Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 122 reacties

Cybernet blaast het concept van oude homecomputers waarbij de computer werd ge´ntegreerd in het toetsenbord, opnieuw nieuw leven in met de ZPC-GX31 'zero-footprint-pc'.

Bij moderne all-in-one-pc's zijn de componenten meestal achter het scherm geplaatst maar Cybernet haalt een oud concept uit de kast om het aantal basisonderdelen van een desktopcomputer terug te brengen tot de essentie: een toetsenbord, een muis en een scherm. Dit levert echter wel een breed en dik keyboard op, hoewel een muis strikt genomen niet eens noodzakelijk is; de tikplank is voorzien van een ge´ntegreerde touchpad. Het bedrijf plaatst een Intel Core 2 Quad-cpu met een snelheid van maximaal 2,66GHz onder de toetsen van zijn ZPC-GX31, terwijl de harde schijf een opslagcapaciteit van maximaal 750GB kan hebben en er 4GB aan ddr2-geheugen ingebouwd kan worden. Voor de grafische weergave zorgt Intels GMA 3100 igp en een vga- of dvi-aansluiting stuurt de beelden naar een monitor.

Verder zijn een lan-aansluiting, twee sata-poorten en een geheugenkaartlezer aanwezig, evenals een optische drive. Wifi is standaard niet aanwezig maar voor een meerprijs van honderd dollar bouwt de fabrikant een 802.11g-module in. Cybernet geeft daarnaast ook de mogelijkheid het systeem zelf uit te breiden via de sleuven voor mini-pci-express- en een mini-pci-kaarten. De computers worden geleverd met Windows XP en de prijs bedraagt in zijn meest eenvoudige configuratie 630 dollar en dat is omgerekend bijna 400 euro.

Update 19:40: Prijs in euro's aangepast.

zpc-9100_back zpc-9100_front zpc-9100_inside zpc-9100_left zpc-9100_overall zpc-9100_top
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (122)

1 2 3 ... 6
Dat lijkt me nou echt niks als je allemaal draadjes enzo aan je toetsenbord hebt hangen. Ik scuif wel zo nu en dan wat met mijn toetsenbord en denk dat een toetsenbord ook juist een van de kwetsbaarste dingen is bij een pc (koffie erover heen, of zoals hierboven een boos iemand die erop slaat en ga zo maar door).

Vind het idee van alles in je monitor bouwen toch een stuk passender, niet dat een monitor niet kapot kan gaan maar naar mijn idee wel stukken minder snel.

Ik hou het nog maar gewoon even bij mijn lekker grote lompe computerkast waar ik lekker veel mee kan knutselen.

Denk dat de toekomst hem toch meer zit in de pc in monitor en pc in klein kastje dan eentje in je toetsenbord. (en om heel ver in de toekomst te denken gewoon een kubusje met een projecter (3d natuurlijk) waar je tegen kan praten of gewoon een chip in je kop, maar dat laat nog wel even op zich wachten).
Ideaal imho als HTCP waar je dus geen scherm meer voor hoeft te hebben en je zo makkelijk even een muziekje of film opzet, of streamen van het net. EN voor het oog, wie er teveel last van heeft maakt even een uitrekbaar plankje in zijn kast en voila :)

Voor HTCP inplaats van een tower of kleine kast vind ik dit wel wat hebben voor het interieur en tov. van de vele codecs ook weer een voordeel, alles kun je gewoon installeren. Jammer dat XP erbij geleverd word en geen Vista, wat ik overigens niet begrijp aangezien XP officieel niet meer verkocht word.
Jammer dat XP erbij geleverd word en geen Vista, wat ik overigens niet begrijp aangezien XP officieel niet meer verkocht word.
Gelukkig is dat laatste niet waar. XP blijft iig nog tot 31-01-09 in de handel. bron
bovendien blijft MS Windows XP supporten tot 2013. _/-\o_
Dit is speciaal ontwikkeld voor de zakelijke markt,
in het bijzonder overheidsinstellingen.

Maar je kunt hem natuurlijk ook thuis op je buro zetten :*) , best strak.
Gewoon om wat mee te i-netten etc., muziek en een spelletje zal ook wel gaan gezien de specs.
Goedkoop, klein en makkelijk te onderhouden, wat wil je nog meer!

voor ge´nteresseerden specificaties in pdf vorm
Leuke pakpuzzel maar waarom op zo'n apparaat waar iedere cm telt:
1 parallelle poort?
2 seriŰle poorten?
Een PS2 toetsenbord en muispoort (kan je daar nog iets voor kopen, muizen en toebo's zijn toch allemaal BT/USB tegenwoordig)?
VGA poort (lever gewoon een DVI-VGA adapter bij)?
De optische drive zou ik ook lekker weglaten. Of levert Microsoft nog geen Genuine Windows Advantage Vista Install Flash disk?

En wat ook handig zou zijn: als ie bier/chocomel-proof zou zijn. Dan kan ie mooi in allerlei info-desks/kroegen en op kinderkamers dienst doen. Nu ziet het er juist uit of ie al bij de eerste de beste haar die er in valt kortsluiting maakt.

En waarom moet het weer zo lelijk?! Kijk je af bij de Amiga, doe dat dan goed! En zilver plastic bij de polssteunen is na 3 weken kaal. Dan ziet het er helemaal niet meer uit.

[Reactie gewijzigd door user_245434 op 27 maart 2008 07:21]

Erg knap dat dat alles past in een toetsenbordontwerp. Van de mobo etc. had ik het wel verwacht, maar daar zit dus ook gewoon een normale HDD bij en uitbreidkaarten passen ook. Prijs is zeer redelijk als die C2Q ook geldt voor de meest eenvoudige configuratie.
De basisversie bevat een Celeron D op 3.2GHz, 512MB DDR2, 80GB HDD en een combo drive. WLAN en een OS ontbreken.
Dat is dus niet, reken er voor die C2Q maar 300 dollar erbij, zelf upgraden is dus een betere optie, maar niet iedereen kan dat en ik weet ook niet of je garantie daarmee vervalt ( stickergedoe )?
Mijn collega heeft een laptop met 'gewone hdd' etc.. Het beestje is alweer vijf jaar oud, en toen was de snelheid van de laptop harde schijven nog erg traag. Het gekke ding weegt dan ook negen kilo, en hij is blij dat hij vandaag zijn nieuwe laptop gekregen heeft, met ook 7200-toeren schijven.

Verder is dit ding natuurlijk gewoon te behandelen als een laptop. Toetsenborden van laptops gaan ook kapot, ook die zijn makkelijk te vervangen. Dat geld ook voor de andere onderdelen, en natuurlijk ook bij upgrades. Ik vind het concept in ieder geval erg gaaf, en brengt nostalgische gevoelens bij mij op van toen ik nog protracker op mijn amiga 500 draaide. Wat waren die dingen stabiel zeg, pc's hebben die stabiliteit nog steeds niet geŰvenaard qua midi-clock en dat soort zaken.
tja zo bijzonder is het niet, het is gewoon een laptop zonder scherm...
Toch niet helemaal, als je naar de constructie van het moederbord kijkt lijkt dat toch meer op een desktopbordje, en zo zullen er nog wel meer subtiele verschillen zijn.
"laptop zonder scherm" - helemaal mee eens - dat was ook mijn eerste indruk.

Maar zoals mae-t.net zegt, het moederbord is een vrij recht-toe, recht-aan geval.
De memory slots zijn ook niet op SODimm formaat, en ik heb ook m'n twijfels
over de harde schijf. Is dat nu een 2,5"?

Maar kwa concept lijken we inderdaad een jaar of 25 terug in de tijd te gaan.
De apple ][, alle hobby computers - C64, Vic20, MSX, Lynx, Amstrad, etc...
Ik had zelf een BBC Model B, met de print achterin, net als bij de apple...
Handig voor school computers. Neemt heel wat minder ruimte in en als ik het zo zie is het ook nog eens gemakkelijk upgradebaar.

De toetsenbords licht misschien wel hoger maar ik vind het best praktisch om ermee te werken.

Wat ook leuk zou zijn is een gaming keyboard maken, 9800GX2 erin :+

[Reactie gewijzigd door Miauw op 26 maart 2008 19:23]

Ja schoolcomputers, nou vergeet heet maar. Ik weet het, het is asociaal maar als je ziet hoeveel er ten eerste gesloopt wordt aan zo'n pc op school ( middelbare school, vooral bij de VMBO-sector ( en niet met dingen komen dat ik vooroordelen heb want het is gewoon een feit, bij ons op school ) ) wordt je niet blij met zo'n optische drive. Ook als je ÚÚn keer hierop ramt ligt de harde schijf in de kreukels ben ik bang, en hij is ook niet echt systeembeheerder-vriendelijk want alle leerlingen zullen stekkers eruit trekken.

Bij ons op school, staan de pc's in kooien met een hangslot (!) eraan waardoor je je USB stick er amper in kan doen. Alle frontjes worden eraf gesloopt en alles zit onder het stift. Het zijn nu eenmaal dingen die gebeuren en die nodig zijn ( daarmee wijs ik op hangslot ) en dat kun je met dit soort pc's niet doen. Jammer dat mijn schoolgenoten alles moeten slopen als ze zich vervelen. Ik ga ( als ik me verveel op school ) gewoon even op t.net kijken ;)
Leg dit eens voor aan de schoolleiding:
-Als er geen les is: deur op slot (kunnen er dus geen leerlingen bij de PC's).
-Als er wel les is: docent verantwoordelijk houden (dus altijd vooraf bij binnenkomst lokaal even snel de PC's checken. Iets optisch kapot? Direct doorgeven aan leiding. De vorige docent moet zich dan verantwoorden).
Heb je ooit gehoord van het studiehuis? Een ruimte waarin je altijd mag gaan zitten, in een tussenuur, of gewoon tijdens een les. Er staan daar rond de 40 pc's die heel de dag aan staat. Als daar geen lessen zijn zit daar ÚÚn iemand die af en toe ook wel eens weg moet om wat te regelen. Er is gewoon te weinig personeel om het goed in de gaten te laten houden.

* de_harde_kern knipoogt naar leraren tekort.

Verder, de pc's bij ons bevatten een Intel Pentium DualCore E2140/E2160 met 2GB geheugen. Die dingen zijn dus niet echt high budget te noemen. De pc die hier wordt ge´ntroduceerd vind ik persoonlijk ( vergeleken met onze schoolpc's ) wel erg high budget en aangezien er op een school gewoon robuuste pc's moeten zijn is dit ding gewoon totaal niet geschikt daarvoor.

Oow, en nog even over dat doorgeven aan leiding... Denk je nu serieus dat die er tijd voor hebben als er weer eens een frontje van een floppydrive af is gesloopt?
grappig toetsenbord, maar of het ook nuttig is? ik heb toch liever een flinke kast waar ik de ruimte heb om te upgraden, en dat touchpad is waarschijnlijk heel onhandig bij het typen.
Niet iedereen is een tweaker hoor :>
Nee, sommige zijn ook papa. Bij mij staat m'n kleine altijd aan m'n toetsenbord en muis te trekken. Het laatste wat ik wil is dat die dingen:

1) De gevoelige hardware bevatten
2) Veel wegen, ze krijgt em ook nog weleens op d'r hoofd

Maar idd, ook niet iedereen is ouder :)
Je moet ook niet met toetsenborden gooien naar ze... }>
Dit is ook niet bedoelt om up te graden.

Het maakt het voor mensen die genoegen nemen met een no-nonsense gevalletje veel uitkomsten.
Ze zetten het ding aan het alles is klaar.

it's a simple...

configuratie is ook oke en zal nog wel een tijdje meegaan.
Volgens moet moet je ook niet met dit plankie elkaar gaan rammen :Y) . Wel handig voor lanpartys :) , makkelijk compact en je hebt alleen een beeldscherm nodig!
Wat betreft het touchpad, dat heb je toch bij elke laptop ook?
uitgaande van een normaal laptop toetsenbord zit deze ook in het midden van de spatiebalk :)
iig is het een normaal toetsenbordklavier... alleen aan het rechter deel is er een numeriek klavier toegevoegd waardoor het lijkt alsof dat touchpad te ver naar links staat. dit is dus iig niet.
Nou vind het maar niks al je draden moet nu weer over je bureau lopen (voeding , kabel naar je monitor , geluids kabels) was vroeger al een zooi zit daar niet meer op te wachten eigenlijk

Nou ff reageren op Parabellum ik heb zn msx gehad en kwam altijd om in de kabels over mn bureau dus weet wel waar ik over spreek he !! nu zijn er meschien nog steeds veel kabels maar die zitten fijn onder mn bureau en niet kris kras op en over mn werkplek

[Reactie gewijzigd door X800 op 27 maart 2008 03:24]

Alsof je nu geen tig draden aan een pc heb hangen, vind het een beetje een ongefundeerd argument. Dit is met name juist een ideaal apparaat voor HTCP gebruik en een beetje doe het zelver werkt dat netjes weg zonder dat je draden ziet.

Als ik het vergelijk met een Macmini zie ik hier meer voordelen aan, gewoon een alles in 1 apparaat en je hoeft in principe alleen maar je TV er op aan te sluiten. Komen er nieuwe codecs in de toekomst dan zijn die zo geinstalleerd en de driver support zal ook wel goed zijn, mits ze de video drivers goed updaten.

Een draadloze afstandsbediening erop en je bent klaar. Beetje stoeien met winamp en desnoods een MS media centre erop en je kan de rest opdoeken. DVD speler kan dan ook weg :) Hoop dat het snel hier op de markt komt, voor mij een ideaal apparaat onder TV die alles kan, inplaats van grotere HTCP kasten.

Maar ieder zijn smaak natuurlijk, daar valt niet over te twisten. Voor mij als oud Amiga/C64/MSX gebruiker tevens ook een leuk retro aspect. Zie het als Hot Rods cars, oude modellen in een nieuw jasje met wat meer PK onder de motorkap :9
630 dollar en dat is omgerekend 350 euro.

Klopt dat wel?
Nee, niet echt. Momenteel is een euro $1.577, dus het komt neer op 400 euro.
Volgens mij niet. En al helemaal niet als je sales tax etc etc etc erbij gaat betrekken, zoals in elk artikel te lezen valt als het over dollar <-> eur gaat.
Inderdaad, ik denk dat je moet rekenen op ~ 450 - 500euro..
De invoerrechten op electronica en allerlei overige heffingen zijn in Europa inderdaad dramatisch hoog. Zo veel hoger dan in de V.S. dat je bijna van 'uitmelken van de burgers' kan spreken in Europa. Het totaal aan belasting-tarieven en heffingen is momenteel zo achterlijk hoog dat je bijna 1 op 1 de dollar naar de euro kan omreken waar het om electronica gaat.

Als DAT geen gat in de markt is voor een politieke partij...
Wat een onzin weer!

Als consument en zelfs als bedrijf hoef je over computer hardware toch alleen maar btw te betalen als je dit invoert!:
http://ec.europa.eu/taxat...Day=26&Month=03&Year=2008

Als Consument hoef je pas btw te betalen als het totale bedrag boven de 175 euro is, een voorbeeld: :)
Ik koop een PDA in Amerika ter waarde van 250 dollar met verzendkosten van 50 dollar.
Dat is omgerekend 189.330 euro (300 * 0.631)
Dit totaal bedrag is boven de 175 euro dus hier word BTW over berekent (19%)
19% van 189.330 is 35.9727 euro dus je betaalt totaal voor de PDA : 225.3027 euro

Je ziet dat met deze calculatie dat de euro == dollar prijs nog niet eens dichtbij komt, zelfs als er verzendkosten zijn en dat de BTW over het hele bedrag (product + verzending) word berekent!.

Nog een calculatie. Ik koop een andere PDA in Amerika:
Prijs: 150 dollar + 50 dollar verzending. dat is 126.220 euro, Dit is minder dan 175 euro dus er zijn geen bijkomende kosten.

Ik word wel goed ziek van iedereen die maar blijft roepen dat er allemaal 'Heffingen' zijn. Want dat is gewoon niet zo voor computer hardware.

[Reactie gewijzigd door Vincenz0 op 26 maart 2008 23:09]

BTW wordt berekend over prijs van het product plus de verzendkosten, die 175 euro is als je het zelf meeneemt in het vliegtuig, als het verzonden wordt is de grens 22 euro.

Verder zijn er genoeg bedrijven die $1 = 1euro rekenen, e.g. Apple.
Leuk concept dat opnieuw in het leven wordt geroepen. Naast de barebone en de laptop kan ook dit als mobiele vervanger van de gewone desktop-PC gezien worden. Vraag me wel af of die scheve plaatsing van de CD-speler geen problemen geeft voor het interne motortje...

Trouwens, als je nu een beetje flipt bij een PC-game moet je toch wel heel erg oppassen dat je je tobo geen te harde meppen geeft, laat staan ermee gooien :o
Vraag me wel af of die scheve plaatsing van de CD-speler geen problemen geeft voor het interne motortje...
Nee lijkt me niet want een autoradio zit bijvoorbeeld ook schuin in je dashboard en dat werk ook prima.
En wat dacht je van een laptop die alle kante op schuin kan staan?
Net hoe je zit.

De laser van de drive gaat over een klein railsje dus maakt het niet uit hoe je de drive plaatst, hij kan toch maar 2 kanten op.

Je hebt ook systemen die de CD/DVD drive op zijn kant hebben staan (zie PS3) en die werken ook gewoon.
Nou, ergens weet ik behoorlijk zeker dat die schuine plaatsing slecht gaat zijn voor de levensduur van de drive. Een draaiende CD trekt namelijk altijd recht, lees horizontaal of verticaal, vanwege centrifugale krachten enzo.

Ik ben ook ooit intelligent geweest in een houten kast mod waar de drive schuin in zat, dat ging niet bepaald goed. De CD's bleven meestal niet heel, maar goed, misschien is de natuurkunde wel sterk veranderd in de afgelopen 10 jaar.
Centrifugaal-krachten werken ook op 45 graden hoor, ff terug naar de natuurkundeles......

Heeft dus niks met horizontaal of verticaal te maken.
Een snel draaiend 'wiel' (de cd in dit geval) verzet zich tegen verandering van de stand van de draaias (= gyroscopisch principe). Het maakt dus niet uit in welke richting de as initieel gericht is.

Misschien was je gewoon niet zo'n goede modder toen :)
1 2 3 ... 6

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True