Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 23 reacties

Microsoft gaat samen met universiteiten onderzoeken hoe games het leerproces van 11- tot 14-jarigen kunnen ondersteunen. Het samenwerkingsverband zal Games for Learning Institute gaan heten en in New York worden gevestigd.

Binnen het Games for Learning Institute zullen Microsoft Research, de universiteit van New York en een consortium van zeven partneruniversiteiten samenwerken. Het samenwerkingsverband gaat onderzoeken hoe games 11- tot 14-jarige leerlingen op Amerikaanse middle schools kunnen interesseren in onderwerpen als wetenschap en wiskunde.

In een speech, dinsdag bij de universiteit van New York, benadrukte Craig Mundie, hoofd onderzoek en strategie van Microsoft, hoe belangrijk het is om kinderen in deze leeftijdscategorie voor bčtavakken te interesseren. "Ze komen dan in aanraking met de basisconcepten en raken vaak ontmoedigd en ongeďnteresseerd, om vervolgens thuis te gaan gamen," aldus Mundie. "Ironisch genoeg menen we dat juist games het startpunt vormen om ze geďnteresseerd te krijgen."

Educatieve spellen bestaan al geruime tijd, maar er is weinig bekend over hun effectiviteit. Jongeren zijn handig in het gebruik van technologie, maar hun interesse in wetenschap wordt minder. Toch hebben ze die affiniteit met wetenschap juist nodig om te overleven in de eenentwintigste eeuw, stelde John Nordlinger, senior research manager bij Microsoft.

Het Games for Learning Institute zal binnen de universiteit van New York worden gehuisvest. In totaal wordt een bedrag van drie miljoen dollar in het instituut geďnvesteerd, waarvan de helft door Microsoft Research en de andere helft door de universiteiten. Het instituut zal de opgedane kennis ter beschikking stellen aan onderzoekers, game-ontwikkelaars en onderwijsmensen.

Craig Mundie speecht over Games for Learning Institute
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (23)

@soul

Nou niet mee eens, educatieve games zijn echt goed voor kinderen.
Mijn neefje speelt bijvoorbeeld vaak van die davilex games voor engels en hij leert naar mijn mening een heel stuk sneller, en zijn engelse woordenschat is een stuk groter als z'n zusje die eigenlijk nooit achter de computer zit.

Ik doe nu microsoft cursussen en ik leer niet meer met boeken maar met training video's en practice omgevingen, en hier leer je naar mijn mening net zoveel van als een boek oid.
Die ouwe zeggen altijd dat een boek lezen het beste is, en heel goed voor je is.
Maar wie zegt eigenlijk dat boeken lezen het meeste efficientie biedt? een menselijk brein kan veel meer informatie verwerken tegelijk als je met lezen kan bereiken.

Dus maken die games zeg ik :)

[Reactie gewijzigd door pennenlikker op 8 oktober 2008 13:59]

Ik ben uiteraard ook helemaal voor het zoeken naar de meest efficiente manieren van leren. Maar (een grote maar) ik denk dat het net zo belangrijk is om veel te lezen.

Veel mensen kijken liever filmpjes op NU.nl dan dat ze een (goede) krant pakken, dat vind ik een slechte zaak. Ook veel mensen kijken liever een verfilming van een boek dan dat ze het boek daadwerkelijk lezen. Zulke mensen missen de essentie van het verspreiden van kennis; kennis is namelijk taal. De meest pure vorm van taal is de geschreven taal.

Ik ben van mening dat lezen niet belangrijk is omdat het een betere leermethode is; in tegendeel, lezen is vaak niet een efficiente manier om informatie op te nemen (vooral bij vermoeidheid). Echter is het belangrijk om te kijken naar wat je leest en wat je kijkt. Een goed boek biedt meer ondersteuning bij persoonlijke ontwikkeling dan een goede film, als je er voor kiest om je in beide te verdiepen.

Zelf ben ik een groot fan van wetenschapsprogramma's op televisie, games met inhoud, video tutorials en dergelijke. Maar als ik mij echt ergens in wil verdiepen dan lees ik het liefst de originele publicatie van een wetenschapper, of ik pak er een handleiding of boek over het onderwerp bij.

Games kunnen een ondersteuning zijn, maar als iemand wil uitstijgen boven de middelmatigheid dan geloof ik toch echt dat een goed boek noodzakelijk is.
Jouw stelling dat geschreven woorden de meest pure vorm van taal is moet ik helaas tegenspreken.
Geschreven taal is namelijk niet meer dan een compromis en gekunstelde vorm van iets wat aan verandering onderhevig is.
De taalregels zijn ooit door een aantal mensen opgesteld en daarbij zijn juist motieven zoals: "ik wil niet boers overkomen, dus schrijf ik niet de meest gebruikte vorm voor maar juist de vorm die mij aanstaat" als belangrijk argument gebruikt. Hierdoor begin je al een taal te verkrachten.

Geschreven taal is gewoon een tijdsbeeld van het moment waarop het geschreven is.
Ik heb een boek in de kast staan uit begin 1900 (Ivanhoe) en de taal zoals deze daarin wordt gebezigd (Engels) is niet gelijk aan de taal die ik momenteel aan mijn leerlingen onderwijs.

Wel ben ik het met je eens dat er meer zou moeten worden gelezen. Als er van jongs af aan meer gelezen zou worden zouden we nu minder leerlingen hebben die claimen dyslectisch te zijn. Dyslexie kan namelijk maar op 1 manier overwonnen worden: door veel te lezen. (En dit is zo verteld door een professor bij de aanvaarding van haar stoel op de Universiteit van Leiden voor het opleiden van mensen voor (je raadt het al): dyslexie begeleiding.) Door namelijk veel te lezen ontwikkel je vanzelf de juiste strategieën om hiermee om te gaan. Hele schrijnende gevallen kunnen natuurlijk wel professionele hulp gebruiken.
Juist doordat er te weinig wordt gelezen hebben een hoop leerlingen geen goed omlijnd woordbeeld en kunnen ze moeilijker woorden voorspellen waardoor ze dus weer moeite hebben met lezen. En zo is het cirkeltje rond!
Dat ben ik inderdaad met je eens, ik had het eigenlijk ook alleen maar over het leer proces voor ons mensen.
Die kan echt vele malen efficienter d.m.v. games of video's als je het gaat vergelijken met lezen.
In mijn ogen is 'het zelf doen' de meest efficient mogelijke manier om iets te leren, en laat dit nu in games perfect mogelijk zijn.

Maar voor het onderhoud en behoud van juiste taal/spelling/grammatica en algemene ontwikkeling raad ik ook de krant aan i.p.v. Nu.nl ed.

Dit zouden ze op scholen gewoon in moeten voeren, mits er natuurlijk een gulden middenweg gevonden kan worden tussen deze twee compleet verschillende manieren van informatie binnen krijgen.

Het is beide belangrijk, dat zeker maar als we de kids ipv van doelloze games leuke educative games kunnen laten spelen dan biedt dit naar mijn mening alleen maar potentie :)
Ik denk dat het vooral de human resources afdeling van MS is die een lange termijn probleem ziet. In alle branches wordt het moeilijker en moeilijker om goed geschoold technisch personeel te kunnen krijgen omdat meer en meer goede studenten op de middelbare school al stoppen met exacte vakken. Daardoor is de hele doorstroom van de vervolgopleidingen naar het bedrijfsleven gewoon niet genoeg om overal voldoende kwalitatief goede technici te kunnen hebben.

Voor een bedrijf als MS een rem op groeipotentie, voor de economie als geheel ook niet wenselijk.

In dit opzicht heeft MS dus een gemeenschappelijk belang met de maatschappij en is het volgens mij juist positief dat MS hier wat geld voor uit wil trekken. (Echt veel is het natuurlijk ook niet, die 3 miljoen.)
Een samenwerking als deze is juist vruchtbaar voor Universiteiten en bedrijven (in dit geval MS). Van elkaar kunnen ze veel leren, de universiteit krijgt weer een kijkje in de keuken van het bedrijfsleven, terwijl het bedrijfsleven aansluiting vindt op de wetenschappelijke wereld, lijkt mij juist goed. Samen zullen ze elkaar versterken waar dan weer mooie resultaten uit kunnen voortkomen.

Wat betreft het onderwerp, het is een onderzoek naar de effectiviteit van games. Dat kan je toch alleen maar toejuichen? Dat wil nog niet zeggen dat games het leerproces per definitie versterken, dat valt nog maar te bezien uit de resultaten. En al zal dat al zo zijn, wanneer games hetzelfde doel van een leerproces behalen als wanneer dat op een klassieke methode wordt behaald, dan is daar toch niets op tegen? Al helemaal niet wanneer het nog meer stimuleert tot leren.

Dat er dan uiteindelijk misschien ook nog markt in zit voor MS, lijkt me juist logisch en een stimulans voor de inzet van MS.

[Reactie gewijzigd door Bakster op 8 oktober 2008 15:10]

Het item roept verschillende vragen bij mij op:
In hoeverre zijn de voorgestelde plannen anders dan manipulatie? Want het lijkt mij dat er een dunne lijn is tussen dit en persuasive technology.
En welk voordeel heeft Microsoft hierbij?
En welk voordeel heeft Microsoft hierbij?
Doe maar eens een zoekopdracht in de USPTO database naar Microosft patenten. Bij méér dan de helft zal je een Aziatische naam tegenkomen als uitvinder. Microsoft kan dus moeilijk aan geschikt personeel komen binnen de 'autochtone' (lees: blanke) bevolking van de VS zelf.
Hetzelfde probleem speelt ook in Nederland; vandaar ook rondreizende 'techniekshows/circussen' langs middelbare scholen, ingenieurs voor de klas van soms zelfs de basisschool, onderzoeksprojecten in samenwerking met TU's / middelbare scholen etc.
En welk voordeel heeft Microsoft hierbij?
Het voordeel van Microsoft is $.

Ze willen natuurlijk uiteindelijk dit soort software gaan leveren en hun naam nog meer in de samenleving etsen.
Er zijn wel meer bedrijven die iets doen wat geen geld oplevert. Dit noemen ze maatschappelijk verantwoord ondernemen.

Bedrijven krijgen door dat ze niet alleen nu, maar ook in de toekomst baat hebben bij :
- positieve naam
- goed personeel
- (financieel) ontwikkelde afnemers.

Dat microsoft hier t.z.t. wellicht wat geld aan kan verdienen is aardig, maar het lijkt me dat het voor microsoft belangrijker is dat zij in staat zijn om nu al voldoende technische interesse kunnen weken zodat zij in de toekomst mensen kunnen vinden die voor (o.a.) programmeur opgeleid willen worden.
Maar ook meer mensen richting technologie krijgen, dubbel voordeel.
Al denk ik dat het nog steeds goed is dat zo'n onderzoek plaats vind. Zeker omdat er steeds meer gegamed wordt.
Het voordeel voor MS? Nu ze aan alle kanten in worden gehaald zijn games de enige toepassing waarvoor je nog het beste windows kan draaien (vanwege de grote keuze). Dat zullen ze graag zo willen houden. Door meer met games te doen krijgen ze een grotere naam bij gamedevelopers, en zal het makkelijker zijn om de developers op windows en directx te houden.

[Reactie gewijzigd door kozue op 8 oktober 2008 20:28]

hmm ik vind het een beetje verontrustende ontwikkeling dat er steeds meer via de pc gebeurd en men steeds verder in deze trend door wordt gezet... om overal maar games voor in te zetten moet in mijn optiek voorzichtig mee omgegaan worden.

Het is wel goed dat er goed gekeken wordt naar een juiste invulling hiervan en ik denk wel dat bovenstaande een beetje een rem is waar ik aan wil trekken (niet dat iemand daar wat van merkt maar goed).

we zullen maar eerst moeten afwachten wat hieruit voortkomt.
Ik ben zelf betrokken bij de ontwikkeling van een game voor het onderwijs. Laatst hebben wij dan ook een brainstormsessie gehad met leerlingen uit de doelgroep en daaruit is o.a. voortgekomen dat de leerlingen zeggen: gamen is wel leuk maar als je dat een uur lang doet ben je daarna een uur lang amper in staat iets nuttigs te doen omdat je hyper bent.
Wel vinden zij het idee om games in te zetten ter ondersteuning van het onderwijs een heel goed idee.
Ook hoor je vaak van leerlingen dat als ze al een opleiding hebben waarbij ze veel simulaties draaien, ze graag ook eens een uurtje theorie willen hebben juist als afwisseling. De kreet: "alweer achter een computer" is in zulke richtingen dan ook niet een zeldzaamheid.
Tel daar bij op dat voor "Leren, Loopbaan en Burgerschap" (het oude maatschappijleer) en "ECDL" een computer voor internetverbinding onontbeerlijk is, dan snap je dat je dit soort dingen heel erg zal moeten doseren.
Ik zou het zelf ook een nuttige uitbreiding vinden op mijn lessen, verandering van werkvorm levert alleen maar meer productiviteit op, maar ben mij wel degelijk bewust dat er best leerlingen zijn die hier niet op zitten te wachten!
Waarom is het verontrustend dat er steeds meer via de pc gebeurd?
In het bedrijfsleven wordt toch ook vrijwel alles gedaan via de pc.
Ik ben juist blij dat er zoveel met de pc gedaan wordt dit vergroot de productiviteit gigantisch.

Ik zie dit meer als next level educatie. Als mensen veel beter gemotiveerd worden om te leren door games dan zie ik hier het nadeel niet van in.
Ik zie het niet als verontrustend dat er meer via de pc gebeurt. Het is een makkelijke manier om een grote bron informatie binnen handbereik te hebben, en heeft een hoge entertainment waarde.
Wat ik wel verontrustend vind is dat bijna iedereen zich daarbij meteen afhankelijk maakt van het in de titel genoemde bedrijf. Een samenleving die niet meer zonder computers kan, maar dan alleen computers met software van 1 commercieel bedrijf, is imho niet erg gezond.
Hmm dit is inderdaad wel iets waarbij opgepast moet worden,
het is microsoft die dit stimuleert voor waarschijnlijk commerciele doeleinden.

En daarnaast wanneer is het aansporen tot het doen van iets educatiefs iets anders
dan het manipuleren van de toch al zo makkelijk manipuleerbare kinderen.

Misschien leuk om keer iets van educatieve webgame op school te laten doen,
maar verder toepassen van dit zal toch zo zijn twijfels oproepen als je er even
over nadenkt.
Tja... ik heb mijn eerste jaar VWO natuurkunde kennis heel nuttig kunnen inzetten om het bom vizier van mijn B-17 in simulator te kalibreren. Bom banen gingen keurig volgens eerste jaars
xt = x0 + v0t + 1/2 a t2

Daarna kon ik op iedere hoogte en snelheid precies de neerwaardste hoek van het vizier instellen, en de bommen laten vallen wanneer het kruis over het doel was. Bij grote hoogte duurt het meer dan een halve minuut voor de bommen op de grond komen, dus dan is een correcte instelling wel belangrijk!

Je kunt zeggen wat je wilt, maar dat was wel de eerste keer dat ik natuurkunde formules buiten het klaslokaal inzette... En in die zin best motiverend.

[Reactie gewijzigd door AHBdV op 8 oktober 2008 14:24]

Mooi dat ze nu pas met dat onderzoek starten. Ik moet nu toevallig over hetzelfde onderwerp (in hoeverre educatieve games echt effect hebben op het leerproces) een stukje schrijven, alleen ik kan nergens echt keiharde cijfers vinden waarmee ik mijn stuk kan onderbouwen. :)

(als iemand van jullie toevallig nog een link heeft... ;) )
Half-Life heeft mij zeker een interesse gegeven in natuurkunde.
Helaas had het vage tekenfilmpje bij Wiskunde D alle interesse in dimensies weer weggenomen.
"Flatland" 8)7
Anyway, games kunnen soms goed interesse opwekken, zelfs al is het fictie.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True