Computermuis viert veertigste verjaardag

Het is dinsdag precies veertig jaar geleden dat de 'mother of all demos' plaatsvond. De demonstratie van Douglas Engelbart wordt gezien als de geboorte van de muis, maar hij toonde ook al concepten als e-mail en hypertext.

Op 9 december 1968 hield Douglas C. Engelbart, werkzaam bij het onderzoeksinstituut Stanford, samen met zeventien collega's een 90 minuten durende demonstratie van hun Online System, of kortweg NLS, tijdens de Fall Joint Computer Conference. NLS bestond uit een SDS 940-mainframe met twaalf terminals; elke terminal had de beschikking over een toetsenbord, een crt-scherm van 5'' en een zogeheten chord keyset met vijf toetsen, waarmee commando's kunnen worden ingevoerd door meerdere toetsen tegelijkertijd in te drukken.

Volgens de universiteit van Stanford waren er zo'n duizend computerprofessionals aanwezig bij de demonstratie en zij konden als eersten een blik op een muis werpen. Het apparaat dat Engelbart bediende, was in feite niets meer dan een houten blok met wieltjes eronder en een snoer aan het uiteinde. Het was toen al drie jaar daarvoor naar een ontwerp van Engelbart door Bill English in elkaar gezet. Vanwege de gelijkenis van het snoer met een staart kreeg het x-y positioning indicator for a display system al snel de naam 'muis'.

Eerste muis

Het duurde daarna tot 1981 voordat de eerste computermuizen commercieel verkrijgbaar werden. Echt populair werd de muis nadat Apple in 1984 het patent op de muis kocht voor zijn Macintosh-computers, terwijl in de jaren daarna muizen ook gemeengoed werden bij personal computers.

Engelbart heeft nooit royalties voor zijn vinding ontvangen, omdat zijn patenten tegen die tijd al verlopen waren. Zijn naam blijft wel voor eeuwig verbonden aan de muis en de 'mother of all demos'. Bij die demonstratie toonde hij al hypertext, object-addressering en het dynamisch linken van bestanden. Ook liet hij zien hoe met de NLS via een gedeeld scherm samengewerkt kon worden. Hierbij konden twee personen achter verschillende terminals over een netwerk met elkaar communiceren via een audio- en video-interface. Het zou nog vele jaren duren voor deze technologieën het grote publiek bereikten.

Video (googleplayer.swf?docid=-8734787622017763097&hl=en&fs=true)

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

09-12-2008 • 13:16

67

Submitter: writser

Reacties (67)

67
64
11
5
0
2
Wijzig sortering
De muis is dus nog lang niet met uitsterven bedreigt. Al komen trackpads, teken tablets (a la Wacom) e.d. wel steeds beter voor de dag. Zeker in de meer mobiele hoek van pc land zal de muis steeds meer terein gaan verliezen denk ik. Voordat overal de muis vervangen is, zal nog wel even duren. Denk ook aan de vervanging van de CD's door DVD's. Zolang iets nog niet aan het einde van z'n levensloop is en nog steeds goedkoper is dan de opvolger blijft het oude gehandhaafd. En aangezien een muis al vanaf zo'n 4 euro te koop is, verwacht ik nog veel van dit ongedierte te zien en in handen te krijgen.

Gefeliciteerd beste heer Engelbart met het 40-jarig bestaan van de uitvinding!
In principe feliciteren wij deze uitvinder al 40 jaar lang door het gebruik van zijn uitvinding. :+

Bij deze wil ik ook de ontwikkelaars feliciteren die gaandeweg het beestje hebben verbeterd tot het laserapparaat wat het heden ten dage is geworden. Ik moet er niet aan denken om nu nog met een bal-muis te werken.
Een bal muis lijkt me nog altijd een stuk beter dan die op de foto :P

De muis is wel volwassen inmiddels als input device en zal waarschijnlijk nog wel even als vaste partner van een PC blijven. Touchscreens lijken de hype, maar probeer er maar eens een paar uur op te werken, je krijgt een compleet lamme arm.

Misschien als je nu eens 2 schermen aan je computer hangt, 1 scherm voor je op de traditionele plek en dan (bijna) plak een touchscreen, beetje a la Nintendo DS zeg maar, dan zie ik de muis een minder grote rol innemen.*

* Totdat je een game start...

[Reactie gewijzigd door Evi op 24 juli 2024 16:33]

Ik zie dat er al een link naar die demo gegeven staat. Een iets betere versie staat hier: http://ftp.squeak.org/Media/Historical/ en ik vind het een fascinerend stukje geschiedenis.

Als je het geduld hebt om die film uit te kijken, begin je pas te beseffen hoever deze man en zijn groep hun tijd vooruit waren. Allerlei concepten die nu gemeengoed zijn, waren ze toen al mee aan het experimenteren en ze kregen het ook nog werkend op de hardware van die tijd.

Aan de manier waarop hij het uitlegt merk je dat het radicaal nieuwe dingen waren waarmee de mensen geonfronteerd werden en het is mooi bewaard gebleven. Je kunt meekijken en je voelt je zo in de zaal zitten.
En als je nog wat meer geduld hebt, zou je voor de aardigheid dit eens moeten lezen. Dit artikel is van ene meneer Vannevar Bush (geen familie voor zover ik weet) die dit artikel al in 1945 schreef en daarin eigenlijk een voorloper van Windows beschrijft.
Consider a future device for individual use, which is a sort of mechanized private file and library. It needs a name, and, to coin one at random, "memex" will do. A memex is a device in which an individual stores all his books, records, and communications, and which is mechanized so that it may be consulted with exceeding speed and flexibility. It is an enlarged intimate supplement to his memory.

It consists of a desk, and while it can presumably be operated from a distance, it is primarily the piece of furniture at which he works. On the top are slanting translucent screens, on which material can be projected for convenient reading. There is a keyboard, and sets of buttons and levers. Otherwise it looks like an ordinary desk.
En bedenk dan: deze man schreef dit in 1945.
Nouja, gefeliciteerd muis :p.

Werken met de computer gaat een stuk fijner met een muis.
Over een paar jaar zijn ze uitgestorven. Ik denk dat er straks meer spraakbesturing komt of besturing via een cam o.i.d. Werkt nog wat fijner (met name tegen RSI)

[Reactie gewijzigd door timovd op 24 juli 2024 16:33]

Besturing via de cam kan al (kijk maar naar oplossingen voor gehandicapten), echter is er tot nu toe nog geen invoer-methode gevonden welke echt practisch beter werkt dan toetsenbord en muis. Spraakherkenning is leuk, maar wordt pas echt practisch als je een computer hebt die echt met je meedenkt bijna als een mens, anders kan ik hetzelfde net zo snel of sneller met een muis en toetsen-combo's. Of interactie met de hersenen, als we een methode weten te verzinnen om betrouwbare input/output te genereren (hersenen denken namelijk aan vanalles en nog wat tegelijkertijd c.q. er lopen allerlei beslissingen (neuron pathways) tegelijkertijd continue). Dat is echter allemaal nog vrij verre toekomst, als het al lukt om zulke complexe interactie mogelijk te maken. Het bekijken van touchscreens in laptops/dekstops op dit moment zie ik zeker niet als een vervangende methode, eerder handig en leuk.

Hopelijk gaat het opnemen van de technologie dan wel wat sneller dan de interactie als hierboven afgebeeld (schitterende presentatie overigens, niet vastlopende computer die al vanalles kan, maar wel al in 1968!! de muis in een thuiscomputer duurde nog zeker 10 jaar).

edit: Wel weer een mooi voorbeeld hoe vindingen van wetenschappers, deze wetenschappers zelf bijna nooit wat opleveren.. vrij schandalig soms vind ik.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 24 juli 2024 16:33]

Paar jaar...

Aanraak gevoelige schermen begint nu net een beetje te functioneren, en eigenlijk heeft alleen Apple het een beetje goed voor mekaar door vooraal de combinatie van goeie schermen en aansluitende software.

En dat RSI valt ook wel mee, touchscreen is nog meer pieligerre handelingen die je vaker moet herhalen. Die muis gaat pas met zijn 65ste ongeveer met pensioen ;-)
Dat denk ik inderdaad ook, maar komop ga nou niet zeggen dat alleen apple het een beetje goed voor elkaar heeft! We hebben het over desktops computers en geen Iphone!

Als je bijv. kijkt wat er nu al voor creatieve projecten lopen met touch ed.:
http://www.youtube.com/watch?v=1ftJhDBZqss
http://www.youtube.com/wa...k_WywMTzc&feature=related
Vooral het feit dat tegenwoordige LCD schermen steeds goedkoper worden en het dus ook niet lang meer zal duren voordat er een touch versie wordt toegevoegd. Ook het feit dat Windows 7 Multitouch krijgt, zal veel bedrijven stimulieren om goede touchscreenschermen te leveren. Al lijkt het me dan wel verstandig om een scherm op een minimale hoek van 45° te zetten. Of nog beter 2 schermen ;) 1 om op te lezen en in om in te voeren.

Al wordt het met gamen misschien wel lastig, misschien is een trackingdevice wel handig, zoals deze meneer bedacht
Maar waar ik op doelde was het tijdsbestek waarover het we hadden. Op dit moment is Apple de enige die het een beetje fatsoenlijk aan de man kan brengen en waar het dus commercieel verkrijgbaar is. En daarmee doel ik ook op het multi touch gedeelte bij de Macbook series.
We hebben het over desktops computers en geen Iphone!
Een van de best verkochte tablets ter wereld is een mac, de modbook.
http://www.axiotron.com/index.php?id=modbook
Ik zie het niet gebeuren met touch-screens....

De meeste voor de hand liggende touch-screen toepassing, is niet de deskopt, maar de tablet pc, of de hybrid tablet. (notebook, met omklapbaar scherm, zodat het een tablet wordt).

Die dingen zijn al vele jaren beschikbaar, en de mensen die ze gebruiken zijn er dol op. Niettemin zijn ze nog steeds een ongelooflijk niche markt.

Waarom zou het nu dan wel plotseling doorbreken? En waarom voor de desktop??
Voor de desktop is een touchscreen een veel minder logisch concept. Je wilt absouut niet de hele tijd met je arm omhoog zitten, om iets op je scherm aan te klikken.
Sowiezo zijn touchscreens ook niet alles, het zijn leuke gadgets an zeker als je het niet te vaak gebruikt is het leuk. Maar kijk maar eens naar de showmodellen; één vette waas van alle vingers :p. Denk niet dat je er op zit te wachten om dagelijks je scherm schoon te maken zodat je nog maar iets kunt zien, plus de schermen zijn ook niet bepaald de kleinste meer.

Als jij over een paar jaartjes als gamer een 40" of hoger scherm hebt staan is het niet echt handig als werkveld voor touchscreen :p. Hoe leuk touchscreens ook zijn ik denk dat ze zeker in de desktop markt geen grote rol zullen krijgen voor thuis/kantoor-gebruik.
Anoniem: 62011 @timovd9 december 2008 13:29
Dat zeiden ze 10 jaar geleden al. :+
Dat lijkt mij toch lastig hoor hier op kantoor. Zit je met een man of 6 in een hok en iedereen maar bleren tegen de computer om alles gedaan te krijgen. Ook lijkt het mij redelijk vermoeiend als ik naar een camara moet zwaaien om dingen duidelijk te maken.
Geef mij maar een muis. betrouwbaar en geruisloos.
Precies, en als de computer dan (weer eens) niet doet wat je wilt, gaat iedereen schreeuwen. Je zult dan wel een flinke droge mond hebben na een dag werken.

Nee, ik zie spraakbesturing nog niet echt zitten...
en touchscreen dan? Dat lijkt mij DE vervanger van de muis.
Nou moet je niet appels met peren gaan vergelijken he 8)7
Wie zegt dat je daar geen RSI-achtige problemen mee kan krijgen? Misschien dat je een ander deel van je lichaam gebruikt maar de herhaalde beweging bijft hetzelfde. Ook spraakbesturing is niet ideaal. Heb al meerder collega's hier die overgingen op spraakbesturing omdat ze last hadden van RSI maar die vonden dit ook niet ideaal.

Ontopic: Van harte gefeliciteerd muis. :P

[Reactie gewijzigd door petturik op 24 juli 2024 16:33]

Ik dicteer al jaren. Het was zeker in 't begin best even oefenen met je stem, je hebt snel de neiging geforceerd te gaan praten. En je kunt er (jaja) een poliep van op je stembanden krijgen. Nu zit ik op een combinatie van spraak en typen en dat werkt bijzonder prettig.

Als 'muis' gebruik ik trouwens deze muis omdat je dan je pols niet aanspant.
Dat zal NOOIT gebeuren, kijk maar naar de WII, waar je ook met je lichaam moet bewegen om iets te doen.
Dat houd niemand langer dan een paar uur vol, terwijl je met de xbox360 bijvoorbeeld wel een dag door kunt gaan, of natuurlijk met een pc (lan parties :p)
Misschien word het dan tijd voor de gamers om een conditie te gaan kweken :)
als er ooit iets de muis zal doen verslaan zal het op gedachten gedreven computer besturing zijn. deze staat nu nog in zijn kinderschoenen en helpt mensen met een verlamming, maar ik verwacht dat deze technologie uiteindelijk nog sneller zal zijn.
wat is er mis met: tablet pc?
Anoniem: 216532 @timovd9 december 2008 16:21
Inderdaad, spraaksturing is zoveel handiger dan een muis. Overtuigende demo hier
Nee gamen is dan niet leuk meer "computer make headshot on Alexis553" *headshot*

Waar zit de prestatie dan nog ? ;) wie het snelst kan babbelen tegen de pc? :+

computer forward
forward
turn
no left turn!
forward
shoot
you gotta aim first damnit
computer aim
shoot

_O-

Dus op kantoor misschien al zie ik mij nog geen grafische ontwerpen maken zonder muis of pad e.d.

Je arm de hele tijd omhoog moeten houden voor je desktop touchscreen is ook niet bijster goed als je geen rsi wil.
Muis een super uitvinding voor de leken.
Maar toch blijft werken met de muis omslachtig.
Keycombinations werken altijd sneller.
.oisyn Moderator Devschuur® @M-AH9 december 2008 13:47
Ja, vooral om dingen aan te wijzen op het scherm enzo ;).
Verder ben ik het wel met je eens hoor, als programmeur werk ik voornamelijk met het toetsenbord en gebruik ik zelden de toolbars in allerlei applicaties waarmee ik veel werk. Maar voor sommige dingen blijft een pointing device als een muis (of tekentablet) essentieel, voornamelijk bij dingen die grafisch werken, of simpelweg bij het browsen. Een linkje aanklikken met het toetsenbord is wat omslachtig imho :P.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 24 juli 2024 16:33]

Anoniem: 252581 @.oisyn9 december 2008 13:57
idd. Teken maar eens iets in Photoshop/paint zonder een muis / tablet / touchscreen te gebruiken :p
Het is een questie van de 'best tool for the job' pakken.

Er zijn bijna net zo veel hotkey layouts als er programma's zijn, ze allemaal uit je hoofd leren is onpractisch.
Muizen zijn in nogal wat gevallen beter dan gamecontrollers, tekenpennen, touchpads of VR-handschoenen omdat je EN heel presies en snel kan mikken EN tegelijk je arm en pols op tafel kan laten rusten.
Windows een super uitvinding voor de leken.
Maar toch blijft werken met Windows omslachtig.
commando's typen werkt altijd sneller. :?
Anoniem: 97498 9 december 2008 13:18
Het is toch zonde dat ze tegenwoordig niet meer van die kwaliteits koortjes aan je muis maken :*)
Het lijkt me juist heel irritant als er steeds zo'n zwaar ding achteraan moet slepen.
Dan moet je gewoon een duurdere muis kopen, die van mij heeft zelfs "gold plated" usb connectoren.
Mijn Hama muis van 20 euro ook, dus duur hoeft niet per se

Maar verder idd draadloos is vaak echt waardeloos.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 215257 op 24 juli 2024 16:33]

Ik werk al jaren met draadloze muizen en zou voor geen geld ter wereld nog een knaagdier met staart willen, de draad lijkt altijd wel net dat beejte te kort.
Koop eens Razer, bij mij hangt er 3 meter aan of zo. Ik raak meestal met de kabel in de knoop met me voeten :P
Precies de reden waarom ik nooit een met draad wil.
En dat die minder gevoellig of snel zou zijn ? heb ik allen nog maar horen beweren, nooit echte bewijzen van gezien.

Vind mijn G7 best goed voor te gamen , ok speel geen FPS en dan nog de enkele keren dat ik het speel, speel ik niet beter met een G7 of een razer.

En zijn de batterijen op moet ik even echt reloaden en niet enkel op de R drukken, is dus nog veel realistischer op de koop toe :P
En Logitech vierde zijn 1 miljardste muis afgelopen week :) zo snel loopt het tegenwoordig.
muis, inderdaad toepasselijke naam, eerst is er eentje, dat is nog te overzien, vervolgens heb je, out of the blue, minimaal eentje per pc .. een ware plaag van die machines.
nou ja, congrats mouse!
kan je nagaan... een zesde van de bevolking op aarde een muis van logitech!

@mr. muis: Grats! :D

[Reactie gewijzigd door InjecTioN op 24 juli 2024 16:33]

Natuurlijk zijn niet al die muizen meer in gebruik... Ik heb bijvoorbeeld de afgelopen aantal jaren wel meerdere logitech muizen gehad... Heb er momenteel zelfs 3 in gebruik, PC, Laptop en HTPC.
Anoniem: 259957 9 december 2008 13:24
Toch jammer, en tekenend, dat deze man met zijn innovatie niet de financiele voordelen ervan heeft kunnen ervaren.
Verder heb thuis in geen 2 jaar meer een muis aangeraakt, ik werk zelf tegenwoordig het liefst met een multi-touch touchpad.
zo zijn er spijtig genoeg nog vele groten die de ruchtbaarheid niet hebben gekregen die ze verdienen
Hoe werkt deze oer-muis? Met een balletje erin? Of maakt het grote wiel direct contact met de tafel? Dan begrijp ik niet hoe dat ding de horizontale coördinaten opmeet. Maar volgens het bericht is het toch echt een "x-y positioning indicator".

edit: o, ik zie het al. Het andere wiel wordt gewoon over tafel gesleept. Deze muis werkt dus niet goed op een hoogpolig tapijt ;)

[Reactie gewijzigd door Alkjoa op 24 juli 2024 16:33]

Twee wieltjes. één voor de X-richting en één voor de Y-richting.
Heb maar snel een klein taartje gekocht voor m'n logitech beesie.... hij hapt alleen maar niet maar goed....

Maar geweldige uitvinding, al denk ik wel dat de 50 jaar misschien lastig wordt in de mainstream markt! touchscreen werkt geweldig, en gezien b.v. windows 7 veel beter multitouch achtige experiences mogelijk gaat maken denk ik dat de consument vrij snel over kan stappen hierop. Idem voor het toetsenbord wat denk ik dan automatisch veel sneller onscreen zal gaan worden (lastig als je van je monitor naar je toetsenbord moet schuiven)... Nu nog een logische vervanger voor die verdomde afstandsbedieningen (die altijd kwijt zijn bij mij).
Het kantoor met papier ging ook al 15 jaar uitgestorven zijn, en vandaag verbruiken we meer papier dan ooit te voren. De muis is verre van afgeschreven.
betwijfel of dat het geval gaat zijn, (multi-) touch kan nu eenmaal niet alle functionaliteit van de muis overnemen op dit moment
En nog meer vette vingers op mijn scherm ? Nee dank u.

Verder staat een scherm ook ideaal iets verder weg, waardoor het dus feitelijk totaal onpraktisch wordt om steeds maar dat scherm te willen bepotelen.
of wordt het minder gezond voor de ogen omdat het scherm dichterbij staat.
Ik las al 2x 'mother of all demons' voor ik door had wat bedoeld werd, hoezo slaperig. :z

Maar gefeliciteerd muis! :)

[Reactie gewijzigd door cerietke op 24 juli 2024 16:33]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.