Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 31 reacties

De Amerikaanse ontwikkelaar Monolith Productions werkt aan Project Origin. Het schietspel is een vervolg op Fear, maar mag die naam niet dragen omdat Monolith de rechten daar niet meer over bezit.

Monolith laat er in een verklaring geen twijfel over bestaan dat Project Origin het enige echte vervolg is op Fear, het spel dat de studio in 2005 voor uitgever Vivendi Games ontwikkelde. De rechten op de naam Fear liggen echter bij Vivendi, terwijl Monolith is opgekocht door uitgever Warner Brothers Interactive Entertainment. De opvolger zal dus door Warner worden uitgebracht. De naam Project Origin is voortgekomen uit een wedstrijd. Wie de beste naam verzon zou als personage in het spel worden opgenomen. Project Origin begint vlak voor het einde van Fear. De speler is niet langer de anonieme Point Man uit het origineel, maar Michael Becket, lid van Delta Force. Becket loopt met zijn squad door de stad Aubarn, als die getroffen wordt door een enorme explosie. De kracht van de explosie wekt de jonge Alma, de mysterieuze vijand uit het eerste deel, op.

In eerste instantie is Becket niet in staat om de tijd te vertragen, zoals de Point Man dat kon, maar hij zal in het spel geopereerd worden zodat hij alsnog over die mogelijkheid beschikt. Monolith gebruikt de eigen Jupiter EX-engine voor het spel. Dit was ook de motor van het origineel, maar de ontwikkelaar heeft voor Project Origin met name de kunstmatige intelligentie onder handen genomen. Verder zullen spelers in het nieuwe deel meer opties krijgen om dekking te zoeken tijdens gevechten. Ook de kunstmatig aangedreven tegenstanders zullen vaker, en op een andere manier, dekking zoeken dan in het origineel. Project Origin verschijnt tegen het einde van 2008 voor de pc, de Xbox 360 en de Playstation 3.

Video (ProjectOrigin_E3 2008.flv)
Project Origin Project Origin Project Origin Project Origin Project Origin Project Origin Project Origin Project Origin Project Origin Project Origin Project Origin
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (31)

Dit si beetje FEAR achtig ziet er wel cool uit en mooie screenies het idee is erg leuk hoop ook dat net zo als FEAR het wel echt beetje eng is :P
Logisch, het is de opvolger van F.E.A.R. dat staat ook in het artikel! Niet alleen de trailer kijken he volgende keer.

Ik vindt het er wel indrukwekkend uitzien, maar ik moet erkennen dat ik het genre een beetje beu ben, mysterieuze dingen op een mysterieuze locatie. Het is niet meer realistisch of overeenkomend met de werkelijkheid te noemen.

Ook vind ik het een "schande" dat de spellen anno 2008/2009 niet beschikken over zeg maar als je met een rocket launcher tegen een muur aan schiet dat die muur aan gort vliegt maar gewoon netjes overeind blijft staan of met een handgranaat of stukje semtex/c4.

Dat is echt iets waar ze van mij nu aan mogen gaan werken, het feit dat je in CoD4 al door de muren heen kan schieten vind ik een aangename vooruitgang, nu nog gewoon een muur uit een huis aan gort schieten zodat de vijand exposed is!

@ Aetje hieronder, je hebt gelijk Crysis is een van de weinige!

[Reactie gewijzigd door loewie1984 op 21 juli 2008 12:47]

Hier heeft Volition Inc. / THQ al eens een poging toe gedaan met de Red Faction serie. Met hun geo-mod engine was het mogelijk om hele stukken van het speelveld volledig aan gort te knallen. Dat klinkt leuk in theorie, maar de uitvoering was niet echt geweldig. Lang niet alles wat kapot zou moeten kunnen kon kapot en strategisch voegde het (in ieder geval in single player) niet veel toe. Afgezien van een paar overduidelijk opgezetten scenario's, waarbij je een brug onder een APC vandaan kon schieten etc.
Dat is ook logisch, want als je door alle muren heen kan knallen, wordt het vrij lastig om een verhaal te vertellen, want het pad dat de speler neemt is dan volledig variabel en ergens zal je toch ooit tegen de rand van het level aanlopen.
Ik ben het wel met je eens dat wat realistischere schademodellen veel kunnen toevoegen. Misschien zal Red Faction: Guerrilla (het aangekondige derde deel) hier een mooie middenweg in vinden :)
dat vind ik een flauw excuus:
met een pistool of machinegeweer kan je niet door een muur knallen, zodoende moeten ze er maar voor zorgen dat de omgeving aangepast is aan de ter beschikking gestelde wapens (of omgekeerd)
het lijkt mij ook leuker als je minder aan het handje wordt gehouden, het is een heel andere manier van level opbouw, maar zeker niet onmogelijk en voor sommige games perfect mogelijk
Natuurlijk is het voor sommige games bij uitstek wel geschikt, maar voor F.E.A.R niet. F.E.A.R games zijn sterk verhaalgedreven met veel scripted momenten om de spanning op te bouwen en dat is niet met "free-roaming" te combineren. Bij het orginele F.E.A.R zat een filmpje, waarin de makers commentaar geven op een speelsessie van de eerste levels van F.E.A.R. Als je dat filmpje bekijkt wordt je je er van bewust hoeveel werk er in de levelopbouw is gaan zitten om die benauwende sfeer te creëren en vast te houden. Je gaat je bijna schuldig voelen dat je door sommige delen als een razende heen blaast :)
Dat is echt iets waar ze van mij nu aan mogen gaan werken, het feit dat je in CoD4 al door de muren heen kan schieten vind ik een aangename vooruitgang, nu nog gewoon een muur uit een huis aan gort schieten zodat de vijand exposed is!
... Battlefield:Bad Company

Het is er dus wel maar nog niet voor de PC. Waarschijnlijk omdat PC's nog steeds in het ontwikkelstadium zijn voor goede/snelle ondersteuning voor physics terwijl dat op een console al wat uitgebreider is door de specifieke hardware.
Crysis, anyone? (Ja ik weet, ook daar kun je niet -alle- muren aan gort schieten, maar het is een begin)
Timeshift heeft ook wel flink wat gedeeltes waar je de omgeving weg kan knallen.
Verder denk ik dat het volgend jaar wel vaker zal voorkomen als Physx volop ondersteund word.
Dankzij Nvidia gaan we mooie physx tijden tegemoet.
Dat is echt iets waar ze van mij nu aan mogen gaan werken, het feit dat je in CoD4 al door de muren heen kan schieten vind ik een aangename vooruitgang, nu nog gewoon een muur uit een huis aan gort schieten zodat de vijand exposed is!
Vooruitgang? In 1999 was het in SWAT3 al mogelijk om met de juiste kogels door sommige muren, wanden en deuren (hout bijvoorbeeld) heen te schieten. Stenen en metalen muren/deuren kon je niet doorheen schieten, maar dat lijkt me ook niet meer dan logisch.

Bij Battlefield: Bad Company zou alles kapot moeten kunnen. Ik hoop dat het daar allemaal goed uitgewerkt wordt en dat er daarmee een goed voorbeeld gegeven gaat worden voor andere games.
Ziet er goed uit!
Fear was een fantastisch spel en deze heb ik met veel plezier uitgespeeld ;)
Goede sfeer, zo te zien is die sfeer ook in deze installment aanwezig.
Oeh, Gruwelijk vet dit!

Enkel de Graphics waren niet goed in de trailer te zien, maar als die ook goed zijn.. :9~
(en dan vooral 's nachts gamen 8)7
Ik vind de screens er behoorlijk FEAR achtig uitzien inderdaad, word de engine niet een beetje opgekrikt dan ofzo? Lelijk is het niet maar er zijn toch vele betere deze dagen ;)
Ziet er leuk uit, de moeite waard om het te gaan spelen. Als er ook nóg een goed verhaal in zit is het helemaal perfect :*)
Alles van FEAR gespeeld, en soms wel 3 keer. :P heb het spel er nog steeds opstaan(ook voor de bench), en soms, speel ik nog wel eens een level.
Op een of andere manier, is het toch nog steeds weer spannend. Is voor mij 1 van de mooiste spellen die ik heb gespeeld. ;)

En nu maar hopen, dat ze met dit nieuwe spel weer in de 'buurt' komen.

[Reactie gewijzigd door pcgek op 21 juli 2008 11:36]

Die laatste FEAR add-on was bar slecht, ik heb lang niet zulke pauper GFX gezien zeg.... Was gewoon triest dat die titel de naam FEAR droeg!
Ja, maar FEAR en FEAR Extraction point waren prima games (zijn het nog trouwens.)
Dat derde deel was inderdaad een kansloze herhaling van zetten, met saaie identiteitloze kantoortuintjes en dertien in een dozijn set-piece battles.

Vergeet deel 3. Deel 3 was nep. Dit wat nu komt, dát kan deel 3 worden.
F.E.A.R was zeker een toffe game, vooral de slow-motion feature was een welkome toevoeging. Niet bijzonder orgineel, maar wel heel erg fun!
De omgevingen van het originele F.E.A.R en de twee vervolgen Extraction Point en Perseus Mandate, waren vrij grauw en veelal meer van het zelfde. Ik hoop dat ze in dit vervolg wat meer afwisseling toevoegen.
Wel jammer dat je in dit vervolg niet meer de F.E.A.R Pointman speelt. Hoewel dat de insteek van Extraction Point was zouden ze bij dit vervolg de verhaallijnen van de twee voorgaande vervolgen negeren, dus het was een mogelijkheid geweest. Ook dat stukje overlap zou dan niet nodig zijn. Het orginele F.E.A.R verhaal is nu wel redelijk uitgekauwd.
Dit lijkt me echt een gave game. Hier zijn er echt te weinig van.

Bij FEAR heb ik me echt een paar keer rot geschrokken ( dat je ineens met een honkbalknuppel neer getikt wordt of dat je ineens tot je knieeën in het bloed staat? ) en ik hoop dat dat hierbij ook gaat gebeuren.

Graphics zien er in ieder geval goed uit.
FEAR is het eerste spel wat ik uit heb gezet omdat ik het even niet meer trok. "Oh god, wat zal ik nu weer tegen komen als ik de hoek om ga!!"

Wel uitgespeeld natuurlijk. De expansie echter nooit aan toe gekomen. Eens kijken of ik beide delen in de voordeel bak tegenkom voor m'n xbox. De pc trok het eerste deel al nauwelijks.......Leek soms of ik continue in slowmotion speelde en af en toe in super-slowmotion :+
voor je XBOX?!
tsk tsk tsk. een FPS op een console :N

Ennieweej voor de PC was FEAR + Extraction point samen 15 euro in de grabbelbak bij de Saturn in Stuttgart. Ik zou zeggen, zo kom je nog eens ergens. :+
zo dacht ik eerst ook maar als je eenmaal de controller onder de knie hebt.

Tevens heb ik ook niet het geld er liggen om even mijn outdated pc te vervangen. En als ik het wel had, wachtte ik tot Storm of War: Battle of Britain uit is.
Ziet er echt meestelijk uit!

De gore ziet er echt veel beter uit (jippie, meer blood & guts :P) !

Ik ga straks FEAR maar weer eens installeren en nog een keer uitspelen!
pluspunten FEAR: AI echt uitstekend en de sfeer was echt creepy
minpunt FEAR: eentonige indoor levels

ik ben benieuwd, ik ga project origin zekers spelen

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True