Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 40 reacties

Ten opzichte van 2005 is het percentage games dat enkel door volwassenen gespeeld mag worden met de helft afgenomen, volgens de Amerikaanse Entertainment Software Rating Board.

Het percentage games dat een zogenaamde M-rating meekrijgt van de Amerikaanse Entertainment Software Rating Board neemt in rap tempo af. In 2005 werd nog 12 procent van de gekeurde games alleen geschikt gevonden voor spelers van 18 jaar en ouder, maar dat aandeel daalt sindsdien gestaag. Van de games die in 2007 door de Esrb gekeurd zijn, kreeg nog slechts 6 procent een M-rating mee. De overige 94 procent van de gekeurde games kreeg van de organisatie een Teen-rating, waarmee deze geschikt bevonden zijn voor kinderen van 13 jaar en ouder. Het aantal gekeurde games is het afgelopen jaar sterk gestegen. De Esrb beoordeelde 1563 games, een stijging van 22 procent. Niet geheel onbevooroordeeld meldt de Esrb trots dat "het nog nooit zo makkelijk was om familiespellen te vinden die iedereen samen kan spelen".

Er zijn meer aanwijzingen dat de gamesindustrie kindvriendelijker wordt. Zo kondigden uitgevers Electronic Arts en Eidos afgelopen jaar de komst aan van een speciale afdeling voor zogenaamde casual games. Er lijkt ook sprake van een tendens die minder makkelijk aan te tonen is. Fanatieke gamers geven namelijk aan dat ze het idee hebben dat de huidige lichting games makkelijker is dan eerdere generaties spellen en dat zelfs de games die nu als hardcore te boek staan lang niet zo moeilijk zijn als games van een aantal jaar geleden.

Female Online Gamer
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (40)

Dit is wel een vreemd nieuwsbericht.

De games industrie is de afgelopen 3 jaar alleen maar gegroeid, vooral de familie games worden nu meer aangeboden door de success van de Wii.

Er worden dus niet minder Mature games geproduceerd maar het is kwa percentage minder geworden wat dus helemaal niet betekent dat er minder Mature games zijn geproduceerd.

De ESRB geeft zelf aan dat ze meer games hebben beoordeeld, dat bevestigt alleen maar dat de games markt is gegroeid.
En daaruit kan je dan ook besluiten dat de games markt groeit, maar het aantal mature games in die markt niet meegroeit.
Ik zou toch best wel wat meer erotische content zien, ja ook als vrouw kun je dat leuk vinden. :D Dus best wel jammer dat het steeds minder wordt.

[Reactie gewijzigd door honey op 7 februari 2008 13:56]

Als ik zo ff grofweg hoofdreken is dus eerst zo'n 1300 spellen gekeurd, waarvan 12%= 156 stuks M rated, Nu 6% van 1563 is dus grofweg 94 stuks. Dus Zowel in aantal en %-ueel een aanzienlijk verschil (daling van ruim 40%) Vrij aanzielijk te noemen, maar gezien de commercie en de gegroeide markt van non m-rated en dat er dus tegenwoordig meer te verdienen blijkt in non m-rated, zal zeker de hoofreden zijn om hierin eerder resources se investeren.
Waar zie je nog zoiets als Fallout, waar je - als je wilde - een homo-relatie kon aangaan, kinderen kon opblazen met dynamiet (niet in de EU-versie, okee), een hele kolonie mensachtigen kon laten verrekken door hun watertoevoer te vernielen en legio andere politiek incorrecte mogelijkheden :z
Nou, dat klinkt verdacht veel als de Sims 2. Maar er komt een nieuwe Fallout, dus we zullen zien.
Goed toch dat er minder M rated games zijn qua percentage, omdat toch het overgrote deel van het jonge publiek games speelt en wat maakt het uit dat het makkelijker is geworden. Er zullen toch altijd games tussen zitten waar je online tegen elkaar moet spelen en dan kan de game in single player nog zo makkelijk zijn online moet je het dan misschien wel afleggen tegen iemand die nog weer beter is.
Aantal M-rated games neemt snel af
Aantal of percentage? Is een klein verschil. ;)
en dat zelfs de games die nu als hardcore te boek staan lang niet zo moeilijk zijn als games van een aantal jaar geleden.
Inderdaad. Tegenwoordig kun je een level vaak oneindig proberen. In Prince of Persia had je maar een beperkt aantal levens en kon je helemaal opnieuw beginnen als die op waren. ;)

[Reactie gewijzigd door Olaf van der Spek op 7 februari 2008 13:49]

Games zijn tegenwoordig door en door commercieel geworden.

De aftakeling van Counter-Strike hadden we al gezien. De beta's waren dodelijk, dan hadden ze de awm zwakker gemaakt, daarna werd het bunnyhoppen eruit gesloopt, accuraat schieten verdwijnt ook, om het helemaal zot te maken kan je met een awm een meter achter iemand schieten nog altijd een headshot veroorzaken,... en er waren ook plannen om het AC3 geluid te vernielen zodat gevorderde spelers geen voordeel tov de beginners hebben.

Zo worden de pro-gamers (de blijvers) overal buiten getrapt en men wilt een spel zo snel mogelijk aan een zo groot mogelijk publiek verkopen. Snel cashen en niet meer naar de support/patches omkijken zodat het spel na een jaartje of twee uitgedoofd is. Dan kijkt de game-industrie verwonderd naar de leechers die eendagsspellen downloaden, snel uitspelen en "Next !" roepen.

Spelen worden ook niet meer afgewerkt (het is eerder een kale framework) en beetje afwerking wordt in expansionpacks gestoken. Het enige dat een spel beetje kan redden zijn mods, maar modders zitten ook niet op een game-engine met honderden "outstanding bugs" te wachten. Een mod zoals Forgotten Hope 1 bevat zoveel content, dat het commercieel niet haalbaar is. Deze mod bevat content ter waarde van 250+ euro (uitgedrukt in aantal expansion packs en gameversies) en deze mod kan je zomaar gratis van de makers afhalen. Ik ben er vrij zeker van dat weinig gamers 250 euro voor een goed afgewerkt spel willen neerleggen.

Forgotten Hope is het meest uitgebreide WOII-shooter en de commerciŽle shooters kunnen slechts een fractie van Forgotten Hope functionaliteit beslaan. De wapens schieten hard, tanks zijn merkbaar dodelijk dan in Battlefield, de verhoudingen tussen sterk/zwak is hard (je kan met een stel Shermans lang op een Tiger II schieten zonder wat schade uit te delen), mappen waar je met een groepje infanterie en wat bazooka's Duitse tankaanvallen moet tegenhouden,...

Zowel bij games als bij muziek kan men op het moment van het maken/ontwerpen de keuze maken. Je kan het commercieel maken, dus slikbaar voor het grote publiek en dan mag het spel niet te moeilijk zijn (of bv harde gitaren uit de muziek slopen). Je kan het voor de harde community maken die alles puur wilt krijgen.

[Reactie gewijzigd door rapture op 7 februari 2008 14:56]

Bedoel je Counter-Strike of Counter-Strike: Source? Er zit tussen die games namelijk een groot verschil. De Counter-Strike (niet Source dus) is ontwikkeld als mod, niet als volledige game. Dit is dan ook gedaan door een community van mensen die ontwikkelen als hobby. Deze game is zonder commerciŽle doeleinden gereleased. Pas toen Valve de game in handen kreeg, werd de game aangepast voor het grote publiek, maar de eerste versies waren absoluut niet commercieel.
Je noemt naar mijn idee toch wel wat uitzonderingen. En zeker een spel van Valve zo negatief ter aandacht brengen gaat mij toch wat te ver. Als er ťťn ontwikkelaar is die trouwe gamers zo goed behandeld, dan is het Valve wel. En als je zo graag goede tijden wilt herleven; alle beta's van CS zijn nog gewoon te vinden.

Ik heb juist het idee dat games inderdaad makkelijker zijn geworden, mits je daar zelf voor kiest. Leuk voorbeeldje is Mass Effect; de eerste keer was snel voorbij; kleine 11 uur. Daarna kun je echter de moeilijkheidsgraad opschroeven, flink wat omwegen nemen, etc. Huppa, 40 uur. Heb me geen moment verveeld. Mooi spel, en goed afgewerkt. Kwestie van keuze.
In Prince of Persia had je maar een beperkt aantal levens en kon je helemaal opnieuw beginnen als die op waren.
Daar hadden we "prince megahit" toch voor. Deze opmerking zullen waarschijnlijk voornamelijk de oude rotten snappen.
Dat zal toch niet komen omdat ze elk spel tegen houden om uit te laten brengen? (Manhunt 2)
Ik denk eerder dat het komt omdat grote studios huiverig zijn om M-games uit te brengen, omdat de verkopen er onder lijden. De markt voor M is simpelweg kleiner als voor T of lager, of AO nog maar niet te spreken.

Snap zelf eigenlijk niet waarom ze niet gewoon verschillende rating-versies van een spel uit brengen, dus bv. een Manhunt 2 T, M en AO versie. Iets meer werk, maar iedereen blij en grotere markt.

[Reactie gewijzigd door Klaus_1250 op 7 februari 2008 20:35]

Dat spellen erg makkelijk worden geloof ik graag, speel zelf weinig meer maar wat ik zo hoor van vrienden is dat ze een spel kopen, binnen 3 dagen uitspelen en dan het gaan ruilen voor een nieuw spel.

Volgens mij kun je Tomb Raider 1 (Als je het voor het eerst speelt sowiso) niet in 3 dagen uitspelen.

Maar wat betreft de lagere ratings.... Het artikel zegt dat er dus minder geweldadige games zijn gemaakt.

Het zou mij echter niets verbazing als die rating gewoon zakt, je raakt aan bepaalde dingen gewent waardoor als je vandaag iets ziet je het misschien een M-rating geeft, maar na 20 keer zo'n spel te hebben gehad je het waarschijnlijk geen M-rating meer zou geven.

Ik weet niet of in de tijd van GTA1 er sowiso al ratings waren voor games, maar als het zo was zou dat waarschijnlijk (denk ik) wel een M-rating hebben gekregen. Zou dat spel vandaag worden uitgebracht lijk het me dat het absoluut geen M-rating meer krijgt.
Dit kan natuurlijk ook betekenen dat men wat minder strikt omgaat met de keuringsnormen. Een soort van gewenning?

Nu weet ik dat ook niet precies, dus ik kan poep praten maar wellicht is er in het keuringsteam een frisse wind gewaaid?
Of wat in het artikel staat, dat er heel veel "gezelsschapsspellen" uit komen, meer dan shooters, oorlogsspellen, horrors of enge adventures/rpg's. Dat zou ook wel logisch zijn dan.
Ha Olaf, je hebt helemaal gelijk. Het gaat om het aandeel, het percentage dus. Tekst aangepast, thx!

En het nieuws is inderdaad dat alleen het percentage afneemt, wat niets zegt over de absolute aantallen. Het zou zelfs zo kunnen zijn dat het aantal games met een M-rating gestegen is. Mocht dat al zo zijn, dan nog is het aantal casual games nog veel harder gestegen. Er is dus toch sprake van een tendens.

Even voorbijgaand aan de mogelijkheid dat de manier van beoordelen veranderd is, zoals TroonStaal suggereert :-)

[Reactie gewijzigd door Paul Hulsebosch op 7 februari 2008 14:04]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True