Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Paul Hulsebosch

Redacteur games

FEAR 2 - Project Origin

Door , 98 reacties

Buitenlucht

De uitbreidingen die voor FEAR zijn gemaakt, hebben de naam van het spel geen goed gedaan. De tegenvallende add-ons Perseus Mandate en Extraction Point werden niet ontwikkeld door Monolith Productions, dat het originele spel maakte. FEAR 2: Project Origin komt weer wel uit de studio van Monolith. Dat belooft dus veel goeds.

Getest op: PlayStation 3 en Xbox 360
Ook verkrijgbaar voor: pc

FEAR 2 is een vervolg op het origineel, maar sluit er niet rechtstreeks op aan. Het spel begint een half uur voor de allesbeslissende nucleaire ontploffing uit het eerste deel. Die knal betekende destijds weliswaar niet het einde van de Point Man, de hoofdrolspeler uit het eerste deel, maar voor FEAR 2 is toch voor een nieuwe protagonist gekozen. De keuze is op Michael Becket gevallen, een sergeant bij Delta Force. Die keuze is opvallend, want Delta Force speelde een vrij onbeduidende rol in het origineel. De eenheden van het FEAR-team legden meer gewicht in de schaal. Becket is echter niet zomaar een willekeurig lid van Delta Force, hoewel ook niet helemaal duidelijk wordt wat er precies met hem aan de hand is. Hij krijgt met regelmaat vreemde visioenen, van een klein meisje in een rode jurk. Met zijn rang van sergeant is Becket bepaald niet de hoogste militair in de rangorde. Zo moet hij orders aannemen van de vrouwelijke luitenant waarmee hij en zijn kleine team op een missie is gestuurd.

*Zijlijn

Die missie speelt zich af aan de zijlijn van de ontknoping van het eerste spel. Het team van Becket moet Genevieve Aristide oppakken, de directeur van de Armacham Technology Corporation. Voordat Becket en zijn team Aristide in handen hebben, vindt de nucleaire ontknoping van het eerste deel plaats, die je vanaf een afstand gadeslaat. Je overleeft de knal slechts dankzij een stevige chirurgische ingreep. Na de explosie is Auburn, de stad waarin alles zich afspeelt, één grote puinzooi. Nieuw is dat je daar veel van meekrijgt, want dit keer zul je niet alleen in de nauwe gangen van kantoorpanden, scholen en ziekenhuizen ronddwalen, maar ook zeer regelmatig door de verwoeste straten van Auburn. Dat betekent dat de maps van FEAR 2 beduidend groter zijn dan die van het origineel, en dat is goed nieuws. Het betekent ook dat Monolith voor FEAR 2 flink aan de engine heeft moeten sleutelen, om die buitenlocaties een beetje mooi in beeld te brengen. Officieel is Project Origin gemaakt met een opgewaardeerde versie van de engine van de eerste FEAR, maar de veranderingen zijn fors en dat mag ook wel, na de drie jaar die er inmiddels zijn verstreken. Het verschil is direct duidelijk. Project Origin is veel groter en vooral kleurrijker dan het origineel, en je kunt  - zoals gezegd - af en toe van de frisse buitenlucht in het platgebombardeerde Auburn genieten.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*