Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 37 reacties
Bron: Custom PC, submitter: player-x

De donderdag door HP op de markt gebrachte Blackbird 002-systemen zijn uitgerust met een nForce-chipset. Ze bieden echter ondersteuning voor zowel sli- als Crossfire-functionaliteit van nVidia en ATi.

HP LogoConcreet houdt dit in dat er gebruikgemaakt kan worden van Crossfire op een nForce-systeem. Volgens Rahul Sood, chief technologist van de HP Gaming-divisie is deze bijzondere combinatie mogelijk geworden door een stukje 'Voodoo DNA' dat het eind vorig jaar door HP overgenomen bedrijf VoodooPC inbrengt. Hij laat echter in het midden hoe dit technisch is uitgevoerd.

Sood meent dat het echter ook niet interessant is om te vertellen hoe het nForce-ATi-huwelijk tot stand is gekomen. Het gaat volgens hem namelijk niet primair om de hardware zelf, maar veeleer om de customer experience van het gehele apparaat. Dat hij daarmee ons tweakers in de kou laat staan, lijkt hem niet te deren. Klanten zijn, zo vertelt Sood, ge´nteresseerd in prestaties en het maakt hen niet uit of er gebruik wordt gemaakt van sli of Crossfire. Het is overigens gewoon mogelijk om zo goed als alle componenten van de Blackbird 002 bij het bestellen te wijzigen, zodat gamers toch nog hun eigen voorkeuren kunnen inbrengen.

HP Blackbird 002 - stukje binnenkant
Stukje van het inwendige van de Blackbird 002
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (37)

tja pci-e heeft wel dat je meerdere videokaarten moet kunnen gebruiken, maar sli of crossfire gaat een stapje verder, daarbij werken de kaarten samen, en dat hoeft normaal niet zo te zijn bij een pci-e moederbord, met meerdere videokaarten.

er gaat dus naast het beeld verkeer opeens ook extra verkeer over de pci-e bus, van kaart naar kaart, daarvoor is geen pci-e standaard, maar dit wordt aan de pci-e standaard toegevoegd in de chipset. je zou dus zeggen, als een chipset geen sli ondersteunt je ook geen sli verkeer ogelijk is.
dit is dus wat er door voodoo is opgelost

dat is wel een behorlijk knap staaltje werk, en daardoor zin er vast mensen in geintereseerd, voor de gewone consument is het echter inderdaad rvij onbelangrijk om te weten hoe het werkt.

maar een teaker wil het graag we; weten, want.. anders had ie het zelf wel uitgevonden ;P
ehm, sorry. Maar volgens mij gaat dat extra verkeer vooral via de bridge, bij SLI en CF.
Zonder PCI-e kan je trouwens ook prima meerdere kaarten in een pc zetten, alleen moest dat via de PCI sloten.

PCI-e is juist ontworpen voor SLI en CF, en in veel mindere mate om er twee gelijkwaardige video-kaarten er in te prikken en naast elkaar te laten werken (ieder apart).

Eigenlijk vind ik best wle jammer dat er niet een dualmode vga standaard is gekomen, dat was beter voor ons geweest. Nu ben je gebonden aan de een of de ander, of een HP. Ben blij dat dit niet is gebeurt (of kan) bij harddisks. Wil u RAID(merk-a) met onze harddiks, kan dat alleen met onze chipset. Nee, gelukkig kan je RAID doen met willekeurig welke harddisk.
Sli kan ook op intel chipsets werken (en volgens mij zelfs op ati chipsets) hier heb je alleen modded drivers voor nodig, en de nieuwste kunnen niet meer gemod worden, dus de ondersteuning eindigt al bij de 7950gx2.
Dat is dus ook een optie als je een G6 of G7 hebt, maar nu dit kan, is het helemaal feest, aangezien je 8800gtx en een 2900xt in crossfire/sli kan draaien.

Nu maar wachten tot het nieuwsbericht waarin bekend wordt hoe voodoo dit mogelijk heeft gemaakt.
ik las in een review over de Blackbird game pc van HP (van andantech gelinkt door tweakers) het volgende

"Not everything is strictly standard design, however. The motherboard might be an ASUS Striker with an NVIDIA 680i chipset, but it does appear to have a customized BIOS. Besides the HP logo when the system boots up, there appears to have been some behind the scenes work in order to enable peer-to-peer writes on the PCI-E bus. Why is that important? Well, ATI CrossFire requires peer-to-peer writes in order to function, and ATI has always maintained that support for this feature is the only thing preventing CrossFire from working on other chipsets, like NVIDIA's SLI chipsets. Whether the work was done by ASUS, NVIDIA, HP, and/or AMD, the fact of the matter is that CrossFire and SLI both work on this motherboard."

Miss is het door die aanpassingen in de bios
pci-e blijft pci-e als standaart.
Alleen nvidia laat in zijn drivers de ati code niet toe voor crossfire.
Het is dus een driver beperking en niet de limiet van de chip zelf.
Het zelfde is dat sli ook werkt op een crossfire bord van ati.
De drivers van ati en of nvidia laat geen sli toe wegens een ati chip set.
En zo word de gamer genaait door ati en nvidia

Zelfde dat nvidia uitspraak deed dat sli alleen bij hun chip werkte.
Humm de asrock borden met sli functie zonder nvidia chip werkte ook tot dat nvidia in hun drivers het blokkeerde
Niet helemaal... de grafische kaarten moeten namelijk zeer low-level ook kunnen communiceren. Dit gaat dan via de chipset, en daar hebben zowel AMD(ATI) als nVidia hun eigen standaard voor. Die asrock-mensen kunnen best wel die functies hebben gereverse-engineered en in hun eigen chipsets gezet. nVidia kan dan inderdaad een eenvoudige validatiefunctie hebben ingebouwd in nForce chipsets voor dit doeleinde, en die dan via een driverupdate aanroepen. Dat is namelijk niet een functie die verder direct gebruikt word door hardware zelf, maar wel eventueel op aanvraag door software. Het is wel eventjes iets meer dan een simpel driverprobleem.
Waarom denk je dat er bijzondere low-level hardware calls naar de nvidia en ati chipsets gaan?

De mogelijkheid om meerdere videokaarten te gebruiken is gewoon onderdeel van de pci-e specificaties.

Ik zie dus ook helemaal geen aanleiding om te veronderstellen dat er bijzondere extra hardware nodig is om het communiceren tussen die grafische kaarten mogelijk te maken.

Ik zie wel aanleiding om te veronderstellen dat de fabrikanten express in de drivers de borden van een ander detecteren en vervolgens niet toelaten dat sli wordt gebruikt.
Daar soort praktijken komen immers al jaren voor.

Ik denk dat de kans dat suijkerbuijk gelijkt heeft veel groter is dan de kans dat jij gelijk hebt.
Het grappige is dat zowel suijkerbuijk als graey gelijk heeft.

Het is mogelijk om het via de standaard hardware te doen en de rest via de software. Met SLi en CF chipset zitten enkele optimalisaties ingebouwd om het geheel te versnellen.
Daar wil ik eerst wel eens wat bewijzen van zien, voor ik dat geloof.
Waarom zou Nvidia anders moeite doen om die Asrock borden te dwarsbomen?

Als de boel inderdaad zoveel sneller zou gaan met een orginele SLI of CF chipset, dan zou er geen reden zijn om andere partijen te dwarsbomen.

De zaken die echt snelheidsverschil geven, zijn de speciale SLI en CF kabels tussen de videokaarten. En die hebben niets met het mobo te maken.
Nu nog een CrossLI opstelling van een ATI en een nVidia kaart samen, dat zou pas echt schokkend zijn ^^
Zo'n gek idee is dit niet. Gewoonlijk liggen alle texture en 3D modellen op beide videokaarten.
Zoals nu bij sommige drivers de ene kaart de bovenste helft en de andere de onderste helft rendered, waarna dit wordt samen gevoegd in de schermbuffer voordat deze geflipt wordt. Zou het net zo goed mogelijk moeten zijn om met verschillende kaarten dit principe te gebruiken. Van al dan niet verschillende merken.

Een apart algorithme wat bij houdt welke kaart het minst te doen heeft, en dan voor de volgende frame de verdeling een klein beetje aanpast.
De 'clipping region' op beide kaarten goed zetten
Allebei hun deel laten renderen.
Samen voegen.
Presenteren.

Gezien het feit dat bijvoorbeeld de driver van iZ3D ook zoiets doet, moet dit buiten de vgakaart fabrikrkanten om gemaakt kunnen worden.

iZ3D hooked alle DirectX calls, en dubbelt deze met het idee om een stereo beeld te renderen (per frame zelfde plaatje, maar iets andere camera positie).
Hier zou best aan geknutseld kunnen worden om de beelden achteraf weer samen te voegen.

Grootste probleem is, dat de code gebruik zal moeten maken van functies die beide kaarten ondersteunen.
Dus nVidia specifieke shaders of Ati specifieke shaders zouden dan niet mogelijk zijn. Als de applicatie ook nog eens verschillende code paden heeft behoordende bij de verschillende shaders.
Maar ATi en nVidia hebben allebij andere render technieken en verschillen in kwalliteit van AA, AF en Mipmap detail.

Dus als je verschillende merken chip gaat gebruiken dan zal je in 1 helft van het beeld andere kleuren en kwaliteit te zien krijgen, wat naar mijn idee niet prettig is.
Zo werkt SLI/CrossFire vgs mij niet hoor, dat de ene chip 1 helft doet en de andere chip de andere. Het wordt naar mijn idee meer een samensmelting tot 1 monsterlijke videokaart waarop 2 GPU's het werk gewoon samen doen. Als het half-om-half zou gebeuren, zouden twee verschillende merken videokaarten geen enkel probleem zijn.
Nee er staat bij SLI dat je het of interlaced of de helft van een screen kan te laten renderen

De GPU's op verschillende kaarten kunnen niet zo snel met elkaar communiceren dat het als 1 GPU kan fungeren.
Dat zou raar effect geven als je aan de ene kant meer fps hebt en aan de andere kant weer iets betere kwaliteit oid.

Het is zo dat beide merken kaarten zo hun betere kanten hebben. Helaas is het denk ik heel moeilijk tot niet echt mogelijk om het zo te doen dat de kaarten gewoon doen waar hun het beste in zijn. Dat zou pas maximaal waar voor je geld geven...
ik denk dat je dan dingen moet gaan emuleren/omzetten wat vast niet goed is voor de snelheid van beide kaarten
Volkomen gelijk. Het kost meer moeite en geld, dan je ervoor terugkrijgt.
Op de korte termijn niet, op de lange misschien wel.

Misschien dat we over 5 a 10 jaar met multi-gpu opstellingen zitten met quadcoreGPU en meerdere kaarten.

Dan kan de techniek die nu door beide bedrijven gedaan wordt later winstgevend worden als elke combinatie van GPU's mogelijk is.
In theorie kan dit gewoon. Windows heeft altijd al 2 of meer losse videokaarten in 1 systeem ondersteund. Vroeger toen dualmonitor-kaarten nog niet bestonden, had je 2 of meer PCI-videokaarten geinstalleerd.

Maar het samenwerken van die kaarten is helaas nooit uitgewerkt...
Dit is nou net de verkeerde oplossing, SLI op een crossfire moederbord zou pas echt leuk zijn, nu kan je dus op bijv. een P35 alleen nog crossfire draaien en geen SLI.
Dat is waar het gat in de markt zit volgens mij en niet zozeer deze oplossing.

[Reactie gewijzigd door fevenhuis op 8 september 2007 16:07]

Even voor jou en iedereen die op mij reageerd. Is het nou zo onduidelijk dat ik het als een grap bedoeld :P ?
Zullen we neit eerst eens w8ten op de SLI 2.0 met mixed setup?? die 2 verschillende NVidia kaarten in een SLI opstelling kan opnemen;)

Ik hoop dat die techniek overgens in die nieuwe G92 kaart komt die in november op de markt komt... als dat iig niet zo'n budget kaart word, maar ik heb redelijk vertrouwen erin dat dat niet zo is.

hoe dan ook, als we dat hebben dan zien we wel weer eens verder;) maar ik vind het niet nodig. ik hou het toch bij Nvidia..
"Klanten zijn, zo vertelt Sood, ge´nteresseerd in prestaties en het maakt hen niet uit of er gebruik wordt gemaakt van sli of Crossfire."

Dan heeft hij hier toch met andere klanten te maken..

Ik vind het persoonlijk gek hoe ze dat voor elkaar hebben gekregen, want ATi en nVidia werken toch allebei met een ander soort techniek?

SLI: http://en.wikipedia.org/wiki/Scalable_Link_Interface

Crosssfire: http://en.wikipedia.org/w...dvantages_compared_to_SLI

[Reactie gewijzigd door Gniels op 8 september 2007 08:36]

Ik denk dat het aantal mensen dat serieus is geinteresseerd in hoe het gedaan is maar toch een pc bij HP koopt erg klein is. De mensen die dat willen weten kunnen zelf hun pc wel in elkaar zetten en zullen daarom niet tot veel extra omzet voor HP leiden. Met als gevolg dat HP natuurlijk niet een boekje open gaat doen over dat soort technieken.

Ik denk dat het puur een driver issue is omdat pci express voor beiden hetzelfde is. Het is dus enkel van belang hoe je de 2 kaarten samen laat werken, maar dat is een driver issue.
Dit zal over een jaartje ofzo helemaal niet bijzonder zijn, aangezien ATI zijn specs gaat open gooien. Er zal ongetwijfeld iemand zijn die de dual-ATI@nForce feature in de OSS ATI drivers zal kunnen en willen impelemteren.

Als nVidia nou ook eens de specs zou gaan publiceren dan zou het verschil tussen SLI en Crossfire mobo's voor de consument hoogstens een prestatieverschil betekenen maar geen beperking opleggen.

[Reactie gewijzigd door SuperNull op 8 september 2007 10:42]

Crossfire is al open hoor. SLI is closed. Daarom kan je ook Crossfire op Intel borden draaien maar geen SLI. (althans niet uit of the box) :)
De vraag naar Sli of Crossfire is sinds de intriductie laag gebleven en zal denk ik ook niet groeien vanwege de hoge prijzen van high end videokaarten. Ik begrijp dan ook niet waarom HP zo een moeite doet, anders dan dat het ze reclame opleverd en mensen onder de aandacht brengt dat ze VooDoo pc's hebben overgenomen.

Net zoals bij Dell en hun overname van Alienware zijn ze er niet op vooruit gegaan en blijven het meer parade paardjes dan dat mensen daadwerkelijk geinteresseerd zijn in dit soort dure systemen.

Een zlefbouwer krijgt meer voor minder en zal eerder de waardering krijgen, veelal omdat het gepaard gaat met een casemod dan een pimp pc van Dell of HP. Ben benieuwd of HP nog fatsoenlijke software voor hun printers kan-gaat uitbrengen, iets wat denk ik meer prioriteit heeft dan een 7000 dollar systeem ▒'
ze willen er niet over praten wat betekend dat AMD heeft meegeholpen ;)
AMD en Nvidia waren tijdens de Nforce2 tijden dikke maatjes, ik denk niet dat er veel veranderd is.
Volgens mij heb jij een tijdje onder een steen gezeten. AMD is tegenwoordig eigenaar van ATI er is dus juis heel veel veranderd.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True