Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 31 reacties

Larry Niven, de Amerikaanse schrijver die voor de serie Ringworld de Hugo-Nebula award kreeg, schrijft het verhaal voor Free Fall, een game waarin zwaartekracht geen rol zal spelen.

Larry Niven Free Fall wordt gemaakt door Alchemic Productions, een nieuwe Amerikaanse studio die werd opgericht door Brian Gomez en Rick Ernst. Beide heren kwamen elkaar tegen tijdens het maken van Full Spectrum Warrior. Tot voor kort stonden ze bij ontwikkelaar Mercury Steam aan het hoofd van het team dat Clive Barker's Jericho maakte. Inmiddels zijn ze voor zichzelf begonnen en ze zijn opnieuw de samenwerking met een bekende schrijver aangegaan.

Larry Niven zal voor Free Fall niet teruggrijpen op zijn boeken; volgens Kotaku schrijft hij een geheel nieuwe verhaallijn. Deze zou draaien om een gemeenschap van mijnwerkers die leeft op Mars, de maan en de asteroïdengordel tussen Mars en Jupiter. De mijnwerkers doen hun werk zwevend, zonder last te hebben van zwaartekracht. Dat zal ook gelden voor de spelers van Free Fall: die starten als nieuwbakken mijnwerkers, nog niet gewend aan een zwevend bestaan. Dan breekt er een revolutie onder de mijnwerkers uit, waar de speler in meegesleept wordt. Binnen de kortste keren is hij een revolutionair in plaats van een kompel. De mijnwerkers zullen daarbij hun gereedschap gebruiken als wapens. De makers proberen dat gereedschap enigszins realistisch te maken; ze werken daarom samen met technici die ook voor de Nasa apparatuur maken. Het ontbreken van zwaartekracht levert grappige effecten op. Zo hebben de mijnwerkers een shotgun, die niet alleen dienst doet als wapen, maar ook als voortstuwingsmechanisme.

De ontwikkeling van het spel is nog maar net gestart. Alchemic Productions heeft het concept op de afgelopen Game Developers Conference aan uitgevers laten zien, maar er is nog geen contract getekend. De ontwikkelaar hoopt een uitgever te vinden die het spel uit wil brengen voor zowel de Xbox 360 als de Playstation 3.

Concept Art Free Fall
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (31)

klinkt interessant. Het licht er natuurlijk een beetje aan hoe het uitpakt, maar dit heeft zeker veel potentieel. Ik had een beetje gehoopt dat de eerste zero-G fps een Ender's Game spel zou worden, maar Free Fall kan zeer boeiend zijn.

Als het maar niet zo wordt zoals de zero-G in Crysis of Elite force, die waren beide nogal zielig. Ik zou graag zien dat je geen thrusters ofzo hebt, en alleen tegen wanden kan afzetten, dat zou wel heel creatief zijn.

Maar als het van de makers van Jericho is kon het wel eens zwaar bagger worden.
De makers proberen dat gereedschap enigszins realistisch te maken; ze werken daarom samen met technici die ook voor de Nasa apparatuur maken.
Klinkt natuurlijk altijd heel interessant als je het woord NASA laat vallen, maar het meeste gereedschap dat bij NASA gebruikt wordt is zoiets revolutionairs als een steeksleutel aan een touwtje om te voorkomen dat ie wegzweeft. :D
En die steeksleutel is net 100 gram lichter dan op aarde, en 10.000 dollar duurder...
Wat verder in zo'n spel absoluut 0 meerwaarde heeft...
Waarschijnlijk gaat het ook over ruimte-pakken en eventuele ruimtestations (Ik neem aan dat niet 100% van het verhaal zich in de "leegte" af zal spelen) ;)

Daarnaast klopt wat RemcoDelft zegt natuurlijk ook, het is wel even ietsje lastiger dan dat.
Larry Niven, de Amerikaanse schrijver die voor de serie Ringworld de Hugo-Nebula award kreeg, schrijft het verhaal voor Free Fall, een game waarin zwaartekracht geen rol zal spelen
De Hugo en Nebula-award zijn twee verschillende prijzen. De Hugo Awards zijn publieksprijzen waarvoor de bezoekers van de de WorldCon stemmen. De Nebula Award wordt uitgedeeld door schrijvers van de SFWA (Science Fiction and Fantasy Writers of America) zelf.

Het zijn dus de twee belangrijkste Amerikaanse SF/Fantasy-prijzen. Er zijn niet zoveel romans die beide prijzen in de wacht slepen en daarom wordt zoiets graag vermeld.

[Reactie gewijzigd door ymmv op 5 maart 2008 18:45]

Als ze maar niet vergeten dat je in de ruimte dan wel gewichtloos ben, maar wel massa hebt!

En wat die techniek van de NASA betreft, de NASA ontwikkelde in de jaren '70 een geavanceerde pen die ook in gewichtloze toestand kon schrijven. Miljoenen kostte dat. Trots lieten ze deze tijdens de Apollo-Sojoez koppeling aan de Russen zien. Daarop lieten de Russen zien wat zij gebruikten: een potlood! Die doet het ook in gewichtloze omstandigheden.

Zo zie je dat het niet altijd nodig is om ingewikkelde techniek te bedenken en dat het soms heel eenvoudig kan zijn.
Dat is niets anders dan een graag herhaalde Urban legend die al meerdere keren onderuit is geschopt.
Daarnaast moet je je natuurlijk ook afvragen wat er gebeurt met je electronica als je met miniscule koolstof deeltjes gaat strooien in een gewichtloze omgeving.
Zeker als je wordt omringt door kwetsbare electronica waarvan één je leven afhangt en twee je toch best wel een eind om moet fietsen om een vervangend onderdeel te halen.

http://urbanlegends.about...y/bl_zero_gravity_pen.htm
Hmm, dat van die mijnwerkers, dat heeft hij al lang in zijn boeken gebruikt hoor. Lees eens 'Protector' van hem (in het NL: Beschermheer). Heeft 'ie geschreven na Ringworld.

De mijnwerkers zijn niet echt onderdeel van het 'Beschermheer' verhaal, maar ze zijn de eersten die een Pak tegenkomen omdat hun hele leven in de ruimte afspeelt.

Overigens wordt één van die mijnwerkers wel de eerste menselijke Pak.

Maar goed, in dit spel staat het leven van de mijnwerkers centraal, in tegenstelling tot het 'Beschermheer' boek.
Klinkt erg cool en vooral origineel
Zeker, als ze het goed uitwerken kan dit zeker een succes worden. Originele spellen zijn er de laaste tijd niet uitgekomen dus ik zie dit met veel belangstelling tegemoed.
Ik hoop op revolutionaire gameplay zoals Portal.
Freefall?

Maar serieus, dit verhaallijntje ldoet me denken aan het begin van Heavy Metal 2000 / FAKK2 (imdb)

[Reactie gewijzigd door Kalief op 5 maart 2008 17:57]

Volgens mij heeft Larry Niven wel een verhaallijn geschreven met zero gravity.

De Rookring dacht ik.

[Reactie gewijzigd door Sailor69 op 5 maart 2008 21:13]

Ja, de rookring, dat was wel een leuk boek. Maar of het van Larry Niven was kan ik me niet meer herinneren.
Twee zelfs, The integral trees en smokering . Gaan beide over mensen die overleven in een gaswolk rond een Neutronen ster.
Daarnaast heeft hij ook diverse korte verhalen geschreven in de mars-jupiter belt, en daarin gaat het onder andere ook over de gespannen verhoudingen tussen aarde en de 'belters'.

Staan iig in de bundel 'Three books of known space'
quote: "Larry Niven, de Amerikaanse schrijver die voor de serie Ringworld de Hugo-Nebula award kreeg, schrijft het verhaal voor Free Fall, een game waarin zwaartekracht geen rol zal spelen."

Volgens mij moet het zijn : een game waarin zwaartekracht een rol zal spelen."
Klinkt als een leuk idee! Vroeger hadden ze al een game genaamd "Dreams" geloof ik. Kon je ook overal heenvliegen. Dit heeft dan net weer een iets heftiger blik met wapens en dergelijke, maar het gaat zeker wat worden :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True