Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 59 reacties

Logitech heeft een nieuw ffb-racestuur voor de PS3 aangekondigd dat beschikt over knoppen om de rembalans en de instellingen van tractiecontrole en actieve schokdempers aan te passen. De Driving Force GT wordt het officiŽle Gran Turismo-stuur.

Logitech werkte tijdens de ontwikkeling van de Driving Force GT samen met Gran Turismo-maker Polyphony Digital. Mede dankzij deze samenwerking is het idee ontstaan voor een extra draaiwiel, waarmee gamers tijdens het racen de setup van hun auto kunnen aanpassen.

Het stuurwiel heeft een diameter van 28cm en is bekleed met rubber ter bevordering van de grip. In het midden zit verder een ronde, verlichte knop die als claxon fungeert. De stuuruitslag is maar liefst 900 graden en de achterliggende tandwielen hebben volgens de fabrikant geen speling. Schakelen gebeurt met de sequentiŽle pook of flippers achter het stuur.

De Driving Force GT is ontwikkeld voor het spel Gran Turismo 5 Prologue, dat eind maart gelanceerd wordt in Europa. Het stuur kan echter ook gebruikt worden voor GT3 en GT4 op de Playstation 2. Op het stuur zelf moeten liefhebbers iets langer wachten: dat komt in mei op de markt voor een adviesprijs van 150 dollar.

Logitech Driving Force GT
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (59)

Net De Driving Force Pro zelf, alleen met een iets aangepast stuur zelf, de shifter etc. lijken allemaal precies. Leuk dat de Driving Force Pro weer terug komt min of meer in Productie. Een erg mooi stuur alleen soms wat problemen met de slijtage van de pedalen.
Ook een voordeel van 't stuur is dat deze 900 graden roteren kan. En waarschijnlijk ook een beter (meer metaal) binnenwerk heeft ivm de goedkopere series.
Vraag me alleen af of 't schakelen nu via flippers gaat zoals bij de G25 of nog steeds als bij de DFP met een soort drukknop achtige knoppen (wat overigens ook prima werkt).
Waarom is 900 gr stuuruitslag dan zo'n voordeel, behalve voor inparkeren dan?
Kun je dan niet beter een snelheidsafhankelijke stuuruitslag in de game inbouwen?
Schumi onderweg op de track met de inboard camera ook nooit meer dan 3/4 draai aan het stuur zien doen.
De meeste road-cars hebben een stuuruitslag van tussen de 600 en 900 graden.
Bij een F1 wagen niet, nee, maar die is dan ook wat gevoeliger afgesteld. De voorwielen van een F1 wagen sturen met minder beweging aan het stuur meer dan de gemiddelde personenwagen.

Snelheidsafhankelijke stuuruitslag is niet realistisch. De meeste games hebben het overigens wel (GT5 ook vast wel), speed sensitive steering.
Niet realistisch... dat weet ik niet. Snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging hebben veel auto's al jaren. Geeft hetzelfde gevoel.
Veel moderne auto's hebben tegenwoordig al een snelheidsafhankelijke stuuruitslag (in combinatie met snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging), dus dit hoeft niet onrealistisch te zijn. Het ligt wel aan het type auto (meestal alleen in duurdere modellen aanwezig)
Wat ik werkelijk altijd mis bij een stuurtje, is de koppeling. Waarom ontbreekt deze? Opzich mis je hem niet voor de normale games, maar als dan alles zo realistisch moet, waarom dan niet een koppeling toevoegen? Dat is het grootste gemis aan een racestuur (en zou het voor mij helemaal af maken, denk eens aan een start waarbij je motor uitvalt door verkeerd gebruik van de koppeling. En feedback op de pedalen, met een lichte vibratie in het stuur als je te weinig toeren maakt bij het wegrijden). De techniek is er, nu het product nog?!

Neemt overigens niet weg dat dit best een mooi stuur is, ookal is de G25 ook ťrg mooi.

[Reactie gewijzigd door Nik op 20 februari 2008 21:53]

Er bestaan nochtans wel racesturen met koppeling. Liep zaterdag nog rond in de media markt toen ik er eentje zag liggen. Of die koppeling ook daadwerkelijk ondersteund wordt is een andere vraag..
Heb toch al verschillende spellen een 'clutch' vermeld gezien tussen de knoppen. Maar ik heb zo geen pedalen met een koppeling, dus ben er niet veel mee.
Bij sommige games zou dat inderdaad een toevoeging zijn. Maar de sequentiŽle automaat is in real life erg in opmars, omdat die dingen tegenwoordig sneller schakelen dan een mens.
Wat een berg off topic gewauwel blijf je hier toch houden op tweakers. Het ging over een stuurtje mensen, niet over wie Gran Turismo een sim vind en wie een arcade game.

Blijft echt mateloos irritant. Start lekker een topic op het forum ofzo....kun je daar lekker je ei kwijt.

Ik vind het een mooi stuurtje voor een hele redelijke prijs. Dat je bepaalde settings direct kunt instellen is voor Gran Turismo echt heel goed. Soms kom je op ene track waar je eigenlijk even andere settings wilt maar je geen zin hebt om telkens die settings in menuutjes te gaan tweaken. Nu kunnen een paar belangrijke settings direct gemaakt worden. Ideaal.

Maar ik vind de opmerking over een gaspedaal en rem wel valide. Zou deze er misschien later los bij te krijgen zijn?
Als je even bij de specificaties op Logitech's site kijkt, weet je dat de pedalen er gewoon bij zitten.
Package Contents
Force feedback steering wheel
Gas and brake pedals
Power supply
User documentation
1-year limited hardware warranty
Bij mijn weten wordt elk stuur van de afgelopen paar jaar met pedalen geleverd.

[Reactie gewijzigd door 19339 op 21 februari 2008 08:40]

Ik ben zelf een echt racesim liefhebber. En bij alle GT (ook Forza) series miste ik op een gegeven moment echte uitdaging.
Voorbeeld: Je rijdt in BMW M5 maar het is bijna onmogelijk om dat ding door de bocht heen te driften. En dit is dus met alle hulpmiddelen uit (dus ook TC). In een echte M5 zal je zonder TC vet veel moeite hebben om dat ding niet te laten driften in de bocht.

Anyway, laatst heb ik wat rondgesnuffeld op internet om te kijken wat er aan echte sims op de pc te vinden is. Je komt dan snel uit op rFactor (Amerikaans) en LFS (Europees). De meningen lopen uiteen over deze sims, maar vanwege de actieve community (lees superveel mods van F1 tot grasmaaier races:)) ben ik voor rFactor gegaan.
Ik merkte duidelijk dat dit een veel betere simulatiegame is dan bijvoorbeeld Gran Turismo. Niet dat GT niet leuk is, integendeel. Maar als je echt een fanatieke simfan bent bieden games als rFactor en LFS een veel grotere uitdaging. Je hebt iig wel een stuur nodig (en als het even kan gearbox + koppelingspedaal --> Logitech G25):)
Dus voor de racesim fans, als jullie dit nog niet gespeeld hebben dan moet je dat zeker doen.
http://www.rfactor.net/ en http://www.lfs.net/
voor de rfactor mods: http://www.rfactorcentral.com/

[Reactie gewijzigd door Pb Pomper op 22 februari 2008 01:32]

Interessant :) rFactor kende ik nog niet, LFS speel ik al sinds eerste beta en GT sinds release van GT1 op de PSX. Ik geef toe, GT heeft wat charme verloren mede door dat die 'skintuning' na GT2 verdwenen is (elke auto kon je zo'n upgrade geven).
Met de beste race simulatie game moet er ook gewoon een stuur voor zijn... Geen enkele race game kan tippen aan Gran Turismo, het is gewoon zoals de slogan zegt; The real driving simulator... En dan zonder stuur... Dat kan natuurlijk niet he! Sony boft wel met zo'n gruwelijke race game... Ik ben geen console gamer ofzo maar ik koop alleen al een PS3 om deze game te kunnen spelen...
Nounou, ik zou zeggen probeer rFactor of Live for Speed eens, dan weet je hoe racen echt is. 'Geen enkele race game kan tippen aan Gran Turismo' vind ik nogal een gewaagde uitspraak. Het spel is goed, daarover geen twijfel, maar dat maakt het niet de beste ofzo. Sowieso is 'beste' een heel subjectief begrip aangezien de een gewoon lomp wil hoeken met een vierwegknop en automatisch schakelen, terwijl de ander iedere kiezel wil voelen via ffb en zaken als bandenslijtage en onderstuur/overstuur aan wil voelen komen en erop wil anticiperen. Die laatste groep is beter af met een echte race sim ipv een 'redelijk realistisch' racespel als GT...
rFactor is dan wel een realistsisch spel maar veel auto's zal je er niet in vinden... er zitten maar 13 auto's in ofzo? En het zijn allemaal zelf verzonnen auto's... Ook de graphics zijn niet echt het je van het. Het zelfde verhaal met Life for Speed... Weinig auto's, geen echte bestaande... Nee sorry dat noem ik geen concurrerende spellen... Dat zijn in mijn ogen gefaalde bagger games...
rFactor is een realistische sim racer, en heeft oneindig veel wagens en tracks. Niet in het originele spel, maar ik stel voor dat je eens even hier http://www.rfactorcentral.com/list.cfm?cat=Cars kijkt, kan je een overzicht van cars en tracks bewonderen. rFactor zelf laat gewoon mods toe, en zijn makkelijk zat te installeren. Er bestaan ook heuse racing leagues voor dit spel, zoals bijvoorbeeld hier http://beneluxracingonline.nl/ . Graphics zijn natuurlijk deels een persoonlijke voorkeur, maar ik heb nog maar weinig betere graphics tegen gekomen. Online is het gewoon de max, bewijze de vele leagues... Niet overtuigd ? Bekijk eens video, iets zoals volgende bijvoorbeeld : http://www.rfactorcentral.com/rfactor_2007_video/
GT is ongetwijfeld een prima spel maar beste race simulatie.....?
Nee, dan denk ik toch eerder aan Life For Speed.
Download de demo maar eens en kijk wat je daarin kan bereiken, eenmaal gewend aan deze nu al (het spel is nog altijd alpha en dus volop in ontwikkeling) zo ontzettend goed.
De vorige racestuurtjes van Logitech in de GT stijl behoorden bij de besten die er waren op de markt, de prijs toen was ook 150 euro. Wat dat betreft valt het dan wel mee.
Mooi stuurtje. Het is bovendien een erg goede zet om eens een 'standaard' te maken voor zo'n racestuur. Je weet dan zeker dat je niets mis, en die extra functies zoals "knoppen om de rembalans en de instellingen van tractiecontrole en actieve schokdempers aan te passen" maken het plaatje helemaal af.
1 vraagje..hoe geef je gas? kan namelijk nergens een plaatje vinden of er ook een pad met pedalen bij zit? :p
Het zier er naar uit dat je nog steeds de knopjes gebruikt op het stuurtje zelf ;) Alhoewel je waarschijnlijk gelijk hebt en er gewoon nog bepalen bij zitten maar deze niet afgebeeld zijn (hoop ik voor de potentiŽle kopers!).
Natuurlijk zitten er pedalen bij :)
http://media.insidegamer.nl/dump/1203519638.jpg

Plaatje van de pedalen. ZIjn hetzelfde als de huidige Pro Force
er zitten gewoon pedalen bij, waarschijnlijk dezelfde (zoals ik de foto's ervan zag) als bij de DFP (driving force pro) zaten, wat mijns inziens wel wat karig is. het stuur passen ze telkens aan, maar de pedalen blijven qua feel achter bij het stuur

[Reactie gewijzigd door Frunz op 20 februari 2008 21:04]

Ik had meer op een stuurtje ala G25 gehoopt, met koppelingspendaal dus, en H shifter.

De G25 kan dacht ik wel op de PS3, maar dan mis je dus weer knoppen voor de rembalans ed. hoewel ik me afvraag hoe vaak ik die ga gebruiken.
@RyuHazukiSan2

dat is wel erg kort door de bocht, het is alleen nuttig als je er een h-shifter bij hebt en volledig kan benutten, maar dat moet de pret niet teveel drukken vind ik ;)

@shadowillusions

zoals Arfman al zei zijn er wel betere racing sims (altans dat vind ik) maar dit is wel een leuke racegame en het is totaal niet arcade.

ikzelf lijkt het me een hele leuke game en ben dan ook vanplan om een PS3 te kopen om het spel te spelen maar dan ga ik het spel wel spelen met een g25
Ja maar het gaat wel om een stuurtje van 150 euro.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True