops)
Ik dacht dat er voor windows 6.5 (en waarschijnlijk 7) een windows toets op de voorkant van de telefoon moest zitten, hier zie ik er alleen één op het qwerty toetsenbord. Dat zou dus betekenen dat hij nog steeds 6.1 draait.


Tevens lijken die pijltjestoetsen mij niet handig, je hebt toch al de d-pad en de optische scroll dinges, waar heb je nog extra pijltjes voor nodig? Vind wat extra standaard leestekens tot je beschikking hebben een stuk makkelijker.

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 4 juni 2009 23:29]

Easy there dude. ;)

'Uitvallen' klinkt mij als een defect toestel in de oren. Verder heb ik nog nooit gehoord van een halve minuut wachten om een SMS'je te kunnen bekijken. Ik zou dus terug naar de winkel gaan als ik jou was.
Overdrijf een beetje?

Ik heb hem zelf ook en ik weet niet wat je op de achtergond mee hebt draaien enzo want ik heb er helemaal geen problemen mee.

Wel met de xperia tweak de verzendbevestiging uitgezet omdat dat wel eens lang kon duren maar verder 0 problemen gevonden.
Achja ik heb hetzelfde probleem met mijn ipaq 514 wanneer ik smsen wil lezen maar dat ding heeft een 200mhz procesor en ik heb een zwaar third party programma geinstalleerd om mn smsen te beheren ipv standaard programma dat best snel werkt.
Eigen schuld dus bij mij ;)
Als je niet vaak smst (3 keer per week) dan is dat niet zo erg.
Als je dan zo graag een flame plaatst zorg er dan wel voor dat deze gegrond is;
Sony Ericcson heeft verrektes weinig met deze telefoon te doen, hoe krom het ook klinkt; de software komt van mircosoft af, en de hardware van HTC. Enige wat jij met SE van doen hebt is de SEUS en Reparatie/klacht afhandeling.

Als de telefoon traag is met berichten; kaf dan microsoft af
Als de telefoon schuurtjes heeft; mauw dan richting HTC
Als de telefoon problemen heeft, en jij issues met de CS; dan flame je richting Sony Ericsson.

Je had van te voren kunnen weten dat WM een bagger OS op je telefoon (out of the box) dit kan interresant worden als jij zelf de nodige hacks/tweaks doorvoerd (van xda-developers?) Maar de gemiddelde consument komt niet zo ver, waardoor (al dan niet onterrecht) SE als boosdoener wordt neergezet.

Ik wil je een tip mee geven; koop een android :+ van alle telefoons die ik zo onderhand gehad heb (zijn er veel meer dan 100) bevalt deze wel niet zo goed, dat ik verwacht er zelfs langer dan half jaar mee te doen. (heel wat voor mijn doen)
Ik zei al dat het om de telefoon ging. Als Sony daar haar naam aan wil verbinden, best, maar niet gaan wijzen dat deze ellende eigenlijk niet hun schuld is. Deze telefoon is gewoon de marginale druppel die mijn emmer van Sony-verbazing doet overlopen. Dit begon overigens toen ik 25Euro per setje moest dokken voor die rubbertjes op hun koptelefoons.

Ik heb al een PC en een laptop die ik bijhoud, een telefoon moet gewoon werken. Klaar!

Ja, Android gaat het zeker worden, maar na mijn teleurstelling en frustratie omtrent deze telefoon laat ik geen mogelijkheid onbenut om deze te uiten.

Waarom heb je zoveel verschillende telefoons?
Dik 6jr retail gedaan van die mobieltjes; na alle ellende van reparaties en huilende ontevreden klanten over hoge rekeningen ben ik opgestapt
(dat men niet mee wilde in mijn salaris voorstel :Y speelt niet meej :+ )

Heb er daardoor de nodige in het gebruik gehad. Als ik puur op mijn ervaringen af ga vind ik SE namelijk een van de betere fabrikanten van telefoons (mits zelf geproduceerd) ongelofelijk als je ziet hoeveel deze kunnen hebben (qua beschadigingen en klappen - soms met deuken terug gehad - en werkend)

Meer info over de potentiele x2 vind je hier;
http://www.esato.com/board/viewtopic.php?topic=184943
http://www.phonearena.com...obile-article-a_4919.html
http://www.mobiletopsoft....peria-x2-coming-soon.html

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 4 juni 2009 11:51]