Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 24 reacties

Harmonix heeft bekendgemaakt dat de gamers van het muziekspel Rock Band 10 miljoen nummers voor het spel hebben gedownload. Moederbedrijf Viacom heeft hierdoor de winst in het eerste kwartaal zien stijgen.

Rock Band werd november vorig jaar in Noord-Amerika als losse game en als bundel uitgebracht. De bundel van het muziekspel, bestaande uit een gitaar, een microfoon, een drumkit en het spel, is ondertussen 3 miljoen keer over de toonbank gevlogen, bericht website Gamedaily. De spelers van Rock Band hebben ook 10 miljoen nummers voor het spel gedownload.

Viacom, het moederbedrijf van Rock Band-ontwikkelaar Harmonix, heeft ook bekendgemaakt dat het spel een positieve bijdrage heeft geleverd aan de winst van het bedrijf in het eerste kwartaal van dit jaar. Rock Band zou verantwoordelijk zijn voor een stijgende omzet. Viacom zag de omzet met 16 procent groeien naar 2,02 miljard dollar ten opzichte van eerste kwartaal van vorig jaar. De winst is met 15 procent gestegen naar 694 miljoen dollar.

Rock Band wordt eind augustus in Europa uitgebracht. Het spel verschijnt gelijktijdig op de Playstation 3, Playstation 2, Xbox 360 en Wii. Hoewel Rock Band eerder op de PS2, PS3 en X360 is verschenen, wordt de Wii-versie van het spel pas in juni uitgebracht. De Wii-versie is dan in Noord-Amerika verkrijgbaar.

Rock Band op DreamHack 2007
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (24)

Eerlijk gezegd valt me dat nog tegen als er inderdaad 3 mln. sets verkocht zijn.
Gebaseerd op de vrij tot zere hoge prijs voor een complete set instrumenten + game valt eigenlijk elke kleine uitgave daar bovenop vrijwel in het niet.
Ik zou het graag eens proberen, maar ik ben nogal van de grillen en ben bang dat ik spijt krijg van mijn uitgaven.
Die extra nummers zijn gewoon pure extra winst voor het bedrijf.
De tracklist van het spel viel me nogal tegen, dus die 10 miljoen downloads verbazen me eigenlijk niks.
Spellen hebben steeds meer deze neiging, gewoon basic dingen eruitslopen en dan voor een klein bedrag per onderdeel verkopen. Gewoon puur winstbejag, maar ja je kunt ze het moeilijk aanrekenen als de gek ervoor betaald.
Ik ben het er niet helemaal mee eens dat je het ze niet aan kunt rekenen dat ze geld vragen voor content die eigenlijk gewoon bij de game hoort.
Het is schandelijk dat men 90% van de content levert voor 100% van de prijs.
Als ze nu ook een goedkopere basis editie uit zouden geven was ik het met je eens, maar ik vind de manier waarop het nu gebeurd grote afzetterij.

Als gamer verwacht je een game te kopen die in de visie van de makers compleet is. Bijvoorbeeld bij Oblivion, downloadable horse armor.
Hoe klein het ook is en hoe gering het bedrag was wat je ervoor moest betalen, het was gewoon iets wat in de game hoorde te zitten.
Ze hebben het altijd over de meest geweldige ervaring en een manier om hun visie in een game te verwerken, maar als ze moeten leveren krijg je 90% en mag je daarna de extra 10% kopen voor een prijs die gelijk staat aan de helft van een goede expansion.
Ik vind dus dat je het ontwikkelaars wťl aan kan rekenen. Ik begrijp best dat de ontwikkelingskosten terug verdiend moeten worden en dat er een (hoog) winstmarge gehanteerd wordt, maar ik vind de downloadable content totaal niet in verhouding staan.

Het lijkt mij ook niet moeilijk te begrijpen dat wanneer ontwikkelaars een game vanaf het begin ontwikkelen voor hun fans deze veel vetter kan worden dan wanneer ze ondertussen al lopen na te denken waar ze iets eruit kunnen hakken, zodat ze later extra geld kunnen vragen voor de 100% ervaring......

Misschien dat je bij een game als Rockband nog kunt leven met 90% van de tracks, maar er zijn ook games waar het een directe impact heeft op de mogelijkheden van een game en de ervaring van de gebruiker.
Het gaat dan ook om het principe van DLC.
Artiesten verdienen toch echt het meeste aan sponsoring en optredens, voor de royalties moeten de meeste artiesten het niet doen, en het lijkt mij dat je optreden toch mag scharen onder werk?

[Reactie gewijzigd door 254370 op 3 mei 2008 21:10]

Reken er maar op dat een mooi deel voor de artiesten platenmaatschappijen die de rechten op nummers bezitten zijn. De artiesten krijen daar dan een percentje van als aalmoes.
Ik vindt het allemaal maar lang duren, als het spel hier uitkomt is het al bejaard.
Als je er niet de hardware bij nodig had dan zouden ze het aan de straatstenen niet meer kwijt kunnen omdat iedereen het al geprobeerd/download had.
694 miljoen / 2.02 miljard * 100 % = 34.4% winst. Leuke winstmarge! Beter dan Sun nieuws: Sun schrapt arbeidsplaatsen na tegenvallende resultaten
Ik zou anders toch zweren dat de Xbox 360 versie een 'time exlusive' zou zijn waardoor deze al een stuk eerder dan de andere versies uit zou komen. Verbaas dan nu vooral over de opmerkinge dat het gelijktijdig zou gebeuren. Al iets meer bekend over de prijs?
Kunnen ze dit soort nieuws items niet gewoon op gamers.nl plaatsen ?

Het is toch totaal on-interessant elke keer te melden als een uitgever een scheet laat.
bovendien heeft het totaal niks met tweakers te maken Imo.
sterker nog welke nieuws items hebben nog wel met "tweaking" te maken.

Sorrie redactie maar tweakers.net wordt met de dag meer "wanabee tweaker" of ook wel Weaker .
Zijn de prijzen van de nummers voor de consoles en de PC versie eigenlijk hetzelfde ?

Ook interessant de attachrate van nummers op de verschillende consoles en de PC ?
zolang ze geen metal op zulke games gebruiken, is er geen zak aan. :P
http://www.myspace.com/behemoth
verder idd veel verkocht, want zoals gezegt is het redelijk duur. maar ik denk dat het in europa veel minder gaat verkopen vanwege de erg hoge prijs

[Reactie gewijzigd door Renegade666 op 3 mei 2008 15:24]

Even gekeken naar de soundtrack van Guiter Hero, en daar staat toch wel degelijk metal tussen:
  • Ozzy Osbourne
  • MotŲrhead
  • Pantera
  • Black Sabbath
  • Megadeth
  • Judas Priest
Ik neem aan dat in de andere delen, en in Rock Band ook wel wat metal zit.

edit: lijstje opgekuist, want het leek nergens op

[Reactie gewijzigd door HAL 9000 op 3 mei 2008 16:38]

Ach ja gelukkig ieder zijn smaak. Ik ben dan toch wel weer erg blij met bands als black sabbath en judas priest die metal gemaakt hebben wat 't nu is.
als iedereen dezelfde smaak had, was het een saaie eentonige bende geweest :P
Leuk om te zien dat er link word gelegd alszijnde gamers maar de vraag die ik me afvraag, zijn het nu gamers die muziek voor de lol maken of zijn het nu mensen die feitelijk een instrument willen bespelen ?

Toen ik vroeger mijn eerste drumstel kocht was dat ook aan de prijs en pa doneerde het grootste gedeelte. Al gauw een bass en solo gitarist opgesnord en wat zangers/zangeressen, zaaltje gehuurd om een paar keer in de week te jammen en te oefenenen met een potje bier erbij en de fun was. Op een gegeven moment wat kleine optredens gegeven en een paar plaatjes gemaakt. Dat was 25 jaar geleden leuk en gesjellie.

Ik kan me niet voorstellen dat dit ooit ergens toe zal leiden en of daar kwalitatief wat uit zal voortkomen. En als game zijnde, je mag toch wel een beetje bestand zijn tegen herrie als je je kind hier op los laat zonder hoofdtelefoon :D
Je zou de aflevering van southpark (guitar queer-o) eens moeten bekijken,

http://www.southparkstudios.com/episodes/127947/
Door webshit, zaterdag 3 mei 2008 16:18
Score: -1
Reken er maar op dat een mooi deel voor de artiesten zijn. 'Werken' staat toch niet meer in de woordenboek van een succesvolle artiest lijkt me.

Gast, artiesten moeten KEIHARD werken omdat er geen winst meer is van de platen. Dit komt overigens niet door illegale downloaders, maar gewoon door de platenmaatschappijen, voor het geval iemand weer downloaders de schuld wil geven

Maarehm, ff ontopic, ik ben het eens met arbraxas, het hele concept van een spel kopen en het dan kunnen spelen word tegenwoordig verziekt door winstgierige games producenten. Jammer, maar helaas moet ik dan toch kiezen om vooral gedownloade games te spelen, als het om single player gaat.

[Reactie gewijzigd door grind op 3 mei 2008 17:50]

ja want elke artiest verdient zoveel... zijn zat artiesten die in een kleine flat wonen.. vele male meer dan die die zo rijk zijn dat ze zo'n huis kunnen kopen. net als beweren dat alle acteurs miljonair zijn..

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True