Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 77 reacties

Op het internet circuleren diverse screenshots van een testversie van Windows Mobile 6.5. Naar alle waarschijnlijkheid zal Microsoft de update van het besturingssysteem volgende maand op het Mobile World Congress aankondigen.

Nadat vorige week al plaatjes van een vermoedelijke alphaversie verschenen, tonen de nieuwe screenshots twee nog onbekende menu-onderdelen die in Windows Mobile 6.5 zouden opduiken. De eerste is een honingraat, die snelkoppelingen bevat naar applicaties als het thuisscherm, de contactenlijst en Internet Explorer Mobile. De tweede is een kolom met diverse onderdelen, zoals notificaties voor e-mail en gemiste oproepen, en multimediatoepassingen van de telefoon.

De afbeeldingen wijken nogal fors af van de emulator van IE Mobile die Microsoft in november vrijgaf. De tekstuele interface is vervangen door een exemplaar dat doet denken aan die van Opera Mobile, inclusief de zoombalk die enkele maanden geleden aan de bèta van die browser is toegevoegd.

Microsoft wilde niet ingaan op de vraag of de nieuwe IE op de Opera Mobile gebaseerd is. Ook de Noorse browserbouwer wilde dit vermoeden tegenover Tweakers.net niet bevestigen of ontkennen: een woordvoerster meldde alleen dat 'we er op dit moment verder niets over kunnen zeggen.'

De verwachting is dat Microsoft de nieuwe versie van Windows Mobile komende maand tijdens het Mobile World Congress in Barcelona zal onthullen. Dan moet ook duidelijk worden wanneer Windows Mobile 7 op de markt komt: Microsoft zal in Barcelona de plannen voor de komende achttien maanden bekendmaken.

windows mobile 6.5 interfacewindows mobile 6.5 interfacewindows mobile 6.5 interfacewindows mobile 6.5 interfacewindows mobile 6.5 interface
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (77)

Hier, Hier, Hier en Hier zijn ook nog screenshots te zien :)
De eerste en laatste linkjes zien er behoorlijk netjes uit en ik verwacht zelf dat die dichter in de buurt komen van WM6.5/7 dan de andere twee + artikel plaatjes ..
Aan elkeen die WM afbreekt ; hoeveel keer hebben jullie WM al eens op een deftig scherm gebruikt? En met deftig dan bedoel ik 3.5"+ van grootte . Ik heb hier jaren op een acer n310 gewerkt met een 3.7" scherm en dat werkt heel goed, dan heb je dat pennetje enkel nodig om te typen. Iets wat je ook met je vingers kan maar vond ik te onhandig om snel te gebruiken.

Op een 2-2.5"-3" scherm is dit al heel wat moeilijker en kom je idd in de problemen. Op de dell X3 die ik daarvoor had was het idd moeilijk iets te doen zonder pennetje.

Probleem natuurlijk is dat er amper 3.5" of groter schermen te vinden zijn in de smartphone en dus mensend aar amper eravring mee hebben.
WM is een OS voor telefoons, waar de schermtuimte vaak beperkt is. Dus een goed OS voor mobieltjes is ook goed te bedienen op kleinere schermen. De PDA die noemt (een erg mooi apparaat overigens) heeft een VGA resolutie -> veel mobieltjes hebben dat niet (nodig).

Daarnaast is er heeel erg veel aan te merken op de architectuur en implementatie van WM: defective by design.
Nee hoor daar ga je de mist in. WM is een OS, de hardware hangt af van de fabrikant.

Zet het iphone OS op een 2-2.5" scherm en je zal ook moeite hebben met het te bedienen. Dan zou je alles groter moeten maken waardoor je veel minder overzicht krijgt. Dan is zo een pennetje een goede tussenoplossing.

Daarnaast is en blijft het grootste voordeel van WM dat je er alles op kan draaien, dus ook verschillende interfaces volledig naar jouw smaak.

VGA maakt niks uit, integendeel dat geeft je de mogelijkheid om kleiner te gaan, terwijl je groter nodig hebt.

Ik heb jaren met WM gewerkt en ik kan je zeggen dat die defective by design onzin is, op mijn iphone vloek ik veel meer over de interface en manier vang ebruiken dan ooit over die acer. En ik heb mijn iphone nog geen half jaar.
De tekstuele interface is vervangen door een exemplaar dat doet denken aan die van Opera Mobile, inclusief de zoombalk die enkele maanden geleden aan de bŤta van die browser is toegevoegd.
Dat is wel een erg subjectieve interpretatie. Ik vind IE op de screenshots helemaal niet lijken op Opera Mobile en ik kan me niet voorstellen dat Microsoft ineens een concurrerende browser in z'n besturingssysteem gaat opnemen, zeker gezien de redelijk gevorderde staat van de nieuwe, beruchte Pocket IE met IE6-engine.

Wel opmerkelijk dat Opera er niks over wil zeggen... het zou toch niet echt zo zijn dat...?
Ik vond het juist wel logisch, zeker in het licht dat ze anno 2009 nog een browser op basis van de oude IE6 engine gaan lanceren.
Uit redelijk ingelichte bronnen heb ik ook vernomen dat de IE7 engine gewoon te zwaar en complex zou zijn om geschikt te maken voor een Pocket/Mobile en dat ze daarom nog voor die oude engine gekozen hebben.
Als webdeveloper hoop ik van harte in ieder geval dat als dit doorgaat (en Opera klinkt bijna wel zo) dat ze dan voor IE9 Desktop ook voor de Opera Engine gaan.
Als ze al een andere renderengine dan Trident gaan gebruiken, dan zal dat WebKit zijn. Lijkt me nogal erg krom om voor mobile de Opera renderer te gaan gebruiken en voor desktop WebKit. Op de desktop lijkt me WebKit juist weer een betere keuze dan Opera.
Die opmerking over webkit was een antwoord op een vraag van iemand of ze webkit zouden overwegen, en het antwoord was 'het is interessant.' Ik zou daar niet te veel waarde aan hechten. Het enige wat je daaruit kan halen is dat ze het gebruik van een andere engine dan Trident overwegen. Dit gerucht ondersteunt dat ook weer.
Ik vond het ook een beetje erg speculatief.. tot die opmerking over hoe Opera vooralsnog niks wil zeggen.

<samenzweringsmodus> Opera zeurt bij de EU over het marktaandeel van IE -> De EU wil drastische maatregelen in Windows nemen -> Microsoft sluit deal met Opera over het licenseren van hun engine voor deze en toekomstige Windows Mobile versies -> Opera ziet af van hun klacht bij de EU.</samenzweringsmodus>
Waren deze screenshots al niet een tijdje uit? Ik ben er 100% zeker van dat ik die honinggraat al eerder heb gezien, op engadget misschien..

Wat ik niet begrijp is hoe dat er in 2009 nog steeds geen werk gemaakt kan worden van fatsoenlijke anti-aliasing. Ook die honinggraat neemt veel meer plaats in dan per app echt nodig is. Het ziet er gewoon uit als iets wat de gemiddelde beginner zou kunnen ontwerpen als thema voor WinMo. Het lijkt alsof er totaal niet over is nagedacht eigenlijk, en dat voor zo'n groot bedrijf.. Echt jammer.
Ik denk dat het vrij nep is, eigenlijk. WiMo doet juist erg goede anti-aliasing op het moment, ook het kruisje rechts bovenin laat me denken dat het huidige kruisje nog veel beter is.

Het lijkt me eerder fake, of het resultaat van tientallen jpeg-hercompressies. Tevens de titel van het IE venster; "IE Mobile Home" is een beetje apart, Microsoft zelf noemt Internet Explorer niet zo snel IE.

Honingraat structuur lijkt me finger friendly, maar ik hoop dat het oude menu er ook in blijft. Af en toe swap ik m'n HTC finger-friendly toetsenbord ook naar het stylus toetsenbordje, gewoon omdat door gebruik van de stylus de items kleiner kunnen, waardoor je gewoon een lekkere werkruimte hebt. Zeker op 640*480 of 800*480.
You've got some good points there.. Nu ik jouw reactie zo lees ga ik ook gelijk twijfelen of dit daadwerkelijk echt is...


Edit:
http://mobilearsenal.com/...5_screenshots_or_not.html

Had eigenlijk gehoopt dat het meer op WM7 zou gaan lijken:
http://cybernetnews.com/w...mobile-7-app-selector.jpg

[Reactie gewijzigd door Cyw00d op 29 januari 2009 21:31]

Lijkt me ook wel heel sterk, als die W7 screenies echt zijn, dat MS zo hak-op-de-tak van interface wisselt. De W7 screenies lijken mij professioneler, zelfs zal zijn die ook fake. In ieder geval iets wat ik liever zal gebruiken. Heeft een beetje dat "flow" gevoel erover heen. En ik had begrepen dat MS HTC heel erg intensief aan het betrekken is bij de W7 ontwikkeling. Iets wat opzich wel logisch is, HTC is leverancier van meer dan 50% van de toestellen met het MS OS erop.
Met andere woorden: vet fake dus die plaatjes ;)
Ik hoop dat hier gewoon de HTC Home plugin op draait. Vind dit er niet echt uitzien. De zakelijke stijl die ik juist waardeer van Windows mobile is hiermee behoorlijk weg. Dat het OS niet goed te bedienen is met de handen vind ik niet zo'n ramp, het is ontworpen voor een stylus waarmee ik het dan ook gebruik.
Kan wel zijn, maar ik gok dat 80-90% van de pda's/telefoons die met windows mobile verkocht worden op dit moment (kleine) smartphone's zijn waarvan mensen verwachtten dat ze snel en makkelijk te bedienen zijn, en ook nog met de vingers, wat op dit moment lastig is.
Dat ziet er nog steeds nogal 1997 uit, ze mogen weleens naar de iPhone en Blackberry Bold kijken...
En ook al ziet het er gelikt uit dan hoop ik niet dat je voor de helft van de actie's alsnog het pennetje moet pakken omdat de knopjes te klein zijn....
Er zou toch windows mobile 7 uitkomen samen met windows 7. Is dit een tussenstap?
Lees de laatste alinea. Dit is inderdaad een tussenstap en WM7 zou ook nog dit jaar uit moeten komen. Ik verwacht meer van WM7, WM6.5 is meer een kleine upgrade op WM6.1 waarmee men het geheel iets gebruiksvriendelijker maakt, maar nog steeds zal het te wensen over laten denk ik.
Windows 7 zal (volgens een eerder nieuwsbericht) niet kunnen draaien op de meeste huidige generaties smartphones/PDA's. Daarom hebben ze Windows 6.5 uitgebracht om ook de oude phones nog een laatste update aan te bieden. Windows7 gaat alleen op toekomstige PDA's draaien.
Ik heb onlangs de laatste build van Windows Mobile 7 geinstalleerd op een Samsung i780 en een Motorola Q. Liep niet echt fantastisch (vooral de pivot-animatie ging erg schokkerig), maar ik had meer het idee dat dat kwam doordat de code nog flink geoptimaliseerd moet worden.
Dus volgens mij zal WM7 terzijnertijd ook kunnen draaien op de huidige generatie PDA's, maar zal Microsoft wellicht een upgrade af gaan dwingen.

[Reactie gewijzigd door Wilbert de Vries op 2 februari 2009 14:35]

Het zal vast wel iets weg hebben van wat men van plan is met 7. Maar ik verwacht eerlijk gezegd dus een HTC, iPhone, Android clone. Te laat om echt nog een enorme impact te maken denk ik, mensen zijn inmiddels (nu ook de Palm Pre eraan komt) gewend aan dit soort fancy interfaces en hebben voldoende keus.
Waarom een WM6.5 die midden 2009 komt? Als er eind 2009 toch een WM 7 uitkomt.
Ik snap de logica niet. En er lijkt mij in de kern niet veel gewijzigd. Er zijn al zoveel UI uitgekomen de ene beter dan de ander.
WM6.5 is alleen voor WM6.1 en lager toestellen

WM7 gaat alleen draaien op toestellen die nog uitkomen...

P.S. hier nog een bevestiging met andere screenshots in zelfde style:

http://mobilearsenal.com/...5_screenshots_or_not.html
Om eerlijk te zijn vind ik dit niet echt praktisch lijken.
Juist wel, gezien je nu met de default theme van Windows Mobile je scherm met een hand kan bedienen.
Ik ook niet, komt nogal ouderwets over... de tijd van de Samsung E700
Idd, willen ze met het systeem van de iPhone concurreren, dan mogen ze naast het praktische gedeelte, ook nog wel wat doen aan de graphics.
Persoonlijk vind ik graphics er weinig mee te maken hebben.... De reden dat veel mensen de iPhone kopen is omdat het 1 van de weinig gebruiksvriendelijke smartphones is

Hiermee neemt MS in mijn ogen dus een stap in de goede richting, nu heb je iig een goede optie naast de interface die de leverancier er op zet ipv de touch onvriendelijke default interface van WM6.1
weinige gebruiksvriendelijke smartphones is. (Anders staat er precies het tegenovergestelde)
Dit is Windows Mobile 6.5 (als de shots waar zijn!! Is nogal wat twijfel over).

Dat is en blijft een refresh van 6.1.

Windows Mobile 7 is de versie waar 'Windows Mobile opnieuw wordt uitgevonden' om tegen alle consumenten toestellen zoals G1's, iPhone, Pre's en soortgelijken te kunnen concurreren.
ja, en niet elke vernieuwing is een verbetering, dus ouderwets is mischien wel positief..
eerst maar eens proberen, dan pas oordelen.

[Reactie gewijzigd door Chuckylee op 30 januari 2009 01:08]

t werkt anders best goed :) stuk rapper dan wm6.1 en veel betere hardware ondersteuning. geen lag in de gps meer.. 3D support..ik wacht met smart op de final ;)
trouwens oud nieuws dit.. was al vorig jaar bekend. http://phonereport.info/2...windows-mobile-7-q1-2009/

windows 7 komt er aan :)
met de volgende lichting htc telefoons.

[Reactie gewijzigd door JoJo_nl op 30 januari 2009 09:51]

Het kan al weinig slechter dan die oude startmenu onzin die ze van de desktop hebben geprobeert te kopieren maar op de telefoon een gebruiksvriendelijk van 0,0 heeft. Zo te zien is er misschien nog hoop voor WM en zijn ze ook echt bezig om het beter te maken. WM heeft nog een lange weg te gaan, het is imho op het moment het slechtste mobile OS wat je kunt krijgen, maar als ze doorgaan met minder naar de desktop versie van windows kijken, en meer naar de concurrentie, is het misschien tegen de tijd van 7.0 een beetje bruikbaar.

Toch vraag ik me af wat mensen nou bezielt om een WM telefoon te kopen... is het alleen de naam? Voor de interface kun je het wel laten. Applicatie support is ook niet denderend, alles wat je met WM kan, kun je met Nokia, SE of andere merken ook. Laten we het maar op marketing houden, en de vertrouwheid van de icoontjes en namen die mensen van hun XP computer kennen...
Sorry maar daar ben ik het niet helemaal mee eens.

Ik heb een maand geleden mijn aller eerste smartphone gekocht (touch HD).
WM is af en toe een beetje traag, maar ik moet toch zeggen dat ik echt super tevreden ben. Syncen met hotmail werkt perfect, internetten geen probleem en youtube werk perfect. Ik heb mijn stylus bijna niet nodig (dit ligt wel aan het type telefoon of vooral eigenlijk het scherm wat erop zit). Kan in de toekomst alleen nog maar beter worden.
Maar dan heb je ook een van de beste WM telefoons en met HTC interface, toch denk ik dat je met een iphone beter af bent, en wel omdat Apple voor iedere gebruiker een update beschikbaar heeft en bij WM krijg je zelden een update en zeker niet naar een hogere WM versie.
Bij heel veel HTC telefoons die WM5 hadden werd een gratis update beschikbaar gesteld en WM6 kregen 6.1. Veel meer updates zijn er de laatste jaren niet geweest.
Ik denk van wel. Die honinraat knoppen zijn wel lekker makkelijk met een vinger aan te raken. Dus met 1 hand te bedienen.
Beetje zonde als het hele systeem op die manier gebruikt wordt. Er zijn genoeg touchscreens met pennetje die dus veel meer kleinere items kunnen bevatten.
dus weer handig voor mensen met een beperking die niet makkelijk op kleine buttons kunnen klikken
Ik denk zelf dat dit net als de touchflo interface van HTC gaat dienen, dus alleen het Today-screen gedeelte word aangepast. De rest blijft hetzelfde (denk/verwacht ik)
En wie heeft er nou zijn om altijd maar dat pennetje eruit te trekken?

Het ziet er echt nog niet uit als de meest ideale oplossing, maar het is zeker een vooruitgang op WiMo 6.1, tevens zal het nog niet ideaal zijn omdat het nog op basis van 6.1 werkt, en het natuurlijk niet eindeloze vrijheid hebben om dit aan te passen.

WiMo 6.5 is dan (volgens mij) ook niet bedoeld als permanente oplossing, maar meer als een tijdelijke GUI fix tot WiMo 7 er is. En daar voldoet het wel aan (mits WiMo7 eind dit jaar of begin volgend jaar komt).

@Cyw00d - Als ik de screenshots zo zie dan heeft IE ook een flinke upgrade gehad, het lijkt trouwens behoorlijk op Opera Mobile, wat op zich wel positief is. Maar ik blijf liever bij het origineel dan een matige kopie.
Tevens verwacht ik dat dieper in windows ook wel wat aanpasingen zijn gedaan zoals eventueel een nieuw startmenu of verbeterde scrollbalken.

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 29 januari 2009 22:44]

Ooit lopend met je pennetje een smsje/mailtje proberen te typen?
Ik krijg het niet voor elkaar en daarom ga ik nog niet over naar een touchscreen-gsm (mooi scrabbel woord)
Dat is dus niet erg een argument voor pen vs vinger input van een touchscreen. Eerder touchscreen vs normaal toetsenbord. Overigens ben ik het met je eens dat ik met mijn N95 veel beter lopend kan typen e.d.
Lopend met je vinger een smsje typen op je touchscreen met compact qwerty toetsenbord gaat bij mij sneller dan met de priegeltoetsjes van mijn N70. Pennetje is inderdaad hopeloos.
Weer een laagje in het grote gelaagde knutselwerk wat Windows Mobile eigenlijk al is.
Zolang ze de interface gelijk trekken door de hele software dan mag je al spreken van een flinke verbetering. Ik wordt tot nu to gek van de verschillen in de interface.
Inderdaad. We maken een OS op basis van Windows dat op een PDA kan draaien. We prachten over acht jaar geleden. Daarna komen de smartphones, dus pleuren we er een telefoon applicatie op en krijgt het e-mailprogramma een mapje voor SMSjes. Vervolgens doen ze er tijdenlang niets aan en komen er fabrikanten, meer als noodoplossing, met allerhande shell's over het OS heen. En dan is het nog kut, want uiteindelijk is het niets meer dan een schilletje om het gedrocht dat Windows Mobile heet. Dit ziet er weer uit als een shell echter dan van Microsoft zelf.
(En ja, ik heb ook zo'n 3 jaar Windows Mobile based telefoontjes gehad, dus ik weet waarover ik het heb. Ben ook zeer blij dat ik ervanaf ben.)
WM draait anders best lekker op de SE Xperia
Niet mee eens. De Xperia kan goed overweg met WM qua snelheid. De interface van WM is behoorlijk knudde. SE heeft dar zelf d.m.v. panels een eigen interface overheen geknutseld. DIE interface werkt best aardig (met name het SPB mobile panel). Kom je echter in het "echte" WM gedeelte terecht, dan is het weer gepriegel met je stylus! (om nog maar te zwijgen over de bijna amateuristische interface van IE Mobile).

Dit ziet er in zoverre een stuk beter uit dat alles met je vingers te bedienen valt. Ik vraag me echter af hoe ver in het systeem deze interface doorgevoert gaat worden.

Krijgen dalijk alle menu's en programma's een dergelijke interface of is het vergelijkbaar met een panel voor de X1? De meest gebruikte dingen zijn dan vrij aardig met je vingers te bedienen en de rest blijft knudde!
De experia heeft dan ook iets van 500 a 600 mhz. Man, als windows XP voor ARM architectuur beschikbaar was zou je dat theoretisch zelfs kunnen draaien.

Het is belachelijk dat windows mobile 500 tot 600 megaherz nodig heeft om een beetje vlot te draaien. Iets relatief basis als windows mobile zou makkelijk voldoende moeten hebben met 200/300 mhz, vooral aangezien deze apparaten tegenwoordig veel intern geheugen hebben.

Ik vind (en hoop) dat ze windows mobile gewoon vanaf de grond moeten opbouwen.. even alles herschrijven of iig grotendeels en het direct wat finger friendly maken (of de modus iig inbouwen)... Hiermee winnen ze de oorlog niet...
600 mhz arm is niet gelijk aan 600 mhz x86...
Inderdaad, ARM is een RISC-instructieset, die hoofdzakelijk in-line werkt. Wel lekker zuinig, maar per-MHz lagere efficiŽntie dan zelfs de Netburst architectuur.
Ja, dat weet ik. maar ik denk dat in principe win xp wel zou draaien op een 600 mhz arm ;)
Ik vind (en hoop) dat ze windows mobile gewoon vanaf de grond moeten opbouwen.. even alles herschrijven of iig grotendeels
Ik hoop dat ze er gewoon mee stoppen. Als ze nu opnieuw beginnen hebben ze een achterstand van een jaar of 10. Met het tempo waarin MS dingen verbeterd halen ze de concurrentie nooit meer in. Het enige wat je nu met WM kan zijn knullige oplossngen met een custom shell. Het is beter als ze er helemaal mee op houden, zodat er geen telefoons meer mee verpest worden, en de rest sneller kan groeien. Helemaal nu er nog steeds nieuwe OS'en bij komen (waarvan een groot deel linux-based, zoals android en dat ding van palm).

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True